فهرست و منابع پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس )
فهرست:
چکیده.............................................. 1
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه......................................... 4
1-2- تعریف مسأله................................... 6
1-3- اهمیت موضوع................................... 9
1-4- دلایل انتخاب موضوع............................. 13
1-5- اهداف تحقیق................................... 15
1-5-1- هدف کلی .................................... 15
1-5-2- اهداف اختصاصی............................... 15
1-6- محدوده های تحقیق.............................. 15
1-6-1- محدوده موضوعی............................... 15
1-6-2- محدوده مکانی ............................... 16
1-6-2-1- سیمای کلی استان مازندران.................. 16
1-6-2-2- سیمای کلی شهرستان تنکابن ................. 17
1-6-2-3- سیمای کلی شهرستان چالوس................... 19
1-6-3- محدوده زمانی................................ 20
1-7- محدودیتهای تحقیق.............................. 20
1-8- تعاریف عملیاتی................................ 21
فصل دوم: مرور ادبیات و مبانی نظری تحقیق
2-1- بخش اول: تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی........ 23
2-1-1- مقدمه....................................... 23
ﻫ
2-1-2- مفهوم نیاز.................................. 23
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-2-1- ویژگیهای نیازهای انسانی................... 24
2-1-2-2- طبقه بندی نیازها.......................... 25
2-1-3- مفهوم آموزش................................. 26
2-1-3-1- طبقه بندی نظامهای آموزشی.................. 27
2-1-3-2- نقش نظامهای آموزشی ....................... 28
2-1-3-3- اصول آموزش................................ 29
2-1-3-4- مزایا و فواید آموزش....................... 30
2-1-4- تعاریف مختلف ترویج کشاورزی.................. 30
2-1-4-1- اهداف آموزش ترویجی........................ 31
2-1-4-2- اصول آموزش ترویجی......................... 31
2-1-4-3- اهمیت و ویژگیهای آموزش ترویج کشاورزی...... 32
2-1-5- مفهوم نیاز آموزشی- ترویجی................... 33
2-1-5-1- انواع نیاز آموزشی......................... 34
2-1-5-2- اولویت بندی نیازهای آموزشی................ 35
2-1-6- نیاز سنجی................................... 37
2-1-6-1- تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی............. 38
2-1-6-2- ضرورت و مزایای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 39
2-1-6-3- قلمرو نیازسنجی در برنامه های آموزشی - ترویجی 40
2-1-6-4- اصول و نکات مهم در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 40
2-1-6-5- اهداف تعیین نیازهای آموزشی................ 42
2-1-6-6- ویژگیهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی.... 42
2-1-6-7- عوامل مؤثر در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 43
2-1-6-8- مراحل تعیین نیازهای آموزشی................ 45
2-1-6-9- روشهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی...... 45
2-2- بخش دوم: کیوی فروت............................ 51
2-2-1- مقدمه....................................... 52
2-2-2- مبدأ و تاریخچه کیوی در جهان................. 53
2-2-3- تولید جهانی کیوی............................ 54
2-2-4- صادرات جهانی کیوی........................... 57
2-2-5- سابقه و موقعیت کیوی در ایران................ 59
2-2-6- تولید کیوی در ایران......................... 61
2-2-7- صادرات کیوی در ایران........................ 66
2-2-8- مشخصات گیاه شناسی کیوی...................... 67
2-2-8-1- تعداد کروموزومها ......................... 68
2-2-8-2- ریشه ها .................................. 68
2-2-8-3- ساقه ها و شاخه ها......................... 69
2-2-8-4- برگها .................................... 70
2-2-8-5- جوانه ها.................................. 70
2-2-8-6- گلها...................................... 73
2-2-8-7- میوه و بذر................................ 78
2-2-9- واریته های معروف کیوی....................... 79
2-2-9-1- واریته های ماده .......................... 79
2-2-9-2- واریته های نر............................. 80
2-2-10- آب و هوا و شرایط اقلیمی مورد نیاز کیوی..... 81
2-2-10-1- بارندگی ................................. 81
2-2-10-2- نور خورشید............................... 81
2-2-10-3- نیاز سرمایی ............................. 82
2-2-10-4- خاک ..................................... 82
2-2-11- روشهای مختلف تکثیر کیوی.................... 83
2-2-11-1- ازدیاد از طریق بذر....................... 83
2-2-11-2- ازدیاد از طریق قلمه...................... 84
2-2-11-3- ازدیاد از طریق پیوند..................... 84
2-2-11-4- ازدیاد از طریق کشت بافت.................. 85
2-2-12- عملیات احداث باغ کیوی...................... 85
2-2-12-1- شرایط احداث باغ.......................... 85
2-2-12-2- باد شکن ................................. 86
2-2-12-3- داربست و انواع آن........................ 87
2-2-13- عملیات کاشت کیوی........................... 90
2-2-13-1- آماده سازی خاک .......................... 90
2-2-13-2- کود دهی ................................. 90
2-2-13-3- طراحی کاشت درختان کیوی فروت ............. 91
2-2-13-4- انتقال نهالها به زمین اصلی............... 91
2-2-13-5- زمان انتقال نهالها ...................... 91
2-2-13-6- فواصل کاشت .............................. 92
2-2-14- عملیات داشت کیوی........................... 92
2-2-14-1- هدایت و مراقبت از نهالها................. 92
2-2-14-2- آبیاری .................................. 92
2-2-14-3- هرس...................................... 93
2-2-14-4- تغذیه گیاه............................... 95
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-14-5- مبارزه با علفهای هرز..................... 96
2-2-15- آفات و بیماریهای مهم کیوی و خسارات ناشی از عوامل طبیعی................................................... 96
2-2-15-1- آفات ......................................... 96
2-2-15-2- بیماریها ..................................... 98
2-2-15-3- خسارات ناشی از عوامل طبیعی.................... 100
2-2-16- عملیات برداشت و انبار داری کیوی................. 100
2-2-16-1- برداشت کیوی................................... 100
2-2-16-2- انبارداری کیوی................................ 101
2-2-17- ارزش غذایی و فرآورده های کیوی................... 102
2-2-17-1- ارزش غذایی کیوی فروت.......................... 102
2-2-17-2- فرآورده های کیوی فروت......................... 104
2-2-18- محاسبه اقتصادی برای احداث یک باغ کیوی........... 104
2-3- بخش سوم: ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران 107
2-3-1- کیویکاران ....................................... 107
2-3-2- لزوم اهمیت آموزش کیویکاران....................... 108
2-3-3- ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران. 108
2-4- بخش چهارم: مروری بر سوابق و مطالعات انجام یافته در زمینه تحقیق 110
2-4-1- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در جهان............. 110
2-4-2- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در ایران............ 112
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه.............................................. 122
3-2- نوع و روش تحقیق.................................... 122
3-3- جامعه آماری........................................ 122
3-4- جمعیت مورد مطالعه.................................. 123
3-5- تعیین حجم نمونه.................................... 123
3-6- روش نمونه گیری .................................... 124
3-7- روش جمع آوری اطلاعات................................ 124
3-8- ابزار جمع آوری اطلاعات.............................. 124
3-9- روایی.............................................. 125
3-10- اعتبار علمی....................................... 125
3-11- ضریب آلفای کرنباخ................................. 126
3-12- متغیرهای تحقیق.................................... 126
3-13- فرضیات تحقیق...................................... 127
3-14- روشهای تجزیه و تحلیل آماری........................ 131
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- مقدمه.............................................. 135
4-2- آمار توصیفی........................................ 135
4-2-1- بخش اول: ویژگیهای فردی، اقتصادی و فعالیتهای باغداری 136
4-2-2- بخش دوم: نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران....... 147
4-2-3- بخش سوم: عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی............ 192
4-2-4- بخش جهارم: استفاده از کانالهای ارتباطی آموزشی - ترویجی 195
4-3- آمار استنباطی...................................... 203
4-3-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن............... 203
4-3-2- نتایج حاصل از آزمون کروسکال والیس................ 208
4-3-3- آزمون من وایت نی................................. 209
4-3-4- معادله خط رگرسیون چند متغیره در ارتباط با تأثیر متغیرهای مستقل بر میزان نیازهای
آموزشی- ترویجی کیویکاران................................ 212
فصل پنجم: خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- خلاصه .............................................. 219
5-2- نتیجه گیری......................................... 221
5-2-1- نتایج حاصل از یافته های توصیفی................... 221
5-2-2- نتایج حاصل از یافته های تحلیلی................... 225
5-2-2-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن............. 225
5-2-2-2- نتایج حاصل از تأثیر فردی متغیرهای مستقل برمتغیر وابسته 229
5-2-2-3- نتایج حاصل از تاثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته 230
5-3- پیشنهادات.......................................... 231
5-4- عناوین پیشنهادی جهت تحقیقات آتی.................... 233
فهرست منابع ............................................ 234
پیوست ها
منبع:
ابطحی ، سید حسین (1368). آموزش و بهسازی منابع انسانی. تهران : مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ص 22.
امیری نژاد، ناصر (1380). بررسی نقش زنان روستایی در فرآیند تولید چای و نیازهای آموزشی آنان در شهرستان لاهیجان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ، صص 209-208.
ابراهیمی، یونس ( 1359). نتایج بررسیهای مقدماتی Chinese gooseberry در شمال ایران. مؤسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر رامسر . تهران : وزارت کشاورزی، ص 12.
ابراهیمی، یونس (1372). سلسله مطالب تدریس شده گیاهان نیمه گرمسیری برای کارشناسان باغبانی مرکز آموزش کشاورزی تنکابن. تهران: وزارت کشاورزی.
ابراهیمی، علی(1376). برنامه ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات فکر نو، ص 44.
ابیلی، خدایار( 1377). آموزش و بهسازی نیروی انسانی، یک ضرورت سازمانی . فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره 17.
اسماعیلی، ب (1380). نیازسنجی. موجود در :
http:// www. Imi-ir. Org/ tadbir/ tadbir- 117/s %20 and % 20 r-117/3.asp
اعتماد، اعظم (1381). بررسی و تعیین مزیت نسبی برخی محصولات کشاورزی با استفاده از روش عملکرد RCA (با تأکید برمحصولاتی نظیر مرکبات، کیوی، سیب، انگور و انار). پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی وتحلیل سیستمهای اقتصادی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، ص 107.
بابایی، محمود (1378). نیازسنجی اطلاعات. تهران : مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ص 12. موجود در :
http:// www. Irandoc. ac.ir/ lib & Inf- Grp/ Needs/ sction- 1. htm
بلکبرن ، دونالد (1380). بنیان ها و تحول فعالیت ها در ترویج کشاورزی . ( مترجم : سید جمال فرج اله حسینی ) . تهران : دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی ، صص 2-1 ، 17-15 و ص 94 .
بولا، اس (1362). ارزیابی و کاربرد آن در سواد آموزی تابعی. (مترجم: عباس بازرگان). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بی نام (1381). کیوی (ایران) با نام ترکیه در بازارهای جهان عرضه می شود. تهران: نشریه ابرار اقتصادی، شماره 132، بهمن 1381، ص 1.
بی نام (1381). خواص میوه کیوی. تهران: نشریه قدس، شماره 132، بهمن 1381، ص 87 .
پناهی، فاطمه (1383). بررسی تنگناها و نیازهای آموزشی- ترویجی سیب کاران شهرستان اقلید (استان فارس). پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.
ترک زاده ، جعفر و محمد عباس زادگان (1378). نیاز سنجی در سازمانها. تهران : شرکت سهامی انتشار، ص 66 .
چرمچیان لنگرودی، مهدی (1382). بررسی نارسائیها و نیازهای آموزشی نوغانداران استان گیلان . پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، صص 26-24.
چیذری ، محمد (1382). جزوه روش تحقیق منتشر نشده . تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.
حاجی پور، عزیز (1382). توانمندیهای زیر بخش باغبانی در تحقق هدفهای توسعه ملی. مجموعه مقالات اولین همایش کشاورزی و توسعه ملی، 18-17 آذر 1382 . تهران : وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی ، مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصاد کشاورزی ، ص 18.
حسنیون، ا (1370). اقتصاد آموزش و پرورش. (تألیف دانیل سن راجرز و هرس اس راجلین ) . مشهد : آستان قدس رضوی.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ساری (22/8/1384). برداشت محصول کیوی از باغهای مازندران آغاز شد، ص 1. موجود در :
http:// www. irna. ir/ Fa/ news / menu- 156/
خبرگزاری مهر، تهران (5/4/1383). سال گذشته بیش از 20 هزار تن کیوی از تنکابن صادر شد، ص 1. موجود در :
http:// www. mehrnews. com/ Fa /
خزائی پول، یزدان قلی (1382). زیست شناسی گلدهی و گرده افشانی در کیوی. تهران: وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور باغبانی، نشر آموزش کشاورزی، صص 5-3 ، 48-45 و 172-139.
خزائی پول، یزدان قلی (1384). ریخت شناسی، تربیت و پیرایش کیوی. تهران: وزارت جهاد کشاورزی ، معاونت امور باغبانی، نشر آموزش کشاورزی، ص 7، 45و صص 159-151.
خیری، شقایق (1383). نقش ترویج در توسعه و بهسازی باغهای زیتون با توجه به نیازهای آموزشی باغداران زیتون شهر رودبار. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، صص18-17 و ص 21.
ذبیحی طاری، رضا (1376). بررسی نیازهای آموزشی و ترویجی جنگل نشینان و عوامل تأثیر گذار بر آنها درمنطقه ارسباران. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی .
روزنامه آسیا، اصفهان (25/8/84). 40 هزار تن «کیوی» از تنکابن صادر می شود، ص 1. موجود در:
http://www.Esfahan.agri-jahad.ir/akhbar/ news& 3/news m&3/ news m13. htm-36k
روزنامه جهان اقتصاد (17/7/1384). ص1. موجود در :
http:// www. Jahaneghtesad. com/ Tempate 2/ Home. Aspx? VID= 36-24K
زمانی پور، اسدالله (1373). ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه. انتشارات دانشگاه بیرجند،
ص 84 ، 100و107 .
شریعتی، محمدرضا (1378). بررسی رابطه بین ویژگیها و نیازهای آموزشی- ترویجی مخاطبان برنامه های آموزشی کشاورزی در استان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی، ص 54 .
شعبانعلی فمی، حسین (1380). تحلیلی بر فرآیند تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی زنان روستایی . ماهنامه جهاد، شماره 243-242 ، شهریور و مهر 1380 ، صص 42-38 .
شکراله زاده ، امین (1384). بررسی نیازهای آموزشی کشت گلخانه ای خیار در شهرستان گرمسار از دیدگاه گلخانه داران. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی .
شهبازی، اسماعیل (1372). توسعه و ترویج روستایی. سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، ناشر: موسسه انتشارات دانشگاه تهران، صص 96-95 .
شهبازی ، اسماعیل (1375). توسعه و ترویج روستایی. تهران: دانشگاه تهران . ص 3 .
شیخی غیور، ح (1380). نیازهای ترویجی موزکاران شهرستان چابهار (استان سیستان و بلوچستان). پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه تهران، دانشکده کشاورزی.
صادقی، حسین (1369). بررسی عوامل مؤثر در ریشه زایی قلمه های خشبی کیوی فروت رقم مانتی. پایان نامه کارشناسی ارشد باغبانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، ص5، صص 24-23، 39-38 و41-40.
طباطبائی فر، وحید(1381). شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی پنبه کاران شهرستان گرمسار. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی .
عابدینی، جواد (1382). کیوی، فیزیولوژی و تکنولوژی صنایع تبدیلی و اصول نگهداری در سردخانه. تهران : انتشارات دانش نگار ، ص 13، 16و149 .
عباسپور، سعید (1370). پرورش کیوی فروت. تهران: انتشارات دفتر فنی کشاورزی، چاپ سوم ، صص 28-27، 61-59، 69-67، 83-82، 92-91، ص95و102 .
عبدی سنه کوهی، محمد و جعفر محمدی (1372). کیوی و پرورش آن. تهران: انتشارات فرهنگ جامع،ص 10، صص 18 - 13 ، 21-20 ، 28-27 ، ص 3، صص38-33، ص42،61، صص68-67، ص81، صص89-86، ص92، 94،96،112،133،137، صص144-142، ص149و صص154-153 .
فانی، علی اصغر (1375). طراحی مدل نظام آموزشی مدیران اجرایی آموزش و پرورش. رساله دکترای مدیریت. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ص 59 .
فتحی واجارگاه، کوروش( 1377). طراحی الگوی نیازسنجی در برنام درسی . رساله دکترای برنامه ریزی درسی . تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ص 16 و 41.
فتحی واجارگاه، کوروش(1381). نیازسنجی آموزشی ، الگوها و فنون. تهران: انتشارات آییژ، چاپ اول، صص 41-40 .
فهیمی،فرید غلامرضا (1383). نیاز سنجی آموزشی. تهران: نشریه موج سبز، شماره141،1381،ص14.
قنبری، محمدرضا و الهه ذاکری (1381). ارزیابی اقتصادی تولید و توان صادراتی میوه کیوی. تهران: ماهنامه جهاد، شماره 255، بهمن و اسفند 1381، ص 52 و 54 .
کاری ، هری (1381). ارتباطات در ترویج . ( مترجمان : محمد چیذری ، رضا موحدی ) . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی ، صص 142-141.
کرلینجر، ف (1374). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. (مترجمان: ح، پاشا شریفی و ج. نجفی). تهران: انتشارات آوای نور.
محمدی، ف (1383). نیاز سنجی مقدمه ای برای برنامه ریزی. تهران: نشریه رسالت، شماره 154، مرداد 1383، ص 2.
مختاری آبکناری، عباس (1382). واکاوی نگرشها و نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در راستای آبزی پروری پایدار . پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی، ص 24 .
مرکز آمار ایران (1384). سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1375. تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ص 129.
معاونت امور باغبانی (1384). تهران : وزارت جهاد کشاورزی.
مک کاسلین، ان. ال. و تایبزیندا، ج. پی. (1381). سنجش نیازهای گروه هدف. (ویراستاران: درب. ئی. سوانسون، ر.پ.، بنتزوا. ج. سوفرانکو، بهبود ترویج کشاورزی: کتاب مرجع (صص 142-121)، (مترجمان: غلامحسین صالح نسب ، رضا موحدی ، اسماعیل کرمی دهکردی). تهران : دفتر مطالعات وتلفیق برنامه ها،معاونت ترویج ونظام بهره برداری.(کتاب منتشرشده به زبان اصلی1998)، صص 124-123، 128-127 و 137-136.
ملک محمدی، ایرج (1372). مبانی ترویج کشاورزی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
ملک محمدی، ایرج(1377). ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ص 15، صص 53-52 و ص 57 .
موسوی، مینا (1383). تعیین نیازهای آموزشی و اطلاعاتی سیب زمینی کاران در زمینه بازاریابی در شهرستان عجب شیر. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.
مهاجر، مسعود (1381). چرا کیوی باغ های مرکبات راتصرف کرد. تهران: نشریه آسیا، شماره130، آذر 1381، ص 1.
میر دامادی، سید مهدی (1384). جزوه درسی برنامه ریزی آموزشی. تهران : دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی.
ناصری، سینا (1384). بررسی نیازهای آموزشی توتونکاران در استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی.
ونتلینگ ، تیم ( 1375 ). برنامه ریزی برای آموزش اثر بخش راهنمایی برای تدوین برنامه درسی . (مترجم : محمد چیذری ) . تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس ، شماره 34 ، ص 9 ، 11 و 23 .
یزدیان (1382). بررسی نیازهای آموزشی پسته کاران استان قم. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی.
فهرست منابع انگلیسی
Anonymous, (2006). Needs assessment the first step. P.4. [on line]: available at url :
http:// www. alumnus. caltech.edu/ ~ rouda / T2- NA. html
Beutel, J.A . (1990). Kiwifruit. PP. 309- 316. [on line] : avaliable at url :
http:// www. Hort . purdue . edu/ new crop/ proceedings 1990/ vo1-309. html
Bratkovish, Smand Millert, L.E. (1993). Perceived educational needs of innovative Ohio sawmill operators forest produets.Journal. 43(3):35-40 .
Boone, A.D. (2003). Needs assessment . [on line]: available at url:
http:// www. cals. ncsu. edu/ agexed/ aee521/class 05/need/ needs1.HTM
5- Bourton, J. (1985). Needs assessment . Education.Technology. Publication: New Jersey.
6- Caldwell, J.D., & Coston, D.C., & Broch, K.H. (1988). Rooting of semi hardwood "Hayward" kiwifruit cuttings hort. 23(4): 714-717.
7- Chizari, M. and Karbasioun, M. and Linder, J.R. (1998). Obastacles facing extension agents in the development and delivery of extension educational programs for adult farmers in the province of Esfahan, Iran . Journal of
agricultural education , 39 (1):55 -68.
8- Chizari, M. , Lindner, J. and Zoghie , M. (1999). Perception of extension agent's educational needs regarding sustainable agriculture in the Khorasan province , Iran. Journal of agriculture education. 40 (4), 20 -24.
9- Community programs in family life, (2000). Needs assessment methods. department of human development. [ on line] : available at url:
http:// www. chre. Vtedu / HD/ rpetersn/ Nassesstype. htm
10- Connors, J. (1995). Adult agricultural education needs assessment for the dmitrow distrct-Russian federation. Journal of agricultural and extension education. 2 (2):3-10. [on line]: available at url:
http:// www. aged. tamu. edu/ aiaee/ jiaee/ archire/ vol-22. pdf
11- Dillman , D.A. (1978). Mail and telephone surveys: The total desing method. New yourk: John Wiley & Sons.
12- Ekanem, E ., & Singh, S.P., & Muhammad, S.,& Tegegne, F.,& Akuley- Ameneyenu, A. (2001). Differeces in district extension leaders' perceptions of the problems and needs of Tennessee small farmers. Journal of extension 39(4). [on line] : available at url:
http:// www. joe. org/joe/ 2001 august/ ent. html
13- Fellenz, R. (1998). "Program planning for the training and continuing education of adults". in Cookson, P.S. (ed.). Malabar, Florida: Krieger publishing company.
14- Ford, C.L. (1995). Educational priorities of small farmers in West Tennessee. Journal of agricultural education. 36(1), 31-37.
15- Freguson, A.R. (1990). Stem, branches, leaves and roots of the kiwifruit vine . In: Washington, I. J. and G.C Weston. (ed.). Kiwifrut: Scince and management. Aukland. New Zealand. 58-69.
16- Garton, B., & Chung, N. (1997). In service needs of beginning teachers of agriculture using two assessment models. Journal of agriculture, Edu. V3.
17- Hartmann, Hudson , T., Kofranek, Anton , M., Rubatzky, Vincent, E.,
Flocker, William, J., (1988). Plant science growth, Development and utilization of cultivated plants. Prentice - Hall international edition, p. 614.
18- Israel, G.D. and Hague, G.W. (2002). A recruiting challenge for extension education: A comparison of non participants and participants in homeowner landscaping programs. Journal of agricultural education. 43(4), 76-87.
19- Kelsey, K.D. and Wall, L. J. (2003). Do agricultural leader ship programs produce community leaders? A case study of the impact of an agricultural leader ship program on participants, community involvement . Journal of agricultural education. 44(4), 35-46.
20- Kruger, R.A. (1994). Focus groups: Apractical guide for applied research (2 nd ed.). Thousand Oaks, CA: sage publications.
21- Kaufman , R.A. (1982). Identifying and solving problem: Asystem approach (3rded.). Sundiego . CA: university associates. 122.
22- Lilley, S. and Ohers, (1987). North Carolina farm suruey Raleigh: North Carolina state university: ERLC Document. Reproduction service No.
23- Lioydjphipps, (1989). "Agricultural education in school" university of Illinois Champaign , U.S.A. P.463.
24- Mainland, C.M. (1998). Kiwifruit. PP.1, 4. [on line] : available at url:
http:// www. ces. ncsu. edu/ depts/ hort / hil / hil – 208 . html
25- Martin, A.R. (1987). Analysis of needs: Educational programs for voung and adult farmers . Journal of American association of teacher educators in agriculture . 20 (1).
26- Mohamed , J.E. and Gamon, J.A. and Trede, L.D. (1995). Third world agricultural extension organization= obligations toward the educational needs of rural people : A national survey. [on line]: available at url:
http:// www. aged. tamu. edu/ aiaee/ jiaee/ archive/ vol22. pdf
27- Mowbray, C.T., & Szilvagyi, S. (2002). Needs assessment manual.
[on line]: available at url:
http:// www. ssw. umich. edu/ sed/ needs. html
28- Onemolease, E. (2002). Extension needs of women cassava farmers in Igueben and Esan Northeast local government areas of Edo state. Nigeria. [on line]: available at url:
http:// www. condesria. org/ links/ publications/ adl- 2002/ onemolease. Pdf
29- Pretty, J.N. (1995). Regenerating agriculture: Policies and practice for sustainability and self-reliance. London: Earths can publications; and Washington DC: National Academy Press.
30- Prior, Jon. (1994). Hand book of training and development published in association with the institute of training and development , FID, 2 thed, London, P.14.
31- Ray, G. L. (1991). Extension communication and management. Nayaprokash, Calcutta.
32- Roling , N. (1990). Extension Science have not we come of age . Journal of extension systems, Vol. b (1) . PP . 12-15.
33- Rouda, R.H. (1996). Needs assessment the first step. pp. 1- 4. [on line] : available at url:
http:// www. bmj. Bmj journals. Com/ cgi./ content / full/ 324/ 7330/ 156. html
34- State , K. (2002). Horticulture. P.2. [on line]: available at url:
http:// www. consider. K-state, edu/ study guides/ hort. Pdf
35- Swist, J. (2000). Conduting a training needs assessment . p.8. [on line]: available at url:
http:// www. amxi. Com/ amx- mi30. htm
36- Trede, L. D. ,& Whitaker, B.S. (2000). Educational needs and perceptions of Iowa Beginning farmers toward their Education. Journal of agricultural education, 41. (1).
37- Weddel, K.S. (1997). Needs assessment for adult ESL learners. [ on line]: available at url:
http:// www. cal. org/ nc/ digests/ needs. html
38- Whitworth, J. (2006). Kiwifruit production in Oklahoma . PP. 2-3. [ on line]: available at url:
http:// www. osuextra. com
39- World Kiwifruit Review, (2001). [ on line]: available at url:
http:// www. e- belrose. com 1045 N.E. Creston Lane, Pullman, WA 99163 – 3806, USA .html
40- World Kiwifruit Review, (2004). PP. 17,23. [ on line]: available at url:
http:// www. e- belrose. com world kiwifruit review table of contents 05.html