فهرست و منابع پایان نامه مدیریت دانش، مفاهیم ، ضرورت ها، کارکرد ها
فهرست:
مقدمه. 1
بیان مسئله. 4
اهمیت وضرورت پژوهش... 7
اهداف پژوهش... 9
سوالات پژوهش... 9
تعاریف عملی و نظری متغیر پژوهشی.. 9
2-1 تعریف دانش... 13
2-2 تعریف مدیریت دانش... 14
2-2 اصول مدیریت دانش... 15
2-3 مفاهیم اساسی دانش سازمانی.. 16
2-3-1 ریشه ها و عوامل پیدایش مدیریت دانش... 16
2-3-2 مزیت پایدار دانش... 19
2-3-3 داده، اطلاعات و دانش... 19
2-5 سطوح دانش... 22
2-6-1 بعد اول: تکامل دانش ضمنی در سازمان ها 27
2-6-3 بعد سوم: انتقال دانش ضمنی.. 28
2-7 سلسله مراتب دانش... 29
2-7-1 هرم دانش... 30
2-7-2 فرا دانش... 33
2-7-3 منابع دانش... 34
2-7-4 چرخه دانش... 35
2-8 چارچوب مدیریت دانش... 36
2-9 استرتژی های مدیریت دانش... 40
2-9-3 انتخاب استراتژی صحیح. 41
2-10 چرخه مدیریت دانش KMC. 41
2-11- اجرای سیستم مدیریت دانش... 43
2-12 سیستم مدیریت دانش KMS. 44
2-13 مدل های مدیریت دانش... 45
2-14 پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان. 49
2-15 دانش آفرینی.. 52
2-15-1 ساز و کارهای دانش آفرینی.. 52
2-15-2 حرکت به سوی سازمان های یادگیرنده، یاد دهنده و مربی.. 56
2-16 نقش مدیریت دانش در تحقق حرکت استراتژیک سازمان. 58
2-17 رویکردهای پیش نیاز جهت اجرای مدیریت دانش... 61
2-17-2 مدیریت دانش و مهندسی مجدد. 61
2-18 بازارهای پویای دانش... 66
2-18-1 کاستی های بازار. 68
2-18-2 روش های ایجاد بازارهای دانش کارآمد. 70
2-18-3 مزایای بازار دانش... 71
2-18-4 مدل مفهومی بازار دانش... 73
2-20-1 منابع مدیریت دانش... 75
2-20-2 نظام های مدیریت دانش... 77
2-20-3 نسل های مدیریت دانش... 78
2-20-4 ناکامی مدیریت دانش در سازمان ها 80
2-20 آینده مدیریت دانش... 81
3-1 مقدمه. 83
3-2 استراتژی های مدیریت دانش نوناکا و تاکاشی (1995 میلادی) 83
3-3 مطالعات هانسن و همکاران (1999 میلادی) 84
3-4 الگوهای استراتژی دانش... 84
3-5 مطالعات بیرلی و چارکرابارتی (1996 میلادی) 85
3-6 مطالعات زاک (1999 میلادی) 85
3-7 مطالعات دی پابلوس 1 (2002 میلادی) 86
3-8 مطالعات بیرلی و دالی1 (2002 میلادی) 87
جمع بندی.. 91
نتیجه گیری.. 97
محدودیت های پژوهش... 100
پیشنهادات.. 100
منابع. 101
.
منبع:
منابع
- دهقان، نبی اله (1386)، گونه شناسی استراتژی های مدیریت دانش، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
- رضائیان، علی (1381)، چرخه حیات دانش؛ فصلنامه پیام مدیریت؛ سال دوم؛ شماره
- قلیچ لی، بهروز (1388)، مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- گزنی، علی (1386)، تعیین راهبرد مدیریت دانش سازمانی: تدوین دانش یا تبادل فردی دانش، فصلنامه کتاب، شماره 69، صص 106-93.
- امیری الهام، حیاتی منوچهری؛ فروردین و اردیبهشت 1387، « بهره وری، از اقتصاد یادگیرنده تا سازمان یاددهنده»، نشریه کار و جامعه، شماره 94 و 95.
- بهادری داریوش؛ تابستان 1386، «سازمان های یاد دهنده، فراتر از سازمان های یادگیرنده»، اصفهان فصلنامه احیاء ، سال پنجم، شماره 20.
- پیروز علی آقای؛ 1391، «مدیریت اسلامی»، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- زارع حسین، رجاییپور سعید، جمشیدیان مهدی، مولوی حسین؛ زمستان 1388، « بررسی میزان کاربست مولفه های سازمان یاددهنده در دانشگاههای دولتی کشور», نشریه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره چهارم.
- زارع حسین، رجایی پور سعید، جمشیدیان مهدی، مولوی حسین؛ 1387، «سازمان یاددهنده»، اصفهان، انتشارات جهاد دانشگاهی.
- رضائیان، علی (1382)، چرخه حیات دانش، فصلنامه پیام مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، ش7و8 ، تابستان و پائیز.
- قلیچ لی، بهروز(1388)، مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- طبرسا، غلامعلی، اورمزدی، نوشین (1387) ، تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش:مطالعه موردی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران- منطقه تهران، شماره 26، صص 39- 70.
-عسگری، ناصر و منوریان، عباس (1384) ، بررسی رابطه عوامل سازمانی(ساختار، فرهنگ و تکنولوژی) وزارت کار و امور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش.
-عطایی، مرتضی(1386)، فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمان ها ، مجله گسترش صنعت، سال چهارم، شماره 182، صص 32-35.
- فتحیان، محمد و احسانی، محمد(1386) ، چارچوبی برای بکارگیری مدیریت دانش در سازمان های تحقیق وتوسعه کشور، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
ماهنامه صنعت برق – مرداد 1387 – شماره 143
کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی– نویسنده میثم نوروزیان – ماهنامه تدبیر شماره 156 اریبهشت1384
رهبران سازمانی کلید نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان – افسانه بهاء
مدیریت دانش؛ تعاریف و مفاهیم – تالیف وحیده علیپور – برگرفته از سایت مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ای (همشهری)
نیل به سرآمدی با ابزار مدیریت دانش – دکتر حسین ادب، محمد شفیع خانی – ماهنامه تدبیر شماره 182 تیر
- ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل: مدیریت دانش در سازمان، تهران: پیوند نو، 1385.
- الوانی، سید مهدی: مدیریت عمومی. تهران: نشر نی، 1386.
-بابایی، ایازالله: تلفیق مدیریت دانایی و یادگیری سازمانی. تهران: ماهنامه تدبیر شماره 146، 1383.
- سبحانی نژاد، مهدی، شهایی، بهنام و علیرضا یوزباشی: سازمان یادگیرنده (مبانی نظری، الگوهای تحقیق و سنجش). تهران: نشر یسطرون، 1385.
- سنگه، پیتر، پنجمین فرمان. ترجم: حافظ هدایت و حسن روشن، تهران: انتشارات مدیریت صنعتی، 1386.
- گانز، باب (1996)، سازمان تند آموز، حفظ و تداوم مزیت رقابتی، ترجم: خدایار ابیلی، تهران: شرکت ساپکو، 1378.
- مارکوارت، مایکل (1996)، ایجاد سازمان یادگیرنده، ترجم: محمد رضا زالی ، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران، 1385.
- مشبکی، اصغر و زارعی، عظیم (1382)، مدیریت دانش با محوریت نو آوری، تهران: فصلنامه مدیریت و توسعه، دوره 4، شماره 16.
- ویک و لئون (1995)، ایجاد سازمان یادگیرنده: از فکر تا عمل. ترجم: محمد رضا زالی، تهران: ماهنام تدبیر، شماره74، 1376.
O’Keeffe T; 2002, Organizational Learning: a new perspective. Journal of European Industrial Training, 26 (2), pp. 130-141
Pedler M, Burgogyne J, Boydell T; 1997, The Learning Company: A strategy for sustainable development. 2nd Ed, London, McGraw-Hill
Senge P.M; 1990, The Fifth Discipline, London: Century Business
Tichy Noel, cohen Eli; 2004, The Cycle of leadership, Newyork, harpercollins publisher
Tichy Noel; 2003, Leadership Boyond Vision,
Tichy Noel, Cardwell Nancy; 2002,The Cycle of Leadership: How Great Leaders Teach Their Companies To Win, Newyork, harperCollins publisher.
Tichy Noel, cohen Eli; 2002, the leadership Engine, Newyork, harpercollins publisher.
Williams P, 2002, The Paradox of Power, New York: Warner Books
Bartlett, C. (1996), McKinsey & Company: managing knowledge and learning, Boston, MA: Harvard Business School, Jun 1996.
Bierly, P., Chakrabarti, A. (1996), Generic knowledge strategies in the U.S. pharmaceutical industry, Strategic Management Journal, Vol. 17.
Bierly, P., Daly, P. (2002) , The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.
Bhatt, G. (2002), Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, Issue 1, pp. 31-39.
Chen, J., Z. Zhu and H. Y. Xie (2004), Measuring intellectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual Capital, 5(1): 195-212.
Cohen, M. D. (2006), What"s Your Return on Knowledge?, Harvard Business Review, December 2006, Vol. 84, Issue 12
De Pablos, Patricia Ordonez (2002), Strategies for management and organizational learning: typologies of knowledge strategies in the Spanish manufacturing industry from 1995 to 1999, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, No. 1.
Drucker, P. (1992), Managing for the future: The 1990s and beyond, New York: Truman.
Figall, C., Rhine, N. (2002), Building the knowledge management network, [S.L]: Willey Technology Publishing.
Glaser, R. (1998), Measuring the knower: toward a theory of knowledge equity, California Management Review, Vol. 40, No. 3, P: 175-194.
Gary H. Judy, Densten L. Iain (2005), Towards an Integrative Model of Organizational Culture and Knowledge Management, Internet.
Hansen, Morten T., Nohria, Nitin, Tierney, Thomas (1999), What’s Your Strategy for Managing Knowledge?, Harvard Business Review, March/April 1999, Vol.77, Issue2.
Karlenzig, W. (1999), Chrysler’s new know mobiles, Knowledge Management Magazine, (May 1999), pp. 58-66.
Kasten, J. (2007), Knowledge strategy and its influence on knowledge organization, Proceeding of The North American Symposium on Knowledge Organization, Vol. 1.
Krishna, V., Rens, S., Marting, G. (2003), "Supporting knowledge strategy in consulting organization: codification, personalization or both", 7th Pacific Asia Conference on Information Systems (10- 13 July, Adelaide, South Australia(
Kruger & etal (2007), Formulation of a Strategic Knowledge management maturity model, Internet.
McDermott Consulting Firm (2005), Knowledge Strategies, Internet.
Moore, C. (1999), Eureka! Xerox discovers way to grow community knowledge And customer satisfaction, KMWorld magazine, October 1999, Volume 8, Issue 10.
Nonaka, I. & H. Takeuchi (1995), The knowledge – creating company, Oxford University Press. Oxford.
Prokopenko Joseph. (2002), Human capital and Knowledge Management Strategies and Their performance Measures, http://d.wanfangdata.com.cn/Periodical_kjjjsc200711152.aspx.
TECTEM (2001), Benchmarking project knowledge management, Benchmarking Center, University St. Gallen, Switzerland, Screening Report: 37.
Toffler, A. (1990), Power shift: knowledge, wealth and violence at the Edge of the 21st century, New York: Bantam Books.
Wenger, E., Mcdermott, R., Snyder, W., (2002), Cultivating communicates of practice, Boston, Massachuset: Harvard Business School Press.
Zack, M. H. (1999), Developing Knowledge strategy, California Management Review, Vol. 41, No. 3, Spring 1999, pp. 125-145
.