پایان نامه جهت اخذ درجه کاردانی
در رشته : نرم افزار کامپیوتر
مهر 86
جکیده :
با توجه اینکه سود دهی بیشتر وصرفه جویی در زمان نکته اصلی ومهم در تجارت می باشد یکی از راهکارهای مهم و موثر در تحقق این امر ، استفاده از تکنولوژی های کامپیوتری می باشد که شکل پیشرفته آنرا در تجارت الکترونیک وتجارت اینترنتی مشاهده می کنیم این پروژه در راستای تحقق این خواسته در یک آشپزخانه مرکزی می باشد.
مراجعه به آشپزخانه های مرکزی در آشنایی اولیه با این سیستم گامی مهم می باشد که در این راستا ابتدا به آشپزخانه های معتبر سطح شهرستان کردکوی مراجعه کرده وبا دریافت رویه های مکتوب موجود در برخی از آشپزخانه هاوهمچنین برقراری ارتباط نزدیک با برخی از مسولین شاغل در آن و انجام مصاحبه های مفید با برخی از شاغلان محیط کاری آن مکان انجام شد، اطلاعات اولیه وخوبی در مورد آشپزخانه مرکزی وچگونگی کار آنها دراختیار من قراردارد.
نتیجه نهایی عملیات خرید ،فروش ،عملیات آماری در راستای فعالیتهای دریافت از عرضه کننده و تحویل به خریدار و گزارشهای آماری جهت ارائه به مدیر
سیستم و سرانجام بهبود فعالیت آشپزخانه می باشد .
این سیستم ، کاربردی بوده ومی توان از آن در آشپزخانه های مرکزی استفاده کرد و باعث صرفه جویی در زمان ، نیروی کار، و هزینه ها می شود. از نتایج دیگر این سیستم امنیت اطلاعات بوده وهمچنین مدیریت وبرنامه ریزی را برای مدیران ، با ارئه اطلاعات مفید ، اعم از گزارشات مختلف ،و جستجوها وغیره…. ممکن می سازد.
مقدمه :
با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی، دنیای امروز به سرعت در حال تغییر وتحول است .این تغییر وتحول در بخشهای مختلف فعالیتهای بشر به ویژه در بخش تجارت آشکار است .در تجارت برای حضور وتوانایی رقابت در بازارهای جهانی باید ابزارهای مورد نیاز را کسب نماید که در این ارتباط آنچه از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است رعایت استانداردهای کیفی در تولید و ارائه محصولات وخدمات با کیفیت واتوماسیون وهمچنین توجه به خواسته های مشتری است .
مشتری مداری (costomer focus) مهمترین عامل در موفقیت هر سازمان می باشد در دنیای رقابتی امروز توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
پیشرفت روزافزون صنعت وتکنولوژی ونفوذآن در سیستم های مختلف از عوامل اصلی اتوماسیون وسیستمی کردن امورشده است. حال که همه روزه شاهد پیشرفت علوم مختلف هستیم ،علم کامپیوتر بویژه نرم افزار ، سرعت پیشرفت آن به دلیل کاربردی شدن آن بیشتر شده است .
اکثر فروشگاهها هنوز به سیستم های کامپیوتری مجهز نشده دراین راستا آشپزخانه مرکزی نیز سیستم خرید وفروش آنها اکثرا دستی بوده ،احتمال خطا ، اشتباهات و همچنین هزینه های پرداختی زیاد بوده و اکثرا مدیران در تصمیم گیری های کلان خود با مشکل روبرو می شوند.
انتخاب این پروژه وتکمیل آن درراستای سیاست تجارت الکترونیک بوده،چون که مقدمه تجارت الکرونیک ،اتوماسیون وانجام فرایندها با کامپیوتر می باشد.
از فواید سیستم می توان به سادگی و راحتی در انجام سفارشات ، صرفه جویی زیاد در وقت مشتریان،اتوماسیون کارها وافزایش سرعت انجام امور دریافت سفارش،آمار موجودی وغیره...اشاره کرد.
تعریف مسئله :
عنوان این سیستم آشپزخانه مرکزی می باشد همانطورکه می بینید از عنوان سیستم مشخص می شود که این سیستم جهت کامپیوتری کردن فرایند خرید وفروش وهمچنیین سفارشات آشپزخانه بکار می رود.
زبان برنامه نویسی بکار گرفته شده در این سیستم Visual Basic که یک زبان شی گرا میباشد ، طراحی بانک باAccessانجام گرفته وارتباط بین آنهااز طریق زبان بانک اطلاعاتی Access وهمچنین Adodc برقرار شده است. برای جستجو نیز از Data Report ، Datagrid ودستورات Basic Visual استفاده شده است.
اهداف سیستم :
اهداف کلی :
افزایش سود وبازدهی سیستم
افزایش رضایت مشتریان وعرضه کنندگان
افزایش تنوع محصولات
ایجاد نظم وکاستن اشتباهات تا کمترین حد
افزایش بهره بری نیروی انسانی
2-2-1 اهداف جزیی:
افزایش سود خالص تا %30
کاهش هزینه های پرداختی وجاری سیستم تا %30
پاسخگویی سریع به مشتریا ن تا%60
زمان تحویل کالای سفارش شده تا %20
افزایش تنوع محصول تا %25
کاهش سختی وحجم کار برای کاربر تا %55
محدوده سیستم:
این سیستم فقط بر مبنای دادن سرویس و ارائه خدمات به مشتریان می باشد که سفارش آنها را گرفته و با ارائه فاکتور فروش ارائه خدمات می کند تهیه فاکتور هزینه بر اساس هزینه های انجام شده تهیه فاگتور خرید بر مبنای خرید های انجام شده و ... جزء کارایی این سیستم است.
کارهای انجام شده مرتبط با موضوع:
بازدیدازچندآشپزخانه ی مرکزی شهر کردکوی که نحوه گردآوری اطلاعات از آشپزخانه به دو طریق مطالعه رویه های مکتوب ومصاحبه انجام شد:
مطالعه رویه های مکتوب :
از ساده ترین روش درک عملکرد سیستم ها می باشد (به شرط اعتماد) زیرا بسیاری از تغییرات سازمان ها در رویه های مکتوب ثبت نمی شود و یا بطورکامل اجرا نمی شوند.) از طریق مشاهده مستندات در سازمان انجام می شود .
مصاحبه :
مصاحبه نیز که در تحلیل سیستم صورت می گیردبرای یافتن اطلاعات کافی در مورد سیستم ومشکلات آن می باشد . دراین راستاباچندتن ازمسئولین وشاغلین دربرخی ازآشپزخانه ها مصاحبه های خوبی انجام گرفت که در جهت رفع ابهامات بسیار موثرواقع شد.
در ضمن کمک وراهنمایی های استاد راهنما ودوستان نیز در جهت رفع مشکلات مربوطه بسیار مفید بودند.
امکان سنجی سیستم:
در این مرحله با توجه به شناسایی نیازهای کاربران ، شناسایی داده های سیستم (تخمین انواع داده، مقدار داده، نرخ رشد داده ومدت نگهداری داده) ، تجزیه وتحلیل ساختار سازمان (نحوه توزیع جغرافیایی سازمان که در محاسبات مالی نقش مهمی دارد) ، شناسایی ویژگی های اصلی سیستم (DFD ها) ، مطالعه سیستم هایی که برای شرایط مشابه تهیه شده اندواستفاده از تجربه دیگران وهمچنین به کار بستن سیاستهای روشن سازمان که برای توسعه کلان پیش بینی شده است وبالاخره بر آورد تقریبی از منابع مستقیم وغیر مستقیم (نیروی انسانی و هزینه ها) وتخمین هزینه های توسعه ونگهداری به فعالیت امکان سنجی پرداخت، که مشخص می کند آیا امکان مکانیزه کردن سیستم وجود دارد یا خیر؟
در این سیستم با توجه به شناسایی نیازهای فوق و بررسی منابع وهمچنین هزینه ها، چون هزینه های برآورد شده برای طراحی ومکانیزه کردن در سطح متوسط ومناسبی می باشد وبا توجه به این که بسیاری از کارها به سادگی و سهولت انجام می پذیرد، بنابر این امکان مکانیزه کردن سیستم وجود دارد ومنجر به سود دهی سیستم می شود.