فهرست و منابع پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش
فهرست:
چکیده فارسی.. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1- 1- مقدمه. 2
1- 2- بیان مسئله. 4
1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 7
1- 4- اهداف پژوهش... 8
1- 4- 1- هدف کلی.. 8
1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8
1- 5- فرضیات تحقیق.. 8
1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 11
2-2- مبانی نظری پژوهش... 12
2-2-1- مقابله با استرس... 12
2-2-1-1- تاریخچه مقابله. 13
2-2-1-1- انواع روش های مقابله ای.. 14
2-2-1-3- راهبردهای مقابله با استرس وسلامت روان. 17
2-2-1-4- چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 22
2-2-1-5- نظامهای رفتار مقابله ای.. 22
2-2-1-6- مدل های نظری در مورد منابع وفرایندهای مقابله. 22
2-2-1-7- آموزش مصون سازی در مقابل استرس... 24
2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ایمن سازی در مقابل استرس... 24
2-2-1-9- کاربردهای اختصاصی آموزش ایمنی سازی در مقابل بیماریهای روانی.. 25
2-2-1-9- فرایند مفهوم سازی مجدد. 26
2-2-1-10- مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها 27
2-2-1-11- مراحل مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس... 27
2-2-1-12- مدل مفهومی و بنیادی مقابله در برابر استرس... 28
2-2-1-13- ارزیابی شناختی در مقابله با استرس ها 31
2-2-1-14- تدابیر مقابله ای.. 32
2-2-2- دانش آموزان تیزهوش... 32
2-2-2- 1- تعریف هوش... 36
2-2-2- 2- عوامل موثر در تیزهوشی.. 38
2-2-2- 3- انواع هوش... 41
2-2-3- استرس ادراک شده 41
2-2-3-1- نشانه ها و علایم استرس... 43
2-2-3-2- علتهای استرس... 43
2-2-3-3- عوامل استرس زای سنین مدرسه. 44
2-2-3-4- انواع استرس... 45
2-2-3-5- مولفه های استرس... 45
2-2-3-6- نظریات مربوط به استرس... 47
2-2-3-7- شیوه های مقابله با استرس... 48
2-2-3-8- واکنش های استرس... 49
2-2-3-9- استرس و پاسخ فیزیولوژیایی.. 49
2-2-3-10- نقش استرس درسلامت روانی و اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان. 50
2-2-3-11- پیشگیری از استرس... 50
2-2-3-12- آموزش تلقیح استرس... 51
2-2-3-13- هدف از آموزش کنترل استرس... 51
2-2-3-14- مراحل آموزش تلقیح استرس... 52
2-2-3-15- استرس و دستگاه ایمنی.. 52
2-2-3-16- تعدیل کننده های استرس... 53
2-2-3-17- رابطه استرس ادراک شده با سلامت عمومی.. 53
2-2-3-18- تکنیکهای از بین بردن استرس... 54
2-2-4- اضطراب امتحان. 56
2-2-4-1- تعریف اضطراب امتحان. 57
2-2-4-2- تاریخچه اضطراب امتحان. 58
2-2-4-3- مدلهای اضطراب امتحان. 59
2-2-4-3- 1- مدل شناختی – توجهی.. 60
2-2-4-3- 2- مدل فرایند انتقالی.. 60
2-2-4-3- 3- مدل نقص مهارت ها 60
2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60
2-2-4-4- نظریه های روانکاوانه اضطراب.. 61
2-2-4-4-1- نظریه فروید در مورد اضطراب.. 61
2-2-4-4-2- نظریه نوفرویدی.. 63
2-2-4-4-3- نظریه های رفتاری اضطراب.. 63
2-2-4-4-4- نظریه های یادگیری شناختی اجتماعی.. 64
2-2-4-4-5- نظریه های شناختی اضطراب.. 65
2-2-4-4-6- نظریه بیولوژیکی اضطراب.. 66
2-2-4-5-دیدگاه های اضطراب.. 68
2-2-4-5-1- دیدگاه روانکاوی در مورد اضطراب.. 68
2-2-4-5-2- دیدگاه ژنتیک در زمینه اضطراب.. 69
2-2-4-5-3- دیدگاه اجتماعی فرهنگی.. 69
2-2-4-5-4- دیدگاه شناختی در مورد علت اضطراب.. 70
2-2-4-5-5- دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجود در مورد اضطراب.. 70
2-2-4-5-6- دیدگاه اجتماعی در مورد علت اضطراب.. 71
2-2-4-5-7- دیدگاه رفتارگرایی در مورد اضطراب.. 71
2-2-4-6-علت اضطراب از دیدگاه روان پویایی.. 71
2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان. 72
2-2-4-6-2- نشانههای اضطراب ناتوانکننده 72
2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان. 73
2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان. 73
2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان. 74
2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74
2-2-4-6-7- کنترل اضطراب در حین امتحان. 75
2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابی.. 75
2-2-4-6-9- انواع اضطراب.. 78
2-3- پیشینه پژوهش... 79
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه. 89
3-2- روش پژوهش... 89
3-3- جامعه آماری.. 89
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89
3-5- ابزارهای پژوهش... 89
3-6- روش اجرا 91
3- 7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن
4-1- مقدمه. 93
4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 93
4-3- یافته های توصیفی.. 95
4-4- یافته های استنباطی.. 96
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 103
5-2- بحث ونتیجه گیری.. 103
5- 3- محدودیتها 106
5- 4- پیشنهادات.. 107
5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 107
5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 107
منابع و مأخذ. 109
منابع فارسی.. 109
منابع انگلیسی.. 114
پیوست... 119
پیوست الف) پرسشنامه استرس ادراک شده (میمورا وگریفث) 120
پیوست ب) مقیاس اضطراب امتحان (اسپیل برگر) 122
چکیده انگلیسی.. 136
.
منبع:
منابع فارسی
- انجمن روان پزیشکی آمریکا. (2004). راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی. ترجمه: محمد رضا نیکخو، هامایاک آواددیس یانس. تهران: انتشارات سخن
-ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین. (1383). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، 29، ص:19-1.
-ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. ص61-63.
-اوبلاو، کیت راسل؛ دوپالو، جی ریموند. (1989). درمان افسردگی .ترجمه مهدی قراچه داغی . ( 1385 ). تهران: انتشارات آسیم.
-بیرامی، منصور؛ عبدی، رضا. (1388). بررسی تاثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. مجله علوم تربیتی، شماره 6 ص:، 54-35.
- با عزت، فرشته؛ ایزدی فرد، راضیه. (1388). اضطراب امتحان، مفاهیم و نظریه ها و تشخیص و درمان. تهران: انتشارات نیاک.
- بابایی کانیاری، مازیار. (1389). جایگاه تیزهوشان در نظام آموزش و پرورش. نشریه اطلاعات.
- بنی هاشم، سید جمال و احمدی، سید احمد. (1382). تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی بر استرس شغلی معلمان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد4، شماره 16، ص71-63.
- امانی، ملاحت و امامی، آمنه. (1393).مطالعه اثرات مستقیم و غیر مستقیم ویژگی های شخصیت، هیجانات و استرس ادراک شده بر راهبردهای مقابله با استرس. فصلنامه شخصیت و تفاوت های فردی، سال سوم، شماره 6، 47-27.
- بنی هاشم، سید جمال و احمدی، سید احمد. (1382). تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی بر استرس شغلی معلمان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 16، 71-63.
- بشرپور، سجاد؛ نریمانی، محمد و عیسی زادگان، علی. (1392). ارتباط سبک های مقابله ای و حمایت اجتماعی با استرس ادراک شده. فصلنامه مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 9، شماره 2، ص: 29-47.
- بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و بیرامی، معصومه. (1392).نقش هوش معنوی در پیش بینی استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دوره شانزدهم، شماره 1، دی 1192، صفحه 22-6
- بهمنی، اکبر؛ حیدر نیا، علی و طوافیان، صابر. (1390). بررسی تاثیر برنامه مدرن آموزشی بر کاهش استرس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ساکن در خوابگاه شبانه روزی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره دوازدهم، شماره 6، ص:114-109.
- احمدوند، محمد علی. (1389). بهداشت روانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم؛ پور شریفی، حمید و نیکوکار، مهناز. (1391). رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی و نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی. مجله روان شناسی بالینی، 4 (4): 83-92.
-ابوالقاسمی، عباس. (1375). ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسشنامه اضطراب امتحان و بررسی رابطه اضطراب امتحان و بررسی رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، عملکرد تحصیلی و انتظارات معلم در دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384).آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
-ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین. (1383). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، 29،19-1.
-بیابانگرد، اسماعیل. (1379). مقایسه اثربخشی روشهای درمانی عقلانی- عاطفی الیس، درمان چند وجهی لازاروس و آرمیدگی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران. پژوهشکده تعلیم تربیت
- بیرامی، منصور؛ اکبری، ابراهیم؛ قاسم پور، عبدالله و عظیمی، زینب. (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 2 (8): 43-69.
- ابوالقاسمی، عباس؛ بیگی، پروین و نریمانی، محمد. (1390). بررسی اثر بخشی دو روش آموزشی شناختی - رفتاری و مهارت های تنظیم هیجان برخودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 7 (22): 21-42.
- پورافکاری، نصرت الله. (1388). نشانه شناسی بیماری های روانی. چاپ اول، تهران، انتشارات آزاده، ص:371.
- پور افکاری، نصرت الله. (1376). فرهنگ جامع روانشناسی .تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.
- پورافکاری، نصرت الله. (1385). نشانه شناسی بیماری های روانی. چاپ اول، تهران: انتشارات آزاده، ص:371.
- شاملو، سعید. (1386). بهداشت روانی. چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات رشد.
- شمسی پور، حامد. (1388). آسیب شناسی روانی. تهران، انتشارات ارجمند.
- بردبار، محمد. (1382). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در دو گروه از کارکنان خشنود و ناخشنود دانشگاه اراک. فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47.
- پور افکاری، نصرت الله. (1376). فرهنگ جامع روانشناسی. تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.
- سرگلزاری، محمد رضا؛ ثمری، علی اکبر و کیخانی، علی اصغر.(1382). رویکرد شناختی رفتاری و برنامه ریزی عصبی کلامی اضطراب امتحان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال پنجم، بهار و تابستان، شماره هفدهم، ص 56-71.
- ایلخانی، مهناز. (1370). روش های مراقبتی در سرطان. تهران: انتشارات قاضی جهانی.
- آزاد، حسین. (1378). آسیب شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
- آقابابایی، سارا؛استکی آزاد، نسیم و عابدی، احمد. (1392). مقایسه شیوه های مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی وعادی. پژوهش های علوم شناختی ورفتاری. سال سوم، شماره (1). صص:80-69.
- ایراجیان، حمیده. (1378). بررسی تاثیر تلقین وماساژپیشانی وشقیقه ها بر تهوع واستفراغ ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تهران.
- ابوالقاسمی، عباس؛ اکبری، منصوره؛ رضیئی، حمید رضا و نریمانی، محمد. (1391). طی پژوهشی به بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر نگرش های مختل ومهارت های حل مساله اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله زنان ومامائی ونازایی ایران. دوره پانزدهم، شماره(19). صص:18-10.
- اکبری، منصوره. (1390). بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس برسازگاری بیماران مبتلا به سرطان سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیل.
- بیجاری، هانیه؛ قنبری هاشم آبادی، بهرام علی؛ محمدیان شعرباف، حمید رضا و همایی شاندیز، فاطمه. (1388). بررسی اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید در مانی بر افزایش میزان امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. مطالعات تربیتی وروانشناسی دانشگاه فردوسی. دوره دهم، شماره (1). صص:171-184.
-حسن زاده، شهناز.(1390). بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی روانی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.
- دادستان، پریرخ. (1377). ارزیابی و درمان اضطراب. مجله روانشناسی، دوره اول، شماره1، ص: 60-31
- دلاور، علی .(1387). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم؛ تهران: انتشارات رشد.
-رزمی، هاجر.(1392).تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستان شهرستان میاندوآب. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
-رضایی، مهدیه؛ یونسی، سیدجلال؛ احمدی نوده، خدابخش؛ عسگری، علی و میرزایی، جعفر. (1389). تاثیر زوج درمانی هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ و همسران شان، فصلنامه خانواده پژوهی، سال ششم، شماره21، ص: 85-43.
- زمانلو، خدیجه. (1392). مقایسه بیان زن های مرتبط با چرخه انرژی واسترس در بیماران مبتلا به افسردگی عمده وافراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات اردبیل.
-رفیق ایرانی، سودابه. (1385). مقایسه اثر بخشی آموزش روش های ایمنی سازی روانی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی بر دانش آموزان دختر. پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی.
- سادوک، بنجامین وسادوک، ویرجینیا. (2000). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: رفیعی، حسین و رضایی، فرزین(1382). انتشارات ارجمند.
- سادوک، بنیامین و سادک، ویرجنیا. (2003). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: پور افکاری. (1380). تهران، انتشارات ارجمند، ص:590.
-سلیمی شکراب، سمیه. (1389). بررسی نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیش بینی ·اضطراب امتحان دانش آموزان دختر تیز هوش و عادی دبیرستان های شهرستان اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل. - شکوهی یکتا.
- سیف، علی اکبر.(1380). روانشناسی نوین پرورشی. تهران: انتشارات دوران.
- شاه قلیان، مهناز؛ جان نثار شرق، راحله و عبدالهی، محمد حسین. (1386). رابطه هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس با الگوهای ارتباطی میان زوجین. مجله تازه ها و پژوهش های مشاوره، شماره6، ص: 73-88.
-صیادی، یاسین. (1388). رابطه بین سلامت روانی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- نوری ثمرین، شهرام؛ برومند نسب، مسعود؛ فلاطونی، فردوس و سراج خرمی، ناصر. (1389). مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. یافته های، ص: 47-59.
- نریمانی، محمد و موسی زاده، توکل. (1384). استرس و روشهای مقابله با آن. اردبیل: انتشارات باغ رضوان، ص: 9.
- نیاسری لطفی مفرد، طاهره. (1385). مطالعه مقایسه ای سبک های مقابله ای زنان سازگار وناسازگار درروابط زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی عمومی. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- عسکری، پرویز وساعدی، سارا. (1391). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در برابر تنیدگی بر کیفیت زندگی زنان نابارور.اندیشه ورفتار. دوره ی ششم، شماره (24). صص:19-28.
- نادی، آذر؛ خداپناهی، محمد و صدق پور، بهرام صالح (1388). مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا وپایین در طبقات مختلف اجتماعی –اقتصادی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، سال سوم، شماره (11). صص:59-48.
- سامانی، سیامک وجوکار، بهرام. (1386). بررسی اعتبار وروایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست وششم، شماره (3). صص:66-77.
- حلبیان، رویا. (1391). بررسی عامل های شادکامی، تنظیم هیجان وتصویر ذهنی بدن در زنان دارای تجربه جراحی زیبایی سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیل.
- طاهری، محمد. (1391). رابطه ی سبک دلبستگی وامید به زندگی در مادران دارای فرزند پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله اصول بهداشت روانی. دوره چهاردهم، شماره (1). صص:35-24.
- لازاروس، آرنولد. (2000). روان درمانی التقاطی. ترجمه سید محمدی .(1380). تهران، انتشارات قطره.
- گنجی، مهدی. (1393). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 . جلد اول، تهران: انتشارات ساوالان.
- نریمانی، محمد؛ اسلام دوست، ثریا و غفاری، مظفر.(1385). علل اضطراب امتحان در دانشجویان و راه های مقابله با آن، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 39 ، صص 40-23.
- هالجین، ریچارد پی و ویتبورن، سوزان کراس. (2003). آسیب شناسی روانی، دیدگاههای بالینی در باره اختلالات روانی. ترجمه: سید محمد محمدی، یحیی. (1383). جلد دوم. تهران: انتشارات روان.
- صاحبی، علی و اصغری، محمد جواد.(1381).اعتباریابی مقیاس اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، شماره4،ص 23-38.
- نوری، نجیبالله. (1388). بررسی رابطه بین خوشبینی و بدبینی، خوشبینی و بدبینی از دیدگاه اسلام و رضایتمندی از زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- وزیری، شهرام و موسوی نیک، مریم. (1387). رابطه بین باورهای منفی فراشناختی و فرانگرانی بافوبی. فصلنامه اندیشه و رفتار، 3 (10):59-70.
- یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (4): 892-871.
- لشکری پور، کبری؛ بخشایش، محمد و سلیمانی، محمدجواد. (1384). بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، 8 (4): 258-252.
- میرزایی، کبری؛ عبدالهی، محمدحسین و شاهقلیان، مهناز. (1392). ارتباط باورهای فراشناخت با اضطراب اجتماعی و کمرویی: نقش راهبردهای تنظیم هیجان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 7 (2): 13 تا22
- مشهدی، علی؛ قاسم پور، عبدالله؛ اکبری، ابراهیم؛ ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، 14 (2): 99-89.
- خدایاری فرد، محمد. (1388). رابطه بین سبک اسنادی، اضطراب وپیشرفت تحصیلی کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، تحصیلات وحرفه والدین. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، ۴ (1): 45– 53.
- رجب پور، سمیه. (1381). در بررسی ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان و سلامت روان در دانش آموزان دختر دبیرستان. پایان- نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- سادوک، بنجامین و سادوک، ویرجینیا. (2005). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: رفیعی، حسین و رضایی، فرزین. (1382). تبریز: انتشارات ارجمند.
- قاسم زاده، زینب. (1392). بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.
- قاسم پور، عبدالله؛ سوره، جمال و سید تازه کند، میر توحید. (1391). پیش بینی اضطراب براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13 (2):63-70
-سادوک و سادوک .(2003). خلاصه روانپزشکی بالینی. ترجمه پورافکاری. انتشارات سمت،تهران ،
- دادستان، پریرخ. (1376). ارزیابی و درمان اضطراب، مجله روانشناسی، 1(1): 60-31.
- کربلایی اسماعیلی، حبیب؛ انوری، قاسم؛ حورابی، نادر و خواجه حسین، حسین. (1385). بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در تغییر نگرش نوجوانان دارای معلولیت. مجله اصفهان بهزیستی، شماره 7، ص:36-13.
- گنجی، حمزه. (1382). بهداشت روانی. چاپ ششم، تهران، انتشارات ارسباران، ص:220-205.
- موسوی، الله وردی. (1390). مقایسه ابعاد شخصیتی، استرس ادراک شده و سبک مقابله با استرس در افراد مبتلا به میگرن و افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
- نریمانی، محمد و موسی زاده، توکل. (1384). استرس و روشهای مقابله با آن. اردبیل، انتشارات باغ رضوان، ص: 9.
- ورزشکار، احمد. (1389). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته (استرس، مدیریت فشار عصبی و تحلیل رفتگی). یافته های نو در روانشناسی، دوره سوم، شماره 2، ص:22-29.
- شاملو، سعید. (1386). بهداشت روانی. چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات رشد.
- علیلو، محمود؛ قره قوزلو، مجید. (1387). بررسی ارتباط سبکهای دلبستگی با بروز بیماری آسم و نقش عامل جنسیت در این بیماری. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
- فرجاد، محمد حسین.(1388). استرس با فشار روانی، روشهای پیشگیری و کاهش استرس. تهران، انتشارات علم، ص70-69.
- فرهنگی، علی. (1380). ارتباطات انسانی. تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا. ص63-12.
- قاسم زاده، مریم. (1387). مقایسه ی الگوهای شخصیتی، استرس ادراک شده و سبکهای مقابله ای بیماران مبتلا به آسم با افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل.
- ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان.
- خدادای مقدم، محمد. (1390). بررسی میزان استرس تجربه شده و ادراک شده و عاملهای شخصیتی در بیماران مبتلا به افسردگی و با گروه کنترل. رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
- خواجه پور، علی رضا. (1387). استرس شغلی. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی، ص: 28-23.
- زمانلو، خدیجه. (1392). مقایسه بیان زن های مرتبط با چرخه انرژی واسترس در بیماران مبتلا به افسردگی عمده وافراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل.
-مسعود نیا، ابراهیم. (1393) . شدت استرس ادراک شده و راهبردهای مقابله با استرس. فصلنامه روانشاسی معاصر، دوره چهارم، شماره 2، ص: 71-81.
- عبدی، علی و آریا پوران، سعید. (1392).بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبک مقابله ای و نقش این متغیرها در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشگاه. فصلنامه روانشاسی تربیتی، 144-160.
منابع انگلیسی
-Andrykowski, M. A., & Brady, M. J. (1994). Healthlocus of control and psychological distress in
cance patients: Interactive effects of context. Journal of Behavioral Medicine, 17, 439-458.
-Calero, M. D.Garcia_Martin,A.B.,Jimenez,M. (2007).Self-regulation advantage for high-IQ children: finding from a research study. Learning and Individual Differences, Volume 17,Issue 4, Pages 328-343
-Endler, N. S., and Parker, J. D. A. (1994). Assessment of multidimensional coping: task, emotion, and avoidance strategies. Psychological Assessment. 6, 50-60.
-Lazarus, B. S., & Folkman , S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
-Endler, N. S., Kocovski, N. L., & Macrodimitris, S.D. (2000). Coping, efficacy, and perceived
control in acute vs. chronic illness. Journal of Personality & Individual Differences, 30, 617-625.
-Folkman, S., & Moskowitz, J. t. (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review of psychology. 21: 244-301.
-Goleman D . (1998) . Working with the Emotional intelligence . A Bantam Book Mount G,sala
-Hallahan, D.P., & Kauffman, J.M. (2009). Exceptional learners. (10th edition). Allyn and Bacon
-Haffman, B. & spatariu, A. (2008). The influemce of self–efficacy and metacognitive promoting on math problem solving efficiency. Contemporary Educational psychology, 33(4), 875-893.
-McEnrue, P, Groves K, & Shen, W.(2009).Emotional intelligence Development leveraging individual characteristics. The Journal of Management Development, 28(2),150.
-Reisman J M.(1983). SACRAL: Toward the Meaning and Measurement of Friendliness. J PersAssess. Aug.
47(4).pp:405-13.
-Rudy, T. R., Kerns, R. D., & Turk, D. C. (2000).Chronic pain and depression: Toward a cognitive-behavioral mediation model. Journal of Pain, 35, 129-140.
-Kiselica, M.S., Baker,S.b., Tomas,R.N., Reedy, S. (2004). Effects of steress inoculation training on anexiety, steres and academic performance among adolesents. Jornal consuting psycology, 41(3), 335-342, 4(11):83-176.
-Regester, A.C., Becham, D.J., may,J.G., & Gustafson.(2009). Strinoculation biblitherphy in the treatment of test anexitety. Jornal of counseling sychology,38(2), 115-116.
-Schli, K.,& Horan.J.(2004). Effect of steress inoculation on the anger and aggression management skills of institutionalized juvenile delinquent. Cognitive Therapy and Research, %,359-365.
-Yoon.C.H.(2009).Self_regulated learning and instructional factors in the scientific inquiry of scientificially gifted Korean middle school students.Gifted Child Quarterly,53,23,203-21689
-Beasley, M., Thompson, T., & Davison, J. (2003). Resilience in response to life stress: The effect of coping style and cognitive hardiness. Journal of Personality and individual Diierences, 34, pp: 77-95.
-Granbaum, J.A., Kann, L, Kinchen, S., & Williams, B. (2001). Arisk beheavir surveillance, summaries. Journal of Psycology. Vol 51, no 11, p: 1-46.
-Noam Smorgick., Courtney A. Marsh., Sawsan As-Sanie., Yolanda R. Smith., & Elisabeth H. Quint .(2012). Prevalence of Pain Syndromes, Mood Conditions, and Asthma in Adolescents and Young Women with Endometriosis. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, Volume 26, Issue 3, June 2013, pp 171-175
-Seligman, M. E. P., Walker, E. F. & Rosenhan, D. L. (2001). Abnormal Psychology. New york: W.W. Norton & Company.
- Ziv, A. (2010). The social function of humor in interpersonal relationships. Journal of springer science & Business media, Vol 75, No 47, p: 11-18.
- Liu, X., Tein, J., & Zaho, Z. (2004). Coping and behaviorall enotinoal problems among chinese adolescents. Journal of Psychiatry research. Vol 20, No 126, P 275-285.
-Jason J. Paris., Christine Franco., Ruthlyn Sodano., Brian Freidenberg., Elana Gordis., Drew A. Anderson., John P. Forsyth., Edelgard Wulfert., Cheryl A. Frye. (2009). Sex differences in salivary cortisol in response to acute stressors among healthy participants, in recreational or pathological gamblers, and in those with posttraumatic stress disorder. Hormones and Behavior, Volume 57, Issue 1 pp 35-45
-Cooper BC, Gerber JR, McGettrick AL, Johnson JV.(2007). Perceived infertility-related stress correlates with in vitro fertilization outcome. Sep;88 (3) ,pp:714-7.
-Anna-Karin Lennartsson., Mark M. Kushnir., Jonas Bergquist., & Ingibjörg H. Jonsdottir. (2012).23- DHEA and DHEA-S response to acute psychosocial stress in healthy men and women. Psychoneuroendocrinology, Volume 36, Issue 10, pp 1530-1539.
-Auerbach, R.P., Abela, R.Z., & HO, M.R. (2012). Responding to symptoms of depression and anxiety: Emotion regulation, neuroticism, and engagement in risky behaviors. Behavior Research, 45, 2182- 2191.
-Bembemutty, H. (2014). Test anxiety and academic delay gratification. College Student Journal, 43(1): 10-12.
-Dennis, T. (2014). Interactions between emotion regulationstrategies and affective style: Implications for trait anxiety versus depressed mood. Motivation and emotive,31, 200-207.
-Feliu, T., Balle, M., & Sese, A (2013). Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety, and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling. Journal of Anxiety Disorders, 24, 686–693.
-Jocobs, M., Snow, J., Geraci, M., Vythilingam, M., Blair, R.J.R., & et al. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. Journal of Anxity Disorders, 22, 1487-1495.
-Mark, H., & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls. Journal of Learning didabilities research & practice, 20 (3), 172-145
-Sarason, L. (2004). The meaning of anxiety. New York. Ronald press.
-Spielberger, C.D. (1980). Preliminary professional manual for test anxiety inventory. Palo Alto, CA: consulting psychology press.
-Kazdyn, M. (2011). Balance treatment ameliorates anxiety and increase self- esteem in children with co morbid anxiety and balance disorder. Research in Developmental Disabilities, 30, 486-495.
-Nathan, A.L. (1980). Anxiety, cognitive interference, and school performance of Italian children. Pschol Rep, 73(3), 747-754.
-Tvbrt & Pynkuartu, LW. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: a distinction and some initial data, Psycho Rep, 20(3), 975-978.
-Lanun, R. C. (1983). Reduction teats anxiety and improving academic self- esteem in high school and college students with learning disabilities (LD). Journal of -Behavior Therapy an Experimental Psychiatry, 3 (30), 191-198.
-Chaplin, I.G. (1975). Anxiety and self-preoccupation, I.G., Sarason& C.D., Spielberger (Eds), Stress and Anxiety (vol, 2) New York: Hemisphere/ Hastead.
-Turjrsn, Ck. (1999). Reducing test anxiety an improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities, J Behave TherExp Psychiatry, 30, 191-193.
-Beck, A.T.(1985).Depression: clinical, experimental, and theatrical aspacts. New York: Hoeber.
-Ahrens, Z & Haaga,M. (1993). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.
-Verne, D.(2004). Cognitive – Intentional Theory Of Test Anxiety. In I, J. Sarason (Ed). Test Anxiety: Theory Research Application (Pp. 349- 385).
-Alice, G., John, A & Susan M. (2000). Pessimistic attributional style: is it specific to depression versus anxiety versus negative affect, Bhave, rev. Ther, 35(3), 703-719.
-Michenbom, C & Botler, M .W. (1986). Test anxiety in African American school children . Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
-Roklin, T. & Thompson, J.(1985).Inter Active Effects Of Test Anxiety . Test Difficulty And Feed Back. Journal Of Educational Psychology. 77(30), 369 – 372.
-Sarason, I.G. (1986). Test Anxiety, Worry, and Cognitive Interference; In R. Schwarzer (Ed.), Self-related Cognitions in Anxiety and Motivation; Journal Learning Disability. 35(1), 87-96.
Spielberger, C.D & Vagg, R.R .(1995). Test Anxiety: Theory, Assesment and Treatment 14th ed. New York: Wadsworth Publ
-Williams, J.E. (2002). Modeling Test Anxiety, Self Concept and High School Students’ Academic Achievement, Journal of Research and Development in Education, 25(3), 51-57.
-Wachelka, D & Katz, R.C.(1999). Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30(3), 191-198.
-Tobias, S. (2000). Overcoming Math Anxiety; New York : Norton.
-Spielberger, C.D.(1980). Test Anxiety Inventory; Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Pres.
-Seligman, M.(1975). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. 31(2), 215–229.
-Olaitan, W. (2012). Investigation of the Relationship between Test Anxiety, Self Esteem and Academic Performance Anxiety, Self Esteem and Academic Performance among Polytechnic Students in Nigeria, International Journal of Computer Applications Volume, 3(2) 91-95
-Markus, Z., Michael, H & Andreas, H.(2010). Pessimism Predicts Anxiety, Depression and Quality of Life in Female Students, Journal of Personality Assessment;41(1), 87–94.
-Mark, H & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls,. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145.
Maria, F & Nuova, S .(1990). Cender Differences in Social and Test Anxiety, Personality Individual Differences, British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428.
-Hedl, J.J. (2008). Test anxiety and causal attributions: Some evidence toward replication. Anxiety Research, 3(1), 73-84.
-Guidia, F. V & Lud Low, L. H.(1989). Across – Cultural Study Of Test Anxiety Journal Of Across – Cultural Psychology. 20 (1), 178- 190.
-Dusek, J.A. (1980 ). the development of test anxiety in children . In . I . G . Sarason (ED) , test anxiety , Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159–166.
-Lazzarus, R.S. (1993). Sterss- related trensactions between person and environment. Inl. A.Pervin & M. Lewis (Eds), Perspectives in interactional psychology. New York: plenum.
-Darrodi H. (2010). Part of couples therapy group hoping to increase the marital satisfaction of married couples and addicts.M.Sc. D issertatatinn. Tehran University of Social Welfare and rehabilitation Sciences,12-15.
-Affleck, G.& Tennen, H. (2006). Construing benefits from adversity: Adaptational significance and dispositional underpinnings. Journal of Personality, 64.
-Folkman, S;& Moskowitz, J.t (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review of Psychology. 21:244-301.
-Fredrichson, B,L. (2001). The role of personality and happiness .journal of personality and individual differences11(3),1093-1096.
-Gratz,k.L; gunderson,J.G (2006). Preliminary data on an acceptance-Based Emotion Regulation Group Intervention for Deliberate self-Harm Among women with borderline personality Deisorder. Behavior The rapy,37,25-35.
-Greer J,Pril WF, Park ER, lynch TJ, TJ, Temel Js (2008). Behavioral and psycologictors of chemotherapy adherence in patients With advanced non- small cell lung cancer. Jou of psychoso Res;23(1):1-4.
-Norizan,A,Shamsuddin, K (2010). predictors of parenting stress among Malaysian mothers of children with down syndrome.Journal of Intellectual Disability Research, 54,266-80.
-Rogers, P; Quarter, P; Philips,R;& Gardner, K (2006). Belif in the paranormal, coping and emotional intelligence. Personality and Individual differences.41:1089-1105.
-Snyder CR, lopez SJ. (2001). Handbook of positive Psycology. US:Oxford University Press.
-Lazarus, R.S(1986). Stress, coping and somatic adaptation in Leogoldberger and shlomo brezintiz: hand book ofstress; the oretical and clinical aspect, new york free press.
-Snyder,C.R;Cheavens, J.& Michael, S.T (2000). Hoping. In C.R. Snyder (ed),Coping: The psychology of what what works, Nev york: Oxford University Press.
-Dixon, F.A., Cross, T.L.,& Adams, C.M.(2001). Psychological charcteristics of academically gifted students in residential setting; A cluster analysis. Psychology in the Schools, 38, 433-445.
-Goleman D .(1998) . Working with the Emotional intelligence . A Bantam Book Mount G,Cambridge University perss; 390-420.
-Goleman D .(1995) . Emotional intelligent, New York.
-Gagne, F. (2004). Transforming gifts into talent: The DMGT as a developmental theory. High AbilityStudies, 15 (2), 115-149.
-Matsumoto, D.(2009). The Cambridge Dictionary of psychology, Cambridge . Journal of University press, 480-492.
-Reise, S.M.(2006). Patterns of self regulatory strategy use among low-achieving and higi achiev-ing university students. Roeper Review, 35-48.
-Renzulli, J.S.(2005).Three-ring conception of giftedness: A developmental model for promoting creative productivity. Cambridge University press, 217-245.
-Tice, T.N.(1990). Gifted in Two Settings. Journal of Eductional Research, 83(6), 313-26.
- Coleman, L.J & Cross, T.L.(2000). Social- emotional development and the personal experience of giftedness. Subotnik(Eds). International handbook of giftedness and talent; New York: pergamon2nd;203-212
- Halahan, D.P & Kauffman, J.M.(2009). Exceptional learners. Allyen and Bacon.
- Nehart, M; Reis, S.M; Robinson, N.M & Moon, S.M.(2002). The social and emotional development of gifted children what do we know? Waco, TX: Prufock press.
- Heller, K.A; Monks, F.J; Sterberg, R.j & Subomik, R.F.(2000). International handbook of giftedness and talend. New York: pergamon.
- Gallaher. J.J.(2002). Sosiaty role in education to the Department of educational administration and foundation Illinois State University.
-Jensen, M. P., & Karoly, P. (1991). Control belief,coping efforts, and adjustment to chronic pain. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 59, 431-438.
-Guttman, L., & Levy, S. (1998). Dynamics of three varieties of morale: The case of Israel. In S. Breznitz (Ed.). Stress in Israel (pp.102-113).New York: Von Nostrand Reinhold Company
.