فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچار اختلال ADHD در مقایسه با کودکان عادی
فهرست:
فصل اول
مقدمه. 1
بیان مسئله. 2
اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
اهداف پژوهش... 7
هدف کلی.. 7
اهداف جزئی.. 7
سوالات پژوهش... 7
فرضیه های پژوهش... 7
تعریف مفهومی (نظری) و عملیاتی متغیرها 8
خطای درجاماندگی.. 8
توجه انتخابی.. 8
توانایی تغییر توجه. 9
تفکر انتزاعی.. 9
فصل دوم
پیشینه نظری.. 12
تاریخچه شناخت اختلال. 12
اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. 15
نوع بی توجهی غالب.. 16
نوع بیش فعالی تکانشگری غالب.. 17
نوع مرکب.. 17
ویژگی های بالینی.. 18
شناخت.. 18
عواطف... 18
رفتاری.. 18
سازگاری میان فردی.. 19
سبب شناسی.. 21
علل زیست شناختی.. 21
عامل ژنتیک... 22
نظریه ساز و کار برانگیختگی.. 23
نظریه ساختار عصبی.. 23
علت رفتاری و خانوادگی.. 24
عوامل مادرزادی و محیطی.. 24
ملاک های تشخیص... 27
بیش فعالی- تکانشگری.. 27
تشخیص اختلال. 28
زمان تشخیص اختلال. 28
همه گیر شناسی.. 30
خلاصه ای از علائم و وضعیت کودکان. 30
خلاصه ای از عوارض وجود اختلال. 31
تشخیص ها ی افتراقی.. 32
مشکلات سلوکی و اختلال های ضد اجتماعی.. 32
سیر و پیش آگهی.. 36
درمان. 36
آموزش والدین................................................................................................................................37
آموزش معلمین.. 37
استفاده از کلاس های مخصوص، گروه های مهارت اجتماعی و فردی.. 37
درمان های روان شناختی (روان درمانی، تغذیه درمانی و ...) 37
درمان دارویی.. 37
انواع کارکرد اجرایی.. 42
کارکرد اجرایی به دو بخش تقسیم می شود. 42
لوب فرونتال. 43
عملکرد لوب فرونتال. 44
نوروآناتومی کرتکس فرونتال. 45
ناحیه پشتی- جانبی.. 46
ناحیه تحتانی.. 46
ناحیه میانی.. 46
کارکردهای لوب فرونتال. 47
اختلالات لوب فرونتال. 50
پیشینه پژوهش... 52
پیشینه داخلی.. 52
پیشینه خارجی.. 59
خلاصه نتایج مباحث و پژوهش های پیشین.. 60
فصل سوم
روش پژوهش... 64
جامعه آماری.. 64
نمونه و روش نمونه گیری.. 64
اجرای پژوهش... 65
ابزار پژوهش... 65
آزمون بندر گشتالت.. 65
آزمون استروپ.. 67
آزمون ویسکانسین.. 68
آزمون وکسلر. 71
خرده آزمون شباهت ها 72
فصل چهارم
روش تجزیه و تحلیل داده ها 73
الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 74
ب-یافته های توصیفی.. 76
ج-یافته های استنباطی.. 77
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری.. 83
محدودیت های پژوهش... 85
پیشنهادات پژوهشی.. 85
منابع. 86
منابع فارسی.. 86
منابع خارجی.. 89
.
منبع:
منابع فارسی
1- محمدی کیا.م.1391. بررسی مقایسه ای عملکرد شناختی مربوط به لب فرونتال در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده _ بهبود یابنده وافراد سالم . پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اردبیل.
2- رضائی م. 1379. بررسی کارکردهای شناختی لب فرونتال در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک . پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودر مانی ایران (انیستیتو روان پزشکی تهران).
3- هاشمی نصرت آباد ت. محمود علیلو م. نعمتی سوگی تپه ف. غلام رستمی ح. 1389 .مقابسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان وانگیزش در زیر مجموعه های اختلال کمبود توجه – بیش فعالی بر اساس مدل بار کلی. مجله تازه های علوم شناختی ،سال 12، شماره 4، 77-69.
4- محمود علی لو م. احمدی پ . جوان مرد غ . باباپور ج . رنجبر ف . فرهودی م. 1389 . مقایسه فعالیت امواج بتای نواحی فرونتال بیماران اسکیزوفرنیک با افراد سالم . مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره 32، شماره 2 ،44 -39 .
5- مهری نژاد الف. 1389 . تبیین کار کردهای لب پیش پیشانی . تهران : نشر قطره ،116 صفحه .
6- محمود علیلو م. کبیر نژاد س. 1390. آزمون بندر گشتالت. تهران :انتشارات ارجمند .84 صفحه.
7- شمیم س. 1390. مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان انطباق وهنجاریابی. شیراز : مرکز نشر دانشگاه شیراز .177 صفحه.
8- کاکاوند ع . 1385. اختلال نقص توجه – بیش فعالی .کرج انتشارات سرفراز . 180 صفحه .
9-کاکاوند ع . 1385. روانشناسی مرضی کودک. تهران نشر ویرایش.328 صفحه.
10-کانرز س. ک. ال جیت ج. 1389. راهنمائی تشخیص ودر مان اختلال کم توجهی/ بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان .ترجمه م میر نسب، تهران : انتشارات ارجمند.144 صفحه.
11- پور شریفی ح . صبحی قرا ملکی ن. علیزاده خسرقی و رخشان ف. 1375. هنجار یابی آزمون بینائی – حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدائی تبریز .مجله پژوهشهای روان شناختی ،7، 37 _30 .
12- پور مرادیان اسفند آبادی س. قیاسی ص. صالحی فدردی ج. 1389 . ساخت نسخه رایانه ای آزمون استروپ جهت دار ومطالعه مقدماتی آن .مجموعه مقالات سومین کنگره انجمن روان شناسی ایران .روان شناسی معاصر.ویژه نامه 5. 206- 204.
13- شهابی ز. 1390. بررسی مقایسه ای کار کردهای اجرائی مغز در دختران وپسران دبستانی وتعیین رابطه کارکردهای اجرائی با حیطه هایی از آسیب های روانی (اختلال افسردگی ،اختلال کم توجهی _ بیش فعالی ، اختلال یادگیری ، اختلال سلوک ،اختلال وسواس _ بی اختیاری )در دوجنس .پایان نامه دکتری ،دانشکده روان شناسی ، دانشگاه الزهراءتهران.
14- قربانی م. 1383. بررسی نگه داری توجه وعملکردهای اجرائی در بیماران اسکیزوفرنیایی پارانوئید آشفته وافراد بهنجار .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه شیراز.
15- طبائیان ر. 1386 . تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش مهارتهای اجتماعی وبهبود در روابط باهمگنان در کودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیش فعالی مقطع ابتدائی .پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی .دانشگاه شیراز.
16- جوانمرد غ. محمود علیلو م. احمدی پ. بابا پور ج. رنجبر ف.1387 .عملکرد گروه بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم مثبت ومنفی در آزمون نوروسایکولوژیک بندر گشتالت وهمبستگی آن با عملکرد در آزمون دسته بندی کارت وسیکانیسن (WCST) .فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. سال سوم ،شماره 10 .صفحه 58-41.
17- شیخی س. 1386. کاربرد کلینیکی آزمون بندر گشتالت در غربال گری ضایعات مغزی ومقایسه آن با تصویر نگاری به روش تشدید مغناطیسی MRI. فصلنامه پرستاری ومامائی دانشگاه ارومیه .شماره 1 . دوره 5. صفحه 14-12.
18- هاشمی نصرت آبادی ت. محمود علیلو م. غلامی رستمی ح . نعمتی سوگی تپه ف. 1389. مقایسه کارکرد اجرائی سازمان بندی مجدد اندیشه در زیر مجموعه های اختلال فزون کنشی/ نارسایی با توجه و بر اساس مدل بارکلی. مجله روان شناسی بالینی. سال 2 شماره 1 .صفحه 39-35.
19- مرادی ع . هاشمی ت. فرزاد و. بیرامی م. کرامتی ه . 1388. مقایسه ی اثر بخشی خود تنظیمی رفتار توجهی، خوذتنظیمی رفتارانگیزشی وخود تعلیمی کلامی بر نشانه های اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه .فصل نامه روان شناسی دانشگاه تبریز ، سال چهارم ،شماره 13، صفحه 212-191.
20- رضازاده م. 1383. تأثیر بازیهای آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علائم اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی .دانشگاه شیراز.
21- مشهدی ع. رسول زاده طباطبائی ک. آزاد فلاح پ. سلطانی فر ع. 1388. مقایسه بازداری پاسخ وکنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسائی توجه/فزون کنشی وکودکان بهنجار. مجله روان شناسی بالینی ،سال اول، شماره 2، صفحه 50-37.
22- نریمانی م. قمری گیوی ح. ربیعی ژ. 1388. مقایسه کارکردهای اجرائی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه _بیش فعالی ، ناتوانی در یاد گیری وکودکان بهنجار . مجله اصول بهداشت روانی ، سال 11، شماره 4،صفحه 322-33.
23- قمری گیوی ح. نریمانی م. محمدی ه. 1391. اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرائی ،بازداری پاسخ وحافظه کاری کودکان دچار نارسا خوانی ونقص توجه /بیش فعالی .مجله ناتوانی های یادگیری .دوره 1 ، شماره2/115-98. صفحه 115-98.
24- تهرانی دوست م. گودرزی ر. سپاسی م. علاقبند راد ج. 1382. نقایص کارکرد های اجرائی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی .مجله تازه های علوم شناختی ،سال 5 شماره 1.صفحه 9-1.
25- شوشتری م. ملک پور م. عابدی الف . اهرمی ر. 1390. اثر بخشی مداخلات زود هنگام مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی /تکانشگری. مجله روانشناسی بالینی ،سال سوم، شماره 3 ، (پیاپی 11).
26- جنتیان س. نوری الف. شفتی ع. مولوی ح. سماواتیان ح. 1387. اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی – رفتاری بر شدت علائم اختلال بیش فعالی /کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD. مجله تحقبقات علوم رفتاری ،دوره 6، شماره 2، صفحه 118- 109.
27- دلاور ع. 1385. روشهای تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی.تهران:انتشارات پیام نور.
28- ضیائی م. پور اعتماد ح. تقاء م. 1389. قضاوت اخلاقی در بیماران دچار آسیب قشر پیش پیشانی راست. مجله تازه های علوم شناختی ، سال 12،شماره 3. صفحه 8-1.
29- اتکسینون ر- ال. اسمیت ا- ای. بم د-ج. نولن ه- س. اتکمینون ر- سی .1384. زمینه روان شناسی هیلگارد.ترجمه ح رفیعی.تهران: انتشارات ارجمند .(تاریخ انتشار به زبان اصلی1996).
30-کاپلان وسادوک.2007.خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری /روانپزشکی بالینی. ویراست دهم.ترجمه فرزین رضائی. 1387.جلد دوم،ویرایش دهم. تهران :انتشارات ارجمند.
منابع خارجی
Walsh,k.(1987). Neuropsychology (2nd ed). Edinburgh, England: churchil_livingston.
Brown C.A comparison of the allen coynitive level test and the wisconsion card sorting test in adults with schizophrenia. Am J occup Ther. 2000;54(2): 134-136.
Feldman, R.S. philippot, P. , & custrint, R.J. (1991). Social competence and nonverbal behavior. INR.S Felman&B.Rime(Eds.),Fundamentals of nonverbalbehavior.England: Cambridge university press.
Groth – Marnat, Gray (2003). Handbook of psychological assessment (forth edition). John wiley & and sons , Inc, Hoboken, New jersey.
Camille, N., coricelli, G., sallet, J., Pradat – Diehl, P., Duhamel, J. R., Sirigu. A. (2004). The involvement of the orbitofrontal cortex in the experience of regret. Science, 304 (5674), 1167-1170.
Koenigs, M., Young, L., Adolphs, R., Tranle, D., Cushman, F., Houser, M., & Damasio, A.(2007). Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgments. Nature, 446(7138), 908-911.
Young, L., Cushman, F., Adolphs, R., Tranel, D.,& Houser, M. (2006). Does emotion mediate the relationship between an action’s moral status and its intentional status ? Neuropsychological evidence. Journal of cognition and culture 6 (1-2), 291-304.
Botzin, R.R., Accocelia, J.R. (1999) Abnormal psychology. Current perspective McGrow Hill publishing; Newyork.
Hinshaw, S.P. (1994). Attention deficits and Hyperactivity in children .London: New Delhi.
Sarason, L.G., Sarason, B.R. (1999). Abnormal psychology. Prentice-Hall_ Inc. Englewood Clifts. Newjersey.
Barkley, R.A. (2005). Attention_Deficit/Hyperactivity Disorder. A handbook for diagnosis and treatment. Newyork: Guilford press.
Carr, A (2000). The Handbook of child and adolescence clinical psychology. A confidentual approach. Institute of psychiatry. London.
Mills, L.H. (1991) – critical pathway for Attention and Learning disorders. www.LD online.org.
Parry T.S. (1998). The clumsy child: getting to the vibe of the thing. Mod Med.41: 56-63.
Everett J, Lavoie K, Gagnon J, Gosselin N. performance of patients with schizophrenia on the WCST. Journal of psychiatry & Neuroscience 2001; 26 (2): 123-130.
Abikoff, H., Courtney, M.E, Szeibel, P.J.,& koplewicz, H.S. (1996). The effect of auditory stimulation on the arithmetic performance of children with ADHD and nondisabled children. Journal of Learning Disabilities, 29 (3). 238-249.
Barkley, R.A. (1998). ADHD: A handbook for Diagnosis and treatment. New York: Guilford press.
Barkley, R.A. (2003). Issues in the diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Brain and Development, 25 (2), 77-83.
Douglas, V.I. (1983). Attention of cognitive problems. In M.Rutter (Ed.), Developmental neuropsychiatry (pp. 280-239). New York: Guilford press.
Gazzaniga, M.S., steen, D., & Volpe, B.T. (1979). Functional neuroscience. New York: Harper & Row.
Jordan, R. (1992). Attention deficit hyperactivity disorder. Austin. TX: pro-Ed.
Kaplan, H.I., & sadock, B.J.(2003). Modern synopsis of “comprehensive text book of psychiatry”. Baltimore: Williams & Wilkins.
King, R.A., & Noshpitz, J.D.(1991). Pathway of growth: Essentials of child psychiatry. New York: Wiley.
Snell, R.S. (1997). Clinical neuroanyomy for medical students. Philadelphia: Lippincott-Raven publishers.
American psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th edition). Washington, DC.
Walter, G., Morecraft, r.j., semendeferi, k. (1996). Function in sensory-motor association. In pribram, K.H., Luria, A.R. (Eds). Psychophysiology of the frontal lobes. New York: Academic press.
Gilman, S., Newman, S.W. (1987). Master and Gatz’s essentials of clinical neuroanatomy and neurophysiology. F.A. Davis Company: New York.
Carlson, N. (1999). Foundations of physiological psychology. Boston: Allyn and Bacon.
Luria, A.R., (1973 b). The working brain. Penguin.
Kolb, B., whishaw, I.Q. (1996). Fundementals of Human Neuropsychology. New York: Freem.
Smith, E.E., Jonides, T.(1997). Working memory: a view from neuroimaging. Cognitive psychology, 33, 5-42.
Posner, M.I., Raichle, M.E. (1997). Images of Mind. New York: scientific American Library.
Parrilla, R.K. (1995). Vygotskian views on language and planning in children. School psychology international, 16, 167-183.
Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological Assessment. Oxford university press.
Miotto, E.C., Morris, R.G. (1998). Virtual planning in patients with frontal lobe lesions. Cortex, 34, 639-657.
Houghton, G., Tipper, S. (1996). Inhibitory mechanisms of neural and cognitive control: applications to selective attention and sequential action. Brain and Cognition, 30, 20-43.
Solso, R.L. (1991). Cognitive psychology London: Allyn and Bacon.
Posner, M.I., Dehaene, S. (1994). Attenial networks. Trends in neuroscience, 17, 75-79.
Baddeley, A. (1992). Working Memory. Science, 225, 556-559.
Golman-Rakic, P.S. (1987). Development of Cortical Circuity and Cognitive function. Child Development, 58, 601-622.
Anderson, J.R. (1995). Learning and memory New York: Wiley.
Mark, V.H., Ervin, F.R. (1970). Violence and the Brain. New York: Harper& row, publishers.
Derry berry, D., Tucker, D.M. (1992). Neural mechanisms of emotion. Journal of consulting and clinical psychology, 60,329-338.
Heilman, K.M., Gilmore, R.L.(1998). Cortical influences in emotion. Journal of Clinical Neurophysiology, 15, 409-423.
Walter, G., Morecraft, R.J., semendeferi, K. (1996). Functional Neuroanatomy of thelimbic system and prefrontal cortex. In Fogel. B.S., schiffer, R.B., Rao, S.M. (Eds.). Neuropsychiatry. London: Williams & Wilkins.
Barkley, R.A. (1997). ADHD and nature of self-control. New York: Guilford press.
Koppitz E.M. (1975). The Bender-Gestalt Test for young children, Vol 2, Orlando FL, Grune and Stratton.
Alexandru Tascu, Dragos, Iliescu, Eugen Avram. (2011). Adating and implementing the Wisconsin card sorting Test in Romania. Procedia-social and Behavioral science, 33, 1022-1026.
Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition. Sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin. 121, 65-94.
Frederick sundram, Quinton Deeley, sagari Sarkar, Eileen Daly, Richard Latham, Michael Craig, Malgorzata Raczek, Tom Fahy, Marco picchioni, the uk AIMS Network, Gareth J. Barker, Declan G.M. Murphy. (2012). White matter microstructural abnormalities in the frontal lobe of adults with antisocial personality disorder. Journal of the Neurological Science cortex, V.48, 2, p, 216-229.
Hain, J.D. (1964). The Bender Gestalt Test: A scoring method for identifying brain damage. Journal of consulting psychology, 28, 34-40.
Lacks, p. (1984). Bender-Gestalt screening for brain dysfunction. New York: Wiley.
Lezak M.D., Loring D.B & Loring D.W., (2004). Neuropsychological Assessment, (Fourth Edition), Ouford University press, Inc.
Marley .M.L. (1982). Organic brain pathology and the bender Gestalt Test: a differential diagnostic scoring system. New York: grune & Stratton.
M.T. carrillo-de-la-pena, L.Garcia-Larrea. (2007). Right frontal event related EEG coherence (ERCoh) differentiates good from bad performers of the wisconsin card sorting Test (WCST). Journal of Neurophysiologie Clinique/clinical Neurophysiology,37, 2, 63-75.
Naderi N.A study of information processing and some of neuropsychological functions patient with obsessive-compulsive disorder. Tehran: Psychiatry institute of Tehran; 1994 [In Persian].
O.Santiago, J.Guardia, V.Casado,O,Carmona,TX. Ar bizu. (2007). Specify of frontal dysfunctionism relapsing-remitting multiple sclerosis. Archive of clinical Neuropsychology, 22, 623-629.
Rempfer, Melisa a,b,Edna Hamera c, Catana Brown d, Rebeca J. Bothwelld. (2006). Learning proficiency on the Wisconsin card sorting test in people with serious Mental I llness: what are the cognitive characteristics of Good Learner? Schizophrenia Research, 873, 16-322.
Rao, S.M. (1990). Neuroimagin Correlats of cognitive dyfunction in S.M. Rao (Ed), neurobehavioral aspects of multiple sclerosis (p.118-135). New York: Oxford university press.
Spreen O, Strauss E.A Compendium of neuropsychological test. Oxford university press: New York; 1991.
Barcelo’, F., (2001). Does the Wisconsin card sorting Test (WCST) Measure prefrontal function? The Spanish journal of psychology 1, 79-100.
Camara, W.J., Nathan, J.S., & Puente, A.E. (2000). Psychological Test Usage: Implication in professional psychology. Professional psychology: research and practice, 31, 131-154.
Kamphaus, R.W., Petoskey, M.D., & Rowe, E.W. (2000). Current Trends in Psychological Testing of children. Professional psychology: Research and practice, 31, 155-164.
Mesulam M. From sensation to cognition. Brian (2000; 12(1):10113-10152.
Stuss DT. Knight RT. Principles of Frontal lobe Function. New York, oxford university press. 2000; pp: 466-503.
Findling, R. (2008). Evaluation of the Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in children: A Review, Clinical Therapeutics, Volume. 30, Number, 50.
Foley, M. & et’al. (2008). The Relationship Between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Child Temperament, Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 157-169.
kratochwill, T.R., & Morris, R.J. (1992). The Practice of Child Therapy. New York: Academic Press New York.
71. Ingmar, H.A., Franken, Vincent., M.Hendriks, Cornelis J. Stam, Wim Vanden Brink (2004): A role for dopamine in the processing of drug in cues in heroin dependent parents. European Neuropsychopharmacology: 4: 508-503
72.Colin, M., MacLeod, A. MacDonald. (2000). Macleod and Macdonald-The stroop effectt and attention. 383-391
Mac Leod, C.M. (1992). John Ridly Stroop: Creator of a landmark cognitive task. Canadian psychology.
Parado, J.V., Pardo, D.J., Janer, K.W.Raichle, M.E. (1990). The anterior cingulate cortex mediates processing selection in the stroop attentional conflict paradigm. Procedings of the National Academy of science, USA, 87, 256-259.
Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological Assessment.Oxford Oxford: university press.
Macleod, C. (1991). (Half a century of research on the stroop effect: An integrative review. Psychological Bulletin, 109, 163-203.
Morice R. (1990). Cognitive in flexibility and prefrontal dysfunction in schizophrenia and mania. British Journal of psychiatry, 157, 50-54.
Russel, E.W. (1979). Three patten of brain damage on the WAIS. Journal of clinical psychology, 35, 611-620.
Warrington, E.K. James, M., & Maciejewski, C. (1986). The WAIS as a lateralizing and localizing diagnostic instrument. Neuropsychologia, 24, 223-239.
Stuss, D.T., Benson, D.F. (1984). Neurosychological studies of the frontal lobes. Psychological Bulletin, 95, 3-28.
Barkley, R.A. (1990). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford.
.