فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی - تحصیلی - عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه. 1
بیان مسئله. 2
اهمیت وضرورت پژوهش.... 5
اهداف پژوهش.... 6
سؤالات تحقیق.. 7
تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 7
تعاریف مفهومی.. 7
تعریف عملیاتی.. 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه. 10
اهمیت آموزش و پرورش... 10
اهداف آموزش و پرورش... 11
فعالیت های فوق برنامه درسی.. 13
فعالیتهای مکمل و فوق برنامه. 14
مفهوم یادگیری در فعالیتهای مکمل و فوق برنامه. 15
ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه. 16
ارزش فعالیتهای فوق برنامه. 18
چگونگی موثر ساختن فعالیتهای فوق برنامه. 25
مهارتهای اجتماعی.. 26
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی.. 26
تعریف مهارتهای اجتماعی.. 28
ماهیت مهارت اجتماعی.. 32
مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی.. 36
مهارتهای دریافت... 36
مهارتهای پردازش... 37
مهارتهای پیام رسانی.. 37
انواع مسائل اجتماعی نوجوانان. 38
وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد. 38
روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی.. 39
روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی.. 40
روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی.. 41
عوامل خانوادگی.. 42
عوامل اجتماعی.. 43
پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری.. 43
آموزش مهارتهای اجتماعی.. 45
اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی.. 47
آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی.. 48
برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی.. 48
عملکرد تحصیلی.. 49
پیشرفت تحصیلی.. 50
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی.. 51
سایر عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی.. 52
انگیزه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی.. 53
معیارهای پیشرفت تحصیلی.. 56
تاثیر گرمی و صمیمیت معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموز. 57
عملکرد عاطفی.. 58
عاطفه یا هیجان به چه معناست... 59
نگاه کارکردی به عواطف و هیجانات... 64
محدودیت های نظریه. 66
کارکرد عواطف و هیجانات مثبت... 66
تعداد حالت های عاطفی هیجانی.. 67
نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن.. 68
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور. 70
تحقیقات داخلی.. 70
تحقیقات خارجی.. 72
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه. 75
روش پژوهش.... 75
جامعه آماری.. 75
حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 76
ابزارگرد آوری اطلاعات... 76
روش تجزیه و تحلیل داده ها 76
فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سطح تحصیلات... 79
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب وضعیت تأهل.. 80
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب وضعیت جنسیت... 81
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب نوع مدرسه. 82
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سابقه تدریس.... 83
بخش دوم آمار استنباطی.. 84
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
مقدمه. 88
بحث و نتیجه گیری.. 88
محدودیت های پژوهش.... 91
پیشنهادات کاربردی.. 92
پیشنهادات پژوهشی.. 92
.
منبع:
ابوالقاسمی، فرحناز . ( 1388 ). هنجاریابی عاطفه مثبت و منفی و اعتباریابی همزمان آن
اتابکی،علی محمد؛ مصطفی پور،مریم ؛ مصطفی پور،جاسم (1393)بررسی تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بررشداجتماعی وعملکردتحصیلی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر مرودشت.همایش ملی علوم تربیتی وروان شناسی
احمدی فاطمه(1384)یادگیری وفعالیتهای مکمل وفوق برنامه مجموعه مقالات برگزیده ی همایش تبیین جایگاه فعالیتهای مکمل وفوق برنامه تهران :انتشارات رسانه تخصصی.
به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی وغلامعلی لواسانی ،مسعود.(1389). تاثیرآموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحسیلی دانش آموزان دیر آموز،فصل نامه نوآوری های آموزشی،سال9،شماره33،صفحه1.
بیرامی، منصور و مرادی، علیرضا .(1385). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان،فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال1، شماره4، صفحه48-51.
پورشافعی، ه. ( 1380 ). بررسی رابطه عزت نفسبا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان قائن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
ترابی ،فتانه(1385)بررسی رابطه فعالیتهای فوق برنامه و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ٠ پایان نامه کار شناسیی ارشد ، پژوهشکده تعلیم وتربیت تهران.
جوادی نیا ،سید هادی ( 1389 )بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت پسران دبیرستان شهرستان کرج در فعالیت های فوق برنامه
حسینی نسب، سیدداود ؛ مصرآبادی ، جواد و آقاجان زاده ، ناهید.(1389).بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال 3 ، شماره 11 ، ص 47 -64 .
رحیمی ،حسن؛ رضایی نیارکی، فهیمه؛ زراعتی ایده لو،رقیه(1393)تاثیر فعالیتهای فوق برنامه برپیشرفن تحصیلی دانش آموزان ازدیدگاه مدیران دبیران ودانش آموزان شهرستان های استان تهران نخستین همایش ملی علوم تربیتی وروان شناسی
رشیدی ،علی اشرف .(1383). آموزش مهارتهای اجتماعی به جوانان ،نشره محایت ،شماره 14.
رضوی، سید عباس(1389) طراحی الگوی برنامه ریزی درسی درخصوص تربیت سیاسی دوره ابتدایی،دانشگاه علامه طباطبایی.
ریتزر ،جورج ( 1374 )نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر ،ترجمه محسن ثلاثی ،تهران ،انتشارات علمی .
زراعت، زهرا و غفوریان علی، رضا .(1388). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان، مجله راهبردهای آموزشبهار، دوره2، شماره1، صفحه63-57.
سبحانی نژاد، مهدی ویوزباشی، علیرضا وعیوضی، مریم و میهمان دوست، زهرا (1387) تب یین چالش ها و راهکارهای بهره گیری از فعالیت های فوق برنامه مدارس جهت تربیت شهروندی دانش آموزان مجموعه سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.
شریعتمداری , علی (1384) . اصول و فلسفه تعلیم و تربیت , چاپ نوزدهم , تهران : امیر کبیر
شماره ، هوشمند .(1376). بررسی رابطه خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سرامد و عادی سال اول راهنمایی گرگان،رشته روانشناسی عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پروین کدیور.
ظهیری زاده، محمد،(1382) بررسی آسی بهای ناشی از عوامل آموزشگاهی در فرایند یادهی یادگیری پایان نامه ،« دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
قلتاش ،عباس؛ اوجی نژاد،احمدرضا؛ حسنپور، منصوره(1392).تاثیر فعالیتهای فوق برنامه مدارس برمهارتهای اجتماعی وخلاقیت دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرمودشت پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزاد اسلامی واحدمرودشت دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی کارشناسی ارشد امور فرهنگی ،دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی
کشمیری، معصومه.(1388).مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و عادی ،مجله تعلیم و تربیت استثنایی ،شماره 95،ص23-31.
کارتلج.جی و میلبرن.جی.اف.(1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین نظری نژاد(1375)، چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
کلینکه، کریس. ال.(1995). مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی.( 1380 ).. تهران: انتشارات سپندهنر.
گریانلو ،احمد ( 1387 )بررسی نقش فعالیتهای فوق برنامه مدارس در رویارویی با گرایش به عناصر فرهنگ بیگانه ،پایان نامه
گیلک، مهناز،(1390). آموزش مهارت های زندگی از طریق فعالیت های مکمل و فوق برنامه مدارس، نشریه پیوند، انجمن اولیاء و مربیان ایران.
محمدی نسرین، فرضی زهرا. (1383). بررسی رابطه بین از خود بیگانگی با خودپنداری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر اردبیل، پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد اردبیل ، رشته روانشناسی بالینی.
محمدی، محمد و رضایی، شهرام.(1389).مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مادران شاغل و غیر شاغل، پایانامه دانشگاه آزاد اردبیل.
مستعلمی، فروزان؛ حسینیان، سیمین و یزدی، سید منور . (1384). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، ستال 5 ، شماره 4 ، ص 437 – 450.
ملکی تبار، علیرضا؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خدابخشی کولایی، آناهیتا.(1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و نابینا. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره13، شماره10، صفحه33.
ملکی، حسن (1387)برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل) مشهد: نشر پیام اندیشه.
میرزا حسن، وحید، دخت، بهمن .(1369). بررسی رابطه بین سطح خود پنداره با سطح در آمد خانواده و پیشرفت تحصیلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران .
میرکمالی، محمد(1371) انگیزش در سازمانهای آموزشی. مجله مدیریت درآموزش و پرورش، سال اول،شماره 1،بهار24.
نادری، امیر ( 1390 ) طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی فعالیت های فوق برنامه برای دانش آموزان دوره دبیرستان با تاکید بر آموزش همگانی
ندیمی،محمد تقی(1388) آموزش و پرورش،چاپ دوم،تهران، انتشارات شومیز
نریمانی، محمد؛ امینی زرار، محمد؛ برهمند، اوشا و ابوالقاسمی، عباس. (1386). ارتباط سرسختی روانشناختی سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.
نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.
نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.
هارجی، اون ؛ ساندرز ، کریستن و دیکسون ، دیوید .( 1994). مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی.، ترجمه بیگی ، خشایار و فیروزبخت ، مهرداد(1386) ، تهران انتشارات رشد چاپ دوم،صفحه 63-57.
یارمحمدیان، محمدحسین؛ مولوی، حسین و ایران پورمبارکه اختر. (1382). بررسی رابطه بین دوستی های دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره4، شماره2، صفحه8-7.
www.Danesh school.com.نویسنده:جعفر ابراهیمی،1392
Babakhani ، Narges.(2011).The effects of social skills training on self- esteem and aggression male adolescents. Original Research Article. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30 , Pages 1565-1570.
Barker,S.(2002).A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and performance. . Journal of Development of Psychology, 35(1), 658-663.
Bong, M., & Skaalvik, E.M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Educational Psychology Review, 15(1):1-40
Brcbcne،Martin ؛Schaub، Daniela؛ Juckel، Georg and Langdon ،Robyn (2011) . Social skills and behavioral problems in schizophrenia : The role of mental state attribution, neurocognition and clinical symptomatology . Original Research Articl Psychiatry Research, Volume Issue 1,pages 459-854.
Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.
Dembo,m.h.(1994) .appling educational psychology. New York logman and publishing group.londan.
E.S. van Vugt , M. Deković , P. Prinzie , G.J.J.M. Stams & J.J. Asscher a (2013) Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, journal of Children and Youth Services Review, 35 ,162–167.
Eisenberg, n, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Masz K,P., smit, M., & karbon, M. (2003). The role of emotionally and regulation in children’s social Functioning: A longitudinal study. Journal of Child development, 66, 1360-1384.
Elliot, S. N., & Gresham, F. M.(2005). Social skills interventions for children . . Journal of Behavior Modification, 17.287-313.
Gerardi, Steve . (2005). Self-concept of ability as predictor of academic success among urban technical college students. The social science journal.Journal of EducationalPsychology.42.295-300.
Ghaffar،A؛ Banijamali، sho؛ Ahadi، H and Ahghar ،G. (2011).The investigation of the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement in aggressive students and the assessment of it's effective stability .Original Research Article Procedia - Social and Behavioral Sciences, Pages 1519-1525.
Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California.
Gresham, F. M, and Elliot, S. N.(1987). The Relationship Between Adaptive Behavior and social skills: Issues in Definition and Assessment , journal of special Education, 27,167-787.
Gresham, F. M.(2000). Social skills training with handicapped children: A review . Review of Educational Research,51(1), 139-176.
Hill J. )2002( Biological, phychological and social process in the conduct disorders. . Journal of Child Psychology &Psychiatry;43(1):133-164
Jung Kim، Min؛ Sim Doh، Hyun؛ Sung Hong ،Jun and Kyung Cho،Mi. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea .Original Research Article. . Journal of Children and Youth Services Review, Volume 33, Pages 838-845.
Kristi Kõiv .(2012) Social Skills Training as a mean of improving intervention for bullies and victims , Procedia - Social and Behavioral Sciences , 45, 239 – 246.
Liberman. R.P (1989) , social Skills traning for Psychiatlic patients.Pergamon Press.U.S.A
Megan M McClellanda, Frederick J Morrisona , Deborah L Holmesa(2000), Children at risk for early academic problems: the role of learning-related social skills , Early Childhood Research Quarterly, Volume 15, Issue 3, Pages 307–329.
Merrel, k. w., & Gimpel, G. A. (2001). Social skills of children and adolescents: conceptualization, assessment and treatment, new Jerscy: Lawrence Erlbaum associates, Inc.
Nasram Shayan ,Teymor AhmadiGatab (2012) The effectiveness of social skills training on students' levels of happiness , journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences , 46 , 2693 – 2696
Nilsen ،Wendy؛ Karevold، Evalill؛ Røysamb ،Espen ؛ Gustavson، Kristin and S. Mathiesen، Kristin .(2012).Social skills and depressive symptoms across adolescence: Social support as a mediator in girls versus boys .Original Research Article Journal of Adolescence, In Press, Corrected Proof, Available online، 65, 709– 717.
Osterman, K. (2000). Student need for Belonging in the school commenting. Review of Educational research, 70, 323-367.
Rosenberg, S. (1988). Self and others: studies in social personality and autobiography. Journal of Advances in experimental social Psychology. 21. pp.56-96.
Rutter.M, Tizard.T)1970(, Witmore K. Education, Health and behavior. London: Longman.
Ward, S.M. (2004). Our children's social skills. Eric Digest. ERIC Document Reproduction Service, Retrieved http://www.eric.ed.gov/ERICPortal/recordDetail?ac cno=ED411279.
Welsh, M., Parke, R., Widaman, K. & Oneil, R. (2001). Linkages between children‘s social and academic competence: Longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39(6), 463-482.
Wiliams, G. J.,& Reisberg, L.(2003). Successful inclusion: teaching social skills trough curriculum integration . Intervention in School & Clinic , 38(4),205-210.
Xing Tan ،Tony and Camras ،Linda A. (2011). Social skills of adopted Chinese girls at home and in school: Parent and teacher . ratings Original Article Children and Youth Services Review, Volume 33 ،pages 1452-545.
.