فهرست و منابع پایان نامه ارایه مدل ارزیابی ایمنی در شبکه بزرگراه های بین شهری با استفاده از روش ضریب تعدیل تصادفات (AMF)
فهرست:
عنوان مطالب شماره صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول -ادبیات تحقیق
١-١- مقدمه 3
٢-١- تعریف مسئله 5
٣-١- ضرورت و اهمیت تحقیق 7
١-٣-١- شبکه راههای کشور 8
١-٣-٢- موارد فنی و ایمنی وسایل نقلیه 9
١-٣-٣- اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران 10
١-٣-٤- فرهنگ و آموزش 11
١-٤- اهداف تحقیق 18
١-٥- حوزه مطالعاتی 20
١-٦- محدودیت ها و موانع تحقیق 21
-٧- فرضیات 22
١-٨- ساختار پایان نامه 22
فصل دوم -مرور تحقیقات پیشین
٢-١- مقدمه 25
٢-٢- مروری بر تحقیقات و مطالعات گذشته 26
٢-٢-١- تصادفات و حجم ترافیک 28
٢-٢-٢- تصادفات و متغیر های دیگر علاوه بر حجم ترافیک 30
٢-٢-٢-١- عرض مسیر و عرض شانه 32
٢-٢-٢-٢- روشنایی 39
٢-٢-٢-٣- روسازی مسیر 40
٢-٢-٢-٤- قوس ها و مسافت دید 43
٢-٢-٣- فرم مدلها 46
٢-٢-٤- مطالعات دیگر تصادفات 51
٢-٣- نتیجه گیری 54
فصل سوم - روش تحقیق
٣-١- مقدمه 58
٣-٢- متدولوژی تحقیق 58
٣-٢-١- دستورالعمل جمع آوری اطلاعات و روش های به کار گرفته شده 60
٣-٣- مبانی نظری 6
-٣-١- روش های تجزیه و تحلیل تصادفات 62
٣-٣-٢- مبانی نظری مدل های آماری 64
٣-٣-٢-١- مدل رگرسیون خطی چند متغیره 65
٣-٣-٢-٢- مدل رگرسیون لگاریتم خطی 66
٣-٣-٢-٢-١- مدل پواسون 66
٣-٣-٢-٢-٢- مدل دو جمله ای منفی 67
٣-٣-٢-٣- آزمون های آماری 71
٣-٣-٢-٣- خصوصیات و ویژگی های مدل 73
٣-٣-٣- روشهای فرا ابتکاری 79
٣-٣-٣-١- شبکه های عصبی 79
٣-٣-٣-١-١- اساس بیولوژیکی شبکه های عصبی 80
٣-٣-٣-١-٢- مدل ریاضی یک سلول عصبی 81
٣-٣-٣-١-٣- مراحل ساخت یک مدل با شبکه عصبی مصنوعی 82
٣-٣-٣-١-٤- الگوریتم یادگیری پس از انتشار خطا 83
٣-٣-٣-١-٥- نقاط قوت شبکه های عصبی 86
فصل چهارم - تدوین مدل
٤-١- مقدمه 89
٤-٢- فرآیند ساخت مدل 89
٤-٢-١- تعاریف ،اختصارات و نشانه های ریاضی 93
٤-٢-١-١- تعاریف ریاضی 94
ح
-٢-٢- برنامه کامپیوتری تحلیل اطلاعات 98
٤-٢-٢-١- نرم افزار SPSS 99
٤-٢-٢-٢- نرم افزار Minitab 101
٤-٢-٢-٣- نرم افزار MATLAB 103
٤-٢-٣- فلوچارت فرایند ساخت مدل ریاضی و شبکه عصبی 107
٤-٢-٤- اطلاعات ورودی 111
٤-٢-٥- اطلاعات خروجی 112
٤-٢-٦- محدودیت ها 112
٤-٢-٦-١- مشکلات در جمع آوری اطلاعات 112
٤-٢-٧- نحوه برازش و دقت مدل های آماری 116
٤-٣- نتیجه گیری 116
فصل پنجم - پیاده سازی مدل
٥-١- مقدمه 118
٥-٢- پیاده سازی مدل 118
٥-٢-١- محدوده مطالعاتی 118
٥-٢-١-١- موقعیت جغرافیایی استان خوزستان 118
٥-٢-١-٢- محورهای مورد مطالعه 119
٥-٢-١-٣- موضوعات مورد نظر 122
٥-٢-٢- تست نرمال بودن داده ها 123
ط
-٢-٣- بررسی ضریب همبستگی و اعتبار سنجی متغیر ها 124
٥-٢-٤- مدل آماری 128
٥-٢-٤-١- انتخاب فرم تابع 128
٥-٢-٤-٢- شاخص برازش (R2 ) 128
٥-٢-٤-٣- آزمون مدل 129
٥-٢-٤-٤- ارایه مدل پیش بینی 132
٥-٢-٤-٥- اعتبار سنجی نتایج 139
٥-٢-٤-٦- آنالیز حساسیت 142
٥-٢-٥- توسعه مدل شبکه عصبی 144
٥-٢-٥-١- ساختار شبکه عصبی در نرم افزار MATLAB 144
٥-٢-٥-٢- لایه ورودی 144
٥-٢-٥-٣- لایه خروجی 144
٥-٢-٥-٤- نگاشت زوجهای آموزشی به حدود مناسب 146
٥-٢-٥-٥- لایه پنهان 147
٥-٢-٥-٦- توابع انتقالی 148
٥-٢-٥-٧- تابع آموزشی 149
٥-٢-٥-٨- تابع خطا 150
٥-٢-٥-٩- ساخت شبکه عصبی 151
٥-٢-٥-١٠- بررسی تطابق خروجی مدل و مشاهدات و انتخاب شبکه عصبی بهینه 154
٥-٢-٥-١١- اعتبارسنجی نتایج ١٥٨
ی
٥-٣- نتیجه گیری و مقایسه مدل آماری و شبکه عصبی 162
فصل ششم - نتیجه گیری و پیشنهادات
٦-١- جمع بندی مطالب 164
٦-٢- دستاوردهای مطالعه 165
٦-٣- نوآوری های پژوهش 167
٦-٤- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 168
منابع و مراجع 170
پیوست ها 178
چکیده انگلیسی 202
منبع:
[١] آیتی اسماعیل ، تصادفات جاده ای ایران ، دانشگاه فردوسی مشهد آبان ١٣٨١.
[٢] تحلیل تصادفات برون شهری ، سازمان حمل و نقل و پایانه کشور ،دفتر آمار و برنامه ریزی
.1376
[٣] شهروی امرالله ،نقش راه و وسیله نقلیه در ایمنی ترافیک سومین کنفرانس ترافیک تهران اسفند ١٣٧٦.
[٤] پیندیک رابرت روبنفبلد رانیل ، الگوهای اقتصاد سنجی و پیش بینی اقتصادی ترجمه محمد امین کیانیان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها زمستان ١٣٧٠.
[٥] احمدی نژاد م . ، ١٣٨٤ جزوه ایمنی ترافیک دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکده عمران .
[٦] مقاله تابلوهای مورد نیاز معابر و مقاله اطلاح هندسی و مقاله کاربرد GIS در ایمنی راه
.تازه های ترافیک پاییز ١٣٨٢ سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران نوشته مهدی کبیری .
[٧] طرح مطالعه جامع حمل و نقل کشور ١٣٧٩ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
[٨] مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای تهران ١٣٨٤.
[٩] عسگری صادق ، بررسی اثرات طرح هندسی بر تصادفات جاده ای استان ایلام پایان نامه کارشناسی ارشد تهران ١٣٧٥.
[١٠] مهندسین مشاور بهمین تردد پارس ١٣٨٤ گزارش مطالعات رفع نقاط حادثه خیز استان قم .
[١١] مقاله اثر رویه بر سرعت و سطح سرویس و ظرفیت تازههای ترافیک پاییز ١٣٨٢ سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نویسنده صفی الله عبدی
[١٢] عبدالمنافی ، سید ابراهیم ، احمدی نژاد محمود، افندی زاده ،شهریار ، ١٣٨٦ ، طراحی مدل پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات درونشهری بر اساس مدلهای آماری و شبکه عصبی ، دانشگاه علم و صنعت ایران .
[١٣] طرح مطالعه جامع حمل و نقل کشور ١٣٧٩ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
[١٤] روینی ب ، ١٣٨٢" بررسی علل تصادفات در محدوده ورودی شهرها". رساله کارشناسی ارشد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران .
[١٥] مطالعات حمل و نقل بخش مطالعات وسایل کنترل ترافیکی و تصادفات ترافیکی تالیف دکتر حمید بهبهانی سال ١٣٨٤.
[١٦] محمودآبادی ، عباس ، صفی صمغ آبادی ، اعظم ، "برآورد روزانه تصادفات جاده ای با استفاده از شبکه های عصبی با تکیه بر وضعیت تردد" ، دومین کنفرانس سیستمهای فازی و هوشمند ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، ١٣٨٧، ٧ تا ٩ آبان ٨٧.
[١٧] مونتگومری ، داگلاس و پک " مقدمه ای بر تحلیل رگرسیون خطی " مترجم سید ابراهیم رضوی پالیزی ، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان ، ١٣٨٢.
[١٨] نوری امیر .م ، قربانی .م ، " راهنمای ایمنی راه معاونت آموزش تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری " ،١٣٨٦.
[١٩] اسماعیل آیتی ، بهنود .ح ، "بررسی کاربرد ضریب تعدیل تصادفات (AMF) در تعیین تاثیر مشخصات هندسی مسیر بر میزان تصادفات جاده ای " ،١٣٨٦.
[٢٠] فریبرز واحدی ،فرشاد فتحیان ،فیلیپ جردن ،"دستورالعمل شناسایی و اصلاح مقاطع تصادفف خیز"،نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای ،دانشگاه تهران ،١٣٨٤.
[٢١] سالنامه آماری حمل و نقل جاده ای و دفتر فن آوری و اطلاعات ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، ١٣٨٧.
[٢٢] وزارت کشور، دفتر تقسیمات کشوری ، ١٣٨٥.
[٢٣] سازمان هواشناسی کشور، اداره کل هواشناسی استان خوزستان .
[٢٤] پلیس راه کشور واحد فاوا " آمار تصادفات جاده ای کشور به تفکیک هر تصادف " ١٣٨٨ .
منابع و مراجع لاتین :
[25] Poch M. AND Mannering F. “Negative Binomial Analysis of
Intersection-Accident Frequencies” , Journal of transportation Engineering
,122(2),1996,P105-113.
[26] The world Health Organization 2006 world report on road traffic injury
prevention.
[27] Wilis , C.O, turner and Colson ,”Evaluation Accident Reporting Histories “
transportation research records 910 ,1995.
[28] Hamerslag R.Roos JP & Kwakemoak .M “Analysis Of Accident in Trafiic
Situations By Means Of Multi Proportional Weighted Poisson Model” TRB-
Transportation Research Record 847,1982,PP29-36.
[29] Miaou Sp and Lum H , “Modeling Vehicle – Accidents and Enviromental
Factors on rural accident frequencies “ Accident Analysis and Prevention , 27(3) ,
1993 , PP 371-389.
[30] K.M. Bauer and D. Harwood, statistical Models of At-Grade Intersection
Accidents, Report No. FHWA-RD-96-125, Federal Highway
Administration,McLean, Vs., 1996.
[31] Fitzapatrick , K . Elefteruadou, L , Harward , D.W. , Collins , J.M, 2000 ,
Speed Predication For Two –Lane Rural Highway , Report FHWA-RD-99-
171,P.217,Federal Highway Administrarion,U.S.Department Of Transportation.
[32] Kanafani A.”Transportation Demand Analysis”,Mcgraw Hill,Newyork,1983
[33] Wong, Y.D ,Nicholson ,A.D,”Driver Behavior At Horizontal curves ,Risk
Compensations and the margin of safety . “ Accident Analysis and Prevention 24
PP 425-436 ,1992.
[34] Navin F. and Appeach Ch. “Estimating Vehicle Accidents on British”,Vol
19,1995,PP 45-62.
[35] Al-Deek H.M , Ishak S.S and Khan A.A ,”Impact of freeway Geometric and
incident characteristics on indicent Detection”, Journal of transportation
Engineering ,122(6) ,1996, PP 440-446.
[36] Parker . MR and Zegeer C.V (1988-1989) – Traffic Conflict Techniques for
safety and Operations -Engineering Quide- Observes Manual FHWA-IP-88-026
Federal Highway Washengton DC. FHWA-IP-88-027.
[37] Miaou Sp, “The Relationship Between Track Accident And Geometric Design
of Rural Section Poisson Versus Negative Binomial Regression” ,Accident
Analysis and prevention 26, 471-481 ,1994.
[38] Choueiri,E.M,Hayward J.C ,” Possible design procedure to promote design
consistency in highway geometric design on two-lane rural roads”,Transportation
Research Record 1195,1990,PP 111-122
[39] Choueiri,R.Lamm,B.Psarianos,” A practical Safety Approach to highway
geometric design international”,Transportation Research Record 1215,PP 87-99
[40] D. Blower, K.L. Campbell, and P.E. Green, “Accident Rates for Heavy Truck-
Tractors in Michigan,” Accident Analysis arrd Prevention 25(3): 307-321, 1993.
[41] R. Elvik, “Meta-Analysis of Evaluations of Public Lighting as Accident
Countermeasures,” Transportation Research Record 1485: 112-123, 1995.
[42] Traffic Plannig and Engineering F.D.Hobbs.
[43] Jones B,Janssen L. , And Mannering F. , “Analysis of the Frequency And
Duration Of Freeway Accidents in Seattle “ , Accident Analysis And Prevention
23(4), 1991 , PP 239-225.
[44] Dominique Lord , Bhagwant N. Persaud , “Estimating the safety performance
of urban road transportation networks”, Center for Transportation Safety Texas
Transportation Institute , 2006.
[45] Mohamedshah, Y.M and Paniati JF, Hobeika AG, “Track Accident model for
interstate sand two lane rural road” Transportation Research Board
Washington,D.C, 1992.
[46] Garber NJ And Joshuo S. “Traffic and Geometric Characteristics Affecting
the Involvement of Large Tracks in Accidents”,Virginia Transportation Research
Council,Vol 2, 1989.
[47] Lee, J Mannering ,F , “Analysis Of Roadside Accident Frequency and
Severity and Roadside safety Management “ Washington State Department of
Transportation , Technical Monitor , December 1999.
[48] Kim, S,H ; Chung , S,B ; Song, K ,H ;Chon, K ,S ; “Development of an
Accident prediction Model Using GLIM ( Generalized Log-Linear Model) and EB
method “ :A case of Seoul ; Journal of the Eastern Asia Society for
Transportation Studies ,Vol .6, PP.3669 – 3682,2006.
[49] Shankar V.,Mannering F,and Barfield W. “Effect and roadway Geometrics
and Envirnmental On Rural Accident Frequencies “ , Accident Analysis and
Prevention 27(3),1995,PP 371-389.
[50] Jones B,Janssen L. , And Mannering F. , “Analysis of the Frequency And
Duration Of Freeway Accidents in Seattle “ , Accident Analysis And Prevention
23(4), 1991 , PP 239-225.
[51] Joshuo S.c And Garber NJ.,”Estimating Track Accident Rate And
Involvement Using Linear and Poisson Regression Model” , Transportation
Planning and Technology, 15(1) ,1990, PP 41- 58.
[52] Miaou, Sp and Lum H , “Modeling Vehicle – Accidents and Enviromental
Factors on rural accident frequencies “ Accident Analysis and Prevention , 27(3) ,
1993 , PP 371-389.
[53] Li-Yen , Chang , “Analysis of highway accident frequencies :Negative
binomial regression versus artificial neural network” , Safety Science , 43(8),541-
557 ,2008.
[54] Abdel-Aty , M. ,Pande , A. ,”Identification Crash Propensity Using Traffic
speed Condition” , Journal of Safety Research 36(1) , 97 – 108 , 2007
[55] Jacobs .JD ,”A Study of Accident Rates on Rates on rural roads in developing
Countries” TRRL,1996.
[56] Dominique Lord,John N.,B.N.Persaud, “Methodology to predict the safety
performance of rural multilane highway”,Texas Transportation institute,NCHRP
126,2008.
[57] David L.Harkey,R.S,J.Beak,”Accident modification factors for traffic
engineering and ITS improvements”,The University of north carilona,NCHRP
Report 617,Washington DC,2009.
statistics science , 2009.
[59] David Moore,George Mccabe “ Minitab Manual for Introduction to the
practice of statistics” University of torento ,2009.
[60] B.Hahn, Elsevier,”Essential Matlab for Scientists and Engineers” ,2nd
,Washington ,2007.
[61] Borse, G.J , “Numerical Methods with Matlab: A Resource for Scientists
andEngineers”. International Thomson Publishing,2000.
[62] Reference Manual Release for Stata vol3,college statron, texas,STATA
Corporation,1995.
[63] Catalao , J.P.S , S.J.P.S. Marian,V.M.F Mendesb and L.A.F.M . Ferreira ,
2008. “Short-term Electricity Pricess Forcasting in Competitive Market , A Neural
Network Approach Electrical Power Syst” 77. 1297-1304.