فهرست و منابع پایان نامه بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی و معابر شهری برای استفاده نابینایان
فهرست:
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول : تعریف مساله و هدف از مطالعه
١-١- تعریف مساله و هدف از مطالعه 3
١-٢- تاریخچه 3
١-٣- اولین عصای سفید 5
١-٤- تحرک وجهت یابی 10
١-٥- جهت یابی 11
١-٥-١- هدف از جهت یابی 11
١-٥-٢- پیش نیازها 11
١- ٦- سطح آمادگی جسمی و ذهنی کارورز 12
١- ٧- اصول کلی در جهت یابی 12
١- ٧-١- فرآیند شناختی 13
١- ٧-١-١- علائم راهنما 14
١- ٧-١-٢- نشانه ها 15
١- ٧-١-٣- نظام های شماره گذاری داخل ساختمان ١٥
١- ٧-١-٤- نظام های شماره گذاری خارج از ساختمانها ١٦
١- ٧-١-٥- روش اندازه گیری برای پیدا کردن ساختمان ١٦
١- ٧-١-٦- جهت های جغرافیایی ١٧
١- ٧-١-٦-١- شروط لازم ١٨
١- ٧-١-٧- خودآشناسازی ١٨
١- ٨- راهنمای بینا ١٨
١- ٩- فن مورب نگه داشتن عصا ١٩
١- ١٠- فن مورب نگه داشتن عصا هنگام ردیابی ٢١
١- ١٠-١- روش اصلی ٢١
١- ١٠-١-١- شیوه عمل ٢١
١- ١٠-٢- ملاحظات کلی ٢٢
فصل دوم : مروری بر مطالعات انجام شده
مقدمه ٢٤
٢-١- مشکلات شهری نابینایان ٢٤
٢-٢- حس شنوایی مهمترین عامل ادراکی نابینا از محیط ٢٦
٢-٣- تصویرسازی شنیداری و تحرک وجهت یابی نابینایان ٢٧
٢-٤- طراحی محیط شهری برای نابینایان وبررسی محدودیت ها ٢٧
٢-٤-١- علائم هشداردهنده ٢٩
٢-٤-٢- نوارهای هدایت کننده ٢٩
٢-٤-٣- علائم اطلاع دهنده ٣٠
٢-٤-٣-١- تابلوها ٣٠
٢-٥- ضوابط شهرسازی ٣٢
٢-٥-١- مناسب سازی فضاهای شهری ٣٢
٢-٥-١-١- کفسازی ٣٢
٢-٥-١-٢- پیش آمدگی عناصر ٣٢
٢-٥-١-٣- مبلمان شهری ٣٢
٢-٥-١-٤- محل گذر از عرض خیابان ٣٣
٢-٥-١-٥- توصیه ها ٣٣
٢-٥-٢- فضاهای دسترسی به ساختمان ٣٣
٢-٥-٣- ورودی ساختمانها ٣٤
٢-٦- تکنیکها و پشتیبانی های سفر ٣٤
٢-٧- سیستم GIS.GPS ٣٥
فصل سوم : مشکلات نابینایان کشور از نگاه آمار
مقدمه ٣٨
٣-١- سازمان بهزیستی 39
٣-١-١- معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی ٤١
٣-١-١-١-خدمات توانبخشی 41
٣-٢- تسهیلات پیاده روی ٤٣
٣-٢-١- علائم بساوایی در سطح پیاده رو ٤٤
٣-٢-٢- علائم بساوایی 46
٣-٢-٣- خوانایی تابلوها ٤٨
٣-٢-٤- نوارهای بساوایی راهنما ٥٠
٣-٢-٥- انتخاب متوسط روشنایی لازم ٥١
٣-٣- ضوابط و مقررات شهرسازی مصوب سال ٦٨ بازبینی شده درسال ٧٨ ٥٢
٣-٣-١- ضوابط طراحی فضاهای شهری ٥٢
٣-٣-١-١- پیاده رو ٥٢
٣-٣-١-٢- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو ٥٣
٣-٣-١-٣- شیبراهه جدول ٥٤
٣-٣-١-٤- محل عبورعابرپیاده در سواره رو ٥٥
٣-٣-١-٥- ایستگاهها ٥٥
٣-٣-٢- ضوابط مناسب سازی فضای شهری موجود ٥٦
٣-٣-٢-١- پیاده ر وهای موجود ٥٦
٣-٣-٢-٢- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره روموجود ٥٧
٣-٣-٢-٣- محل خط کشی عابر پیاده ٥٧
٣-٣-٢-٤-ضوابط توصیه ای مناسب سازی محیط شهری موجودبرای افراد معلول ٥٨
٣-٣-٣- عناصر مشترک در کلیه ساختمانهای عمومی 58
٣-٣-٣-١- راه پله 58
٣-٣-٣-٢- میله های دستگرد 58
٣-٣-٣-٣- علائم 60
فصل چهارم : معرفی فن آوریهای نوین در سایر کشورها
مقدمه ٦١
٤-١- نحوه سفر افراد نابینا و دارای مشکلات بینایی ٦٢
٤-١-١- انتخابهای مختلف ٦٢
٤-١-١-١- راهنمای دید ٦٢
٤-١-١-٢- عصای سفید بلند ٦٣
٤-١-١-٣- سگ راهنما ٦٣
٤-١-١-٤- بدون کمک ٦٤
٤-٢- آموزش جهت یابی و تحرک ٦٤
٤-٣- عبور افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی از عرض خیابان ٦٤
٤-٣-١- تکنیکهای قدیمی 64
٤-٣-٢- پیدانمودن خیابان ٦٤
٤-٣-٣- شناسایی خیابان ٦٥
٤-٣-٤- تحلیل وضع هندسی تقاطع ٦٥
٤-٣-٥- تحلیل سیستم کنترل ترافیک ٦٥
٤-٣-٦- تعیین فاصله زمانی عبور ٦٦
٤-٣-٧- باقی ماندن در مسیر مستقیم عبوری ٦٦
٤-٤- مصوبات کنفرانس جابجایی و حمل ونقل انجمن اروپایی نابینایان ٦٧
٤-٥- تبدیل عصای نابینایان به ابر عصا ٦٩
٤-٦- دکمه فشاری ٦٩
٤-٦-١- انواع دکمه فشاری موجود برای نابینایان ٧٠
٤-٦-١-١- دکمه فشاری عابر تیپ آبی وی آر ٧٠
٤-٦-١-٢- دکمه فشاری عابر تیپ آ اس بی وی ٧١
٤-٦-١-٣- دکمه فشاری عابر تیپ آبی آر ٧١
٤-٦-١-٤- مولد صدای تیپ بی ال آ-١ ٧١
٤-٦-١-٥- مولد صدای تیپ اس جی-١ ٧٢
٤-٦-١-٦- توصیه های ایمنی در استفاده از دکمه فشاری 72
٤-٧- کمک های سفر الکترونیک برای نابینایان ٧٣
٤-٨- کمربند هادی ، کمک سفر سفر کامپیوتری برای نابینایان ٧٤
٤-٨-١- وجه راهنما ٧٥
٤-٨-٢- وجه تصویری ٧٥
٤-٩- انجمن جهانی مدارس پرورش سگ برای نابینایان ٧٨
٤-١٠- اسبهای مینیاتوری، جایگزین مناسب ٨٠
٤-١٠-١- نحوه آموزش اسبها ٨٢
٤-١١- علائم دسترسی پیاده ٨٢
٤-١٢- علائم شنیداری مادون قرمز کنترل از راه دور ٨٣
٤-١٣- سیستمهای مبتنی بر گیرنده ٨٦
٤-١٤- نشانه حرکت ٨٦
٤-١٥- اطلاعات بساوایی لرزشی ٨٧
٤-١٥- -کاربردها ٨٧
٤-١٦- انواع علائم دسترسی پیاده ٨٧
٤-١٦-١- ابزار نصب شده بالاسری ٨٨
٤-١٦-٢- دکمه فشاری یکپارچه ٨٨
٤-١٦-٣- صفحه لرزاننده ٨٩
٤-١٦-٤- مستقر بردریافت کننده ٩٠
٤-١٧- سیستم هادی کامپیوتری همراه نقشه برای نابینایان ٩٠
٤-١٨- سطوح آگاه کننده حسی ٩٢
٤-١٨-١- لزوم وجود این سطوح ٩٣
٤-١٨- -خصوصیات ٩٣
٤-١٨-٣- تحقیقات انجام شده ٩٤
٤-١٨-٤- توصیه ها ٩٥
٤-١٩- امتیاز سفر برای نابینایان ٩٦
٤-٢٠- حمل ونقل عمومی ، محرومیت افراد نابینا ٩٦
٤-٢١- حمل و نقل عمومی سهل الوصول ٩٧
٤-٢٢- ایستگاههای حمل و نقل عمومی ١٠٠
٤-٢٣- حمل و نقل عمومی و اتوبوسها ١٠١
٤-٢٣-١- یافتن و تشخیص ایستگاه اتوبوس 101
٤-٢٤- خواندن برنامه زمانی اتوبوسها ١٠٣
٤-٢٤-١- فن آوریهای جدید ١٠٣
٤-٢٥- صدای بوق برای مسافرین نابینا در ایستگاههای اتوبوس ١٠٥
٤-٢٦- سوار شدن اتوبوس ١٠٥
٤-٢٧- مسافرت هوایی برای افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی ١٠٦
٤-٢٨- دسترسی آسانتر به مترو ١٠٧
٤-٢٨- -ایستگاههای دسترسی ١٠٨
٤-٢٨-٢- مترو ، پله برقی ، آسانسور ١٠٩
فصل پنجم اقدامات انجام شده و راهکارهای اجرایی در کشور
مقدمه ١١١
٥-١- نابینایان و فضاهای شهری ١١١
٥-٢- مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین ١١٣
٥-٣- اقدامات انجام شده توسط شهرداریها ١١٥
فصل ششم : ارائه مدل پیشنهادی و پردازش آماری
مقدمه ١١٩
٦-١- جامعه آماری منتخب ١١٩
٦-٢- مقیاس اندازه گیری شاخص ها و اندازه گیری یک شاخص کیفی بصورت کمی ١٢١
٦-٢-١- بی مقیاس کردن ١٢٢
٦-٢-٢- مدل سازی و ارائه مدل بهینه ١٢٣
٦-٢-٢-١- ارزیابی و بررسی مدلهای چند شاخصه ١٢٣
٦-٣- نظرسنجی نمونه درباره علائم عابر پیاده قابل دسترسی ١٢٩
٦-٤- روش نظر سنجی ١٣٠
٦-٥- پیامهای علامت عبور ١٣٣
٦-٦- پیامهای دکمه فشاری ١٣٦
٦-٧- تقاضاهای خاص ١٣٨
٦-٨- خط کشیهای زاویه دار ١٤١
٦-٩- خط کشی تا جزیره میانی ١٤٣
٦-١٠- خط کشیهای منتهی به جزایر جداکننده ١٤٣
٦-١١- خط کشیها در ٣ راهی 144
٦-١٢- تاخیر دکمه فشاری 145
فصل هفتم : نتایج و پیشنهادات حاصل از مطالعه
نتایج و پیشنهادات ١٤٨ پیوست ١ ١٥١ پیوست ٢ ١٥٢ پیوست ٣ ١٨٠ فهرست منابع فارسی ١٨٦
فهرست منابع غیر فارسی 187
فهرست سایتها 188
فهرست نامها 189
چکیده انگلیسی ١٩٢
منبع:
١- اصغرپور، محمد جواد، ١٣٨٣؛" تصمیم گیریهای چند معیاره "، انتشارات دانشگاه تهران .
٢- آمار عملکرد معاونت ترافیک ،١٣٨٣، معاونت ترافیک شهرداری منطقه ٨.
٣- بهروزی – کمال ،١٣٨١؛ "دایره المعارف مهندسی ترافیک " ، سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران .
٤-تسهیلات پیاده روی ، ١٣٧٨، نشریه ١ ١٤٤ سازمان مدیریت و برنامه ریزی(دفتر تحقیقات و معیارهای فنی).
٥-حبیبی ، سید محسن و قائم ، گیسو و حاج میرفتاح ، فاطمه ، ١٣٧٧ ؛" مسکن و معلولین "، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن .
٦-حبیبی ، سید محسن و قائم ، گیسو، ١٣٧٥؛"ساختمانهای عمومی و معلولین "، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ،
٧-رئیسی دهکردی، بهمن ؛١٣٧٦ " معلولین و سد معبرهای معماری و ساختمانی"؛ سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران .
٨- شریفی درآمدی- پرویز، ١٣٧٩، روانشناسی و آموزش کودکان نابینا (مفاهیم ، نظریه ها
،کاربردها) نشرگفتمان خلاق .
٩- عربزاده ،بهمن ؛ نیکوکار، مسعود،١٣٧٨ ؛ "آمار و احتمالات کاربردی" ؛انتشارات آزاده .
١٠- قریب - فریدون ،١٣٨٢ ،" شبکه ارتباطی در طراحی شهری " ، انتشارات دانشگاه تهران .
١١- مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، ١٣٧٨ ،شورای عالی معماری و شهرسازی.
١٢- موصلی ، فرشته ، ١٣٧٩" فنون جهت یابی و حرکت " ، انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی .
13-Barlow , janet , 2001,”orientation and alignment for street
crossing: pedestrian who are blind or visually impaired”.
١٤-Bentzen ,Billie Louis,Ph.D-Barlow , Janet,M.Ed-
Frank,Lukas, 2002 ,”determining recommended language
for speech messages used by accessible pedestrian
signals”, American Council For Blind .
15-EBU Mobility and Transportation Conference October
2002 paris .
16-Kanck, Sandra, 2001, “Beepers For Blind Passengers At
Bus Stop” ,Australian Democrates.
17-M.C. Migle Library & information center, 1997,
“ American Foundation For The Blind Accessible , Mass
Transit”. Commission On Mobility and Guide Dog
18-Nakajima, Akira,١٩٩٦ ,” Special Needs And Population
of The Blind And Visually Impaired ”, The Organizing
Committee of ١٦th World International Congress of
Rehabilitation .
فهرست سایتها:
19-www.access-board.gov
20-www.accessforblind.org
21-www.afb.org.section.asp
22-www.barrier-free environment.html
23 -www.behzisty.ir
24-www.city.toronto.on.ca.ttc.ea_subway.htm
25-www.elib.hbi.ir.persian.PUBLIC_HEALTH_EBOOK
26-www.engadget_com.html
27-www.guide dogs of America.org
28-www.guidehorse.org
29-www.independentliving.org.standardrules.wbu_answer
30-www.isblind.org
31-www.mto.gov.on.com
32-www.nabina.html
33-www.nfb.org
34-www.sciencedaily.com.release
35-www.talkingsigns.com
36-www.tultur.com
37-www.urich-gmbh.de
38-www.walkiginfo.org.asp.home.cfm