فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی فنی و اقتصادی الگوی تصادفات عابر پیاده در راه های درون شهری (مطالعه موردی استان گیلان)
فهرست:
عنوان مطلب شماره صفحه
چکیده:................................................................................................................................................................................................................1 مقدمه...................................................................................................................................................................................................................2
فصل اول: کلیات..............................................................................................................................................................................................5 1- 1) تعریف و ضرورت مسئله.............................................................................................................................................................5
1- 2) نیاز به مطالعه در مورد مسئله ..................................................................................................................................................6
1- 3) اثرات مهم مطالعه بر مسئله از نظر بهبود آن...................................................................................................................9
1- 4) هدف تحقیق..................................................................................................................................................................................01
1- 5) فرضیات مسئله............................................................................................................................................................................01
1- 6) بررسی موضوع از دیدگاه کلی...............................................................................................................................................11
7) ساختار پایان نامه.......................................................................................................................................................................11
فصل دوم: کاوش در متون.........................................................................................................................................................................41 2-1) مقدمه...............................................................................................................................................................................................41
2-2) تأثیر مشخصات جاده ای بر تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................51
عرض معبر..........................................................................................................................................................................51
گذرگاه های عابر پیاده.................................................................................................................................................51
گذرگاه های برجسته عابر پیاده ...................................................................................................................61
خط کشی گذرگاه عابر پیاده ........................................................................................................................61
روشن سازی گذرگاه عابر پیاده..................................................................................................................71
2-2-3) جزایر پناهگاهی میانی................................................................................................................................................81
4-2-2) پیاده رو..............................................................................................................................................................................91
2-2-5) چراغ راهنما.....................................................................................................................................................................91
6-2-2) زمانبندی چراغ عابر پیاده.........................................................................................................................................02
گردش به راست در زمان قرمز در تقاطعات چراغ دار...................................................................................12
خیابان های یکطرفه.....................................................................................................................................................22
9-2-2) محل تقاطعات..................................................................................................................................................................32
2-2-01) خیابانهای با پارک حاشیه ای...................................................................................................................................32
2-2-11) مکان ایستگاههای اتوبوس.......................................................................................................................................42
2-3) تأثیر مشخصات و رفتار عابر پیاده در تصادفات عابر پیاده.....................................................................................42
2-3- 1) حجم عابر پیاده...............................................................................................................................................................42
2-3- 2) حجم ترافیک...................................................................................................................................................................52
2-3- 3) سن, جنسیت و مصرف مشروبات الکلی.............................................................................................................62
2-3- 3-1) سن...........................................................................................................................................................................62
2-3- 23-) جنسیت................................................................................................................................................................72
2-3- 3-3) مصرف مشروبات الکلی.................................................................................................................................72
ز
2-3- 4) اجرای قوانین ترافیکی................................................................................................................................................72
2-3- 5) سرعت, نحوه برخورد و جرم وسیله نقلیه..........................................................................................................82
4-2) تأثیر مشخصات محیطی بر تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................03
4-2- 1) شرایط جوی......................................................................................................................................................................03
4-2- 2) شرایط روشنایی.............................................................................................................................................................03
4-2- 3) دما........................................................................................................................................................................................13
4-2- 4) محیط محله......................................................................................................................................................................13
4-2- 5) ویژگیهای کاربری زمین مرتبط با ریسک تصادف...........................................................................................23
4-2- 6) هدف سفر..........................................................................................................................................................................33
4-2- 7) مسافرت تنها...................................................................................................................................................................33
2-5) سایر ویژگیهای مؤثر در تصادفات عابر پیاده................................................................................................................43
2-5-1) زمان......................................................................................................................................................................................43
6-2) انواع تصادفات عابر پیاده .......................................................................................................................................................43
2-7) هزینه تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................................................04
2-7- 1) روشهای مختلف محاسبه هزینه تصادفات..........................................................................................................04
2-7- 2) اجزای هزینه تصادفات................................................................................................................................................14
2-7- 3) بهره وری جلوگیری از تصادفات عابر پیاده.......................................................................................................24
2-8) مدلهای تصادفات عابر پیاده.................................................................................................................................................54
2-8-1) مدل 1...................................................................................................................................................................................64
28-) مدل 2.................................................................................................................................................................................05
2-8-2-1) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در تقاطعات...................................................................05
2-28-2-) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده در طول جاده..............................................................25
2-8-2-3) مدل پیش بینی تعداد تصادفات عابر پیاده با مدل رگرسیون دوتایی منفی..........................35
2-48-2-) مدلسازی ایمنی عابرین پیاده در تورنتو و شارلت .............................................................................35
2-8-3) مدل 3................................................................................................................................................................................55
مدل مربوط به تصادفات ناحیه ای..............................................................................................................75
مدل مربوط به تصادفات خیابانی...............................................................................................................85
2-8-4) مدل 4.................................................................................................................................................................................85
فصل سوم: روش تحقیق............................................................................................................................................................................96
1) ناحیه مورد مطالعه......................................................................................................................................................................96
3- 2) داده های مورد نیاز....................................................................................................................................................................96
3- 3) جمع آوری داده ها....................................................................................................................................................................96
3- 3-1) گزارشات پلیس راهنمایی و رانندگی....................................................................................................................96
3- 23-) گزراشات اداره کل پزشکی قانونی........................................................................................................................07
3- 3-3) گزارشات معاونت برنامه ریزی استانداری..........................................................................................................07
3- 43-) داده های اقتصادی.......................................................................................................................................................17
3- 4) تحلیل داده های تصادفات.....................................................................................................................................................17
ح
3- 4- 1) ورود داده های تصادفات.............................................................................................................................................17
3- 4- 2) اصلاح داده های پلیس راهنمایی و رانندگی.....................................................................................................27
3- 4- 2- 1) وضع آب و هوا (ردیف 26 برگ اول و شرایط جوی در مشخصات راه برگ دوم) ..................27
3- 4- 2- 2) وضعیت عابر (ردیف 22 برگ اول و وضعیت حرکت عابر در مشخصات برگ دوم)..............27
3- 4- 2- 3) داده های غیر مفید..........................................................................................................................................37
3- 4- 3) داده های پزشکی قانونی...........................................................................................................................................37
3- 4- 5)ناحیه بندی........................................................................................................................................................................37
5) روش تحقیق................................................................................................................................................................................57
3- 5- 1) رگرسیون لاجستیک....................................................................................................................................................57
3- 5- 1- 1) تابع انتقال لاجیت..............................................................................................................................................67
3- 5- 2) کد گذاری داده ها برای رگرسیون لاجستیک..................................................................................................77
3- 5- 3)تجزیه به عامل ها...........................................................................................................................................................87
3- 5- 3- 1) روش انجام تجزیه به عامل ها......................................................................................................................97
3- 5- 3- 2) چرخش عامل.....................................................................................................................................................08
3- 5- 3- 3) تجزیه به مؤلفه های اصلی...........................................................................................................................08
3- 5- 3- 4) نحوه تجزیه به مؤلفه های اصلی................................................................................................................18
3- 5- 3- 5) تجزیه به عامل ها با استفاده از مؤلفه های اصلی..............................................................................38
3-5-4) متغیر وابسته. 94
3-5-5) متغیرهای مستقل... 94
3-5-5-1) سن عابر و سن راننده. 95
3- 5- 25-) وسیله نقلیه درگیر در تصادف....................................................................................................................58
3- 5- 5-3) وضعیت عابر یا عابرین...................................................................................................................................78
3- 5- 45-) تراکم جمعیت, خانوار, مسکن و افراد باسواد ......................................................................................78
3- 5- 5-4-1) نحوه محاسبه تعداد و طول طبقات هر متغیر...........................................................................78
3- 5- 6) استفاده از نرم افزار آماری SPSS........................................................................................................................98
3- 5- 7) روش محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده..........................................................................................................98
1) خلاصه آمار تصادفات................................................................................................................................................................19
4- 2) مشخصات عابرین پیاده در تصادفات................................................................................................................................39
4- 3) نوع تصادفات عابر پیاده (جرحی و فوتی)...................................................................................................................101
5-1) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش ( Enter).......................................................................................104
25-) مدل رگرسیون لاجستیک با استفاده از روش (Forward stepwise).......................................................105
5-3) تحلیل داده ها با استفاده از روش تجزیه به عامل ها..............................................................................................107
5-3- 1) تجزیه به عامل ها........................................................................................................................................................107
5-3- 2) تحلیل عامل های تجزیه شده با استفاده از مدل رگرسیون لاجستیک............................................113
فصل ششم: ارزیابی اقتصادی تصادفات عابر پیاده.....................................................................................................................116 6- 1) مقدمه............................................................................................................................................................................................116
6- 2) محاسبه هزینه درمان جراحات جسمانی......................................................................................................................117
ط
6- 2- 1) رابطه سطح متوسط هزینه های درمانی در استان و هزینه های بیمارستان سیدالشهداء...........118
6- 2- 2) محاسبه تعداد و طول طبقات و هزینه های درمانی هر طبقه..................................................................119
6- 2- 3) محاسبه هزینه واقعی متوسط هر طبقه در سطح استان در سال 86..................................................121
6- 3) محاسبه هزینه اوقات تلف شده در تصادفات عابر پیاده و ساعات کاری از دست رفته مربوط به مجروحان و مصدومانی که زنده می مانند و ارزش اقتصادی ساعات کار بالقوه دسته ای از آنها که موقتاً
معلول می شوند (Pt).........................................................................................................................................................................126 6- 3-1) محاسبه ارزش یک ساعت وقت تلف شده.......................................................................................................127
6- 23-) محاسبه میزان متوسط وقت تلف شده هر مجروح تصادفات ترافیکی (DT).................................128
6- 3-2-1) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در بیمارستان (DH)............................129
6- 23-2-) محاسبه میزان متوسط اوقات تلف شده هر مجروح در دوران نقاهت (DC)......................129
6- 3-2-3) محاسبه (DT)................................................................................................................................................129
6- 3-3) ارزش ساعات کاری از دست رفته مصدومان (Pt1)...................................................................................130
6- 43-) محاسبه ارزش اقتصادی کار بالقوه آن دسته از مصدومان و مجروحان که موقتاً دچار درجه ای از
معلولیت می شوند (Pt2) ..........................................................................................................................................................130
6- 3-5) محاسبه ارزش اقتصادی اوقات تلف شده افرادی که جزء مجروحان نیستند, اما وقت آنها در
ارتباط با تصادفات پیش آمده مصرف می شود (Pt3)..................................................................................................130 6- 63-) محاسبه هزینه کل اوقات مصرف شده و تلف شده.....................................................................................132
6- 4) محاسبه هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی..............132
6- 4- 1) محاسبه هزینه هر فرد کشته شده و معلول دائم...........................................................................................132
6- 4- 2) هزینه افراد کشته شده و معلولیتهای دائم, غم و غصه و جراحات روانی و فرهنگی ..................133
6- 5) محاسبه هزینه های اداری تصادفات عابر پیاده.........................................................................................................134
6) محاسبه هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای گذشته...........134
6- 6-1) هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سال 1386..........................134
6- 26-) روند تغییرات هزینه تصادفات عابر پیاده در راههای درون شهری استان گیلان در سالهای
1382 الی 1386.............................................................................................................................................................................135
6- 6-3) محاسبه نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری در ارتقای ایمنی عابرین پیاده در راههای درون
شهری استان گیلان .....................................................................................................................................................................137
فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهاد..................................................................................................................................................140 7- 1) نتیجه گیری................................................................................................................................................................................140
2) مشکلات و موانع تحقیق......................................................................................................................................................141
7- 3) پیشنهادات................................................................................................................................................................................142
7- 4) تحقیقات آتی............................................................................................................................................................................143
منابع و ماخذ................................................................................................................................................................................................153 فهرست منابع فارسی...............................................................................................................................................................................153 فهرست منابع لاتین..................................................................................................................................................................................153 47- سایت های اطلاع رسانی..............................................................................................................................................................157
چکیده انگلیسی.........................................................................................................................................................................................158
منبع:
آیتی, اسماعیل, 1384, "هزینه تصادفات ترافیکی ایران", انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد,174ص
سید حسینی, سید محمد, 1375, "اقتصاد مهندسی و آنالیز تصمیم گیری", انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران, 429ص
وایزبر گ, سنفورد, 1374, "رگرسیون خطی کاربردی", ترجمه حسینعلی نیرومند, انتشارات دانشگاهفردوسی مشهد,419ص
مانل ی, بی.اف.جی, 1373, "آشنایی با روشهای آماری چند متغیره", ترجمه محمد مقدم, سیدابوالقاسم محمدی شوطی, مصطفی آقایی سربرزه, انتشارات پیشتاز علم, 208ص
ترجمه فتوحی, اکبر و فریبا اصغری, 1387, "کتاب آموزشی آنالیز آماری داده ها باSPSS 15 ", انتشارات کانون نشر علوم, 624ص
مجمع جهانی راه (پیارک), 1384, "راهنمای ای منی راه ", ترجمه محمد نوری امیری, مهران قربانی, معاونت آموزش, تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری, دفتر مطالعات فناوری و ایمنی, 542ص
احمدی نژاد محمود, جلیل شاهی و عبدالرضا شیخ الاسلامی, 1385, "مدل سازی شدت تصادفاتموتور سیکلت در شهر تهران", پژوهشنامه حمل و نقل,شماره اول
افندی زاده شهریار, محمود احمدی نژاد, سید ابراهیم عبدالمنافی, 1385, "مقایسه نتایج مدلهایآماری و شبکه عصبی در پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات", پژوهشنامه حمل و نقل
صفارزاده محمود, عبدالرضا رضائی ارجرودی, مهرداد حمداللهی, 1380, "عملکرد و جایگاه ایمنیعابر پیاده در شهرها", دومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک
01- کنگاوری معصومه, سیدابوالقاسم هاشمی, 1380, "عابر پیاده در مهندسی ترافیک", دومینکنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک
فهرست منابع لاتین
11-Al-Ghamdi, A.S., (2002), "Using logistic regression to estimate the influence of accident factors on accident severity", Accidents analysis &
prevention, 34 729-741.
12-Ballesteros, M. F., P. C. Dischinger, et al. (2004), "Pedestrian injuries and vehicle type in Maryland, 1995-1999." Accid Anal Prev 36(1): 73-81. 13-Brude, U., and J. Larsson, (1993), "Models for Predicting Accidents at Junctions where Pedestrians and Cyclists are Involved. How well do they fit?", Accident Analysis and Prevention, Vol. 25(5), pp. 499-509,.
14-Burnier, C.V., (2005) "Pedestrian- Vehicular crashes: The influence of personal and enviromental factors", M.Sc, Faculty of graduate school of the University of Maryland, college park.
15-Calabresi, G., (1970), "The cot of accidents, A legal and Economic Analysis ", Imprint: New Haven, London, Yale.
16-Campbell, B. J., C. V. Zegeer, H. F. Huang, and M. J. Cynecki., (2004), "A Review of Pedestrian Safety Research in the United States and Abroad," Report No. FHWARD- 03-042, Federal Highway Administration,.
17-Chu, X., (2006), "Pedestrian Safety at Midblock locations", Center for Urban Transportation Research (CUTR), University of South Florida, September.
18-Council, F., E. Zaloshinja, et al. (2005), "Crash cost Estimates by Maximum Police Reported injury Severity Within Selected Crash
Geometries", US Department of Transportation Federal Highway
Adminstration:71
19-Davies, D.G., (1999), "Research, Development, and Implementation of Pedestrian Safety Facilities in the United Kingdom," Report No.FHWA RD99-089, Federal Highway Adminstration.
20-Demetriades, D., J. Murray, et al., (2004), "Pedestrians injured by automobiles: relationship of age to injury type and severity." J Am Coll Surg 199(3): 382-7.
21-Elura, N., C.R.Bhat, and D.A.Hensher., (2008), "A mixed generalized ordered response model for examining pedestrian and bicyclists injury severity level iv traffic crashes", Accidents analysis & prevention, Elsevier.
22-Elvik, R., (1999), "Cost Benefit Analysis of Safety Measures for Vulnerable and Inexperienced Road Users", TOI Report NO.435/1999, ISBN: 82-480-0097-4,Oslo.
23-Erke, A., and Rune Elvik, (2007), "Making vision zero real: Preventing Pedestrian accidents and making them less", Institute of transport economics, Norwegian centre for research.
24-Ghee C E, Knox D J, Selby T A, Silcock D T, Walker R T and D W Packer., (1998), "Pedestrian behaviour and exposure to risk", Ross Silcock Limited.
25-Guttenplan, M., X. Chu, et al., (2006), "Crossing Locations, Light Conditions, and Pedestrian Injury Severity", Transportation Research Board 85th Annual Meeting, Transportation Research Board: 18p.
26-Harwood, D.W., D.J. Torbi, et al., (2008), "Pedestrian Safety Prediction Methodology", Final report for NCHRP project 17-26.
27-Kong, L. B., M. Lekawa, et al., (1996), "Pedestrian-motor vehicle trauma: an analysis of injury profiles by age." J Am Coll Surg 182(1): 17 23.
28-Lalani, N., (1977), "Road Safety at Pedestrian Refuges", Traffic Engineering & Control, Vol. 18, No. 9, London, U.K., Hemming Information Services, pp. 429- 431.
29-Leden, L., (2002), "Pedestrian risk decrease with pedestrian flow. A case study based on data from signalized intersections in Hamilton, Ontario", Accident Analysis and Prevention, Vol. 34, pp. 457-464.
30-Leden, L., P. Garder, et al., (2006), "Safe pedestrian crossings for children and elderly", Accid Anal Prev 38(2): 289-94.
31-Lee, C. and M. Abdel-Aty., (2005), "Comprehensive analysis of vehiclepedestrian crashes at intersections in Florida", Accid Anal Prev 37(4): 775-86.
32-Lyon, C., and B. N. Persaud., (2002) "Pedestrian Collision Models for Urban Intersections", Transportation Research Record 1818.
33-Martin, A., (2006), "Factors influencing pedestrian safety: A literature review", TRL.
34-Moudon, A.V., Lin Lin., and P.Hurvitz., (2007), "Managing Pedestrian SafetyI: Injury Severity", Washington State Transportation center (TRAC), University of Washington.
35-Noland, R. B. and M. A. Quddus., (2005), "Congestion and Safety: A Spatial Analysis of London", Transportation Research. Part A: Policy and Practice 39(7): pp 737-754.
36-Peng, R. Y. and F. S. Bongard., (1999), "Pedestrian versus motor vehicle accidents: an analysis of 5,000 patients", J Am Coll Surg 189(4): 343-8.
37-Pham, T.Q., (1999), "Modelling Pedestrian accidents in urban areas", M.Sc., The university of Texas at Arlington.
38-Robertson, H. D., and E. C. Carter., (1984), "The Safety, Operational, and Cost Impacts of Pedestrian Indications at Signalized Intersections", Transportation Research Record 959, Transportation Research Board.
39-Starnes, M. and A. Longthorne., (2003), "Child Pedestrian Fatality Rates by Striking Vehicle Body Type: A Comparison of Passenger Cars, Sport Utility Vehicles, Pickups, and Vans", National Center for Statistics and Analysis.
40-Turner, S. M., E. S. Park, et al., (2006), "Motorist Yielding to Pedestrians at Unsignalized Intersection: Findings from National Study on Improving Pedestrian Safety", Transportation Research Board 85th Annual Meeting,
Transportation Research Board: 19p
41-Wazana, A., V. L. Rynard, et al., (2000), "Are child pedestrians at increased risk of injury on one-way compared to two-way streets?", Can J Public Health 91(3): 201-6.
42-Wootton, I. A., L. K. Spainhour, et al., (2006), "Causative Factors and Trends in Florida Pedestrian Crashes", Transportation Research Board 85th Annual Meeting, Transportation Research Board: 21p.
43-Zegeer, C. V., J. R. Steward, et al., (2002), "Safety Effects of Marked vs. Unmarked Crosswalks at Uncontrolled Locations: Executive Summary and Recommended Guidelines", McLean, VA, Office of Safety Research and Development, Federal Highway Administration: 33.
44-Zegeer, C. V., K. S. Opiela, and M. J. Cynecki., (1985), "Pedestrian
Signalization Alternatives", Report No. FHWA/RD-83/102, Federal Highway Administration.
45-Zegeer, C. V., K. S. Opiela, and M. J. Cynecki., (1982), "Effect of Pedestrian Signals and Signal Timing on Pedestrian Accidents", Transportation Research Record 847, Transportation Research Board.
46-Zegeer, C. V., J. R. Stewart, H. H. Huang, P. A. Lagerway, J. Feaganes, and B. J. Campbell., (2005), "Safety Effects of Marked versus Unmarked Crosswalks at Uncontrolled Locations: Final Report and Recommended Guidelines", Report No. FHWA-RT- 04-100, Federal Highway
Administration.
7- سایت های اطلاع رسانی
www. FHWA.htm
www.PEDSAFE .htm
www.NHTSA.gov
www.Walkinginfo-org
www.pedbikeinfo.org
www.pedbikeimages.org
www.saferoutesinfo.org
www.walktoschool.org
www.ACB.htm
-01 www.ScienceDirect.htm
-11 www.TRB.htm
-21 www.CUTR.htp
-31 www.ctre.htp
-41 www.DDOT Pedestrian Safety.htm
-51 www.UC Berkeley Traffic Safety Center.htm
-61 www.Uni of New Mexico.htm
www.HSRC.htm 17- مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک www.TTIC.ir 18- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران www.cbi.ir 19- مرکز آمار ایران