فهرست و منابع پایان نامه مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزاری
فهرست:
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه. 3
بیان مسئله. 5
اهمیت وضرورت پژوهش.... 8
اهداف پژوهش.... 9
هدف کلی.. 9
اهداف جزئی.. 9
فرضیه ها: 10
تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 11
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
ادبیات و پیشینه پژوهش.... 13
مقدمه. 14
تعریف همسرآزاری.. 14
میزان شیوع همسرآزاری.. 14
شیوع همسرآزاری در کشور. 14
علل همسر آزاری.. 15
عوارض روانی و پیامدهای مخرب همسر آزاری.. 16
دیدگاه اسلام از خشونت گرایی نسبت به زنان. 17
عملکرد مراجع قانونی.. 17
خشونت علیه مرد. 18
ویژگی ها و توصیف های بالینی همسرآزاری.. 18
ویژگی های رفتاری مردانی که همسران خود را آزار می دهند. 19
آسیباجتماعی پنهان. 19
رابطه مستقیم با کمسوادی.. 20
عوامل به وجود آورنده ی پدیده ی همسرآزاری.. 21
خانواده. 21
فرزند پروری.. 22
تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 25
نظریه های شیوه های فرزندپروری.. 26
نظریه اریکسون. 26
نظریه آدلر. 28
ابعاد شیوه های فرزندپروری.. 28
بعد گرم بودن والدین.. 28
بعد کنترل. 29
جنبه های منفی والدین.. 30
پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 31
شیوه های فرزند پروری.. 34
روش فرزند پروری استبدادی.. 34
روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکراتیک) 36
روش فرزند پروری سهل گیر. 37
روش فرزندپروری بی اعتنا یابی مسئولیت... 38
ابعاد سرشت و منش.... 39
مفهوم شخصیت، تعاریف و گستره آن. 39
عوامل بوجود آورنده شخصیت... 40
دیدگاه هایی درباره شخصیت... 42
دیدگاه روانکاوی.. 42
دیدگاه پدیدار شناختی.. 43
دیدگاه یادگیری یا رویکرد رفتاری.. 43
دیدگاه گرایشی.. 44
دیدگاه پردازش اطلاعات... 44
نظریه های سنخ شناسی(تیپ شناسی) 44
انسان گرایی.. 45
نظریه های یادگیری اجتماعی.. 45
نظریه های الگوی فرهنگی.. 46
نظریه های صفات... 46
نظریه کتل.. 47
نظریه رابرت کلونینجر. 49
ابعاد سرشتی.. 51
ابعاد منش.... 53
پیشینه پژوهش.... 54
جمع بندی از پیشینه پژوهش.... 58
فصل سوم : روش پژوهش
روش پژوهش.... 61
جامعه آماری.. 61
حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61
روش جمع آوری داده ها 61
ابزارگرد آوری اطلاعات... 62
پرسشنامه سرشت , منش.... 62
مقیاس فرزند پروری.. 62
روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه. 65
الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 65
ب-یافته های توصیفی.. 68
ج-یافته های استنباطی.. 70
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 77
محدودیت های پژوهش.... 81
پیشنهادهای پژوهش.... 81
منابع و ضمایم................................................................................................................................79
منبع:
منابع
احدی، حسن؛ محسنی، نیک چهر. (1381). روانشناسی رشد، تهران، نشر بنیاد
احمدوند، محمدعلی. (1380). بهداشت روانی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
امیدیان،مرتضی(1384) مقایسه حالت های هویت چهار گانه در مسئولیت پذیری و انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران.
برومند نسب، مسعود. (1372). بررسی رابطه نگرش ها و شیوه های فرزند پروری با جایگاه مهار و رابطه جایگاه مهار با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان دزفول، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بیغم، حسین. (1390). رابطه بین اختلال وسواس فکری عملی و شیوه های فرزندپروری اقتدار منطقی، آزادگذاری و استبدادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران
پارسا، محمد ( 1389 ). انگیزش و هیجان؛ دانشگاه پیام نور، تهران
حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی( 1385 ). مقایسه ی ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنام هی اصول بهداشت .57-66 ،(29) روانی، 30
حسینی فرد، مهدی. (1381). بررسی همه گیرشناسی اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان و ارتباط آن با شیوه های فرزندپروری، پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران
دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر روان.
رحمتی، عباس، اعتمادی، عباس، محرابی، شهربان. (1385). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستان های شهرستان جیرفت، مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره سوم، شماره 4، ص68-66.
راس ،رندال آلتیمار(1386) شخصیت و مفاهیم آن ،ترجمه غلامرضا خواجه پور،تهران ،انتشارات بازتاب
راتوس، اسپنسر. (1388). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی، نشر ساوالان
زارعی، اقبال. (1389). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با ارتکاب نوجوان به رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس کلونینگر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره 3، ص 224-220.
ستوده، هدایت الله ( 1378 ). روان شناسی اجتماعی (ویرایش 2). تهران: آوای نور.
سبف ربیعی، محمد و همکاران،همسر آزاری و عوامل موثر بر آن ،فصلنامه پژوهشی زنان 1381 ،صفحات 50-51
سیدیان، مرضیه. (1392)مقایسه ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی در زنان قربانی خشونتهای خانگی و زنان عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی؛ دانشگاه آزاد سلامی اردبیل، دانشکده علوم.
شاملو سعید(1389) مکتب و نظریه ها در روانشناسی شخصیت،تهران انتشارات رشد.
شولتز،دوان،شولتز،سیدنی آلن(1998) نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سید محمدی (1386) چاپ یازدهم ،انتشارات وایش ،تهران.
شعاری نژاد، علی اکبر ( 1364 )، ادبیات کودکان، تهران: انتشارات اطلاعات.
شریعتمداری، علی( 1374 )، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
ظهیری زاده، محمد،( 1390)ب ررسی آسی بهای ناشی از عوامل آموزشگاهی در فرایند یادهی یادگیری پایان نامه ،« دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
عاطف وحید؛ قهاری؛ زارعی دوست، بوالهری و کریمی، کیسمی.(1389). نقش ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی در پیش بینی خشونت در قربانیان همسر آزاری در شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 4.
عیوضی، زهرا و باقرزاده، داوود ( 1387 ). هوش هیجانی: ابزاری برای مدیران. دو ماهنامه . توسعه انسانی پلیس،103-90 ،(17)
فرضی گلفزانی ، مرجان . و همکاران . مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران دارای اخیتلال هیای افسردگی ، / اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی . پیژوهش در حیطیه کودکیان اسیثتنایی 9 و 10 - 212 سال سوم، شماره 3 و 1 / پاییز و زمستان 1332 ، صص 221
گلعلی زاده، اکبر(1390). مقایسه شیوه های فرزندپروری و طرحواره های ناسازگار اولیه بین نوجوانان آزار دیده ونوجوانان عادی.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اردبیل.
گروسی ،میر نقی،(1380) رویکرد نوین در ارزیابی شخصیت.تبریز :انتشارات جامعه پژو
مظلوم، اشرف. (1382). بررسی ارتباط شیوهی فرزندپروری والدین با پایگاه هویت در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران.
منوچهری، مهدی. (1386). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری و سبک های مقابله ای با استرس در نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رودهن، تهران.
ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز.
مهرابی هنرمند، مهناز؛ بخاریان، بهمن؛ بحرینی، شنهاز. (1379). رابطه شیوه های فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مؤلفه های خودپنداشت، مجله روانشناسی اهواز، سال چهارم، شماره 1، ص 29-26.
نلسون، ریتاولکس. ایزاییل، الن سی. (1987). اختلال رفتاری کودکان. ترجمه تقی، منشی طوسی. (1371). تهران. انتشارات آستان قدس رضوی. چاپ سوم.
نریمانی، محمد و آقا محمدیان، حمیدرضا ( 1384 )، بررسی میزان خشونت مردان علیه زنان و متغیرهای مرتبط با آن در میان خانواده های ساکن در شهر 113- اردبیل، فصلنامه اصول بهداشتی روانی، شماره 28 و 27 ص 107.
وندر زندن. (2001). روانشناسی رشد، ترجمه گنجی(1386)، حمزه، تهران، موسسه نشر ساوالان.
هترینگتون، ایلین. پارک، راسل. (1983). روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه جواد، طهوریان. (1373). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. معاونت فرهنگی.
هیبتی، خلیل. (1381). بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابطه آن به شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان شهر زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شیراز.
Alizade, H., and Andries, C.(2004). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52.
Alonso, J., Angermeyer, M. C., Bernet, S., Bruffaerts, R., Brugha, T. S., Bryson, H., DeGraaf, R., Demyttenaere, K., Gasquet, I., Haro, J. M., Katz, S. J., Kessler, R. C., Kovess, V., Lepine, J. P., Ormel, J., Polidori, G., Russo, L. J., & Vilagut, G. (2004). Prevalence of mental disorders in Europe: Results from the European study of the epidemiology (ESEMeD) project. Acta Psychiatrica Scandinavica, 39,21-27
Andrea C. The need to consider characteristics of IPV. J Consult Clin Psychol 1999;60(4):77-86.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bejerot S., Schlette P., Ekselius L., Adolfsson R., von Knorring L.(2005). Personality disorders and relationship to personality dimensions measured by the Temperament and Character Inventory in patients with obsessive-compulsive disorder, Acta Psychiatr Scand, 98(3), 243-9.
Berenson AB, Wiemann CM, McCombs S. Exposure to violence and associated health risk behaviors among adolescent girls. Arch pediatr Adolesc Med 2001;155:1238-42.
Berg , A. (2007). Duration dependence and nonparametric heterogeneity: a Monte Carlo study. J. Econ. 96, 357–93.
Cattell, R.B. (1950). Handbook for the individual of group culture Fair IntelligenceTest. Scale I. Champaign,IL: Institute for PERSONALITY and Ability testing
Cloninger, CR. Przybeck, TR. Svrakic, DM. Wetzel, RD.(1994). The Temperament and Character Inventory (TCI): a guide to its development and use. Center for Psychobiology of Personality Washington University, St Louis; 25-30.
Crisp, Roger 2000. ‘Value, Reasons and the Structure of Justification: How to Avoid Passing the Buck,’ Analysis, vol. 6, pp. 80-85.
Cunningham, I., Hyman, J. and Baldry, J. “Empowerment: the power to do what?”,Industrial Relations Journal, Vol. 27 No. 2, pp. 143-54. 1996.
D’Ambrosio, F., Olivier, M., Didon, D. & Besche, C. (2010). The basic empathy scale: A French validation of a measure of empathy in youth. Personality and Individual Differences, 46, 160-165.
Darling، N.(1993). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297
Golu F,.2014. Predictors of Domestic Violence – Comparative Analysis. Social and Behavioral Sciences 127, 22 : 611–615.
Holestein.T. (2004) . Rigidity in parent – child interaction early childhood. Journal of abnormal child psychology , 32(4), 595-607.
Hudson W, Mcintosh S. The assessment of spouse abuse: two quantifiable dimensions. J Marriage Fam 1981;43:873-88.
Josefsson K,. Jokela A,. Hintsanen M,. Cloninger C R,. & others. 2013. Parental care-giving and home environment predicting offspring's temperament and character traits after 18 years. Psychiatry Research. 209, Issue 3, 30 :643–651.
Lamborn, S.D., Mounts, N. S. - Stninbery 1. & Do busch, S. M. (1991), Authoritive, authoritarian, indulgent, and neglectful families child Development, 6, 1046-1005.
Liu, D., Wang, Z., Zhang, B., Song, K., Li, X., Li, J., Li, F., and Duan, H. 2006.Spatial distribution of soil organic carbon and nalysis of related factors incroplands of the black soil region, Northeast China. Agriculture, Ecosystemsand Environment, 113: 73-81.
Martin SL, Mackie L, Kupper LL, Buescher PA, Moracco KE. Physical abuse of women before, during and after preqnancy. JAMA 2001;285:1581-84.
Menard S,. . Weiss A J,. Franzese R J,. Covey H C. 2014.Types of adolescent exposure to violence as predictors of adult intimate partner violence. Child Abuse & Neglect. 38, 4: 627–639.
Miles , R (2005). When faith is used to Justify AJN-Vol. 183. No. 5, pp:32-35.
Poplee, w. & Eills, A. & Mc hale, M. (1998). Self-esteem enchainment
Roie Tw. Are fitness, activity and fatness associated with health-related quality of life and mood in older persons? Journal of Cardiopulmonary Rehabilitatio 2002;23: 21-115.
Sadok; B, J.Sadok, V.A. (2003).Synopsis of psychiatry Philadelphia: lippicontt WI lliares WI kins.
Shams Esfandabad, H., Emamipour, S. , Prevalence of Wife Abuse. Women’s Research. A Quarterly Journal of the Center for Women’s Studies 2004, 1 (1):59-82.
Unicef . (2003).which skills are life skills? www.life skills based education:(Jun 2007)
Winstok Z,. Straus M A,.2014. Gender differences in the link between intimate partner physical violence and depression. Aggression and Violent Behavior. 19, 2: 91–101.
Yount K M,. Tran H,. & others. 2014. Violence in childhood, attitudes about partner violence, and partner violence perpetration among men in Vietnam. Annals of Epidemiology. 24, 5: 333–339.