بخش اول:
کارشناسی حسابداری
تاریخچه تأسیس،
تحولات بانک
وچارت سازمانی
بانک انصار با نام اولیه صندوق پس انداز وقرض الحسنه انصارالمجاهدین با وجوه متبرکه اهدایی حضرت امام خمینی (ره) در سال 1367 در سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) در بهار ستان تهران افتتاح گردید.
این بانک درسال 1371 با کسب مجوز از مراجع قانونی با شماره ثبت 6577 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید ، وبا ارائه گسترده خدمات در سطح کشور بر تعداد شعب خود افزوده و در سوم خرداد ماه سال 1384 با اخذ موافقت اصولی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، اقدامات لازم را جهت تبدیل به عنوان (( بانک انصار )) اجرایی نمود.
پس از موافقت ضمنی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تأسیس بانک انصار در سال 1388
هیأت موسس بانک نسبت به تهیه برنامه های عملیاتی و چارچوب راهبردی کار بانک اقدام نمودند . در این راستاطرح اساسنامه بانک نیز به بانک مرکزی تقدیم شد. اساسنامه پیشنهادی در تاریخ 31/6/1388 در یک هزار و صد و دومین جلسه شورای عالی پول و اعتبار مطرح شد و به تصویب رسید.
پس از تصویب اساسنامه در شورای مذکور ، هماهنگی لازم با بانک مرکزی به مدت 3 ماه جریان یافت و نهایتاً در تاریخ 2/10/1388 نامه موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خطاب به هیأت موسس و سازمان بورس و اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری صادر گردید.
تهیه اطلاعات تکمیلی مورد نیاز بورس و اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به سرعت با بکارگیری کارشناسان عالی انجام شد و پس از اخذ موافقت های مورد نیاز زمان پذیره نویسی عمومی بانک انصار از تاریخ 4/12/1388 تا تاریخ 15/12/1388 تعیین و و برگزار شد.
در ادامه روند پیگیری تأسیس بانک انصار ، جلسه مجمع عمومی هیأت موسس در تاریخ 5/2/1389 برگزار و دستورات ذیل بررسی و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید:
1- بررسی و تصویب گزارش موسسین .
2- اجرای پذیره نویسی کلیه سهام بانک و تأدیه مبالغ لازم.
3- تصویب طرح اساسنامه بانک .
4- انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره.
5- انتخاب بازرسان اصلی و علی البدل وتعیین حق الزحمه مربوطه.
6- انتخاب روزنامه های کثیر الانتشار جهت درج آگهی های بانک .
7- سایر موارد.
بانک انصار در تاریخ 8/3/1389 با شماره 374528 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و شخصیت حقوقی آن شکل گرفت و نهایتاً با نامه شماره 59204 تاریخ 20/3/1389 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز نمود.
کمک به ایجاد فضای رقابتی سالم ، تشویق پس انداز و سرمایه گذاری ، حفظ حقوق سرمایه گذاران ، ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی از اهم مواردی است که مورد توجه مدیران وکارکنان خدوم این بانک می باشد. بانک انصار در حال حاضر با ارائه انواع خدمات نوین بانکی در بیش از 650 شعبه و 80 باجه یکپارچه درخدمت هموطنان عزیز و گرامی می باشد.
چارت سازمانی بانک :
چارت سازمانی بانک انصار در حالت کلی به دو حوزه تقسیم بندی شده است .
· حوزه مرکزی
· مدیریت شعب استانها
حوزه مرکزی بانک انصار:
بانک انصار مانند سایر بانکها تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خدمات مالی اعتباری خویش را ارائه می دهدواز آئین نامه های آن پیروی می کند .حوزه مرکزی بانک انصار متشکل از مدیر عامل بانک ،ومعاونتها می باشد که معاونتها عبارتند از :
معاونت مالی 2- معاونت اعتبارات 3- معاونت حقوقی
معاونت بازرسی وحسابرسی 5- معاونت برنامه ریزی وبودجه
معاوت فناوری اطلاعات وارتباطات 7- معاونت مهندسی وپشتیبانی
معاونت نیروی انسانی وآموزش 9- معاونت فرهنگی وتبلیغات (روابط عمومی)
ودر زیر مجموعه معاونتها ادارات , دوایر و قسمتها تشکیل شده است .در زیر مجموعه حوزه مرکزی ،شعب و مدیریت شعب استانها قراردارند که شعب نیز تحت نظارت مدیریت شعب فعالیت خود را دنبال میکند .
مدیریت شعب بانک انصار :
مدیریت شعب استان در مرکز هر استان قرار دارد و تحت نظارت حوزه مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهد.
تقسیم بندی مدیریت شعب استان به شرح زیر می باشد :
1- جانشین مدیریت و برنامه ریزی 2 - دفتر مدیریت 3 - دایره مالی 4- دایره اعتبارات
5- دایره حسابرسی وبازرسی 5- دایره حقوقی 6- دایره فناوری اطلاعات و ارتباطات
7- دایره منابع انسانی و اموزش وپشتیبانی
8- وشعب تحت پوشش هم که رئیس شعبه – معاون حسابداری – تسهیلات – متصدیان باجه می باشند .
وظایف هیت مدیره :
1- تعیین مدیر عامل بانک
2-تصمیم گیری در خصوص سیاستهای کلی بانک
3- بررسی وپیشنهاد های مدیر عامل وابلاغ پیشنهادهای مصوبه در هیت مدیره به مدیر عامل جهت اجرا
وظایف مدیر عامل :
اجرای مصوبات هیت مدیره
پیشنهاد برنامه های اجرایی کوتاه مدت وبلند مدت به هیت مدیره جهت اخذ مصوبه
صدور احکام مدیران شعب استانها
صدور احکام معاونتها
نضارت مستمر بر عملکرد مدیر ان ارشد استانها
بخش دوم:
اهداف و
برنامه های کلی سازمان
همانگونه که مشخص است فلسفه بوجود آمدن بانک ، در زمانهای اولیه نگهداری وجوه نقد مردم و حفظ آن از دست سارقان و اشرار بوده بطوریکه درزمانهای نخستین بوجود آمدن بانک ، علاوه بر اینکه به سپرده گذاران سودی نمی دادند بلکه مبالغی نیز بعنوان کارمزد جهت نگهداری و حفاظت از نقدینگی سپرده گذاران از آنان دریافت می کردند . اما با پیشرفت جوامع مختلف در عرصه های گوناگون علم وتکنولوژی و نیاز به سرمایه و منابع پولی جهت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف و با توجه به کمبود منابع در اختیار ، سرمایه گذاران حاضر بودند برای تامین منابع مالی خود سودهایی نیز جهت استفاده از تسهیلات پرداخت نمایند . با شکل گیری بانکهای مختلف رقابت در بین بانکها برای ارائه تسهیلات و سودآوری بیشتر ، روزبه روز گسترش یافت. بطوریکه بانکها مجبور شدند برای جذب منابع مالی در قالب سپرده گذاری سودهایی به سپرده گذاران پرداخت نمایند. سپس همانگونه که گفته شده اهداف تمامی بانکها و از جمله بانک انصار جذب منابع و نقدینگی موجود نزد مردم و ارائه آن در قالب تسهیلات به سرمایه گذاران به نحوی که این سرمایه گذاری سودی عاید سهماداران بنماید .
اهداف وبرنامه ریزی های کلی سازمان :
عملکرد هرسازمان یا بانک از طریق خروجیهای آن قابل ارزیابی است . دریک بانک ، چنانچه شعبه ها از وضعیت خوبی برخوردار باشد ، انتظار می رود که نتایج فعالیتهای آن نیز دارای کیفیت بالایی باشد . در بانک انصار مهمترین استراتژیهای عملیاتی ، سیاستها وبرنامه های عملیاتی به قرارزیر است .
سیاستهای کلی بانک انصار
رعایت ضوابط ومقررات قانونی وشرعی
تقویت قانون گرایی ، وجدان کاری ،خود باوری ،روحیه کاری جمعی وتعاون ، پرهیز از اسراف واهتمام به ارتقاء کیفیت در خدمات قابل ارائه در حوزه های مختلف.
· کمک به تحقق اقتصاد اسلامی وبانکداری اسلامی.
· افزایش رضایت مندی سهامداران.
· افزایش بهره وری.
· استفاده از سیستمهای مکانیزه وصرفه جویی در بکار گیری نیروی انسانی جدید.
· واگذاری امور غیر بانکی به بخش خصوصی( برون سپاری).
· تقویت نظارت وکنترل وبهنگام نمودن آن.
راهبردهای بانک انصار
· توسعه واستقرار سیستم بانکداری الکترونیک.
· حفظ وافزایش سهم بازار نقدینگی وتسهیلات کشور.
· بازنگری ، بهینه سازی واستقرار سیستمهای اطلاعاتی ،مدیریتی ،کنترلی ومالی.
· مشارکت وسرمایه گذاری در طرحها وفعالیتهای موثر اقتصادی.
· بهینه سازی سازمان ،روشها دستورالعملها وارتقاء سطح اتوماسیون فرآینده ها.
· ارتقاء بهره وری نیروی انسانی. وتجهیزات وامکانات وسرمایه
· کاهش سطح مطالبات معوق.
· توسعه سیستم ارتباط با مشتریان.
برنامه ریزی سازمان:
برنامه ریزیهای بلندمدت سازمان:
پرورش نیروی انسانی متعهد و با تجربه جهت به اوج رساندن بانک ، حفظ وافزایش سهم بازار نقدینگی وتسهیلات کشور ، راضی نگه داشتن سهماداران ، توسعه بانکداری الکترونیکی ، افزایش رضایتمندی ذینفعان
برنامه ریزیهای میان مدت سازمان:
از طرحهای میان مدت بانک مانند طرح نفیس ، طرح نوید ، طرح تعاون ، طرح مفتاح و... می توان اشاره کرد .از دیگر برنامه ها می توان به تقویت قانون گر کاری ، خودباوری ، روحیه جمعی و تعاون ، ابتکار ، درستکاری ،قناعت و پرهیز از اسراف و اهتمام به ارتقاء کیفیت
برنامه ریزیهای کوتاه مدت سازمان:
چگونگی اجرای کارهای روزمره در جذب منابع
توسعه و استقرار سیستم بانکداری الکترونیک
بازنگری، بهینه سازی و استقرار سیستمهای اطلاعاتی، مدیریتی، کنترلی و مالی
مشارکت و سرمایه گذاری در طرحها و فعالیتهای مؤثر اقتصادی
ارتقاء بهره وری نیروی انسانی
اهداف معاونت ها :بخاطرفعالیتهای متنوع دربانکها مدیریت ها ازمعاونت های مختلفی بشرح زیرتشکیل یافته اند :
الف ) معاونت اعتبارات وتجهیز منابع : هدف این معاونت افزایش منابع بانک از طرقهای مختلف جهت به اوج رساندن سود سهامداران وراضی نگه داشتن سهامداران می باشد .
ب) معاونت برنامه ریزی وبودجه :این معاونت با پرسنل و زیر مجموعه های خود در مدیریت وشعب وظیفه جذب سپرده های مردمی و تمرکز آن در شعب را بعهده دارند.
د) معاونت حسابرسی وبازرسی :
ج) معاونت منابع انسانی وآموزش :
ه) معاونت فن آوری واطلاعات : آماد سازی بستر مناسب برای کاربران جهت انجام امور بانکی ، ساماندهی اطلاعات مشتریان ، ساماندهی وپردازش اطلاعات جهت سهولت در استخراج گزارش دهی مدیران
و) معاونت مهدنسی وپشتیبانی :
ر) معاونت مالی :
بخش سوم:
وظایف قسمتهای مختلف سازمان
در این قسمت که ما یک شعبه را در نظر گرفته ایم از پنج دایره تشکیل شده است که بصورت مختصر به شرح هر یک از دوایر می پردازیم "
دایره اعتبارات وتجهیز منابع :وظیفه این دایره بررسی درخواست تسهیلات کلان مشتریان در چارچوب قوانین و مقررات اعتبارات تخصیص و پرداخت آن می باشد. تقسیم اعتبار استانی بین شعب استان ،برحسب جذب منابع ، تعیین مبلغ جوایز قرعه کشی ، برگزاری کمیته مطالبات معوق استانی ، کنترل انحراف منابع ومصارف ، بازاریابی ، این دایره با شناسائی مشتریان هدف و بازارهای پولی نسبت به جذب آنها اقدام و مشتریان را در جهت هر چه بهتر شدن منابع بانک که هم به نفع مشتری و هم به نفع بانک باشد راهنمائی کنند.
دایره مالی :دایره مالی وظیفه تهیه و تنظیم تراز آزمایشی روزانه – تامین نقدینگی شعب استانها واریز حقوق کارکنان به حسابهای مربوطه، .مدیریت سود وزیان بانک ، تنظیم اسناد روزانه مدیریت استان ، پرداخت هزینه های انجام شده در مدیریت استان از طریق چک بانکی ،و سایر کارهای مربوط به امور مالی را دارند