پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404

تعداد صفحات: 186 فرمت فایل: word کد فایل: 2552
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.»

    گرایش: چغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    مساله این تحقیق چالشهای فراروی  گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404  و کشف عوامل تاثیرگذاربرگردشگری سرعین می باشد. با مرور ادبیات موضوع یکسری عوامل که می تواند بر توسعه گردشگری تاثیر داشته باشد، شناسایی شد که این عوامل عبارتند از: کمبود امکانات و جاذبه های گردشگری،تعداد گردشگران،مدت اقامت و سرمایه گذاری. ارزش این تحقیق این است که باعث شناسایی مشکلات صنعت گردشگری سرعین شده و با رفع این مشکلات، صنعت گردشگری توسعه پیدا می کند که توسعه گردشگری باعث افزایش اشتغال و همچنین افزایش منافع اقتصادی برای جامعه محلی می گردد.این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی می باشد و نمونه های این تحقیق از دو جامعه آماری، گردشگران داخلی وارد شده به سرعین و مدیران اقامتگاه های سرعین بودکه داده های مورد نیاز بوسیله پرسشنامه از دو نمونه جمع آوری گردید. با نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل داده­ها، فرضیه های تحقیق، یعنی تاثیر کمبود امکانات و جاذبه های گردشگری،تعداد گردشگران،مدت اقامت و سرمایه گذاری در گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و تاثیرات آنها بر هم مورد تایید قرار گرفت

    واژه­های کلیدی: سرمایه گذاری، تعداد گردشگران، مدت اقامت، کمبود امکانات وجاذبه های گردشگری

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    گردشگری بویژه به منظور گذران اوقات فراغت یکی از نیازهای اصلی انسان محسوب شده بطوریکه این پدیده با تخصیص 10 درصد جابجایی صلح آمیز جمعیت جهان را به خود اختصاص میدهد.( تولایی86 ،ص 16) گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده و یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی هم برای کشورهای پیشرفته و هم برای کشورهای در حال توسعه می­باشد. بطوریکه بخش بزرگی از برنامه ریزی­ها و سرمایه گذاری­ها در دنیا را یه خود اختصاص داده است. با رشد و توسعه این صنعت بالطبع مباحث تجارت و رقابت در آن نیز گسترش یافته و برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری مقصدهای گردشگری باید به دنبال برنامه­ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای جهانی گردشگری باشند.البته اهمیت و نقش اقتصادی گردشگری نباید باعث غفلت از سایر ابعاد آن، بوی‍‍ژه بعد فرهنگی شود.گرایش مردم جهان به یافتن آسان­ترین و موثرترین راه برای گفتگوی فرهنگ­ها سبب شده است تا نقش گردشگری در این تعاملات هر روز حیاتی تر شود. بدیهی است که قرابت و روابط فرهنگی ملل، از آنجا که پایه و اساس صلح و دوستی و به تبع آن روابط اقتصادی میان آن­ها است، در توسعه همه جانبه آن ها نیز سهم بسزایی دارد.در این تحقیق با بیان مساله به بررسی و تشریح ابعاد مختلف مساله می پردازیم. بعد به ارائه هدف تحقیق و اهمیت تحقیق می پردازیم و در ادامه به تنظیم فرضیات بر اساس اهداف تحقیق می پردازیم. و در آخر به بررسی قلمرو تحقیق و ارائه واژه­گان کلیدی پرداخته می شود.

    1-1- بیان مساله پژوهشی

    امروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی و لزوم بررسی و تحقیق در مورد آن با توجه به نقش مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی­اش بر هیچ کس پوشیده نیست.صنعت توریسم چنان رشدی کرده­است که به صنعتی بزرگ، جلوتر از صنایع اتومبیل سازی،فولاد،الکترونیک و کشاورزی تبدیل شده­است(راجر داس ویل،1384،ص 17)و تأثیرات اقتصادی گردشگری به حدی بوده­است که محققان را به بررسی چند جنبه از این صنعت، شامل رضایت مشتری،رفتار مسافرتی،فرصت­های میهمان نوازی،اندازه­گیری تفریحات، تمایل به تفریح هدایت کرده است (کوزاک و رمینگتون[1]، 2000). این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهمترین عوامل تولید ثروت، کار، ایجاد پویایی، جابجایی انسان­ها و ثروت ملت­ها در آمده است.انسان امروزی در راستای دسترسی به اهدافی چون آشنایی با حقایق تاریخی گذشتگان، بهره­گیری از مواهب طبیعی، فرار از آشفتگی­ها،روزمرگی­های زندگی شهری و .... توریسم را وسیله منفرد و مناسبی برای نیل بدان ها می­داند.به نظر می­رسد نظام مدیریت و  هدایت بخش گردشگری در چالش با توسعه گردشگری کشور تقریبا به بن بست رسیده باشد.هرگونه کوششی برای ساماندهی این بخش تا کنون به نتیجه­ای مطلوب و حتی قابل پذیرش نرسیده  و می­توان گفت که بدنه بخش گردشگری را بحرانی ریشه دار فرا گرفته است.گنجاندن توسعه این بخش در قالب برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی برگزاری همایش­های متعدّد برای ریشه یابی مشکلات آن نیز نتوانسته تاکنون به نتیجه در خور توجه و رهیافت علمی منجر گردد(رهنمای،1382).بعضی معتقدند آنچه در همایش­های مربوط به گردشگری بیشتر بر آن تأکید شده، معرفی مبالغه آمیز جاذبه­های ایران و مقایسه آن با کشورهایی نظیر ترکیه، یونان و برخی کشورهای همسان دیگر بوده است. توصیه­ها، تجربه­ها و علمکردهای دو دهه گذشته نشان میدهد که هیچ کدام از این مقوله­ها نتوانسته­اند گره­ای از مشکل بخش گردشگری بگشایند.و برخورد با مقوله گردشگری،حداقل تا آنجا که به واقع نگری عملی مربوط می­شود، فاقد پشتوانه علمی بوده و بیشتر از مصلحت اندیشی یا نوعی ساده انگاری موضوع، همراه با آرزواندیشی خوش باورانه ناشی می­شود.درصورتیکه غیر از این بود، ‌حداقل باید بخشی از مشکلات این بخش تا امروز حل می­شد که نشده است. بنابراین باید سعی کرد که در برنامه ریزی­ها، پژوهش­ها و اقدامات آینده(چشم انداز بلند مدت)با دید بازتر و واقع نگری بیشتر به مسائل و مشکلات صنعت گردشگری پرداخته شود.سند چشم انداز بیست ساله گردشگری و میراث فرهنگی را کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی باتوجه به سند چشم انداز بیست ساله کشور تدوین کرده اند. آنها برای تدوین این سند سابقه این دو بخش در کشور را مورد بررسی قرار داده و ظرفیت­های موجود را تعیین کرده اند. سپس با توجه به این سابقه، مشخص کرده اند که هر سازمانی باید برای رسیدن به اهداف برنامه چهارم توسعه چه فعالیت هایی را انجام دهند و چگونه برنامه­ریزی کنند. در این سند اقداماتی را به تفکیک در دو حوزه بخشی و فرابخشی تعیین کرده اند که سازمان­های مرتبط با گردشگری باید آنها را در طول پنج سال برنامه چهارم توسعه در برنامه کاری خود قرار دهند. یکی از این اقدامات در حوزه بخشی ایجاد زیرساخت­های مناسب در کنار قطب­های گردشگری ملی در استان­هایی است که مزیت نسبی گردشگری دارند.اولویت این استان ها با مناطقی است که در کناره سواحل دریای خزر،دریاچه ارومیه،ارسباران،کریدور سبلان و منطقه فارس و اصفهان، مسیر جاده ابریشم،آستان قدس رضوی، سواحل خلیج فارس و دریای عمان و مسیر کوهرنگ به استان خوزستان قرار دارند.(ایران1404 ،1386).استان اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی و موقعیت نسبی خاص خود از زمینه های مستعد برای فعالیتهای گردشگری برخوردار است.قرار گرفتن این استان در شمال غرب و عرضهای جغرافیای بالای کشور،همجواری با استانهای آذربایجان شرقی،‌گیلان و زنجان و کشور جمهوری آذربایجان که آن را به عنوان یکی از مقاصد بالقوه مهم گردشگری کشور مطرح نمود است.سرعین یکی از شهر های این استان باوجود چشمه های متعدد آب گرم معدنی یکی از قطب های اصلی جذب گردشگران به استان و کشور میباشد این شهر با داشتن اقلیمی مناسب،جاذبه های گردشگری متعدد نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دست پیدا کند.بنابراین در این تحقیق مسئله در ابتدا مطالعه گردشگری و بررسی موانع وچالش­های توسعه گردشگری می­باشد و کشف تاثیر این عوامل بر توسعه گردشگری سرعین می باشد.

    1-2- اهداف تحقیق

    هدف اصلی: شناسایی موانع وچالشهای توسعه گردشگری شهرسرعین و شناخت تاثیرات متقابل شاخص های سرمایه گذاری ، تاسیسات گردشگری ، تعداد و اقامت گردشگران بر روی هم میباشد.

    1-3- اهمیت و ارزش تحقیق

    اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به قدری است که برخی از کشورها اساس اقتصاد خود را بر پایه گردشگری بنیان  نهاده اند و در برخی دیگر از کشورها، صنعت گردشگری بخش عمده ای از درآمد آنان را تشکیل می­دهد. گردشگری علاوه بر جنبه­های اجتماعی و فرهنگی،‌جنبه سیاسی نیز دارد. از جمله برقراری روابط فرهنگی که به تحکیم مناسبات سیاسی کمک می­کند،زیرا گردشگری در یک فضای آرام و به دور از تنش بین کشورها صورت می گیرد.گسترش صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که با حوزه­های مختلف نظیر اقتصاد،کشاورزی، فرهنگ، محیط زیست،خدمات تعامل دارد، دارای اهمیت فراوان است.و تجربیات سایر مناطق جهان نشان داده که توسعه آن در هر منطقه باعث رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن ناحیه و مناطق پیرامون آن گردیده است، بنابراین به عنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه مورد توجه قرار میگیرد.اغلب محققان و دانشمندان صنعت گردشگری بر این موضوع اتفاق نظر دارندکه صنعت گردشگری بدلیل پویا بودن خود با محیط پیرامون خوددر کنش و واکنش متقابل میباشد سیاست های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی دولت ها و روند توسعه اقتصادی جوامع تاثیرات عمیق و متقابلی در صنعت گردشگری ایجاد میکندچراکه صنعت گردشگری با تمامی سطوح اجتماع در ارتباط میباشد.علاوه بر این به عقیده محققان برجسته مثل بویلر،مورفی]باتلرو دیگکران صنعت گردشگری تابع یک چرخه حیات زندگی میباشد به این معنی که توسعه گردشگری در یک منطقه شامل مراحل تولد،رشد،تثبیت،رکود،تجدید حیات یاسقوط کامل  میگردد حال درتمامی  مراحل  اگربرنامه ریزی مناسب وبازخورد فعالیت ها مناسب باشد میتوان ازایجاد و بو جود آمدن مرحله رکود و سقوط جلوگیری کرد به عبارتی در صورت برنامه ریزی مناسب این مرحله سقوط خود تبدیل به باز رشدی مجدد شده ودر صورت عدم برنامه ریزی و یا برنامه ریزی نامناسب تسرع در وقوع زمان رکود و سقوط را به همراه خواهد داشت. برای دوری جستن از چنین روندی لازم به شناخت موانع،و چالش های فراروی گردشگری هستیم لازم بذکر است که این فرآیند همواره در سیر زمان با توجه به تحولات درون و برون منطقه ای بایستی رصد و مورد مطالعه قرار گیرد. این تحقیق در همین راستا زمینه ای برای شناخت تاثیرات متقابل بین سرمایه گذاری و گردشگری منطقه سرعین میباشد.

    1-4- فرضیه های تحقیق

    1 سرمایه گذاری های صورت گرفته شده در زیر ساخت های گردشگری سرعین تاثیری در مدت اقامت گردشگران نداشته است.

    2 شهر سرعین کشش(جاذبه)مناسبی برای جلب گردشگران در فصول غیر تابستان ندارد.

    3 کمبود جاذبه های گردشگری مکمل بر مدت اقامت گردشگران تاثیر دارد.

    1-5- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق

    این تحقیق در سطح شهرسرعین انجام شده که به دلیل قطب گردشگری بودن این شهردر استان اردبیل و کشور

    در محدوده زمانی فروردین  ماه 87 تا بهمن ماه 87 انجام گرفته است.

    1-6- روش تحقیق

    این تحقیق از نظرهدف کاربردی واز نظر ماهیت و روش،توصیفی بوده و شرایط واقعی شهر در رابطه با متغییر های(سرمایه گذاری،مدت اقامت،استفاده از امکانات گردشگری و تعداد گردشگران)مورد بررسی قرار خواهد گرفت باینکه تحقیق به صورت توصیفی میباشد در عین حال یک روش پهنانگر نیز بوده چرا که به حنبه های مختلف،آثارو پیامد های نتغیرها نیز پرداخت در عین حال با مدلهای مختلف اقلیمی منطقه و همچنین شناسایی سایر پتانسیل های بالقوه گردشگری جاذبه های جدید نیز معرفی خواهد شد در تحقیق فوق جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی و همچنین میدانی صورت گرفته است.بدین صورت که در مرحله اول با مراجعه به مراکز دولتی و عمومی مرتبط آمار و اطلاعات شاخصه های اقلیمی و بیو کلیمای و همچنین تعداد تاسیسات و میزان سرمایه گذاریهای صورت گرفته شده در دوره سالی معیین اخذ و همچنین با تنظیم دو پرسشنامه یکی به صورت نمونه گیری تصادفی و دیگری به صورت تمام شماری از صاحبان تاسیسات گردشگری تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل  آماری قرار گرفت.

  • فهرست و منابع پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404

    فهرست:

    چکیده.......................................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات تحقیق......................................................................................................................................................... 2

    مقدمه............................................................................................................................................................................................ 3

    1-1- بیان مساله پژوهشی.......................................................................................................................................................... 3

    1-2- اهداف تحقیق................................................................................................................................................................... 5

    1-3- اهمیت و ارزش تحقیق.................................................................................................................................................... 5

    1-4- فرضیه های تحقیق............................................................................................................................................................ 6

    1-5- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق........................................................................................................................................... 6

    1-6- روش تحقیق..................................................................................................................................................................... 7

    1-7- جامعه آماری .................................................................................................................................................................... 7

    1-8-نمونه گیری......................................................................................................................................................................... 7

    1-8-1- روش نمونه گیری........................................................................................................................................................ 7

    1-8-2- حجم نمونه ................................................................................................................................................................. 8

    1-9- روش های جمع آوری اطلاعات..................................................................................................................................... 8

    1-10- ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................................................................................................. 8

    1-11- متغیر های تحقیق .......................................................................................................................................................... 8

    1-12- اجزای پرسشنامه............................................................................................................................................................ 9

    1-13- روشهای آماری مورد استفاده ....................................................................................................................................... 9

    1-13-1-آزمون همبستگی پیرسون ...................................................................................................................................... 10

    1-13-1-آزمون تحلیل واریانس............................................................................................................................................ 10

     1-14-تعاریف واژگان........................................................................................................................................................... 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع................................................................................................................................. 10

    مقدمه........................................................................................................................................................................................ 11

    2-1-پیشینه تحقیق.................................................................................................................................................................. 11

    2-1-2-تحقیقات داخلی........................................................................................................................................................ 12

    1- شناسایی موانع مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ایران و طراحی الگوی تبینی برای گسترش جذب توریست........ 12

    2- مسایل و نارسایی‌های گردشگری در ایران ..................................................................................................................... 12

    3- موانع و چالش­های توسعه گردشگری داخلی در استان اردبیل....................................................................................... 13

    2-1-2- تحقیقات خارجی..................................................................................................................................................... 13

    1- توسعه گردشگری ماکائو در مشارکت با همسایگانش..................................................................................................... 13

    2- نقش کسب و کارهای کوچک توریستی در توسعه گردشگری شهری ......................................................................... 14

    3- دیدگاه اجتماع محلی در مورد توسعه گردشگری............................................................................................................ 14

    4- نقش جو کارآفرینانه در توسعه گردشگری روستایی ..................................................................................................... 14

    2-2- مبانی گردشگری........................................................................................................................................................... 15

    2-2-1-تاریخچه گردشگری.................................................................................................................................................. 15

    2-2-2-مفهوم گردشگری ..................................................................................................................................................... 16

    2-2-3- انواع گردشگری....................................................................................................................................................... 17

    1-گردشگری ماجراجویانه...................................................................................................................................................... 17

    2-گردشگری فرهنگی............................................................................................................................................................. 18

    3 -طبیعت‌گردی....................................................................................................................................................................... 19

    4 -گردشگری برون‌مرزی....................................................................................................................................................... 18

    5-گردشگری خارجیها............................................................................................................................................................ 18

    6-گردشگری درون‌مرزی........................................................................................................................................................ 18

    2-2-4-انگیزش و اهداف گردشگری................................................................................................................................... 18

    1-انگیزش گردشگری............................................................................................................................................................. 18

    2-اهداف گردشگری............................................................................................................................................................... 19

    2-2-5-اثرات توسعه صنعت گردشگری.............................................................................................................................. 20

    1-آثار اقتصادی....................................................................................................................................................................... 20

    2-اثرات اجتماعی و فرهنگی................................................................................................................................................. 21

    3-اثرات محیط زیستی............................................................................................................................................................ 22

    2-3- مبانی،نیازها و چالشهای توسعه گردشگری................................................................................................................. 23

    2-3-1-مدل های توسعه گردشگری...................................................................................................................................... 23

    1- مدل توسعه گردشگری مورفی و بویل............................................................................................................................. 24

    2- مدل گردشگری ماسون،لیپر............................................................................................................................................... 25

    2-3-2- برنامه‌ریزی گردشگری............................................................................................................................................. 28

    2-3-3-مراحل و گام های مطرح در برنامه‌ریزی گردشگری.............................................................................................. 29

    2-3-4-طرح‌های توسعه‌ گردشگری...................................................................................................................................... 31

    2-3-5- نیازهای توسعه گردشگری....................................................................................................................................... 32

    1- نیاز به تبلیغات و اطلاع‌رسانی........................................................................................................................................... 33

    2- نیاز به آموزش نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری............................................................................................... 34

    3- نیاز به تعیین ضوابط و استانداردهای بخش گردشگری.................................................................................................. 34

    4-نیازهای حفاظتی وامنیتی..................................................................................................................................................... 35

    5-نیاز به افزایش ظرفیت......................................................................................................................................................... 35

    6-نیاز تأمین منابع سرمایه واعتبارات..................................................................................................................................... 36

    7-نیازهای تأسیسات و تجهیزات زیربنایی شامل راه،آب،برق،انرژی،سوخت و تلفن ...................................................... 36

    2-3-6- چالشهای (موانع)توسعه صنعت گردشگری............................................................................................................ 36

    1-موانع موجود در بازار.......................................................................................................................................................... 37

    3- موانع فرهنگی- اجتماعی................................................................................................................................................... 37

    4- موانع محیطی...................................................................................................................................................................... 37

    5-موانع فصلی بودن تقاضا..................................................................................................................................................... 37

    2-3-7-توسعه پایدار گردشگری........................................................................................................................................... 38

    1-ابعاد مفهومی توسعه پایدار گردشگری.............................................................................................................................. 39

    2- ارکان توسعه پایدار گردشگری......................................................................................................................................... 39

    3- تعیین جامعه مورد نظر...................................................................................................................................................... 39

    4- تعیین افق زمانی برنامه‌ریزی............................................................................................................................................. 40

    5- تعیین ابعاد پایداری........................................................................................................................................................... 40

    6- تعیین ارزشهای که توسعه پایدار گردشگری بر مبنای آنها برنامه‌ریزی می‌شود............................................................ 40

    2-4- چشم انداز گردشگری و سیاست ها در برنامه­ های توسعه کشور............................................................................ 41

    2-4-1- برنامه­های توسعه کشور........................................................................................................................................ 42

    1- برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور................................................................................................ 42

    2- برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی........................................................................................................ 43

    3-  برنامه ملی توسعه صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران...................................................................................... 44

    4- طرح های توسعه باجهت­گیری­های منطقه­ای................................................................................................................... 45

    استراتژی­های توسعه گردشگری منطقه­ای (منطقه 2: منطقه سبلان).................................................................................... 46

    طرح بلندمدت توسعه استان اردبیل در افق 1400.............................................................................................................. 46

    (طرح مطالعات جامع توسعه استان اردبیل،طرح جامع گردشگری استان اردبیل،طرح آمایش سرزمین استان اردبیل)... 47

    طرح مطالعات جامع توسعه استان اردبیل امور تولیدی بخش گردشگری............................................................................ 48

    طرح بلندمدت توسعه استان اردبیل در افق 1400 (کمیته برنامه­ریزی و فرهنگ و هنر و توریسم)................................. 48

    مطالعات شناسائی قابلیت­ها و پتانسیل­های توسعه استان اردبیل بخش توریسم................................................................... 48

    طرح کالبدی منطقه آذربایجان(قسمت میراث فرهنگی،جاذبه­های طبیعی و گردشگری).................................................... 49

    طرح جامع مراکز جهتنگردی سرعین اردبیل و لاریجان....................................................................................................... 49

    طرح جامع شهری سرعین با رویکرد توریسم....................................................................................................................... 50

    فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی و گردشگری سرعین.................................................................................................... 52

    3-1- ویژگی­های جغرافیایی گردشگری سرعین.................................................................................................................... 53

    3-1-1- عوامل محیطی طبیعی............................................................................................................................................... 55

    - ویژگیهای اقلیمی و زیست محیطی ..................................................................................................................................... 55

    1- ویژگیهای اقلیمی عمومی منطقه ........................................................................................................................................ 55

    -   دما ...................................................................................................................................................................................... 55

    - تغییرات فصلی دمای هوا...................................................................................................................................................... 56

    - تعداد روز های یخبندان........................................................................................................................................................ 57

    - رطوبت نسبی هوا در سرعین................................................................................................................................................ 58

    - بارش ..................................................................................................................................................................................... 59

    - باد........................................................................................................................................................................................... 59

    - شرایط آسایش ...................................................................................................................................................................... 59

    2- ویژگیهای زیست محیطی منطقه ....................................................................................................................................... 60

    -پوشش گیاهی و حیات جانوری ........................................................................................................................................... 61

    - پوشش گیاهی سبلان............................................................................................................................................................. 61

      - جانوران(گونه­های جانوری،گونه­های با ارزش ویژه،در معرض خطر،نادر و…)............................................................ 62

    - زیستگاه­ها............................................................................................................................................................................... 62

    3-1-2- مشخصات زمین شناسی و توپوگرافی ................................................................................................................... 63

    1- ژئومورفولوژی (شیب،جهت،ارتفاع،عوامل شکل­دهی شکل زمین)................................................................................. 64

    - عوامل شکل­دهی شکل زمین................................................................................................................................................ 64

    - شیب و جهات شیب.............................................................................................................................................................. 64

    - ارتفاع..................................................................................................................................................................................... 65

    2- مخاطرات طبیعی(زلزله)..................................................................................................................................................... 65

    3-2-عوامل اجتماعی، اجتماعی.............................................................................................................................................. 68

    3-2-1- مشخصات نماد های جمعیتی سرعین .................................................................................................................... 68

    3-2-2- ویژگیهای فرهنگی و صنایع دستی.......................................................................................................................... 69

    1- صنایع دستی........................................................................................................................................................................ 69

    2- سوغاتی­ها............................................................................................................................................................................ 70

    3- پوشاک محلی...................................................................................................................................................................... 71

    3-3- ویژگیهای اقتصادی سرعین.......................................................................................................................................... 71

    3-3-1 بررسی و تحلیل نیاز با تقاضای گردشگران کنونی منطقه ....................................................................................... 73

    - محدودیت­های تقاضا.............................................................................................................................................................. 73

    - محدودیت­های عرضه............................................................................................................................................................ 74

    - متنوع ساختن مشتریان کنونی.............................................................................................................................................. 75

    3-3-2 گردشگران فعلی و برآورد تقاضایی گردشگری آینده با توجه به بازار های هدف ............................................... 77

    3-3-3 بررسی اثرات اقتصادی ناشی از توسعه گردشگری بر اقتصاد منطقه ...................................................................... 80

    3-4-عوامل کالبدی،فضایی..................................................................................................................................................... 87

    3-4-1 بافتهای عمده شهری.................................................................................................................................................... 88

    3-4-2 شبکه ارتباطی.............................................................................................................................................................. 88

    3-4-3کانونها و محورهای عمده خدمات پذیرایی و تجاری............................................................................................... 88

    3-4-4کاربری اراضی ............................................................................................................................................................ 88

    3-5-  منابع گردشگری سرعین ............................................................................................................................................. 97

    3-5-1-  جاذبه­های تاریخی منطقه ( انسان ساخت )............................................................................................................ 97

    1- آثار  تاریخی(آثار  تاریخی منطقه سرعین) ...................................................................................................................... 97

    2- سکونتگاه­های ( روستا ها) باستانی و تاریخی................................................................................................................... 98

    3-5-2 -  جاذبه­های طبیعی ................................................................................................................................................... 98

    3-5-3- چشمه های آب معدنی  ........................................................................................................................................ 102

    3-5-3 آثار پیرامون منطقه سرعین...................................................................................................................................... 111

    3-5-4- منابع گردشگری .................................................................................................................................................... 115

    1- تأسیسات اقامتی............................................................................................................................................................... 115

    2-تأسیسات پذیرائی............................................................................................................................................................. 120

    3-  مراکز آب درمانی با نگاه گردشگری............................................................................................................................. 121

    4- آژانس­های مسافرتی و راهنمای گردشگری.................................................................................................................... 121

    3-5-5- وضعیت بهره برداری جاذبه های گردشگری منطقه ............................................................................................ 121

    3-5-6- وضعیت نیروی انسانی گردشگری ....................................................................................................................... 128

    3-5-7- مدیریت گردشگری در سرعین............................................................................................................................. 128

    3-5-8- مشخصات زیر ساخت های منطقه ..................................................................................................................... 128

    1- تأسیسات و تجهیزات زیربنائی شهر مانند شبکه آب، برق، تلفن، گاز و خدمات شهری مانند جمع­آوری زباله .................................... 128

    2- شبکه راه­های ارتباطی، خدمات حمل­ونقل، پارکینگ­ها و جایگاه­های پمپ بنزین..................................................... 130

    3- مکان­های ورزشی، فضاهای سبز و تفرج­گاهها............................................................................................................... 130

    فصل چهارم: قابلیت ها و تنگناها و چالش های گردشگری سرعین............................................................................... 140

    4-1- تاسیسات زیر بنائی .................................................................................................................................................... 141

    4-2- تاسیسات گردشگری .................................................................................................................................................. 144

    4-2-1- تاسیسات اقامتی و پذیرای تأسیسات پذیرائی .................................................................................................... 144

    4-2-2- تاسیسات شهری .................................................................................................................................................... 144

    4-2-3- تاسیسات تفریحی.................................................................................................................................................. 144

     4-2-4- سایر تاسیسات ..................................................................................................................................................... 144

    4-3- تعیین تنگناها، محدودیت ها و موانع موجود،مسائل،مشکلات،معضلات و چالش ها........................................... 144

    الف) عوامل بیرونی............................................................................................................................................................... 146

    ب)عوامل درونی.................................................................................................................................................................... 147

    فصل پنجم: تجزیه وتحلیل داده هاونتایج و پیشنهادات.................................................................................................. 154

    5-1- اطلاعات جمعیت شناختی.......................................................................................................................................... 155

    5-1-1- جنسیت................................................................................................................................................................... 155

    5-1-2- سن.......................................................................................................................................................................... 155

    5-1-3- میزان تحصیلات.................................................................................................................................................... 157

    5-1-4 نوع شغل .................................................................................................................................................................. 159

    5-1-5 وضعیت ازدواج........................................................................................................................................................ 160

    5-1-6- هدف از مسافرت................................................................................................................................................... 160

    5-2- آمار استنباطی (آزمون فرضیه ها)............................................................................................................................... 161

    5-2-1- فرضیه اول ............................................................................................................................................................. 162

    الف) در گروه مدیران اقامتگاه ها......................................................................................................................................... 162

    ب) در گروه گردشگران........................................................................................................................................................ 163

    5-2-2- فرضیه دوم.............................................................................................................................................................. 163

     الف)در گروه مدیران اقامتگاه ها......................................................................................................................................... 163

    ب) در گروه گردشگران........................................................................................................................................................ 164

    5-2-3- فرضیه سوم............................................................................................................................................................. 164

    الف) در گروه مدیران اقامتگاه ها......................................................................................................................................... 164

    ب) گروه گردشگران.............................................................................................................................................................. 165

    5-3- یافته های جنبی تحقیق............................................................................................................................................... 165

    5-3-1- تجزیه و تحلیل متغیرهای تعدیل کننده............................................................................................................... 165

    1- ویژگی تحصیلات............................................................................................................................................................ 165

    2- متغیر سن.......................................................................................................................................................................... 166

    3- متغیر جنسیت................................................................................................................................................................... 167

    5-4- نتایج بدست آمده از متغیرهای جمعیت شناختی...................................................................................................... 168

    5-5- نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 168

    5-5-1- نتیجه آزمون فرضیه اول ....................................................................................................................................... 168

    5-5-2- نتیجه آزمون فرضیه دوم........................................................................................................................................ 169

     5-5-3-  نتیجه آزمون فرضیه سوم ................................................................................................................................... 169

    5-6- نتایج بدست آمده از تحلیل متغیر های تعدیل کننده............................................................................................... 169

    1- نتیجه تفاوت میانگین نظرات از لحاظ سطح تحصیلات(گردشگران) ......................................................................... 169

    2- نتیجه تفاوت میانگین نظرات از لحاظ رده سنی(مدیران اقامتگاه ها)........................................................................... 170

    3- نتیجه تفاوت میانگین نظرات از لحاظ رده سنی(گردشگران)....................................................................................... 170

    4- نتیجه تفاوت میانگین نظرات از لحاظ جنسیت(مدیران اقامتگاه ها)............................................................................ 170

    5- نتیجه تفاوت میانگین نظرات از لحاظ جنسیت(گردشگران)......................................................................................... 170

    5-7- پیشنهادات................................................................................................................................................................... 171

    5-7-1- پیشنهادات برای سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت های گردشگری................................................................ 171

    5-7-2- پیشنهادات برای حل مشکل تقاضای فصلی و جذب گردشگران در فصول غیر تابستان................................. 173

    5-7-3- پیشنهاداتی برای بهبود تبلیغ و اطلاع رسانی........................................................................................................ 173

    5-7-4- پیشنهادات برای افزایش مدت اقامت گردشگران................................................................................................ 173

    5-8- محدودیت های تحقیق................................................................................................................................................ 174

    5-9- پیشنهادات برای محققین آینده ................................................................................................................................. 174

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, گزارش سمینار در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, تز دکترا در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, رساله در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, پایان نامه در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, تحقیق در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, مقاله در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه چالش های فراروی گردشگری شهر سرعین در چشم انداز 1404
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت