چکیده
این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که : میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس در درس قرآن چگونه است ؟ قرآن کتاب هدایت انسانها در همه اعصار می باشد پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی این خورشید همیشه تابان است قرآن به مانند قانون اساسی اسلام برای هدایت فردی و اجتماعی انسان در رساندن او به بلندای سعادت و زندگی توام با عزت و سرافرازی بر پیامبر رحمت نازل گشت مطابق فرمایش امام علی (ع) همنشین قرآن را همواره دو توفیق ترین است زیارت در هدایت و نقصان در گمراهی مرور ایام گذشته قرن ها هرگز نتوانسته ذره ای از طراوت و تازگی این کتاب جاودانی بکاهد.
کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان، هدایت
مقدمه
ستایش خدای را، ستوده صفات که قرآن را بر اساس علم مانند کتب پیشین آسمانی با آیات روشن بر بنده خود نازل کرد تا حق را از باطل جدا کند و به راهی که از همه راهها مستقیم تر است هدایت فرماید چرا در این کتاب تفکر نمی کنید، پیرو آن شوید و پرهیزگاری کنید. (دکتر محمود و فولادومز، 1360، صفحه آغازین)
قرآن کتاب هدایت انسانها در همه اعصار می باشد پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی این خورشید همیشه تابان است قرآن به مانند قانون اساسی اسلام برای هدایت فردی و اجتماعی انسان در رساندن او به بلندای سعادت و زندگی توام با عزت و سرافرازی بر پیامبر رحمت نازل گشت مطابق فرمایش امام علی (ع) همنشین قرآن را همواره دو توفیق ترین است زیارت در هدایت و نقصان در گمراهی مرور ایام گذشته قرن ها هرگز نتوانسته ذره ای از طراوت و تازگی این کتاب جاودانی بکاهد تا بدانجا که در هر عصری تلقی اندیشمندانی که در اقیانوس ژرف قرآن غور کرده اند بر آن است که این کتاب تنها برای مردمان همان عصر نازل گشته است.
گر چه نیاز انسان به قرآن به زمان خاصی اختصاص ندارد اما به جرات می توان مدعی شد که نیاز انسان در عصر حاضر به قرآن به مراتب پیش از گذشته می باشد چرا که در این برهه از زمان احساس فقر و نیاز انسان دور افتاده از خویشتن خویش و فاصله گرفته از فضائل اخلاقی و عواطف انسانی مایوس شده در اضطراب ها و نگرانی ها به هدایتگری که به بهترین راهها هدایت کند به مراتب بیشتر است و انسان عصر مدرن از عمق جان به دنبال حقیقت ناب و آب حیات است و آن جز در دین اسلام و کتاب روح نواز قرآن نخواهد یافت. (کلانتری و همکاران، 1389، صفحات آغازین)
ّقدجاءکمُ مِنَ اللهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبین یَهدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبعَ رِضوانَه وِ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخرِجُهُم مِّنَ الظُلَماتِ اِلی الُّنورِ بِاذنِهِ (سوره مائده آیه: 16 -15)
بیان مساله
همه مسلمانان در همه اعصار به این نتیجه رسیده اند که یکی از مهمترین و اصلی ترین مسئله ای که انسان را در هر دو جهان خوشبخت می کند و کلید همه موفقیتهای انسان در همه اعصار می باشد اعتقاد به خدا و پیروی کردن از دستورات او با تمسک جستن به قرآن کریم می باشد قرآن کریم همانند سپری است که انسان را در برابر مشکلات و معضلات جامعه حفظ می کند و هر که به آن عمل کند هیچ ضرری نمی بیند و سعادت بشری را تضمین می کند مسلمانان از همان بدو زندگی باید شروع به یادگیری این چشمه نورانی کنند و خود را در برابر آماج هرج و مرج هایی که امروز در جامعه وجود دارد صبور سازد به نظر من یکی از راههای جذب دانش آموزان به قرآن خود معلم و شیوه هایی است که او در طول سالهای تدریس خویش تجربه می کند معلم خوب باید دانش آموزان را شناسایی و آنان را در جهت رشد و اعتلای دینی و فکری و مذهبی بالا برد و برای جامعه فعلی تربیت کند.
دانش آموزان و دبیران با خواندن این تحقیق با این سرچشمه و منبع نورانی بیشتر آشنا می شوند و به ارزش واقعی قرآن در همه مسائل حتی شفای همه دردها آمده برسند همچنین بفهمند که فقط روخوانی قرآن کافی نیست بلکه باید در این کتاب آسمانی تدبر و تفکر کرد تا بسیاری از رموز جهان با این تدبر آشکار شود و انسان به ژرفای عمیق قرآن برسد و از ظواهر بگذرد و به باطن قرآن راه یابد تا به این وسیله به سعادت واقعی در هر دو جهان برسد.
این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که : میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس در درس قرآن چگونه است ؟
چه تفاوتی بین عملکرد آنها وجود دارد ؟
اهداف تحقیق
هدفهای کلی
بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آزادگان 1 و 2 در درس قرآن
هدف فرعی
بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر
بررسی مقایسه ای تاثیر سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
فرضیه تحقیق
میزان تحصیلات والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد.
پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مدارس متفاوت است.
اهمیت وضرورت تحقیق
از آنجا که یکی از مشکلات جامعه بشری و معضلات مدارس، گسترش روز افزون ضعف اخلاقی و فرهنگ مبتذل غربی است که با سرمایه گذاریهای کلان و سیاست گذاری های پنهان و آشکار استکبار و عوامل سر سپرده آن در بین دانش آموزان گسترش داده می شود تا آن جا که رسیدگی به این مشکلات از مهمترین محورهای کار در مدارس و شورای تربیتی می باشد مسلما اگر جوانان در زمینه مذهبی و اعتقادی رشد یابند هرگز گول فریبهای استعمارگران را نخواهند خورد و در گناهان غوطه ور نمی شوند و جامعه اسلامی به رشد و اعتلای فکری می رسد و از بسیاری از مشکلات اخلاقی و بزه کاریها و رفتارهای ناپسند که باعث به دام افتادن آنها در دل زندانها می شود دور خواهند بود در این تحقیق سعی شده است عوامل موثر در جذب دانش آموزان به قرآن را به شیوه روان بیان کند که خوانندگان آن اگر دبیر قرآن باشند می توانند از این تجربه ها در کلاس خود جهت رشد اعتلای دینی و بالا بردن علاقه دانش آموزان به قرآن را افزایش دهند و دانش آموزان نیز با یادگیری قرآن و شرکت در کلاسهای قرآنی بیش از پیش با قرآن کریم آشنا شوند همچنین دانش آموزان با جذب به قرآن و شرکت در محافل های دینی و مذهبی از بسیاری از مشکلات جامعه در امان بمانند در این تحقیق محقق راه های مناسبی در جهت بالا بردن انگیزه دانش آموزان به قرآن ارائه می دهد که اگر به طور صحیح مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد نقش به سزایی در جهت افزایش علاقه آنان به قرآن خواهد شد.