فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان ( با تأکید بر خانواده ،مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون )
فهرست:
چکیده. Error! Bookmark not defined.
مقدمه. Error! Bookmark not defined.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 .طرح مسئله : Error! Bookmark not defined.
1-2 . اهمیت و ضرورت تحقیق : 5
1-3.سئوالات تحقیق : 5
.4-1 فرضیه های تحقیق : 5
1-5 . اهداف تحقیق : 6
1-5-1 .اهداف کلی.. 6
1-5-2.اهداف جزئی.. 6
1-6. موانع و مشکلات تحقیق.. 6
1-7. روش تحقیق: 7
1-8.تعاریف مفاهیم و اصطلاحات: 7
1-9.کاربرد تحقیق : 8
فصل دوم :ادبیات تحقیق
گفتار اول
الف: مفاهیم تحقیق
2-1 -1.مفهوم رشد اجتماعی : 10
2-1-2. اهمیت و ضرورت رشد اجتماعی.. 11
2-1-3.ویژگی افرادی که از لحاظ اجتماعی رشد نیافته اند: 11
2-1-4. تربیت اجتماعی.. 12
2-1-5. اهداف تربیت اجتماعی در جامعه اسلامی.. 13
2-1-6. رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 13
2-1-7. خصوصیات رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 14
2-1-8. نشانه های رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 14
الف) انس و الفت... 15
ب)نفرت: 15
2-1-9. تغییر رفتار اجتماعی در دختران نو جوان.. 16
2-1-10. نشانه های فرد رشد یافته اجتماعی.. 16
2-1-11جامعه پذیری... 17
2-1-11-1. مفهوم جامعه پذیری... 17
2-1-11-2.هدف های جامعه پذیری... 18
2-1-11-3. عوامل مؤثر بر جامعه پذیری... 19
2-1-11-4.رابطه اجتماعی شدن و مهارت اجتماعی.. 19
2-1-12. تعریف مهارت های اجتماعی.. 20
2-1-13. مهارت های اجتماعی از نگاه صاحب نظران.......................................................................................................21
2-1-14. انواع مهارت های اجتماعی.. 24
2-1-14-1. مهارت ارتباط.. 25
2-1-14-2. مهارت ارتباط میان فردی... 25
2-1-14-3. مهارت ارتباط غیر کلامی.. 26
2-1-14-4. مهارت تقویت وپاداش.... 27
2-1-14-5. مهارت پرسش.... 27
2-1-14-6. مهارت آماده سازی... 28
2-1-14-7- مهارت خاتمه دادن: 28
2-1-14-8. مهارت توضیح دادن.. 29
2-1-14-9. مهارت گوش دادن.. 30
2-1-14-10.مهارت نفوذ. 31
2-1-14-11. مهارت ابراز وجود. 31
2-1-14-12 مهارت تعامل در گروه ها ورهبری: 32
2-1-14-13. مهارت همکاری... 33
2-1-14-14. مهارت همدلی.. 33
2-1-14-14-1. اثرات همدلی.. 33
2-1-14-14-2. زمینه های بروز رفتار همدلانه. 34
2-1-14-15. مهارت تصمیم گیری 35
2-1-16. آموزش مهارت های اجتماعی 35
2-1-17. فواید وآثار آموزش مهارت های اجتماعی.. 36
2-1-18. روش های آموزش مهارت های اجتماعی.. 39
2-1-19. روش های ارزیابی مهارت های اجتماعی.. 41
2-1-20. عوامل مؤثر بر آموزش مهارت های اجتماعی.. 41
2-1-20-1. خانواده. 41
1- نوع رابطه. 41
2- اهمیّت سالهای اولیه زندگش.... 42
3- تکوین شخصیت فرد. 42
4- نقش تربیتی والدین.. 42
5- نقش پدر 42
6- نقش مادر 42
7- مادران شاغل.. 42
8- فرزندان.. 42
9- شکل و روش تربتی خانواده. 42
10- میزان تحصیلا والدین و اجتماعی بودن آن ها 42
2-1-20-2. مدرسه. 43
2-1-20-3. هم سالان.. 45
2-1-20-4. تلویزیون.. 47
ب- پیشینه تحقیق
2-1-21- پژوهش های داخلی.. 48
2-1-22. پژوهش های خارجی.. 49
2-1-23. جمع بندی مطالعات پیشین.. 51
گفتار دوم
مباحث نظری تحقیق
2-2-1 مقدمه 51
2-2-2. نظریه خود آئینه ای چارلز هورتن کولی.. 51
2-2-3 نظریه دیگری تعمیم یافته مید. 52
2-2-4.نظریه نقش های اجتماعی جرج هربرت مید. 53
2-2-5. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا 54
1- فرایندهای توجّه 55
2- فرایند به یادسپاری یا نگه داری... 55
3- فرایند باز تولید حرکتی.. 56
4- فرایند انگیزشی و تقویتی.. 56
2-2-6 نظریه تاریخی- فرهنگی ویگوتسکی.. 56
2-2-7 رهیافت نظری تحقیق.. 58
2-2-8 مدل تحلیلی تحقیق.. 59
فصل سوم
روش شناسی
3-1. مقدمه. 61
3-2. روش تحقیق: 61
3-3.گردآوری داده ها و ابزار اندازه گیری... 61
3-4. روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری... 62
3-5. روش نمونه گیری ، جامعه آماری... 62
3-6. روش تجزیه تحلیل اطلاعات: 64
3-7.متغییرهای تحقیق : 64
3-8. شاخص سازی: 65
3-9 محاسبه نمرات متغیرهای مستقل و وابسته. 69
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل اطلاعات
4-1مقدمه. 71
4-2 (توصیف ویژگی های پاسخگویان) 71
4-2-1 بررسی و توصیف ویژگی های دموگرافیک نمونه آماری 71
4-2-2.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ سن.. 71
4-2-3 . بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ پایه تحصیلی.. 72
4-2-4. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ رشته تحصیلی 72
4-2-5. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ نوع آموزشگاه 73
4-2-6. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل و موقعیّت آموزشگاه 74
4-2-7. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ ناحیه محل آموزشگاه 74
4-2-8. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعالیّت و اشتغال پدر 75
4-2-9. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلات پدر 76
4-2-10. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعلیّت و اشتغال مادر 77
4-2-11. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلا مادر 78
4-2-12. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل زندگی 79
4-2-13. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ درآمد ماهیانه خانوار 80
4-3- متغیرهای مستقل و وابسته ی اصلی تحقیق.. 81
4-3-1. توصیف متغیرهای مستقل تحقیق.. 81
4-3-1-1. توصیف متغیر مستقل خانواده. 81
4-3-1-2. توصیف متغیر مستقل گروه دوستان.. 81
4-3-1-3. توصیف متغیر مستقل مدرسه. 82
4-3-2.توصیف متغیر وابسته تحقیق.. 83
4-3-2-1. مؤلفه مهارت های ارتباطی.. 83
4-3-2-2.مهارت های احترام به دیگران.. 84
4-3-2-4. مهارت های همکاری... 84
4-3-2-5. مهارت های مسئولیت پذیری... 85
4-3-2-6. مهارت های قانونمندی... 86
4-3-2-7. مهارت های اجتماعی.. 86
4-4. آزمون فرضیات پژوهش.... 87
4-4-1.آزمون فرضیه اول پژوهش(به نظر می رسد خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 87
4-4-2.آزمون فرضیه دوم پژوهش(به نظر می رسد ، مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 87
4-4-3.آزمون فرضیه سوم پژوهش(به نظر می رسد گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 88
4-4-4.آزمون فرضیه چهارم پژوهش(به نظر می رسد تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 88
4-4-5.آزمون فرضیه پنجم پژوهش(به نظر می رسد، میزان تأثیر گذاری هر کدام از عوامل خانواده، مدرسه، گروه دوستان89 و تلویزیون در کسب مهارت های اجتماعی دختران متفاوت می باشد)..................................................................89
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. مقدمه. 94
5-2. خلاصه بحث و نتیجه گیری ....................................................................................................................................94
5-3. پیشنهادات... 96
5-3-1. پیشنهادات کلی.. 96
5-3-2. پیشنهادات موردی حاصل از تحقیق.. 97
5-3-3.پیشنهاد موضوع های پژوهشی.. 97
منابع و مآخد. 98
ضمائم.. 103
منبع:
الف) فارسی
کتاب
آگ برن و نیم کف، 1357، زمینه جامعه شناسی، ترجمه حسین آریان پور.تهران: انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی.
2- اتکینسون و هیلگارد، 1386، ترجمه حسن رفیعی و محسن ارجمند و حسن حمیدپور، زمینه روان شناسی ، تهران، انتشارات ارجمند ،ج1
ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری ،1387، نظریه های جامعه شناسی ،تهران ، نشر دانژه، چاپ سوم
4- ای.آر.لی جال،1375، به سوی سیاستهای ارتباطی واقع بینانه،ترجمه خسرو جهانداری، تهران ، انتشارات
سروش.
5- انصاری راد ، پرویز و علی حسین کبیری و مریم نادری ،1383، آموزش مطالعات اجتماعی (1)، قم، انتشارات صحفی
6- بدار ،لوک و ژوزه دزیل و لوک لامارش ،1380، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسن گنجی ،تهران
7- بست ، جان ، 1366، روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه طالقانی و بازرگان ،تهران
8- بیرو ،آلن،1370 ، فرهنگ علوم اجتماعی ،ترجمه محمد باقر ساروخانی، تهران، انتشارات کیهان.
9- بی ریا هنگامه، رهنما سید احمد و همکاران،1375 ، روان شناسی رشد (2) با نگرش به منابع اسلام ، تهران ،انتشارات سمت
10- توسلی، غلامعباس،1387، نظریههای جامعه شناسی ،تهران، انتشارات سمت.
11-جهانبخش،اسماعیل،۱382،راهنمای ساده کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علمی با استفاده ازspss ، اصفهان، انتشارات دانشپژوهان.
12- حیدری، حسین،1387، روان شناسی رشد شناختی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، تهران ، انتشارات رشد فرهنگ.
13- خدایاری فرد، محمد، 1378، مسائل و نوجوانان و جوانان،تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
14- دادگران ، محمد ،1379 ، مبانی ارتباطات جمعی ، تهران ، انتشارات فیروزه
15- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول، ،1382 ، پرسش کردن در دبستان. ،ترجمه علیرضا کیامنش و کامران گنجی، تهران ، انتشارات رشد، چاپ دوم.
16- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول،1382 ، توضیح دادن در دبستان ، ترجمه علیرضا کیامنش وکامران گنجی، تهران، انتشارات رشد، چاپ دوم.
17- شریعتمداری ، 1380، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران،انتشارات امیر کبیر
18- شعاری نژاد ، علی اکبر ،1374 ، روان شناسی رشد، تهران، انتشارات اطلاعات ،چاپ دوازدهم
19- شعاری نژاد ، علی اکبر،1364، فرهنگ علوم رفتای ،تهران ، انتشارات امیر کبیر
20- علاقه بند، علی،1386، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر روان
21- فرگاس ، جوزف پی ،1379، روان شناسی تعامل اجتماعی (رفتار میان فردی) ،ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت، تهران، انتشارات ابجد، چاپ دوم.
22- قائمی امیری ، علی، 1364 خانواده و تربیت کودک، تهران، انتشارات امیری
23- قرائی مقدم، امان الله، 1380، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات کتابخانه فروردین.
24- کار تلج ، جی و جی ، اف میلبرن ، 1375، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد ، مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ سوم.
25- کرین، ویلیام، 1384، نظریههای رشد (مفاهیم و کاربردها) ،ترجمه غلامرضاخویی نژاد و علیرضا رجایی، تهران، انتشارات رشد
26- کمالی، علی اکبر ،1374، بررسی مفهوم جامعه پذیری، تهران ، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی
27- کوئن، بروس،1380 ، درآمدی بر جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران، انتشارات آگاه
28- کوهن ، آلوین ، استانفورد. 1379 . تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران، انتشارات قومس.
29- کدیور ،پروین، 1385، روان شناسی تربیتی ، انتشارات سمت، چاپ نهم.
30- لطف آبادی ،حسین ،1384، روان شناسی رشد نوجوانی، جوانی و بزرگ سالی، تهران ،انتشارات سمت،چاپ هفتم
31- ماسن ، پاول هنری و همکاران، 1375، رشد و شخصیت کودک ،ترجمه مهشید یاسایی ، تهران، نشر مرکز
32- متسون، جانی و توماس اولندیک ، 1384 ، بهبود بخشی مهارتهای اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش ،ترجمه احمد به پژوه ، تهران، انتشارات اطلاعات،چاپ اول.
33- معتمد نژاد، کاظم ، 1379 ، وسایل ارتباط جمعی ، تهران ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،ج1
34- نجاتی، حسین ، 1376 ، روان شناسی«چگونگی رفتار با نوجوانان» ، تهران ، انتشارات بیکران
35- نیک چهر، محسن ، 1383، نظریهها در روان شناسی رشد (شناخت،شناخت اجتماعی،شناخت و عواطف)، تهران، انتشارات پردیس
36- هارجی، اون ، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون ، 1384، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت ، تهران ، انتشارات رشد، چاپ سوم
37- واتیزمن ، الیس ،1375 ، رشد اجتماعی(برای نوجوانان و خانواده ها) ، ترجمه سیما نظری ،تهران ، انتشارات اتحادیه انجمن های تحقیقات علمی
مقالات
1- جمشیدی، عفت و مریم سیف نراقی، 1384 ،مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان قبلاً به نارساییهای ویژه یادگیری و دانشآموزان عادی 8 تا 12 ساله.فصل نامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 15،سال پنجم،شماره 1 بهارص26 تا45
2- حسینی نسب، سید داوود و مرضیه دهقانی ،1387، تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 94 ص79 تا94
3- خوشکام، زهرا و مختار ملک پور، و حسین مولوی،1387 ،اثر بخشی آموزش حل مسئله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی،فصلنامه علمی،پژوهشی پژوهشکده کودکان استثنایی سال هشتم،شماره2 ، تابستان ص141 تا156
4- رحیمی، جعفر و جمال حقیقی، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، و کیومرث بشلیده، 1385 ، بررسی تأثیر آموزش جرأت ورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم ، سال سیزدهم،شماره 1 ص111تا124
5- سلحشور ،ماندانا ،1385 ، کودکان ، مدرسه و مهارتهای اجتماعی مجله پیوند، شماره 328 ،ص24 تا32
6- شاهی، یوسف و سید محمود میرزمانی و غلامعلی افروز و معصومه پور محمدرضای تجریشی، و مسعود صالحی، 1388، تأثیر سطح تحصیلات والدین بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان مبتلا به نشانگان داون. مجلهی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،سال یازدهم ، شماره 2 ص141 تا148
7- فاتحی زاده ، مریم و فاطمه فتحی، 1380، بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش و پرورش اصفهان.
8- کرامتی، محمدرضا و ولی الله فرزاد و ، بهرام محسن پور و سید حسن علم الهدی،1386، تأثیر یادگیری از طریق همیاری بر تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، نشریه مددکاری اجتماعی ، شماره 23
9- مستعلمی ، فروزان . سیمین حسینیان و سید منور یزدی ،1384، تأثیر آموزشی مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،18،سال پنجم، شماره 4 زمستان ص37 تا45
10- نادری ، فرخ و غلامرضا پاشا و فرزانه مکوندی ، 1386، تأثیر آموزشی مهارتهای اجتماعی بر سازگاری فردی - اجتماعی، پرخاشگری و ابراز وجود دانشآموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز ، فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی،شمارهی 33 پاییز ص37 تا62
11- نیس، عبدالکاظم و منیژه شهی، 1380 ،تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود ، عزت نفس ، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز ، مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دورهی سوم، سال هشتم ، شمارههای 1 و 2
12-یارعلی، جواد ،1381 ، بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی در کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمای تحصیلی (تحلیل محتوا) ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش وپرورش استان اصفهان
پایان نامه ها
فتحی، زهرا ، 1378 ، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه مشاوره گروهی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد منطقه 16 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی
یعقوبی، حمید ،1376 ، تاثیر جرأت ورزی به روش گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران
ب-منابع لاتین
1-AndrasK,F.and Maston,J,L.(1985).social skills training for the mentally In L,L.Abate and M.A Millan(Eds),hand book of social skills training and research. New york.john wiley and sons,Inc.
2-Brown,c(1971).Factors affecting social acceptance of High school students.school review,62,151-155
3-christoff,K,A,Scott.Wo.N.Kelly,Ml.et al.(1985)social skills, and social problem training sky young adolescents. Behavior thrapy 16,468,471
4- Gabrhiel A . Almond.etal,comparative politiecs today: A world view, ( Boston: little brown and company , 1974).
5-L.a Greea and others.(1984), social skills training with elementary school students, Journal of Consulting and Clinical Child Psychology.pp.