فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک
فهرست:
صفحه چکیده.......................................... 1 .................................................... .................................................... ....................................................
فصل اول: کلیات پژوهشی
1-1-مقدمه........................................... 3
1-2- بیان مساله..................................... 6
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ..................... 9
1-4- اهداف مشخص تحقیق ............................. 10
1-4-1- هدف کلی..................................... 10
1-4-2- اهداف جزئی.................................. 10
1-5- سؤالات و فرضیههای تحقیق........................ 10
1-5-1- فرضیه های تحقیق............................. 10
1-6- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی ........... 11
1-6-1- اختلال سلوک.................................. 11
1-6-2- خودپنداره................................... 11
1-6-3- عملکرد تحصیلی............................... 11
1-6-4- مهارت های اجتماعی........................... 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- اختلال سلوک.................................... 14
2-1-1- همه گیر شناسی............................... 16
2-1-2- سبب شناسی................................... 17
2-1-3- عوامل مربوط به والدین....................... 19
2-1-4- عوامل اجتماعی- فرهنگی....................... 20
2-1-5- عوامل روانشناختی............................ 20
عنوان صفحه
2-1-6- عوامل عصبی- زیستی........................... 20
2-1-7- عوامل عصبی (نورولوژیک)...................... 21
2-1-8- کودک آزاری و سوء رفتار با کودک.............. 21
2-1-9- سایر عوامل.................................. 22
2-1-10- تشخیص و خصوصیات بالینی..................... 22
2-1-11- آسیب شناسی و بررسی های آزمایشگاهی.......... 26
2-1-12- تشخیص افتراقی.............................. 26
2-1-13- سیر و پیش آگهی............................. 27
2-2-1- عملکرد تحصیلی............................... 28
2-2-2- پیشرفت تحصیلی............................... 29
2-2-3- همکلاسان..................................... 29
2-2-4- انواع فعالیت های فوق برنامه ای و نقش آنها در تربیت اجتماعی................................................... 29
2-2-4-1- اداره مدرسه............................... 29
2-2-4-2- شرکت در انجمنها........................... 30
2-2-4-3- خدمات اجتماعی............................. 30
2-3- تعریف خود پنداره.............................. 32
2-3-1- مفهوم خود و خودپنداره....................... 33
2-3-2- اجزای خود................................... 35
2-3-3- ابعاد درک خود............................... 35
2-3-4- چگونگی تشکیل خود پنداره..................... 36
2-3-5- عوامل مؤثر بر شکل گیری مفهوم خود............ 38
2-3-6- ویژگی های خودپنداره......................... 38
2-3-7- ریشه های خودپنداره.......................... 39
عنوان صفحه
2-3-8- میزان رشد بلوغ.............................. 40
2-3-9- تعامل اجتماعی............................... 40
2-3-10- برخی دیدگاه های در مورد خود................ 41
2-3-10-1- دیدگاه پدیدار شناختی سوزان هارتر ........ 42
2-3-10-2- دیدگاه رفتاری به عنوان منبع خود- فهمی- دال بم 43
2-3-10-3- دیدگاه شناختی- اجتماعی در زمینه خود...... 44
2-3-10-4- دیدگاه فروید در زمینه خود................ 45
2-3-10-5- دیدگاه یونگ در زمینه خود................. 46
2-3-10-6- دیدگاه مورفی در زمینه خود................ 47
2-3-10-7- دیدگاه آلپورت در زمینه خود............... 47
2-3-10-8- دیدگاه بندورا در زمینه خود............... 48
2-3-10-9- دیدگاه کتل در زمینه خود.................. 48
2-3-10-10- دیدگاه انسان گرایان در رابطه با خود پنداره 49
2-4- مهارت های اجتماعی............................. 51
2-4-1- مبانی نظری مهارتهای اجتماعی................. 51
2-4-2- تعریف مهارتهای اجتماعی...................... 53
2-4-3- ماهیت مهارت اجتماعی ........................ 58
2-4-4- مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی ......... 61
2-4-4-1- مهارتهای دریافت .......................... 62
2-4-4-2- مهارتهای پردازش .......................... 62
2-4-4-3- مهارتهای پیام رسانی....................... 63
2-4-5- برخی دیدگاهها در مورد مهارت اجتماعی......... 63
2-4-5-1- نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون......... 63
عنوان صفحه
2-4-5-2- نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن............... 64
2-4-5-3- شهروندی دموکراتیک جیمزشِوِر................. 65
2-4-5-4- سلسله مراتب نیازها ابراهام مزلو........... 66
2-4-6- خصایص رشد اجتماعی در دوره نوجوانی........... 67
2-4-7- انواع مسائل اجتماعی نوجوانان................ 68
2-4-8- وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد..... 69
2-4-9- روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی....... 70
2-4-10- روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی.... 70
2-4-11- روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی.... 72
2-4-11-1- عوامل خانوادگی........................... 73
2-4-11-2- عوامل اجتماعی............................ 73
2-4-12- پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری .............. 74
2-4-13- آموزش مهارتهای اجتماعی .................... 76
2-4-13-1- اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی .. 78
2-4-13-2- آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی .... 78
2-4-13-3- برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی............ 79
2-5- مرور ادبیات و سوابق پژوهشی.................... 80
2-5-1- سوابق پژوهشی داخلی.......................... 80
2-5-2- سوابق پژوهشی خارجی.......................... 82
2-6- جمع بندی...................................... 84
فصل سوم: روش شناسی پژوهشی
3-1- مقدمه......................................... 86
3-2- روش شناسی تحقیق............................... 86
عنوان صفحه
3-2-1- شرح کامل روش تحقیق ......................... 86
3-3- متغیرهای مورد بررسی .......................... 86
3-4- جامعه آماری................................... 86
3-5- روش نمونهگیری و حجم نمونه .................... 87
3-6- ابزار های اندازه گیری......................... 87
3-6-1- پرسشنامه خودپنداره راجرز.................... 87
3-6-2- پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر B............... 88
3-7- روش مداخله.................................... 88
3-7-1- روش آموزش مهارت های اجتماعی................. 88
3-8- شرح کامل روش ................................. 90
3-9- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها............ 90
فصل چهار:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه......................................... 92
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی......................... 92
4-3- یافته های توصیفی.............................. 94
4-4- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش........... 94
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری.................................... 100
5-2- جمع بندی...................................... 101
5-3- محدودیت های تحقیق............................. 103
5-4- پیشنهادات..................................... 104
5-4-1- پیشنهادات پژوهشی............................ 104
5-4-2- پیشنهادات کاربردی........................... 104
عنوان صفحه
منابع.............................................. 106
پیوست ها........................................... 117
.
منبع:
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی محمد .(1384). آزمون های روانشناختی ،انتشارات باغ رضوان، چاپ اول،صفحه 369-373.
احدی، بتول؛ میرزایی، پری؛ نریمانی، محمد و ابوالقاسمی عباس .(1380).تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمرو ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال 9 ، شماره 3، ص 203 -193.
اتکینسون، ریتال؛ اتکینسون، ریچارد و هیلگارد، ارنست .(1989) .زمینه روانشناسی جلد2، ترجمه براهنی، محمدتقی ( 1382)،تهران،انتشارات رشد، چاپ 11.
اسدی، احمد علی؛ امیری، شیدا و حاجی آقا جانی، سعید .(1384). روانپرستاری وبهداشت روانی 1، تهران ، نشر بشری ،چاپ اول.
ارجمندی، زهرا و بیان زاده سیداکبر .(1382). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله اندیشه و رفتار،سال9،شماره1،صفحه1.
بابایی، مهناز؛ یزدی، سیده منور و حسینیان، سیمین. (1389).بررسی اثر بخشی بازی درمانی گروهی با رهنمود بر اختلال سلوکی دانش آموزان دبستانی،مجله اندیشه های نوین تربیتی،دوره7،شماره 1، صفحه1.
به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی وغلامعلی لواسانی ،مسعود.(1389). تاثیرآموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحسیلی دانش آموزان دیر آموز،فصل نامه نوآوری های آموزشی،سال9،شماره33،صفحه1.
بیرامی، منصور و مرادی، علیرضا .(1385). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان،فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال1، شماره4، صفحه48-51.
ترقی، جاهد.(1375). بررسی ارتباط بین خود پنداره با رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران،رشته روانشناسی ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد تهران .
توکلی زاده، جهانشیر. (1375).بررسی هم هگیرشناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی شهر گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران (ص 138).
پرین، لارنس.ای .(1991). روانشناسی شخصیت ، ترجمه جوادی ، محمدجعفر و کدیور ، پروین(1373)، تهران ، نشر خدمات فنی رسا ، چاپ دوم.
سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا .(2001).خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری_روانپزشکی بالینی،ترجمه حسن رفیعی،خسرو سبحانیان(1382)،انتشارات ارجمند،صفحه383-387.
سادوک، بنیامین و سادوک، ، ویرجینیا .(2008).دستنامه روینپزشکی بالینی، ترجمه محسن ارجمند، فرزین رضاعی، نادیا فغانی جدیدی(1390)، انتشارات ارجمند،چاپ 2،صفحه436-439.
سلیمی، سیدحسین.(1377). نیاز به بازنگری معیارهای طبقه بندی اختلال سلوک در نوجوانان ، مجله اندیشه و رفتار ، سال چهارم، شماره3، ص 69-75.
سخندان توماچ، رسول. ( 1381 ). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان دبستانی شهرستان گنبدکاووس، راهنما: دکتر ایران باغبان . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
سیاسی، علی اکبر .(1370). نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی ،تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم.
شاملو، سعید.(1388). بهداشت روانی، انتشارات رشد، ویرایش دوم، صغحه56-57.
شاهزاده حمزه،الهه .(1381) .بررسی رابطه میان خلاقیت و خود پنداره،پایان نامه کارشناسی روانشاسی بالینی دانشگاه آزاد قم .
شفیع آبادی، عبدالله. (1388). فنون و روشهای مشاوره، تهران: انتشارات رز.
شفیع آبادی ، عبدالله.( 1366) . فنون و روشهای مشاوره ، تهران ، نشر ترمه چاپ اول.
شفیع آبادی ، عبدالله و نوری ، ولی . (1373). بررسی رابطه میان احساس بیگانگی و خود پنداره، مجله پژوهش روان شناختی ، دوره سوم ، شماره 1و2 .
شعاری نژاد، علی اکبر.(1375). فرهنگ علوم رفتاری. انتشارات امیرکبیر. تهران.
شولتز، دوان و شولتز، سیدنی الن.(2001) . نظریه های شخصیت ، ترجمه سید محمدی ، یحیی .(1383)، تهران ، انتشارات مؤسسه ویرایش ، چاپ 6.
دلاور، علی .(1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد.
راس، آلن .اُ .(1988). روانشناسی شخصیت (نظریه ها و فرایندها ) ؛ ترجمه جمالفر، سیاوش (1373) ،تهران ، نشر بعثت ، چاپ اول.
رشیدی ،علی اشرف .(1383). آموزش مهارتهای اجتماعی به جوانان ،نشره محایت ،شماره 14.
رضاپور میرصالح، یاسر؛ ریحانی کیوی، شهناز و ابوترابی کاشانی، پریسا.(1389). مقایسه رابطه بین مؤلفه های ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 4، شماره 1، دوره 13، ص40 -51.
زراعت، زهرا و غفوریان علی، رضا .(1388). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان، مجله راهبردهای آموزشبهار، دوره2، شماره1، صفحه63-57.
زهرا کار، کیانوش.(1386). بررسی رابطه مولفه های هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی ، مجله روان شناسی کاربردی ، دوره دوم ،شماره 5، ص 89 – 97.
هارجی، اون ؛ ساندرز ، کریستن و دیکسون ، دیوید .( 1994). مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی.، ترجمه بیگی ، خشایار و فیروزبخت ، مهرداد(1386) ، تهران انتشارات رشد چاپ دوم،صفحه 63-57.
شماره ، هوشمند .(1376). بررسی رابطه خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سرامد و عادی سال اول راهنمایی گرگان،رشته روانشناسی عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پروین کدیور.
حسینی نسب، سیدداود ؛ مصرآبادی ، جواد و آقاجان زاده ، ناهید.(1389).بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال 3 ، شماره 11 ، ص 47 -64 .
طهماسبی، فخرالدین .(1382). بررسی خودپنداره افراد نابینا و ناشنوا شهرستان دره شهر،پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی داشگاه آزاد قم .
ضیاءالدینی، حسن و شفیع زاده، ناهید.(1379). همه گیرشناسی بیش فعالی و اختلال سلوک در کودکان 7-11 ساله مدارس ابتدایی شهر سیرجان، مجله اندیشه و رفتار،شماره 4،ص23-34.
ضیاءالدینی، حسن؛ میرکافی، احمد و نخعی، نوذر .(1386).شیوع اختلال سلوک در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 82-83 ،مجله پزشکی هرمزگان ، سال یازدهم، شماره دوم ،ص 221-228.
فرج اللهی، مجید .(1380). بررسی و مقایسه خود را پنداره مردان معتاد وغیر معتاد شهر قم ،پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد قم.
فروتن، خدیجه. ( 1382 ). بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان لامرد مهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
عسگری، محمد و مظلومی، اکرم.(1390). تأثیر آموزش مؤلفه های سنجش به عنوان یادگیری بر خودپنداره و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک ، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، سال 1 ، شماره 4،ص27-52.
عطاری، یوسفعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ محمد کوچکی، عاشور و بشلیده، کیومرث.(1384). بررسی تاثیر آموزش گروهی ممهارت های اجتماعی در سازگاری فردی – اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس،مجله علوم تربیتی و روانشناسی،دوره 3،سال 12،شماره 2، ص25-46.
کارتلج.جی و میلبرن.جی.اف.(1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین
نظری نژاد(1375)، چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
کریمی، ابولفضل .(1380).بررسی و مقایسه خود پنداره دانشجویان دخترو پسر دانشگاه آزاد قم، پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد قم .
کشمیری، معصومه.(1388).مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و عادی ،مجله تعلیم و تربیت استثنایی ،شماره 95،ص23-31.
کلینکه، کریس. ال.(1995). مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی.( 1380 ).. تهران: انتشارات سپندهنر.
کریمی، مرید؛ کیخانی، ستار و محمدی، محمدباقر .(1389). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی، مجله علوم پزشکی ایلام، دوره18، شماره3، صفحه 62-63.
کمیجانی، مهرناز.(1388). گذری بر راهبردهای درمانی اختلال سلوک، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 65 ، ص 45.
گرمارودی، غلامرضا و وحدانی نیا، مریم سادات.(1385).بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان، فصل نامه پایش، سال 5،شماره 2، صفحه154-153.
گلاور، جان .ای و برونینگ، راجر.(1988). روانشناسی تربیتی ( اصول و کاربرد آن ) ترجمه خرازی، علینقی( 1375)، تهران ، مرکز نشردانشگاهی،چاپ اول.
لیوارجانی، شعله و غفاری، سارا. (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1388-89 ، مجله علوم تربیتی ، سال سوم ، شماره 9،ص71-88.
لیوارجانی، شعله؛ گل محمدنژاد، غلامرضا و قاسم شهانقی، معصومه .(1388). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 88-89، مجله علوم تربیتی ، سال 2، شماره 5، ص 185-210.
ماتسون، جانی و تومالس اولندیک.(1989 ). بهبود بخشی مهارت های اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش، مترجم به پژوه، احمد.(1384).انتشارات اطلاعات، صفحه87-90.
مستعلمی، فروزان؛ حسینیان، سیمین و یزدی، سید منور . (1384). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، ستال 5 ، شماره 4 ، ص 437 – 450.
مشکی، مهدی؛ غفرانی پور، فضل اله و الهیاری، عباسعلی. (1387).بررسی تاثیر اموزش مشکل گشایی بر خودپنداره نوجوانان پسر دبیرستان های گناباد در سال1387، مجله علمی دانشگاه تربیت مدرس، سال2،شماره3، صفحه112-122.
محمدی نسرین، فرضی زهرا. (1383). بررسی رابطه بین از خود بیگانگی با خودپنداری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر اردبیل، پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد اردبیل ، رشته روانشناسی بالینی.
محمدی، محمد و رضایی، شهرام.(1389).مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مادران شاغل و غیر شاغل، پایانامه دانشگاه آزاد اردبیل.
ملکی تبار، علیرضا؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خدابخشی کولایی، آناهیتا.(1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و نابینا. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره13، شماره10، صفحه33.
میرزا حسن، وحید، دخت، بهمن .(1369). بررسی رابطه بین سطح خود پنداره با سطح در آمد خانواده و پیشرفت تحصیلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران .
نریمانی، محمد؛ امینی زرار، محمد؛ برهمند، اوشا و ابوالقاسمی، عباس. (1386). ارتباط سرسختی روانشناختی سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.
نوری قاسم آبادی، ربابه.(1377). مهارت های اجتماعی از مجموعه آموزشی برنامه آموزش مهارت های اجتماعی، صفحه45-184 .
نجفی، محمود؛ فولاد چنگ، محبوبه؛ علیزاده، حمید و محمدی فر، محمد علی .(1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بی شفعالی، اختلال سلوک واختلال نافرمانی مقابل های در دانش آموزان دبستانی،مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،سال 9 ، شماره 3 ،ص 139-154.
نویسر کانی راودی، مهدیه؛ یونسی، سید جلال و یوسفی اویه، مجید .(1387) .تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانه های اختلال سلوک کودکان. فصل نامه خانواده پژوهی، سال4، شماره13، صفحه2-3.
نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.
نظری، ایمان و حسین پور، محمد .(1388). اثر بخشی مهارت های اجتماعی بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستان باغملک ،یافته های نو در روانشناسی ، شماره 12 ، ص96 – 116.
یارمحمدیان، محمدحسین؛ مولوی، حسین و ایران پورمبارکه اختر. (1382). بررسی رابطه بین دوستی های دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره4، شماره2، صفحه8-7.
یوسفی، فریده و خیّر، محمد.(1381). بررسی پایای و روایت مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره 18، شماره 2، صفحه1.
یوسفی، فریده .( 1377 ). هنجاریابی مقیاس راتر به منظور بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره سیزدهم، شماره های اول و دوم، (پیاپی 25 و26) ، 1-24.
Alfeld-Liro, C., & Sigelman, C. K. (1997). Sex differences in self concept and symptoms of depression during the transition to college. Journal of Youth and Adolescence, 27(2): 219-244.
Babakhani ، Narges.(2011).The effects of social skills training on self- esteem and aggression male adolescents. Original Research Article. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30 , Pages 1565-1570.
Barker,S.(2002).A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and performance. . Journal of Development of Psychology, 35(1), 658-663.
Bong, M., & Skaalvik, E.M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Educational Psychology Review, 15(1):1-40
Bar-on, R.) 2000(Emotional Quotient Inventory. (EQ-I)Handbook of Emotional Intelligence .sanfrancisco: Jossey-Bass.
Boris N, Dalton R)2004(. Disruptive behavioral disorder. In: Beherman R Nelson textbook of pediatrics. 17th ed. W.B. Saunders;,88-90.
Botvin, G. J., & Kantor, L .W. (2000). Prevention alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research. 20(4): 8-25.
Brcbcne،Martin ؛Schaub، Daniela؛ Juckel، Georg and Langdon ،Robyn (2011) . Social skills and behavioral problems in schizophrenia : The role of mental state attribution, neurocognition and clinical symptomatology . Original Research Articl Psychiatry Research, Volume Issue 1,pages 459-854.
Campbell, S. B. (2001). Behavior problems in preschool children: A review of recent research. Journal of child psychology and psychiatry, 36, 113-149.
Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.
Dembo,m.h.(1994) .appling educational psychology. New York logman and publishing group.londan.
Eisenberg, n, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Masz K,P., smit, M., & karbon, M. (2003). The role of emotionally and regulation in children’s social Functioning: A longitudinal study. Journal of Child development, 66, 1360-1384.
Elliot, S. N., & Gresham, F. M.(2005). Social skills interventions for children . . Journal of Behavior Modification, 17.287-313.
E.S. van Vugt , M. Deković , P. Prinzie , G.J.J.M. Stams & J.J. Asscher a (2013) Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, journal of Children and Youth Services Review, 35 ,162–167.
Hill J. )2002( Biological, phychological and social process in the conduct disorders. . Journal of Child Psychology &Psychiatry;43(1):133-164.
Gerardi, Steve . (2005). Self-concept of ability as predictor of academic success among urban technical college students. The social science journal.Journal of EducationalPsychology.42.295-300.
Ghaffar،A؛ Banijamali، sho؛ Ahadi، H and Ahghar ،G. (2011).The investigation of the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement in aggressive students and the assessment of it's effective stability .Original Research Article Procedia - Social and Behavioral Sciences, Pages 1519-1525.
Gresham, F. M, and Elliot, S. N.(1987). The Relationship Between Adaptive Behavior and social skills: Issues in Definition and Assessment , journal of special Education, 27,167-787.
Gresham, F. M.(2000). Social skills training with handicapped children: A review . Review of Educational Research,51(1), 139-176.
Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California.
Kim-Cohen, J., Capsi, A., Moffitt, T. E., Harrington, H., Miline, B. J., & Poulton, R. (2003). Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder. Archives of General Psychiatry,
Kristi Kõiv .(2012) Social Skills Training as a mean of improving intervention for bullies and victims , Procedia - Social and Behavioral Sciences , 45, 239 – 246.
Jung Kim، Min؛ Sim Doh، Hyun؛ Sung Hong ،Jun and Kyung Cho،Mi. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea .Original Research Article. . Journal of Children and Youth Services Review, Volume 33, Pages 838-845.
Liberman. R.P (1989) , social Skills traning for Psychiatlic patients.Pergamon Press.U.S.A
Megan M McClellanda, Frederick J Morrisona , Deborah L Holmesa(2000), Children at risk for early academic problems: the role of learning-related social skills , Early Childhood Research Quarterly, Volume 15, Issue 3, Pages 307–329.
Merrel, k. w., & Gimpel, G. A. (2001). Social skills of children and adolescents: conceptualization, assessment and treatment, new Jerscy: Lawrence Erlbaum associates, Inc.
Nasram Shayan ,Teymor AhmadiGatab (2012) The effectiveness of social skills training on students' levels of happiness , journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences , 46 , 2693 – 2696.
Nilsen ،Wendy؛ Karevold، Evalill؛ Røysamb ،Espen ؛ Gustavson، Kristin and S. Mathiesen، Kristin .(2012).Social skills and depressive symptoms across adolescence: Social support as a mediator in girls versus boys .Original Research Article Journal of Adolescence, In Press, Corrected Proof, Available online، 65, 709– 717.
Osterman, K. (2000). Student need for Belonging in the school commenting. Review of Educational research, 70, 323-367.
Rutter, M. (1967). A children's behavior questionnaire for completion by teachers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 8, 27-35.
Richardson, J., & Joughin, C. (2002). Parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders. . Journal of Printed in great Britain by Cromwell press,uk.
Rinn, A. N., & Cunningham, L. G. (2008). Using self-concept instruments with Highability college students: reliability and validity evidence. . Journal of Gifted Child Quarterly, 52(3): 232-242.
Rosenberg, S. (1988). Self and others: studies in social personality and autobiography. Journal of Advances in experimental social Psychology. 21. pp.56-96.
Rutter.M, Tizard.T)1970(, Witmore K. Education, Health and behavior. London: Longman.
Steiner H.) 2000( Disruption behavioral disorder. Icn: Sadock B. Sadock BJ and Sadock VA (Eds). Comprehensive textbook of phychiatry 7th ed. New York: Lippincots Williams and Wilkins:P, 2693-2703.
Xing Tan ،Tony and Camras ،Linda A. (2011). Social skills of adopted Chinese girls at home and in school: Parent and teacher . ratings Original Article Children and Youth Services Review, Volume 33 ،pages 1452-545.
Welsh, M., Parke, R., Widaman, K. & Oneil, R. (2001). Linkages between children‘s social and academic competence: Longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39(6), 463-482.
Wiliams, G. J.,& Reisberg, L.(2003). Successful inclusion: teaching social skills trough curriculum integration . Intervention in School & Clinic , 38(4),205-210.