پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 349
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانپزشکی
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت

    بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت

    مقدمه

    افسردگی، اضطراب، احساس ضعف، احساس ناراحتی و ... از جمله علائم روان شناختی هستند که در بسیاری از بیماری های جسمی علی الخصوص در بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان بیماری های قلبی مزمن، دیابت و ... مشاهده می شود.

    یکی از بیماری های که به سرعت در حال شیوع است، بیماری دیابت می باشد. بیماری دیابت علاوه بر علائم فیزیکی با علائم روان شناختی مثل افسردگی، اضطراب، احساس ناراحتی، ترس های خودبیمار انگارانه همراه است(بیل 1973)

    معمولاً بیماران دیابتی بسیار حساس بوده و واکنش های افراطی به استرس نشان می دهند. دیابت می تواند معضلات روانی و جسمانی زیادی به همراه داشته باشد مانند: اختلالات قلبی، کوری، از دست دادن اشتها، خستگی مفرط، افسردگی، اضطراب، اعمال شناختی، هذیان ها و توهم های گاه به گاه (فصلنامه اندیشه و رفتار شماره (3 ص 20).

    بنابراین در کنار درمان عوارض جسمی، درمان یا کاهش علائم روان شناختی این بیماران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

    هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر کاهش افسردگی و اضطراب بیماران دیابتی است.

     

     

    بیان مسئله:

    طبق آمار جمعیتی آمریکا در سال 2000، میزان شیوع دیابت[1] در بالغین در هر دو جنس مشابه است و 17 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می باشند.

    دیابت ششمین علت شایع مرگ ناشی از بیماری در آمریکا می باشد و مسئول قریب به 18% از موارد مرگ و میر در گروه سنی بالای 25 سال است و شایع ترین علت بیماری کلیوی انتهای و موارد جدید نابینایی و کوری بالغین می باشد. بیماری قلبی – عروقی علت اصلی مرگ ناشی از دیابت است و در بیماران مبتلا به دیابت 2 تا 5 برابر شایع تر از جمعیت عمومی می باشد.(کاسیل و اندرویل[2]،2004).

    دو گروه عمده دیابت به عنوان II , I نامگذاری شده اند.

    نوع I: در نتیجه تخریب خود ایمنی سلول های بتای جزیره ای پانکراس رخ می دهد که منجر به کمبود انسولین می گردد.

    نوع II: شامل گروه ناهمگونی از اختلالات است که معمولاً با درجات متفاوتی از مقاومت به انسولین، اختلال ترشح انسولین، افزایش تولید گلوکز مشخص می شود (کاسیل و اندرویل 2004).

    دیابت نوع I در سنین زیر 30 سال به ویژه در نوجوانان 11 تا 13 سال شایع است. البته دیابت نوع اول ممکن است در هر سنی و حتی در سنین سالخوردگی ایجاد شود، ولی نادر است. 

    دیابت نوع دوم، که به دیابت غیر وابسته به انسولین نیز نامیده می شود.

    غالباً در افراد بالای 40 سال پدید می آید. پنجاه تا نود درصد مبتلایان به دیابت نوع دوم، چاق هستند و دچار اضافه وزن می باشند.(کاسیل و اندرویل،2004).

    تحقیقات علت شناسی روی دیابت به مسائل ژنتیکی و زمینه ایمنی شناختی اشاره دارند (برونر،به نقل از دیده ور،1378).هر گونه فشار جسمی، به ویژه عفونت و ضربه، می توانند باعث شروع یا تشدید دیابت شود. این بیماری در سنین کهولت شایع تر است اما همه اینها فقط یک روی سکه است، روی دیگر سکه عوامل روان شناختی است. تغییرات هیجانی و شرایط زیانبار زندگی، ناکامی های شدید و ضایعات خانوادگی می توانند در علت شناسی سهیم باشند(هولمز 1986).

    در بیماران دیابتی علائم روان شناختی مثل افسردگی، احساس ناراحتی، ترس های خود بیمارانگارانه و اضطراب همراه است. طبق بسیاری از مطالعات انجام یافته بیماران دیابتی در اکثر جوامع دچار مرگ زودرس می شوند حداکثر این بیماران پیشینه ای از افسردگی و نگرشهای خود بیمارانگارانه دارند (بیل 1973 به نقل از حضوری و حسنعلی زاده 1384).

    اگرچه بیماریهای مزمن با افزایش شیوع افسردگی همراه است اما در مورد بیماران دیابتی این مساله 3 برابر شایع تر است و شیوع افسردگی در این بیماران 3/61 درصد می باشد (زینیتو، کارویل، 2002). این میزان در مطالعات انجام شده در ایران در گروه بیماران دیابتی نوع 2 تا 1/84 درصد گزارش شده است( بهنام و همکاران، 1384)

    اولین متغیر وابسته در این پژوهش افسردگی می باشد، افسردگی مرضی به قدری شایع است که سرماخوردگی لقب گرفته است (سلیگمن، 1975 به نقل از حضوری، 1389) در هر مقطع معینی از زمان 20-15 درصد بزرگسالان، در سطح قابل توجهی، از نشانه های افسردگی رنج می برند. افسردگی در مفهوم مرضی خود، با خلق پایین و گذرایی که اکثر مردم در واکنش بهنجار نسبت به فقدان، از خودشان می دهند و بسیاری از جنبه های کارکرد آن ها را بر اثر آن دچار اشکال می شود، کاملاً فرق دارد.

    وقتی کسی دچار افسردگی می شود، احساس غمگینی می کند. اغلب به گریه می افتد. احساس گناه و احساس کوتاهی کردن در حق دیگران می کند و بسیار تحریک پذیر می شود و احساس اضطراب و تنش می کند و وقتی به سطح شدیدی برسد ممکن است فرد توانایی واکنش هیجانی را از دست بدهد و به اینجا برسد که احساس خوب و بر چندان تفاوتی برایش نمی کند. لذت بردن از زندگی و علاقمند شدن به انجام کارهای روزمره برای این افراد دشوار می شود. انرژیشان کم می شود و 15 درصد نیز خودکشی می کنند (سلیگمن، 1975 به نقل از حضوری، 1389)

    در یک پژوهش لوستمن و همکاران (1998) اثربخشی درمان شناختی رفتاری را بر روی افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند. دومین متغیر وابسته در این پژوهش اضطراب می باشد: اضطراب: اضطراب حالتی است که با احساس وحشت مشخص می شود و با علائم جسمی که بیانگر افزایش فعالیت دستگاه خود مختار می باشند (مثل تپش قلب، تعریق) همراه است. اضطراب بر عملکرد شناختی اثر گذاشته و موجب تحریف های ادراکی می شود. وجه افتراق آن از ترس این است که ترس پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است؛ در صورتی که اضطراب پاسخ به تمدیدی است که ناشناخته و مبهم یا متعارض است. (سادوک، سادوک 2005)

    بنابراین درمان یا کاهش علائم روان شناختی این بیماران نیز بسیار ضروری می باشد.

    هر چند پیشرفت های مهمی در فهم و پدیداری اختلالات روان شناختی در درمان بیماری ها به عمل آمده است، اما محدودیت ها و ملاحظات رفتاری و زیست شناختی و پدید آمدن علاقمندی به ابعاد شناختی اختلال، باعث به وجود آمدن و توسعه نظریه ها و درمان های شناختی شده است. بک[3] و الیس[4] دوتن از پیشروترین و با نفوذترین پیشگامان شناخت درمانی هستند معتقدند اختلالات، ناشی از شناخت های معیوب هستند و درمان آنها از طریق فعالیت های اصلاح کننده مسیر است (کلارک و فروبن[5]، 1997). درمان شناختی رفتاری هم به صورت فردی و هم گروهی برای درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات روانی به کار گرفته شدند مانند درمان اختلال افسردگی (لونسیون و کلارک، 1999) اختلال وسواس فکری- عملی (کلارک دی.ای، 2004) اختلال اضطراب منتشر (دورهام آر.سی، چامبرس جی. ای، 2003) و سایر اختلالات که نتایج این تحقیقات حاکی از تاثیر مثبت درمان شناختی رفتاری بر کاهش یا درمان اختلالات روانی است.

    همچنین درمان شناختی رفتاری برای درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات روانی از جمله افسردگی و اضطراب در بیماران جسمی مانند بیماری دیابت (لوستمن پی.جی،  و همکاران سال 1998؛ ون در ون ان و همکاران[6]، 2005) بیماری آلوپسی آرئاتا[7](دهقانی و همکاران،1388) بیماری مولتیپل اسکلروزیس[8] (ستاره مختاری، 1384) به کار گرفته شده که نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت این درمان بر کاهش افسردگی و اضطراب در بیماری های مذکور است.

    با گسترش و تحول درمانهای روانی درمان فراشناخت[9] نیز از سوی آدریان ولز[10] مطرح گردید. ولز در تعریف فراشناخت[11] بیان می کند که فرا شناخت عبارت است از: «شناخت درباره شناخت».( ولز،2005)

    فراشناخت در حقیقت به فرآیندی شناختی و آگاهانه ارجاع دارد، که موضوع آن بازبینی یا کنترل شناخت است. فراشناخت مفهومی چند بعدی است و شامل باورها، فرآیندها و راهبردهایی می شود، که نظارت و کنترل شناخت را به عهده دارند. اغلب فعالیت های شناختی به عوامل فراشناختی وابسته اند. در حقیقت عوامل فراشناختی، فعالیت های شناختی را کنترل کرده و بر آن نظارت می کنند(آهوقلندری، 1383).

    فراشناخت یکی از متغیرهایی است که در بسیاری از اختلالات روانی آسیب جدی می بیند مانند اختلالات اضطرابی. در واقع بین باورهای فراشناختی و اختلالات اضطرابی ارتباط مثبت معنی داری وجود دارد (کارترایت-هاتون و ولز، 1997؛ ولزوپاپاجورجیو[12]،1998) درمان فراشناختی برای درمان بسیاری از اختلالات به کار گرفته شده اند: افسردگی و اضطراب (ولز، 2009) اختلالات هیجانی(ولز،200)اختلال افسردگی اساسی(هاشمی-محمودعلیلو،1389) اختلال وسواس فکری-عملی (ولز و فیشر[13]، 2008 ) و بسیاری دیگر از اختلالات، که نتایج بدست آمده حاکی از تاثیر مثبت این درمان بر کاهش اختلالات مذکور است.

     

    [1] . Diabete

    [2] .Cocil& Androeil

    [3] .Bcck

    [4] .Ellis

    [5] .Clark & Faiburn

    [6] .Van derv en NC. Et al

    [7] .Multiple scovsis

    [8] .Alopecia Areata

    [9] .Metacognitive therapy.

    [10] .Adrian wells.

    [11] .Metacognition.

    [12] .papageorgious.

    [13] .Fisher.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت

    فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................... 2

    بیان مسئله............................................................................................................................... 3

    ضرورت و اهمیت پژوهش...................................................................................................... 7

    اهداف پژوهش........................................................................................................................ 8

    اهداف اختصاصی................................................................................................................... 8

    فرضیه های پژوهش................................................................................................................. 8

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها و مفاهیم................................................................................ 9

     

    فصل  دوم: مبانی نظری تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................... 12

    دیابت..................................................................................................................................... 12

    انواع دیابت............................................................................................................................. 12

    علائم دیابت............................................................................................................................ 16

    علل بروز دیابت...................................................................................................................... 17

    دیابت و عوامل روانشناختی..................................................................................................... 19

    افسردگی................................................................................................................................ 20

    تاریخچه................................................................................................................................. 22

    طبقه بندی اختلال های خلقی................................................................................................... 23

    اختلال افسردگی اساسی.......................................................................................................... 23

    همه گیر شناسی....................................................................................................................... 24

    تشخیص................................................................................................................................. 24

    ویژگی های بالینی.................................................................................................................... 25

    تشخیص افتراقی...................................................................................................................... 25

    سیر و پیش آگهی.................................................................................................................... 25

    نظریه های افسردگی................................................................................................................ 26

    اساس نوروشیمیایی افسردگی.................................................................................................. 26

    اساس کالبد شناختی اعصاب افسردگی.................................................................................... 27

    دیدگاه روان تحلیل گری......................................................................................................... 28

    تحلیلگران یونگی.................................................................................................................... 29

    دیدگاه فمنیستی....................................................................................................................... 29

    نظریه پردازش اطلاعات افسردگی........................................................................................... 30

    نظریه افسردگی بک................................................................................................................. 30

    رابطه افسردگی و دیابت.......................................................................................................... 32

    اضطراب................................................................................................................................. 33

    تاریخچه................................................................................................................................. 33

    طبقه بندی اضطراب................................................................................................................ 34

    رویکردهای نظریه به اضطراب................................................................................................. 34

    نظریه های روانکاوانه اضطراب................................................................................................ 37

    نظریه های رفتاری اضطراب..................................................................................................... 40

    نظریه های یادگیری شناختی اجتماعی(CSL)....................................................................... 40

    نظریه های شناختی اضطراب.................................................................................................... 41

    اضطراب و ارتباط آن با دیابت................................................................................................. 43

    فراشناخت............................................................................................................................... 43

    فراشناخت و اختلالات هیجانی................................................................................................. 45

    دانش فراشناختی(باورهای شناختی).......................................................................................... 46

    تجارب فراشناختی................................................................................................................... 46

    راهبردهای کنترل فراشناختی.................................................................................................... 47

    هیجان، بازبینی و کنترل فراشناختی........................................................................................... 48

    مدل فراشناختی اختلال روان شناختی....................................................................................... 50

    سندرم شناختی توجّهی(CAS)............................................................................................ 53

    باورهای فراشناختی مثبت و منفی............................................................................................. 53

    مدل فراشناختی اختلال اضطراب فراگیر................................................................................... 58

     پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 62

     

    فصل سوم: روش شناسی

    جامعه آماری........................................................................................................................... 70

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.............................................................................................. 70

    ابزار پژوهش........................................................................................................................... 70

    شیوه مداخله........................................................................................................................... 72

    فنون آموزش توجه(ATT)..................................................................................................... 73

    فنون ذهن آگاهی گسلیده(DM).............................................................................................. 74

    ده تکنیک ذهن آگاهی............................................................................................................. 75

    جلسات درمان......................................................................................................................... 77

    روش های تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................ 79

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    قسمت ویژگی های آزمودنی.................................................................................................... 81

     

     

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

    نتیجه گیری............................................................................................................................. 89

    محدودیت ها.......................................................................................................................... 91

    پیشنهادها................................................................................................................................. 91

    منابع....................................................................................................................................... 92

    .

    منبع:

    1 ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد(1384)آزمون های روان شناختی، اردبیل: باغ و رضوان.

    2 افخمی اردکانی، محمد، بررسی کیفیت زندگی در بیماران دیابیتی مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، سال ششم ضمیمه شماره2 تابستان 1383.

    3 اسلامی، محمد؛ فشارکی، محمد؛ فرمیهن فراهانی، بهناز؛ اسماعیل پور، جاجیه. بررسی ارتباط افسردگی با رفتارهای خود مراقبتی در بیماران افسرده و غیر افسرده مبتلا به دیابت. مجله دیابت و لپید ایران1389؛ دوره 10(شماره3).

    4 بهنام، بهناز؛ قربانی،راهب. خصوصیات اپیرمیولوژیکی افسردگی در بیماران دیابتی غیر وابسته به انسولین در شهر سمنان. پژوهش در پزشکی1384؛ دوره29(شماره1):49-45.

    5 پاول، تروور(1378). فشار روانی و راههای مقابله ای با آن. ترجمه عباس بخشی پور/. حسن صبوری مقدم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(تاریخ انتشار به زبان اصلی1990).

    6 جیمز اً، پروچسکا، جان سی نورکراس، نظام های روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات نشر روان،1387.

    7 حسنعلی زاده، مهدیه، مقایسه اثر بخشی دو روش درمانی و فراشناختی و دارویی در کاهش نشانه های بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی، پایان نامه کارشناسی ارشد،1388.

    8 حضوری، رقیه(1389) بررسی رابطه بین آلکسی تالیما و تجربیات تجزیه ای با اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان استان اردبیل. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشکده علوم.

    9 حضوری،رقیه؛ حسنعلی زاده، مهدیه(1384). بررسی مقایسه ای سلامت روانی و سبک های مقابله ای در افراد همودیالیزی و دیابتی و نرمال. پایان نامه ی کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشکده آزاد اردبیل، دانشکده پزشکی.

    10 دادستان، پریرخ(1380). روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. چاپ چهارم، تهران؛ انتشارت سمت.

    11 دهقانی، فهمیه؛ نشاط دوست، حمید طاهر؛ مولی، حسین؛ نیلفروش زاده، محمدعلی، اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به آلوپسی آرئاتا. مجله روان شناسی بالینی. سال اول شماره2 تابستان1388.

    12 دیده ور، مریم(1387). بررسی ارتباط آسیب های حافظه، راهبردهای مقابله و سلامت روانی در دو گروه از بیماران مبتلا(به دیابت مزمن غیر مزمن). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اردبیل دانشکده علوم.

    13 زارعی، رقیه(1381). بررسی شیوع اختلالات روانی در بین افراد دیابتی و مقایسه با افراد نرمال. پایان نامه ی دکترای حرفه ای. دانشکده کرمان: دانشکده ی علوم پزشکی.

    14 روز نهان، دیوین، سلیگمن، مارتین ای. پی.1382. روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ساوالان.

    15 سادوک، بنجامین جیمز. 1386. دستنامه روان پزشکی بالینی کاپلان و سادوک. ترجمه محسن ارجمند. تهران: ارجمند،چاپ دوم(تاریخ انتشارات اثر به زبان اصلی2005).

    16 سادوک؛ بنیامین؛ سادوک ویرجینا(1382). خلاصه روان پزشکی: علوم رفتاری روان پزشکی؛ ترجمه ی نصرت الله پورافکاری، تهران: شهر آب آینده سازان (تاریخ انتشار به زبان اصلی1933).

    17 شکوری، کاظم؛ داودی؛ بهروز(1382). نقش واکنش پلک زدن در تشخیص نوروپاتی قسمت بالینی اعصاب در بیماران مبتلا به دیابت نوع2. مجله ی علوم پزشکی دانشگاه پزشکی تبریز.ص12.

    18 صادقی، مرضیه؛ محوری فر؛ نجماهه؛ آزاد بخت؛ لیلا؛ امینی، مسعود(1386). شیوع سندرم متابولیک و عوامل خطر متابولیکی در خویشاوندان درجه1 بیماران دیابت نوع2. خلاصه مقالات اولین همایش سراسری غدد ومتابولیسم اصفهان.

    19 غفاری، سید محمد؛ شهبازیان، حاجیه؛ خلقی، مهدی؛ حق دوست، محمد رضه. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی وافسردگی در بیماران دیابتی مجله علمی پزشکی، زمستان1388؛ دوره8(شماره4).

    20 گلدر، مایکل گراهام؛ مه یو، ریچارد؛ کاوئن،فیلیپ(1382). درسنامه مختصر روان پزشکی اکسفورد ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران: شهر آب آینده سازان(تاریخ انتشار به زبان اصلی2001).

    21 کلارک دیویرم؛ فروبن، کریستوفرج(1997) رفتار درمانی شناختی، ترجمه، ترجمه حسن کاویانی. تهران: انتشارات فارس،1380.

    22 محمدی، نرگس؛ آقایی، اصغر؛ گلپرور، محسن؛ اعتمادی فر، مسعود. تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره32 تابستان1386 ص1-16.

    23 هاریسون(1384). اصول طب داخلی متابولیسم و غدد و تغذیه. ترجمه ی : هادی حسن زاده و عیسی زاده، نشر طبیب.

    24 هاشمی،زهره؛محمود علیلو،مجید،هاشمی نصرت آباد، تورج.اثر بخشی درمان فراشناختی بر اختلال افسردگی اساسی(گزارش موردی).مجله روان شناسی بالینی، سال دوم، شماره3 پاییز1389.

    25 هاشمی زاده، هایده؛ ناظمی، سعید؛ قلوانی، ندا؛ کهنویسی، الهه(1386). پای دیابتی. خلاصه ی مقالات ششمین همایش سراسری پزشکی یزد با محوریت بیماری غدد. انتشارات علمی دانشگاه آزادیزد ص79.

    26 هدایتی امامی، محمد(1382). دیابت قندی نوع2. نشر دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    27 ولز، آدریان(2005). کاربرد فراشناخت در تبیین و درمان اختلالات هیجانی، ترجمه: رئوف آهو قلندری، انتشارات کنکاش،1383.

    28 ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناخت اضطراب و افسردگی، مترجم: شهرام محمد خانی. تهران: انتشارات ورای دانش1388.

    —29.Beck,A.T.(1979)Depnession:cause and treatment.philade lphia, penrsylvania:university of pensnylvani a press.

    —30.Beck, A.T.(1967).Depression:clinical,experimental,and theorical aspacts. New York:Hoeber.

    —31.Bower.G.H.(1981).Mood and Memory . American psychologis.

    36,129-148.

    —32.Buontal, L.F.T(1987).Existential-humanistial,psycho therapy in kutashs.A.wolf(Eds).psycho therapyist case book(pp-222-236).san fran cisco:Jossey. Bass.

    —33.Cartwright- Hatton. Sand wells.A,(1996),Belifes about worry and intrusions: the meta cognition Question naire and its correlates, Journal of Anxiety Disorders 11,PP.269-296.

    —34.Clark. D.A(2004), Cogniatire-Behavioral therapy for ocd, The Guild food press, New York.

    —35.Cocil, R. Androeli,th. 2004. Cecilessentials of medicine, metabolic, endocrine disorder,Diabetes mellitus, chpter, 6th Edition,172-176.

    —36.Daividson.R.J.Schaffer.C.E.Saron.C.(1985).Effacts of lateralized presentation of faceson self-reports of emotion and EEG asymmetry in depressed and non –depressed subjects. Psycho phisyolojy-22(3):353-64.

    —37.Durham, R.C., chambers, J.A., Mac Donald, R.R., Powerk. G.,and Major,k.(2003).Does cognitive-Dehavioral therapyin fluence the long term outcome of two clinical trials psychological Medicin,33:499-509.

    —38.Fisher, P.L,& wells, A.(2008).Meta cognitive therapy for obsession –compulisive disorder:

    A case series. Journal of Behavior Therapy and Experimental psychiatry,39(2),117-132.

    —39.Freemen.A.Preter.J.Fleming,B.siman,K.M.(1990).Clinical applications cognitive therapy. New York:plenum.

    40-Holmes.D.S(1986)The person and dibetes in psychological content.Diabetes core,9.197-206.

    —41.Lustman P.J.Griffith L.S,Freedland KE,Kissel SS,clouse RE:cognitive behavioral therapy for depression in type 2 diabetes mellitus.A randomized, cantroll trial Ann intern Med 1998, 129:913-621.

    —42.Lustman.P.J,clous.R.E.Depnession in diabetic patients and the relation between mood and glycemic control.J,D iabetes camlications 2005,19:22-113.

    —43.Pasazek G, wells A. First International conference of met cognitive Therapy. 2009.17-18.

    —44.sackhim.H.A.Greenberg.M.S.Weiman.AL.Gur,r.c.Hunger Buhler.J.P.Geshchwind,N.(1982).Hemisph eric asymmetry in the empression of positive and regative emiotion:Neurologiedl evidence.Archives of Neeurology.39,210-18

    —45.samuels.A.(1991)psycho theology:con-lemporory Jungian perspec. Tives.New York:Guiltpress.

    —46.Wells, A & king, P(2006) Meta Cogritive therapy for generalized anxiety disorder:An opentrial, Journal of Behavior Therapy and Experimental psychiatry,31,206-212.

    —47.Wells,A , Fisher P,L., Myers, s., Wheatlay, J, Patel, T, & Brewin, c. open trial of metacogritive therapy in the treatment of mojor depressive disorder.Manuscript in preparation.

    —48.Wells, A, Fisher P, Samuel M.Trishanpatel, Chris R, Brewin. Metacogritive therapgin Recurrent and Persistent Depression. Cogn Ther Res2006.

    —49.Wells, A.(2000). Emotional disorders and meta cognition: Innovative cognitive therapy. Chichester, UK:wiley.

    —50.Wells, A.(2009). Meta cognitive therapy for anxaity and depression. New York: Guilford press.

    —51.Wells. A and Papagogiou. C,(1998), Relationship between worry, obessiove-compulsive symptoms and meta cognitive beliefs,Behaviour Ressarch and Therapy 36,pp899-913.

    —52.Zeneto Jf, cardiel MH. Risk tactores Assoeiated whit Depression in patients whit type2 Diabetes mellitus. Archives of medical Reserch 2002:33:35-60.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر درمان فراشناختی در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به دیابت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت