فهرست و منابع پایان نامه اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان در جمعیت دانش آموزی شهر یزد در سال تحصیلی 87 - 1386
فهرست:
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه......................................................................................................................... 4
بیان مسأله.................................................................................................................. 5
اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................... 6
اهداف پژوهش............................................................................................................ 7
- هدف کلی................................................................................................................ 7
- اهداف جزئی........................................................................................................... 7
سؤالات پژوهش.......................................................................................................... 7
فرضیه های پژوهش................................................................................................... 8
تعریف متغیر.............................................................................................................. 8
- تعریف نظری........................................................................................................... 8
- تعریف عملیاتی...................................................................................................... 8
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه......................................................................................................................... 10
بخش اول: سوابق نظری............................................................................................. 10
تاریخچه طرح هوش هیجانی..................................................................................... 10
تعاریف هوش هیجانی................................................................................................ 13
خصایصی که هوش عاطفی را می سازند................................................................... 14
گستره هوش هیجانی................................................................................................. 15
هوش هیجانی و توانایی شغلی.................................................................................. 15
هوش هیجانی و موفقیت زناشویی............................................................................. 16
هوش هیجانی و اختلال های روانی.......................................................................... 16
هوش هیجانی و حافظه............................................................................................. 17
هوش هیجانی و آینده............................................................................................... 17
آموزش و پرورش و افزایش هوش هیجانی............................................................... 17
نقش مدرسه در پرورش هوش هیجانی..................................................................... 19
هوش هیجانی از دیدگاه بار-اُن................................................................................. 20
مشخصات هوش هیجانی بار- اُن............................................................................... 21
حیطه های پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن.............................................................. 22
نحوه نمره گذاری پرسشنامه..................................................................................... 23
معرفی سئوالات مربوط به هر مقیاس....................................................................... 24
کلید نمره گذاری آزمون هیجان بهر بار-اُن............................................................. 25
ارزیابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن.................................................................... 26
لزوم هنجاریابی پرسشنامه هوش عاطفی بار-اُن....................................................... 26
بخش دوم: سوابق پژوهشی....................................................................................... 27
پژوهش های خارجی................................................................................................. 27
پژوهش های داخلی................................................................................................... 33
فصل سوم: روش شناختی تحقیق
مقدمه......................................................................................................................... 40
روش تحقیق............................................................................................................... 40
جامعه تحقیق............................................................................................................. 40
نمونه تحقیق.............................................................................................................. 40
روش نمونه گیری...................................................................................................... 41
ابزار پژوهش............................................................................................................... 41
روش اجرای تحقیق................................................................................................... 42
روش های تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................ 42
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه......................................................................................................................... 45
1- ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل.................................... 46
2- ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل........................................... 46
3- محاسبه پایایی کل آزمون.................................................................................... 51
4- تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی.............................. 52
5- شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی............... 53
6- ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل............................ 54
7- تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس.......................... 54
فرضیه های تحقیق.................................................................................................... 55
نتیجه نهایی تحلیل پرسشنامه.................................................................................. 57
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه......................................................................................................................... 59
مروری بر تحقیق........................................................................................................ 59
بحث و نتیجه گیری................................................................................................... 60
پیشنهادات تحقیق..................................................................................................... 61
- پیشنهاد به والدین................................................................................................. 61
- پیشنهاد به دانش آموزان....................................................................................... 62
- پیشنهاد به معلمان................................................................................................. 62
- پیشنهاد به مسئولین آموزش و پرورش................................................................. 62
- پیشنهاد برای تحقیقات آینده................................................................................ 63
محدودیت های تحقیق............................................................................................... 63
- محدودیت های تحت کنترل پژوهشگر.................................................................. 63
- محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر............................................................. 64
منابع و مآخذ............................................................................................................. 65
منابع فارسی.............................................................................................................. 65
منابع انگلیسی........................................................................................................... 70
منابع اینترنتی........................................................................................................... 71
ضمائم........................................................................................................................ 72
معرفی نامه از دانشگاه...............................................................................................
معرفی نامه از آموزش و پرورش...............................................................................
نمونه ای از پرسشنامه...............................................................................................
نمونه ای از پاسخنامه................................................................................................
جدول ها و نمودارهای تحقیق..................................................................................
- ماتریس همبستگی سئوالات آزمون با هم و با نمره کل......................................
- ماتریس همبستگی خرده مقیاس ها قبل از تحلیل..............................................
- محاسبه پایایی کل آزمون......................................................................................
- تحلیل پایایی درونی مقیاس های پرسشنامه هوش هیجانی.................................
- شاخص های توصیفی خرده مقیاس ها و میانگین کل هوش هیجانی.................
- ماتریس همبستگی کل خرده مقیاس ها با هم و با نمره کل..............................
- تحلیل عوامل به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس.............................
- خلاصه مطالعه سموعی 1382..............................................................................
مقالات انگلیسی
منبع:
- آقایار، سیروس. شریفی درآمدی، پرویز، (1385) هوش هیجانی و کاربرد هوش در قلمرو هیجان، انتشارات سپاهان.
2- ابراهیمی، بهمن. بی تا، اینترنت.
3- اسدی، جوانشیر، (1382) بررسی رابطه هوش هیجانی با فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
4- اسماعیلی، معصومه، (1383) بررسی تأثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش سلامت روانی، پایان نامه دکتری تخصصی در رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.
5- اعتصامی، (1382) مقایسه نقشهای جنسیتی زنانه، مردانه، آندروژن و رابطه آنها با هوش هیجانی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان.
6- اکبرزاده، نسرین، (1383) هوش هیجانی، تهران، انتشارات فارابی.
7- پزشکی، بهناز، (1383) بررسی و مقایسه هوش هیجانی در دختران کم بینا و بینای مقطع متوسطه شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد.
8- ترابی، منوچهر، (1382) بررسی رابطه هوش هیجانی و عملکرد مدیران میانی گروه هتلهای هما، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی.
9- تیرگری، عبدالحکیم. اصغرنژاد، فرید. بیان زاده، سید اکبر. عابدین، علیرضا، (1383) مقایسه سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه ساختاری آنها در زوجین ناسازگار و سازگار شهرستان ساری، مجله روانشناسی.
10- جلالی، سید احمد، (1381) هوش هیجانی، فصلنامه تعلیم و تربیت سال هیجدهم شماره 2و1.
11- حامدی، رباب، (1382) مقاله: هوش هیجانی، اینترنت.
12- حسینی حسین آبادی، فاطمه، (1383) درباره هوش هیجانی چه میدانید؟، روزنامه همشهری.
13- حکیم جوادی، منصور. اژه ای، جواد، (1383) بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیز هوش و عادی، مجله روانشناسی.
14- خدا پناهی، محمدکریم، (1385) انگیزش و هیجان، انتشارات سمت.
15- خشنودی فر، مهرنوش، (1384) هوش هیجانی و تعلیم و تربیت، فصلنامه نو اندیش، شماره چهارم.
16- دهشیری، غلامرضا، (1381) هنجار یابی پرسشنامه بهر هیجانی بار- اُن
(EQ-l) در بین دانشجویان دانشگاه تهران و بررسی ساختار عاملی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی.
17- دهشیری، غلامرضا، (1383) رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان یزد، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش استان یزد.
18- ذراتی، ایران. رامین یزدی، امیر. آزاد فلاح، پرویز، (1385) بررسی رابطه هوش هیجانی با سبکهای دلبستگی، مجله روانشناسی.
19- رستمی، نادیا، (1384) بررسی رابطه وضعیت مذهبی هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383. مجله روانشناسی.
20- رشتی، مریم، (1385) بررسی رابطه هوش هیجانی با محبوبیت اجتماعی در دانش آموزان دختر و پیش دانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش یزد، پایان نامه کارشناسی.
21- رضوی، سید حسین، (1384) رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زن و مرد، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مشاوره، شهرستان شورای تحقیقات و آموزش و پرورش استان یزد.
22-رضوی ، سید حسین، (1384) بررسی رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زن و مرد شهرستان یزد پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مشاوره.
23- زارع، محسن، (1380) مطالعه سهم هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی انستیتو روان پزشکی.
24- سموعی، راحله، (1382) هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار- اُن بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته سنجش و اندازه گیری.
25- سیاروچی، ژوزف. فورگاس، ژوزف. مایر، جان، (1383) هوش عاطفی و زندگی روزمره، ترجمه: اصغر نوری امام زاده ای، حبیب الله نصیری. تهران، شهریار.
26- شاره، حسین. اصغر نژاد. یزدان دوست. طباطبایی (1385)بررسی ارتباط مولفه های هوش هیجانی در سبک فرار از منزل در دختران نوجوان مشهد، اینترنت.
27- شولتر، داون، (1378) نظریه های شخصیت، ترجمه: یوسف کریمی، فرهاد جمهری و همکاران، تهران انتشارات ارسباران.
28- عبدی، حمزه، (1384) مقاله هوش هیجانی نشریه ماهنامه آموزشی- تربیتی پیوند شماره 314.
29- فرجیان، علی محمد، ( 1375) نرم یابی مقیاس 3 آزمون هوش کتل در استان یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته سنجش و اندازه گیری.
30- فرقدانی، آزاده، (1383) بررسی رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
31- قمرانی، امیر. جعفری، حمید رضا، ( 1383) مقاله: درآمدی بر هوش هیجانی و نابینایی، اینترنت.
32- کاظمی، حسین، (1385) مقاله: نقش هوش هیجانی در موفقیتهای زندگی، ماهنامه آموزش تربیتی پیوند، شماره 318.
33- کدیور، پروین، (1379) روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات سمت.
34- کرتیس، آنتونی جی،(1382) روانشناسی سلامت، ترجمه: دکتر علی فتحی آشتیانی و هادی عظیمی آشتیانی.
35- کیا سالار، سعید، بی تا، اینترنت.
36- گلمن، دانیل، (1379) هوش عاطفی (چاپ اول)، ترجمه: حمید رضا بلوچ، تهران: جیحون.
37- گلمن، دانیل، (1380) هوش هیجانی، ترجمه: نسرین پارسا. تهران : رشد.
38-گنجی، حمزه، (1370) آزمونهای روانی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
39- لواسانی، فتحعلی، (1383) مهارتهای زندگی ( جزوه چاپ نشده) معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، ماهنامه آموزشی- تربیتی پیوند شماره 318.
40- مارانی، مرضیه، (1382) هنجار یابی پرسشنامه ویژگیهای هوش عاطفی در بین دانشجویان و دانش آموزان دبیرستان شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی و روانشناسی.
41- مختاری پور، مرضیه، (1381) مدیریت و رهبری با هوش هیجانی، ماهنامه علمی آموزش در زمینه مدیریت (تدبیر) سال 16 شماره 165.
42- مقنی زاده، محمد حسن، (1381) ارتقاء فرهنگ مدرسه بنیادی برای اصلاح مدرسه، سال هیجدهم شماره 3.
43- منصوری، بهزاد، (1380) هنجاریابی آزمون هوش هیجانی بار- اُن برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
44- نگه دار، طیبه، (1385) بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی در زوجین جوان استان یزد، پایان نامه کارشناسی.
45- نیک پور، ریحانه، (1383) مهارتهای زندگی آشنایی با برنامه آموزشی، انتشارات معاونت امور فرهنگی و پیگیری سازمان بهزیستی کشور.
منابع انگلیسی
1- Bar-On,R. (1997). Emontional Quotient Inventory (EQ-i): Technical manual.Multi- Health System.
2- Bar-On,R. (2000) Emontional and social intelligence: Insights from the Emontional Inventory (EQ-i). In R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds), Handbook of Emontional Franceisco: Jossey- Bass.
3- Bar-On,R., Brown, J.M.Kirkcaldy, B.D. & Thome, E.P. (2000). Emontional implications for occupational stress; An application of the Emotional Quotient Personality & Individual Differences, 28(6),1107-1118.
4- Bar-On,R. Parker J.D.A. (2000). Emontional Quotient Inventory: Youth Technival Manual. Toronto, Canada: Multi-Health System.
5- Bar-On,R. & Handley, R. (2003). The Bar-On EQ-360: Technical manual. Toronto, canada: Multi- Health System.
6- Bar-On,R. (2006). The Bar-On Model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, supl., 13-25.
منابع اینترنتی
www. Parsei. com
www.hamshari. org
www. Sid. il
مرکز ارتباطات و مدارک علمی ایران www.irandoc. Ae.ir
دانشگاه تهران www.UT.ac.ir
دانشگاه اصفهان www.Tesis.Ui.ac.ir
دانشگاه شیراز www. Shirazu. ac. ir
www. CASEL. org.
سایت بهداشت روانی www.divinepsy chology. ory
www.ravantajhiz.ir
www.apa.org/journals/
www.articelefind.com
http://eqi.org/real-ei.htm
http://www.reuvenbaron.org
http:www.eiconsortium.org/measures/mscit.htm
http:www.reuvenbaron.org/bar-on-model/essey.php?!