پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد

تعداد صفحات: 58 فرمت فایل: word کد فایل: 4443
سال: 1384 مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۹,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد

    پروژه پایان‌نامه کارشناسی ناپیوسته برق- قدرت

    مقدمه :

     یکی از مهم ترین بخش از تاسیسات مترو ، روشنایی آن می باشد .

     به دلیل آنکه مترو از هیچ گونه نور طبیعی نمی تواند استفاده کند بحث روشنایی و طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است . روشنایی بایستی رضایت بخش باشد تا پرسنلی  که در ایستگاه مشغول کار هستند دچار خستگی چشم، سر درد و نقص در بینایی نشوند وهمچنین مسافران در مدت زمانی که در ایستگاه هستند احساس خستگی ننمایند .

    دراین پروژه به بیان انواع تاسیسات در مترو به خصوص محاسبات شدت روشنایی ،         روشنایی اضطراری ،تعیین سطح مقطع کابل ها ، چگونگی استفاده از فیوزها و کلیدها و مشخصات الکتریکی آنها می پردازیم .

    مصارف مهم یک ایستگاه عبارتند از :

    ١) مدارات روشنایی

    ٢) هواسازها

    ٣) پمپ های جمع کننده آب های سطحی

    ٤) هوا کش ها

    ٥) هیترها

    ٦) پریزها

    ٧) موتورگیت های بلیت فروشی

    ٨) upsهای علائم و مخابرات

    چگونگی تامین برق ایستگاه :

    به این ایستگاه دو فیوز 20 kv از پست های عباس آباد و شهر ری وارد می شود .

    ( از دو فیوز استفاده شده است تا ضریب خاموشی در استگاه را کاهش دهند).

    قسمت شرقی ایستگاه از فیوز   20 kv  شهر ری  و قسمت غربی ایستگاه از فیوز20 kv  عباس آباد تغذیه می نمایند . جهت پائین آوردن ولتا ژ تا حد کار کردن دستگاه ها و تاسیسات  از دو ترانس خشک 20 / 400 kv   با اتصال ستاره- مثلث ، ساخت کارخانه شانگهای چین در دو قسمت غربی و شرقی ایستگاه استفاده شده است .

    مهم ترین اتاق فنی  در هر ایستگاه که انشئابات در آنجا تقسیم می شود اتاق LPS می –با شد که ترانس 20 / 400 kv   در آن قرار گرفته است .

    LPS سه قسمت عمده را تغذیه می کند :

    ١) تابلوهای MLP ( Moin  Lihting  Panel ) مربوط به تابلوی مدارات روشنایی

    ٢) تابلوهای μcc مربوط به هوا سازها

    ٣) قسمت های فرعی دیگر مثل upsهای مخابرات ، علائم و ... .

    ● مدارات روشنایی در سکوی شرقی از MLP1 که آن هم به نوبه خود از lps1 تغذیه می کنند، انرژی می گیرند .

    ● مدارات روشنایی در سکوی غربی از MLP2 که آن هم به نوبه خود از lps2 تغذیه می کنند، انرژی می گیرند .

    ● بین MLP1  و MLP2 ، chenge over sowich   وجود نداشته و با قطع هر قید ورودی به MLP ها ، همان قسمت از ایستگاه از روشنایی اضطراری لستفاده می کند.

    بر خلاف مدارات روشنایی ، تغذیه مربوط به هواسازها از هر دو LPS می باشد و با قطع شدن هر یک از LPS ها ، هواساز می تواند از LPS دیگر تغذیه نماید که ابن کار توسط chenge over sowich   صورت می گیرد .

    تغذیه UPS های علائم و مخابرات هم شبیه  تغذیه هواسازها می باشد. 

    در شکل زیر دیاگرام اصلی مربوط به تاسیسات رسم شده است :

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    تابلو های روشنائی :

    تابلوهای روشنائی بنا بر اصلی و فرعی بودن به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام بخشی از مدارات روشنائی را تغذیه می کند.

    ١) تابلوهای MLP :

    این تابلوها به دو دسته تقسیم می شوند :

    ● MLP1  :  که قسمت شرقی ایستگاه را از نظر روشنائی تغذیه می کند .

    ● MLP2  :  که قسمت شرقی ایستگاه را از نظر روشنائی تغذیه می کند .

    ٢) تابلوهایLP  :

    برای تغذیه روشنائی قسمت هواسازها و قسمت اداری ایستگاه می باشند .

     

    تجهیزات سیستم روشنایی:

    1- تابلوی برق شامل :

    کلید اتوماتیک اصلی

    (جهت حفاظت در مقابل خطرهای اضافه بار و جریانهای مختلف اتصال کوتاه و همچنین سنجش مقدار واقعی جریان موثر بکار می رود)

    کلید فیوز کاردی

    (جهت حفاظت در اثر اضافه شدن جریان در یک زمان مشخص و جلوگیری از عبور جریان بیش از حد از مدار بکار می رود)

    فیوزهای باکس (جهت حفاظت مدار از جریانهای کم تا جریان نامی اتصال کوتاه بکا رمی رود)

    کلیدهای مینیاتوری

    (جهت حفاظت در مقابل اتصال کوتاه و همچنین جهت قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار می گیرند )

    کنتاکتورهای فرمان و قدرت

    (جهت قطع و وصل در حالت های کاری مورد استفاده قرار می گیرند)

    -اندیکاتورهای اندازه گیری (مقدار ولتاژ و آمپراژ را نشان می دهند)

    -لامپهای سیگنال

    -کلیدهای قطع و وصل

    -شستی های استپ و استارت(stop,start)

    2- سیم ها و کابل های انتقال دهنده برق

    3- جعبه های تقسیم و ترمینال ها

    4- قاب ها و لامپ های تامین کننده روشنایی شامل :

    -لامپ های کم مصرف 18 و 10 وات (آفتابی و مهتابی )

    -لامپ های فلورسنت 40 و 20 وات (آفتابی ومهتابی )

    -لامپ های رشته ای 40 و 60 و 100 وات

    از این سیستم جهت تامین برق ساعت های دیجیتالی ابتدای سکوها ,حشره کش ها و نشان دهنده های برقی مختلف داخل و خارج ایستگاهها وتونل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به صورت محلی از روی تابلو و همچنین بصورت اتوماتیک به وسیله سیستمBAS از طریق کامپیوترMU ایستگاه و یا مرکز کنترل قابل کنترل و راهبری می باشد.

     

    روشنایی اضطراری:

    از این سیستم در زمان قطع برق روشنایی عادی جهت تامین روشنایی به منظور هدایت مسافرین به خارج از ایستگاه و یا سوار شدن مسافرین به قطار در حد محدود استفاده می شود.

    روشنایی اضطراری در شرایط عادی نیز زیربار می باشد تا در مواقع ضروری بدون فوت وقت (روشنایی دائم و پایدار ) از این سیستم بهره برداری شود.

    تجهیزات سیستم روشنایی اضطراری

    باطری های تامین کننده جریان مورد نیاز مستقر در باطریخانه LPS ها

    دستگاه شارژر ,شارژ باطریها در حالت نرمال و همچنین تغذیهD C ورودی به اینورتو را تامین می نماید.

    اینورتر :دستگاهی است که ورودیDC به خود را به خروجی AC  متناوب تبدیل می نماید.

     

    مدار روشنائی اضطراری به صورت زیر می باشد :

     

    مشخصات تابلو MLP1 :

    ● ابعاد تابلو :

    ابعاد این تابلو 60 ×80  × 200  ( طول ، عرض و عمق ) بوده که جنس آن از آهن گالوانیزه ( ضد زنگ ) و با واشرهای ضد رطوبت می باشد .

    ● تعداد شین ها :

    تابلو MLP1 دارای دو شین اصلی است که بین شین اول ودوم یک کلید اتوماتیک 100 A قرار دارد( شین اول از شین دوم تغذیه می کند) و یک شین برای برق اضطراری که از این دو تغذیه می کند .

    ●مشخصات  شین:

    شین از  نوع  سه  فاز(3Ph)-نول همراه با ارت ( N+E ) باولتاژهای   380و220   ولت وبا  فرکانس50 Hz  می باشد.

    ●مشخصه  فیدر ورودی  به  این تابلو:       

    تغذیه  این تابلو که ازLPS1  می باشد . یک  کابل 380 V ، (3 × 70 / 35)   که  جنس ها  از  مس با  عایق Pvc-(HF-XLPE-Cu) که سطح مقطع هرفاز 70 و نول  35  می باشد.حلول  کابل از اتاق LPS1  تا MLP1  ،20 m  است و به شین اول  متصل می شود.

    قدرت نصب  شده بر این تابلو 130145 w ودارای 3  لامپ شاخص  است که نشانده  ورودی  3 فاز می باشد.  این فیدر با یک کلید اتو ماتیک ،مشخصات  زیر به شین اول ( اصل) وصل می شود.

    (JEOR ) ←مقدار تحمل کلید در مقابل جریان اتصال  کوتاه  می باشد.

    Pc = 150 A

    TOR = 110 -160 A

    JEOR = 1200 A

    این تابلو دارای یک CT ،160 / 5  برای اندازه گیری جریان مصرفی  سه فاز ویک ولت متر با رنج 0 – 500  ولت که ولتاژ فازها نشان می دهد.

    مشخصات  کلید اتو ماتیک  بین شین اول ( اصلی)-شین  دوم  به صورت زیر است .

    Rc =100 A

    TOR = 70 – 100 A

    JEOR = 1200 A

    شین اول سه انشعاب  خروجی دارد.

    ترمینال( 0 – 1 )  :  تابلو  LP-1-1 را  تغذیه می کند ، به قدرت 34628  وات .

    ترمینال (0 – 2  ) و ( 0 – 3 ) به  قدرت های8000 w و20000 w  به عنوان              SPARE  می باشند.

     

    شین دوم دارای انشئابات زیر می باشد :

    ترمینال ١– برای تغذیه روشنائی قسمت جنوبی سکوی شرقی است ، به قدرت 57.2 وات

    ترمینال ٢- برای تغذیه روشنائی قسمت شمالی سکوی شرقی است ، به قدرت 57.2 وات

    ترمینال ٣ و ٤- برای تغذیه روشنائی قسمت های عقبی سکوی شرقی است ، به قدرت 2856 وات

    ترمینال ٥- روشنائی قسمت شمالی ، شرقی تونل به قدرت 1632 وات

    ترمینال ٦- روشنائی قسمت جنوبی ، شرقی تونل به قدرت 265 وات

    ترمینال ٧- تغذیه روشنائی اتاق LPS به قدرت 1326 وات

    ترمینال ٨- تغذیه روشنائی GALLERYبه قدرت 1044 وات

    ترمینال ٩- مصارف پریز تک فاز ایستگاه به قدرت 1500 وات

    ترمینال ١٠- مصارف پریز تک فاز ایستگاه به قدرت 1500 وات

    ترمینال ١١- مصارف پریزسه فاز ایستگاه به قدرت 5000 وات

    ترمینال ١٢- مصارف پریز تک فاز تونل به قدرت 1500 وات

    ترمینال ١٣- مصارف تک فاز تونل به قدرت 1500 وات

    ترمینال ١٤- مصارف پریزسه فاز تونل به قدرت 5000 وات

    ترمینال ١٥- مصارف پریزسه فاز تونل به قدرت 5000 وات

    ترمینال ١٦- هواکش ها به قدرت 370 وات

    ترمینال ١٧-هواکش ها به قدرت 55 وات

    ترمینال ١٨-

    ترمینال ١٩و٢٠- برای SPARE تک فاز به قدرت های 1500 وات

    ترمینال ٢١-برای مصارف SPARE سه فاز به قدرت 5000 وات

    ترمینال ٢٢-برای مصارف DCU – (کنترل سیستم روشنائی)

     

    شین سوم یا شین تغذیه اضطراری :

    این شین از INVERTER تغذیه می کند که دارای قدرت نصب شده 6159 وات می باشد که یک فیوز 32 آمپری بین INVERTER و شین نصب شده است و دارای یک لامپ شاخص نشانگر برق اضطراری می باشد .

    تعداد انشعابات این شین به صورت زیر است :

    ترمینال٥١- برای مصارف روشنائی داخل ایستگاه به قدرت 714 وات

    ترمینال٥٢- برای مصارف روشنائی قسمت شمالی تونل شرقی به قدرت 612 وات

    ترمینال٥٣- برای مصارف روشنائی قسمت جنوبی تونل شرقی به قدرت 918 وات

    ترمینال٥٤- برای مصارف روشنائی اتاق LPS   به قدرت 408 وات

    ترمینال٥٥- برای مصارف راهروها به قدرت 324 وات

    ترمینال٥٦- برای مصارف اضطراری تابلوی LP-1-1 به قدرت 2193 وات

    ترمینال٥٧- به عنوان SPARE  به قدرت 0100 وات

     

     

    مشخصات تابلو MLP2:

    این تابلو دارای یک ورودی ازLPS2 می باشد که طول کابل آن20متر ،سه فاز با ولتاژ380 ولت جنس کابل PVC با هادی مس بوده که سطح مقطع آن در بخش بعد محاسبه می شود.مقدار جریان کشیده شده از این کابل 124آمپر برای مصارف سکوی

     غربی می باشد. این کابل توسط یک کلید اتوماتیک به مشخصات زیر به شین اصلی تابلو متصل می شود:

    PC=160A

    TOR=110_160A

    IEOR=1800A

    سه چراغ شاخص روی تابلو به رنگ قرمز،نماد ورودی سه فاز می باشد.

    دراین تابلو یک CT ،\5160جهت اندازه گیری جریان سه فاز مصرفی در سکوی غربی و یک ولت متر با رنج 0_500جهت اندازه گیری ولتاژ فازها می باشد.

    تعداد شین های تابلو:

    این تابلو دارای3 شین می باشد که عبارتند از:

    1) شین اصلی با مشخصات 50Hz،220v،380،N+E -3ph که ترمینالهای زیر را تغذیه می کند:

    ترمینال  0_1  جهت تغذیه تابلو Lp-2_1  به قدرت  8615 وات

    ترمینال  0_2  جهت تغذیه تابلو  Lp-2_2 به قدرت 10816 وات

    ترمینال   0_3  جهت تغذیه تابلوLp-2_3  به قدرت   9245  وات   

    ترمینال 0_4   به عنوان   SPARE       به قدرت8000   وات

    ترمینال0_5     به عنوان SPARE     به قدرت5000     وات

    2) شین دوم تابلو MLP2 :

    این شین توسط یک کلید اتوماتیک قدرت به مشخصات زیر به شین اول متصل است و از آن تغذیه می کند .

    Rc=100A

    TOR=70_100A

    IEOR=1200A

    ودارای انشعاب زیر می باشد:

    ترمینال _1:جهت روشنائی قسمت جنوبی سکوی غربی به قدرت 5712 وات

    ترمینال _2: جهت روشنائی قسمت شمالی سکوی غربی به قدرت 5712 وات

    ترمینال _3: جهت روشنائی بخش انتهائی جنوبی سکوی غربی به قدرت 2856  وات

    ترمینال _4: جهت روشنائی بخش انتهائی شمالی سکوی غربی به قدرت 2856 وات

    ترمینال _5: جهت روشنائی قسمتSTAIR  CASES   به قدرت 4131 وات

    ترمینال _6: جهت روشنائی قسمت شمالی تونل غربی به قدرت 1734 وات

    ترمینال _7: جهت روشنائی قسمت جنوبی تونل غربی به قدرت 2652 وات

    ترمینال _8: جهت روشنائی اتاقLPS2  به قدرت 1326 وات

    ترمینال _9: جهت روشنائی راهروها به قدرت 1008 وات

    ترمینال _10:برای مصارف پریز تک فاز به قدرت 1500 وات

    ترمینال _11: برای مصارف پریز تک فاز به قدرت 1500 وات

    ترمینال _12: : برای مصارف پریز سه فاز به قدرت 5000 وات

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد

    فهرست:

    مقدمه..................................................................................................................................................... 1

    مصارف مهم ایستگاه.......................................................................................................................... 2

    تابلوهای روشنائی................................................................................................................................ 4

    روشنائی اضطراری.............................................................................................................................. 7

             *تابلو MLP1................................................................................................................................. 9

             *تابلو MLP2................................................................................................................................. 13

    محاسبات مربوط به روشنائی........................................................................................................... 17

             *محاسبه روشنائی سکوها......................................................................................................... 17

             * محاسبه روشنائی برای سالن‌ بلیت‌فروشی و هال ورود به سکو.................................. 20

             * محاسبه روشنائی برای محل‌های اتاق مدیر ایستگاه به باجه بلیت‌فروشی- اتاق حسابداری    21

             * محاسبه روشنائی راهروهای بخش تهویه و تهویه تونل................................................. 22

             * محاسبه روشنائی تهویه تونل................................................................................................ 23

             * محاسبه روشنائی اتاق فنی................................................................................................... 25

             * محاسبه روشنائی اتاق باتری................................................................................................. 26

             * محاسبه روشنائی اتاق کنترول محلی و اتاق حراست................................................... 27

    محاسبه روشنایی بخش پله ورودی به ایستگاه.......................................................................... 28

    تابلوهای فرعی روشنائی.................................................................................................................... 29

    تعیین سطح مقطع کابل‌های تابلوهای اصلی.............................................................................. 29

             * تعیین سطح مقطع کابل تابلو MLP1................................................................................ 29

             * تعیین سطح مقطع کابل تابلو MLP2............................................................................... 39

             * تابلو LP-1-1................................................................................................................................ 42

             * تابلو LP-2-1................................................................................................................................ 46

             * تابلو LP-2-2................................................................................................................................ 46

             * تابلو LP-2-3................................................................................................................................ 48

    سیستم جمع‌آوری آب‌های سطح‌الارضی.................................................................................... 51

    تعیین سطح مقطع کابل تابلوی DEWATERING- PANEL........................................... 52

     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, رساله در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اصول طراحی روشنایی ایستگاه مترو پانزده خرداد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت