پروژه پایاننامه کارشناسی ناپیوسته برق- قدرت
مقدمه :
یکی از مهم ترین بخش از تاسیسات مترو ، روشنایی آن می باشد .
به دلیل آنکه مترو از هیچ گونه نور طبیعی نمی تواند استفاده کند بحث روشنایی و طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است . روشنایی بایستی رضایت بخش باشد تا پرسنلی که در ایستگاه مشغول کار هستند دچار خستگی چشم، سر درد و نقص در بینایی نشوند وهمچنین مسافران در مدت زمانی که در ایستگاه هستند احساس خستگی ننمایند .
دراین پروژه به بیان انواع تاسیسات در مترو به خصوص محاسبات شدت روشنایی ، روشنایی اضطراری ،تعیین سطح مقطع کابل ها ، چگونگی استفاده از فیوزها و کلیدها و مشخصات الکتریکی آنها می پردازیم .
مصارف مهم یک ایستگاه عبارتند از :
١) مدارات روشنایی
٢) هواسازها
٣) پمپ های جمع کننده آب های سطحی
٤) هوا کش ها
٥) هیترها
٦) پریزها
٧) موتورگیت های بلیت فروشی
٨) upsهای علائم و مخابرات
چگونگی تامین برق ایستگاه :
به این ایستگاه دو فیوز 20 kv از پست های عباس آباد و شهر ری وارد می شود .
( از دو فیوز استفاده شده است تا ضریب خاموشی در استگاه را کاهش دهند).
قسمت شرقی ایستگاه از فیوز 20 kv شهر ری و قسمت غربی ایستگاه از فیوز20 kv عباس آباد تغذیه می نمایند . جهت پائین آوردن ولتا ژ تا حد کار کردن دستگاه ها و تاسیسات از دو ترانس خشک 20 / 400 kv با اتصال ستاره- مثلث ، ساخت کارخانه شانگهای چین در دو قسمت غربی و شرقی ایستگاه استفاده شده است .
مهم ترین اتاق فنی در هر ایستگاه که انشئابات در آنجا تقسیم می شود اتاق LPS می –با شد که ترانس 20 / 400 kv در آن قرار گرفته است .
LPS سه قسمت عمده را تغذیه می کند :
١) تابلوهای MLP ( Moin Lihting Panel ) مربوط به تابلوی مدارات روشنایی
٢) تابلوهای μcc مربوط به هوا سازها
٣) قسمت های فرعی دیگر مثل upsهای مخابرات ، علائم و ... .
● مدارات روشنایی در سکوی شرقی از MLP1 که آن هم به نوبه خود از lps1 تغذیه می کنند، انرژی می گیرند .
● مدارات روشنایی در سکوی غربی از MLP2 که آن هم به نوبه خود از lps2 تغذیه می کنند، انرژی می گیرند .
● بین MLP1 و MLP2 ، chenge over sowich وجود نداشته و با قطع هر قید ورودی به MLP ها ، همان قسمت از ایستگاه از روشنایی اضطراری لستفاده می کند.
بر خلاف مدارات روشنایی ، تغذیه مربوط به هواسازها از هر دو LPS می باشد و با قطع شدن هر یک از LPS ها ، هواساز می تواند از LPS دیگر تغذیه نماید که ابن کار توسط chenge over sowich صورت می گیرد .
تغذیه UPS های علائم و مخابرات هم شبیه تغذیه هواسازها می باشد.
در شکل زیر دیاگرام اصلی مربوط به تاسیسات رسم شده است :
(شکل در فایل اصلی موجود است)
تابلو های روشنائی :
تابلوهای روشنائی بنا بر اصلی و فرعی بودن به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام بخشی از مدارات روشنائی را تغذیه می کند.
١) تابلوهای MLP :
این تابلوها به دو دسته تقسیم می شوند :
● MLP1 : که قسمت شرقی ایستگاه را از نظر روشنائی تغذیه می کند .
● MLP2 : که قسمت شرقی ایستگاه را از نظر روشنائی تغذیه می کند .
٢) تابلوهایLP :
برای تغذیه روشنائی قسمت هواسازها و قسمت اداری ایستگاه می باشند .
تجهیزات سیستم روشنایی:
1- تابلوی برق شامل :
کلید اتوماتیک اصلی
(جهت حفاظت در مقابل خطرهای اضافه بار و جریانهای مختلف اتصال کوتاه و همچنین سنجش مقدار واقعی جریان موثر بکار می رود)
کلید فیوز کاردی
(جهت حفاظت در اثر اضافه شدن جریان در یک زمان مشخص و جلوگیری از عبور جریان بیش از حد از مدار بکار می رود)
فیوزهای باکس (جهت حفاظت مدار از جریانهای کم تا جریان نامی اتصال کوتاه بکا رمی رود)
کلیدهای مینیاتوری
(جهت حفاظت در مقابل اتصال کوتاه و همچنین جهت قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار می گیرند )
کنتاکتورهای فرمان و قدرت
(جهت قطع و وصل در حالت های کاری مورد استفاده قرار می گیرند)
-اندیکاتورهای اندازه گیری (مقدار ولتاژ و آمپراژ را نشان می دهند)
-لامپهای سیگنال
-کلیدهای قطع و وصل
-شستی های استپ و استارت(stop,start)
2- سیم ها و کابل های انتقال دهنده برق
3- جعبه های تقسیم و ترمینال ها
4- قاب ها و لامپ های تامین کننده روشنایی شامل :
-لامپ های کم مصرف 18 و 10 وات (آفتابی و مهتابی )
-لامپ های فلورسنت 40 و 20 وات (آفتابی ومهتابی )
-لامپ های رشته ای 40 و 60 و 100 وات
از این سیستم جهت تامین برق ساعت های دیجیتالی ابتدای سکوها ,حشره کش ها و نشان دهنده های برقی مختلف داخل و خارج ایستگاهها وتونل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به صورت محلی از روی تابلو و همچنین بصورت اتوماتیک به وسیله سیستمBAS از طریق کامپیوترMU ایستگاه و یا مرکز کنترل قابل کنترل و راهبری می باشد.
روشنایی اضطراری:
از این سیستم در زمان قطع برق روشنایی عادی جهت تامین روشنایی به منظور هدایت مسافرین به خارج از ایستگاه و یا سوار شدن مسافرین به قطار در حد محدود استفاده می شود.
روشنایی اضطراری در شرایط عادی نیز زیربار می باشد تا در مواقع ضروری بدون فوت وقت (روشنایی دائم و پایدار ) از این سیستم بهره برداری شود.
تجهیزات سیستم روشنایی اضطراری
باطری های تامین کننده جریان مورد نیاز مستقر در باطریخانه LPS ها
دستگاه شارژر ,شارژ باطریها در حالت نرمال و همچنین تغذیهD C ورودی به اینورتو را تامین می نماید.
اینورتر :دستگاهی است که ورودیDC به خود را به خروجی AC متناوب تبدیل می نماید.
مدار روشنائی اضطراری به صورت زیر می باشد :
مشخصات تابلو MLP1 :
● ابعاد تابلو :
ابعاد این تابلو 60 ×80 × 200 ( طول ، عرض و عمق ) بوده که جنس آن از آهن گالوانیزه ( ضد زنگ ) و با واشرهای ضد رطوبت می باشد .
● تعداد شین ها :
تابلو MLP1 دارای دو شین اصلی است که بین شین اول ودوم یک کلید اتوماتیک 100 A قرار دارد( شین اول از شین دوم تغذیه می کند) و یک شین برای برق اضطراری که از این دو تغذیه می کند .
●مشخصات شین:
شین از نوع سه فاز(3Ph)-نول همراه با ارت ( N+E ) باولتاژهای 380و220 ولت وبا فرکانس50 Hz می باشد.
●مشخصه فیدر ورودی به این تابلو:
تغذیه این تابلو که ازLPS1 می باشد . یک کابل 380 V ، (3 × 70 / 35) که جنس ها از مس با عایق Pvc-(HF-XLPE-Cu) که سطح مقطع هرفاز 70 و نول 35 می باشد.حلول کابل از اتاق LPS1 تا MLP1 ،20 m است و به شین اول متصل می شود.
قدرت نصب شده بر این تابلو 130145 w ودارای 3 لامپ شاخص است که نشانده ورودی 3 فاز می باشد. این فیدر با یک کلید اتو ماتیک ،مشخصات زیر به شین اول ( اصل) وصل می شود.
(JEOR ) ←مقدار تحمل کلید در مقابل جریان اتصال کوتاه می باشد.
Pc = 150 A
TOR = 110 -160 A
JEOR = 1200 A
این تابلو دارای یک CT ،160 / 5 برای اندازه گیری جریان مصرفی سه فاز ویک ولت متر با رنج 0 – 500 ولت که ولتاژ فازها نشان می دهد.
مشخصات کلید اتو ماتیک بین شین اول ( اصلی)-شین دوم به صورت زیر است .
Rc =100 A
TOR = 70 – 100 A
JEOR = 1200 A
شین اول سه انشعاب خروجی دارد.
ترمینال( 0 – 1 ) : تابلو LP-1-1 را تغذیه می کند ، به قدرت 34628 وات .
ترمینال (0 – 2 ) و ( 0 – 3 ) به قدرت های8000 w و20000 w به عنوان SPARE می باشند.
شین دوم دارای انشئابات زیر می باشد :
ترمینال ١– برای تغذیه روشنائی قسمت جنوبی سکوی شرقی است ، به قدرت 57.2 وات
ترمینال ٢- برای تغذیه روشنائی قسمت شمالی سکوی شرقی است ، به قدرت 57.2 وات
ترمینال ٣ و ٤- برای تغذیه روشنائی قسمت های عقبی سکوی شرقی است ، به قدرت 2856 وات
ترمینال ٥- روشنائی قسمت شمالی ، شرقی تونل به قدرت 1632 وات
ترمینال ٦- روشنائی قسمت جنوبی ، شرقی تونل به قدرت 265 وات
ترمینال ٧- تغذیه روشنائی اتاق LPS به قدرت 1326 وات
ترمینال ٨- تغذیه روشنائی GALLERYبه قدرت 1044 وات
ترمینال ٩- مصارف پریز تک فاز ایستگاه به قدرت 1500 وات
ترمینال ١٠- مصارف پریز تک فاز ایستگاه به قدرت 1500 وات
ترمینال ١١- مصارف پریزسه فاز ایستگاه به قدرت 5000 وات
ترمینال ١٢- مصارف پریز تک فاز تونل به قدرت 1500 وات
ترمینال ١٣- مصارف تک فاز تونل به قدرت 1500 وات
ترمینال ١٤- مصارف پریزسه فاز تونل به قدرت 5000 وات
ترمینال ١٥- مصارف پریزسه فاز تونل به قدرت 5000 وات
ترمینال ١٦- هواکش ها به قدرت 370 وات
ترمینال ١٧-هواکش ها به قدرت 55 وات
ترمینال ١٨-
ترمینال ١٩و٢٠- برای SPARE تک فاز به قدرت های 1500 وات
ترمینال ٢١-برای مصارف SPARE سه فاز به قدرت 5000 وات
ترمینال ٢٢-برای مصارف DCU – (کنترل سیستم روشنائی)
شین سوم یا شین تغذیه اضطراری :
این شین از INVERTER تغذیه می کند که دارای قدرت نصب شده 6159 وات می باشد که یک فیوز 32 آمپری بین INVERTER و شین نصب شده است و دارای یک لامپ شاخص نشانگر برق اضطراری می باشد .
تعداد انشعابات این شین به صورت زیر است :
ترمینال٥١- برای مصارف روشنائی داخل ایستگاه به قدرت 714 وات
ترمینال٥٢- برای مصارف روشنائی قسمت شمالی تونل شرقی به قدرت 612 وات
ترمینال٥٣- برای مصارف روشنائی قسمت جنوبی تونل شرقی به قدرت 918 وات
ترمینال٥٤- برای مصارف روشنائی اتاق LPS به قدرت 408 وات
ترمینال٥٥- برای مصارف راهروها به قدرت 324 وات
ترمینال٥٦- برای مصارف اضطراری تابلوی LP-1-1 به قدرت 2193 وات
ترمینال٥٧- به عنوان SPARE به قدرت 0100 وات
مشخصات تابلو MLP2:
این تابلو دارای یک ورودی ازLPS2 می باشد که طول کابل آن20متر ،سه فاز با ولتاژ380 ولت جنس کابل PVC با هادی مس بوده که سطح مقطع آن در بخش بعد محاسبه می شود.مقدار جریان کشیده شده از این کابل 124آمپر برای مصارف سکوی
غربی می باشد. این کابل توسط یک کلید اتوماتیک به مشخصات زیر به شین اصلی تابلو متصل می شود:
PC=160A
TOR=110_160A
IEOR=1800A
سه چراغ شاخص روی تابلو به رنگ قرمز،نماد ورودی سه فاز می باشد.
دراین تابلو یک CT ،\5160جهت اندازه گیری جریان سه فاز مصرفی در سکوی غربی و یک ولت متر با رنج 0_500جهت اندازه گیری ولتاژ فازها می باشد.
تعداد شین های تابلو:
این تابلو دارای3 شین می باشد که عبارتند از:
1) شین اصلی با مشخصات 50Hz،220v،380،N+E -3ph که ترمینالهای زیر را تغذیه می کند:
ترمینال 0_1 جهت تغذیه تابلو Lp-2_1 به قدرت 8615 وات
ترمینال 0_2 جهت تغذیه تابلو Lp-2_2 به قدرت 10816 وات
ترمینال 0_3 جهت تغذیه تابلوLp-2_3 به قدرت 9245 وات
ترمینال 0_4 به عنوان SPARE به قدرت8000 وات
ترمینال0_5 به عنوان SPARE به قدرت5000 وات
2) شین دوم تابلو MLP2 :
این شین توسط یک کلید اتوماتیک قدرت به مشخصات زیر به شین اول متصل است و از آن تغذیه می کند .
Rc=100A
TOR=70_100A
IEOR=1200A
ودارای انشعاب زیر می باشد:
ترمینال _1:جهت روشنائی قسمت جنوبی سکوی غربی به قدرت 5712 وات
ترمینال _2: جهت روشنائی قسمت شمالی سکوی غربی به قدرت 5712 وات
ترمینال _3: جهت روشنائی بخش انتهائی جنوبی سکوی غربی به قدرت 2856 وات
ترمینال _4: جهت روشنائی بخش انتهائی شمالی سکوی غربی به قدرت 2856 وات
ترمینال _5: جهت روشنائی قسمتSTAIR CASES به قدرت 4131 وات
ترمینال _6: جهت روشنائی قسمت شمالی تونل غربی به قدرت 1734 وات
ترمینال _7: جهت روشنائی قسمت جنوبی تونل غربی به قدرت 2652 وات
ترمینال _8: جهت روشنائی اتاقLPS2 به قدرت 1326 وات
ترمینال _9: جهت روشنائی راهروها به قدرت 1008 وات
ترمینال _10:برای مصارف پریز تک فاز به قدرت 1500 وات
ترمینال _11: برای مصارف پریز تک فاز به قدرت 1500 وات
ترمینال _12: : برای مصارف پریز سه فاز به قدرت 5000 وات