فصل اول
کلیات تحقیق
شامل
مقدمه
کلید واژه
قلمرو زمانی و مکانی
روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
روش نمونه گیری
4-1) قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق سال 1387 بوده و قلمرو مکانی تحقیق بانک صادرات ایران حوزه 6 منطقه غرب تهران میباشد.
5-1) روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از دوروش ذیل استفاده گردیده است:
الف) روش کتابخانهای : توضیح مفاهیم اصلی کلید واژهها از کتابهای معتبر موجود رفتار سازمانی اخذ گردیده است.
ب ) پرسشنامه : یکی از متداولترین روشهای جمع آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در مورد تعیین میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صادرات و سایر فاکتورهای مورد پرسش و موثر در بیان مسئله از پرسشنامه استفاده شده است.
6-1) روش نمونه گیری
جامعه آماری در این تحقیق حوزه 6 منطقه غرب بانک صادرات ایران در شهر تهران بوده و روش نمونه گیری تصادفی ساده است.
7-1) روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این تحقیق از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است.
1-1 مقدمه
در ابتدا رضایت شغلی را تعریف میکنیم که عبارتست از واکنشهای عاطفی یا احساسی خود نسبت به جنبههای مختلف شغل.
این تعریف بدان معناست که در مورد رضایت شغلی یک مفهوم واحد وجود ندارد، یک فرد میتواند از یک جنبه شغل، نسبتاً راضی باشد و از یک یا چند جنبه دیگر ناراضی باشد.
2-1 کلید واژه
تعریف دیگر از رضایت شغلی این است: مقصود از رضایت شغلی نگرش کلی فرد درباره کارش است، کسی که رضایت شغلین او در سطحی بالاست نسبت به شغل یا کار خود نگرش مثبت دارد کسی که از کار خود راضی نیست (رضایت شغلی ندارد) نگرش منفی نسبت به شغل خود دارد. هنگامی که درباره نگرش کارکنان بحث میشود غالباً مقصود چیزی جز رضایت شغلی آنان نیست. در واقع در این زمینه معمولاً این دو «رضایت شغلی» و «نگرش» را بجای یکدیگر بکار میبرند.
عوامل تعیین کننده رضایت شغلی عبارتند از: معارضه یا گیرایی کار، سیستم پاداش بر اساس عدل و مساوات، شرایط کاری که فرد را حمایت کنند، ارضای نیازهای مادی و معنوی، کسب ارزش و تفاوت. تفاوت بدین معنا که آنچه یک فرد انتظار دارد از شغل خود دریافت کند، از قبیل درآمد مناسب، فرصتهای ارتقاء و پیشرفت و آنچه که بطور واقعی دریافت کرده است میباشد.
آنچه که در بالا ذکر شده معنی و مفهوم نسبتاً جامعی از رضایت شغلی کارکنان شاغل در سازمان میباشد همچنین عوامل موثر بر میزان رضایت شغلی ذکر شده است.
3-1 بیان مسئله تحقیق
آنچه که در پیش رو خواهد آمد تحقیق و بررسی نسبتاً مختصری از بخش کوچکی از کارکنان بانک صادرات ایران در خصوص عوامل موثر بر میزان کاهش رضایت شغلی کارکنان بانک صادرات (حوزه 6 منطقه غرب تهران) میباشد، امید است توانسته باشیم گام کوچکی در جهت شروع انجام یک کار عملی مختصر برداشته باشیم.
البته ممکن است در گذشته نیز بررسیهایی در خصوص علل کاهش رضایت شغلی کارکنان بانک صادرات در جاهای مختلف انجام گرفته باشد، لیکن با تحلیل و بررسی وضعیت حال امیدواریم بتوانیم با نتیجه گیری درست و صادقانه و ارائه نقطه نظرات پیشنهادی افقی روشن برای آینده همکاران ارجمند و پر تلاش تصور نمائیم.