پایان نامه سینما سینما

تعداد صفحات: 143 فرمت فایل: word کد فایل: 1356
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه سینما سینما

     پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی در رشته معماری 

    معماری

    معماری هنری اجتناب ناپذیر است.ما غالبا"در زندگی مان چه در خواب و چه در بیداری داخل ساختمانی هستیم.در اطرافمان ساختمانهائی قرار دارد ، یا در فضاهائی حضور داریم که ساختمان ها و عناصر طبیعی آن را تعریف می کنند و یا در طبیعتی هستیم که اثرات انسانی در آن جلوه گر است.همواره می توان از نگاه کردن به تابلو نقاشی یا یک مجسمه یا هر هنر بصری دیگری امتناع کرد.اما معماری به طور مداوم یا ما در تماس است.رفتارهایمان را شکل میدهد و حالات روانیمان را تعیین میکند.معماری علاوه بر اینکه سرپناه یا حفاظی برای ماست به نوعی یک اثر فیزیکی ناشی از فعالیت و تلاش انسانی است.در واقع معماری میراث فرهنگی ما از گذشته است.لوئیس کان ، معمار آمریکائی می گوید ((معماری چیزی است که در طبیعت نمی تواند بسازد)) گر چه میتوان در میان جانداران و پرندگان انواعی را یافت که معماران هوشمند و قابلی باشند، اما آنچه آنها میسازند از یک ویژگی طبیعی و غریزی یعنی برنامه ریزی ژنتیکی سرچشمه می گیرد.در حالیکه انسان، بر خلاف سایر مخلوقات که فقط می سازند وقتی چیزی را می سازد فکر می کند .از این رو ساختن انسان یک عمل آگاهانه ، یک عمل بازتابی و عملی است که سرشار ار تصمیمات متنوع و انتخاب های گوناگون است.

    انسان می سازد برای اینکه نیازی را بر طرف کند، اما در همین عمل ساختن ناشی از نیاز، وسیله ای برای بیان احساسات و ارزش ها فراهم می آورد.

    ((صدف حلزون مصداق جالبی برای محیط ساخته شده انسانی است.حلزون هر چه بزرگتر می شود، یک حلقه جدید و بزرگتر به صدف مارپیچ اضافه می کند.اما بخش های قدیمی صدف ، به صورت یادگاری از تاریخ بیولوژیک حیوان باقی می ماند.

    معماری نیز مثل صدف حلزون، پناهگاه نسل انسانی است.

    در واقع، معماری محیطی است که ما برای خود می سازیم و چیزی است که هر چه تجربه هایمان افزون می شود دانشمان بیشتر می گردد.

    برای تطبیق با شرایط رو به رشد خود ، آنها را تغییر و گسترش می دهیم.

    به همین دلیل است که باید برای حفظ هویت خود ، از بخش های کهنه صدف هایمان با کمال دقت مراقبت      کنیم.زیرا همه آنها سندی از دستاوردها و احساسات انسانی است.

    برای درک معماری گذشته و یا هر زمان و فرهنگی و برای درک کامل پیامی که آن نوعمعماری برای انسانانیت داشته است، باید ابتدا تاریخ و ادبیات و هنر آن دوره و ارزش ها و افکار آن زمان را بفهمیم.زیرا معماری مثل تاریخ مکتوب ، یا ادبیات هر دوره سندی برای ارزشیابی مردمی است که آن را خلق کرده اند.

    به عبارت دیگر معماری یک شکل ارتباط غیر کلامی است.سندی خاموش از فرهنگ خالق خود است.

    اینک قدمی جلو تر نهاده می گوئیم :معماری از همه هنر ها اجتناب ناپذیر تر است.زیرا معماری هنری است که فضائی را به ما میدهد تا در آن ساکن باشیم.

    شاید در بسیاری مواقع، عادی شدن فضائی که در آن زندگی می کنیم و یا روزانه در آن کار می کنیم باعث شود معماری را مثل سایر امکانات زندگی ، عنصری کاربردی و سودمند تصور کنیم.

    در حالی که معماری بر خلاف سایر هنر ها و فنون این قابلیت را نیز دارد که بر رفتار انسانی تاثیر بگذارد.

    به طور مثال ، رنگ دیوارهای اتاق می تواند تعیین کننده شرایط روحی ما باشد.

    مهم نیست که در کدام ساختار انسانی قدم می گذاریم.در مسجد ، در یک بنای مذهبی ، در یک ساختمان اداری و یا بنائی از گذشته.

    فضا و ساختار ما را در بر میگیرد و احساسات ما را دستخوش تغییر می کند.بخشی از تجربه ما نسبت به معماری بر همین کنش پذیری لذت و واکنش های روانی ما مبتنی است.

    و یک معمار آگاه می داند چگونه از این امکانات در بالاترین حد تاثیرش استفاده کند.معماری هم علم و هم هنر ساختن یک بناست.

    برای درک بهتر این هنر ، بهترین شیوه، شناخت اصول فنی ساختار معماری و همچنین نمادگرائی معماری است که به نوبه خود ابزاری غیر کلامی در ارتباط ذهنیت معمار با استفاده کننده-تماشاگر – است.

    چنان چه میس وان در روهه می گوید:((معماری-تبلور ساختار درونی خود و آشکار شدن آرام شکل است.

    به همین علت است که تکنولوژی و معماری چنین رابطه نزدیکی دارند.

    فضا در معماری:

    شاید کهن ترین و اصولی ترین تعریف از معماری را یک یونانی معمار به نام مارکوس ویتر وویوس در حدود 25 سال قبل از میلاد ارائه کرده باشد.

    بر اساس توصیف ویتر ویوس معماری باید سودمند، مستحکم و زیبا باشد.

    عناصر اصلی معماری که ویتر ویوس حدود دو هزاره قبل بر شمرده، تقریبا"بدون تغییر باقی مانده است.

    مقصود ویتر ویوس از مفید بودن و فایده گرائی معماری ، آرایش اتاق ها و فضا ها به گونه ای است که مانعی بر سر راه استفاده از آنها وجود نداشته و ساختمان کاملا"بر محیط خود منطبق باشد.

    از نظر او استحکام بدین معنی استکه پایه ها محکم بوده و مواد تشکیل دهنده ساختمان به دقت و آگاهانه انتخاب شده باشند.

    سر انجام زیبائی در نظر ویترویوس عبارت است از جذابیت نمود اثر و سلیقه به کار رفته در آن و این که عناصر معماری در نسبتی متناسب با یکدیگر ظاهر شوند.

    همان طور که گفته شد معماری تنها هنری است که انسان در درون آن زندگی می کند و در واقع هنری است که او را احاطه کرده است.

    تقریبا" همه نظریه پردازان معماری در این حقیقت اشتراک نظر دارند که معماری هنر فضاسازی است.

    اگر بپذیریم که نقاش و مجسمه ساز با ایجاد تغییراتی در الگوهای صوری و در روابط نسبی بین اشکال به وسیله دستکاری در نور و رنگ بر احساسات ما تاثیر می گذارند.

    معمار نیز فضائی را که در آن زندگی می کنیم و در آن حرکت می کنیم شکل می بخشد.

    به عبارت دیگر به قول لوید رایت معمار برجسته آمریکائی فضا ذات معماری را تشکیل می دهد.

    واقعیت یک اتاق را باید در فضائی که با سقف و دیوارها احاطه شده جستجو کرد نه در خود سقف و دیوارها.

    معمار با فضا به طرق مختلف سر و کار دارد.از یک طرف فضای فیزیکی معماری مطرح است.یعنی فضائی که به صورت حجم محصور شده با دیوارها، کف و سقف قابل تصور است.

    مقیاس چنین فضائی به دید(( از کتاب معماری و شهرسازی در قرن بیستم)) سادگی قابل محاسبه و اندازه گیری است.

    از طرف دیگر ، فضای ادراکی معماری مطرح است:یعنی فضائی که از نظر حسی ادراک می شود.این فضا به خاطر شرایط ویژه ای که در ساختار معماری به وجود می آید، قابل اندازه گیری نیست.

    به طور مثال ، اتاقی که دیوارهایش از شیشه یا آئینه پوشیده شده باشد مقیاس فضائی اش بزرگ تر از واقعیت احساس می شود.در چنین فضائی چشم به مانعی برخورد نمی کند و ادامه معماری را در بیرون فضای محسور احساس می کند.فضای مفهومی یا تعقلی با فضای ادراکی مرتبط است.

    این نوع فضا را معمولا"به صورت نقشه ای که بیننده در ذهن خود دارد تعریف می کند.

    ساختارهائی که از نظر فضای تعقلی اثر بخش هستند توجه چشم درونی بیننده را جلب می کند  و بیننده می تواند به راحتی و تا حدودی بی اختیار در درون آن حرکت کند.

  • فهرست و منابع پایان نامه سینما سینما

    فهرست:

    معماری..................................................................................................................... 1

    پیوند معماری........................................................................................................... 17

    خصوصیات و وجوه مشترک معماری و سینما...................................................... 20

    روند شکل گیری...................................................................................................... 24

    استانداردها و ضوابط طراحی ............................................................................. 25

    تعاریف پایه ............................................................................................................. 25

    سیستم نمایش نرمال............................................................................................... 25

    فضا های تشکیل دهنده سینما................................................................................. 26

    فواصل دید............................................................................................................... 27

    زوایای دید............................................................................................................... 28

    زوایای تابش............................................................................................................ 29

    صندلی تماشاگران................................................................................................... 29

    شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین............................................................. 36

    راهروی سالن نمایش ............................................................................................. 38

    ورودی ها و خروجی های سالن نمایش................................................................. 43

    مشخصات فیلم......................................................................................................... 51

    سالن انتظار.............................................................................................................. 60

    مشخصات عمومی .................................................................................................. 65

    ورودی سینما.......................................................................................................... 65

    گیشه بلیط فروشی................................................................................................... 67

    سرویسهای بهداشتی............................................................................................... 69

    انبار و اتاق تاسیسات............................................................................................... 71

    فضاهای ارتباطی..................................................................................................... 73

    توصیه های طراحی................................................................................................. 82

    هم جواری های مخاطره آمیز یا نامطلوب............................................................... 83

    هم جواری با مجموعه های فرهنگی و هنری.......................................................... 84

    احداث سینما در یک «مجتمع».................................................................................. 85

    نمای سینما............................................................................................................... 86

    نکات ایمنی............................................................................................................... 87

    اطاقک پروژکتور...................................................................................................... 89

    آرایش صندلی.......................................................................................................... 90

    تاسیسات صندلی..................................................................................................... 90

    تاسیسات برق و روشنایی سالن.............................................................................. 91

    تاسیسات آبی........................................................................................................... 94

    پژواک...................................................................................................................... 97

    نوفه.......................................................................................................................... 98

    دیاگرام مجموعه سینمائی........................................................................................ 99

    بررسی نمونه های داخلی..................................................................................... 100

    سینما فرهنگ‌(سیلور سیتی).................................................................................... 100

    سینما ایران(مجموع فرهنگی هنری تهران)............................................................. 102

    سینما صحرا(ریولی)............................................................................................... 102

    مشخصات فیزیکی.................................................................................................. 103

    مجموعه سینمائی منطقه 18................................................................................... 104
    ایده های اصلی طراحی........................................................................................... 105

    پلان های مجموعه.................................................................................................. 108

    همه یادگارهای 100 ساله سینمای ایران............................................................... 111

    گذشته ، چراغ راه آینده.......................................................................................... 111

    گزارشی از فعالیت های موزه سینما...................................................................... 113

    در موزه چه می گذرد............................................................................................ 114

    عکس هائی از نمونه های داخلی.......................................................................... 115

    اریکه ایرانیان.......................................................................................................... 115

    سینما استقلال......................................................................................................... 117

    سینما آزادی........................................................................................................... 119

    سینما قدس............................................................................................................. 121

    بررسی نمونه خارجی .......................................................................................... 122

    سینما (UFA )......................................................................................................... 122

    UFA اثر کوپ هیمل بلاو........................................................................................ 122

    نتیجه گیری............................................................................................................. 127

    برنامه فیزیکی طرح............................................................................................... 129

    فضای اداری ......................................................................................................... 129

    تاسیسات................................................................................................................. 129

    انبار........................................................................................................................ 129

    فضای فرهنگی........................................................................................................ 130

    فضای نمایش.......................................................................................................... 130

    فضای خدماتی........................................................................................................ 131

    تحلیل سایت ....................................................................... 132

    آنالیز کالبدی میدان ونک........................................................................................ 132

    ارتباطات و دسترسی ها......................................................................................... 133

    جا نمائی مناسب در شهر (سرانه).......................................................................... 135

    موقعیت طرح........................................................................................................... 136

    خصوصیات کلی جمعیتی........................................................................................ 137

    بررسی موقعیت شهری طرح.................................................................................. 137

    اقلیم........................................................................................................................ 144

    منابع و ماخذ........................................................................................................... 146

    .

    منبع:

    کتاب مبانی سواد بصری

    کتاب مبانی فیزیک ساختمان1

    پایان نامه مقطع کارشناسی دانشجو: سهراب سردشتی از دانشگاه تهران

    پایان نامه مقطع کارشناسی دانشجو: خاطره حاج احمدی از دانشگاه آزاد واحد قزوین

    روزنامه همشهری – دوشنبه 2 اردیبهشت 1387 شماره 4533

    پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد. دانشجو : نیلوفر مهاجرین . دانشگاه آزاد واحد قزوین

    پایان نامه مقطع کارشناسی .دانشجو : بردیا صالحی از دانشگاه آزاد واحد قزوین

    پایان نامه کارشناسی . دانشجو : علیرضا زید آبادی از دانشگاه آزاد واحد قزوین

                                                                       .

پروپوزال در مورد پایان نامه سینما سینما, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سینما سینما, تز دکترا در مورد پایان نامه سینما سینما, رساله در مورد پایان نامه سینما سینما, پایان نامه در مورد پایان نامه سینما سینما, تحقیق در مورد پایان نامه سینما سینما, مقاله در مورد پایان نامه سینما سینما, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سینما سینما, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه سینما سینما, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه سینما سینما, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه سینما سینما
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت