فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر آموزش های مهد کودک بر رشد مفهوم سازی کودکان در شهر تهران
فهرست:
فصل اول ( معرفی پژوهش )
الف : مقدمه ............................................................................................................................... 2
ب : بیان مسئله و سوالهای پژوهش ....................................................................................... 3
ج : هدف پژوهش ........................................................................................................................ 4
د : اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 5
ه : فرضیه پژهش ......................................................................................................................... 6
تعریف عملیاتی واژها.................................................................................................................. 7
فصل دوم ( پیشینه تحقیق )
الف : پیشینه آموزش و پرورش پیش از دبستان در داخل و خارج از ایران ............... 9
رشد شناختی ............................................................................................................................. 15
نظریه های شکل گیری مفهوم ............................................................................................. 16
1الف– نظریه همخوانی گرایی محرک – پاسخ ................................................................. 16
ب – نظریه برونر ....................................................................................................................... 17
نظریه مفاهیم طبیعی................................................................................................................. 20
نظریه پیاژه .................................................................................................................................. 22
نظریه ویگوستکی ....................................................................................................................... 28
بررسی آزمایشگاهی صورت بندی مفهوم ( مراحل رشد تفکر مفهومی ) ................... 30
ابزار شکل گیری مفهوم ........................................................................................................... 35
1 – روشهای مبتنی بر مقایسه و تفکیک ........................................................................... 35
2 – روشهای مبتنی بر اصول طبقه بندی ......................................................................... 36
3 – روش تشکیل مفاهیم ساختگی .................................................................................... 37
مروری بر مطالعات گذشته ...................................................................................................... 37
1 – تاثیر تجارب فرهنگی و شخصی در رشد مفهومی ................................................... 37
2 – تفاوت های فردی در شکل گیری مفهوم و نقش فرهنگ و آموزش در آن....... 38
3 – تحقیق بین فرهنگی در رشد شناخت ....................................................................... 39
4 – تاثیر تعامل بزرگسالان با کودک در رشد شناخت.................................................... 40
نقش جنسیت در توانائیهای شناختی ................................................................................ 40
تفاوتهای فردی بین دو جنس در رابطه با شکل گیری مفهوم ...................................... 41
کودکستان محیطی برای آموزش و مشاهده ....................................................................... 41
آموزش مستقیم و غیر مستقیم در کودکستان ها ................................................... 43
ویژگیهای کودکان در دوره کودکستان ( 3 تا 6 سالگی )........................................ 44
سپردن کودک به کودکستان از نظر رشد اجتماعی ................................................ 46
کودکستان و فواید آن ...................................................................................................... 48
نقش پیش از دبستان در آموزش و پرورش قرن 21 ............................................... 49
واقعیت های فراموش شده دوره پیش از دبستان .................................................... 51
فصل سوم ( روش پژوهش )
الف : روش پژوهش ................................................................................................................... 54
ب : نوع پژوهش ......................................................................................................................... 54
ج : جمعیت آماری پژوهش .................................................................................................... 55
د : نمونه و شیوه نمونه گیری ................................................................................................ 55
1 – ابزار پژوهش ....................................................................................................................... 55
1-1- آزمون شکل گیری مفهوم ویگوستکی ..................................................................... 55
1-2- نحوه اجرا و دستورالعمل آزمون ................................................................................ 57
1-3- پرسشنامه تحقیق .......................................................................................................... 57
2 – روش تحلیل داده ها ........................................................................................................ 58
فصل چهارم :
نتایج پژوهش ............................................................................................................................... 60
فصل پنجم :
الف : خلاصه نتایج .................................................................................................................... 68
ب : تعیین و تفسیر نتایج ........................................................................................................ 69
ج : محدودیت ها و پیشنهادهای پژوهش ............................................................................ 72
فهرست منابع .............................................................................................................................. 73
.
منبع:
- الهیاری ، عباسعلی و همکاران – اصول و مبانی آموزش در مراکز پیش دبستانی ، 1380
2- بیلر ، رابرت – کاربرد روان شناسی در آموزش – ترجمه پروین کدیور – جلد دوم ، چاپ ششم . 1927
3- بیلر ، رابرت – کاربرد روان شناسی در آموزش – ترجمه پروین کدیور – جلد اول ، چاپ ششم . 1927
4 – بازاللهی ، محمد – مدیریت مراکز پیش از دبستان – چاپ اول ، 1381
5 – بهادران ، حمید رضا – واقعیت های فراموش شده دوره پیش دبستانی – جام جم – جمعه
1380/2/18 .
6 – برقک ، رحیم – الگوی پیشنهادی برای آموزش در مراکز پیش دبستانی و آمادگی ، 1372 .
7 - پارسا ، محمد – روانشناسی تربیتی – انتشارات بعثت – چاپ دوم ، زمستان 1371 .
8 - پارسا ، محمد – روانشناسی یادگیری – انتشارات سخن – 1347 .
9 – ترکمان ، منوچهر – هفت گفتار درباره آموزش قبل از دبستان ( دفتر اول ، دوم ) – دفتر تحقیقات و تالیف کتاب درسی آموزش و پرورش ، 1369 .
10 – دلاور ، علی – احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی – انتشارات رشد – چاپ دوم 1376 .
11 – دلاور ، علی – روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – نشر ویرایش – چاپ هشتم ، 1379 .
12- دانش ، عصمت – آزمون شکل گیری مفهوم – دانشنامه کارشناسی ارشد دوره چهارم کارشناسی ارشد . انیستیتو روان پزشکی .
13- دادستان ، پریرخ – آموزش و پرورش و تاخیر کودکان ایرانی – گردآورنده مهین توکلی – روانشناسی امروز – شماره 10 – شهریور 1380 .
14 – رستگاری ، تمنا – نقش پیش از دبستان در آموزش و پرورش قرن 21- مشاور خانواده ، روانشناسی امروز – اسفند 80 و فروردین 1381 .
15 – سولسو ، رابرت – روانشناسی شناختی – ترجمه فرهاد ماهر ، تهران – انتشارات رشد ، 1371 .
16 – علاقه بند ، علی – اصول مدیریت آموزشی – دانشگاه پیام نور ، 1379 .
17 – فیض ، جواد – رفتارمن با کودک من – انتشارات صنوبر ، چاپ دوم 1370 .
18 – کانل ، و . ف – تاریخ آموزش و پرورش قرن 20 – ترجمه حسن افشار – نشر مرکز – چاپ اول 1378 .
19 – کریمی ، یوسف – روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش – نشر ویرایش ، چاپ اول ، اسفند 1373 .
20 – لاندرت ، کاترین – آموزش و یادگیری در دوران پیش از دبستان – ترجمه و تخلیص ناصرقلی ابوالحسنی ، عقران – انتشارات آینده ، 1370 .
21 – موسوی ، علی محمد – بررسی شکل گیری مفهوم در کودکان طبیعی 7 تا 15 ساله – کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی – دانشگاه تربیت مدرس ، 1369 .
22 – مفیدی ، فرخنده – آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان – دانشگاه پیام نور – 1370.
23 – میرهادی ، توران – کتاب کار مربی کودک ( برنامه سالانه مربی در مهدکودک و کودکستان)، انتشارات آگاه چاپ ششم زمستان 1372 .
24 – ویگوتسکی ، ل . س – اندیشه و زبان – ترجمه احمد صبوری – چاپ اول ، 1361 .
25 – هرنیگتون ، ای میویس – پارک ، راس دی – روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر – ترجمه جواد طهوریان و همکاران – انتشارات آستان قدس رضوی – جدول اول – چاپ اول 1373 .
26 – هفت گفتار درباره آموزش و پرورش پیش از دبستان ( دفتر اول ) – تدوین گروه آموزش قبل از دبستان – دفتر تحقیقات و برنامه ریزی – تهران ، وزارت آموزش و پرورش 1368 .
.