پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 147
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    « مقدمه »

    جامعه خود به خود معنی و مفهوم ندارد . اصولاً جامعه مفهومی انتزاعی و ساخته تفکرات و ذهنی بشری است که در اثر اجتماع و جمع شدن عده ای از افراد و  اعضای خانواده در یک مجموعه و محله و اقلیم و مکان اطلاق می گردد و چون بشر از آغاز خلقت به صورت جمعی زندگی کرده و برای رفع نیازهای اولیه و برقراری نیازهای ارتباطی و نیز عاطفی و ترس از خطرات حیوانات درنده و رعد و برق و سیل و زلزله سعی در گردهم آیی و در کنار هم زیستن داشته اند . ( کاردان ، 1373)

    هر امر اجتماعی و پدیده اجتماعی عبارت است ، هر موقعیت ، هر رابطه یا واقعیتی که به نحوی یکی از جنبه های حیات اجتماعی را توجیه کند.

     ( محسنی منوچهر ، 1366 ) "16"

    بنابراین اجتماعی بودن موجود انسان امری مسلم و علی حده ( علیحده ) است و رفع نیازهای انسانی بوسیله یکدیگر یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر است پس قلمرو انسان ها در گروه و روابط بین آنها در بستری از نیازهای طبیعی و اجتماعی و عاطفی و ... در روی کره خاکی پراکنده و مستتر است .

    امروزه نیازها متنوع و پیچیده نشده و هزاران نیاز اقتصادی ، اجتماعی ، هنری ، علمی ، فنی ، تحصیم ، عاطفی ، ورزشی و ... درهم تنیده شده اند و با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و ارتباطات ، هنسون ، تکنولوژی های جدید ارتباطی ، 1373 ترجمه حیدری ) .

    سرعت ارتباط و انتقال پیام ها چه از نوع پیام های شغلی و تحصیلی و علمی و پژوهشی و اقتصادی و سیاسی و چه از نوع هنری و اجتماعی و ورزشی و غیره به سرعت در سراسر جهان پراکنده و دریافت می گردد . آنچنانکه اگر  در کره زمین در بالاترین نقطه  قطب شمال اتفاقی بیفتد در جنوبی ترین نقطه کره زمین در طول فقط چند دقیقه ارتباط برقرار و پیام قابل شنیدن و دیدن و ... می باشد .

    این مسئله در مورد امور و پدیده های نابهنجار نیز وجود دارد و گروه های زیرزمینی و مافیا می توانند اطلاعات و پیام ها را در کوتاه ترین زمان به گیرندگان خود منتقل کنند . در این تحقیق نوع دیگری از نفوذ و رسوخ در اجتماعات مختلف را در نظر داریم که پدیده ها و امور و رفتارهای مدی

     ( Fashen ) که برخی حتی مورد قبول هنجارهای جامعه ما نیستند . چگونه وارد جامعه شده و ترویج می شدند و راه های مقابله با آن چگونه است ؟

    «  کلیات »

    بیان مسئله

    وَ  کَذلِکَ  سَوَّلَت لی نَفسی ( طه ، 96 )

    نفس من کار مرا برایم زیبا جلوه می دهد . ( نصری ، 1372) "7/3"

    همه صاحب نظران و اندیشمندان و حکما و فیلسوفان و متخصصان قدیم و جدید معتقدند که نیازهای انسانی دو قسم است . الف) نیازهای اولیه ب) نیازهای ثانویه

    نیازهای اولیه شامل نیاز به غذا ، پوشاک ، امنیت ، مکان ، تولید مثل ، درمانی و ... و نیازهای ثانویه مثل تفریح و ورزش و هنر و ...

    در همه دنیا نیازهای اولیه اصل است و همه کشورها و دولت ها هر کدام به نوعی از طریق برنامه های اقتصادی و اجتماعی و طرح ها و لوایح گوناگون حمایتی و تشویقی و ضمانت کاشت و داشت و برداشت محصولات و تولیدات و نظام عرضه و تقاضا به همه مردم شهرها و روستا خدمات مختلف اجتماعی و مدنی ارائه می نماید .

    در بعد اجتماعی روابط گروه ها و اجتماعات از طریق نهادها و موسسات و سازمان ها شکل می گیرد و در این برهه قانون و روابط سنتی و مذهبی و ارتباطی با هم تلفیق شده و فرهنگ و تمدن هر جامعه را شکل می دهد .

    ( عاری نژاد ، 1365)

    روابط پیچیده مردم با یکدیگر و گروه ها با گروه های دیگر در شیوه های رسمی و غیررسمی و در قالب قوانین و مقررات اجتماعی و اخلاق و آداب و رسوم و سنت های دینی و اعتقادی مجموعه گسترده ای از رفتارهای مختلف در زمینه های پوشاک و خوراک و روابط اجتماعی و اخلاق و نگرش ها و گرایش ها را بوجود می آورد .

    مثلاً گروه های دانش آموزی با ارشاد اسلامی و معلمان و خانواده ها و فعالیت های کتابخانه ای و گروه های تحصیلی و آموزش کنکور در ارتباط هستند . و این نهادها خود با نهادهای بزرگتر نظیر وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش و آموزش عالی و غیره در ارتباط هستند . صدا و سیما و روزنامه ها و مجلات و بولتن های خبری و ورزشی این روابط را برجسته و اطلاع رسانی می کند و چون خود وسایل ا رتباط جمعی و خبرنگاران و رادیو و تلویزیون از ماهواره و روابط بین الملل تاسی و تاثیر می گیرند ممکن است . رفتار و مدل آموزشی و طرز ارائه جدید تدریس و کتاب نوین و قابل اعتمادی  و یا افراد موفقی و یا دانشگاه ها معتبر جهانی را به تبلیغ بکشد و از این نقطه نظر عده ای از دانش جویان و دانش آموزان علاقه خاصی به فردی که از خارج مورد تبلیغ واقع شده قرار بگیرند و برای همنوایی و همرنگی با آن لباس خود را همرنگ و هم شکل لباس ایشان قرار دهند و حرکات و سکنات خود را با حرکات و رفتارها و سکنات آن فرد متناسب سازند و این اولین قدم رسوخ و مدگرایی در میان نوجوانان و جوانان می گردد.

    امروزه ارتباطات از نوع موبایل ، ماهواره ، تلویزیون ، جراید و روزنامه ها بسیار گسترده شده است و شبکه های ماهواره ای در سراسر جهان قابل دسترس هستند . و گیرنده های تلویزیونی در ساعات آخر شب جوانان و نوجوانان و حتی خانواده ها را به خود مشغول می دارد و در این برنامه ها سیاست ها و اقتصاد و هر و ورزش و مبادلات مختلف اجتماعی و هنری و سینمایی و تبلیغی به شدت تبلیغ می گردد.

    در جامعه ما برای پوشش و خوراک و رفتارها هنجارهای دینی و اسلامی و حد و مرز تعیین شده وجود دارد . و عده ای از جوانان و نوجوانان خود را ملزم و راضی به اطاعت و تبعیت از این الگوها و مدل های هنجار شده نمی دانند و با تماشای فیلم های سینمایی و ماهواره ای و مشاهده افراد و هنرمندان و چهره های شناخته شده جهانی در قالب فیلم ها و تبلیغات کالایی و هنری و ورزشی به شدت تمایل ودرون خود را از الگو پذیری وتبعیت و پیروی از نوع رفتار وپوشش و حرکات و رفتارهای فرد مورد علاقه قرار می دهند و از روز بعد لباس آن هنر پیشه و یا چهره آرایی آن چهره سینمایی و یا طرز راه رفتن فلان ورزشکار خارجی و لباس ها و خال کوبی ها و غیره در میان جوانان مد و فراوان می شود و ظاهراً هم هیچگونه خلافی از فرد سرنزده است و ولی ترویج و گسترش این رفتارها و اوج و تعمیم آن باعث نهادی شدن آن رفتار و همگانی شدن آن رفتار درمیان جامعه می گردد . و فرهنگ و تمدن ما را تحت الشعاع قرار میدهد . 

  • فهرست و منابع پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

    فهرست:

    فصل اول

    (کلیات تحقیق)

    مقدمه                                                                                                  2

    کلیات                                                                                                   4

    اهمیت مسئله                                                                                        

    اهداف تحقیق                                                                                         10

    متغیرهای تحقیق،فرضیه و سؤالات تحقیق                                                     11

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات                                                                    13

    فصل دوم

    (ادبیات و پیشینه تحقیق)

    تقلید و مدگرایی در یادگیری بوسیکه مشاهده                                                          15

    نظریه های تقلید                                                                                     17

    ارزیابی نظریه های تقلید                                                                           33

    عواملی که بر احتمال وقوع تقلید اثر می گذارند                                                         37

    انگیزش پیشرفت                                                                                     45

    فوبیها و ترسها و شناخت ها                                                                      53

    سرمشق گیری در رفتار درمانی                                                                58

    فراگیری رفتارهای جدید                                                                          63

    خلاصه فصل                                                                                         67

    فصل سوم

    (روش تحقیق)

    روش تحقیق                                                                                          71

    نمونه آماری و حجم نمونه                                                                       72

    ابزار گردآوری اطلاعات                                                                           74

    روش گردآوری اطلاعات                                                                          75

    روش آماری                                                                                         76

    فصل چهارم

    (تجزیه و تحلیل داده ها)

    تجزیه و تحلیل توصیفی                                                                            78

    نمودار فراوانی                                                                                                 81

    تفسیر آماری                                                                                         82

    تفسیر درصدی                                                                                               84

    تحلیل آماری                                                                                         86

    نتیجه آماری                                                                                          88

    فصل پنجم

    (نتیجه گیری)

    نتیجه گیری                                                                                           90

    محدودیت ها و ملاحظات پژوهش                                                               93

    پیشنهادات                                                                                            94

    منابع و مآخذ                                                                                         95

    پرسشنامه                                                                                            96

    .

    منبع:

    اتو کلاین برگ ، 1372

    روان شناسی اجتماعی

    علی محمد کاردان

    اندیشه

    تهران

    دلاور ، علی ، 1373

    روش های آماری در علوم تربیتی

    _____-----

    پیام نور

    تهران

    دوان شولتز ، 1377

    نظریه های شخصیت

    جمعی از مترجمان

    ارسباران

    تهران

    سید محمدی ، یحیی، 1377

    روان شناسی یادگیری

                -----

    روان

    تهران

    شعاری نژاد ، علی اکبر ، 1365

    جامعه شناسی آموزش و پرورش

                -----

    امیر کبیر

    تهران

    محسنی ، منوچهر ، 1362

    جامعه شناسی عمومی

                -----

    طهوری

    تهران

    نصری ، عبداله، 1372

    مبانی انسان شناسی در قرآن

                -----

    فیض کاشانی

    تهران

    هنسون، 1372

    تکنولوژی جدید ارتباطی

    داوود حیدری

    ارشاد اسلامی

    تهران

پروپوزال در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, تز دکترا در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, رساله در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, پایان نامه در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, تحقیق در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, مقاله در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت