پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 1488
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی

    پایان نامه :

    جهت اخذ درجه کارشناسی رشته علوم اجتماعی گرایش خدمات اجتماعی. 

    فصل اول

    1- مقدمه

    انسانها در فراز و نشیبهای تاریخ همیشه از دردها و آسیب های اجتماعی بسیاری رنج برده اند و همواره در جستجوی یافتن علل و انگیزه های آنها بوده اند تا راهها و شیوه هایی را برای رهایی از آنها بیابند . حال یکی از مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین ، جامعه شناسان ، جرم شناسان ، روانشناسان و متخصصین امر را به خود معطوف داشته موضوع مجرمین کم سن وسال و یا به اصطلاح « اطفال و نوجوانان بزهکار » می باشد که روزبه روز هم گسترش بیشتری می یابد.

    با توجه به وضع موجود نخستین پرسشی که مطرح می شود این است که اقدامات لازم در زمینه مبارزه با جرایم اطفال و نوجوانان چیست ؟

    عده ای ازدیاد جرایم را در سطح جهانی از اختصاصات جوامع متمدن دانسته و معتقدند که بشر به همان سرعتی که به سوی ترقی و تکامل صنعتی و مادی پیش می رود از معنویت دور شده و در نتیجه به تبهکاری و قانون شکنی روی می آورند.شماری نیز ازدیاد جرایم را محصول سستی اعتقادات دینی و مذهبی دانسته و معتقدند که علم و ایمان موجبات رشد انسان را فراهم می آوردو آفاتی نظیر خودپرستی ، حب دنیا ، مجادله با حق راسبب می شود که در نتیجه انسان از رشد و کمال بازمانده و به سوی تبهکاری سوق داده می شود.

    از طرفی می توان گفت که قرن حاضر ، قرن اضطراب و سرعت است و اطفال و نوجوانان عجله دارند تا هرچه سریعتر خود را به مقصد خیالی و مورد نظر برسانند، هر چند که در این راه قواعد و مقررات و قوانین درهم شکسته شوند. بنابراین بزهکاری به عنوان یک پدیده شوم به گونه های مختلف در همه جوامع بشری در طول اعصار و قرون وجود داشته و هر زمانی به شکلهای متفاوت ولی با ریشه های مشترک انجام می گیرد.

    فرد بزهکار بیماری است که در اجتماع رشد کرده و بیماری خود را به دیگران نیز منتقل می سازد ، در نتیجه باید او را شناخت ، علل و عوامل بیماریش را پیدا کرد و درمانش نمود تا امنیت اجتماعی از دست رفته به جامعه برگردد و جامعه بتواند فعال و پویا و با نشاط باقی بماند.

    3-  نظریه بی هنجاری رابرت مرتل

    آیا اهداف فرهنگی و وسایل اجتماعی نهادی در جامعه سازگار هستند یا ناسازگار و اگر ناسازگار هستند علت آن ناسازگاری چیست؟

    مرتون که از ساخت گرایان است معتقد است که درحیات اجتماعی در عنصر ساختاری نقش تعیین کننده دارند. یکی از این عناصر فرهنگ است و عنصر دیگر اجتماع .

    ساختار فرهنگی عبارتست از مجموعه ای سازمان یافته از ارزشها و هنجاری که هدایت کننده رفتار در بین اعضای یک جامعه یا گروه مشترک است.

    ساختار اجتماعی عبارتست از مجموعه ای سازمان یافته از روابط اجتماعی که اعضای جامعه در اشکال مختلف در آن درگیر و شریک هستند . عنصر اصلی این تعریف روابط اجتماعی است.

    نقش و کارکرد اساسی عنصر فرهنگ تعیین و معرفی اهداف و ارزشها در زندگی اجتماعی است.

    عنصر اجتماع نیز تعیین کننده وسایل نهادی شده نیل به اهداف است ، یعنی بایدها و نبایدها را تعیین می کند . مرتون معتقد است که اگر در جامعه ای کارکرد این دو عنصر اساسی هماهنگ با هم باشد در آن جامعه نظم وجود دارد و الگوی تطابق مردم در زندگی الگویی هم نوایانه خواهد بود. به عبارت دیگر در چنین جامعه ای افراد دنبال اهدافی می روند که در درجه اول فرهنگ تعیین کرده است و راه تحقیق آن اهداف با وسایل دنبال می شود که در جامعه مشروعیت دارد. حال اگر این هماهنگی نباشد یعنی بین فرهنگ و اجتماع از لحاظ کارکردی ناهماهنگی و گسست پیش بیاید آنگاه شاهد ناهمنوایی در میان مردم و رواج انحراف خواهیم بود.

    مرتون می گوید الگوی انحرافات و ناهمنوایی و ناسازگاری در جامعه تابع کم و کیف رابطه بین فرهنگ و اجتماع است . مرتون مسأله اجتماعی را اینگونه تعریف می کند : اختلاف اساسی میان معیارهای اجتماعی و واقعیت اجتماعی ، به عبارت دیگر اختلاف کلی میان آنچه هست و آنچه مردم طبق هنجارها و ارزشهایشان می پندارند که باید باشد. ناسازگاری اهداف و وسایل از طریق ایجاد آنومی(بی هنجاری) منجر به بروز اختلال در نظم اجتماعی می شودبه عبارت دقیق تر این ناسازگاری منجر به بروز کجرویهای اجتماعی می شود و این کجرویها طی یک مجموعه فرآیندهای اجتماعی به آنومی(بی هنجاری) تبدیل می شود . بدین ترتیب که اگر رفتار انحرافی یعنی عدول از هنجاریها با توجه به عدم کنترل اجتماعی منجر به دستیابی موفقیت آمیز به اهداف گردد این موفقیت می تواند موجب ترغیب دیگران به انجام رفتار انحرافی شود . با این روند مشروعیت هنجارهای نهادی شده از بین می رود و رفتار انحرافی در سطح وسیعی شیوع می یابد.

    رابطه میان اهداف و وسایل

    رابطه میان اهداف و وسایل طبق الگوی مرتون چهار نوع می باشد:

    1- همنوایی            2- مناسک گرایی               3- واپس گرایی              4- شورش(طغیان)

    1- همنوایی یعنی پذیرش جمعی اهداف و وسایل دستیابی به اهداف که هر دو بنا کننده هماهنگی متعالی بین دو جنبه ساختار زندگی است.

    2- مناسک گرایی یعنی پذیرش وسایل و طرد اهداف . مناسک گرایی پاسخی انطباقی است . فرد علی رغم ترک و فراموشی اهداف مهم فرهنگی ، همچنان هنجارهای نهادی را رعایت می کند.

    3- واپس گرایی پاسخی است که در آن فرد هم اهداف و هم وسایل را طرد می کند . بدین ترتیب وی نه آرزو دارد و نه در فعالیتهای عادی روزمره درگیر می شود.

    4- شورش وطغیان افراد به مانند افراد پیشین نه اهداف را قبول دارند و نه وسایل را. اما سعی در جایگزین آنها دارند در این وضعیت اهداف و وسایلترد افراد تغییر می یابد و ممکن است نوع جدیدی از یکپارچگی بین اهداف جدید و وسایل جدید ایجاد شود.

    مرتون در خلال بحث درباره اهداف و وسایل نهادی شده مفهوم یکپارچگی را یادآوری می شود.

    نظام اجتماعی به واسطه تأکید بیش از حد بر اهداف اجتماعی و متقابلاً عدم تأکید بر وسایل نیل به آن اهداف از یک نوع سوء یکپارچگی رنج می برد در این نظام اغلب مردم دریافته اند که امکان دسترسی به موقعیت را ندارند یا حداقل در محدوده مقررات اجتماعی موجود چنین امکانی وجود ندارد با درک چنین مطلبی مردم برای حصول به موقعیت به شیوه های انحرافی روی می آورند . حاصل این وضع زوال بیشتر مقررات اجتماعی است. به طور خلاصه آنومی هنگامی پدید می آید که شکافی بین اهداف و هنجارهای فرهنگی و ظرفیتهای ساختار اجتماعی برای نیل به موقعیت وجود داشته باشد . یعنی اولی از ایجاد رفتار و نگرش و دومی از تحقق آن جلوگیری نماید. در نتیجه کیفرهای نهادی شده به عنوان وسیله نظم اجتماعی ضمانت خود را از دست می دهند و نبوغ و استعدادهای افراد به تباهی کشیده می شود.

    نظریه بی هنجاری دورکیم

    هرگاه نظارتی که جامعه بر رفتارها و هنجارها دارد ضعیف یا حذف شود ، حالت بی هنجاری یا نابسامانی در جامعه به وجود می آید . بی هنجاری از تضعیف وجدان اخلاقی ناشی می شود و عموماً با بحرانهای بزرگ اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی همراه است. به نظر دورکیم نظم اخلاقی نیروی بیرونی است که برخواهشها و امیال درونی انسان مهار می زند این نظم اخلاقی به صورت وجدان جمعی در می آید و امیال سیری ناپذیر انسان را کنترل می کند. وقتی تغییرات ساختاری (ناشی از پیشرفت یا پسرفتاقتصادی) یک ساخت هنجارمند را به هم می ریزد ، امیال سیری ناپذیر از قید هنجارها آزاد می شود، اما منابع اقتصادی و اجتماعی برای پاسخ به خواهشها ،ماهیتاً محدود است فرد نمی داند که نمی تواند به هر خواهشی دست یابد. رقابت برای رسیدن به هدفهای دست نیافتنی افزایش می یابد. لذت در رقابت است و هدف دست نیافتنی است . کوششها افزایش می یابد و نتیجه کمتر حاصل می شود درا ین وضعیت شوق زندگی از میان می رود و در نتیجه گرایش به انحراف و ناامنی در جامعه فراهم می گردد.

    آنومی یا بی هنجاری صرفاً به دوران بحران ورونق اقتصادی محدود نمی ماند ، به نظر دورکیم مسأله بی هنجاری در جامعه مدرن به صورت مزمن در آمده است و این وضع بسیار اسفبار است . به نظر او ورود جوامع به دنیای صنعت در قرن بیستم ، روابط انسانهارا از نظارت نظم اخلاقی جامعه سنتی آزاد می کند به طوریکه اجتماع سنتی مورد هجوم نیروهای گسستگی جامعه مردن قرار گرفته و اجتماعات ساده رو به تحلیل می روند و با افزایش تراکم جمعیت، زندگی اجتماعی پیچیده می شود ، ارتباطات از صورت برخورد آشنا به صورت برخورد با بیگانه در می آید . از همه مهمتر اعتقادات و رسوم مذهبی مشترک که موجب انسجام اجتماعی می گردید ، رو به تحلیل و تضعف رفته و با کاهش محدودیتهای مذهبی ، حالت بی هنجاری تسریع می شود ، به طوریکه سودجوییهای آدمیها از فشارهای هنجارها رها شده و کسب سود فراتر از هر قاعده ای قرار می گیرد. در این صورت وقتی فرد نتواند به اهداف مورد احترام جامعه نائل شود با واقعیت تلخ شکست رو به رو شده و با توجه به تضعیف مذهب در جامعه مدرن که در این موقعیت می توانست  احساس شکست در فرد را به نحوی جبران و ترمیم کند، موجب روی آوردن فرد به خودکشی ، اعتیاد یا دیگر انحرافات اجتماعی خواهد شد و در نتیجه امنیت فردی و امنیت اجتماعی را به چالش خواهد کشاند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی

    فهرست:

    فصل اول :

    مقدمه ................................................................................ 2

    بیان مسئله ............................................................................ 4

    چهار چوب نظری .................................................................... 5

    نظریه بی هنجاری مرتن............................................................. 5

    نظریه بی هنجاری دوکیم ............................................................ 9

    نظریه شکل ظاهری .................................................................. 11

    نظریه ساختار زیستی ................................................................ 12

    نظریه روانشناختی ................................................................... 13

    نظریه وضعیت اقتصادی .............................................................. 14

    نظریه کنترل اجتماعی ............................................................... 15

    نظریه انتقال فرهنگی ................................................................ 16

    نظریه التقاتی ........................................................................ 17

    سوالات تحقیق ....................................................................... 19

    اهداف واهمیت پژوهش .............................................................. 20

    فصل دوم :

    روش جمع آوری اطلاعات .......................................................... 22

    تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش ................................................... 23

    فصل سوم

    مقدمه ................................................................................ 26

    تاریخچه توچه به بزهکاری نوجوانان درجهان ...................................... 29

    تاریخچه ایجاد قوانین برای نوجوانان بزهکار درایران ............................. 33

    عوامل محیطی جرم ................................................................. 34

    شهر نشینی وجرم .................................................................... 34

    حاشیه نشینی وجرم .................................................................. 36

    مهاجرتهای بی رویه روستائیان به شهر ها............................................ 38

    فقر وبیکاری .......................................................................... 39

    جمعیت وجرم ........................................................................ 41

    نقش خانواده در ساخت اجتماعی ................................................... 42

    بزهکاران جوان – بزهکاران نوجوانان واطفال ..................................... 47

    تقسیم بندی بزهکاران ................................................................ 50

    تشریح مشکل ......................................................................... 52

    جمله سوالی مشکل .................................................................. 52

    تشریح عوامل سازنده مشکل ........................................................ 54

    انگیزه ها  و عوامل درونی ........................................................... 54

    انگیزه ها وعوامل برونی ............................................................. 57

    مشکلات ناشی از زندگی خانوادگی ................................................. 58

    مشکلات ناشی از عوامل اجتماعی ................................................... 68

    مشکلات ناشی از عوامل اقتصادی ................................................... 72

    طرق پیشگیری از ارتکاب بزه اطفال ونوجوانان ..................................... 73

    استراتژی پیشگیری از بزهکاری ..................................................... 81

    فصل چهارم :

    جمع بندی ونتیجه گیری ............................................................. 87

    پیشنهادات پژوهش ................................................................... 88

    نتایج حاصل ازپژوهش ............................................................... 91

    فصل پنجم :

    فهرست منابع ......................................................................... 92

     

    .

    منبع:

    شامبیاتی، هوشنگ/ بزهکاری اطفال و نوجوانان/ تهران: مجمع علمی و فرهنگی مجد و ژوبین چاپ دوازدهم: اسفند 1383

    ستوده، هدایت الله/ آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات)/ تهران: انتشارا آوای نور چاپ نهم 1381

    کوئن، بروس/ در آوری به جامعه شناسی/ ترجمه محسن ثلاثی/ تهران: نشر توتیا چاپ چهاردهم 1382

    ریتز، جورج/ نظریه جامعه شناسی در  دوران معاصر/ ترجمه محسن ثلاثی/ چاپ دوم 1374

    گی روشه/ مقدمه ای بر جامعه شناسی عمومی جلد اول کنش اجتماعی/ ترجمه دکتر هما رنجانی زاده چاپ سوم 1374

    عبادچی. مریم/ حقوق کیفری اطفال/ انتشارات مجد/ چاپ اول 1380

    ویلیام. جی. گود/ خانواده و جامعه/ ترجمه ویدا ناصحی/ تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1352

    علومی، رضا/ بزهکاران جوان/ تهران انتشارات سپهر 1348

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, رساله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژ رفتاری های نوجوانان با تکیه بر از هم گسیختگی خانوادگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت