فهرست و منابع پایان نامه تحلیل مقایسه ای رفتارهای غیر کلامی در دو فیلم آژانس شیشه ای و مارمولک (با تأکید بر بازیگر نقش اول و دوم)
فهرست:
چکیده .......................................................................................... ی
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه .......................................................................................... 2
1- 1 بیان مسئله ............................................................................ 8
1- 2 اهداف تحقیق......................................................................... 10
1- 3 اهمیت موضوع...................................................................... 10
1- 4 سوالات تحقیق ....................................................................... 15
1- 5 فرضیه های تحقیق ................................................................. 16
1- 6 تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته فرضیه های تحقیق .............. 16
فصل دوم : ادبیات تحقیق
مقدمه .......................................................................................... 19
2- 1 بخش اول : ارتباطات غیرکلامی ................................................. 20
2-1- 1 تعریف مفهوم ارتباط غیرکلامی ............................................... 20
2-1- 2 زبان بدن و ارتباط غیرکلامی................................................... 21
2-1- 3 کانال های عمده ارتباطات غیرکلامی ......................................... 22
2-1- 4 انواع ارتباطات غیرکلامی ..................................................... 22
2-1- 5 کارکردهای ارتباطات غیرکلامی .............................................. 23
2-1- 6 انواع ارتباطات غیرکلامی ..................................................... 27
2-1- 7 اصول ارتباط غیرکلامی ........................................................ 34
2- 2 بخش دوم : گفتار بی صدا .......................................................... 36
2-2-1 الفبای بی صدا ...................................................................... 36
2-2- 2 انواع رفتارهای غیرکلامی ..................................................... 36
2-2- 3 نکات موثر بر نمایش های قدرت و گفتار بی صدا .......................... 41
2-2- 4 عوامل موثر در ارسال و درک علائم غیرکلامی ............................. 42
2-2- 5 خاستگاه های نشانه های غیرکلامی ........................................... 44
2-2- 6 تفاوت های فرهنگی در پیام رسانی بدن ...................................... 49
2-2- 7 تعریف و مفهوم ارتباط از نظر مولانا ........................................ 51
2-2- 8 ارتباط غیرکلامی در مثنوی معنوی ........................................... 57
2- 3 بخش سوم : نمایش و سینما ........................................................ 66
2-3- 1 نمایش درام ........................................................................ 66
2-3- 2 فیلم های سینمایی ................................................................ 76
2-3- 3 سبک های فیلم ..................................................................... 85
2- 4 بخش چهارم : نشانه شناسی ....................................................... 89
2- 5 بخش پنجم : بدن .................................................................... 99
2-5- 1 ژست ها و سایر حرکات بدنی .................................................. 99
2-5- 2 بعضی از حرکات اساسی و منشاء آن ها ..................................... 105
2-5- 3 عوامل موثر در تعبیر و تفسیر کردن ......................................... 106
2-5- 4 استفاده از زبان اندام ............................................................. 107
2- 6 بخش ششم : فاصله ................................................................. 120
2-6- 1 تعریف فاصله .................................................................... 120
2-6- 2 قلمروی پاتوق .................................................................... 122
2-6- 3 انواع فاصله ...................................................................... 123
2- 7 بخش هفتم : محدوده حریم .......................................................... 127
2-7- 1 بهره گیری عملی از اندازه حریم ها ............................................ 127
2-7- 2 آیین تعیین حدود و حریم (فضایابی) ............................................ 128
2-7- 3 تاثیر عوامل فرهنی بر شعاع حریم ها ......................................... 128
2-7- 4 حریم شهری در قیاس با حریم روستایی ....................................... 129
2- 8 بخش هشتم : قلمرو و مالکیت ...................................................... 130
2- 9 بخش نهم : دیدگاههای هال در مورد فضا شناسی ................................ 131
2- 10 بخش دهم : حرکات سر ........................................................... 135
2- 11 بخش یازدهم : چشم ها ............................................................ 139
2-11- 1 ارتباط چشمی یا نگاه ........................................................... 139
2-11- 2 انواع نگاه ....................................................................... 145
2-11- 3 عواطف مرتبط با چشم ها ..................................................... 147
2-11- 4 جهت قطع کردن نگاه .......................................................... 148
2-11- 5 طرز برقراری ارتباط چشمی موثر .......................................... 149
2- 12 بخش دوازدهم : چهره ............................................................. 151
2- 12- 1 مفهوم خنده ها .................................................................. 156
2- 12- 2 جهش ابرو ...................................................................... 158
2- 13 بخش سیزدهم : تن صدا ........................................................... 160
2- 14 بخش چهاردهم : لمس کردن ...................................................... 162
2- 15 بخش پانزدهم : حرکات دست و بازو ........................................... 174
2- 16 بخش شانزدهم : پا ................................................................. 187
2- 17 بخش هفدهم : چهارچوب نظری ................................................. 190
2- 17- 1 نظام های رمز غیرکلامی بورگن ............................................ 190
2- 17- 2 الگوی سه بعدی موریس ...................................................... 191
2-17- 3 نظریه بردویس در مورد حرکت شناسی ..................................... 192
2-17- 4 نظریه اکمن و فریسن در مورد حرکت شناسی ............................. 193
2- 18 پیشینه تحقیق ....................................................................... 194
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3- 1 روش و تکنیک تحقیق ................................................................ 199
3-1- 2 تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی .................................................... 205
3-1- 3 واحد ضبط و واحد متن .......................................................... 207
3-1- 4 قواعد شمارش ..................................................................... 208
3-1- 5 مقوله بندی (تعریف، مراحل، خصوصیات) .................................. 209
3-1- 6 انواع تحلیل محتوا ................................................................ 210
3-1- 7 مراحل تحلیل محتوا .............................................................. 228
3-1- 8 مشاهده آزاد ........................................................................ 232
3-1- 9 پرسشنامه معکوس ................................................................ 233
3-1- 10 نحوه پژوهش در زمینه پیام رسانی غیرکلامی ............................. 236
3-1- 11 تاریخچه کاربرد تحلیل محتوا در فیلم های سینمایی ........................ 242
3-1- 12 مفهوم تحلیل محتوا و کاربرد آن در سینما ................................... 242
3-1- 13 نظرات تحلیل محتوا در سینما ................................................ 244
3-1- 14 فرآیند علمی روش تحلیل محتوا برای فیلم های سینمایی .................. 246
3-1- 15 نقاط قوت و ضعف کاربرد تحلیل محتوا در سینما ......................... 247
3-2- ابزار گردآوری اطلاعات .......................................................... 249
3- 3 جامعه و حجم نمونه ................................................................. 249
3- 4 نحوه پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها .......................................... 249
3- 5 محدودیت های تحقیق ............................................................... 250
3- 6 تعریف نظری و عملیاتی داده ها .................................................. 251
3- 7 نحوه کدگذاری ....................................................................... 254
3- 8 واحد تحقیق .......................................................................... 257
3- 9 واحد ثبت ............................................................................. 258
3- 10 تعیین اعتبار ........................................................................ 258
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 بخش اول : آمار توصیفی ............................................................ 260
4-1-1 فیلم آژانس شیشه ای ............................................................... 260
4-1-2 فیلم مارمولک ........................................................................ 280
4-2 بخش دوم : آمار استنباطی ........................................................... 302
4-2-1 فیلم آژانس شیشه ای ............................................................... 302
4-2-2 فیلم مارمولک ........................................................................ 306
4-3 بخش سوم : مقایسه دو فیلم ........................................................... 310
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه .......................................................................................... 323
5-1نتیجه گیری ............................................................................. 324
5-1-1 فرضیه های پژوهش .............................................................. 324
5-2 پیشنهادات .............................................................................. 327
ضمائم ......................................................................................... 328
منابع و مآخذ 333 .
منبع:
الف- کتاب ها
آسابرگر، آرتور (1379)، روش های تحلیل رسانه ها، ترجمه پرویز اجلالی، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
آسابرگر، آرتور (1380)، روایت در فرهنگ عامیانه رسانه روزمره، ترجمه محمد رضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش
آرژیل، مایکل (1378)، روانشناسی ارتباطات و حرکات بدن، ترجمه مرجان فرجی، تهران: نشر مهتاب.
اسلین، مارتین (1375)، دنیای درام، ترجمه محمد شهبا، تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
استم، رابرت (1383)، مقدمه ای بر نظریه فیلم، ترجمه احسان نوروزی و دیگران، تهران: انتشارات سوره مهر.
اولسون، دیوید (1377)، رسانه ها و نمادها، ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش
برکو، ری.ام و دیگران (1382)، مدیریت ارتباطات، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
باردن، لورنس (1375)، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد سمینی دوزی سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
پیرز، آلن (1384)، زبان بدن راهنمای تعبیر حرکات بدن، ترجمه سعیده زنگنه، تهران : نشر جانان.
تی وود، جولیا (1379)، ارتباطات میان فردی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران : انتشارات مهتاب
دادگران، سید محمد (1382)، مبانی ارتباطات جمعی، تهران: انتشارات فیروزه.
دلاور، علی (1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران : نشر رشد.
دیوید، فرد.آر(1384)، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
ساروخانی، باقر (1380)، جامعه شناسی ارتباطات، تهران : انتشارات اطلاعات.
ساروخانی، باقر (1383)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی جلد 1، تهران : انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سولمان، لایل و دیپ، سام (1376)، تجربه ارتباطات در روابط انسانی، ترجمه حبیب الله دعایی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
ساندرز، کریستین و دیکسون، دیوید (1384)، مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت، تهران : نشر رشد.
فرهنگی، علی اکبر،1382، ارتباطات انسانی، تهرانی: انتشارات رسا.
کرتینر، رابرت و کینیکی، آنجلر، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، تهران: نشر پریش.
کریپندورف، کلوس، 1383، تحلیل محتوا، مبانی روش شناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
کریمی، یوسف، 1382، روانشناسی اجتماعی، تهران: انتشارات ارسباران.
کیا، علی اصغر و سعیدی، رحمان، 1383،مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع، تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
گیل، دیوید و آدامز، بربجت، 1384، الفبای ارتباطات، ترجمه رامین کریمیان و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
لربنیگر، اتو، 1376، ارتباطات اقناعی، ترجمه علی رستمی، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
لوتئیس، دیوید، 1384، زبان بدن راز موفقیت، ترجمه جالینوس کرمی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
لتیل جان، استیفن، 1384، نظریه های ارتباطات، ترجمه سید مرتضی نوربخش و سیداکبر میرحسینی، تهران: نشر جنگل.
مایرز، گیل. ای و مایرز، میشل تی، 1383، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمه حوا صابرآملی، تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما.
میرسفید قاضی، علی، 1385، تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات، تهران: نشر مبتکران.
مهرداد، هرمز، 1380، مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباطات جمعی، تهران: نشر فاران.
محسنیان راد، مهدی، 1380، ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش.
وزیرنیا، سیما، 1379، زبان شناخت، تهران: نشر قطره.
ویهزایت، گوردون، 1386، زبان بدن،ترجمه رامین کریمی و دیگران، تهران: انتشارات ثلاک.
وولن، پیتر (1384)، نشانه های و معنا در سینما، ترجمه عبدالله تربیت و بهمن طاهری، تهران : انتشارات سروش.
هولستی، اُل.آر (1380)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالار زاده امیری، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
ب- مقالات و جزوه ها
آذری، غلامرضا (1377)، کاربرد تحلیل محتوا در سینما، فصلنامه رسانه، شماره 34.
آذری، غلامرضا (1385)، جامعه شناسی سینما
فلاحی، کیومرث (1383)، زبان بی زبانی در مثنوی، فصلنامه گفتگو، سال سوم، شماره 9، فروردین و اردیبهشت 1383.
ج- پایان نامه
1- آذری، غلامرضا (1382)، نشانه شناسی ارتباطات غیرکلامی در بین کمدین های سینمای کلاسیک صامت هالیوود (1950-1920)، پایان نامه دکتری ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
.