روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران

تعداد صفحات: 113 فرمت فایل: word کد فایل: 1506
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران

    چکیده:

    در این تحقیق به بررسی اثرا ت بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران پرداخته شد، بدین ترتیب پس از تدوین سوال و فرضیه دال بر اثبات ثبت بازی درمهد کودک بخصوص بازی گروهی و باقاعده درمهد کودک بر میزان رشد اجتماعی، بررسی مباحث نطری و بخصوص نظری وایلند درمحیط رشد اجتماعی تأکید شد، پس از آن تعداد و 60 نفر به عنوان نمونه تحقیق به صورت تصادفی با روش نمونه­گیری خوشه­ای گزینش شدند و از پرسشنامه وایلند بر روی آنها اجرا گردید. سپس از طریق آزمونt استیودنت گروههای مستقل با آزمون فرضیه تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید که میانگین رشد اجتماعی کودکی یا کودکانی که درمهد کودک بازی گروهی و با قاعده انجام می­دهند درمقایسه با کودکانی که در مهد کودک بازی گروهی و با قاعده انجام نمی­دهند، بالاتر است و این تفاوت ازلحاظ آماری در سطح 1 0 / 0 * معنا دار می­باشد. بنابراین می­توان نتیجه­گیری نمود که بازی گروهی و با قاعده درمهد کودک می­توان تأثیر مثبتی را در افزایش رشد اجتماعی کودکان ایفا نماید.

     

    فصل اول:

    موضوع

    مقدمه

    بیان مسئله

    ضرورت پژوهش

    هدف پژوهش

    فرضیه

     

    تعریف مفهومی و عملیاتی

    موضوع: بررسی تأثیر بازی گروهی و باقاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی منطقه 7 تهران بر اساس تست رشد اجتماعی وایلند.

    مقدمه:

    بازی که به معنی تلاش و فعالیت لذت بخش و خوشایند و تفریح است برای رشد همه جانبه کودک ضرورت تام دارد. کودک از طریق بازی احساسات و رویاهای خود را بروز می­دهد. استعدادهایش راشکوفا می­سازد، کنترل به موقع اعمال و حرکات را می­آموزد، بر تجاربش می­افزاید، دنیای درون و اسرار و مشکلاتش را بارز می­سازد و انرژی ذخیره شده خویش راهر جهت مطلوب به مصرف می­رساند. کودک از طریق بازیها، مشکلات و همکاری و رعایت حقوق دیگران و قوانین اجتماعی را یاد می­گیرند. (شفیع آبادی، 1372 ) .

    کودکان خردسال نمی­توانند افکار و عقاید و احساسات خود را به وضوح ازطریق کلمات و گفتار بیان کنند. بازی بخش عمده­ای از زندگی کودک پیش دبستانی را تشکیل می­دهد و باعث رشد شخصیت او می­گردد. موجبات شادی و لذت و انبساط خاطر کودک را فراهم می­کند. همکاری و نوع دوستی و اطلاعات و قوانین را به کودک یاد می­دهد، دامنه تجسم و قصور او را می­گستراند و کودک را به مشاغل گوناگون آشنا می­سازد. (قاضی، 1370 ) .

     بنابه اظهار کارل[1]، گروهی یکی از روانشناسان بزرگ سوئیسی، بازی کودکان مقدمه ای برای کوششهای آینده و آماده شدن برای زندگی آینده است. بدان سان که درآن جدی بودن زندگی بزرگسالات بر دوش کودک سنگینی نمی­کند. او می­گوید دربازی پلیس و ژاندارم کودکی که نقش ژاندارم را می­آفریند و به دستگیری دردی می­رود، گذشته از این که نیروی جهانی او توسعه می­یابد به تأثیر اصل اخلاقی و اجتماعی نیز می­پردازد و در ضمن وظایف و حدود اختیارات این شغل رانیز می­آموزد. به عکس کودکی که نقش دزد را بازی می­کند، با دستگیر شدن و پذیرفتن گوشمالی و در واقع زشتی دزدی را می­پذیرد و به اجرای عدالت اجتماعی احترام می­گذارد، به هر حال از دیدگاه گروهی، هدف بازی در خود نرفته است و بازی نمایانگر زندگی و فعالیت آزاد کودک بوده، در حقیقت او را برای اجرای کارها و وظیفه های سنگین آینده خود آماده می­سازد(بهرامی ، 1370)

    . در کتاب روان شناسی درمانی آلفرد، آدلر[2] که درسال 1907 نوشته شده است بازی به معنای ارضاء غیر واقعی (بیرون از حد حقیقت ) اجمالی مانند برتری جویی و خود نمایی تفسیر شده است و آدلرانیها را سر آغازی برای بیان گذاری ابتدایی ترین و اندیشه آدمی تلقی می­کند. برتری جویی و خود نمایی در سال های کودکی امکان می­دهد که امیال فرد را به سادگی نشان داده و آنها ر اآرام سازند. بدین معنی که کودکان خردسال در بازیهای خویش واقعیت را با توجه به خواستهای خویش دگرگون جلوه می­دهند. زیرا دانش لازم برای پیروی از حقیقت دارند و به این ترتیب ناتوانی و * خود را بر طرف می­سازند.روشن است که آنچه را که بزرگسالان ارضاء غیر واقعی می­نامند برای کودکان مفهوم ارضاء واقعی میل خود نمایی و برتری جویی ر ادارا می­باشد. (قشلاقی، 1356 ).

    روان شناسان امروزی همه بر آنند که کودک بر اساس نیازهای درونی به بازی می­پردازند ، و فعالیتها و کوشش های آگاه یا ناخود گاه وی به منظور آماده ساختن خویش برای زندگی آینده است البته ممکن است از بازی نکات سودمندی فراگیرد که بعداً در زندگی وی به کار آینده. لکن به دست آوردن تجربه و مهارت، یک نتیجه فرعی بازی است و هدف اساسی به شمار نمی­رود. در نتیجه با توجه به نظریات علمای تعلیم و تربیت، توجه و ایجاد امکانات برای بازی ،به کودکان فرصت می­دهند تا بهتر یاد بگیرند. بنابر این بازی می­توان، تقریباً به تمام هدفهای تربیتی از قبیل رشد بدنی و ذهنی، فهم عمومی و تربیت اجتماعی و اخلاقی کودک کمک کند. تربیت بنیاد بشریت است. تربیت کوران رابینا ، لنگان راتوانا، خود خواهان را مردم دوست و نابشرها را بشر می­سازد. کودکان خود را چنان تربیت کنید که بنیان گذار زندگی نو وخادم بشریت باشد. روسو[3] می­گوید:«طبیعت انسان را نیکو خلق کرده و لی جامعه او را شریر تربیت نموده طبیعت انسان را آزاد آفریده لیکن جامعه او را بنده گردانیده طبیعت انسان را خوشبخت ایجاد کرده ولی جامعه او رابدبخت کرده است نسبت به عالم طبیعت به جامعه مثل نسبت خیر است به شر. تربیت عبارتست از ، اعمالی که موجب تجلی شخصیت انسانی و بروز تمایلات و عواطف عالی بشری است. پایه­های زندگی خود برروی چگونگی آموزش و پرورش کودکان قرار دارد. یکی از عواملی که در تربیت کودک مهم است ، محیط و هم صحبتان و مراودههای اجتماعی کودک است چون بشیر با کودکان همسال خود مشغول بازی و اعمال کودکانه است. مطمئناً عادات و اخلاق دیگران دراو موثر خواهد بود. روح کودک پاک است و برای گرفتن هرنقشی آماده پس در اثر روان اجتماعی نادرست ممکن است به زودی نا پاک گردد. بنابر این یکی از مسائلی که در تربیت کودکان اهمیت دارد بازی و تفریحات و سرگرمیهای اوست. پیاژه[4]، رشد اجتماعی کودک را به 3 مرحله تقسیم می­کند: مرحله نخست کودک خود محور یا خود میان بینی است. مرحله دوم کودک کوشش می­کند روابط اجتماعی واقعی بر قرار کند. مرحله سوم داد و ستد اجتماعی به وجود می­آید با دیگران رفتار احترام آمیز دارد.(پارسا، 1371 ) .

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران

    فهرست:

    فصل اول

    موضوع........................................................................................................ 3

    مقدمه .......................................................................................................... 3

    بیان مسئله                                                           .......................... 9

    ضرورت پژوهش........................................................................................ 11

    هدف پژوهش.............................................................................................. 12

    فرضیه......................................................................................................... 13

    تعاریف مفهومی و عملیاتی......................................................................... 13

    فصل دوم

    تاریخچه بازی ............................................................................................ 17

    اشاره­ای گذراند با تاریخچه روانشناسی کودک  ..................................... 18

    بازی از دیدگاه اسلام ................................................................................ 20

    بازی از نظر قرآن....................................................................................... 22

    بازی در کردار و گفتار معصومین ............................................................ 23

    بازی از دید روانشناسی قدیم ................................................................... 24

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                              صفحه

     بازی از دید روانشناسی جدید ................................................................. 26

    تعریف بازی و فرق آن با کار ................................................................... 28

    بازی و رشد اجتماعی  .............................................................................. 32

    ارزش بازی برای کودکان ......................................................................... 42

    شرط مقررات خوب و جامع ...................................................................... 43

    فوائد بازی................................................................................................... 44

    چرابازی برای رشد کودکان ضرورت دارد؟............................................ 46

    انواع بازی.................................................................................................... 47   

    بازی سمبلیک.............................................................................................. 50             

    بازی و بیان کلامی .................................................................................... 52            

    عوامل مؤثر در بازی................................................................................... 54            

    رشد اجتماعی کودک................................................................................... 57            

    رفتار اجتماعی کودک.................................................................................. 59            

    اصول رشد شناختی اجتماعی کودک ....................................................... 65            

    مراحل رشد ذهنی اجتماعی کودک کودکستانی و مهد کودکی ................ 66   

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                     صفحه

    بازی درمانی................................................................................................ 69            

    فصل سوم

    جامعه آماری............................................................................................... 77            

    نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................... 77   

    روش جمع آوری اطلاعات ........................................................................ 77            

    ابزار پژوهش ............................................................................................. 78            

    روشهای آماری........................................................................................... 79            

    نمره گذاری ................................................................................................. 80            

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ازپیمایش..................................... 84             

    توصیفی و استنباطی.................................................................................. 87            

    فصل پنجم  

    بحث و نتیجه گیری ................................................................................... 99

    خلاصه ....................................................................................................... 101

    یافته های اساسی مربوط به فرضیههای تحقیق ...................................... 102

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                       صفحه

    محدودیتهای تحقیق.................................................................................... 104           

    پیشنهادات تحقیق........................................................................................ 105           

    منابع............................................................................................................. 107 

    ضمائم .

    منبع:

    آرین، خدیجه ،«بازی درمانی» ، مؤسسه اطلاعات تهران، 1370، چاپ اول .

    احدی، حسن، «روانشناسی رشد» ، نشر بنیاد، 1376 ، چاپ سوم.

    افروز، غلامعلی، «بچه ها و بازی» ، نشریه پیوند، 1378 ، چاپ سوم.

    بنی جمالی، شکوه السادات ، « روان شناسی رشد» ، نشر بنیاد، 1376 ، چاپ سوم.

    بهرامی ، هادی ،« روانشناسی کودک»، انتشارات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش، 1370 ، چاپ دوم .

    پارسا ، محمد ، « روانشناسی تربیتی» ، انتشارات بهشت، 1371 ، چاپ اول.

    پارسا ، محمد ، « روانشناسی کودک و نوجوان» ، انتشارات مؤلف،1371 ، چاپ اول.

    پیاژه ،ژان، « روانشناسی کودک» ، ترجمه دکتر زینت توفیق ، نشرنی، 1370 ، چاپ دوم.

     

    سیف ، علی اکبر ، «روانشناسی تربیتی » ، انتشارات دانشگاه ، 1384 ، چاپ چهاردهم.

    شفیع آبادی ، عبدالله ،‌« فنون وروشهای مشاوره» ، نشر ترمه، 1372 ، چاپ پنجم.

    شفیع آبادی ، عبدالله ، « مبانی روانشناسی رشد » ، انتشارات چهر، 1372 .

    شریعتمداری ، علی ، «روانشناسی تربیتی» ، انتشارات امیر کبیر ، 1379 .

    شعاری نژادعلی اکبر ، « روانشناسی رشد» ، انتشارات اطلاعات ، 1374 .

    طبلطبایی نیا، محمد، «اسباب بازی و آموزش و درمان» ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، 1366 ، چاپ اول.

    مظلوم ، اشرف ،« بازی زبان سمبولیک کودک» ، انتشارات تیر، 1377 ، چاپ دهم.

    مهجور ، رضا ، « روانشناسی بازی» ، انتشارات شیراز ساسان ، 1378  ، چاپ هشتم. 

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, رساله در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی اثرات بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت