پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 1550
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی

    چکیده

    با توجه به نتیجه بررسی های انجام شده خلاقیت و استعدادهای خلاقه نهفته در کودک و نوجوان قابل رشد وتوسعه است و این کیفیت مستلزم تلاش و کوشش همه جانبه در ابعاد گوناگون کودک و نوجوان به ویژه عزت نفس می باشد.

    موضوع پژوهش حاضر بررسی رابطه خلاقیت و عزت نفس درنوجوانان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت است که با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس صورت پذیرفته است از این رو تعداد 60 نفر از دانش آموزان دختر و پسر که در مقطع راهنمایی مدارس واقع در منطقه 11 آموزش و پرورش تحصیل می کردند انتخاب شدند و آزمونهای عزت نفس کوپراسمیت و خلاقیت عابدی بر روی آزمودنیها اجرا گردید. نتایج نشان می دهد.

    که خلاقیت دربین دختر وپسر تفاوتی ندارد وهمچنین عزت نفس در دختر وپسر تفاوتی ندارد ورابطه مثبتی بین خلاقیت وعزت نفس وجود دارد.

     

     

    مقدمه

    بنا به اعتقاد بسیاری از متخصصان عزت نفس را می توان ازجمله علل مشکلات رفتاری شایع در میان کودکان و نوجوانان سراسر جهان دانست.

    بهترین راه برای بیشتر کردن انگیزش افراد اینست که عزت نفس آنها را افزایش دهیم.معلمان، کارفرمایان و مربیان همواره می گویند که راه بهترین راه برای با انگیزش کردن دانش آموزان ، کارکنان و ورزشکاران بالا بردن عزت نفس آنهاست.

    بالا بردن عزت نفس اقدام پسندیده ای است و احمقانه است اگر کسی با اینکار مخالفت کند . امّا مسئله تقویت کردن عزت نفس نوعی مداخله انگیزشی است که «تقریباً هیچ یافته ای وجود ندارد که نشان دهد عزت نفس اصلاً چیزی را به وجود می آورد بلکه عزت نفس توسط مجموعه ی موفقیتها و شکستها به وجود می آید...آنچه باید بهبود یابد عزت نفس نیست بلکه مهارتهای ما برای برخورد با دنیاست(سلیکمن ، نقل شده در آزار،1994).

    در همین رابطه دو پژوهشگر نتیجه گرفتند که عزت نفس «عمدتاً حاصل موفقیتها و شکستهای مربوط به پیشرفت است که تأثیری مهمی بر پیشرفت بعدی ندارد ،(هلمک و ون آکن، 1995) .پس نکته مهم در این دو نقل قول جهت علیتی بین عزت نفس و پیشرفت /خلاقیت است.(ریو/سید محمدی،1382).

    افزایش عزت نفس موجب افزایش پیشرفت نمی شود بلکه افزایش پیشرفت موجب می شود که عزت نفس بیشتر می شود و از آنجائیکه بسیاری از افراد خلاق به دلیل بی بهره بودن از اعتماد به نفس کافی قادر به ابراز تفکرات نو و ابداعات تازه خویش نیستند و برخی از با استعدادترین و سرآمدترین دانش آموزان خود را با دیدی کاملاً منفی ارزیابی کرده بودند و نمی توانند تخیلات خود را به زبان آورند؛ هدف ما در این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس[1] و خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر است و بررسی راهکارهایی است تا با افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان با هوش زمینه های خلاقیت رادر آنها به وجود آوریم.

     

    بیان مساله :

    محققین معتقدند همه انسانها در کودکی از استعداد خلاق برخوردارند  ولیکن فقدان محیط مناسب وبی توجهی و عدم تقویت این توانایی مانع ظهور آن می گردد. برای هر جامعه ای وجود افراد خلاق ضروری است زیرا جوامع در دوره انتقال و تغییر نیاز مبرمی به راههای خلاق برای مسائل حاد وآینده خود دارند( حسینی، 1376) . بررسی هدفهای آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران نشانگر آنست که برای مقابله مناسب با مسائل فردی و اجتماعی پیچیده نیاز به پرورش افرادی داریم که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خود منطقی و خلاق بیاندیشد( همان منبع).

    با نگاهی به تاریخ گذشته در می یابیم که جهان ما به دست افراد معدودی که در تفکر خود جهشهای خلاقی داشته اند تغییرات بنیادی پیدا کرده است . کالیله، داروین و اینشتین در درک دنیایی که در آن زندگی می کنیم نقش بسیار ارزنده ای ایفا کرده اند اختراعات نیز نشانگر همین نکته اند. ماشین بخار، تلفن ، کامپیوتر و هزاران اختراع دیگر که وجود آنها برای ما عادی شده است بدست کسانی طراحی و ساخته شده اند که ما آنها را خلاق می نامیم. در عالم هنر نیز طی قرنها کتابها، شعرها، تابلوهای نقاشی ، مجسمه ها و ... که جهان ما را غنی کرده اند بوسیله افراد خلاق به وجود آمده اند (شکلتون و فلچر، ترجمه کریمی و جمهری،1371).

    در گستره موضوع خلاقیت مسئله کشف وشناسایی افراد خلاق و عوامل موثر بر خلاقیت از ماهیت ویژه ای برخوردار است زیرا شناخت زود هنگام این افراد آموزش و پروش درست وبه موقع استعدادهای آنان می تواند بزرگترین قدم در راه پیشرفت کشور باشد تاکنون به منظور شناسایی افراد خلاق تلاش های بسیاری صورت گرفته است .رویکرد روانسنجی در ابتدا کوشش کرد با استفاده از شیوه های شبیه به شیوه های سنجش هوش به اندازه گیری خلاقیت می پردازد ولی آزمونهای هوش نتوانستند افراد توانا در تفکر واگرا یعنی افراد چیره دست در ارائه اندیشه های نو و ابتکاری را شناسایی کند. لذا مطالعات بعدی در دو جهت متفاوت پی ریزی شد گروهی از محققین به شناسایی عوامل موثر بر خلاقیت پرداختند و گروهی دیگر به تهیه آزمونهای خاصی برای سنجش خلاقیت. در این مطالعات فرض اساسی این بود که در خلاقیت توانایی ذهنی ویژه ای دخالت دارند بنابراین اکثر آزمونهای ساخته شده به سنجش توانائیهای می پرداختند که در تفکر خلاق اهمیت دارند . یافته های این محققین اولین قدم درجهت مطالعه تجربی خلاقیت بود .( افروز،1372).

    از آنجائیکه بسیاری از افراد خلاق و مبتکر به دلیل بی بهره بودن از اعتماد به نفس کافی قادر به ابراز تفکرات نو و ابداعات تازه خویش نیستند و نمی توانند تخیلات خود را بر زبان آورن، برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و سلامت فکر و بهداشت روانی ارتباط مستقیمی با میزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد. امروزه دردرمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان مانند کم رویی و گوشه گیری ، ناسازگاری و پرخاشگری ، تنبلی و کندروی به عنوان اولین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس ،تقویت اعتقاد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی آنان می پردازد. برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر توانمندیهای بالقوه خود برخوردار شوند می بایست از نگرش مثبت نسبت به خود در محیط اطراف و انگیزه های قوی برای تلاش و کوشش بهره مند شوند بی شک نوجوانانی که دارای عزت نفس قابل توجهی هستند نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه پیشرفت تحصیلی و کارایی بیشتری از خود نشان می دهند. همچنین از بارزترین ویژگیهای صاحبان «تفکر واگرا » و افراد خلاق «داشتن اعتماد به نفس» و «عزت نفس» بسیار بالاست لذا پرورش عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف اولیاء و مربیان می باشد که در این ارتباط بیشترین نقش بر عهده الگوهای رفتاری است (افروز،1377).

    تعادل در عزت نفس در صورتیکه سایر شرایط موجود باشد باعث می شود که فرد به فعل درآوردن استعدادهای بالقوه خود از آن جمله خلاقیت باشد. زماینکه درجه اعتماد و پذیرش خود در او کاهش یابد یاس و نومیدی ناشی از آن در جریان به فعالیت رسیدن قوای خلاقه اختلال و آشفتگی ایجاد می کند یکی از معضلات جامعه ما اینست که افراد خلاق و متبکر به دلیل بی بهره بودن از اعتماد به نفس کافی به ابراز تفکرات نو ابداعات تازه خویش اعتراض کنند در حالیکه افراد خلاق و نوآور در پی جلب توجه این و آن نیستند و اتفاقاً در بسیاری از مواقع در مورد استهزای عمل دیگران هم قرار می گیرند از میان مجموعه ویژگیهای افراد خلاق به دو صفت می توان برخورد کرد که تمام محققان و کارشناسان که سالها در این زمینه کار کرده اند به خصوص کیلفورد و دیگران بر آنها تأکید داشتند یکی برخورداری از قوه تخیل قوی در دوران کودکی و دیگری داشتن اعتماد به نفس قوی در نوجوانی و جوانی .سپس هرگاه بتوانیم این دوصفت را در کودکان و نوجوانان با هوش خود بپردازیم زمینه خلاقیت در آنان به وجود می آید (افروز،1371).

    برخی از مطالعات نشان داده اند که چون عزت نفس بالا در برخی از ویژگیهای رفتاری و همچنین با رضامندی شخص و فعالیت کارآمد همراه است برای انسان مهم می باشد و چون که افراد با عزت نفس پائین اغلب در تعاملات اجتماعی خجالتی و نسبت به طردشدن آسیب پذیرند اکثر متخصصین بالینی عزت نفس مثبت را از اعمال اساسی در سازگاری اجتماعی – عاطفی فرد می دانند و معتقدند که احساس بی ارزشی عمیق ریشه بسیاری از نابهنجاریهای روانی است که در بین افراد انسان دیده می شود (شاملو،1369).

    از آنجائیکه از بارزترین ویژگیهای صاحبان «تفکر واگرا» و « افراد خلاق » داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بسیار بالاست و از آنجائیکه بسیاری از افراد خلاق و متکبر به دلیل بی بهره بودن از اعتماد به نفس کافی قادر به ابراز تفکرات نو و ابداعات تازه خویش نیستند در این پژوهش تلاش در جهت پاسخ به این سوال است که آیا بین عزت نفس و خلاقیت در میان دانش آموزان دخترو پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟

     

    اهمیت پژوهش

    یکی از ارزشمندترین راههای استفاده از خلاقیت بکار بردن آن برای بهبود روبط است. زیرا انسانها در سطوحی بیشمار و گوناگون در برابر پذیرش امواج طیف یکدیگر ، به ویژه نسبت به انگاره ها و قالبهای فکری که درباره یکدیگر در سر دارند حساس و پذیرا هستند. در واقع همین اندیشه ها و گرایشهای نهفته است که رفتار موفق یا ناموفق ما را می سازد.

    در رابطه عزت نفس با خلاقیت نیز مانند هر چیز دیگر، دقیقاً همان چیزی را به دست می آوریم که به آن اعتقاد داریم و باور ماست ، مگر اینکه ازژرف ترین سطح وجودمان رابطه ای درست  ودلخواه را بطلبیم.( گواین ،ترجمه خوشدل،1381).

    مردمانی که با آنها در رابطه ایم همواره چون آینه بازتاب اعتقادات خود ما هستند و ما نیز چون آینه بازتاب باورهای آنها هستیم پس می توان روابط را از قدرتمندترین ابزار رشد و کمال خود دانست.

    اگر صادقانه به روابط خود بنگریم می توانیم دریابیم که چگونه روابطی آفریده ایم .برای استفاده از رابطه ی عزت نفس با خلاقیت به منظور حفظ و بهبود سلامت و تناسب اندام و زیبایی جسمانی راههای بسیاری وجود دارد و تندرستی و جاذبه ما مانند هر چیز دیگر زاییده ی گرایشهای ذهنی ماست پس عوض کردن باروها و تغییر اعتقادات یا شیوه همنوایی که با خویشتن و جهان داریم می تواند اثرات جسمانی ژرف و شگرف پدید آورد(گواین، ترجمه خوشدل،1381).

     

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت می باشد.

     

    فرضیه پژوهش

    بین خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد.

    خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است.

    عزت نفس در دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است.

     

    تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات

    تعریف نظری خلاقیت: خلاقیت را می توان با اشاره به تعدادی توانایی ذهنی که منجر به تولید آثار خلاق می شود توصیف کرد. مهمترین این ویژگیها واگراست تفکر واگرا منجر به حل مساله می شود.گیلفورد[2](1962، 1959، 1950) خلاقیت را نوعی توانایی فکری دانسته و تفکر خلاق را منجر به خلاقیت می شود یکی از انواع واگرا می داند ولی معتقد است که در این نوع تفکر اطلاعات بصورتیکه ارتباطی با مطلب گذشته داشته باشند شناخته شد محصولی جدید ایجاد می کنند.

    تعریف عملیاتی خلاقیت:نمره ای که فرد در آزمون خلاقیت عابدی کسب می کند.

    تعریف نظری عزت نفس: تعریف نظری عزت نفس عبارتست از ارزیابی مدام شخصی نسبت به ارزشمندی خویشتن خود ، این صفت حالت عمومی دارد و محدود و زودگذر نیست.

    تعریف عملیاتی عزت نفس: در این پژوهش منظور از عزت نفس نمره ایست که هر فرد از پرسشنامه کوپراسمیت می گیرد به عنوان عزت نفس کلی فرد محسوب شده و نمره ای بین 0 تا 50 را در برمی گیرد(شاملو،1369).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت

    فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    چکیده .............................................................................................................. 2

    مقدمه ............................................................................................................... 3

    بیان مساله ...................................................................................................... 4

    اهمیت پژوهش................................................................................................. 9

    هدف پژوهش .................................................................................................. 10

    فرضیه پژوهش .............................................................................................. 10

    تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات ............................................................ 11

    فصل دوم :پیشینه پژوهش

    بخش اول : عزت نفس

    تعریف عزت نفس ........................................................................................... 13

    فرآیند شکل گیری و تحول عزت نفس ........................................................... 15

    منظور از احترام به خود ضعیف یا قوی چیست؟......................................... 21

    ملاک های ایجاد عزت نفس در نوجوانان....................................................... 28

    دیدگاههای نظری درباره عزت نفس............................................................... 29

    نظریه های مربوط به عزت نفس .................................................................... 32

    کوپر اسمیت............................................................................................. 32

    آبراهام مازلو........................................................................................... 33

    ویلیام جیمز ............................................................................................. 34

    نظریه پردازان صفات ............................................................................. 35

    نظریه پردازان یادگیری اجتماعی............................................................ 36

    نظریه پردازان روان پویشی .................................................................. 37

    بخش دوم : خلاقیت

    سیر تحول مطالعه خلاقیت ............................................................................. 41

    خلاقیت ............................................................................................................ 43

    مراحل خلاقیت................................................................................................. 48

    تحول خلاقیت در طول زندگی ........................................................................ 50

    اجزای تشکیل دهنده خلاقیت........................................................................... 52

     دیدگاههای خلاقیت ........................................................................................ 56

    تورسن .................................................................................................... 56

    کیلفورد..................................................................................................... 59

    کارل راجرز.............................................................................................. 60

    دوبونو...................................................................................................... 62

    نظریات خلاقیت .............................................................................................. 63

    رویکرد باستانی ...................................................................................... 63

    رویکرد روانکاوی ................................................................................... 64

    رویکرد روانکاوی جدید از خلاقیت ....................................................... 65

    رویکرد گشتالت....................................................................................... 67

    رویکرد تداعی ......................................................................................... 67

    رویکرد رفتارگرایی ................................................................................ 68

    رویکرد روانسنجی ................................................................................. 69

    الگوهای خلاقیت .............................................................................................. 69

    آزبورن .................................................................................................... 69

    آزبورن – چارنز...................................................................................... 70

    استین ...................................................................................................... 70

    نلر............................................................................................................. 71

    کالا گر...................................................................................................... 73

    مروری بر تحقیقات انجام شده در روابط با موضوع پژوهش ............ 73

     

    فصل سوم : روش پژوهش

    مقدمه ............................................................................................................... 82

    جامعه آماری پژوهش .................................................................................... 82

    نمونه آماری و روش نمونه گیری .................................................................. 82

    ابزار پژوهش .................................................................................................. 83

    روش جمع آوری اطلاعات.............................................................................. 83

    روش آماری ................................................................................................... 83

    پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ................................................................ 84

    مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت....................................................................... 84

    اعتبار و پایایی آزمون کوپر اسمیت .............................................................. 85

    روایی آزمون کوپر اسمیت ............................................................................ 87

    پرسشنامه خلاقیت عابدی .............................................................................. 87

    تاریخچه خلاقیت عابدی ................................................................................. 88

    پایایی آزمون .................................................................................................. 88

    اعتبار آزمون .................................................................................................. 89

    شیوه نمره گذاری............................................................................................ 89

     

    فصل چهارم:توصیف وتحلیل داده ها

    روش محاسبه ................................................................................................. 91

    توصیف داده ها............................................................................................... 91

    فرضیه پژوهش................................................................................................ 92

    فصل پنجم :نتایج پژوهش

    بحث ونتیجه گیری........................................................................................... 97

    محدودیتها........................................................................................................ 101

    پیشنهادها......................................................................................................... 101

    منابع ومآخذ..................................................................................................... 102

    پیوست ها

    پیوست الف

    پیوست ب

     

    .

    منبع:

    اتکنیون ،ریتاال وریچارد سی و اسمیت ،ادواردای و بم ، داریل ج و هوکسما (1378) ؛ زمینه روانشناسی هیلگارد ؛ مترجم براهنی و همکاران ، تهران رشد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی1998).

    آریانپور کاشانی ، عباس(1370)، فرهنگ کامل انگلیسی فارسی ،تهران:امیرکبیر.

    آمابلی، ترزا(1357)؛ شکوفایی خلاقیت کودکان ؛ترجمه قاسم زاده (1372)،تهران : دنیای نو.

    آناستازی آن ،(1376)؛ تفاوت های فردی، ترجمه جواد طهوریان ،مشهد آستان قدس رضوی.

    براندن ، نایاتیل؛ روانشناسی حرمت نفس،ترجمه هاشمی ، 1376، تهران ،شرکت سهامی انتشار.

    بودو ،آلن ؛ خلاقیت در آزموشگاه ،ترجمه علمی خانزاده ،1358،تهران : چهر.

    بیابانگرد، اسماعیل(1373)؛روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان ،تهران، انجمن اولیاء و مربیان.

    دوبونو،ادوارد،1933؛فکر در قلمرو وعمل،ترجمه پرویز امیروار(1363)، تهران، رازی.

    پارسا، محمد(1374)؛ روانشناسی تربیتی ، تهران : سخن .

    پوپ،آلیس و مک هیل، سوزان و کریهد، ادوارد ؛ افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان ،ترجمه پریسا تجلی، 1374، تهران : رشد.

    حسینی، افضل السادات ،(1380)؛ ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد: آستان قدس رضوی.

    دادستان،پریرخ(1376)،ارزشیابی شخصیت کودکان، تهران، رشد .

    دوریس جی (1378)؛ آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان ،ترجمه مجتبی جوادیان، آستان قدس رضوی، چاپ سوم.

    دهکانپور و همکاران.

    ریو، جان مارشال، انگیزش و هیجان ؛ مترجم یحیی سید محمدی، 1382،تهران : نشر

    ساپنیگتون ،اندرو(1379)بهداشت روانی ،ترجمه شاهی برواتی ،تهران،روان.

    علی اکبر،(1371)،روانشناسی یادگیری وآموزش، تهران، آگاه.

    سیمونتون، دین کیف(1377)؛ خلاقیت ،جنبه های شناختی ،شخصیتی ، تحولی واجتماعی ؛ ترجمه دکتر حسین شکرکن ، مجله تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز .

    شاملو،سعید(1369)،بهداشت روانی،تهران،رشد.

    شولتز، دوان(1378)، نظریه های شخصیت ؛ترجمه یوسف کریمی و همکاران ، 1381، تهران ، ارسباران.

    شیهان، ایلین (1964)؛ عزت نفس، ترجمه دکتر مهدی گنجی،1383؛ تهران: رشد.

    کالاکر، جیمز(1381)؛ آموزش کودکان تیزهوش ،ترجمه مهدیزاده ،مشهد ،آستان قدس رضوی.

    کلمر،هرپس،کلارک،امینه ، رینولوبین (1375)؛ روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان ،ترجمه پروین علیپور،آستان قدس رضوی.

    کوپراسمیت،س(1371)،عزت نفس ،ترجمه پریرخ دادستان ،تهران ،ارسباران.

    گواین،شاکتی(1381)؛ تجسم خلاق، ترجمه گیتی خوشدل، تهران ،روشنگران.

    لورای، برک؛ روانشناسی رشد، مترجم یحیی سیدمحمدی،1381، تهران: ارسباران.

    ماسن ،هنری،پاول، کیکان ،جروم، کارول هوستون،آلتامین وی کالنجر، جان ،(1379)؛ رشد شخصیت کودک ،ترجمه مهشید یاسایی،تهران،مرکز.

    مالتز، ماکسول(1975)؛ روانشناسی خلاقیت؛ ترجمه مهدی قراچه داغی،1380، تهران،اسراردانش.

    میلانی فر،بهروز(1374)؛ بهداشت روانی،چاپ چهارم، تهران، قوس .

    نکویی، بیوک(1378)؛ رابطه خلاقیت ،باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری خود نظم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسر و تاثیر جنسیت بر متغیرهای عزت نفس و خلاقیت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت