فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان متوسطه نظری منطقه 11 تهران
فهرست:
چکیده
مقدمه
فصل اول : کلیات پژوهش
بیان مسئله ................................................................................................................... 2
اهمیت وضرورت موضوع پژوهش ................................................................................ 3
اهداف پژوهش ............................................................................................................ 6
فرضیه های تحقیق ....................................................................................................... 7
متغیرها......................................................................................................................... 8
تعاریف نظری وعملیاتی متغیرها .................................................................................... 9
الف ) تعاریف نظری .................................................................................................... 9
ب) تعاریف عملیاتی .................................................................................................... 11
فصل دوم :پیشینه تحقیق
پیشینه موضوع پژوهش درایران .................................................................................... 13
پیشینه موضوع پژوهش در جهان ................................................................................... 14
مبانی نظری تحقیق........................................................................................................ 17
تعریف هیجان ..................................................................................................... 17
تعریف هوش ...................................................................................................... 19
ریشه های تاریخی هوش هیجانی ......................................................................... 19
هوش هیجانی وبهره هوشی .................................................................................. 23
آموزش هوش هیجانی ......................................................................................... 26
آیامی توان هوش هیجانی را آموخت وآموزش داد .................................................. 27
برنامه های آموزشی که مستقیماً درمورد هوش هیجانی می باشند............................... 28
رشد تنظیم هیجانی .............................................................................................. 30
عوامل موثر در قابلیت هیجانی .............................................................................. 31
نقش خود............................................................................................................ 31
مهارت های قابلیت هیجانی ................................................................................. 32
هوش هیجانی در محیط کار ................................................................................. 34
هوش هیجانی وتفکر انتقادی ................................................................................ 39
تمایز بین احساسات سازنده ومخری ..................................................................... 42
استفاده از عواطف برای تعیین اهداف .................................................................... 44
طبقه بندی هیجانی ............................................................................................... 45
انگیزش وهیجان .................................................................................................. 46
ترس هیجان ....................................................................................................... 46
دلیل اهمیت عواطف چیست ................................................................................ 47
چگونگی شکل گیری هوش هیجانی ...................................................................... 48
انواع هوش ......................................................................................................... 51
مدل های هوش هیجانی ....................................................................................... 54
ویژگیهای آزمون هوش هیجانی ............................................................................ 55
آزمونی Eqi ....................................................................................................... 57
زمینه های تاریخی هوش هیجانی .......................................................................... 61
نظریه سالوی ....................................................................................................... 67
هوش هیجانی وهوشبهر بالا................................................................................... 69
خلاقیت چیست .................................................................................................. 71
تعریف خلاقیت .................................................................................................. 72
مراحل خلاقیت ................................................................................................... 75
نظریه های خلاقیت ............................................................................................. 77
رویکردتداعی گری و رفتار گرایی ........................................................................ 78
رویکرد شناختی .................................................................................................. 79
رویکرد روان کاوی ............................................................................................. 80
رویکرد انسان گرایی ........................................................................................... 81
رویکرد روان سنجی ............................................................................................ 83
ویژگیهای افراد خلاق .......................................................................................... 84
موانع خلاقیت ..................................................................................................... 86
موانع خلاقیت در مدرسه ..................................................................................... 86
محیط کلاسی مناسب برای پرورش خلاقیت .......................................................... 88
نقش معلم درپرورش خلاقیت دانش آموزان .......................................................... 90
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه .......................................................................................................................... 93
روش تحقیق ................................................................................................................ 93
جامعه آماری ................................................................................................................ 93
نمونه وروش نمونه گیری ............................................................................................. 93
ابزار جمع آوری اطلاعات ............................................................................................. 94
الف: آزمون هوش هیجانی بار-آن (Bar-on)............................................. 94
ب: آزمون خلاقیت عابدی .................................................................................. 95
روش آزمون خلاقیت عابدی ......................................................................................... 95
چگونگی اجرای تحقیق ................................................................................................. 96
شیوه نمره گذاری ابزار اندازه گیری خلاقیت ................................................................... 97
روش آماری ................................................................................................................ 97
روش تجزیه وتحلیل داده ها ......................................................................................... 97
فصل چهارم : تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه :......................................................................................................................... 99
شاخص های آماری مربوط به کل آزمودنی ها.................................................................. 100
نمودار هوش هیجانی .................................................................................................... 101
نمودار خلاقیت ............................................................................................................ 102
آزمون فرضیه اصلی ...................................................................................................... 104
نمایش گرافیکی همبستگی هوش هیجانی با خلاقیت ....................................................... 105
نتایج آزمون همبستگی .................................................................................................. 106
آزمون فرضیه های فرعی ............................................................................................... 107
یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات هوش هیجانی دختران وپسران ......................... 108
یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات هوش هیجانی رشته های علوم انسانی با ریاضی وتجربی 109
یافته های مربوط به مقایسه میانگین نمرات خلاقیت رشته های علوم انسانی با ریاضی وتجربی 110
یافته های مربوط به میانگین هوش هیجانی دانش آموزان پایه اول با دوم وسوم .................. 111
یافته های مربوط به میانگین خلاقیت دانش آموزان پایه اول با دوم وسوم.......................... 112
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دختران( جدول 4-4) ......................................... 113
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی پسران ( جدول 5-4) .......................................... 113
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان پایه اول دبیرستان (جدول 6-4) ....... 114
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان پایه دوم وسوم ( جدول 7-4) ........... 115
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان گروه تجربی وریاضی ( جدول 8-4) . 115
همبستگی بین خلاقیت وهوش هیجانی دانش آموزان گروه علوم انسانی ( جدول 9-4) ...... 116
فصل پنجم : نتیجه گیری
مقدمه .......................................................................................................................... 118
پیشنهادات
الف : پیشنهادات مبتی بر فرضیه های بررسی شده .................................................. 121
ب: پیشنهادات برای تحقیقات بعدی ..................................................................... 122
ج: پیشنهادات جانبی ........................................................................................... 122
محدودیتها ................................................................................................................... 122
منابع فارسی ................................................................................................................ 124
منابع انگلیسی .............................................................................................................. 129
پیوست ........................................................................................................................ 130
پرسشنامه هوش هیجانی بار –آن ................................................................................... 131
پرسشنامه خلاقیت عابدی ............................................................................................. 134
.
منبع:
آمابیل،تزرا،1989،شکوفایی خلاقیت کودکان،ترجمه حسین قاسم زاده و پروین عظیمی،1368،تهران،دنیا ی تو
اسبورن،الکس،1369،پژوهش استعدادهای همگانی ابداع و خلاقیت،ترجمه قاسم زاده،انتشا را ت ناهید.
افروز،غلامعلی،1371،نوجوانان،استقلال،شخصیت و خلاقیت،مجله پیوند،شماره 158،تهرا ن،انتشارات انجمن اولیا و مربیان
اکبر زاده،نسرین،(1383 )، هوش هیجانی،دیدگاه سالووی و دیگران،تهران،انتشارات فارابی
بنکداری ، نسرین،1384،بررسی رابطه هوش هیجانی و والدین با سازگاری اجتماعی فرزندان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران .
بودو،آلن،خلاقیت در آموزشگاه،ترجمه علی خانزاده،تهران،ا نتشارا ت چهر .
پورا فکاری،نصرت الله 1373 فرهنگ جامع روانشناسی و روان پزشکی،تهران، انتشارات نشر فرهنگ معاصر .
. تورنس،پل،1979،استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای آزمون و پرورش آ ن،ترجمه حسن قاسم زاده،1372،تهران،دنیای تو .
حسینی،افضل سادات،1378، ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ،مجله استعدادهای درخشان،سال نهم،شماره 2.
خائف الهی ، احمد علی . دوستار ، محمد . 1382 ، ابعاد هوش هیجانی ، فصلنامه مدیریت وتوسعه ، شماره 181.
خسمه ، اکرم ، 1378، بررسی ارتباط حافظه معنائی وخلاقیت دردوگروه از دانش آموزان تیز هوش وعادی ، پایان نامه دکتری چاپ نشده ، دانشگاه علامه طباطبائی
دهشیری،غلا مرضا (1382)،هنجاریابی پرسشنامه بهره هیجانی بار – آ ن در بین دانشجویان دانشگاهها ی تهران و بررسی ساختار عاملی آ ن پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طبا طبایی .
دلاور ، علی ، 1374، مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی ، تهران انتشارات رشد .
راجرز،کارل،1984،در آمدی بر انسا ن شدن،ترجمه قاسم قاضی،تهران،دانشگاه آزاد اسلامی .
ساختمانیان ،صمد،1374،بررسی و مقایسه روش آموزش ویژه و عادی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر کلاسهای سوم ابتدایی مدارس غیر انتفاعی شهر شیراز،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی.
سام خانیان ، محمد ربیع ، 1381، خلاقیت ونو آوری در سازمان و مدیریت آموزشی ، تهران : انتشارات اسپند هنر
سعیدی،علی 1381،بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دا نش آموزان،رساله ارشد چاپ نشده،تهران،دانشگاه علامه طبا طبایی
سول سو،رابرت،ال،روان شناسی شناختی،ترجمه فرهاد ماهر،1371،تهران،انتشارات رشد .
سیاروچی،ژوزف و فورگانس ،ژوزف و مایر،جان (1383)،هوش عاطفی در زندگی روزمره،مترجمان : نوری امام زاده ای، اصغر . نصیری،حبیب اله . اصفهان : ا نتشا رات نوشته
سیف ، علی اکبر،1367، روانشناسی پرورشی ، تهران ، انتشارات رشد
شل کراس،دوریس جی،آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان،ترجمه مجتبی جوادیان،1372،مشهد،انتشا را ت آستان قدس رضوی
شولتز،دو آن،روانشناسی کمال،ترجمه گیتی خوشدل،1364،تهران،نشر نو.
شولتز ، دوآن .شولتز، سیدنی آلن .1377 ، نظریه های شخصیت ، ترجمه سید محمدی ، تهران نشر هما.
عباسی،غفور،1384 . بررسی ومقایسه هیجانی مادران و دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر 12 – 10 ساله با و بدن اختلالهای عاطفی – رفتاری شهرتهران و ارائه یک برنامه مداخله ای،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طبا طبایی.
قاسم زاده،حسن،1372،خلاقیت ا ستعدادهای همگانی،تهران،نشر بانک .
فرجی،ذبیح اله،1372،انگیزش و هیجان،تهران،انتشارا ت خردمند.
فرگونس،جرج یو شیو تاکانه،1989 تحلیل آماری در روانشناسی و علو م تربیتی،ترجمه علی دلاور و سیامک نقشبندی،1383،تهران،نشر ارسباران .
گلمن ، دانیل ، 1382، هوش هیجانی ، ترجمه نسرین پارسا ، تهران ، انتشارات رشد.
لفرانسوا،گای،آر،1380،روانشناسی برای معلمان،ترجمه هادی فرجامی،مشهد،انتشارا ت آ ستان قدس رضوی .
مالتز ماکسول،روانشناسی خلاقیت،ترجمه مهدی قره چه داغی،1368،تهران،نشر شبا هنگ
مزلو،ابراهام،1369،انگیزش و شخصیت،ترجمه محمد رضوانی،انتشارا ت آستا ن قدس رضوی .
مزلو،ابراهام،افقهای والاتر فطرت انسان،ترجمه رضوانی،1374،مشهد،انتشارات آ ستان رضوی .
مقصودی،جعفر،1384،بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و روان سناختی ( هوش هیجانی،خلاقیت،خود پنداره،خود کار آمدی،منبع کنترل ) کار آفرینان تهرانی با افراد عادی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی.
مهر محمدی، محمود،1374،چرا باید برنامه درسی را به سوی مساله محوری سوق دهیم،فصلنامه تعلیم و تربیت،دانشگاه تهران،شماره 43 و44 .
میر افضل،فاطمه،1371،نقش معلم در پرورش خلاقیت،مجله استعدادهای درخشان،شماره 3.
نلر،جی . اف،1377،آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش،ترجمه فریدون بازرگانی دیلمقانی،تهران،انتشا را ت سمت .
نلر،جرج،اف 1369،هنر و علم خلاقیت،ترجمه سید علی اصغر مسدد،شیراز،انتشارا ت دانشگاه شیراز
نلر،جورج،اف،هنر و علم خلاقیت،ترجمه سید علی اصغر مدد،1369،شیراز،انتشا را ت دانشگاه شیراز.
والفی ، مهدی ، 1378، خلاقیت فراسوی اسطوره نبوغ ، تهران ،نشر روزنه
وایربرگ،رابرت،خلاقیت فراسوی اسطوره ای نبوغ،ترجمه مهدی والفی،1378،تهران،نشر روزنه .
.هین،استیو،هوش هیجانی برای همه،ترجمه رویا کوچک انتظار،مژگان موسوی،1383ّ تهران،نشر تجسم خلاق.
هین،استیو،(1384) هوش هیجانی برای همه،راهنمایی عملی هوش هیجانی،مترجمان،کوچک انتظار،رویا و موسوی شوشتری،مژگان،قم : تجسم خلاق..
43. Barrows harward , 2002 problem – based learning , especially in the contet of large classes avaloable in ( www. Pbth.)
44. pauli , pott , u , mertesocker , Bettina , & Beckman , d , 2004
45. lopes , p.n.2003. emotional intelligence , personality and the perceived quality of social relation ships. journal of personality and individval differenes.
46. schutt , n.c. , 2001, emotional intelligence . journal of personality and individual differences .
47. hunt , n &Evanns , I . 2004 , predicting. Traumatic stressusing emotional journal of behavioral research and therapy.
48. Brockett , m . A , 2004 , emotional intelligence and its relation to every day behaviov. Of personality and individual difference .
49. Cherniss , c.(2000) . emotional intelligence, what it is and why it matters. Annual meeting of the society for industrial and organizational psychology new orlands , lA , april 15 , 2000.
50. johnson , R. p . & indvik , g . 1999. oryanizational benefits of having emotionally intelligent managers and employees . Journal of work place learniny F vol .11, no . 3, 84-88.
51. kierstead , g . 1999. human Resource management trends and issves , emotional intelligence in the work place – research directorate – psc
52. poon teny fatt , g . 2002 emotional intelliyence , for human vesource manayers . management
53. Research news . vol 25 , no . 11, 57-74.
54. rahim , m. a.& minors , p 2003 , effects of emotional intelligence on concern for quality and problem solviny managerial avditing yournal.
55. Torrance, 1989,Fostering,academic creativity in gifted students.
Bartel,martin 2001,Nine classroom creativity killers
.