پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان

تعداد صفحات: 96 فرمت فایل: word کد فایل: 1582
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان

    چکیده :

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودپندره دختران و دختران نوجوان می‌باشد بدین منظور 30 نفر از دانش‌آموزان دختر و 30 نفر از دانش‌آموزان پسر سال سوم راهنمایی منطقه 4 شهر تهران از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله به گونه تصادفی انتخاب شدند پس از انتخاب نمونه‌های تحقیق از آنها خواسته شد تا به آزمون خودپنداره راجرز پاسخ دهند تا ارتباط آنهامورد بررسی قرار گیرد. پس از جمع‌آوری داده ها از T مستقل برای تجزیه و تحلیل فرضیه پژوهش استفاده گردید و این نتیجه بدست آمد که بین خودپنداره دختران و پسران نوجوان تفاوت معناداری وجود ندارد.

     

     

     

    فصل (1)

     

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه

    در طول هزاران سال گذشته، گزارشهای تاریخی ، نظریات فلاسفه و شاعران، داستانها و افسانه‌ها گواه بر این مطلب است که انسان دارای این نیاز است که خودش را خوب بداند و تمام کارکردهایش را اخلاقی و منطقی جلوه دهد. در طول چند سال گذشته نیز بسیاری از روان‌شناسان این نظریه را پذیرفته‌اند که انسان دارای نیاز به عزت‌نفس[1] و خودپنداره مثبت از خود است.

     

     

     

     

     

     

     

     

    روان‌شناسانی مانند آدلر[2] (1930) ، آلپورت[3] (1937) ، راجرز[4] (1959)، سالیوان [5] (1953) ، هورنی [6] (1937) ، جیمز[7] (1890) ، مازلو [8] (1970) ، مورفی [9] (1947) ، رانک [10] (1959) ، به مسئله خود[11] و خودپنداره[12] توجه کرده‌اند. (اسدی ، 1374)

    باید دانست که انسان بی‌آنکه احساسی نسبت به ارزش خود داشته باشد، نمی‌تواند زندگی کند هر فردی اندک اندک به یقین ارزش شخصی خود می‌پردازد و آن را در سطحی قرار می‌دهد و همواره چنان رفتار می‌کند که بتواند آن را از هر گزندی مصون بدارد. (منصور 1358، ص 87)

    بسیاری از موفقیتها و شکستهایی که مردم تجربه می‌کنند، به صورت تنگاتنگ به چگونگی دیدگاه آنها نسبت به خود و ارتباطشان با دیگران مربوط می‌شود.

    شخصیت هر فرد در گرو هویت او می‌باشد. چنانچه هویت فرد به خوبی شکل نگیرد یا فرد دچار پراکندگی هویت باشد، دچار پراکندگی شخصیت نیز می‌شود. بنابراین ، شخصیت بهنجار نیازمند شکل‌گیری هویت مناسب است.

    شکل‌گیری هویت، از رشد خود شروع می‌شود. رشد خودانگاره از شش تا هشت ماهگی که کودک بین خود و محیط تفکیک قائل است، شروع می‌شود. از 5/1 تا سه سالگی، شکل‌گیری مجدد صورت می‌گیرد و فرد خود را جزء گروه می‌داند در سه سالگی اولین نشانه‌های شخصیت‌گرایی در کودکان دیده می‌شود و در سن هشت سالگی نیز شخصیت‌گرایی بیشتر می‌شود و در دوره نوجوانی، خودانگاره ، تقریباً کامل می‌شود.

     

    در ارتباط با رشد هویت، عزت نفس هم مهم است که از سن هشت سالگی شروع می‌شود و با شایستگی‌های جسمی و رفتاری کودک در مسائل تحصیلی مرتبط است و شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر، موفقیتهای تحصیلی، موفقیت رفتاری، تواناییهای جسمی، موفقیت در زمینه خلاقیت و نوآوری نقش مهمی در عزت نفس فرد دارند. عزت نفس در اثر تغییر و تحولات دوره نوجوانی کاهش می‌یابد؛ البته این کاهش عزت نفس، موقتی بوده و مجدداص با تقویت خود و اطرافیان بالا می‌رود.

    خویشتن پنداری هر فرد به ثبات و همگونی در زندگی‌اش نیاز دارد و در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهد. اگر خویشتن پنداری فرد به سرعت تغییر کند فرد فاقد یک شخصیت مقاوم و قابل اتکا خواهد شد. موفقیتها و شکستهای هر فرد برای کیفیت خویشتن پنداری او تأثیر می‌گذارد. [13]

     

    1-1         بیان مسئله

    برای انسان هیچ حکم ارزشی مهم‌تر از داوری او در مورد "خود" نیست و ارزشیابی شخص از "خود" قطعی‌ترین عامل در روند رشد روانی است. این ارزشیابی تماماً به شیوه قضاوت آگاهانه و صریح شفاهی یا برشمردن صفات و توصیف حالات نیست، بلکه به صورت احساس می‌باشد. در هر واکنشی احساساتی دخیل است. بنابراین تصویری که یک فرد از "خود" دارد به صورت ضمنی در همه واکنشهای ارزشی او تجلی می‌کند.(اردبیلی ، 1374)

    اولین بار رنه دکارت در سال (1644) اصول اولیه خویشتن‌پنداری را در کتاب اصول فلسفه با مطرح ساختن مقوله "شک" ارائه داد. پس از او زیگموند فروید سال (1900) میلادی تئوری خویشتن‌پنداری را به عنوان یک مقوله روان‌شناختی مهم مطرح نمود.

     

    با اینکه دنباله روان فروید علاقه زیادی به این مقوله نشان ندادند ولی دختر فروید آنا در سال (1946) بر اهمیت این مقوله تأکید ورزید. در سکات کلی در سال (1945) از مقوله خویشتن پنداری به عنوان یک نیروی اولیه انگیزشی در رفتار انسانی یاد نمود.

    رایمی در سال (1948) از معیارهای خویشتن‌پنداری در مشاهده‌های خود استفاده کرد و اعلام نمود که روان‌درمانی اساساً بر روی تغییر دادن معیارهی بینش فرد نسبت به خودش استوار است.

    آدلر درتئوری خود در ارتباط با مفهوم شیوه زندگی به بیان خویشتن‌پنداری پرداخته است. ولی مفهوم خود یا خویشتن‌پنداری را، اعتقاد به اینکه «من که هستم» تعریف می‌کند. ( کرسینی 1991) . به نظر آدلر (1963) اگر هدف از انجام هر رفتار مشخص گردد عواقب و نیز مسیر تکاملی آن رفتار به سادگی معین خواهد گردید.

     

    تاکنون مؤثرترین معیار روان‌شناختی در خصوص خویشتن‌پنداری مربوط به کارل راجرز در سال 1974 بوده است.

    راجرز "خود" را به عنوان یک محصول اجتماعی معرفی می‌کند که از طریق روابط بین فردی گسترش می‌یابد. او اعلام می‌کند که در وجود انسان همیشه یک تمایل قوی برای دارا بودن یک نگرش مثبت از سوی دیگران و خود فرد نسبت به خودش وجود دارد.[14]

    دنیای اطراف هر فرد و موجودات درون آن در رابطه با خویشتن‌پنداری هر فرد ادارک می‌شود. در تمام زندگی فرد سالم، همیشه یک تمایل دائم برای پذیرفتن ایده‌هایی جدید و رفع ایده‌های قدیمی وجود دارد. خویشتن‌پنداری همیشه خودش را در مقابل از دست دادن عزت‌نفس محافظت می‌کند. برای همین است که هر فقدانی سبب بروز اضطراب افراد خواهد شد.

     

    2-1      پرسشهای پژوهش

    با توجه به مسائل فوق می‌توان مطرح کرد

    آیا بین خودپنداره دختران و پسران تفاوت وجود دارد؟

     

    3-1     ضرورت پژوهش

    یکی از اصول بهداشت روانی خودشناسی است هر فردی دارای امکانات، توانایی‌ها و محدودیت‌هایی است کسانی که نیروها و کاستی‌های خودآگاهند و یا واقعیتهای مربوط به خود و محیط بیشتر آشنایی دارند کمتر گرفتند نارضایتی و اشتباه می‌شوند از این جهت یکی از برنامه‌های مهم بهداشت روانی آشنا ساختن افراد به خودشناسی، از نظر امکانات بدنی و روانی است . (منصور، 1358)

    چهارچوب درونی داوری هر انسانی مناسب‌ترین زاویه دید برای فهم و درک رفتار اوست .(اتکنسیون 1378، ص 101 ، به نقل از مقاله اینترنتی).

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان

    فهرست:

    فصل 1    

    مقدمه ............................................................................................................ 3

    بیان مسئله .......................................................................................... 7

    پرسشهای پژوهش ............................................................................. 10

    ضرورت پژوهش ............................................................................... 10

    اهمیت پژوهش .................................................................................... 13

    فرضیات پژوهش ................................................................................ 13

    6-1متغیرها و تعاریف آن............................................................................... 13

    فصل 2

    مقدمه ............................................................................................................ 16

    الف : ادبیات و نظرات خودپنداره:

    خود و تعریف آن ............................................................................... 19

    تاریخچه کشف مفهوم خود ............................................................... 20

    انواع خود ............................................................................................ 23

    4-2فرآیند تشکیل خود، خودپنداره و ادراک آن ........................................... 27

    5-2نظریه‌های "خود" و خودپنداره................................................................ 34

    5-2-1 خود در دیدگاه فروید.......................................................................... 35

    5-2-2 خود از دیدگاه آدلر............................................................................. 38

    5-2-3 خود در دیدگاه آلبرت الیس................................................................ 40

    5-2-4 خود از دیدگاه اریک برن.................................................................... 41

    5-2-5 خود از دیدگاه یونگ............................................................................ 45

    5-2-6 خود از دیدگاه گلاسر.......................................................................... 46

    5-2-7 خود از دیدگاه راجرز.......................................................................... 47

    5-2-8 خود از دیدگاه مدل انگیزشی.............................................................. 54

    5-2-9 خود از دیدگاه کوپر اسمیت................................................................ 56

    5-2-10 خویشتن از دیدگاه آلپورت............................................................... 61

    عزت نفس از دیدگاه اسلام.............................................................................. 64

    نیازهای مرحله نوجوانی.................................................................................. 67

    ب: تحقیقات انجام شده در مورد خودپنداره.................................................. 72

    فصل 3

    مقدمه................................................................................................................ 79

    1-3 جامعه آماری و ویژگی آن ..................................................................... 80

    نمونه و ویژگیهای آن ......................................................................... 80

    روش نمونه‌گیری ............................................................................... 81

    ابزار پژوهش ...................................................................................... 81

    آزمون خودپنداره راجرز................................................................... 82

    2-3-3روایی و پایایی ابزار پژوهش ............................................................. 83

    4-3روش اجرای آزمون ................................................................................ 86

    5-3نمره‌گذاری آزمون .................................................................................... 87

    6-3روش جمع‌آوری داده‌ها ........................................................................... 88

    روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ............................................................... 88

    فصل 4

    جداول و نمودارها............................................................................................ 90

    فصل 5

    مقدمه................................................................................................................ 100

    1-5 خلاصه تحقیق......................................................................................... 101

    2-5 محدودیت ها............................................................................................ 102

    3-5 پیشنهادات................................................................................................ 103

    منابع و پیوست ها........................................................................................... 104

    .

    منبع:

    الف : منابع فارسی

    آزاد ، حسین (1368) " روانشناسی مرضی کودک" ، تهران ، انتشارات پاژنگ ، چاپ دوم .

    اردبیلی ، یوسف (1376) ، " اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش" ، انتشارات بعثت

    اردبیلی ، یوسف (1374) ، راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای و روشهای کسب و کاربرد اطلاعات شغلی" ، نشر فهیم .

    ارسطوی ایرانی ، هایده (1372) ، " بررسی ارتباط خودپنداره با جنسیت و پیشرفت تحصیلی" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    اسدی ، محمد (1374) ، " هنجاریابی خودپنداره پیرز هاریس در نزد دانش‌آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی استان کرمان" پایان نامه کارشناسی ارشد.

    اکبرزاده ، نسرین ، (1376) ، " گذر از نوجوانی به پیری" ، انتشارات دانشگاه الزهرا(س)

    براندن ، ناتانیل ، (1371) ، " روانشناسی حرمت نفس" ، ترجمه جمال هاشمی ، انتشارات شرکت سهامی انتشار.

    براندن ، ناتانیل ، (1379) ، " روانشناسی عزت نفس" ، ترجمه مهدی قراچه باغی ، چاپ اول ، نشر نخستین.

    بیابانگرد ، اسماعیل ، (1373) ، " روشهای افزایش عزت نفس در نوجوانان".

     بیابانگرد ، اسماعیل ، (1371) ، " روانشناسی نوجوانان" چاپ دوم ، نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ دوم

     پوربختیار ، حسین ، (1372) ، " بررسی گرایشهای تحصیلی و شغلی نوجوانان دختر و پسر سال سوم راهنمایی و مقایسه با آرزوها و علایق والدین" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.

     پرکی ، ویلیام ، (1378) ، " خودپنداری و موفقیت تحصیلی" ، ترجمه سید محمد میرکمالی تهران ، نشر سیطرون.

     تقی زاده ، فاطمه (1378) ، " اعتباریابی فرم کوتاه ریت سنج تحصیلی شغلی برای دختران دانش‌آموز سال اول دبیرستان استان قم" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)

     جعفری ، پروین ، (1372) ، " بررسی ارتباط خودپنداره با جنسیت و پیشرفت تحصیلی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشکده تعلیم و تربیت .

     حکیم آرا ، محمد علی ، (1374) ، " هنجارهایی سیاهه خودپژوهشی شغلی هالند در میان دانش‌آموزان سالهای سوم راهنمایی و اول دبیرستان" ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، داشنگاه تربیت مدرس.

     حمزه‌ای ، مهوش ، (1376) ، " هنجاریابی آزمون شغلی شخصیتی هالند در ارتباط با رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر تهران " " پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا (س) .

     حمزه‌لویی ، فاطمه ، (1375) ، " بررسی تاثیر خودپنداره بر عملکرد دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س).

     خلیلی ، اکرم ، (1375) ، " بررسی عوامل اجتماعی موثر بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان " ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی.

     دلاور، علی ، (1367) ، " روشهای آماری در علوم تربیتی " ، انتشارات دانشگاه پیام نورد.

     لاجرز ، کارل ، (1369) ، " درآمدی بر انسان شدن " ، ترجمه قاسم قاضی.

     روحانی ، فرشته (1359) ، " رابطه خودپنداره و عوامل تشکیل‌دهنده آن با موفقیت تحصیلی" ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

     ساعی ، علی ، (1374) ، " تاثیر عوامل اکتسابی بر موفقیت آموزشی افراد در آزمون ورودی دانشگاه و درون دانشگاه" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.

     شرترز ، بروس ئی ، (1371) ، " بررسی و برنامه‌ریزی زندیگ شغلی و تحصیلی" ، ترجمه طیبه زندی پور ، تهران ، انتشارات فردوس ، چاپ سوم .

     شفیع‌آبادی ، عبدالله ، (1375) ، " راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و نظریه‌های انتخاب شغل" ، تهران ، انتشارات رشد ، چاپ سوم .

     شفیع‌آبادی ، عبدالله ، (1377) ، " راهنمایی تحصیلی و شغلی " ، انتشارات پیام نور، چاپ هفتم.

     شفیع‌آبادی ، عبدالله ، (1366) ، " فنون و روشهای مشاوره " ، تهرن انتشارات رز، چاپ سوم.

     شفیع آبادی ، عبدالله ، (1377) ، " روشهای مشاوره و روان درمانی"، نشر دانشگاهی ، چاپ ششم .

     طلایی عبدی ، حسن ، (1367) ، " پیشرفت تحصیلی و ارزشهای اجتماعی و آرزوهای شغلی در فرهنگ قشرهای دانش‌آموزان چهارم متوسط شهر خرم‌آباد"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

     عبدلی ، قوام شهیدی و آکین چی  ، (1374) ، بررسی رابطه تیپ شخصیتی با رشته تحصیلی در بین دانشجویان دختر" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا(س) .

     عراقی ، نسرین ، (1377) ، " بررسی رابطه تیپ شخصیتی با هویت شغلی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهراء (س) .

     عوض‌زاده ، عزیز (1375) ، " بررسی راطه بین تیپهای شخصیتی و گرایش شغلی دانش‌آموزان نظام جدید آموزش متوسطه شهرستان گچساران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبائی.

     کانفیلد ولز، (1379) ، " افزایش خودپنداره دانش‌آموزان در مدارس" ، ترجمه سوسن سیف، انتشارات دانشگاه الزهراء (س) .

     محسنی ، نیک چهره ، (1375) ، " ادراک خود" ، انتشارات بعثت.

     مشکی ، مهدی ، (1378) ، " بررسی میزان تاثیر آموزش مشکل‌گشایی برخودپنداره نوجوانان پسر دبیرستانهای گناباد در سال 1378" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.

     مصفا، محمد جعفر، (1365) ، " تفکر زائد" ، تهران ، چاپ سوم .

     ممتاز ، شهلا ، (1375) ، " ارزشهای شغلی دانشجویان با رشته‌های تحصیلی در دانشگاههای دولتی شهر تهران " ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهراء (س) .

     منصور ، محمود ، (1358) ، " احساس کهتری" ، تهران ، انتشارات رشد.

     مهدی‌زاده هنرمند ، مهناز ، (1375) ، " بررسی تاثیر شناخت درمانی در کاهش افسردگی و افزایش هماهنگی مولفه‌های خودپنداره" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.

     میرباقری، مزدیک ، (80-1379) ، " بررسی تاثیر بحث گروهی بر سطح پرخاشگری و سطح خودپنداره دانش‌آموزان دبیرستانهای منطقه 6 تهران در سال 80-1379 ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.

     نصیری ، نوباوه و داوری ، (1374) ، " بررسی ارتباط تیپ شخصیتی دانش‌آموزان دختر با رشته‌های تحصیلی" ، پایان نامه کارشناسی ، دانشگاه الزهراء (س)

     هالند ، جان ، ال ، (1376) ، حرفه مناسب شما چیست؟ " ترجمه سیمین حسینیان و سیدمنور یزدی، تهران ، انتشارات کمال تربیت ، چاپ دوم.

     

    References:

    Albeta University, (2000) , “ Career choice, Females Occupational Aspiration” . Fast web/getdoct ericdb…

    A. Moon . M. (2001) . “Negative Self- Concept Observed in Overweight Girls as Young as Age”.

    Asci , F. H. , (2001), “The Relationship of Self- Concept and Perceived Athletic”,…

    Bikos , l. H . (2000) . “ Educational and Vocational Aspirations of Minority and Female Students”.

    Helm, E. (1999) . “ Career Development and Adventure Education”.

    Herting , W.K. Blach. A. (2000) . “Factors Affecting the Occupational and Educational Aspirations of Children and Adolescents”.

    Holland, J . L. (1962) . “Som Exploration of Theory of Vocational Choice One – and – Two Yers Longitudinal Studies”.

     Johnson, S . (1996) . “ Career Development Theory” .

    Leonard , H. N. (1995) . “ A Self- Concept Based Model of Work Motivation.

    10- Price, S . L . Cook . T. D & Church. M . B . (1997) . “ Sport Aspirations of Inner- City Boys”.

    11- Purky , W . (1998) . “ An Overiew of Self- Concept Theory for Counselors”.

    12 – Rojewski , J . W . (1999) . “ Occupational and Educational Aspirations and Attainment of Young Adults With and Without Learning Disability” .

    13- Vocational Development , (1998) , “ Report of The School – to – Work Task Force” .

    14- Wisconsin Longitudinal Study of Social and Psychological Factors in Aspirations and Attainment” , (1992-1993), .

    htt, www , wlss – htm

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, رساله در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه خودپنداره دختران و پسران نوجوان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت