فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش تلفن همراه و تاثیرات آن بر وضعیت فرهنگی-ارتباطی دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مجتمع ولیعصر در سال تحصیلی 86-85
فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ………………………………………………..……………………1
بیان مسئله ………………………………………….….…………………...2
اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………….….….……………………6
اهداف تحقیق ……………………………………….….……....……………9
سوالات تحقیق ……………………………………………………………..10
فرضیات تحقیق …………………………………………………….………12
تعاریف واژگان …………………………………………………….………13
فصل دوم: مروری بر ادبیات نظری تحقیق
مقدمه ……………………………………………………………………..……………20
درآمدی بر مطالعات انجام شده در باب حوزه تحقیق ………………….…………..……………..21
درآمدی بر نظریات، تئوری ها و اندیشه ها ……………………….………….…..…………….45
تاریخچه ای از نخستین اندیشه های جامعه شناختی ارتباطات ………….…….……..……………...45
نظریه های رسانه شناسی: اینیس و مک لوهان …………………..……….……..………………49
نظریات مکتب شیکاگو: لاسول، لازارسفلد (مرتون ) و لوین ………....…………..………..………52
ارتباطات جمعی و فرهنگ ………………………………………………..……..…….…….56
به سوی تعریف فرهنگ …………………………………………………….……….……...58
مشخصات فرهنگ ………………………………………………………….…….…….…59
تکنولوژی ارتباطات و فرهنگ ……………………………………………..……….....….… 59
دیدگاه مک لوهان در مورد تحول فرهنگی …………………………………..…………….…...60
جنبه های جامعه شناختی تلفن همراه ……………………………………………………...…61
استفاده کنندگان تلفن همراه در ایران …………………………………………………….…...62
تلفن همراه و فاصله میان زمان – مکان …………………………………..…………………...64
مصرف تظاهری تلفن همراه ……………………………………………..………………….67
متنی کردن، زبان و کد اجتماعی ……………………………………………………………70
اقتصاد صنعت تلفن همراه در ایران ………………………………………….………………75
تلفن همراه، عدم قطعیت و اعتماد ………………………………………….………………...77
تلفن همراه، سبک زندگی و آینده ……………………………………………………………78
موبایل، هویت فردی و فردگرایی ………………………………………..…………………...82
تلفن همراه، دسترسی فوری و فرهنگ فوری …………………………...………………………86
موبایل به عنوان تکنولوژی فردی و خصوصی …………………………....……………….…….87
موبایل، تکنولوژی شخصی و اطلاعات شخصی ...……………………....………………………...87
تفسیر نسبی از ابعاد شخصی موبایل ……………………………….…………………………88
موبایل، فردیت، دوستان و خانواده ……………………………………………………...……89
موبایل، ابعاد فردی و عمومی: ضرورت ها و محدودیت های اجتماعی ………………………………90
فصل سوم: روش
روش تحقیق …………………………………………………………………………….94
ابزار گردآوری داده ها ……………………………………………………………………95
پایایی ابزار ……………………………………………………………………………...95
شیوه اجرای پرسشنامه ……………………………………………………………………97
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………..……97
شیوه تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………....…98
فصل چهارم: یافته های تحقیق
یافته های توصیفی ………………………………………………………………..……100
یافته های مبتنی بر سوالات تحقیق ………………………………………………………..107
یافته های مبتنی بر فرضیات تحقیق ……………………………………………………….128
فصل پنجم: نتیجه گیری
مقدمه ……………………………………………………………….………………..140
نتایج تحقیق ………………………………………………………….………………...142
بحث …………………………………………………………………………………147
پیشنهادات تحقیق ……………………………………………………………………….153
محدودیتهای تحقیق ……………………………………………………………………...154
منابع و مآخذ ………….
منبع:
کتب فارسی:
-اکرامی،محمود:مردم شناسی،ارتباط خودمانی:پژوهشی در پدیده sms ،نشر ایوار،تهران،1386.
-آذری غلامرضا، مقدمه ای بر: اصول و مبانی ارتباطات، تهران:صدا و سیمای ج.ا.ا،1384.
-دادگران سید محمد، افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، تهران:مروارید، 1382.
-ساروخانی باقر، جامعه شناسی ارتباطات،تهران: اطلاعات، 1376.
-ساروخانی باقر،درامدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی،تهران:1377.
-سودین ورنر/ تانکارد جیمز، نظریه های ارتباطات، تهران: دانشگاه تهران، 1381.
-شرام ویلبر، زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات، غلامرضا آذری/ زهرا آذری، تهران: خدمات فرهنگی رسا، 1381.
-کانرتون پل، جامعه شناسی انتقادی، حسن چاوشیان، تهران: اختران، 1385.
-لیتل استیفن جان ، نظریه های ارتباطات، ویراسته: علی قاسم نژاد جامعی، سید مرتضی نور بخش/ سید اکبر میر حسینی، تهران: جنگل، 1384.
-معتمد نژاد کاظم، جایگاه بنیادی ارتباطات جمعی در «مطالعات فرهنگی» بررسی زمینه های نقد اندیشی و شیوه های ارتباط پژوهشی بنیانگذاران مکتب بیرمنگام، دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز پژوهشی ارتباطات، تهران، 1384.
-مهرداد هرمز ، مقدمه ای بر: نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران: موسسه فرهنگی – پژوهشی فازان،1380
-محسنیان راد،مهدی:ارتباط شناسی،سروش،چاپ سوم،تهران،1378.
-نظریه کنش ارتباطی، کمال پولادی، تهران: روزنامه ایران، موسسه انتشاراتی1384
-تام باتومور (1375). مکتب فرانفکورت، حسینعلی نوذری، نی.
مقالات فارسی:
-سعیدی، علی اصغر(1384) فرهنگ مصرفی : هوای های نفسانی جوانان و زنان در جامعه مصرفی، نامه پژوهش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره 9 ، بهار 1383 صص 81-55
-عاملی، س. ر (1382الف) دو جهانی شدن ها و آینده جهان، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 69-70، خرداد و تیر 1382، ص ص 15-28.
____ (1382 ب) دو جهانی شدن ها و جامعه جهانی اضطراب، نامه علوم اجتماعی، جلد11، شماره 1، مهر 1382، ص ص 143-174.
____ (1382ج) دو جهانی شدن ها و هویت های همزمان آینده، در کارگاه علمی آینده اندیشی ____ (1384) دو جهانی شدنها و روندهای معکوس فرهنگ، مجموعه مقالات و سخنرانی های دومین کارگاه آینده اندیشی، به کوشش علی پایا و حسین راغفر، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
-عبداللهیان، ح. (1384) نوع شناسی و بازتعریف آسیب های اینترنتی و تغیرات هویتی در ایران، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 2و3: ص ص 135-154.
-کوثری، م. (1384) آنومی اجتماعی در اجتماعات مجازی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 2و3، ص ص 171-194.
-منتظر قائم، م. (1382) سنخ شناسی رادیو در دوران معاصر: با تکیه بر دو مفهوم مالکیت سازمانی و هویت مخاطبان، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، جلد 1، شماره 1، ص ص53-74.
-وثوقی، م. (1384) فردگرایی و جمع گرایی ایرانیان از دید سیاحان خارجی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 2و3: ص ص251-274.
کتب انگلیسی:
-Babbie, Earl (2006), The Practice of Social research, 11th edition, Belmont: Wadsworth.
- Habermas ,Jurgen (1996), The Structural Transformation of the Public Sphere, translated by Thomas Burger, Fredrick Lawrence, The MIT PressCambridgeMassachusetts.
- Melkote, Srinivas R. (1991), CommunicationforDevelopment in the Third World,
-Abercombie, N., et al (2000), Contemporary British Society, Polity.
-Agar, J. (2003) Constant Touch: A Global History of the Mobile Phone, London: Polity Press
-Blau, P. (1964) Exchange and Power in Social Life, New York: Wiley.
-Castells, M. (1996-1998) The Information Age: Economy, Society, and Culture. (three volumes), Oxford: Blackwell
-Corrigan, P. (1997) The sociology of Consumption, London: Sage
-Giddens, A. (1981) A Contemporary Critique of Historical Materialism, Vol. I Power, Property and the State, Berkeley: University of California Press---, (1979) The Central Problem of Social Theory, Berkeley: Universityof California, (1984) The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration, Berkeley: University of Cali.
---, (2000) Runaway world, London, Polity PressKarenza, M and --- ---Rutter, J., (2004), Understanding Consumers’ Understanding of Mobile Entertainment, in Mobile Entertainment, user-centred perspectives, edited by Karenza Moore and Jason Rutter, University of Manchester, pp 49-66
-Kopomaa, T. (2003) The reunited family of the mobile information society, Hession, E. (2001) Booty Call: How Marketers Can Cross into Wireless Space, Dublin: Púca
-Iran Ministry of Telecommunication, (2004) Iran: Department of information and Statistics
-Ling, R and Yttri, B. (1999) “Nobody Sits at Home and Waits for the Telephone to Ring:” Micro and Hyper-Coordination through the Use of the Mobile Telephone. Telenor Forskning og Utvikling, FoU Rapport
30/99.
-Plant, S. (2000) On the Mobile. The Effects of Mobile
Telephones on Social and Individual Life.
-Saeidi. Ali A. (2004) The Effects of Constant Touch on Consumer Behavior: The Case of Iranian Mobile Users, in Mobile Entertainment, user-centred perspectives, edited by Karenza Moore and Jason Rutter, University of Manchester, pp. 100-113
-Slater, D., (1997) Consumer Culture and Modernity, Blackwell
-Townsend, A M. (2000) “Life in the Real-Time City: Mobile Telephones and Urban Metabolism”. Journal of Urban Technology, (7)2: pp. 85-10:
-Veblen, T, (1975) [1899]) The Theory of Leisure Class, New
York: Augustus M. Kelly
-Ameli, S. R. (2002) Globalization, Americanization and British Muslim Identity, London, ICAS Press.
-Ameli, S. R. & Merali, A. (2004a) Dual Citizenship: British, Islamic or Both – Obligation, Recognition, Respect and Belonging, London, IHRC, Press.
-Ameli, S. R. Elahi, M., Merali, A. (2004b) Social Discrimination: Across the Muslim Divide, London, IHRC Press.
-Ameli, S. R. & Merali, A. (2005) Secular or Islamic: What Schools do British Muslims Want for Their Children?, London, IHRC Press.
-Ameli, S. R. & Merali, A. (2006) Hijab, Meaning, Identity, Otherization and Politics: British Muslim Women, London, IHRC Press. -Buss, A. (2000) The Evolution of Western Individualism, Religion, No. 30, pp. 1-25.
-Coates, P. (2006) The Human and Natural Environment, H. Temperley & C. Bigsby (eds.), A New Introduction to American Studies, London, Pearson Longman.
-Elliott, A. (2005) concepts of the Self, Cambridge, Polity Press.
-Elliott, A. & Lemert, C. (2006) The New Individualism: The Emotional Costs of Globalization, London & New York, Routledge.
-Fortunati, L. (2001) The Mobile Phone: An Identity on the Move, Personal and Ubiquitous Computing, 5:85–98.
-Freud, S. (1984) On Metapsychology: The Theory of Psychoanalysis, Edited by A. Richards, Harmondsworth: Penguin.
-Giddens, A. (2001) Sociology: 4th edition, Cambridge, Polity Press.
-Gollinson, D. L. (2002) Managing Humour, Journal of Management Studies, No. 39 (3), pp. 269-288.
ْ-Goncalo, J. A. & Staw, B. M. (2006) Individualism–collectivism and group creativity, Oranizational Behvior and Human Decision Processes, xxx.
-Sung, N. Lee, Y. H. (2002) Substitution between Mobile and Fixed Telephones in Korea, Review of Industrial Organization, pp. 367-374.
-Palen, L, Salzman, M. and Youngs, E (2001) Discovery and Integration of Mobile Communications in Everyday Life, Personal and Ubiquitous Computing, Vol. 5:109–122.
-Robertson, R. (1992), Globalization, London, Sage.
Trafimow, D., Triandis, H., & Goto, S. (1991). Some tests of the distinction between the private and the collective self. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 649–655.
-Triandis, H. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological Review, 96, 506–520.
-Triandis, H. (1995). Individualism and Collectivism. Boulder, CO: -----Westview Press.
-Williams, R. (1989)Resources of Hope, London, Verso.
-Wilska, T. A. (2003) Mobile Phone Use as Part of Young People’s Consumption Styles, Journal of Consumer Policy, Vol. 26: 441–463.
-Yen, L.H., Huang, T. L. & Hwang S.Y. (1997) A protocol for causally ordered message delivery in mobile computing systems, Mobil Networks and Applications, No. 2, pp. 365-372.
اینترنت:
BBC, British Broadcasting Company, (2001) World -Service program.www.bbc.co.uk/worldservice
Geser, H. (2001) On the Functions and Consequences of the Internet-
for Social Movements and Voluntary Associations. Zürich, (2nd release): http://socio.ch/movpar/t_hgeser3a.htm
sociological Theory of Mobile Phone. Zürich, (2003) Toward a
http://socio.ch/movpar/t_hgeser3a.htm
http://ir/-. mondediplo. Com/ article 342. html. 2004.fornia
. Ibrahim Kushchu, M. Halid Kuscu; From E-government to M-government: Facing the Inevitable; Mobile Government Lab (mGovLab); 2004..
-Ibrahim Kushchu, Chester Borucki; A Mobility Response Model for Government; Mobile Government Lab (mGovLab); May 2004..
- Farshid Ghyasi, Ibrahim Kushchu; Uses of Mobile Government in Developing Countries, Copyright May 2004 © mGovLab.. Betty Yu, Ibrahim Kushchu; Evaluating Mobility for Citizens; Copyright May 2004 © mGovLab.. Information for Development Program (infoDev) of the World Bank; the United Nations ICT Task Force; and the Wireless Internet Institute (W2i), a Division of World Times, Inc.,2003
- www.receiver.vodafone.com/06/articles/pdf/07.pdf
Yksikot/YTK/julkaisu/mobile.html
- http://www.motorola.com/mot/documents/0,1028,333,00.pdf
- Rautiainen, P. (2000) Mobile Communication of Children and
Teenagers: Case Finland 1997-2000. Tampere:
http://www.telenor.no/fou/prosjekter/Fremtidens_Brukere/seminarer
-Shukla, A. (2005) How Important is Mobile / SMS?, http://EzineArticles.com/?expert=Amit_Shukla.
.