پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌

تعداد صفحات: 236 فرمت فایل: word کد فایل: 1656
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA)

     گرایش: جامعه‌ شناسی

     چکیده :

    این تحقیق از طریق مطالعه  کتابخانه‌ای آثار جلال آل احمد را به بررسی گذاشته به امید اینکه بخشی از زوایای تاریک فرهنگی – اجتماعی جامعه ایران در نتیجه مطالعه آثار این اندیشمند روشن شده و با شناخت پیوستار پدیده‌های اجتماعی – فرهنگی قدمی در راه شناخت پدیده های اجتماعی – فرهنگی برداشته شده باشد که زاویه دید در حل معضلات اجتماعی کامل‌تر گردد، همان طور که اعلام شد با تدقیق در آثار آل احمد به این نتیجه نائل آمدیم که آل احمد را می‌توان به عنوان یک انسان شناس و جامعه شناس که درد جامعه و مشکلات جامعه در آثارش منعکس می باشد معرفی کرد و آثار او قابل شناخت و استفاده در حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی می‌باشد

    « مقدمات و کلیات »

    این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [1] و با نفوذترین [2] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد .

    بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست .

    با اینکه آل احمد را روشنفکر و از آگاهان اجتماعی [3] درجه اول فرض کرده اند ، این تحقیق بر آن است تا پاسخی برای این پرسش بیابد که آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است ؟

    « تاریخچه مطالعاتی »

    در ارتباط با مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته ، حداقل تحت عنوان مورد نظر تحقیق ، مطالعه ای صورت نگرفته است و بیشتر مطالعات را در این راستا مطالعات ادبی تشکیل می دهد .

     لذا بمنظور کمک به امر تحقیق ، به بررسی دو اثر پرداخته می شود :

    1- چراغی ، فرخ « جامعه شناختی آثار جلال آل احمد : کنکاشی در جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات » ، اراک : ( بی جا ) ، 1374 ، رساله فوق لیسانس جامعه شناسی

    سروری ، جمشید « قشر بندی و طبقات اجتماعی با کندو کاوی در آثار        جلال آل احمد » پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد .

    - اثر اول خلاصه رساله ایست ، تحت عنوان « بررسی جامعه شناختی در آثار       جلال آل احمد : کنکاش در جامعه شناسی در ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات  ، از فرخ چراغی که زمستان 1374 در دانشگاه اراک ، با راهنمایی استاد ، دکتر ح . ا . تنهائی و مشاوره دکتر علی رضا کلدی به انجام رسیده است .

    این رساله براساس روش شناسی علمی دانشگاهی ، در پنج فصل تنظیم گردیده است ، که در مجموع زیر عنوان فوق الذکر ، کنکاشی است در جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات ، و سعی در کشف و ارائه بنیانهای جامعه شناسی آثار نویسنده ، یعنی جلال آل احمد دارد .

    فصل اول : براساس روش شناسی علمی ، به تدوین تاریخچه مطالعاتی ، بیان مسئله ، طرح پرسشهای تحقیقاتی ، اهداف ، حدود مطالعاتی و تعریف اصطلاحات پرداخته است. در این رساله بجای فرض از پرسش تحقیقاتی استفاده گردیده است و پرسشها با عنوان کلی ، خلاصه شده اند پیرامون جستجوی چهار مبحث ، هستی شناسی ، ایستائی شناسی، روش شناسی و پویائی شناسی در آثار آل احمد . در اهداف مطالعه ، محقق به دنبال طرح اهداف تحقیق پیرامون پیدا نمودن پاسخ پرسشهای تحقیق است .

    در مورد اهمیت مطالعاتی ، محقق در خلاصه رساله چنین می آورد :

    « تحقیق تاکید دارد بر لزوم شناسائی و معرفی اندیشمندان متفکر انسانگرا ، تا با استفاده از شیوه آنها با بازگشت به خویشتن خویش و تکیه بر نظرات متفکرین ایرانی ، پایه های فرهنگ اصیل خود را باز شناخته و با توشه برداشتن از آن ، سدی محکم در برابر هجوم فرهنگهای گوناگون بسازد و برای مبارزه  با خود بیگانگی و بی هویتی در برابر تئوری پردازان با شناخت اندیشه متفکران ایران زمینه رشد این اندیشه ها را در جامعه به وجود آورد . » [4]

    در مبحث تعریف اصطلاحات ، با استفاده از کتب معتبر به تعریف اصطلاحات پرداخته است .

    فصل دوم : اختصاص داده است . به نقد و بررسی چند کتاب . از جمله :

    1- کتاب واقعیت اجتماعی و جهان داستان ، نوشته جمشید مصاحبی پور ایرانیان                                 2 - کتاب راز چشم برادر ، شمس آل احمد .

    3 - کتاب ، قصه نویسی – نوشته رضا براهنی .

    4 -  نقد آثار جلال آل احمد ، نوشته عبدالعلی دسغیب .

    در فصل سوم براساس اصول روش شناسی به معرفی روش تحقیق ، روش شناسی ، طرح تحقیق، فن تحقیق ، طرح تحلیلی و طرح زمان اجرا پرداخته است . ضمنا نامبرده از طرح تحقیق توصیفی – تحلیلی و فن مطالعه کتابخانه ای و تکنیک استنباط استفاده نموده است .

    فصل چهارم را با ارائه و تحلیل داده ها شروع نموده ، ابتدا به ترسیم شرایط عینی و ذهنی ، زمان جلال پرداخته ، سپس به طرح جستارهای جامعه شناختی و بررسی پرسشهای تحقیق پرداخته است ، در این راستا به طرح نظرات جامعه شناسان برجسته در این رابطه توجه نموده است ( برای روشن شدن موضوع ) ، در پایان به طرح تحلیل تئوریکی و بررسی نظرات فروم پرداخته و سپس به مقایسه نظرات آل احمد با آنها در فصل پنجم همت گماشته است .

    2- اثر دوم : این رساله در دو بخش و مشتمل بر نوزده فصل است . نگارنده در بخش نخست کلیات و نمونه های کلی در تشخیص قشر بندی و طبقات اجتماعی را در شش فصل بیان کرده است .

    فصل اول : محتوا ، منابع و روش

    فصل دوم : قشر بندی اجتماعی

    فصل سوم : طبقات اجتماعی

    فصل چهارم : درباره منشا نابرابری اجتماعی

    فصل پنجم : مروری بر اندیشه ها و نظریه های تاریخی و معاصر مربوط به       قشر بندی اجتماعی

    فصل ششم : قشر بندی و طبقات اجتماعی و پایگاه طبقاتی از دیدگاه اسلام

    در بخش دوم مشخصات ویژه اقشار و طبقات را در ساخت اجتماعی ایران در آثار   جلال آل احمد طی سیزده فصل مورد مداقه قرارداده است .

    فصل اول : آثار آل احمد و زندگی او

    فصل دوم : آل احمد و قشر بندی و طبقات اجتماعی

    فصل سوم : طبقات حاکم

    فصل چهارم : قشر روشنفکران

    فصل پنجم : قشر روحانی

    فصل ششم : اقشار شهری

    فصل هفتم : طبقات روستائیان

    فصل هشتم : طبقه کارگر

    فصل نهم : طبقات مرفه

    فصل دهم : قشر زنان

    فصل یازدهم : قشر معلمان و حال و آینده معلمان در نظام پهلوی و آینده          آموزش و پرورش

    فصل دوازدهم : قشر اهل قلم ( نویسندگان )

    فصل سیزدهم : قشر شعرا و نگرش آل احمد به شعر و شاعران

    نویسنده قصد داشته که از زاویه اصول و مبادی جامعه شناختی به اندیشه های        آل احمد نگریسته و دریابد که وی به مسائل در قلمرو قشربندی طبقات اجتماعی چگونه می اندیشیده ، و اندیشه اش چه ارمغانی برای تفکر اجتماعی آورده است . محقق درصدد پاسخگویی به سوالاتی در مورد طبقات و دلایل پیدایش ، ضرورت وجود یا عدم لزوم آن بوده و بعنوان مطالعه ای موردی آثار آل احمد را انتخاب نموده لذا به اصول و محتوای اندیشه های آل احمد نپرداخته بلکه در حاشیه کار خود با جامعه شناسی ادبیات تماس حاصل کرده است .

    رساله مورد بررسی مشخصات ویژه اقشار و طبقات اجتماعی ، ساخت اجتماعی جامعه ایران را در مجموعه آثار آل احمد بررسی کرده و در هر فصل ( مجموعا سیزده فصل) یکی از اقشار و طبقات را مورد بررسی قرار داده و مشخصات آن را بازگو کرده و سرانجام با ذکر ملاکهای تحرک اجتماعی از دیدگاه آل احمد و نتیجه گیری نوشته خود را به پایان رسانده است . در بخش نتیجه گیری نویسنده نظام اجتماعی با نظریه تضادگرایان به ویژه با آراء مارکسیستها مطابق دانسته و نگرش او را در این باب بیشتر مبتنی بر تجربیات فردی ، نه بر پایه تحقیقات علمی می داند . نویسنده چنین اظهار می کند :

    « بطور کل نظام اجتماعی آل احمد نظامی مقشر است و ماهیت طبقاتی دارد . با تاملی در اندیشه های وی در خصوص قشر بندی و طبقات اجتماعی و تطبیق آن با نظریه های رایج در جامعه شناسی این نتیجه بدست می آید که نظریات و تعاریف وی از طبقات ، اقشار و تیپهای اجتماعی از یکسو به احساسات مشخص ، تربیت سنتی – مذهبی استوار است . به همین دلیل با قضاوتهای ارزشی آمیخته شده است . از سوی دیگر تحت تاثیر فلسفه علمی و اجتماعی سوسیالیسم است . همچنین نگرش وی به طبقات و انتساب برخی از ویژگیها و اوصاف به آنها بیشتر مبتنی بر تجربیات فردی اوست تا تحقیقات علمی .» [5]

    از سوی دیگر نویسنده داشتن نگرش کارکرد گرایی را به آل احمد نسبت داده و او را فردی تنها و بیرون از روابط اجتماعی معرفی می کند . نویسنده آل احمد را فردی خواستار ایجاد و دگرگونی در جامعه و تغییر ساخت ناهمگن و فاقد کارکرد آن ، بر اساس پندارها و باورهای خویش می داند .

    « آل احمد در مدیر مدرسه یک روشنفکر است . او نمی تواند با این جامعه یگانه شود ، در حاشیه جامعه می ایستد ، در همان آن می کوشد تا چیز مثبتی از درون همان پیوندها برای این جامعه به ارمغان بیاورد . او فردی است تنها و بیرون از روابط اجتماعی این جامعه و می کوشد آن را بنا بر پندارها و باورهای مشخص خویش دگرگون کند و درصدد است این ساخت ناهمگن و فاقد کارکرد را معنایی عقلانی بخشد . چنین کوششی نتیجه نگرش کارکرد گرایی نویسنده مدیر مدرسه است .» [6]

    نویسنده به این نکته نیز اشاره دارد که آل احمد جامعه ایران را نه جامعه ای کاستی ، نه جامعه ای باز ، بلکه جامعه ای مبتنی بر سلسله مراتب اجتماعی می داند که صعود در سلسله مراتب اجتماعی در آن قدری دشوار است .

    نگارنده از بیان مشکلات تحقیق و یا پیشنهادات خودداری کرده است . تنها ذکر این نکته را لازم می دانسته که به دلیل حرمت آل احمد در جامعه ، سخن گفتن درباره او و یا نقادی آثارش پس از وفات مشکل می نماید .

    « بیان مساله »

    این تحقیق در نظر دارد با بررسی و تدقیق در آثار جلال آل احمد دیدگاههای اجتماعی – سیاسی و فرهنگی این نویسنده معاصر را تشریح کرده و بنیانهای جامعه شناختی آنرا ارائه کند . از آنجا که دوران حیات وی ، دوران کشاکش های سیاسی – اجتماعی و زمینه ساز تغییر و تحولات دهه اخیر ایران است و آل احمد نویسنده ای مبارز و پرشور بوده که از جامعه معاصر خویش به طرق متفاوت تاثیر پذیرفته است ، شناخت این چهره ، شناخت جریانهای فکری و فرهنگی دوره ای از تاریخ اجتماعی معاصر ایران خواهد بود ، چرا که او نشانه بارز ، شاخص و پرچمدار نسلی از جوانان این سرزمین است . همانطور که در تاریخچه مطالعاتی آمده است ، افراد زیادی از جمله        سیمین دانشور [7] شمس آل احمد [8] عبدالعلی دستغیب [9] ، رضا براهنی [10] و ... آثار      آل احمد را مورد بررسی قرار داده اند ولی هر یک از زاویه دیدی خاص به قسمی از آثار وی پرداخته اند ولی هیچیک کل آثار آل احمد را از نظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار نداده است ، لذا ضرورت این تحقیق احساس می شود . با توجه به آنچه گذشت بدلیل حساسیتهای دوره تاریخی مذکور و نگرش اجتماعی آل احمد ، جستجو جهت یافتن دیدگاه و تخیل جامعه شناختی در آثار وی بس ارزشمند و همچون یک مساله قابل طرح در جامعه شناسی می باشد .

    « چار چوب نظری »

    در این قسمت برای آنکه سوگیریهای پژوهشی منظم شوند بایستی بر مبنای چشم انداز خاص و یا از دریچه « تخیل علمی [11] » ویژه ای به مسئله نگریسته شود تا رویکردها و دیدگاهها خصایص منظم و عامی را همراه داشته باشد . از این رو است که طرح چارچوب نظری یا قالب تخیل علمی ایکه بتوان مسئله را از آن طریق وارسی نمود ضروری به نظر می رسد [12] . لذا از آنجا که این تحقیق به دنبال کشف مقولات اجتماعی و انسانی « جلال آل احمد » در مورد جامعه های نمادی و نا نمادی و کنشهای اجتماعی در درون یک جامعه ، نظام روانشاختی ، نظام کنشی و از همه مهمتر شناخت انسان تفسیرگر و معرفی آن از دیدگاه جلال آل احمد می باشد بنابراین می توان برای تبیین این موضوع به چار چوب نظری مکتب کنش متقابل نمادی « هربرت بلومر » که وابسته به مکتب تفسیر گرایی است استناد جسته و یک قالب تحلیل کلی جامعه شناختی و انسان شناختی مطرح ساخت .

    « نظریه هربرت بلومر »

    بلومر با مطرح کردن سه قضیه ، چشم انداز جامعه شناختی خود را بیان میکند . در قضیه اول به « جهان اعیان [13] » اشاره می کند یعنی جهان عبارت است از کلیه چیزهایی که برای انسان قابل فهم بوده و دارای معنا می باشد . معنایی که انسان     می تواند به آنها اشاره کند و بر اساس آن اشارات رابطه برقرار نماید . بنابراین هیچ گاه نمی توان چیزی را دریافت که قابل معنا و اشاره نباشد ، که در واقع ما تعریف و درکی جمعی و مشترک نسبت به آنها داریم . قضیه دوم اشاره می کند به این نکته که ما   می دانیم انسان از بدو تولد موجودی ناقص و نادان است ولی بتدریج در دوران حیاتش آموختنیها را می آموزد . پس آیا باید معانی را در ذات اشیاء جستجود نمود ؟ انسان هر آنچه را که می آموزد و برایش معنا دار می شود در روابط متقابل اخذ می کند . اگر اشیاء برای او دارای معناست ، این معنا را از روابط متقابل اجتماعی کسب نموده است ، عناصر فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست . بسیارند هنجارها و عاداتی که در میان قومی مقبول و معمول می باشند و در قوم و ملتی دیگر مذموم . هیچ یک از آن دو قوم قادر به درک دلایل یکدیگر نسبت به رد یا قبول آن رسم یا عادت نمی باشند . امور و عناصر فرهنگی در فرهنگهای متفاوت در مقابل مسائلی که تحت عنوان روابط اجتماعی می شناسیم معنا دار می شوند .

    بنابراین معانی نه در ذات پدیده ها و نه در ذهن انسان ، بلکه در روابط متقابل اجتماعی معنا می یابند . قضیه سوم وجه تفسیر گرایی بلومر را نشان می دهد . همانگونه که گفتیم مکتب عوامل گرا بر آنند که علل و عوامل و انگیزه های بیرونی و یا درونی، انسان را تحت « تعین » قرار داده است و سبب می شود که او تحت شرایط خاصی پاسخ مشخصی که از قبل قابل پیش بینی است را از خود نشان می دهد در حالیکه رفتار گرایان اجتماعی و در مجموع تفسیر گرایان بر این باورند که انسان چیزی در درونش با آن قوه ذاتی دارد که در برابر کلیه عوامل به تفسیر می نشیند و در اینجا مرحله ای در « خود » انسان رخ می دهد که آن را اشاره معانی به « خود خویشتن[14]» می نامند . یعنی انسان با خودش مباحثه [15] و مشورت [16] می کند که فلان کار را انجام بدهم یا ندهم این همان مفهوم بازتابی بودن « خود » در نظام جورج هربرت مید است.                                                             

    Abstract :

    This study consider works of Jalal-Al-Ahmad by library study method whishing for illustrating some part of dark dimension of Iran society cultural- Social affairs by study works of this thinker, and by recognizing adherence of social – cultural phenomenon, Try to move for forward toward recognizing social – cultural phenomenon till the viewing angle for solving social problems be more completed. As mentioned before, by attention to Jalal-Al-Ahmad works, we understood that we could introduce Al- Ahmad as a anthropologist and sociologist that we can see the reflex ion of society pain problems in his works and his works could be used and recognized in the field of sociology and anthropology.  

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌

    فهرست:

    فصل اول : « مقدمات و کلیات » ................................................................    1

    تاریخچه مطالعاتی...............................................................................................................    1

    بیان مساله ...........................................................................................................................    7   

    چارچوب نظری....................................................................................................................    8

    فرضیات « پرسشهای تحقیق »........................................................................................   13

    اهداف مطالعاتی...................................................................................................................   15

    حدود مطالعاتی....................................................................................................................   16

    اهمیت مطالعاتی..................................................................................................................   17

    تعریف اصطلاحات...............................................................................................................   17

    فصل دوم : « مرور مطالعاتی »....................................................................   22

    مطالعه متون تحقیقاتی ....................................................................................................   23

    فصل سوم : « روش تحقیق ».....................................................................   39

    مدخل .........................................................................................................................   40

    رسش تحقیق......................................................................................................................   40     طرح تحقیق.......................................................................................................................   41

    فن تحقیق.........................................................................................................................    42     طرح تحلیلی......................................................................................................................   43

    طرح زمان اجرایی............................................................................................................    45  

    فصل چهارم : « ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات »...................................   46

    گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات ..........................................................................   47

    شرایط عینی – ذهنی.................................................................................................    50     جستارهای بنیادی جامعه شناسی ...............................................................................  58

    اجزاء و مفاهیم اصلی هستی شناسی ...........................................................................  59

    دیدگاه هستی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی...........................   60

    1-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی................................................................................   60

    2-دیدگاه تضاد گرایی.....................................................................................................  64    3- دیدگاه تفهمی...........................................................................................................    66

    4- دیدگاه تفسیر گرایی(کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)..................................   71

    دین و امور خدایی درآثارجلال آل احمد....................................................................    72

    انسان در اندیشه جلال آل احمد.....................................................................................    81

    جامعه و روابط متقابل در اندیشه جلال آل احمد.......................................................    91

    اجزاء و مفاهیم اصلی معرفت شناسی و روش شناسی...............................................    98

    دیدگاه روش شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی...............................    99

    1-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی..................................................................................    100

    2-دیدگاه تضاد گرایی........................................................................................................    102

    3-دیدگاه تفهمی.................................................................................................................    105

    4-دیدگاه تفسیر گرایی (کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)....................................    108

    روش شناسی و معرفت شناسی در اندیشه جلال آل احمد........................................   109

    اجزاء و مفاهیم اصلی ایستایی شناسی اجتماعی..........................................................   119

    دیدگاه ایستایی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی...........................   120

    1-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی..................................................................................   120

    2-دیدگاه تضاد گرایی........................................................................................................   123

    3-دیدگاه تفهمی.................................................................................................................   125

    4-دیدگاه تفسیر گرایی (کنش متقابل نمادی هربرت بلومر)....................................   128

    ایستایی شناسی در اندیشه جلال آل احمد...................................................................  129

    جامعه شناسی سیاسی........................................................................................................  129

    جامعه شناسی اقتصادی...................................................................................................... 143

    جامعه شناسی روستایی...................................................................................................... 150

    اجزاء و مفاهیم اصلی پویایی شناسی اجتماعی.............................................................. 156

    دیدگاه پویایی شناسی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی.............................. 157

    1-دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی................................................................................... 157

    2-دیدگاه تضاد گرایی........................................................................................................  159

    3-دیدگاه تفهمی................................................................................................................  161

    4-دیدگاه تفسیر گرایی(کنش متقابل نمادی هربرت بلومر).....................................  164

    شرایط تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد................................................   165

    مراحل تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد.................................................  169

    کارگزاران تغییرات اجتماعی در اندیشه جلال آل احمد..........................................   176

    تحلیل تکنیکی و تئوریکی .............................................................................................    190

    فصل پنجم : « استنتاج و توصیه ها » ......................................................    198 

    نتایج تحقیق.......................................................................................................................    199

    توصیه ها(پیشنهادات)......................................................................................................   209 

    ضمائم..................................................................................................................................   211 

    زندگینامه...........................................................................................................................    212

    سالشمار زندگی.................................................................................................................   220

    فهرست کتب با سال انتشار............................................................................................   223

    کتابنامه ( فارسی ، لاتین ) ............................................................................................   225

    .

    منبع:

    1) ادیبی ، حسین و انصاری ، عبد المعبود ،‌ « نظریه های جامعه شناسی » ،‌ تهران ، انتشارات جامعه ،‌ 1385

    2) آرون ،‌ ریمون ، « مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی » ، ج 2 ،‌ ترجمه باقر پرهام، تهران ، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی ، 1363

    3) آندره ،‌ پیتر ، « مارکس و مارکسیسم » ، ترجمه شجاع الدین ضیائیان ،‌ تهران ، انتشارات دانشگاه ، 1352

    4) آشتیانی ،‌ منوچهر ،‌ « درآمدی بر جامعه شناسی معرفتی » ، 1355

    5) آشوری ، داریوش ، « مردی بر خنگ تیز پای قلم »

    6) آگ برن و نیم کف ، « زمینه های جامعه شناسی » ،‌ ترجمه آریان پور ،‌ تهران : بی نا ،‌ 1342

    7) آل احمد ،‌ جلال ،‌ « ارزیابی شتابزده » ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1358

    8) آل احمد ، جلال ، « از رنجی که می بریم » ، تهران ، انتشارات جنگل ، 1357

    9) آل احمد ،‌ جلال ، « سنگی برگوری » ،‌ تهران ، انتشارات جامه داران ، چاپ دوم ، 1385

    10) آل احمد ،‌ جلال ، « پنج داستان » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    11) آل احمد ،‌ جلال ، « تات نشین های بلوک زهرا » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات دانش ، 1337

    12) آل احمد ،‌ جلال ، « جزیره خارک در یتیم خلیج فارس » ، چاپ پنجم ،‌ انتشارات امیر کبیر ، 1361

    13) آل احمد ،‌ جلال ، « خسی در میقات » ،‌ چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    14) آل احمد ،‌ جلال ، « در خدمت و خیانت روشنفکران » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    15) آل احمد ،‌ جلال ، « دید و بازدید » چاپ هفتم ، تهران ، انتشارات خوارزمی ،‌ 1357

    16) آل احمد ،‌ جلال ، « زن زیادی » ، چاپ ششم ، تهران انتشارات رواق ، 1357

    17) آل احمد ،‌ جلال ، « سرگذشت کندو ها » ، چاپ هفتم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1360

    18) آل احمد ،‌ جلال ، « سوء تفاهم » ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات پژواک ، 1351

    19) آل احمد ،‌ جلال ، « اسرائیل عامل امپریالیسم » ، انتشارات رواق ، 1356

    20) آل احمد ،‌ جلال ، « سه مقاله دیگر » ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    21) آل احمد ،‌ جلال ، « غربزدگی » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    22) آل احمد ،‌ جلال ، « کارنامه سه ساله » ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1357

    23) آل احمد ،‌ جلال ، « مدیر مدرسه » ، چاپ ششم ، تهران ،‌ انتشارات امیر کبیر ، 1357

    24) آل احمد ،‌ جلال ، « نفرین زمین » ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1357

    25) آل احمد ،‌ جلال ، « نون و القلم » چاپ سوم ، تهران ، انتشارات رواق ، 1356

    26) آل احمد ،‌ جلال ، « هفت مقاله » ، چاپ سوم ، انتشارات رواق ، 1357

    27) آل احمد ،‌ جلال ، « یک چاله و دو چاه » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات رواق ، 1357

    28) آل احمد ، شمس ، « از چشم برادر » ، چاپ اول ،‌ قم ، انتشارات کتاب سعدی ، 1369

    29) ابراهیم زاده ، لیلی ، « بررسی دیدگاههای جامعه شناختی و انسان شناختی آثار صادق هدایت و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر » ، اراک ،‌ رساله کارشناسی ارشد ، 1380

    30) براهنی ، رضا ، « کیمیا و خاک » ، چاپ سوم ،‌ تهران ، نشر مرغ آمین ،‌ 1368

    31) بیرو ، آلن ، « فرهنگ علوم اجتماعی » ، ترجمه باقر ساروخانی ، چاپ دوم انتشارات کیهان ، 1374

    32) تنهایی ، ح.ا. ، « جامعه شناسی در ادیان » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات بهاباد ، 1372

    33) تنهایی ، ح.ا. ، « در آمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی » ، گناباد ، انتشارات مرندیز ، 1371

    34) تنهایی ، ح.ا. ، « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » ، کرمان ، انتشارات همیار ، چاپ اول ، 1378

    35) توسلی ، غلامعباس ، « نظریه های جامعه شناسی » ، چاپ اول ، انتشارات سمت، 1369

    36) تنهایی ، ح.ا. ، و جواد نکهت « شیوه تنظیم و نگارش پایان نامه » ،‌ کرمان نشر مرندیز،‌1378

    37) ترنر وال بیگی ،‌ « پیدایش نظریه های جامعه شناسی » ، ج 2 ، ترجمه عبد العلی لهسائی زاده ، شیراز ، بخش جامعه شناسی دانشگاه ، 1370

    38) چراغی ، فرخ ،‌« بررسی جامعه شناختی آثار جلال آل احمد » ،‌ اراک ، بی جا ،‌ رساله کارشناسی ارشد ، 1374

    39) دستغیب ، عبد العلی ، « نقد آثار جلال آل احمد » ، انتشارات ژرف ، چاپ اول ، تهران ، 1371

    40) دورژه ، موریس ، « روشهای علوم اجتماعی » ، ترجمه خسرو اسدی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر ،‌ 1364

    41) دانشور ، سیمین ، « غروب جلال » ، بی جا ، بی نا ، 1361

    42) دهباشی ، علی ، « یادمان جلال آل احمد » ،‌ چاپ اول ، موسسه فرهنگی گسترش هنر ، تهران ، دی ماه 86

    43) دورکیم ، امیل ، « روش قواعد جامعه شناسی » ، تهران ،‌ شرکت سهامی انتشار ، 1372

    44) دستغیب ، عبد العلی ، « نقد آثار آل احمد » ، چاپ اول ‌، تهران ، انتشارات ژرف ، 1371

    45) روشه ، گی ، « تغییرات اجتماعی » ، ترجمه منصور وثوقی ، تهران ، نشر نی ، چاپ اول ، 1366

    46) ساروخانی ، باقر « در آمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی » ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ، 1373

    47) زمانی نیا ، مصطفی ، « فرهنگ جلال » ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات رواق ، 1362

    48) ساروخانی ، باقر ،‌ « روشهای تحقیق در علوم اجتماعی » ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ، 1373

    49) سروری ، جمشید ، « قشر بندی و طبقات اجتماعی با کند و کاوی در آثار جلال    آل احمد » ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، رساله کارشناسی ارشد ، 1373

    50) شیخ رضایی ، حسین ، « نقد و تحلیل و گزیده داستانهای جلال آل احمد » ، نشر روزگار ، 1381

    51) شرمن و وود ، « دیدگاههای نوین جامعه شناسی » ،‌ ترجمه مصطفی ازکیا ، تهران انتشارات کیهان ، 1369

    52) کوزر ، لوئیس ،‌ « زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی » ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ سوم ، انتشارات بهمن ، 1372

    53) موسوی میرک ، فاطمه ، « بررسی بنیانهای جامعه شناختی دین زرتشت » ، اراک ، رساله کارشناسی ارشد ، 1370

    54) نادری ، عزت ا... ، « روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی » ، تهران ، نشر بدر ،‌ چاپ سوم ، 1370

    55) هیوز ، استیوارت ، « آگاهی و جامعه » ، ترجمه عزت ا... فولادوند ، تهران ، انتشارات آموزشی انقلاب اسلامی ، 1369

    56) هانس ، ب ،‌ « غربزدگی در ایران از دیدگاه صمد بهرنگی ، جلال آل احمد ،‌ علی شریعتی » 

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, رساله در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, مقاله در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی زمینه‌های جامعه‌ شناختی در آثار جلال آل احمد و تطبیق آن با نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر ‌
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت