فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین تیپ های شخصیت و سبک های یادگیری در دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فهرست:
چکیده
فصل اول: کلیات طرح
مقدمه............................................................................................................................... 2
1-1 بیان مسئله................................................................................................................. 3
1-2 اهداف تحقیق........................................................................................................... 10
1-3اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................... 11
1-4 سوالات تحقیق......................................................................................................... 12
1-5 فرضیه های تحقیق.................................................................................................... 12
1-6 متغیرهای مورد تحقیق............................................................................................... 13
1-7 تعریف نظری وعملیاتی متغیرهای تحقیق.................................................................... 13
1-8 تعریف عملیاتی متغیرها............................................................................................. 14
1-9 چهارچوب نظری تحقیق........................................................................................... 16
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه.............................................................................................................................. 18
الف- مرور مبانی نظری تحقیق.......................................................................................... 18
2-1 تعریف یادگیری....................................................................................................... 18
2-2 سطوح یادگیری........................................................................................................ 19
2-3 تفاوت های فردی در یادگیری................................................................................... 20
2-4 تعریف شناخت و فراشناخت..................................................................................... 20
2-5 راهبردهای شناختی و فراشناختی................................................................................ 21
2-6 تفاوت سبک های یادگیری با سبک های شناختی........................................................ 22
2-7 ویژگی های اساسی سبک های شناختی...................................................................... 24
2-8 انواع سبک های یادگیری شناختی............................................................................... 25
2-9 سبک های یادگیری و شناختی .................................................................................. 39
2-10 تعریف سبک یادگیری و شناختی............................................................................. 39
2-11 نظریه های سبک شناختی........................................................................................ 40
2-12 انواع سبک های یادگیری......................................................................................... 42
2-13 انواع سبک های شناختی.......................................................................................... 43
2-14 سبک های عاطفی................................................................................................... 52
2-15 سبک های زیستی................................................................................................... 52
2-16مبانی نظری ریخت های شخصیتی............................................................................. 53
2-16-1 تعریف شخصیت ............................................................................................... 53
2-16-2 ریخت شخصیتی ............................................................................................... 54
2-17 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس ویژگی های جسمانی.................................... 56
2-17-1 طبقه بندی کرچمر............................................................................................... 56
2-18 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس رویکرد روان تحلیل گری.............................. 57
2-18-1 نظریه فروید....................................................................................................... 57
2-18-2ریختهای شخصیتی یونگ..................................................................................... 57
2-18-3 ریختهای شخصیتی مایرز و بریگز........................................................................ 59
2-19 رویکرد صفات: وراثت شناسی شخصیت.................................................................. 61
2-20 شناسایی ابعاد شخصیت.......................................................................................... 64
2-21 نظریه بازداری ....................................................................................................... 68
2-22 نظریه انگیختگی...................................................................................................... 71
2-22-1 نظریه انگیختگی و درون گرایی- برون گرایی........................................................ 71
2-23 روان رنجورخویی................................................................................................... 74
2-23-1 فعالیت خودکار و روان رنجورخویی.................................................................... 75
2-24 روان پریش خویی.................................................................................................. 76
2-24-1 هورمون ها و روان پریش خویی ......................................................................... 77
2-25 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس نظریه های صفت.......................................... 78
2-25-1 ریختهای(صفات) شخصیتی آلپورت .................................................................... 78
2-25-2 صفات شخصیتی کتل.......................................................................................... 79
2-25-3 الگوی پنج عاملی رابرت مک کری و پل کوستا...................................................... 79
2-26 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس نظریه های انتخاب شغل و حرفه.................... 80
2-26-1 نظریه خصیصه – عامل........................................................................................ 80
2-26-2 نظریه رو............................................................................................................ 81
2-26-3 نظریه هالند........................................................................................................ 82
2-26-4 ریختهای شخصیتی هالند..................................................................................... 87
2-26-5 محیط های شغلی هالند....................................................................................... 90
2-27 یافته های تحقیق..................................................................................................... 91
2-27-1 رابطه بین ریختهای شخصیتی و سبک های یادگیری ............................................. 91
2-27-2 رابطه بین ریختهای شخصیتی با جنس.................................................................. 97
2-27-3 رابطه بین سبک های یادگیری با جنس.................................................................. 98
2-27-4 رابطه بین ریختهای شخصیتی با گرایش های تحصیلی و شغلی.............................. 101
2-27-5 رابطه بین سبک های یادگیری با گرایش های تحصیلی و شغلی............................. 102
2-28 نقد موضع گیری ها و تحقیقات به انجام رسیده........................................................ 104
2-29 مرور تحقیقات قبلی............................................................................................... 106
2-29-1 مروری بر پژوهشهای وابسته به سبک های یادگیری و ابعاد شخصیت.................... 106
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 نوع تحقیق.............................................................................................................. 110
3-2 جامعه آماری........................................................................................................... 111
3-3 حجم نمونه پژوهش................................................................................................. 111
3-4روش نمونه گیری..................................................................................................... 111
3-5 ابزارهای مورد استفاده.............................................................................................. 111
3-6 شیوه اجرای تحقیق.................................................................................................. 115
3-7 روش های آماری و طرق تحقیق............................................................................... 116
3-8 شاخص های پایانی آزمون........................................................................................ 119
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه............................................................................................................................. 121
4-1 توصیف آماری داده ها............................................................................................. 121
4-2 استنباط آماری داده ها.............................................................................................. 126
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1 نگاه اجمالی به تحقیق انجام شده............................................................................... 132
5-2 بحث...................................................................................................................... 134
5-3 نتیجه گیری............................................................................................................. 138
5-4 محدودیت های تحقیق............................................................................................. 139
5-5 پیشنهادها................................................................................................................ 140
5-6 پیشنهادهای کاربردی................................................................................................ 140
فهرست منابع و مآخذ..................................................................................................... 142
ضمائم
منبع:
منابع فارسی
- استرنبرگ رابرت.جی.(1380). سبک های تفکر، ترجمه: علاءالدین اعتماد اهری و علیاکبر خسروی، تهران: نشر و پژوهش دادار.
- اعظمی، بهارک (1381). بررسی رابطه بین سبک های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با نیازهای آموزشی دانش آموزان دبیرستانی کارگر شبکه ملی اطلاع رسانی مدارس ایران به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی در شهر تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
- الحسینی، سیدرضا (1375). مطالعه اجرای آزمون رغبتسنج تحصیلی/شغلی و آزمون هوش بر هویت تحصیلی دانش آموزان نظام جدید آموزش متوسطه استان مرکزی.
- به پژوه، احمد (1380). چه کسی و با چه نوع شخصیتی، کدام شغل را انتخاب میکند، چاپ چهارم، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- بیگی، علیرضا (1380). بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و خلاقیت در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- پروین، لارنس (1373). روانشناسی شخصیت، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، جلد اول، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
- تقوایی ، ناصر.(1382). مقایسه سبکهای یادگیری (همگرا، واگرا، جذبکننده و انطباق یابنده) معلمان و دانشآموزان مراکز پیش دانشگاهی پسرانه رشته های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک شهرستان ورامین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- تقیزاده، فاطمه.(1378). تهیه و اعتباریابی فرم کوتاه رغبتسنج تحصیلی شغلی برای دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای استان قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء تهران.
- حسینیان، سیمین و یزدی، سیده منور. (1375). پرسشنامه رغبتسنج تحصیلی شغلی (جزوه)، وزارت آموزش و پرورش.
- حسینی لرگانی، مریم. (1377). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، زن و مرد، قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پزشکی، و فنی مهندسی دانشگاه های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- خداپناهی، محمدکریم.(1379). انگیزش و هیجان، تهران: انتشارات سمت.
- دلاور ، علی.(1377). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ پنجم، تهران: نشر ویرایش.
- ............. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
- رحمانی شمس، حسن. (1379).بررسی رابطه بین سبکهای شناختی چهار رشته مختلف علوم انسانی، پزشکی، فنی مهندسی و هنر با ویژگی های شخصیتی آیزنک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- رضایی، اکبر. (1378).مقایسه سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته و زمینه) دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی مدارس و دانشگاههای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- زیمباردو، فیلیپ.جی. و گریک،ریچارد.جی.(1380). روانشناسی و زندگی، مترجمان: مرضیه امینی و پرستو فیانگل، شیراز: انتشارات نوید.
- سیف، علیاکبر.(1379). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش پنجم، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه.
- سیل سپور، حمیدرضا. (1379). بررسی رابطه تیپهای شخصیتی با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهرستان پاکدشت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- شالچیان، طاهره.(1370). آشنایی با اصول روانشناسی، چاپ اول، تهران: انتشارات بدر.
- شاملو، سعید. (1382). مکتبها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد، چاپ هفتم.
- شفیعآبادی ، عبدالله. (1381). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات رشد.
- شکری، امید. (1382). بررسی اثر سبک های شناختی و درماندگی آموخته شده (الگوی شناختی) بر حل مسائل شناختی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
- شولتز، دوان و شولتز، سیدنی آلن.(1377). نظریه های شخصیت، ترجمه: یحیی سیدمحمدی، تهران: نشر هما (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1998، چاپ ششم).
- طالبی، نرگس. (1379). بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی با سبک های یادگیری دانش آموزان دختر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- علیآبادی، خدیجه. (1382). هنجاریابی سیاهه سبک های یادگیری دان و دان، و پرایس و مقایسه سبک های یادگیری دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی و دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- عوض زاده، عزیز.(1375). بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی و گرایش شغلی دانشآموزان نظام جدید آموزش متوسطه شهرستان گچساران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- فتح آبادی، محمدباقر.(1376). بررسی رابطه همخوانی تیپهای شخصیتی و محیطهای شغلی با رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- فرهادی، محمد.(1373). مقایسه سبک های یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- گانیه. آر.ام. (1373). شرایط یادگیری و نظریه آموزشی، ترجمه نجفی زند، ویرایش چهارم، تهران: انتشارات رشد.
- گنجی، حمزه. مصلحی، زیبنده. ایزددوست، یوسف و اوحدی ، محمود. (1373). روانشناسی سال چهارم آموزش متوسطه عمومی ادبیات و علوم انسانی (نظام قدیم)، تهران: چاپ سپهر.
- منصوری، نغمه. (1379). بررسی ارتباط ویژگی های شخصیتی و سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء.
- میرانصاری، فریبا. (1378). بررسی ارتباط سبکهای یادگیری و رشته تحصیلی دانشآموزان سوم و چهارم دبیرستان، دانشگاه اصفهان.
- نادری، خیرالنساء. (1381). بررسی مقایسه بین خودپنداره با تیپ شخصیتی و آرزوهای شغلی دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی شهرستان شهرکرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء.
- نادری، عزتاله و سیف نراقی، مریم.(1380). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، ویرایش چهارم، تهران: نشر بدر.
- هالند، جان ال. (1375). حرفه مناسب شما چیست؟ راهنمایی و مشاوره حرفه ای براساس نظریه شغل و شخصیت، مترجمان: سیمین حسینیان و سیده منور یزدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات کمال تربیت با همکاری نشر تابان.
- هانت، مورتون. (1380). تاریخچه روانشناسی از آغاز تا امروز، ترجمه و تلخیص: مهدی قراچه داغی و شیرین لارودی (افراشی). چاپ اول، تهران: نشر پیکان.
- هرگنهان، بی.آر. و السون، متیو. اچ.(1377). مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، ویرایش پنجم، تهران: نشر دوران.
- همایونی، علیرضا. (1380). بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و شناختی در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- همایونی، علیرضا و عبداللهی، حسین . (1382). بررسی بین سبک های یادگیری و سبک های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، مجله روانشناسی ، شماره 2، صص 197-179.
- یارمحمدی واصل، مسیب. (1379). مقایسه سبک های شناختی (همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده) استادان و دانشجویان مرد و زن رشتههای علوم انسانی، پزشکی، فنی مهندسی و هنر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
منابع لاتین
- Alsaii, Ahmad, J. (1993); the effect of visualization field dependent & independent. International Journal of Instructional Media V20, N3, pp 243-249.
- Athanasou, J. A. (2001); Analysis of responses to vocational interest items: A study of Australian high school students. Journal of Career Assessment, N9, pp 61-79.
………… (2002); vocational pathways in the early part of a career: an Australian study. Career Development Quarterly, sept.
Atherton, J. (2002); Learning and teaching : Learning from experience, Available: www.Learning from experience.com
- Ayre, M, & Nafalski,A.(2000); Recognising diverse learning styles in teaching and assessment of electronic engineering. 30th/AsEE;IEEE Frontiers in Education Conference T2B-18. University of south Australia, mary. Ayre @unisa. Edu. Au & Andrew. Nafalski @ unisa. Edu.au.
- Berry, T.A., Srebalus, D.J., Cromer, P.W., & Takacs, J. (2003); Counselor Trainee Technology use skills, learning styles, and preferred modes of insturction, Journal of Technology in Counseling (JTC)VOL. 3-1.
- Bielher, R.F & Snowman, J. (1993); Psychology applied to Teaching (7th ed). Boston Houghton Mifflin.
- Blackmore, J. (1996). Learning style: preferences. Site: URL: http://www.cyg.net/~ blackm or/diglib/
- Braio, A.(1995); Effects of incrementally intraducing learning-style on special educs- tional low achieving general education intermediate students structural analysis and attitude test scores (Doctoral Dissertation, st. John,s university, 1996). Dissertation Abstracts international, 56(11),4227A.
- Bull,K.S., Montgomery, D., & Kimball,S.L.(2000); student learning styles and Differences in instruction. Online: An Advanced Teaching Effectiveness Training Program – An Instructional Hypertext. Still water, ok: Oklahoma state University.
- Busato, V.V., Prins, F.J., Elshout, J.J., & Hamaker, C. (1999); The relation between learning styles, the Big Five Personality traits and achievement motivation in higher education, Personslity and Individual Differences 26, pp129-140.
- Ciechalski, J. (1998); Review of The SelfDirected Search, From E-1990 Revision . inj. C. Impara & B.S.plake(Eds), 13th mental measurements yearbook. (pp.893-894). Lincoln, NA: University of Nebraska.
Clark, D.(2000).Learning styles. How we go from the unknown to the known. http://Learning-styles.com or http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/learning/styles.html.
- Clump, M. & Skogberg, K. (2003); Differences in learning styles of college students attending similar universities in different geographic location, College Students Journal, Dec.
- Dembo,M.H.(1994); Appling Educational Psychology. Fifth edition Longman puplishing Group.
- Demirbas, O.O & Demirkan,H.(2003); Focus on architectural design process through learning styles, Matter Design Studies VOL 24 NO.5,437-456. www.elsevier.com/ locate/ destud
- Dennis, W.M.(2004); what we know about learning styles student. Available: www.Christian.hosting.com
- Duff,A. & Duffy,T.(2002). Psychometric properties of Honey & Mumford,s learning styles Questionnaire(LSQ). Personality and Individual Differences, volume 33, issue1, pp 147-163.
- Dunn,R., Beaudry, & Klavas. (1989); The Dunn and Dunn model. Learning Style .com or http://www.learningstyles.net.
- Dunn,R & Dunn,K. (1999). The complete Guide to the Learning strategies Inservice system. Boston:Allyn & Bacon.
- Ehrman, M.E.(1996); Understanding Second Learning Difficulties: Looking Beneath The Surface. USA: stage publications, Thousand Ooks, CA.
- Ellis, D.(2004); Discovering how we learn, Available: www.learning.style.com
- Enns, H.G.,Huff,S.L & Golden, B.R.(2003); CIO influence behaviors: the impact of technical background. Journal of Information & Management V 40, Issue 5.
- Fleder, R. (1993); Reaching the second Tier: learning and teaching styles in college Education. J.College Science Teaching, 23(5), 286-290. Available: www.learning.style.com
- Felder, R.M.(1996); Matters of style. Department of chemical Engineering. North Carolina state university Raleigh, NC 27695-7905. ASEE RTSM,6(4), 18-23 December. Availiable: http://www.engr.ncsu .edu/ learningstyles /ils.web.html
- ……… (2001); Richard felder, s Responses to frequently Asked Questions about the ILS.online at: http://www2.ncsu.eduy/unity/Lockers/f/felder/public/ILSdir/ILS-FAG.HTM.
- Felder,R.M. & Henriques, E.R. (1995); Learning and teaching styles in foreign and second Language education. Foreign Language Aanals, 28,No.1,21-23. http://www.ncsu.edu/felder-public/isl page.html
.