فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل
فهرست:
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسئله 2
اهمیت و ضرورت پژوهش 4
اهداف پژوهش 4
سوال پژوهشی 5
فرضیه های تحقیق 5
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 5
فصل دوم
مقدمه 8
عزت نفس 8
عزت نفس فردی و عزت نفس جمعی 9
ابعاد عزت نفس 9
به چه دلیل عزت نفس اهمیت دارد؟ 10
شکلگیری خود پنداره 11
منابع عمده شکل گیری خودپنداره و عزت نفس 13
مقایسه عزت نفس و خود پنداره 14
تفاوت عزت نفس با خویشتن پذیری 14
عزت نفس از دیدگاه اسلام 14
روشهای نیل به عزت نفس 15
دیدگاههای روان شناختی در مورد عزت نفس 16
مؤلفههای اساسی عزت نفس 17
تأثیر شیوههای تربیتی بر عزت نفس 19
ویژگیهای عزت نفس کم و زیاد 19
عزت نفس و اعتماد به نفس 20
عزت نفس و ورزش 21
خلاقیت 24
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق 27
تحول خلاقیت 29
آموزش خلاقیت 30
خلاقیت و نوآوری 34
فرآیند خلاقیت 36
تفاوت بین خلاقیت و نوآوری 38
کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری 39
تفاوت نوآوری با اختراع 40
خلاقیت و کارآفرینی 41
پیشرفت تحصیلی 44
پیشینه مربوط به سن، جنسیت وپیشرفت تحصیلی 46
عوامل اجتماعی، اقتصادی نیز بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد 47
پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خلاقیت 47
فصل سوم
مقدمه 56
طرح تحقیق 56
متغیرهای تحقیق 56
جامعه آماری 56
حجم نمونه و روش نمونه گیری 56
ابزار گردآوری اطلاعات 57
روش گردآوری اطلاعات 57
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 58
فصل چهارم
مقدمه 60
نتایج مربوط به فرضیه ها 60
جدول شماره 1: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خلاقیت و مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی 60
جدول شماره 2: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی 60
جدول شماره 3: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش ورود برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس 61
جدول شماره 4: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس 62
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 64
محدودیت ها 65
پیشنهادهای تحقیق 65
منابع و مآخذ 68
ضمائم 75
.
منبع:
ابوالقاسمی، ع.، 1383، آزمونهای روانشناختی، اردبیل، باغ رضوان.
امینی، ش.، 1382. بررسی نقش خودکارآمدی، خود تنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان، رشته علوم تجربی شهرستان شهر کرد. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان شتاسی.
براتی بختیاری، س.، 1376. بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای خودکارآمدی، عزت نفس و خودپاوری و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد.
برومند نسب، م.، 1379. بررسی رابطه ساده و چند گانه برخی ویژگی های شخصیتی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه دکترای روان شناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز.
بهروزی، آ.،1375. بررسی تعامل جنسیت و خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه شیراز.
بیابانگرد، آ.، 1371. بررسی تعامل جنسیت و خود کارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
پور شافعی، م.، 1370. بررسی رابطه بین اضطراب ، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر شهرستان قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
حیدری، ع.، 1381. بررسی منبع کنترل و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سبزوار، سال نهم، شماره 3.
سیف. ع. روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش). چاپ چهارم، تهران، انتشارات آگاه. 1379، صفحه 369.
سلیمان نژاد، ا.، 1371. ارتباط منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
شکرکن، ح.، کفایت، م.،1373. بررسی روابط ساده و چندگانه پیشایندهای مربوط با کارآفرینی و روابط این متغیر با عملکرد تحصیلی و فعالیتهای غیر آموزشی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، دومین گنگره انجمن روانشناسی ایران.
شهنی ییلاق، م.، بنابی مبارکی، ز.، و شکرکن، ح.، 1382. بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال دوازدهم، شماره 3، ص ص:47-76.
عابدی، م.، 1373. خلاقیت و شیوه های پرورش آن در کودکان. مقاله ارائه شده در سمینار خلاقیت.
علم الهدی، م.، 1377. بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرمیهنی فراهانی، م.، 1378. فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران، انتشارات اسرار دانش.
محمودی، ه.، 1376. بررسی و مقایسه رابطه خودکارآمدی و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی و علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
مدانلو، م.، حقانی، ح.، و جعفرپور، م.، 1380. رابطه عزت نفس و منبع کنترل در نوجوانان بزهکار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال سوم، شماره 7.
مهدویان، ت.، 1374. رابطه ساده و چند گانه سبک های یادگیری، خلاقیت و منبع کنترل در دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه اصفهان.
Aiken, Lewis, R. (1970). Psychological testing and assessment.
Amite. D & et al, (June 1993). "Physical fitness in relation amount for physical exercise", body image, and locus of control college men and women" perceptual - and motor - skill (missaula - ment); 70 (3).
Bandura, A., 1997. Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs , N.J: Prentice - Hall.
Bizman. C. Yonyon. V.,(2002). Creative learning in prospective. University of London press LTD.
Brughton, E. Selman, I. Harter, P., (1983). “Adolescence health: The relatonship between health locus of control, beliefs and behaviors.” Journal of Euuidance & counseling. 13 (53). 7-23.
Bullock, C. Lutkenhaus, n., (1988). “Stress and coping Strategies in Spouses of depressed patients.” Journal of psychology. 133 (3). 10-253.
Carland, J.A., Carland. J.W. & Stewart, W.H.(1996). Seeing what,s not there: the enigma of entrepreneurship, Journal of small business strategy, 7(1), spring 1-20.
Coopersmith, S.A. 1967. The Antecedents of Self- Esteem. Sanfrancisco. Nil. Freeman.
Cullberston. L. Houghes. G. Ford. C.,(2007). Creativity in the R&D laboratory. Technical report number 30 Gerensbor o. NC.
Druker, P, (1985). The disiciplin of innovation. Harvard Business Review. May- June, 67-72.
Dunbar, T., (1995). analyses of certain measures of creativity and selfconcept and their relationship to social class. London: Pergamon Press.
Dushafer. R., (2000). The relationship between selfe efficacy/locus of control and work personality.JournalofRehabilitation.68, 20-27.
Erickson, Marilyn T. (1992). Behavior Disorders of Children and Adolescents, 2nd. Edition.
Eriland. W., (2006). Correlations among creativity intelligence, personality, academic achievement. Personality, Academic Achievement, Perceptual and Motor skills. 77, 497-49.
Firestein. Z., (1996). “Mental health concepts and skill. SK online.” Salem-Keizer public schools.
Getzel. W., & Jackson, F.W. (1962). Creativity and intelligence. New york Wiley.
Glover, R. Bruning., (1990). “Locus of control and health behavior revised: Amulti-Variate analysis of young adults from 18 countries.” British Journal of psychology. 22. (4). 14-659.
Grober, L. (1986). Parenting styles as context: an integrative model. Psychological bulletin. 113: 487.96.
Guilford, J. P. (1952). Creativity. American Psychologist. 22, 16-31.
Guilford, J. P. (1967). The Nutare of human intelligence. New York:
Hart, W., (1988).“Thought recognition, locus of control and adolescent well-Being.” Journal of adolescence.
Hmachek, R., (1987). “Stress, coping and social support among homeless youth.” Journal of Adolescence research. 13 (2). 24-134.
Hornaday, J. (1971). Research about living entrepreneurs, Inc. kent, D. sexton & K. vesper (eds). Vesper(eds). " Encyclopedia of Entrepreneurship", Englewood cliffs, NJ, prentice Hall Co.
Howerton, D, and others (1992). Locus of control and achievement qf at risk Adolescent black males. Education Research, Vol. 65, No, 3, pp. 245-278.
Jefes. R.,(1991). Effects of creativity thinking: Defensiveness and intelligence of divergent.
Kalesner. M., (1982). "Personal control in elite gymnasts: The relationships between locus of control, self esteem, and trait anxiety". Journal of Sport behavior, 69-82.
Karilsky, A., 1980. Organizational behavior. New Jersey: Prentice- Hall.
Lewis, F. Brooks, B.,(1979). “Gender differences in adolescent self-esteem: An exploration of domains.” Journal of genetic psychology. 162 (1). 25-93.]
Martin. D., (1990).Effects of a creativity training program on divergent thinking abilities and self-concept in monolingual and blingual classrooms. Creativity Research Jounnal. Vol 14, No 394, P. 373-386.
Massachusetts: Allyn & Bacon Inc.
Mc Clelland. D. (1961). The Achieving society Princeton , Nj: Va.
McGraw-Hill.
Mooler. H. Tumas. N., (2002). "Locus of control according to Rotters S.R. I in volleyball players", International - Journal of Sport psychology (Rome, Italy) 15 (4).
New Alferman. K., (2000). The Concept of creativity: Prospects and paradigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. Cambridge University press.
Park. J., (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist 55:151-8.
Paroot, H. & Hatch, H. (2001). Multiple Intelligence go to Schools: Educational Implications of Theory of Multiple Intelligence. Educational Research, 18 (8), 4-9.
Prochaska, M.J.C., 2002. Managing Technological Innovation and Entrepreneurship. Reston Publishing.
Rissal, Romeo. (1992). A study of the characteristics of entrepreneurs in Indonesia. Disseration, Georg Washington university, EDD 1988 DAI-A 49/06 P. 1516 Dec. 1988.
Robinson, S.G. (2002). Selfe Efficacy and Quality of Life After Stroke. Journal of Neuroscience Nursing. 34,91-98.
Root. A., (2002). Effect of socioeconomic status on creativity in elementary school children. Creative Child and Adult Qauarterly. V4.
Rosenberg, M., 1965. Cognitive The Self. New York : Basic Books.
Rosenberg, M., 1979. Cognitive The Self. New York : Basic Books.
Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: what they,rs realy like. Vocational Education Journal, 64(80) , 42-44.
Schumpter, J. A. (1934). The theory of economic development. Translated by R. Opie. Cambridge: Harvard university press.
Scikszentmihalyi, M. (1990). Creativity: Flow and the psychology of Discovery and Innovation. IST Edition. HarperCollins.
Sharar. P., (1982). "Locus of control according to Rotters S.R. I in volleyball players", International - Journal of Sport psychology (Rome, Italy) 15 (4).
Shaver, K. G., Williams, S. L ., & Scott, L. R. (1990). Enterpreneurial belief, creativity and risk – taking: personality or situation? Unpublished manuscript, college of William & Mary.
Simonton, K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist 55:151-8.
Spence, L. & Yohn, O. (1997). Handbook of personality: Theory and Research. New York: Guilford.
Sternberg, R. & Lubart, T. (1988). The Concept of creativity: Prospects and paradigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. Cambridge
Tomkinz B.,(2008). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monogr; 80(1): 1-28.
Torrance, E. P., & Goff, K. (1998). A quite revolation. Journal of Creative Behavior, 23(2).
Torrance. E. P. (1975). Scientific views of creativity. In Kagan, J. Creativity and Learning. New York: McGraw-Hill.University press.
Zimmerman BJ, Bandura A. Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal 1994; 31(4): 845-62.
.