فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل
فهرست:
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه......................................................................................................................... 2
1-2- بیان مساله................................................................................................................... 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................ 7
1-4- اهداف تحقیق.............................................................................................................. 8
1-5- سوالات تحقیق............................................................................................................ 9
1-6- تعارف مفهومی و عملیاتی تحقیق.................................................................................. 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی پژوهش
2-1- مقدمه....................................................................................................................... 14
2-2- مبانی نظری تحقیق.................................................................................................... 14
2-2-1- تعریف ارزشیابی........................................................................................... 14
2-2-2- اهمیت ارزشیابی............................................................................................ 17
2-2-3- ارزشیابی در ایران.......................................................................................... 18
2-2-4- سنجش برای یادگیری.................................................................................... 19
2-2-5 - ارزشیابی کمی و ضعفهای آن........................................................................ 21
2-2-6- ارزشیابی تکوینی........................................................................................... 22
2-2-7- ارزشیابی توصیفی.......................................................................................... 24
2-2-8- طرح ارزشیابی توصیفی.................................................................................. 25
2-2-9- آسیب شناسی نظام موجود ارزشیابی................................................................ 26
2-2-10- مبانی و اصول ارزشیابی توصیفی................................................................... 30
2-2-11- اهداف طرح ارزشیابی توصیفی..................................................................... 30
2-2-12- ویژگیهای ارزشیابی توصیفی......................................................................... 31
2-2-13- چگونگی اجرای ارزشیابی توصیفی................................................................ 35
عنوان
صفحه
2-2-14- راههای اشاعه ارزشیابی توصیفی................................................................... 38
2-2-15- ابزارهای اندازه گیری در ارزشیابی توصیفی.................................................... 40
2-2-16- محورهای اساسی در یادگیری فرایند مدار و ارزشیابی کیفی توصیفی................ 48
2-2-17 - آثار و مزیتهای ارزشیابی توصیفی................................................................. 49
2-2-18- موانع یا چالشهای ارزشیابی توصیفی............................................................. 49
2-3- تحقیقات،پیشینه و سابقه موضوع................................................................................. 50
2-3-1.تحقیقات انجام شده در داخل کشور:................................................................. 50
2-3-2 - جمع بندی................................................................................................... 59
2-3-3- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور............................................................ 60
2-3-4- جمع بندی.................................................................................................... 65
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه....................................................................................................................... 67
3-2- روش تحقیق............................................................................................................. 67
3-3- جامعه آماری............................................................................................................. 68
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه........................................................................ 68
3-5- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................................. 69
3-6- روایی پرسشنامه........................................................................................................ 69
3-7- پایایی پرسشنامه........................................................................................................ 69
3-8- روش تجزیه و تحلیل آماری..................................................................................... 71
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه....................................................................................................................... 73
4-2- یافتههای توصیفی...................................................................................................... 73
4-3- یافتههای مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه معلمان..................................................... 78
4-4- یافتههای مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه والدین..................................................... 92
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارایه پیشنهاد
عنوان
صفحه
5-1- مقدمه..................................................................................................................... 109
5-2- تبیین یافتههای مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه معلمان........................................... 109
5-3- تبین یافتههای مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه والدین............................................ 123
5-4- نتیجه گیری............................................................................................................. 137
5-5- محدودیتها........................................................................................................... 137
5-6- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................... 138
5-7- پیشنهادهای کاربردی............................................................................................... 138
منابع فارسی..................................................................................................................... 140
منابع انگلیسی................................................................................................................... 144
.
منبع:
منابع فارسی
ابو محمدی، مرضیه(1384)، بررسی دیدگاه معلمین دوره ابتدایی پیرامون ارزشیابی توصیفی در استان یزد،یزد: دانشگاه یزد، پایان نامه کارشناسی.
احمدی، حسین(1382)، مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، تهران، انتشارات تزکیه.
احقر(مترجم) قدسی(1384)، مبانی اصول و مسایل برنامه درسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
امیری، طاهره(1385)، بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی در استان چهار محال بختیاری. شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش.
بنی اسدی، حسین(1384)، آشنایی با طرح رازشیابی توصیفی، تهران: آزمون نوین.
حصاربانی، زهرا(1385)، ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت، ماهنامه پیوند، شماره 320، ص 22-29.
حسنی، محمد؛ احمدی، حسین(1386)، زمینهیابی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره26، ص 122-86.
حسنی، محمد؛ احمدی، حسین(1387)، ارزشیابی توصیفی الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ چهارم.
حسنی، محمد(1387)، راهنمایی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس، تهران انتشارات عابد.
حسینزاده، فتحالله(1380)، آسیب شناسی نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران.
حیدری، شعبان(1375)، تاثیر ارزشیابی تکوینی بر افزایش پیشرفت تحصیلی سال اول دبیرستانهای نظام جدید فریدون کنار،دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
خرازی، علینقی(1385) روان شناسی تربیتی، اصول و کاربرد آن، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
خدیویزند، محمدمهدی(1374)، ترسزدایی از مدرسه، جلد اول، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش، تهران.
خوشخلق، ایرج؛ پاشا شریفی، حسن(1385)، گزارش اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور در سال تحصیلی85-84، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 88، ص 147-117.
خوشخلق، ایرج؛ اسلامیه، محمد مهدی(1385)، تدوین و طراحی الگویی برای بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 18، سال پنجم، زمستان 85، ص 78-57.
رزم آرا، صمد(1385)، مطالعه نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب و ارتقا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس پسرانه و دخترانه پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84-1385، تهران: دانشگاه پیام نور.
رستگار، طاهره(1382)، ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و ارزشیابی با تاکید بر سنجش مستمر و پویا و بازخورد موثر به دانشآموزان در فرایند آموزش، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
رضایی، اکبر؛ سیف،علیاکبر(1385)، تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره40، ص 18-11.
زینیوند، مریم؛ رخفرد، مسلم(1388)، ارزشیابی توصیفی لازمه اجرای آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97، دی ماه 88.
دلاور، علی(1388)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش.
سو سوفیلد(2008)، بازخورد محور و اساسیترین فرایند ارزشیابی توصیفی، ترجمه طاهره رستگار، شورای گزینش و ترجمه متون، تهران.
سیف، علی اکبر(1381)، روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات دوران.
سیف، علیاکبر(1382)، مفهوم سنجش و تاثیر آن بر روش آموزشی معلم و کیفیت یادگیری دانشآموزان، اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، دفترارزشیابی تحصیلی و تربیتی، تهران.
سیف، علیاکبر(1384)، اندازه گیری و سنجش در علوم تربیتی.تهران،دانشگاه پیاو نور.
سیف، علیاکبر(1386)، روانشناسی پرورشی نوین یا روان شناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، تهران: انتشارات نشر دوران.
سیفیمقدم، پری(1387)، تاثیر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی(گزیده مقالات همایش اردیبهشت 1387 خرم آباد، سازمان آموزش و پرورش لرستان)، خرم آباد: شاپور خواست.
شاهزمانی، محمد(1380)، بررسی نحوه ارزشیابی مستمر در سال اول نظام سالی واحدی دوره متوسطه اصفهان، اصفهان، دانشگاه اصفهان: پایان نامه کارشناسی ارشد.
شاطرلو، عالیه(1388)، مزیتهای ارزشیابی توصیفی در آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97.
شکراللهی، محبوبه(1385)، مقایسه روشهای ارزشیابی توصیفی و سنتی بر اساس استانداردهای چهارگانه «اخلاقی، کارآوری، قابلیت اجرا و دقت» از دیدگاه معلمین مدارس ابتدایی شهر تهران، تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
شمشیری، بابک(1382)، معرفی الگوی برای بازشناسی آسیبپذیری نظام رایج ارزشیابی امتحانات در آموزش و پرورش ایران، اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی، تهران.
عبدی، محمد(1388)، ارزشیابی توصیفی و آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97.
فتح آبادی، جلیل(1385)، بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی کیفی در تحقق هدفهای شناختی، عاطفی و روان حرکتی دانشآموزان دوره ابتدایی در استان مرکزی،شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی.
فرازی بر spss14(1384)، (ترجمه دکتر افشانی، مهندس مرتضی نوریان و زینب حسینی)، انتشارات بیشه.
فرجاللهی، مهران؛ حقیقی، فهمیهالسادات(1384)، نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانشآموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 92، ص 114-81.
فراهانی، مهدی(1384)، مقدمهای بر ارزشیابی کیفی آموختههای فراگیران، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی.
کاکیا، لیدا؛ الماسی، محمدعلی(1387)، مقایسه اثر بخشی ارزشیابی توصیفی(کیفی) و کمی بر میزان یادگیری، اضطراب و علاقه به یادگیری دانشآموزان ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی85-1384، همایش ارزشیابی توصیفی(فرایند و فراورده)، ص 232-191، خرم آباد: انتشارات شاپور خواست.
کرد، بهمن(1381)، بررسی تاثیر بازخور در ارزشیابی تکوینی پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر بوکان، دانشگاه تربیت معلم بوکان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
کدیور، پروین(1384)، آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی، تهران: آزمون نوین
کیامنش، علیرضا؛ نوری، محمد(1377)، یافتههای سومین مطالعات تیمز، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
کیامنش، علیرضا(1383)، روشهای ارزشیابی آموزشی، تهران: دانشگاه پیام نور.
مرتضایینژاد، عصمت(1384)، بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در پایههای اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 84-83، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، پایان نامه کارشناسی ارشد.
محمدی، فرزانه(1384)، بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران، تهران: دانشگاه الزهرا تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا، پایان نامه کارشناسی ارشد.
محقق معین، محمدحسن(1383)، ارزشیابی توانمند ساز، تهران: موسسه بین المللی توسعه مفاهیم دینی.
موحدین، طاهره(1386)، یادگیری با ارزشیابی کیفی، تهران: علوم علوی.
موسوی، خسرو(1370)، بررسی نظام ارزشیابی دوره ابتدایی، تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
موسوی، سیدضیاالدین(1384)، نظرسنجی از اولیا و مجریان طرح ارزشیابی توصیفی بر اساس اهداف تفصیلی اجرای طرح در سال تحصیلی 83-84، سازمان آموزش و پرورش استان قم، قم.
مهجور، سیامک(1376)، ارزشیابی آموزشی(نظریهها،مفاهیم، الگوها)، چاپ اول، شیراز: نشر ساسان.
نامور، یوسف(1387)، بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر عملکرد تربیتی و تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل، پژوهشکده تعلیم و تربیت شهر اردبیل، اردبیل..
نصیری، پرویز؛ شقاقی، فرهاد(1387)، استنباط آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات پیام نور.
واحدی، محمدتوفیق(1387)، ارزشیابی توصیفی(فرایند و فراورده)، ص190-169، خرم آباد: انتشارات شاپورخواست.
هومن، عباس؛ تورانی، حیدر(1385)، بررسی میزان عملی بودن و تاثیر برخی راه کارهای پیشنهادی برای کاهش آمار مردودی. نو آوریهای آموزشی، شماره 18، ص 111-79.
یادگارزاده، غلامرضا(1381)، بررسی مشکلات روشهای ارزشیابی تکوینی رایج در مدارس ابتدایی
استان همدان، پژوهشکده تعلیم و تربیت، همدان.
منابع انگلیسی
Anthony, B. C.(1987), The identification and measure ment of classroom environmental process variables related to academic achiement.unpublished doctoral dissertation.university of Chicago.
Arter, J., & Spandel, V.(1992), Using Portfolios of Student Work in Instruction and Assessment. Educational Measurement: Issues and Practice , 36-44.
Baker, L. E., Collin, W. S.(1982), Biase in selection.journal of Educational measurement,10,231-240.
Black, P., Wiliam, D.(1998), Inside the black box:raising standards through classroom assessment.phi Delta Kappan,139-148.
Barr, R, Parret, W.(2003), saving our students,saving our schools. Glenview:Pearson Professional Development.
Crooks, T. J.(1998), The impact of classroom evaluation on students.Revieww of Educational Research,58,438-481.
Dann, R.(2002), Promoting assessment as learning:improving the learning process.London:routledge Falmer.
Fenwick, T. J., Parsons, J.(1999), Using portfolios to assess learning.canadian social studies,3(33),90-92.
Katula, A., Ray, S., Sherrill, C.(1999), Improving student motivation,parent communication,and assessment while implementing a portfolio program.Master research project:saint xhavier university.
Kemp, J., & Toperoff, D.(1998, 1 2), Guidelines for portfolio assessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html.
Lambi, E. A.(2009), A CASE STUDY ON THE USE OF A FORMATIVE ASSESSMENT PROBE TO DETERMINE THE PRESENCE OF SCIENCE MISCONCEPTIONS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS: IMPLICATIONS FOR TEACHING AND CURRICULUM. Unpublished Dissertation Presented to the Faculty of the School of Human Service Professions. Widener University.
Liu, E. Z., Lin, S. Y., Shyan, M.(2001), Design of a networked portfolio system.British gournal of educational technology,34(4),492-494.
Mtchell, R.(1992), Testing for learning:How neww approaches to evaluation can improve Americans schools.Neww York:Free Press.
Noya, S., Omaiey, M.(1994), A portfolio assessment mode! For Esl.the journal ofEducations! Issuss of language Minorriy Sitfdflrtts,13,13-36.
Pierce, L. X., OMalley, J. M.(1992), Performance and portfolio assessment for language min ority students.NCBE Program information Guide Series.
Rhodes, L. K., Nathenson, M. S.(1992), Anecdotal records:Apowerful tool for ongoing lhteracy assessment.the reading teacher,45,502-509.
Ricci, B. J.(2000), Howw about Parent-teacher-student conference? Principal, 79(5), 53-54.
Sadler, P. M., Good, E.(2006), The impact of self-and peer-grading on student learning.Educational Assessment 11(1),1-31.
Shotz, R. E.(1980), The nature of educational development.journal of Research Development in Educationl, 3:39 ,64.
Simmons, J.(1990), Adopting portfolios for large-scale use. Educational leadership, 6(47),28-29.
Stiggins, R. (2004), Assessment crisis: the absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan , 86, 22-27.
Wilson, B. R.(2009), HE EFFECT OF A CONTINUOUS QUALITY FORMATIVE-ASSESSMENT PROGRAM ON MIDDLE SCHOOL STUDENT MATHEMATICS ASHIEVEMENT. Unpublhshed Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University.
Wiggins,G.(1998), Educative assessment.San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Woolfolk, A. E.(2004), Educational psychology.pearon,International Edition.
Zaff, J. F.(2003), Formative assessment:Does it work . Research Foundations for the Kaplan Achievement Planner, 34,1-19.
.