فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی
فهرست:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
2
1-1- مقدمه
3
1-2- بیان مساله
6
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش
7
1-4- اهداف تحقیق
8
1-5- فرضیه ها
8
1-6- سوالات تحقیق
8
1-6- تعریف متغیرها
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
11
2-1- مقدمه
11
2-2- رضایت از زندگی
26
2-3- اضطراب
41
2-4- بدبینی
53
2-5- پیشینه تجربی پژوهش
53
2-5-1- پیشینه داخلی
55
2-5-2- پیشینه خارجی
فصل سوم: روش شناسی
60
3-1- روش پژوهش
60
3-2- جامعه آماری
60
3-3- نمونه آماری و روش نمونه گیری
60
3-4- روش گردآوری اطلاعات
61
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات
63
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: یافته های تحقیق
65
4-1- ویژگی های جمعیت شناختی
66
4-2- آمار توصیفی
68
4-3- آمار استنباطی
72
4-4- یافته های جانبی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
75
5-1- نتیجه گیری
79
5-2- محدودیت های پژوهش
79
5-3- پیشنهادات
81
فهرست منابع
92
ضمائم
.
منبع:
اباذری، یوسف علی.(1383). رضایت از زندگی و ارزیابی اجتماعی (کارگاه تحلیل یافته های پیمایش ارزشها و نگرش های ایرانیان)، طرح های ملی.
ابوالقاسمی، عباس. (1382). اضطراب امتحان، اردبیل، انتشارات نیک آموز ، چاپ اول، ص 24-26.
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد(1384). آزمونهای روانشناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان، ص: 350-1.
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه و نجاریان، بهمن و شکرکن ، حسین.( 1375 ). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانش آموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز . فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، سال سوم ، شماره های 3 و 4 ، دوره 7، ص : 74 – 61 .
اسدی مقدم، عزیزه. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان و رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی ، عزت نفس و انتظارات معلم در دانش آموزان دختر پایه سوم دوره راهنمایی. اهواز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد.
اینگلهارت، رونالد. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر(1373). کویر.
بخشی پور رودسری، عباس، «بررسی رابطه بین رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ش28-27، پاییز و زمستان 1384، ص152-145.
بهرامی، فاطمه. ( ١٣٧۶ ) بررسی عوامل مؤثر بر اضطراب دانش آموزان متوسطه دختر و پسر شهر اصفهان؛ شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان.
بیانی، محمد؛ کوچکی و گودرزی، حمید.(1386). پایایی و اعتبار مقیاس رضایت از زندگی. مجله روانشناسان ایرانی، دوره 11، شماره 3، ص: 259-168.
پاول، تروور(1378). فشار روانی و راههای مقابله ای با آن. ترجمه عباس بخشی پور/. حسن صبوری مقدم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(تاریخ انتشار به زبان اصلی1990).
توسلی، غلامعباس. (1375). جامعه شناسی کار و شغل. تهران: انتشارات سمت.
جلالی آریا، کتایون؛ آسایش، حمید؛ سدهی، ملیحه؛ قنبری، مریم.(1391). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مقابله با اضطراب امتحان بر رضایت از زندگی دانش آموزاندر یکی از دبیرستانهای دخترانه شهرستان گرگان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی. دوره نهم، شماره 1، ص 8-1.
خدایاری فرد، محمد. (1388). رابطه بین سبک اسنادی‘اضطراب وپیشرفت تحصیلی کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، تحصیلات وحرفه والدین. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، دوره: ۴، شماره: 1: ص 45 – 53.
خوارزمی، شهین دخت.(1386). کیفیت زندگی و شاخص خوشبختی، همشهری آنلاین، شنبه سیزدهم مردادماه ۱۳۸۶ خورشیدی.
دادستان، پریرخ(1380). روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. چاپ چهارم، تهران؛ انتشارت سمت، ص 54-36
دارل روتر، فورد.(2005). کیفیت زندگی خود را متحول کنید(راهی معنوی برای دستیابی به توانمندی شخصی و استقلال مالی ). ترجمه مهدی قراچه داغی (1387)، تهران: انتشارات آسیم.
دلاور، علی. (1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، انتشارات رشد، چاپ هفتم. ص:550-1.
رجب پور، سمیه. (1381). در بررسی ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان و سلامت روان در دانش آموزان دختر دبیرستان. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم.(1391). نقش اضطراب امتحان و عزت نفس در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، دوره 1؛ شماره ی 3، ص 62-46.
رفیع پور، فرامرز. (1372). سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی (پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس، خراسان و تهران)، تهران، ارغنون.
رفیع پور، فرامرز. (1377). توسعه تضاد، چاپ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. (1378) (الف). آناتومی جامعه، تهران.: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
رفیع پور، فرامرز. (1387). (ب)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی (پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی در شهر تهران)، تهران: انتشارات سروش، ص 45-11
روز نهان، دیوین، سلیگمن، مارتین ای. پی.1382. روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ساوالان.
سادوک، بنجامین جیمز. 1386. دستنامه روان پزشکی بالینی کاپلان و سادوک. ترجمه محسن ارجمند. تهران: ارجمند،چاپ دوم(تاریخ انتشارات اثر به زبان اصلی2005).
سپهوند، تورج؛گیلانی، بیژن و زمانی، رضا. (1375). رابطه استرس ادراک شده و سلامت عمومی، با توجه به سبک های تبیین روانشناسی و علوم تربیتی زمستان؛ 38(4):27-43.
سرگلزایی، محمد رضا. (1382). رویکرد شناختی- رفتاری و برنامه ریزی عصبی کلامی در کنترل اضطراب امتحان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال پنجم، شماره 17 و 18 ، بهار و تابستان 1382، ص 47- 34.
سروش، عبدالکریم. (1374). درس هایی در فلسفه علم الاجتماع، تهران: انتشارات نی، چاپ اول.
شورای علمی پژوهشگران. (1381). ارزش ها و نگرش های ایرانیان، یافته های پیمایش در مشهد، دفتر انتشارات طرح پیمایش ملی ارزش ها ونگرش ها .
شیرازی، ناصر.(1378). شیوه های مقابله با تنش و ارتباط آن با سبکهای اسنادی (سبک بدبینانه و خوشبینانه) با سلامت روان دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
صفدری، سلمان. (1374). «رضایت اجتماعی و عوامل موثر برآن»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
عظیمی، مژگان. (1382). رابطه رضایت از زندگی و دینداری در بین دانش آموزان، مشهد، اداره تحقیقات آموزش و پرورش خراسان .
علیخواه، فریدون (1383) سنجش مفاهیم اساسی علوم اجتماعی، ج1، طرح های ملی.
کرمی، جهانگیر، زکی یی، علی، رحمانزاده،صباح وعلیخانی، مصطفی(1390). نقش باورهایث فراشناخت و باورهای خود کار آمدی در اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان. اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت. آذر ماه، دانشگاه فردوسی مشهد.
لشکری پور، کبری؛ بخشایش، محمد؛ سلیمانی، محمدجواد. (1384) بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، سال 8، شماره4، ص 258-252.
محسنی، منوچهر .(1379). بررسی آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی – فرهنگی در ایران، تهران، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی .
مظفری، شهناز. (1382). همبسته های روان شناختی شادکامی ذهنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانش گاه شیراز.ص 20.
معتمد شارک، فرزانه و افروز، غلامعلی.(1386). بررسی رابطه سبک های اسنادی با سلامت روان دانش آموزان تیز هوش وعادی.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، سال سیزدهم، شماره 2، 181-173.
ملک پور، مختار؛ بنی هاشمیان، کوروش. (1390). مقایسه رابطه سلامت عمومی با بدبینی و عزت نفس در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجله دانشکده پزشکی اصفهان هفته چهارم بهمن. 28(120):1437-1446
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسن. (1379). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان بر رابطه خودکارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال 7، دوره 3، شماره 1 و 2، ص 72-55.
نایبی، هوشنگ (1375) «سنجش میزان احساس خوشبختی سرپرستان خانوارهای تهرانی». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی، مرکز پژوهش های بنیادی وزارت ارشاد.
نوری، نجیبالله. (1388). بررسی رابطه بین خوشبینی و بدبینی، خوشبینی و بدبینی از دیدگاه اسلام و رضایتمندی از زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
نیکجو، علی (1377) «رضایت از زندگی»، روزنامه اطلاعات، 4 مهر 77، ( قابل دسترسی در نرم افزار نمایه).
Abramson L. Y., Selijman, L. E. P., & Teasdal, J.D.(1948) Learned Helplessness In Humans: Critique And Reformulation. Journal Of Abnormal Psychology, 87,49-7
Adams, David L. (1969) “Analysis of Life Satisfaction Iindex”, Journal of erGontology, vol 24.
46. Ahrens, A. H & Haaga, D.A .(1993). The specificity of attributional style and expecations to positive and negative affectivity, depression and anexity. Cognitive therapy and research , 17(2), 83-93.
47.Alice, G., John, A & Susan M. (2000). Pessimistic attributional style: is it specific to depression versus anxiety versus negative affect, Bhave, rev. Ther, 35(3), 703-719.
48.Arthur, A.R.(2003).The emotional lives of people with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 31(1), 25–31.
49.Bayer, S., & Sylvia, R. (1999). Gender Difference In Social Attributions By College Students Of Performance On Course Examination. Current Psychology , 17,346-379.
50.Beck, A.T. (1979)Depression : cause and treatment. Philadelphia, penrsylvania: university of Pennsylvania a press.
51.Beck, A.T.(1985).Depression: clinical, experimental, and theatrical aspacts. New York: Hoeber.
Boidel, D.C., Huges, S & Turner, M .W. (1993). Test anxiety in African American school children . Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
53.Broath, L. (2008). Learning disabilitres and psychological problems in children- An overvie. Environ Sci, 16 (4), 392-397.
54.Cockerill, P.J. (2002). Making the grade: the behavioral consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35(4), 163-178.
55.Cummins, Robert A. (1997), "Assessing quality of life" in Brown, Roy (ed.)Quality of Life for People With Disabilities: Models, Research andPractice. Cheltenham: Stanley Thornes.
Diener, E. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
Disch, William B et al. (2000) “Student Functioning Concerns, And Socio-Personal Well – Being”. Social Indicators Research, vol 51.
Dua, J. K.(2003). Comparative Predictive Value Of Attributional Style, Negative Affect And Psychological Health. Journal Of Psychoso Matic Research , 38,669-680.
Dusek, J.A. (1980 ). the development of test anxiety in children . In . I . G . Sarason (ED) , test anxiety , Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159–166.
60.Edward, C., Albert, M & Thomas, J. (2006). relationship optimism and pessimisim with psychological well- being, person, individ. Diff, 32(3), 433-440.
61.Felce, David and Perry, Jonathan (1996), "Assessment of quality of life" inSchalock, Robert L. (ed.) Quality of Life, Volume 1: Conceptualisationand Measurement. Washington: American Association on MentalRetardation.
62.Fincham, F.,& Bradury , T. (1993). Marital Satisfaction, Depression And Attribtions. A Longitudinal Analysis. Journal Of Personality And Social Psychology, 64,442-452
63.Fordyce, M.W. (2001). The happiness measures: A sixty second index of emotional well-being and mental health. International Journal of Educational Research, 43(2), 236–249.
64. Guidia, F. V & Lud Low, L. H.(1989). Across – Cultural Study Of Test Anxiety Journal Of Across – Cultural Psychology. 20 (1), 178- 190.
65.Hagerty, Michael R. et al., (2001), "Quality of life indexes for nationalpolicy: review and agenda for research". Social Indicators Research.Vol. 55, No. 1.
66.Hedl, J.J. (2008). Test anxiety and causal attributions: Some evidence toward replication. Anxiety Research, 3(1), 73-84.
67.Joiner, T.E & Wagner, K.D. (2009). Attributional style , depression and satisfication in life in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 15(2), 777-798.
68.Kitsantas, Anastasia; Gilligan, Tammy dew; kamata, Akihito. College women with eating disorders: self-regulation, life satisfaction, and positive/negative affect. The journal of psychology (2003).
69.Lackland, David (2001) “Satisfaction With Life Among International Students: An Exploratory study”. Social Indicators Research, vol 53.
70.Lauver, D. & Tak , Y. ( 1995). Optimism And Coping With Breast Cancer Symptom. Nursing Research ,44,202-207.
Lyon, R. (2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF document. Issues in Special Education and Rehabilitation, 19(1), 69–82.
Maruta, T ., Colligan , R.C., Malinchoc, M . & Offord, K,P. (2005) Optimism-Pessimism Assessed In The 1960s And Self-Reported Health Status 30 Years Later. Mayo Clinic 77(8): 748-753.
Maltaby, J. (2004). Personality and coping: A context for examining celebrity worship and mental health. British Journal of Psychology, 95(6), 411-428.
Maria, F & Nuova, S .(1990). Cender Differences in Social and Test Anxiety, Personality Individual Differences, British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428.
Mark, H & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls,. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145.
76.Markus, Z., Michael, H & Andreas, H.(2010). Pessimism Predicts Anxiety, Depression and Quality of Life in Female Students, Journal of Personality Assessment;41(1), 87–94.
77.Mcintosh, Cameron N (2001) “Report On The Construct Validity Of the Temporal Satisfaction With Life Scale.” Social Indicators Research, vol 54.
78.Metalsky, G & Joiner, T.E .(2002). Vulnerability to depressive mood reactions: toward a more powerful test of the diathesis- stress and causal mediations component of the reformulated theory of depression, journal of personality and social psychology, 63(6), 667-675.
79.Metalsky, G.(2001). Vulnerability to depressive mood reactions: toward a more powerful test of the diathesis- stress and causal mediations component of the reformulated theory of depression, journal of personality and social psychology, 52(4), 386-393.
80. Nicki, G. (1996). Learned Helplessness and Attribution for Success and Failure in LD Students. Journal of Learning Disabilities, 36(4), 363-381.
81.Olaitan, W. (2012). Investigation of the Relationship between Test Anxiety, Self Esteem and Academic Performance Anxiety, Self Esteem and Academic Performance among Polytechnic Students in Nigeria, International Journal of Computer Applications Volume, 3(2) 91-95.
Optimism Is Asocit Ated With Mood, Coping, And Immune Change In Response To Stress. Journal Of Personality And Social Psychology, 74,1646-1655.
83.Pacione, Michael (2003), “Urban environmental quality and humanwellbeing: a social geographical perspective”. Landscape and UrbanPlanning.No. 65.
84.Pavot, W & Dienner, E. (2002). The affective and congnitive context of self-reported measure of subjective well-being. Social Indicators Research, 28(1), 1-20
85.Prins, P.J & Hanewald, J.(2002). LD children attributions for success and failure: A replication with a labeled LD sample. Learning Disability Quarterly, 5(2), 173-176.
86. Peterson , C., & Seligman, M. E. P. (1987). Explanatory Style And Illness. Personality And Physical Health .Journal Of Personality,55,237-365.
87.Peterson, C ., & Seligman, M. E. P. (1984). Causal Ex-Planations As Risk Factor For Depression: Theory And Evidence. Psychological Review, 91,347-374
88.Raj, P & Agarwal, S. (2005). Behavioral Intervention in School Setting. Enhancing Self Esteem and Controlling Behavioral Problems. National Academy of Psychology, 50(4), 348-351.
89.Raphael, D., et al. (1996), Measuring the Quality of Life in Older Persons:A Model with Implications for Community and Public HealthNursing. Toronto Center for Health Promotion, University of Toronto.
Redden, S.A. (2000). Self esteem and intrinsic motivational effects of using a constructivist and behaviorist approach to a computer usage in 5 grade Hispani classrooms. Child Development, 72(1), 152-173.
91.Roklin, T. & Thompson, J.(1985).Inter Active Effects Of Test Anxiety . Test Difficulty And Feed Back. Journal Of Educational Psychology. 77(30), 369 – 372.
92.Ryan, Lisa and Dziurawiec, Suzane (2000) “Materialism And Its Relationship To Life Satisfaction”. Social Indicators Research, vol 55.
Sarason, I.G. (1986). Test Anxiety, Worry, and Cognitive Interference; In R. Schwarzer (Ed.), Self-related Cognitions in Anxiety and Motivation; Journal Learning Disability. 35(1), 87-96.
94.Schalock, Robert L. (2000), "Three decades of quality of life". Focus onAutism and Other Developmental Disabilities. Vol. 15, No. 2.
Schutz, P.A., Davis, H.A & Schwanenflugel, P.J.(2002). Organization of Concepts Relevant to Emotions and Their Regulation during Test Taking. The Journal of Experimental Education, 70(4), 316-342.
96.Segerstrom, S.C., Taylor, S.E., Kemeny , M.E. & Fahey, J.L. (2001)
97.Schwartz, J. A., Kaslow, N. J., Seeley, J., & Lewinsohn, P. (2000). Psychological, Cognitive And Interpersonal Correlates Of Attributional Change In Adolescents. Journal Of Clinical Child Psychology, 29, 188-198
Seligman, M.(1975). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. 31(2), 215–229.
99.Shirley, M.Y. (2002). The Influence of Optimism and Pessimism on Student Achievement in Mathematics, Mathematics Education Research Journal, 14(1), 4-15.
100.Spielberger, C.D.(1980). Test Anxiety Inventory; Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Pres.
Spielberger, C.D & Vagg, R.R .(1995). Test Anxiety: Theory, Assesment and Treatment 14th ed. New York: Wadsworth Publ.
102.Tarnowski, K.J & Nay, S.M. (2006). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 381-383.
Tobias, S. (2000). Overcoming Math Anxiety; New York : Norton.
104.Turksrer A, Nialy, E and Atalik, G. (2000) . “Possibilities And Limitations For the Measurment for The Quality Of Life In Urban Areas”. Social Indicators Research, vol 53.
Wachelka, D & Katz, R.C.(1999). Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30(3), 191-198.
106.WHOQOL Group (1993), "Study protocol for the World Health Organizationproject to develop a quality of life assessment instrument". Quality ofLife Research. No.2.
107.Wien, J, D.(1980). Cognitive – Intentional Theory Of Test Anxiety. In I, J. Sarason (Ed). Test Anxiety: Theory Research Application (Pp. 349- 385).
108.Williams, J.E. (2002). Modeling Test Anxiety, Self Concept and High School Students’ Academic Achievement, Journal of Research and Development in Education, 25(3), 51-57.
109.Zealand, R.A. (2004). Relationships among achievement, perceptions of control, self-regulation, and self-determination of students with and without the classification of learning disabilities. Submitted for the degree of doctor of philosophy of the graduate school of arts and sciences. Columbia University.
110.Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.
.