فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی
فهرست:
فهرست شکلها
عنوان ....................................................................................................................... صفحه
شکل (2-1) طبقهبندی انواع راهبردهای یادگیری.......................................................... 13
شکل (2-2) نمونهای از نقشه مفهومی........................................................................... 30
شکل (2-3) طرح شعاعی................................................................................................ 31
شکل (2-4) طرح هرمی.................................................................................................. 32
شکل (2-5) طرح همپوشی.............................................................................................. 32
شکل (2-6) الگوی پیشنهادی تنظیم فعالیتها و راهبردهای یادگیری.............................. 44
فهرست جداول
عنوان ....................................................................................................................... صفحه
جدول (2-1) تاکتیکهای راهبرد تکرار و مرور............................................................. 21
جدول (2-2) تاکتیکهای راهبرد بسط و گسترش معنایی.............................................. 27
جدول (2-3) تاکتیکهای راهبرد سازماندهی............................................................... 28
جدول (4-1) فراوانی و درصد دانشآموزان براساس جنسیت و محل سکونت............ 59
جدول (4-2) فراوانی و درصد دانشآموزان براساس رشته تحصیلی و کلاس .......... 60
جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار راهبردهای شناختی و فراشناختی براساس محل سکونت 60
جدول (4-4) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای فراشناختی با معدل 61
جدول (4-5) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای شناختی با معدل..... 62
جدول (4-6) آزمون t (تی) برای مقایسه معدل دانشآموزانی که بصورت توأم از راهبردهای یادگیری استفاده میکنند با معدل سایر دانشآموزان ............................................................................... 63
جدول (4-7) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان دختر با دانشآموزان پسر........................................................................................................................................ 64
جدول (4-8) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان شهری با دانشآموزان روستایی......................................................................................................................... 65
فهرست مطالب
عنوان ....................................................................................................................... صفحه
فصل اول
موضوع پژوهش
11 مقدمه......................................................................................................................... 2
12 بیان مسئله................................................................................................................. 3
13 ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................ 4
14 اهداف پژوهش........................................................................................................... 5
15 فرضیات و سوال پژوهش......................................................................................... 6
16 تعریف متغیرهای پژوهش.......................................................................................... 6
فصل دوم
پیشینه نظری و عملی پژوهش
21 مقدمه....................................................................................................................... 10
22 تعریف راهبردهای یادگیری.................................................................................... 13
23 راهبردهای شناختی................................................................................................. 15
231 راهبردهای تکرار یا مرور................................................................................... 16
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار...................................................................... 17
232 راهبرد بسط و گسترش معنایی........................................................................... 21
روشها و تاکتیکهای گسترش معنایی........................................................................... 22
233 راهبرد سازمان دهی........................................................................................... 28
روشها و راهکارهای سازماندهی .............................................................................. 28
24 راهبردهای فراشناختی............................................................................................ 33
25 دانش ویژه راهبرد.................................................................................................. 40
26 دانش راهبرد اسنادی.............................................................................................. 40
27 تفاوتهای جنسی در استفاده از راهبرد................................................................. 41
28 راهبردهای یادگیری و رشد.................................................................................... 41
عنوان ....................................................................................................................... صفحه
29 پیشینه عملی تحقیق.................................................................................................. 45
210 پژوهشهای خارجی ............................................................................................ 45
211 پژوهشهای داخلی................................................................................................ 48
فصل سوم
31 مقدمه....................................................................................................................... 53
32 نوع و روش انجام پژوهش..................................................................................... 53
33 جامعه آماری........................................................................................................... 54
34 حجم نمونه ............................................................................................................. 55
35 روش نمونهگیری.................................................................................................... 55
36 ابزار اندازهگیری پژوهش....................................................................................... 55
361 پایایی................................................................................................................... 56
362 اعتبار................................................................................................................... 56
37 روش تجزیه و تحلیل دادهها .................................................................................. 57
فصل چهار
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشی
41 مقدمه....................................................................................................................... 59
42 ویژگی های جمعیت شناختی نمونه ........................................................................ 59
43 آزمون فرضیهها و سوال تحقیق............................................................................. 61
مقدمه.............................................................................................................................. 61
آزمون فرضیه اول ........................................................................................................ 61
آزمون فرضیه دوم......................................................................................................... 62
آزمون فرضیه سوم ...................................................................................................... 62
آزمون فرضیه چهارم ................................................................................................... 63
آزمون سوال تحقیق........................................................................................................ 64
عنوان ....................................................................................................................... صفحه
فصل پنجم
تفسیر نتایج آزمون فرضیهها و سوال تحقیق
51 مقدمه....................................................................................................................... 67
52 فرضیه اول.............................................................................................................. 67
53 فرضیه دوم............................................................................................................. 69
54 فرضیه سوم............................................................................................................ 71
55 فرضیه چهارم ........................................................................................................ 72
56 سوال تحقیق............................................................................................................ 72
57 نتیجه کلی................................................................................................................. 73
58 محدودیت های محقق.............................................................................................. 73
59 پیشهادات ................................................................................................................ 73
فهرست منابع فارسی...................................................................................................... 75
فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................... 77
ضمیمه............................................................................................................................ 79
منبع:
فهرست منابع فارسی
1 آقازاده، محرم واحدیان، محمد. (1377). مبانی نظری و کاربردهای آموزش نظریه فراشناخت، نشر نوپردازان.
2 ابراهیمی قوام آبادی، صغری. (1377). اثربخشی سه روش آموزش راهبردهای یادگیری آموزش دوجانبه، توضیح مستقیم و چرخه افکار بر درک مطلب، حل مسئله، دانش فراشناختی، خودپندار، تحصیلی، سرعت یادگیری در دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی با معدل کمتر از 15 شهر تهران. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
3 انصاری جعفری، رقیه. (1376). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری با خلاقیت دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
با عزت، فرشته. (1376). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری در حافظه کودکان عقب مانده ذهنی ضعیف پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
4 با عزت، فرشته. (1376). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری در حافظه کودکان عقبمانده ذهنی ضعیف، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
5 سولسو، رابرت، اچ. (1377). روانشناسی شناختی، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد.
6 سیف، علیاکبر. (1381). روانشناسی پرورشی (یادگیری در آموزش) انتشارات آگاه.
7 فلاول، جان. اچ (1377). رشد شناختی، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد.
8 فتحی آشتیانی، علی. حسینی، مریم (1379). مقایسه راهبردهای یادگیری در دانشآموزان موفق و ناموفق، مجله روانشناسی (علمی پژوهشی)، شماره 13، سال چهارم، شماره 13، بهار (1379)
9 فردانش، هاشم. (1378). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران ست.
10 کارشکی، حسین (1381). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان، مجله روانشناسی (علمی پژوهشی) سال ششم، شماره 1، بهار (1381).
11 کدیور، پ. (1376). فرایندهای فراشناختی و کاربرد آن در آموزش و یادگیری پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، مجله روانشناسی (علمی پژوهشی)، شماره 4، بهار (1381).
12 کرمی، ابوالفضل. (1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، پایاننامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
13 رخوث، موی. دو فابو، لئونارد. (1993). راهبردهای یادگیری و به یادسپاری (ترجمه علینقی خرازی 1377). تهران: قطره.
14 عباباف، زهره. (1375). مقایسه استراتژیهای یادگیری دانشآموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستان مناطق 2، 4 و 11 تهران در سال تحصیلی 75-1374، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
15 مارزینو، رابرت. جی و همکاران (1380). ایجاد تفکر در برنامه درسی و تدریس، ترجمه قدسی احقر، نشریسترون.
16 مایر، ریچارد، ای. (1986). روانشناسی تربیتی (ترجمه محمدتقی فراهانی). تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
17 متولی، سید محمد. (1376). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه علامه طباطبائی.
18 مشهدی میقاتی، فریده. (1375). بررسی تأثیر مهارتهای مطالعه بر درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران
19 مصرآبادی، جواد. (1380). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری پرسرعت خواندن، یادداری و درک مطلب در متون مختلف. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
فهرست منابع انگلیسی
1-Bieler, R. F. & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching (1 th ed.) Hoagthon mifflin
2-Boler, D. (1987). A task analysis of algebra word problem. Lawrence erlbaum association.
3-Brown. (1949). The psychology of cognation. Academic press.
4-Butcher, A. (1998). The psychology of thinking. prentic hall.
5-Dembo, D. (1988). A history thinking in Reslenberg & E.Smith (eds), the psychology of humanthouht. Camberidg university press.
6-Digereat. A. (1966). Metacognation foundation of cognitive scince. MIT press.
7-Eter, G. (2001). Problem solving, jurnal of psychology, 70, 79-80.
8-Felavel. J. (1979). Metacognation and cognation monitoring. American psychologist, 34, 906-911.
9- Gage. N.L. & Bierliner, D.C (1992). Educational psychology (3 th and 5 th ed.) Houghton mofflin.
10-Gerald. (1978). Natures of problem solving. Megraw Hill.
11-Harlow, H. (1988). Human problem solving. Comberidge university press.
12-Hasiao, Y.P. (1997). The effects of cognitive styles and learning strategies in a hipermidia environment .http://www.edb.utexas.edu/mmresearch/student 97/Hasiao/LS. Htm.
13-Lefranco, G.R. (1997). Psychology for teaching. Belmont: Wasworth.
14-Miyer, R & Salevey, H. (1991). Childeren’s metacognation knowledge about reading. Journal of education psychology, 70, 680-690.
15-Pressley. M., Brokowshi, j. G. & Schreider, W. (1987). Cognitive Strategies: good strategy users coordinate metacognation and knowledge. Angals of child Development, V4. 89-129
16-Romenveile, M. (1991). Awareness of cognaitive strategies: The relationship between university student’ metacognation and higher performance. Student in higher education, 19, 354-366.
17-Warr. Petter & Dowing, Jonathon. British, urral of psychology, vol. 91. Pp311-333.
18-Woolfolk. A (1995) Effects of Training in stratesic Qusetionning on childrens problem-solving. Performance Journal of Educational psychology, vol: 83, No:3, 307-317
19-Yam, G & Taplin, P. (1997). Education psycohology: Theary into practicele. Boston: Allyn & Bacon.