فهرست و منابع پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86
فهرست:
فصل اول
مقدمه .......................................................................................................... 2
بیان مسأله.................................................................................................... 3
اهمیت مسأله............................................................................................... 4
اهداف تحقیق.............................................................................................. 5
1-4-1- هدف کلی تحقیق................................................................................. 5
1-4-2- هدف جزئی تحقیق.............................................................................. 5
سؤالات تحقیق............................................................................................ 6
تعاریف متغیرها........................................................................................... 7
تعاریف عملیاتی......................................................................................... 9
فصل دوم
2-1- مقدمه........................................................................................................ 11
2-2- فرسودگی شغلی...................................................................................... 11
2-3- رویکردهای مختلف به فرسودگی شغلی.............................................. 14
2-3-1- رویکرد بالینی .................................................................................... 14
2-3-2- رویکرد روان شناختی – اجتماعی................................................... 16
2-3-3- رویکرد تبادلی.................................................................................... 17
2-3-4- مدل کاپنر............................................................................................ 19
2-4- رویکرد ساختاری.................................................................................... 20
2-4-1- سازمان................................................................................................ 21
2-4-2- جو سازمانی........................................................................................ 21
2-4-3- تئوری سیستم های اجتماعی و جو سازمانی................................. 22
2-4-4- جو سازمانی و روابط سازمانی......................................................... 23
2-4-5- شاخص های جو سالم سازمانی...................................................... 24
2-4-6- بهداشت روانی................................................................................... 25
2-4-7- روحیه.................................................................................................. 26
2-4-8- ویژگی های مدرسه سالم.................................................................. 26
2-5- مراحل فرسودگی شغلی......................................................................... 27
2-5-1- ماسلاچ................................................................................................ 27
2-5-2- پستونچی............................................................................................ 28
2-5-3- مراحل فرسودگی شغلی معلمان (ساراسون).................................. 30
2-6- عوامل فرسودگی شغلی.......................................................................... 30
2-7- نشانه های فرسودگی شغلی.................................................................. 33
2-8- عوارض فرسودگی شغلی....................................................................... 34
2-9- استرس شغلی.......................................................................................... 34
2-9-1- منابع استرس شغلی........................................................................... 35
2-9-2- ارتباط استرس شغلی با تحلیل رفتگی............................................ 37
2-10- تحلیل رفتگی وشخصیت.................................................................... 41
2-10-1- تحلیل رفتگی و شغل آموزگاری................................................... 43
2-11- فشار روانی........................................................................................... 45
2-11-1- آثار تخریبی فشار روانی در تدریس............................................ 46
2-11-2- راههای کاهش فشار روانی معلمان.............................................. 46
2-12- پیشینه پژوهش..................................................................................... 48
2-12-1- تحقیقات داخلی.............................................................................. 48
2-12-2- تحقیقات خارجی............................................................................ 54
فصل سوم
3-1- طرح تحقیق.............................................................................................. 58
3-2- جامعه آماری............................................................................................ 58
3-3- متغیر مستقل و وابسته............................................................................. 58
3-4- روش نمونه گیری ................................................................................. 58
3-5- ابزار اندازه گیری..................................................................................... 59
3-6- پایایی و روایی تحقیق............................................................................ 59
3-7- ابزار تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................. 59
فصل چهارم
4-1- مقدمه........................................................................................................ 61
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................................... 62
فصل پنجم
5-1- مقدمه........................................................................................................ 85
5-2- بحث ونتیجه گیری ................................................................................ 85
5-3- پیشنهادها.................................................................................................. 91
5-4- محدودیتها................................................................................................ 91
منابع.............................................................................................. 92
فهرست جداول
جدول 4-1 – توزیع فراوانی مرتبط با متغیر سن دبیران............................... 62
جدول 4-2 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر میزان تحصیلات دبیران.......... 64
جدول 4-3 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس دبیران. 66
جدول 4-4 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی 68
جدول 4-5 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر نوع درس مورد تدریس......... 70
جدول 4-6 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه خستگی عاطفی 72
جدول 4-7 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه مسخ شخصیت. 72
جدول 4-8 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه عدم موفقیت فردی 73
جدول 4-9 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به خستگی عاطفی 74
جدول 4-10 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به مسخ شخصیت 76
جدول 4-11 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به عدم موفقیت فردی 78
جدول 4-12 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر سطوح سنی 80
جدول 4-13 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر مدرک تحصیلی 81
جدول 4-14 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس 82
جدول 4-15 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی.............................................................................................................................. 84
جدول آزمون تعقیبی LSD مرتبط با جدول 15............................................ 85
جدول 4-16 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر نوع درس مورد تدریس (نوع تدریس).............................................................................................................................. 86
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 1....................... 63
نمودار 4-2 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 2....................... 65
نمودار 4-3 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 3....................... 67
نمودار 4-4 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 4....................... 69
نمودار 4-5 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 5....................... 71
منبع:
1- احمدی، سید احمد. خلیفه سلطانی، افتخار اسادات( 1385 ) بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقطع های سه گانه شهر اصفهان.
2- ندیمی، محمد تقی. بروج، محمد حسین ( 1377 ) . آموزش و پرورش سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه. چاپ 4 ، انتشارات مهرداد.
3- عاطف، لاله ؛ روح الامین، مریم ؛ نوری، ابوالقاسم و مولوی، حسین (1385 ) . میزان فرسودگی شغلی و خشنودی شغلی پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی شهر اصفهان . فصلنامه علمی و پژوهشی دانش و پژوهش در روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان ) شماره29، سال 8 .
4- دکتر سرمد، زهره. دکتر بازرگان، عباس. دکتر حجازی، الهه. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ دوازدهم 1385، انتشارات آگه. 5- خاکزادان، زهرا (1385 ). بررسی رابطه بین کنترل و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی مدارس دولتی شهر نیشابور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
6- شیرازی ، رباب( 1378) . بررسی عوامل موثر در انگیزه انتخای شغل معلمی از دیدگاه دبیران زن شاغل در مراکز دولتی پیش دانشگاهی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .
7- حسنی، فاطمه (1381 ). بررسی میزان فرسودگی شغلی معلمان زن ریاضی و هنر دبیرستانهای عادی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
8- بدری گرگری، رحیم (1374 ). سندرم روان شناختی فرسودگی شغلی معلمین و مکانیزم های
مقابله ای . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .
9- سعادت ، اسفندیار ؛(1375 ) . تاثیر تحلیل رفتگی بر کارآیی نیروی انسانی . مجله دانش مدیریت، شماره 33 و 34 .
10- کشتکاران ، علی ؛ ( 1375 ) . تحلیل رفتگی و روش اندازه گیری آن . مجله دانش مدیریت ، شماره 33 و 34 .
12- محمدی حیدر باغی ، صابر ؛ ( 1386 ) . راههای کاهش فشار روانی بر معلمان . رشد معلم ،
دوره 25 .
13- دی هیوس ، پیتر ؛ دایکسترا ، رنه اف دبلیو . صانعی ، سعید ( 1382 ) . آیا آموزگاران آسانتر دچار تحلیل رفتگی می شوند ؟ . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره75 ، سال 19 ، شماره 3 .
14- محمدی ، شهناز ؛ ( 1385 ) . فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران .
فصلنامه روان شناسان ایرانی ، شماره 9 ، سال 3 .
15- رسولیان، مریم . الهی ، فاطمه . اقمم ابراهیمی، عزیزه ( 1383 ) ارتباط فرسودگی شغلی با ویژگیهای شخصیتی در پرستاران .
16- شیرخدا ، الهه ؛ ( 1386 ) . تنیدگی شغلی . رشد مدیریت مدرسه، شماره6 ، دوره 6 .
17- محمدی ، شهناز ؛ (1386 ) . مقایسه مکانیسم های مقابله ای ، فرسودگی شغلی و سلامت
روان در بین دبیران ایران و هند . فصلنامه نوآوری های آموزشی ، شماره 16 ، سال 5 .
18- قدیمی مقدم ، ملک محمد . حسینی طباطبایی ، فوزیه . ( شیوع فرسودگی شغلی در بین معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش و رابطه آن با جنسیت ، مدرک تحصیلی ، مقطع شغلی ، موقعیت جغرافیایی .
19- بابلی بهمنی، عزیزا...( 1378 ). بررسی میزان فرسودگی شغلی مدیران دبیرستانهای دولتی پسرانه شهر تهران و رابطه آن با روشهای مقابله ای آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
20- شیرکول، ماندانا ( 1382 ) . عوامل موثر در بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا و ناشنوا و عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .
21- ساعتچی، محمود . ( روان شناسی بهره وری ) . انتشارات نشر ویرایش، 1380 .
22- عسکریان، مصطفی . ( روابط انسانی و رفتار سازمانی) . انتشارات امیرکبیر، 1378 .
23- جعفر پور، حسن ( 1376). ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان عادی و استثنایی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .
24- احقر ، قدسی (1385 ). بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی
دبیران دوره راهنمایی شهر تهران . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 2 ، سال 22 .
25- میر کمالی، سید محمد.( روابط انسانی در آموزشگاه ). نشر یسطرون ،1380.
26- طاهری، احمد ( 1381 ). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و روحیه دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
27- گودرزی، اکرم؛ گمینیان، وجیهه. ( اصول و مبانی و نظریه های جو و فرهنگ سازمانی ). انتشارات جهاد دانشگاهی، 1381
28- راس، آر رندال؛ آلتمایر، ام الیزابت. خواجه پور، غلامرضا. ( استرس شغلی ). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، 1377 .
منابع انگلیسی
1-Clark Carlson , Betty. Tompson ,A. Jone (2005). Job burnout and job leaving in Public school teachers : implication for stress management . International Journal Of Stress Management . Vol 2 , Number
2-Kahn , H . Jeffrey, Kimberly , T . Schneider , Jenkins , M. Theresa, Moyle ,
L. Laura . (2006). Emotional social support and job burnout among high-school
Teachers: is it all due to dispositional affectivity?
Journal Of Organizational Behavior . Vol 27 , Issue 6, 2006 .
3- Demirel, Yeltekin . Toktamis, Aydin. Sezer, Erol.(2006). Burnout among high School teachers in Turkey. Middle East Journal Of Family Medicine . Vol 3, Issue 3 .
4-Murat Sunbul , Ali .(2003). An analysis of relatios among locus of control, burnout And job satisfaction in Turkish high school teachers . Journal Article Excerpt : Australian Journal Of Education , Vol ,47.
5- Antoniou , A.-S., Polychroni , F. Vlachakis, A.-N.(2006). Research note Gender and age differences in occupational burnout between primary and high- school teachers in Greece . Journal Of Managerial Psychology . Vol , 21 No,7. www. emeraldinsight . com
6-Croom , Barry.(2003). Teacher burnout in agricultural education . Journal Of Agricultural Education . Vol 44, Number 2 .
7- Maslach , Schaufeli and Leiter(2001). Job burnout . www. google.com