فهرست و منابع گزارش سمینار بررسی مدل های بلوغ معماری سرویس گرا
فهرست:
1 فصل اول : مقدمه ........................................................................................................................................................ 10
1-1 تعریف مسئله ........................................................................................................................................................ 11
1- 2 اهداف تحقیق ....................................................................................................................................................... 12
1- 3 ساختار تحقیق ..................................................................................................................................................... 13
2 فصل دوم : مفاهیم بنیادی ....................................................................................................................................... 14
2-1 معماری سرویس گرا ........................................................................................................................................... 15
2- 1- 1 مقدمه ............................................................................................................................................................ 15
2- 1- 2 چرا از معماری سرویس گرا استفاده می کنیم؟ ..................................................................................... 16
2- 1- 3 تعریف معماری سرویس گرا ...................................................................................................................... 17
2- 1- 4 معماری سرویس گرای مقدماتی .............................................................................................................. 17
2- 1- 5 معماری سرویس گرای توسعه یافته ....................................................................................................... 18
2- 1- 6 سرویس .......................................................................................................................................................... 19
2- 1- 6-1 تعریف سرویس .............................................................................................................................. 19
2- 1- 6-2 تفاوت سرویس و معماری سرویس گرا .................................................................................... 19
2- 1- 7 مفاهیم اصلی در معماری سرویس گرا ................................................................................................... 20
2- 1- 7-1 اتصال سست .................................................................................................................................. 20
2- 1- 7-2 هم نواسازی و هم خوانی ............................................................................................................. 20
2- 1- 8 مزایای معماری سرویس گرا ..................................................................................................................... 21
2- 1- 9 پروتکل ها و استانداردها .............................................................................................................................. 22
22 ............................................................................................................................................ SOAP1-9 -1 -2
22 ........................................................................................................................................... WSDL2-9 -1 -2
23 ............................................................................................................................................. UDDI3-9 -1 -2
23 .............................................................................................................................................. BPEL4-9 -1 -2
2- 1- 10 روش تحلیل و طراحی سرویس گرا ...................................................................................................... 24
2- 1- 10- 1 متدولوژی بهبود مداوم برای معماری سرویس گرا ............................................................. 24
2- 1- 10- 2 مراحل متدولوژی ....................................................................................................................... 25
2- 1- 10- 2-1 تعریف وطراحی سرویس ............................................................................................... 25
2- 1- 10- 2-2 طراحی کیفیت سرویس ................................................................................................ 25
2- 1- 10- 2-3 پیاده سازی و استقرار سرویسها................................................................................... 26
2- 1- 10- 2-4 همنواسازی سرویسها ..................................................................................................... 26
2- 1- 10- 2-5 انتشار سرویسها ............................................................................................................... 27
2- 1- 10- 2-6 معاهده سطح سرویس ................................................................................................... 27
2- 1- 10- 2-7 مدیریت ودیدبانی سرویسها .......................................................................................... 28
2- 1- 10- 2-8 میزان کردن سرویسها ................................................................................................... 28
28 ............................................................................................................................................................ ESB11 -1 -2
28 .............................................................................................................. Message Centric1 -11 -1 -2
28 .................................................................................................................. Service Centric2 -11 -1 -2
2- 1- 12 چرخه حیات معماری سرویس گرا ....................................................................................................... 29
2- 1- 12- 1 مرحله مدلسازی ......................................................................................................................... 29
2- 1- 12- 2 مرحله گردآوری ......................................................................................................................... 30
2- 1- 12- 3 مرحله نصب ................................................................................................................................. 30
2- 1- 12- 4 مرحله مدیریت ........................................................................................................................... 30
2- 1- 12- 5 مرحله حاکمیت و فرایندها ...................................................................................................... 30
2- 2 مدل بلوغ قابلیت .................................................................................................................................................. 31
2- 2- 1 مقدمه ............................................................................................................................................................ 31
2- 2- 2 معرفی مدل بلوغ قابلیت برای شرکت های نرم افزاری ....................................................................... 32
2- 2- 3 سطوح بلوغ شرکت های نرم افزاری ........................................................................................................ 33
2- 2- 3-1 سطح اول ........................................................................................................................................ 34
2- 2- 3-2 سطح دوم ....................................................................................................................................... 34
2- 2- 3-3 سطح سوم ...................................................................................................................................... 35
2- 2- 3-4 سطح چهارم ................................................................................................................................... 35
2- 2- 3-5 سطح پنجم .................................................................................................................................... 36
3 فصل سوم : مدلهای بلوغ معماری سرویس گرا ............................................................................................... 37
3- 1 مقدمه ..................................................................................................................................................................... 38
3- 1- 1 مشکلات فرایند پذیرش SOA ................................................................................................................. 38
3- 1- 1-1 شامل تعداد زیادی پروژه است ................................................................................................... 38
3- 1- 1-2 مستلزم پذیرش تغیرات زیادی در سازمان است .................................................................... 39
3- 1- 1-3 مشکل در تعیین نقطه شروع ..................................................................................................... 39
3- 1- 1-4 مشکل در تعیین هدف ................................................................................................................ 39
3- 1- 1-5 . مشکل در تعیین میزان سرمایه گذاری لازم ........................................................................ 40
3- 1- 2 مدل بلوغ قابلیت در مهندسی نرم افزار (CMM) ............................................................................... 40
3- 1- 3 تعریف ............................................................................................................................................................ 41
3- 2 مزایای مدل بلوغ SOA ...................................................................................................................................... 41
3- 2- 1 مزایای مرتبط با فاز برنامه ریزی و قبل از شروع پذیرش SOA ....................................................... 42
3- 2- 2 مزایای حین پذیرش ................................................................................................................................... 42
3- 3 معایب مدل بلوغ SOA ...................................................................................................................................... 42
3- 4 مدل بلوغ معماری سرویس گرا (SOAMM) .............................................................................................. 43
3- 4- 1 سطح اول (سرویسهای اولیه) .................................................................................................................... 44
3- 4- 2 سطح دوم (سرویسهای معماری شده) .................................................................................................. 46
3- 4- 3 سطح سوم (سرویسهای همکار و سرویسهای حرفه) ........................................................................... 48
3- 4- 3-1 سرویسهای حرفه .......................................................................................................................... 48
3- 4- 3-2 سرویسهای همکار ......................................................................................................................... 50
3- 4- 4 سطح چهارم (سرویسهای سنجیده) ........................................................................................................ 52
3- 4- 5 سطح پنجم (سرویسهای بهینه) ............................................................................................................... 53
3- 4- 6 ویژگیهای SOAMM ................................................................................................................................ 54
3- 5 مدل بلوغ یکپارچگی سرویس (SIMM) ....................................................................................................... 56
3- 5- 1 ساختار SIMM ........................................................................................................................................... 56
3- 5- 2 ویژگیهای مدل SIMM ............................................................................................................................ 58
3- 6 مدل بلوغ ترکیبی معماری سرویس گرا (CSOAMM) ............................................................................ 60
3- 6-1 ساختار مدل CSOAMM ........................................................................................................................ 60
3- 6-2 ویژگیهای مدل CSOAMM ................................................................................................................... 61
3- 7 ارتباط با CMMI ................................................................................................................................................ 63
4 فصل چهارم : نتیجه گیری ....................................................................................................................................... 66
4- 1 خلاصه سمینار ..................................................................................................................................................... 67
4- 2 کار آینده ............................................................................................................................................................... 68
5 منابع و مراجع ............................................................................................................................................................... 69
شکل 3-1 مدل بلوغ معماری سرویس گرا (4). 49
شکل 3-2 سرویس های اولیه (4). 50
شکل 3-3 استفاده از عناصر زیربنایی SOA در سطح اول (4). 51
شکل 3-4 سرویس های معماری شده (4). 53
شکل 3-5 سرویس های حرفه (4). 54
شکل 3-6 تغییر در فرایند های کاری سطح سوم (4). 55
شکل 3-7 سرویس های همکار (4). 56
شکل 3-8 سرویس های سنجیده (4). 57
شکل 3-9 سرویس های بهینه (4). 58
شکل 3-10 ارتباط مدلهای بلوغ SOA با مدل CMMI. 71
فهرست جداول
جدول 3-1 وبژگیهای مدل SOAMM ........................................................................................................... 55 جدول 3-2 مدل بلوغ یکپارچگی سرویس (6) ............................................................................................... 57 جدول 3-3 ویژگیهای سطوح مدل بلوغ SIMM .......................................................................................... 59 جدول 3-4 ارتباط بین مدلهای بلوغ ................................................................................................................. 61 جدول 3-5 ویژگیهای سطوح مدل بلوغ CSOAMM ................................................................................. 63
منبع:
[1] Service Oriented Architecture Maturity Models:A guide to SOA
Adoption? Meier, Fabian. .6002
[2] The Open Group [Online] 2007. Open Group Service Integration Maturity Model (OSIMM). [Online] h p://www.opengroup.org/projects/osimm/uploads/40/12647/OSIMM _‐_WG_Update_2‐01‐07.ppt.
[3] Erl, Thomas. Service‐Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design. s.l. : Pren ce Hall PTR, 2005.
[4] [Online] http://esoa.ir/. .کمیته فنی معماری اطلاعات ایران
[5] Service Oriented Enterprise Architecture (SOEA). [Online] http://soea.blogfa.com/.
[6] Weerawarana, Sanjiva, et al. Web Services Platform Architecture: SOAP, WSDL, WS‐Policy, WS‐Addressing, WS‐BPEL, WS‐Reliable
Messaging, and More. s.l. : Pren ce Hall PTR, .5002
[7] Bieberstein, Norbert, et al. Service‐Oriented Architecture
Compass: Business Value, Planning, and Enterprise Roadmap. s.l. : IBM Press, 2005.
[8] HP SOA Maturity Model. Hewlett‐Packard Development Company.
[Online] 2008. [Online] h p://h71028.www7.hp.com/ERC/downloads/4AA0‐4824ENW.pdf.
[9] Mattern, Thomas. Enterprise SOA: Designing IT for Business
Innovation. s.l. : O'Reilly, .6002
[10] Capability maturity model Integra on version 1.2 overview. So ware Engineering Ins tute. [Online] 2007. [Online] http://www.sei.cmu.edu/cmmi/adoption/pdf/cmmi‐overview07.pdf. 70 فصل چهارم : نتیجه گیری
[11] SOA evolu on model. [Online] 2006. [Online]
http://soablueprint.com/yahoo_site_admin/assets/docs/SOAEvolution Model.291100753.pdf.
[12] SOA Governance: Framework and Best Practices. Oracle Corpora on. [Online] 2007. [Online] http://www.oracle.com/technologies/soa/docs/oracle‐soa‐governancebest‐practices.pdf.
[13] SOA Maturity Model: Compass on the SOA Journey. [Online] .6002 [Online] http://www.soainstitute.org/articles/article/article/soamaturity‐model‐compass‐on‐the‐soa‐journey.html.
[14] Pressman, Roger S. Software Engineering A Practitioner’s
Approach. s.l. : McGraw‐Hill Higher Educa on, .1002
[15] ‘Capability maturity model Integration. Software Engineering Institute. [Online] 2002. http://www.sei.cmu.edu/publications/documents/02.reports/02tr012.h tml.
[16] The SOA Maturity Model, Measuring and Delivering Value.
[Online] 2008. [Online] h p://www.dmreview.com/dmdirect/2008_67/10001000‐1.html.
[17] A NEW SERVICE‐ORIENTED ARCHITECTURE (SOA) MATURITY
MODEL. [Online] 2007. h p://www.systinet.com/dl/SOA‐MaturityWP.pdf.
[18] Arsanjani, A. & Holley, K. What is the service integration maturity Model? [Online] .5002 h p://www.ebizq.net/topics/soa/features/6467.html.
[19] Increase flexibility with the Service Integration Maturity Model
(SIMM). IBM Corporation Web site. [Online] 2005. h p://www128.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws‐soa‐simm/#main.
[20] Arsanjani, A. Toward a pattern language for Service‐Oriented Architecture and Integra on, Part 1: Build a service eco‐system. IBM 71 فصل چهارم : نتیجه گیری
Corporation Web site. [Online] 2005. h p://www‐
128.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws‐soa‐soi/#main.