فهرست و منابع پایان نامه ارائه چارچوب معماری سازمانی سرویس گرا مبتنی بر چارچوب زکمن
فهرست:
چکیده ...................................................................................................................................................1
مقدمه...................................................................................................................................................2
فصل اول .............................................................................................................................................4
مقدمه......................................................................................................................................5
تجزیه سیستمها و رویکرد معماری سرویس گرا.......................................................................6
تعریف مسئله :........................................................................................................................8
سابقه تحقیق:...........................................................................................................................9
محدوده تحقیق......................................................................................................................10
ساختار پایان نامه...................................................................................................................11
فصل دوم-آشنایی با ادبیات معماری سرویس گرا ................................................................................12 ادبیات پایان نامه....................................................................................................................13
سازمان :................................................................................................................................13
معماری سازمانی:...................................................................................................................13
چارچوب معماری سازمانی :..................................................................................................15
چارچوب معماری سازمانی زکمن :...........................................................16
تاریخچه تکامل روشهای تجزیه در نرم افزار :........................................................................18 معماری کاربردی محور : .......................................................................................................18
مشکلات معماری برنامه کاربردی محور :..................................................19
معماری سرویس گرا و تفاوت آن با معماریهای کاربرد محور..................................................21
2-3-- معماری سرویس گرا :.............................................................................................................23
اصول سرویس گرایی: ..........................................................................................................25
امز یای سرویس گرایی :.........................................................................................................27
اجزای اصلی معماری سرویس گرا :.......................................................................................28
خلاصه..................................................................................................................................32
فصل سوم- معماری سازمانی سرویس گرا ..........................................................................................33
لزوم بکارگیری معماری سرویس گرا در سطح سازمان............................................................34
مفاهیم اصلی معماری سازمانی سرویس گرا :.........................................................................35
سازمان ..................................................................................................................................36
مدل کسب و کار :.................................................................................................................37
مدل داده معنایی : ..................................................................................................................37
فرآیندهای کسب و کار :........................................................................................................39
مدلسازی فرآیند کسب و کار :...................................................................40
قواعد کسب و کار .................................................................................................................41
مستندات :.............................................................................................................................42
اطلاعات : .............................................................................................................................42
سرویس دسترسی داده: .............................................................................42
سرویسهای اطلاعاتی :...............................................................................43
مدل اطلاعاتی سرویس:.............................................................................43
سرویسها : .............................................................................................................................44
مدلسازی سرویسهای کسب و کار :...........................................................44
نقش سرویس در سطوح تجرید معماری سازمانی :.................................................................45 لایه سرویس کاربردی :..........................................................................................................46
سرویسهای یکپارچه سازی: .........................................................................473-3-1-2- سرویسهای سودمندی:...............................................................................48
سرویسهای پوشه : ....................................................................................48
سرویس مرکب :..........................................................................................48
لایه سرویس کسب و کار : ....................................................................................................49
سرویس کسب وکار وظیفه-محور :..............................................................49
سرویس کسب و کار موجودیت- محور: .......................................................50
لایه سرویس همنوایی ............................................................................................................51
معماری سازمانی سرویس گرای لایه بندی شده :.....................................................................51
مدل سازمان سرویس گرا :.....................................................................................................53
گذرگاه سرویس سازمان...............................................................................54
سرویسهای تعاملی :.................................................................................55
بلوک های سازنده مدلسازی کسب و کار سازمان سرویس گرا :..............................................55
فعالیت :
56...............................................................................................................................
سرویس : ..............................................................................................................................57
فرآیند....................................................................................................................................59
گذرگاه سرویس کسب و کار :...............................................................................................61
طبقه بندی سرویسها :............................................................................................................61
خلاصه..................................................................................................................................64
فصل چهارم- چارچوب سازمانی برای معماری سرویس گرا ...............................................................66 بازبینی چارچوب زکمن با رویکرد معماری سازمانی سرویس گرا :.........................................67
ثتا یررویکرد معماری سرویس گرا در سطرها : ........................................................................67
ثتا یر رویکرد معماری سرویس گرا در ستون ها:......................................................................69
ستون چه چیزی یا داده ................................................................................70
ستون چگونه یا کارکرد .............................................................................71 4-1-2-3- ستون کجا یا شبکه ....................................................................................72
ستون چه کسی یا افراد..............................................................................73
ستون چه وقت یا زمان..............................................................................74
ستون چرا یا انگیزه....................................................................................75
خلاصه :................................................................................................................................76
فصل پنجم- کار موردی .....................................................................................................................80 آشنایی با سازمان مورد مطالعه................................................................................................81
سطر اول ...............................................................................................................................82
5-2-1- مدلهای سطر دوم:..................................................................................................................84
5-3-1- سطر سوم ..............................................................................................................................91
خلاصه :................................................................................................................................93
فصل ششم- خلاصه و نتیجه گیری ...................................................................................................97 نتیجه گیری :.........................................................................................................................98 آیا سرویسهای شناسایی شده ، پشتی نبا ی کننده چابکی و تعامل پذیری در سازمان می باشند؟....99
چابکی :....................................................................................................99
تعامل پذیری...........................................................................................102
آیا چارچوب ارائه شده از جامعیت برخوردار می باشد؟........................................................103
ویژگیها و نواقص :..............................................................................................................105
دستاوردها و فرصتهای آینده :..............................................................................................108
پیوستها : ..........................................................................................................................................110
فهرست منابع....................................................................................................................................125
فهرست نامها ....................................................................................................................................129 خلاصه انگلیسی ...............................................................................................................................134
منبع:
فتح الهی ، علی ، گزارش پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی UML از نظر قابلیت پوشش به چارچوبزکمن دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران خرداد ماه 1383
فتح الهی ، علی ، گزارش سمینار کارشناسی ارشد: انطباق چارچوب معماری سازمانی فدرال با نرم افزار
System Architect ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران اسفند ماه 1381
[2] Dragos Manolescu and Boris Lublinsky : SOA Enterprise Patterns—Services,
Orchestration and Beyond , Service oriented Architecture Defined Chapter 2 to be published by Morgan- Kaufmann Publishers in 2007
[3] Thomas Erl : Service Oriented Architecture : Concepts, Technology, and Design ,
ISBN: 0-13-185858-0 Publisher: Prentice Hall PTR , Pub Date: August 04, 2005
[4] Fatma Dandashi , Huei-Wan Ang : Tailoring DoDAF For Service Oriented Architectures , A Recommended Guide , 2006 The MITRE Corporation.
[5] C. Matthew MacKenzie, Ken Laskey, Francis McCabe, Fujitsu Limited, Peter F Brown, Rebekah Metz, Booz Allen Hamilton : OASIS Reference Model for service Oriented Architecture 1.0 , Public Review Draft 2,31 may 2006
[6] Steve Jones and Mike Morris : A METHODOLOGY FOR SERVICE
ARCHITECTURES OASIS Draft , Approved for release 26th October 2005
[7] http://www.zapthink.com/report.html?id=ZAPFLASH-2006615
[8] Henk Jonkers, Marc Lankhorst, René van Buuren, Stijn Hoppenbrouwers, Marcello Bonsangue, Marcello Bonsangue,Leendert van der Torre : Concepts for Modelling
Enterprise Architecture , University of Nijmegen, Nijmegen, the Netherlands,2005
[9] J. Schekkerman : What you all need to know about Services Orientation!!
Structuring the Enterprise around Services The Differences between Hype, Hope and Reality?
http://www.enterprise-architecture.info , Copyright, IFEAD, 2001 – 2006
[10] Building an Enterprise Architecture
The Popkin Process Version 1.0 System Architect 2001Popkin Software
فتح الهی ، علی ، گزارش سمینار کارشناسی ارشد: انطباق چارچوب معماری سازمانی فدرال با نرم افزار
System Architect ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ، تهران ، ایران اسفند ماه 1381
J.F Sowa, J.A Zachman : Extending and formalizing the framework for information systems architecture
Mike Rosen Boris Lublinsky. Service Oriented Integration: Aligning SOA with Enterprise Integration ,Copyright 2005 AZORA Technologies
Rasmus knippel : Service Oriented enterprise Architecture-censored edition Master thesis at IT-University of Copenhagen ,November 2005
[16]http://www.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws-migratesoa/
Dirk Krafzig, Karl Banke, Dirk Slama : Enterprise SOA: Service-Oriented Architecture Best Practices , Publisher: Prentice Hall PTR SBN: : 0-13-146575-9 , Pub Date: November 09, 2004
Thomas Erl : Service-Oriented Architecture A Field Guide to Integrating XML and Web Services , Publishing as Prentice Hall PTR,ISBN 0-13-142898-5 , Copyright 2004
Ian Graham : Business Rules Management and Service Oriented Architecture: A
Pattern Language , ISBN-10: 0470027215 , Publisher: Wiley (January 16, 2007)
Journal1: Microsoft Architects Journal January 2004
Stedphan Brodsky Senior Technical Staff Member, Marcia Stockton Senior Technical Staff Member,IBM : SOA programming model for implementing Web services,
Part 2: Simplified data access using Service Data Objects -IBM , 28 Jun 2005
Chris Lawrence : Business process architecture and the Workflow Reference Model , 2006
Jonathan Stephenson : Web Services Roadmap , 2003
P. Niblett , S. Graham : Events and service-oriented architecture The OASIS Web
Services Notification specifications , IBM SYSTEMS JOURNAL, VOL 44, NO 4, 2005
Concepts for Architectural Description , ArchiMate Deliverable 2.2.1 v4.0 / 21-12-2004
Duane Nickull . Service Oriented Architecture White Paper , 2005 Adobe Systems Incorporation
Thimo Langbehn : Introduction to the concepts of Service Oriented Architecture (SOA) , Seminar System Modeling 2006
Yee Wai Sim (Co-Investigator), Chu Wang (Co-Investigator), Lester Gilbert
(Technical Manager), Gary Wills (Project Manager) : An Overview of Service-Oriented Architecture ,1 July 2005
David A. Kelly, ebizQ Analyst : What You Need to Know About Transitioning to SOA
Cyrille Thilloy : SOA in the Enterprise A Survey of the Technical Landscape , SOA Magazine Issue , Published: August 28, 2006
M.W.A. Steen, P. Strating, M.M. Lankhorst, H. ter Doest, M.-E. Iacob:Service-
Oriented Enterprise Architecture , Telematica Instituut, the Netherlands,2006
Bertland Potier IT Architecture IBM, Frank Brudinsky Eclipse EMF Project Lead IBM : Introduction to Service Data Object , 28 Sep 2004