فهرست و منابع پایان نامه ارائه یک مدل قابل اجرا برای ارزیابی معماری سازمانی با استفاده از شبکه های پتری رنگی
فهرست:
چکیده
فصل اول...........................................................................................................................................................۱ ۱-۱ مقدمه...................................................................................................................................................۲
۱-۲- طرح مسئله.........................................................................................................................................۳
۱-۳ اهداف تحقیق.......................................................................................................................................۵
۱-۴ محدوده تحقیق.....................................................................................................................................۵
۱-۵ تحقیقات مرتبط ....................................................................................................................................۵
۱-۶ ساختار تحقیق ......................................................................................................................................۶
فصل دوم..........................................................................................................................................................۷ ۲-۱ معماری سازمانی...................................................................................................................................۸
۲-۱-۱ تعریف معماری................................................................................................................................۹
۲- ۱- ۲ تعریف معماری سازمانی.. 10
۲-۲-۲-۱ دیدگاه معماری عملیاتی... 18
۲-۲-۲-۲ دیدگاه معماری سیستمی... 19
۲-۲-۲-۳ دیدگاه معماری تکنیکی... 20
۲-۱-۳ لزوم معماری سازمانی.....................................................................................................................۱۰
۲-۱-۴ اجزای معماری سازمانی..................................................................................................................۱۰
۲-۱-5 فرآیند معماری سازمانی.................................................................................................................۱۱
۲-۱-6 محصولات معماری سازمانی...........................................................................................................۱۲
۲-۱-7 کاربردهای معماری سازمانی ...........................................................................................................۱۲
۲-۱-8 انواع معماری سازمانی ....................................................................................................................۱۳
۲-۲ چارچوب های معماری سازمانی .........................................................................................................۱۳
۲-۲-۱ تعریف چارچوب معماری ..............................................................................................................۱۴
۲-۲-۲ چارچوب معماری C4ISR .............................................................................................................۱۵
۲-۳ سبک های معماری...............................................................................................................................۱۸
۲-۳-۱ نقش سبک در تدوین معماری.........................................................................................................۱۸
۲-۳-۲ تعریف سبک معماری.....................................................................................................................۱۸
۲-۳-۴ معرفی چند سبک معماری.............................................................................................................۲۰
٢١....................................................................................................................................Shared Data سبک ۱-۴-۳-۲
٢٢...................................................................................................................................Client-Server سبک ۲-۴-۳-۲
٢٤.............................................................................................................................................Layered سبک ۳-۴-۳-۲
۲-۴ شبکه های پتری ................................................................................................................................۲۵
۲-۴-۱شبکه های پتری رنگی.....................................................................................................................۲۸۲-۴-۲شبکه های پتری رنگی مبتنی بر زمان................................................................................................۳۰
۲-۴-۳ تحلیل مدل های شبکه پتری رنگی..................................................................................................۳۱
۲-۴-۴ مزایای شبکه های پتری رنگی.........................................................................................................۳۱
۲-۴-۵ کاربرد شبکه های پتری رنگی.........................................................................................................۳۲
۲-۵ خلاصه فصل و نتیجه گیری................................................................................................................۳۲ فصل سوم .......................................................................................................................................................۳۴
۳۶.................................................................................................................................Archimate مدل ۱-۳
۳-۱-۱ زبان مدل سازی سازمان Archimate...............................................................................................۳۶
۳-۱-۲ دیدگاه ها بر روی کارایی معماری..................................................................................................۳۷
۳-۱-۳ تحلیل مدل های معماری سازمانی Archimate................................................................................۳۸
۳-۱-۳-۱ ساختار مدل...............................................................................................................................۳۸
۳-۱-۳-۲ کمیت ورودی............................................................................................................................۳۹
۳-۱-۳-۳ نتایج کمی..................................................................................................................................۴۰
۳-۱-۳-۴ تحلیل........................................................................................................................................۴۰
۳-۲مدل قابل اجرای Levis........................................................................................................................۴۰
۳-۲-۱ نحوه ایجاد شبکه های پتری رنگی از نمودار های UML................................................................۴۰
۳-۲-۲شبکه های پتری رنگی و شئ گرایی.................................................................................................۴۲
۴۶......................................................................................................................................OSAN مدل ۳-۳
۳-۳-۱ شبکه های فعالیت تصادفی مبتنی بر شی........................................................................................۴۷
۳-۳-۱ شبکه های فعالیت تصادفی .............................................................................................................۴۷
۳-۳-۲ عناصر شبکه های فعالیت تصادفی شیئی..........................................................................................۴۸
۳-۳-۳ تحلیل مدل های OSAN.................................................................................................................۵۰
۳-۳-۴ مزایای شبکه های تصادفی مبتنی بر شئ..........................................................................................۵۰
۳-۴ مقایسه مدل های ارائه شده برای ارزیابی معماری سازمانی...................................................................۵۱
۳-۵ خلاصه فصل......................................................................................................................................۵۲ فصل چهارم....................................................................................................................................................۵۳ ۴-۱ مقدمه.................................................................................................................................................۵۴
۴-۲ ایجاد مدل قابل اجرا جهت ارزیابی صحت رفتار و تحلیل کارایی معماری سازمانی ( رویکرد شئ
گرایی) .......................................................................................................................................................۵۵ ۴-۳ تحلیل مدل قابل اجرا..........................................................................................................................۶۰
۴-۳-۱ ارزیابی صحت رفتار.......................................................................................................................۶۱
۴-۳-۲ تحلیل کارایی .................................................................................................................................۶۱
۴-۳-۲-۱ زمان پاسخ .................................................................................................................................۶۱
۴-۳-۲-۲ زمان انجام فرآیند.......................................................................................................................۶۱ ۴-۳-۲-۳ زمان انتظار در صف...................................................................................................................۶۲
۴-۳-۲-4 طول صف..................................................................................................................................۶۲
۴-۳-۲-۵ میزان کارایی ..............................................................................................................................۶۲
۴-۴ ارائه نمونه اولیه نرم افزاری برای تبدیل محصولات معماری به شبکه های پتری رنگی ..........................۶۳
۴-۴-۱ معرفی خصوصیات و چگونگی مراحل انجام کار نرم افزار شبیه ساز...............................................۶۴
۴-۴-۱-۱ ایجاد محصولات و وارد کردن اطلاعات لازم برای ایجاد مدل قابل اجرا ......................................۶۴
۴-۴-۲ ایجاد مدل قابل اجرا.......................................................................................................................۶۵
۴-۴-۳ اجرای مدل قابل اجرا .....................................................................................................................۶۵
۴-۴-۴ تحلیل نتایج اجرای مدل قابل اجرا ..................................................................................................۶۶
۴-۵ خلاصه فصل......................................................................................................................................۶۷
فصل پنجم .......................................................................................................................................................۶۸ ۵-۱ مطالعه موردی و دلایل انتخاب شدن آن...............................................................................................۶۹
۵-۲ پیش درآمدی از چگونگی ایجاد مدل قابل اجرای مسئله کارت هوشمند..............................................۷۰
۵-۲-۱رسیدن راننده (Arrivals)....................................................................................................................................٧٥
٧٦.............................................................................................................................................(Monitors) ناظر ها ۲-۲-۵
۵-۲-۲-۱ ناظر تاخیر در درون صف............................................................................................................................٧٦
۵-۲-۲-۱-۱ چگونگی محاسبه تاخیر در صف..........................................................................................................٧٧
۵-۲-۲-۱-۲ تابع مسند..................................................................................................................................................٧٧
۵-۲-۲-۱-۳ تابع مشاهده..............................................................................................................................................٧٧
۵-۲-۲-۲ ناظر طول صف.....................................................................................................................................................٧٧
۵-۲-۲-۲-۱ چگونگی محاسبه طول صف.................................................................................................................٧٨
۵-۲-۲-۲-۲ تابع مسند..................................................................................................................................................٧٨
۵-۲-۲-۲-۳ تابع مشاهده..............................................................................................................................................٧٨
۵-۲-۲-۳ ناظر تاخیر در درون سیستم......................................................................................................................٧٨
5-2-2-3- 1چگونگی محاسبه تاخیر در سیستم ......................................................................................79
۵-۲-۲-۳-۱ تابع مسند..................................................................................................................................................٧٩
۵-۲-۲-۳-۳ تابع مشاهده..............................................................................................................................................٧٩
۵-۲-۳ برآوردی از اندازه سازمان........................................................................................................................................٧٩
۵-۳ مطالعه تاثیر سبک های مختلف بر کارایی محصولات معماری..............................................................۸۰
۸۰...................................................................................................................... Client Server سبک ۱-۳-۵
۵-۳-۱-۱ مقدار زمان سپری شده در صف..................................................................................................۸۱
۵-۳-۳-۲ زمان پاسخ .................................................................................................................................۸۱
۵-۳-۳-۳ زمان سرویس.............................................................................................................................۸۲
۵-۳-۳-۴ طول صف .................................................................................................................................۸۲
۸۳...............................................................................................................................Layered سبک ۲-۳-۵
۵-۳-۲-۱ مقدار زمان سپری شده در صف..................................................................................................۸۴۵-۳-۲-۲ زمان پاسخ .................................................................................................................................۸۴
۵-۳-۲-۳ زمان سرویس.............................................................................................................................۸۵
۵-۳-۲-۴ طول صف..............................................................................................................................................................٨٥
۸۶...........................................................................................................................DataShare سبک ۳-۳-۵
۵-۳-۳-۱ مقدار زمان سپری شده در صف......................................................................................................................٨٧
۵-۳-۳-۲ زمان پاسخ.............................................................................................................................................................٨٧
۵-۳-۳-۳ زمان سرویس.......................................................................................................................................................٨٨
۵-۳-۳-۴ طول صف..............................................................................................................................................................٨٨
۵-۳-۴ نتایج حاصل از ارزیابی...................................................................................................................۸۹
5-۴ مشخص کردن نقاط گلوگاهی در سیستم و استفاده از چند منبع به طور موازی برای رفع مشکل............۹۰
۵-۴-۱مقدار زمان سپری شده در صف.............................................................................................................................٩١
۵-۴-۲ زمان پاسخ................................................................................................................................................................٩٢
۵-۴-۳ زمان سرویس.............................................................................................................................................................٩٣
۵-۴-۴ طول صف...................................................................................................................................................................٩٣
۵-۵ نگاهی دوباره به روند نمای تحقیق......................................................................................................۹۴
5-6 ایجاد مدل قابل اجرا از محصولات معماری.........................................................................................۹۵
5-7 خلاصه فصل......................................................................................................................................۹۹ فصل ششم ....................................................................................................................................................۱۰۱ ۶-۱ خلاصه تحقیق..................................................................................................................................۱۰۲
۶-۲ مقایسه مدل قابل اجرای ارائه شده با دیگر مدل های ارزیابی معماری.................................................۱۰۳
۶-۳ نتایج تحقیق......................................................................................................................................۱۰۴
۶-۴ مشکلات و نواقص تحقیق ................................................................................................................۱۰۶
۶-۵پیشنهادات تحقیق ...............................................................................................................................۱۰۶
۷-منابع ....................................................................................................................................................۱۰۷
منبع:
کتابها
[صمدی۸۳] صمدی اوانسر، عسکر،۱۳۸۴،"مقدمه ای بر معماری سازمانی(ویژه مدیران)"،دبیرخانه شورای عالی
انفورماتیک
[Allen78]
Allen,Arnold,1978, Probability Statistics and Queueing Theory,Academic Press, New York.
[Bass03]
Bass, L., Clements, P., and Kazman, R. 2003, Software Architecture in Practice, 2nd ed, Addison-Wesley.
[Clements02]
Clements, P., Bachmann, F., Bass, L., Garlan, D., Ivers, J., Little, R., Nord, R., and Stafford, J. 2002, Documenting Software Architectures: Views and Beyond, AddisonWesley.
[Inmon97]
Inmon, W. H., Zachman, J. A., and Geiger, J. G. 1997, Data Stores, Data Warehousing and the Zachman Framework: Managing Enterprise Knowledge, McGraw-Hill.
[Schelp03]
Schelp, J., and Rowohl, F. 2003, Enterprise Application Integration: New Solutions
for a Solved Problem or a Challenging Research Field?, Chapter V of ERP & Data Warehousing in Organizations Issues and Challenges, IRM Press,.
مقالات
[اخوان۸۳] اخوان نیاکی، انوشیروان، مهر ۱۳۸۳، »تعاریف اولیه«، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و
اطلاعات (تکفا)، سال دوم، شماره ۳، ص ۶ – ۱۰.
[ایزایران۸۱] ایزایران، مرداد 81، اصول پیاده سازی چارچوب معماری C4ISR به روش شئ گرا ،گارگاه آموزشی
[شمس۸۳] شمس، فریدون، مهر ۱۳۸۳، »مفاهیم پایه معماری سازمانی«، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری
ارتباطات و اطلاعات (تکفا)، سال دوم، شماره ۳، ص ۱۱ – ۱۷.
[کمیته۸۳] کمیته فنی معماری اطلاعات، مهر ۱۳۸۳، »آشنایی با چارچوب های معماری«، ماهنامه توسعه و
کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات (تکفا)، سال دوم، شماره ۳، ص ۸۳ – ۸۸.
[Bienvenu00] M. P. Bienvenu, I. Shin, and A. H. Levis, “C4ISR Architectures III: An ObjectOriented Approach for Architecture Design,” Systems Engineering, Vol. 3, No. 4, Fall 2000
[Booch99] G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson: The Unified Modeling Language User Guide. Addison-Wesley, Reading, MA, 1999.
[Boster00] Booster, M., Liu, S., and Thomas, R. 2000, “Getting the most from your Enterprise Architecture”, IT Pro, July | August, pp. 43-50.
[Crawford05] Crawford, C. H., Bate, G. P., Cherbakov, L., Holley, K., and Tsocanos, C. 2005, “Toward on Demand Service-Oriented Architecture”, IBM Systems Journal, Vol. 44, No. 1, pp. 81-107.
[Curtis92] Curtis, B., Kellner, M. I., and Over, J. 1992, “Process Modeling”, Communications
of the ACM, Vol. 35, No. 9, pp. 75-90.
[Denison95]
Denison, D. R., and Mishra, A. K. 1995, “Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness”, Organization Science, Vol.6, No. 2, pp. 204-223.
[Duncan72]
Duncan, R. B. 1972, “Characteristics of Perceived Environments and Perceived Environmental Uncertainty”, Administrative Science Quarterly, Vol. 17, No. 13, pp. 313-327.
[Duncan89]
Duncan, W. J. 1982, “Organizational Culture: 'Getting a Fix' on an Elusive Concept”, Academy of Management Executive, Vol. 3, pp. 229-238.
[Elkoutbi 98]
M.Elkoutbi and R.F.Keller. “Modeling
Interactive Systems with Hierarchical Colored Petri Nets”. Proc. of the Conference on High Performance Computing, 1998. April 6-9, Boston.
[Engels00]
Engels, G., Heckel, R. and Sauer, S., “UML - A Universal Modelling
Language?,” Nielsen, M., and Simpson, D., LNCS 1825, 21st Int. Conf. on App. and Theory of Petri Nets (ICATPN’00), Aarhus, Denmark, Springer-Verlag (2000), 24-38.
[Fatolahi04]
Fatolahi, A., and Jalalinia, S. 2004, “Building Transition Architectures Using Zachman Framework”, Proc. of the 1st Int'l Conf. of Industrial Engineering, Tehran, Iran.
[Fukuzawa02] Fukuzawa, K. AND Saeki, M. 2002. Evaluating Software Architectures by Coloured
Petri Nets. ACM SEKE ’2002, July 15-19
[Garlan95] Garlan, D. 1995, “What is Style?”, Proc. of the 1st Int'l Workshop on Architectures for Software Systems, Seattle, WA, Published as CMU Technical Report CMU-CS95-151, pp. 96-100.
[Huang04] Huang, C. AND Liang, W. 2004. Object oriented development of the embedded systems based on Petri-nets. Computer Standards & Interfaces 26 (2004) 187-203.
[Jensen 92] K. Jensen, Coloured Petri Nets, Vol 1:
Basic Concepts, Springer-Verlag 1992.
[Kaisler05] Kaisler, S. H., Armour, F., and Valivullah, M. 2005, “Enterprise Architecting: Critical Problems”, Proc. of the 38th Hawaii Int'l Conf. on System Sciences, Track 08, Vol. 08, pp. 224.2.
[Koberg87] Koberg, C. S., and Ungson, G. R. 1987, “The Effects of Environmental Uncertainty and Dependence on Organizational Structure and Performance: A Comparative Study”, Journal of Management, Vol. 13, No. 4, pp. 725-737.
[Korotikov03] Korotikov, V. 2003. Using of Petri Net Techniques in Information Systems Design.
IEEE 4th siberian russian workshop and tutorials EDM’2003.
[Kristensen et L. M. Kristensen, S. Christensen, and K. Jensen. The Practitioner's Guide to
al]89
[Lacob05]
Coloured Petri Nets. Software Tools for Technology Transfer, 2(2):98--132, December 1998
, Locob, M.-E., Jonkers, H., Quantitative Analysis of Enterprise
Architectures, Enschede: Telematica Instituut, 2004 A more recent version of this report was published at the INTEROP-ESA 2005 Conference, 23-25 February 2005,
Geneva, Switzerland (TI/SS/2005/003)
[Levis00]
H. Levis and L. W. Wagenhals, “C4ISR Architectures I: Developing a Process for
C4ISR Architecture Design,” Systems Engineering, Vol. 3, No. 4, Fall 2000
[Levis03]
Lee W. Wagenhals, Sajjad Haider, and A. H. Levis, “Synthesizing Executable
Models of Object Oriented Architectures,” Systems Engineering, Vol. 6, No.4, 2003
[Mehta03]
Mehta, N. R., and Medvidovic, N. 2003, “Composing Architectural Styles from Architectural Primitives”, Proc. of the 9th European Software Engineering Conf. held jointly with 11th ACM SIGSOFT Int'l symposium on Foundations of Software Engineering, Helsinki, Finland, pp. 347-350.
[Mellado04]
Mellado, L. AND Paredes, V. AND Canepa, A. July 2004. Modelling of batch production systems using Petri nets with dynamic tokens. Mathematics and Computers in Simulation.
[Monroe97]
Monroe, R. T., Kompanek, A., Melton, R., and Garlan, D. 1997, “Architecture Styles, Design Patterns, and Objects”, IEEE Software, Vol. 14, No. 1, pp. 43-52.
[Murata 89]
T. Murata, "Petri Nets: Properties,
Analysis and Applications", Proceedings of the IEEE, Vol.77, No.4 pp.541-580, April 1989.
[Natarajan98] Natarajan, R., and Rosenblum, D. S. 1998, “Merging Component Models and Architectural Styles”, Proc. of 3rd Int'l Software Architecture Workshop (ISAW-3), Florida, pp. 109-111.
[Perry92]
Perry, D. E., and Wolf, A. L. 1992, “Foundations for the Study of Software Architecture”, ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, Vol. 17, No. 4, pp. 4052.
[PETRI66]
PETRI, C.A. ١٩٦٢. Kommunikation mit automaten. Institut fur Instrumentelle
Mathematik, Schriften des IIM Nr. ٣, Bonn, Germany. Also, English translation, “Communication with automata.” Technical Report RADC-TR-٦٥٣٧٧, vol. ١, Suppl. ١, January ١٩٦٦, Griffiss Air Force Base, NY.
[Peters92]
Peters, T. 1992, “Rethinking Scale”, California Management Review, pp. 7-29.
[Quinn83]
Quinn, R. E., and Cameron, K. 1983, “Organizational Life Cycles and Shifting Criteria of Effectiveness: Some Preliminary Evidence”, Management Science, Vol. 29, No.1, pp. 33-51.
[Rehkopf03]
Rehkopf, T. W., and Wybolt, N. 2003, “Top 10 Architecture Land Mines”, IT Pro, November | December, pp. 36-43.
[Riehle96]
Riehle, D., and Züllighoven, H. 1996, “Understanding and Using Patterns in Software Development”, Theory and Practice of Object Systems, Vol. 2, No. 1, pp. 3-13.
[Rood94]
Rood, M. A. 1994, “Enterprise Architecture: Definition, Content, and Utility”, Proc. of 3rd IEEE Workshop on Enabling Technologies: Infrastructure for Collaborative Enterprises, pp. 106-111.
[Rosso]60
Christian Del Rosso ,Continuous evolution through software architecture evaluation: a case study, JOURNAL OF SOFTWARE MAINTENANCE AND EVOLUTION:
RESEARCH AND PRACTICE
J. Softw. Maint. Evol.: Res. Pract. 2006; 18:351–383
[Sakamoto82] Sakamoto, J. G., and Ball, F. W. 1982, “Supporting Business Systems Planning Studies with the DB/DC Data Dictionary”, IBM Systems Journal, Vol. 21, No. 1, pp. 54-80.
[Shaw96] Shaw, M., and Clements, P. 1996, “Toward Boxology: Preliminary Classification of
Architectural Style”, Proc. of the 2nd Int'l Software Architecture Workshop (ISAW-2), pp. 50-54.
[Sowa92]
Sowa, J. F., and Zachman, J. A. 1992, “Extending and Formalizing the Framework for Information Systems Architecture”, IBM Systems Journal, Vol. 31, No. 3, pp. 590-616.
[Taylor96]
Taylor, R. N., Medvidovic, N., Anderson, K. M., Whitehead, E. J., Robbins, J. E., Nies, K. A., Oreizy. P., and Dubrow, D. L. 1996, “A Component- and MessageBased Architectural Style for GUI Software”, IEEE Trans. on Software Engineering, Vol. 22, No. 6, pp. 390-406.
[Tung79]
Tung, R. L. 1979, “Dimensions of Organizational Environments: An Exploratory
Study of their Impact on Organizational Structure”, Academy of Management Journal, Vol. 22, pp. 672-793.
[Whitman01] Whitman, L., Ramachandran, K., and Ketkar, V. 2001, “A Taxonomy of a Living Model of the Enterprise”, Proc. of the 33rd Conf. of Winter Simulation, pp. 848-855.
[Wilton01] Wilton, D. R. 2001, “The Relationship Between IT Strategic Planning and Enterprise Architecture practice”, Journal of Battlefield Technology, Vol. 4, No. 1, pp. 18-22.
[Wagenhals00] Wangenhals, L, Shin,.I,Kim,.D,Levis A.H 2000,"C4ISR Architectures:II.A Structured Analysis Approach for Architecture Design",
[Zachman87] Zachman, J. A. 1987, “A Framework for Information System Architecture”, IBM System Journal, Vol. 26, No. 3, pp. 454-470.
[Zhang01]
Zhang, L., Mitchell, B., Falzon, L., Davies, M., Kristensen, L.M. and Billington, J. (2001): Model-based Operational Planning Using Coloured Petri Nets. In Proc. of the 6th Command and Control Research and Technology Symposium, Annapolis, MD, VA, June 2001.
اسناد فنی
[C4ISR97]
“DoD C4ISR Architecture Framework”, 18 December 1997, version 2.0, C4ISR Architecture Working Group, Department of Defense.
[CIO01]
“A Practical Guide to Federal Enterprise Architecture”, 2001, version 1.0, U.S. Chief Information Officer Council.
[DoD03]
“DoD Architecture Framework”, 30 August 2003, version 1.0, DoD architecture Framework Working Group, Department of Defense.
[DoD05]
“DoD Enterprise Architecture Reference Model Maintenance Process”, 26 September 2005, DoD Enterprise Architecture Congruence Community of Practice.
[FAWG]
“Architecture Alignment and Assessment Guide”, October 2000, U.S. Federal Architecture Working Group.
وب سایت
[cpntools]
] http://wiki.daimi.au.dk/cpntools- help//monitoring_a_cp-net.html
[OpenGroup]
“The Open Group”, http://www.opengroup.org
[Wily]
www.interscience.wiley.com
[Murphy01]
Gail Murphy,2001, Software Architecture: Client/Server Architectural Style ,Pdf
file
پایان نامه ها
[رضایی۸۵ ] رضایی،ر.،۱۳۸۵،"ارائه روشی برای ارزیابی معماری سازمانی"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
[زرگر۸۵] زرگر،م. ، ۱۳۸۵،"بررسی و تدوین سبک معماری فناوری اطلاعات سازمانی"،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.