فهرست و منابع پایان نامه ارائه روشی خودکار به منظور شناسایی سرویس های کسب و کار با استفاده از متریک های طراحی بر اساس افراز فرایندهای کسب و کار
فهرست:
فصل اول - کلیات تحقیق ............................................................................................................................................................ ١
١-١ مقدمه .....................................................................................................................................................................................٢
١-٢طرح مساله .............................................................................................................................................................................٢
١- ٣ اهداف تحقیق .....................................................................................................................................................................٤
١-٤محدوده پایان نامه ................................................................................................................................................................٥
١-٥ مراحل انجام تحقیق ...........................................................................................................................................................٧
١-٦ ساختار پایان نامه ................................................................................................................................................................٨
فصل دوم- مفاهیم بنیادین و کارهای مرتبط ........................................................................................................................ ٩
٢-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ١٠
٢-٢ مروری بر مفاهیم پایه معماری سرویس گرا ............................................................................................................... ١١
٢-٢-١سرویس .................................................................................................................................................................... ١٢
٢-٢-١-١ سرویس های کسب و کار .................................................................................................................................................. ١٢
٢-٢-١-٢ سرویس های نرم افزاری .................................................................................................................................................... ١٣
٢-٢-١-٣ سرویس های فرایندی ........................................................................................................................................................ ١٣
٢-٢-٢ویژگی های ی فیک سرویس ................................................................................................................................. ١٣
٢-٢-٢-١ انسجام .................................................................................................................................................................................. ١٤
٢-٢-٢-٢ اتصال سست ........................................................................................................................................................................ ١٥
٢-٢-٢-٣ دانه بندی............................................................................................................................................................................. ١٦
٢-٢-٢-٤ واحدمندی ........................................................................................................................................................................... ١٧
٢-٢-٢-٥ خودمختاری......................................................................................................................................................................... ١٧
٢-٢-٢-٦ نداشتن وضعیت خاص ...................................................................................................................................................... ١٨
٢-٢-٢-٧ همگرایی موجودیت های کسب و کار............................................................................................................................ ١٩
٢-٢-٣مدل سازی سرویس گرا ........................................................................................................................................ ٢٠
٢-٢-٣-١ شناسایی سرویس ها........................................................................................................................................................... ٢١
٢-٢-٣-٢ مشخصه سازی سرویس ..................................................................................................................................................... ٢٢
٢-٢-٣-٣ محقق سازی سرویس ......................................................................................................................................................... ٢٣
٢-٢-٤راهکارهای شناسایی سرویس ............................................................................................................................. ٢٣
٢-٢-٤-١ روشهای بالا به پایین ....................................................................................................................................................... ٢٤
٢-٢-٤-٢ روشهای پایین به بالا....................................................................................................................................................... ٢٤
٢-٢-٤-٣ روشهای یمانی .................................................................................................................................................................. ٢٥
٢-٢-٥ فرایندهای کسب وکار سازمان ......................................................................................................................... ٢٥
٢-٢-٦ اهداف کسب و کار سازمان................................................................................................................................ ٢٧
٢-٣ا لگوریتم های ژنتیک چندهدفه ..................................................................................................................................... ٢٨
٢-٣-١مقدمه ای بر بهینه یابی .......................................................................................................................................... ٢٨
٢-٣-٢تعریف صوری الگوریتم های بهینه یابی چندهدفه .......................................................................................... ٢٨
٢-٣-٢-١ مسائل بهینه یابی تکهدفه .................................................................................................................................................. ٢٨
٢-٣-٢-٢ مسائل بهینه یابی چندهدفه .............................................................................................................................................. ٢٩
٢-٣-٣بهینه یابی چندهدفه تکاملی ............................................................................................................................... ٣٢
٢-٣-٤الگوریتم NSGA................................................................................................................................................. ٣٢
٢-٣-٤-١ اصطلاحات GA................................................................................................................................................................. ٣٢
٢-٣-٤-٢ فلوچارت الگوریتم ............................................................................................................................................................... ٣٣
٢-٤منطق فازی ......................................................................................................................................................................... ٣٦
٢-٤-١مجموعه های فازی................................................................................................................................................. ٣٧
٢-٤-١-١ مجموعه های فازی و توابع عضویت ................................................................................................................................. ٣٧
٢-٤-١-٢ متغیرهای زبان شناختی ................................................................................................................................................... ٣٧
٢-٤-١-٣ توابع عضویت ....................................................................................................................................................................... ٣٨
٢-٤-١-٤ عملگرهای فازی .................................................................................................................................................................. ٣٨
٢-٤-٢قواعد و استدلال فازی .......................................................................................................................................... ٣٩
٢-٤-٢-١ قواعد if-then فازی......................................................................................................................................................... ٤٠
٢-٤-٢-٢ استدلال فازی ..................................................................................................................................................................... ٤٠
٢-٤-٣سیستمهای استنتاج فازی .................................................................................................................................. ٤١
٢-٤-٣-١ سیستم استنتاج ممدانی ................................................................................................................................................... ٤٢
٢-٥کارهای پ ن یشی ................................................................................................................................................................... ٤٤
٢-٥-١روشهای تجویزی................................................................................................................................................. ٤٥
٢-٥-٢روش های نیمه خودکار ........................................................................................................................................ ٤٦
٢-٥-٣معیارهای مقایسه .................................................................................................................................................. ٤٧
٢-٥-٤مقایسه روشها ...................................................................................................................................................... ٤٨
٢-٥-٥ ارزیابی و نتیجه گیری.......................................................................................................................................... ٤٩
٢-٦جمع بندی مطالب فصل دوم ........................................................................................................................................... ٥٠
فصل سوم – روش پیشنهادی ................................................................................................................................................ ٥١
٣-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ٥٢
٣-٢تحلیل مسئله شناسایی سرویس ها................................................................................................................................ ٥٣
٣-٢-١طرح ریزی توصیی ف مسئله .................................................................................................................................. ٥٣
٣-٢-٢سرویس گرایی و افراز ............................................................................................................................................ ٥٤
٣-٢-٣ تعریف صوری مسئله ........................................................................................................................................... ٥٥
٣-٣ اهمیت خودکارسازی گام شناسایی سرویس ها......................................................................................................... ٥٧
٣-٤ویژگی های مطلوب یک روش شناسایی سرویس ....................................................................................................... ٥٨
٣-٥ سوالات کلیدی در فاز مدلسازی سرویس ها ............................................................................................................ ٥٩
٣-٦ روش پیشنهادی از دیدگاه سطح بالا .......................................................................................................................... ٥٩
٣-٦-١فاز اول (تعریف متریک های طراحی )................................................................................................................ ٦٠
٣-٦-٢فاز دوم (شناسایی مجموعه سرویس های نامزد)............................................................................................ ٦٣
٣-٦-٣فاز سوم (انتخاب مجموعه سرویس مناسب ) .................................................................................................. ٦٣
٣-٧ جزئیات روش پیشنهادی................................................................................................................................................ ٦٤
٣-٨متریک های یشنهاد شده................................................................................................................................................ ٦٥
٣-٨-١تعاریف پایه ............................................................................................................................................................. ٦٥
٣-٨-١-١ فعالیت کسب و کار.............................................................................................................................................................٦٦
٣-٨-١-٢ موجودیت اطلاعاتی ............................................................................................................................................................٦٦
٣-٨-١-٣ موجودیت کسب و کار........................................................................................................................................................٦٦
٣-٨-١-٤ ماتریس کراد ........................................................................................................................................................................٦٦
٣-٨-١-٥ شاخص گذاری مفهوم پنهان ........................................................................................................................................... ٦٧
٣-٨-٢متریک انسجام ....................................................................................................................................................... ٦٨
٣-٨-٢-١ هدف کسب و کار مورد تاثیر - آسانی تغییرات و بهبودهای آینده ......................................................................... ٦٨
٣-٨-٢-٢ اندازه یگری انسجام یک سرویس از دیدگاه مفهومی ................................................................................................. ٦٩
٣-٨-٢-٣ کارهای پ ن یشی در زمینه تعریف متریک انسجام......................................................................................................... ٧٠
٣-٨-٢-٤ کاربرد شاخص مفهوم پنهان در اندازه یگری انسجام ................................................................................................. ٧٤
٣-٨-٢-٥ متریک پیشنهاد شده ........................................................................................................................................................ ٨٠
٣-٨-٢-٦ ارزیابی و اعتبارسنجی متریک ......................................................................................................................................... ٨٣
٣-٨-٣متریک اتصال ......................................................................................................................................................... ٩٥
٣-٨-٣-١ اندازه یگری اتصال یک سرویس از دیدگاه مفهومی ................................................................................................... ٩٦
٣-٨-٣-٢ کارهای پ ن یشی در زمینه تعریف متریک اتصال........................................................................................................... ٩٧
٣-٨-٣-٣ متریک پیشنهاد شده ........................................................................................................................................................ ٩٩
٣-٨-٣-٤ ارزیابی و اعتبارسنجی متریک ...................................................................................................................................... ١٠٠
٣-٨-٣-٥ نتیجه یگری از فاز اول....................................................................................................................................................١٠٦
٣-٩مدلسازی مسئله شناسایی سرویس ها به صورت الگوریتم ژنتیک .................................................................... ١٠٦
٣-١٠بکارگیری منطق فازی برای انتخاب مجموعه سرویس مناسب ........................................................................ ١٠٩
١١-٣ جمع بندی مطالب فصل سوم................................................................................................................................. ١١١
فصل چهارم –پیاده سازی وکاربرد روش پیشنهادی (انجام مطالعه موردی ) ............................................................ ١١٢
٤-١ مقدمه ............................................................................................................................................................................... ١١٣
٤-٢اهداف کسب و کار در نظر گرفته شده ..................................................................................................................... ١١٣
٤-٢-١چابکی ................................................................................................................................................................... ١١٤
٤-٢-٢آسانی بهبودها و تغییرات در آینده................................................................................................................ ١١٥
٤-٢-٣ارزشمندی برای کسب و کار ........................................................................................................................... ١١٦
٤-٣مدلسازی مسئله بصورت الگوریتم ژنتیک .............................................................................................................. ١١٧
٤-٤توابع و قواعد فازی ......................................................................................................................................................... ١١٨
٤-٥مطالعه موردی اول(Administering Property Damage Claim) .................................................. ١٢٢
٤-٥-١نمودار فرایند کسب و کار................................................................................................................................. ١٢٢
٤-٥-٢اعمال روش پیشنهادی روی فرایند کسب و کار ........................................................................................ ١٢٣
٤-٦مطالعه موردی دوم (برچسب هوشمند).................................................................................................................... ١٢٦
٤-٦-١نمودار فرایند کسب و کار................................................................................................................................. ١٢٦
٤-٦-٢اعمال روش پیشنهادی روی فرایند کسب و کار ........................................................................................ ١٢٧
فصل پنجم – ارزیابی و اعتبارسنجی ................................................................................................................................... ١٣٠
٥-١ مقدمه ............................................................................................................................................................................... ١٣١
٥-٢ارزیابی روش ارائه شده و خروجی آن با استفاده از نظر خبرگان ....................................................................... ١٣٢
٥-٢-١پروتوکل آزمایش ................................................................................................................................................ ١٣٣
٥-٢-١-١ مشارکت کنندگان........................................................................................................................................................... ١٣٣
٥-٢-١-٢ مواد آزمایش ..................................................................................................................................................................... ١٣٤
٥-٢-١-٣ روال آزمایش .................................................................................................................................................................... ١٣٤
٥-٢-١-٤ شرح پرسشنامه ................................................................................................................................................................ ١٣٤
٥-٢-٢مشخصههای همراستایی .................................................................................................................................. ١٣٥
٥-٣ارزیابی ریاضی سرویس های شناسایی شده.............................................................................................................. ١٣٦
٥-٣-١مشارکت کنندگان.............................................................................................................................................. ١٣٧
٥-٣-٢مواد آزمایش ........................................................................................................................................................ ١٣٧
٥-٣-٣روال آزمایش ....................................................................................................................................................... ١٣٧
٥-٣-٤ارزیابی نتایج ........................................................................................................................................................ ١٣٩
٥-٣-٤-١ چارچوب صوری روش ارزیابی ...................................................................................................................................... ١٣٩
٥-٣-٤-٢ محاسبه و ارزیابی با استفاده از چارچوب ارائه شده ................................................................................................. ١٤٠
فصل ششم – خلاصه و نتیجه یگری .................................................................................................................................. ١٤٣
٦-١ مقدمه ............................................................................................................................................................................... ١٤٤
٦-٢مقایسه روش پیشنهادی با سایر روشها .................................................................................................................. ١٤٤
٦-٣میزان دستیابی به اهداف مورد انتظار........................................................................................................................ ١٤٦
٦-٤کاستیهای این تحقیق ................................................................................................................................................... ١٤٧
٦-٥نتیجه یگری کلی ............................................................................................................................................................ ١٤٨
٦-٦کارهای آینده ................................................................................................................................................................... ١٤٨
٦-٧جمع بندی مطالب فصل ششم ................................................................................................................................... ١٤٩
پیوستها ............................................................................................................................................................................... ١٥٠
٧-١نمونه هایی از سرویسهای ارائه شده برای نظرسنجی خبرگان............................................................................ ١٥١
٧-٢بعض خروجی های ابزارSPSS برای محاسبه ضرایب همبستگی ..................................................................... ١٥١
٧-٣فرم های نظرسنجی ....................................................................................................................................................... ١٥٢
٧-٤فهرست مقالات مستخرج از پایان نامه ...................................................................................................................... ١٥٤
٧-٤-١مقاله اول............................................................................................................................................................... ١٥٤
٧-٤-٢مقاله دوم.............................................................................................................................................................. ١٥٤
٧-٤-٣مقاله سوم............................................................................................................................................................. ١٥٥
٧-٤-٤مقاله چهارم ......................................................................................................................................................... ١٥٥
٧-٤-٥مقاله پنجم ........................................................................................................................................................... ١٥٦
مراجع ............................................................................................................................................................................... ١٥٧
منبع:
[1] Ali. Arsanjani, "Service-Oriented Modeling and Architecture(SOMA)," 2004.
[2] Thomas Erl, Service-Oriented Architecture Concepts, Technology, and Design.:
Prentice Hall PTR, 2005.
[3] N. Zhou, Y. Zhu, and H. Wang Q. Ma, "Evaluating Service Identification with
Design Metrics on Business Process Decomposition," , 2009.
[4] Olaf Zimmermann, Pal Krogdahl , and Clive Gee, "Elements of Service-Oriented
Analysis and Design," DeveloperWorks, 2004.
[5] M. Kim, and S. Park S. Kim, "Service Identification Using Goal and Scenario in
Service Oriented Architecture," in 15th Asia-Pacific Software Engineering
Conference, 2008, pp. 419-426.
[6] A. Rostampour, P. Jamshidi, E. Nazemi, F. Shams and A. NasirzadehAzizkandi A.
Kazemi, "A Genetic Algorithm Based Approach to Service Identification," in IEEE
World Congress on Services, 2011.
صدیقه خوش نویس , "ارائه روشی برای تدوین معماری سازمانی سرویس گرا با استفاده از چارچوب معماری مدل [٧]
رانه ," دانشگاه شهید بهشتی , پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد ١٣٨٧.
علی نیک روش, "ارائه روشی به منظور شناسایی نیمه خودکار سرویس ها در فاز مدلسازی سرویس گرا," [٨]
.دانشگاه شهید بهشتی , ١٣٨٩
[9] Nicloai M Josuttis, SOA in Practic(The Art of Distributed System Design).:
O'Reilly, 2007.
[10] P. Annika, "Service-Oriented Architecture (SOA) quality attributes," 2006.
[11] E. A. Marks and M. Bell, Executive’s guide to service-oriented architecture.:
Wiley, 2006.
[12] M. Perepletchikov, C. Ryan, and K. Frampton, "Cohesion Metrics for Predicting
Maintainability of Service-Oriented Software," in Seventh International
Conference on Quality Software (QSIC 2007), 2007.
[13] B. Lublinsky, K. T. Smith, and M. J. Balcer M. Rosen, Applied SOA:Service-
Oriented Architecture and Design Strategies. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc,
158
2008.
[14] S. Inaganti and G. Krishna Behara, "Service Identification: BPM and SOA
Handshake," BPTrends, 2007.
[15] OMG, "Business Process Model and Notation (BPMN)," 2010.
[16] V. Veldhuizen, D. A. Coello G. B. Lamont, Evolutionary Algorithms for Solving
Multi-Objective Problems.: Springer, 2007.
[17] T. J. Ross, Fuzzy Logic with Engineering Applications, SecondEdition ed.:
JohnWiley&SonsLtd, 2004.
[18] at al O. Cordon, GENETIC FUZZY SYSTEMS.: World Scientific Publishing, 2001.
[19] N. Fareghzadeh , and A. Seyyedi H. M. Shirazi, "A Combinational Approach to
Service Identification in SOA," Journal of Applied Sciences Research, vol. 10, no.
5, INSInet.
[20] H. Zhao, and N. R. Chinta H. Jain, "A Spanning Tree Based Approach to
Identifying Web Services," International Journal of Web Services Research, vol. 1,
no. 1, 2004.
[21] et al L. G. Azevedo, "A Method for Service Identification from Business Process
Models in a SOA Approach," in BPMDS, 2009.
[22] A. Korthaus, T. Chan, and M. Rosemann T. Kohlborn, "Identification and Analysis
of Business and Software Services—A Consolidated Approach," IEEE
TRANSACTIONS ON SERVICES COMPUTING, vol. 2, no. 1, 2009.
[23] P. Jamshidi, S. Khoshnevis, A. Nikravash, R. Teimorzadegan, and A.
Khashkbarforoushaha S. Fereidoon, "A Framework for Automatic Transformation
of EnterpriseBusiness Model to Service Model," Tehran, 2009.
[24] A. Kazemi, F. Shams, A. Zamiri, P. Jamshidi A. Rostampour, "A Metric for
Measuring the Degree of Cohesion in Entity-Centric Services," in IEEE
International Conference on Service-Oriented Computing and Applications
(SOCA'10), 2010.
[25] A. Kazemi, F. Shams, P. Jamshidi, A. NasirzadehAzizkandi A. Rostampour,
"Measures of Structural Complexity and Service Autonomy," in IEEE The 13th
International Conference on Advanced Communication Technology (ICACT'11),
159
2011.
[26] A. Rostampour, F. Shams, P. Jamshidi, A. NasirzadehAzizkandi A. Kazemi,
"Measuring Service Cohesion Using Latent Semantic Indexing," in The 6th
International Conference on Internet and Web Applications and Services
(ICIW'11), 2011.
[27] A. Rostampour, A. Zamiri, P. Jamshidi, F. Shams A. Kazemi, "An Information
Retrieval Based Approach for Measuring Service Conceptual Cohesion," in 11th
International Conference on Quality Software (QSIC'11), 2011.
[28] A. NasirzadehAzizkandi, A. Rostampour, H. Haghighi, P. Jamshidi, F. Shams A.
Kazemi, "Measuring the Conceptual Coupling of Services using Latent Semantic
Indexing," in the 8th International Conference on Service Computing (SCC'11),
2011.
[29] A.Rostampour, A. NasirzadehAzizkandi, and H. Haghighi A.Kazemi, "A Metric
Suite for Measuring Service Modularity," in the 15th International Symposium on
Computer Science and Software Engineering (CSSE 2011), 2011.
[30] A. Kazemi, A. Zamiri, F. Shams, and H. Haghighi A.Rostampour, "A Metric Suite
for Measuring Service Alignment with Business Agility," in the 15th International
Symposium on Computer Science and Software Engineering (CSSE 2011), 2011.
[31] P Ingwersen, Information retrieval.: Taylor Graham Publishing.
[32] S Dominich, "The Modern Algebra of Information Retrieval," in Springer-Verlag
Berlin Heidelberg, 2008.
[33] S. R. Chidamber C. F. Kemerer, "A Metrics Suite for Object Oriented Design,"
IEEE TRANSACTIONS ON SOFTWARE ENGINEERING, vol. 20, no. 6, 1994.
[34] W. Li and S.M. Henry, "Maintenance metrics for the object-oriented paradigm," in
1st International Software Metrics Symposium, 1993.
[35] M. Hitz and B. Montazeri, "Measuring coupling and cohesion in object riented
systems," in the International Symposium on Applied Corporate Computing, 1995.
[36] B. Henderson-Sellers, Software Metrics.: Prentice Hall, 1996.
[37] J. M. Bieman and B. Kang, "Cohesion and reuse in an object-oriented system," in
the 1995 Symposium on Software reusability, 1995.
160
[38] D. Poshyvanyk, and R. Ferenc A. Marcus, "Using the Conceptual Cohesion of
Classes for Fault Prediction in Object-Oriented Systems," IEEE TRANSACTIONS
ON SOFTWARE ENGINEERING, vol. 2, no. 34, 2008.
[39] Mikhail Perepletchikov, Caspar Ryan, and Zahir Tari, "The Impact of Service
Cohesion on the Analyzability of Service-Oriented Software," vol. 3, no. 2, 2010.
[40] R. Liu, and F. Y. Wu [19] S. Kumaran, "On the Duality of Information-Centric and
Activity-Centric Models of Business Processes," in CAiSE, 2008.
[41] S. Morasca, and V. R. Basili [25] L. C. Briand, "Property-Based Software
Engineering Measurement," IEEE Transactions on Software Engineering, vol. 22,
no. 1, 1996.
.شیراز: مرکز دانشگاه شیراز, ١٣٧٨ .آمار ناپارامتری ,جواد بهبودیان [٤٢]
[43] Andrew tellman and Jennifer Greene, Applied Software Project Management.:
O'Reilly Media, 2005.
[44] G. Gui P. D. Scott, "New Coupling and Cohesion Metrics for Evaluation of
Software Component Reusability," in The 9th International Conference for Young
Computer Scientists, 2008.
[45] R. Ferenc, T. Gyimóthy, D. Poshyvanyk A. Marcus, "Using information retrieval
based coupling measures for impact analysis," Empir Software Eng, 2009.
[46] S. Kim, S. Park, B. Shim S. Choue, "A Design Quality Model for Service-Oriented
Architecture," in 15th Asia-Pacific Software Engineering Conference, 2008.
[47] L. Wilkes R. Veryard. (2004) Service-Oriented Architecture: Considerations for
Agile Systems. [Online]. HYPERLINK
"http:..msdn.microsoft.com.library.default.asp?url=.library.en-
us.dnmaj.html.aj2service.asp" http:..msdn.microsoft.com.library.default.asp?url=.library.en[1]
us.dnmaj.html.aj2service.asp
[48] A.arsanjani K. Levi, "A Goal-driven Approach to Enterprise Component
Identification and Specification," vol. 45, no. 10, 2002.