فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی مبتنی بر متریک سرویس های نرم افزاری در فاز مدل سازی سرویس گرا
فهرست:
فصل اول : کلیات تحقیق ............................................................................................................................................................. ١
١-١ مقدمه .....................................................................................................................................................................................٢
١-٢ طرح مساله ...........................................................................................................................................................................٣
١-٣ اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................................٥
١-٤ محدوده پایان نامه ................................................................................................................................................................ ٦
١-٥ مراحل انجام تحقیق ...........................................................................................................................................................٧
١-٦ ساختار تحقیق .....................................................................................................................................................................٩
فصل دوم : مفاهیم بنیادین و کارهای مرتبط .......................................................................................................................١٠
٢-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ١١
٢-٢ هدف از ارزیابی ................................................................................................................................................................. ١٢
٢-٣ تعریف متریک ................................................................................................................................................................... ١٣
٢-٤ تعریف سرویس ................................................................................................................................................................. ١٤
٢-٤-١سرویس های کاربردی ........................................................................................................................................... ١٤
٢-٤-٢ سرویس های کسب و کار ................................................................................................................................... ١٥
٢-٤-٣ سرویس های فرآیندی ......................................................................................................................................... ١٥
٢-٥ تعریف معماری سرویس گرا ........................................................................................................................................... ١٦
٢-٦ معماری و مدل سازی سرویس گرا (SOMA ) ........................................................................................................ ١٧
٢-٧ نیازهای وظیفه مندی و غیر وظیفه مندی ................................................................................................................... ١٨
٢-٨ ویژگی های کیفی سرویس ها ......................................................................................................................................... ١٩
٢-٨-١ قابلیت استفاده مجدد......................................................................................................................................... ٢٠
٢-٨-٢ اتصال سست .......................................................................................................................................................... ٢١
٢-٨-٣ تجرید...................................................................................................................................................................... ٢٢
٢-٨-٤ قابلیت ترکیب ....................................................................................................................................................... ٢٣
٢-٨-٥ خودمختاری........................................................................................................................................................... ٢٣
ده
٢-٨-٦ نداشتن وضعیت خاص ...................................................................................................................................... ٢٥
٢-٨-٧ انسجام .................................................................................................................................................................... ٢٦
٢-٨-٨ پیچیدگی ساختاری ............................................................................................................................................. ٢٧
٢-٩ برخی مفاهیم کلیدی ...................................................................................................................................................... ٢٨
٢-٩-١ فعالیت کسب و کار.............................................................................................................................................. ٢٨
٢-٩-٢ سرویس نرم افزاری ............................................................................................................................................. ٢٨
٢-٩-٣ موجودیت کسب و کار ........................................................................................................................................ ٢٨
٢-٩-٤ ماتریس کراد ......................................................................................................................................................... ٢٩
٢-١٠ روشهای ارزیابی سرویس مبتنی بر متریک ............................................................................................................ ٣١
٢-١٠-١ روش ارائه شده توسط Zhou و دیگران ................................................................................................... ٣١
٢-١٠-٢ روش ASIM.................................................................................................................................................... ٣٦
٢-١٠-٣ روش ارائه شده توسط Mamoun Hirzalla و دیگران ...................................................................... ٤٢
٢-١٠-٤ روش ارائه شده توسط Bingu Shim و دیگران .................................................................................... ٤٤
٢-١٠-٥ متریک های ارائه شده برای محاسبه انسجام .............................................................................................. ٤٥
٢-١٠-٦ متریک های ارائه شده برای محاسبه پیچیدگی ساختاری و خودمختاری ........................................... ٤٦
٢-١١ مقایسه چهار روش کلی ارزیابی ............................................................................................................................... ٤٧
٢-١٢جمع بندی مطالب فصل ............................................................................................................................................... ٤٨
فصل سوم : متریک های پیشنهادی .........................................................................................................................................٤٩
٣-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ٥٠
٣-٢ ارائه متریک هایی برای محاسبه انسجام ..................................................................................................................... ٥١
٣-٢-١ روش اول ............................................................................................................................................................... ٥١
٣-٢-٢ روش دوم ............................................................................................................................................................... ٥٣
٣-٣ ارائه متریک هایی برای محاسبه پیچیدگی ساختاری .............................................................................................. ٥٩
٣-٣-١پیچیدگی موجودیت کسب و کار ...................................................................................................................... ٥٩
٣-٣-٢ پیچیدگی واسط سرویس ................................................................................................................................... ٦٠
یازده
٣-٤ ارائه متریک هایی برای محاسبه خودمختاری سرویس ............................................................................................ ٦٢
٣-٤-١ میزان تسلط .......................................................................................................................................................... ٦٣
٣-٤-٢ وابستگی ................................................................................................................................................................. ٦٤
٣-٥ ارزیابی کلی سرویس ....................................................................................................................................................... ٦٥
٣-٦ جمع بندی مطالب فصل ..................................................................................................................................................٦٦
فصل چهارم : انجام مطالعه موردی بر اساس روش پیشنهادی .........................................................................................٦٧
٤-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ٦٨
٤-٢ شرح مطالعه موردی ........................................................................................................................................................ ٦٩
٤-٣ نحوه محاسبه متریک های پیچیدگی ساختاری ........................................................................................................ ٧١
٤-٤ نحوه محاسبه متریک های خودمختاری ...................................................................................................................... ٧٣
٤-٥ نحوه محاسبه انسجام (روش اول ) ................................................................................................................................. ٧٤
٤-٦ نحوه محاسبه انسجام (روش دوم )................................................................................................................................. ٧٧
٤-٧ ارزیابی کلی سرویس ها ................................................................................................................................................... ٨٠
٤-٨ تحلیل نتایج ارزیابی نهایی............................................................................................................................................. ٨١
٤-٩ جمع بندی مطالب فصل ................................................................................................................................................ ٨٣
فصل پنجم : ارزیابی متریک های پیشنهادی .........................................................................................................................٨٤
٥-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ٨٥
٥-٢ اعتبارسنجی نظری متریک های ارائه شده ................................................................................................................. ٨٦
٥-٢-١ اعتبارسنجی متریک های انسجام از دیدگاه تئوری اندازه گیری .............................................................. ٨٦
٥-٢-٢ اعتبارسنجی متریک پیچیدگی ساختاری از دیدگاه تئوری اندازه گیری ............................................... ٨٧
٥-٢-٣ اعتبارسنجی متریک وابستگی از دیدگاه تئوری اندازه گیری ................................................................... ٨٩
٥-٣ ارزیابی تجربی متریک های ارائه شده .......................................................................................................................... ٩١
٥-٣-١ضریب همبستگی .................................................................................................................................................. ٩٢
٥-٣-٢ محاسبه میزان همبستگی بین نظرات خبرگان و متریک های ویژگی انسجام (روش اول ) ................. ٩٣
٥-٣-٣ محاسبه میزان همبستگی بین نظرات خبرگان و متریک های ویژگی انسجام (روش دوم ) ................ ٩٤
دوازده
٥-٣-٤ محاسبه میزان همبستگی بین نظرات خبرگان و متریک های پیچیدگی ساختاری ........................... ٩٤
٥-٣-٥ محاسبه میزان همبستگی بین نظرات خبرگان و متریک های خودمختاری ......................................... ٩٥
٥-٤جمع بندی مطالب فصل .................................................................................................................................................. ٩٧
فصل ششم : نتیجه گیری و کارهای آینده ............................................................................................................................٩٨
٦-١ مقدمه .................................................................................................................................................................................. ٩٩
٦-٢ مقایسه متریک های ارائه شده با سایر روش ها ....................................................................................................... ١٠٠
٦-٣ میزان دستیابی به اهداف مورد انتظار ...................................................................................................................... ١٠١
٦-٤ پیشنهاداتی برای بهبود سرویس ها با توجه به متریک ها ..................................................................................... ١٠٣
٦-٥ کاستی های این تحقیق ................................................................................................................................................ ١٠٤
٦-٦ نتیجه گیری کلی ............................................................................................................................................................ ١٠٥
٦-٧ کارهای آینده ..................................................................................................................................................................١٠٦
پیوست ها ................................................................................................................................................................................١٠٧
٧-١پیوست ١- سرویس های ارزیابی شده توسط خبرگان ........................................................................................... ١٠٨
٧-٢پیوست ٢- خروجی ابزار SPSS برای محاسبه ضریب همبستگی ................................................................... ١١١
لیست مقالات مستخرج از پایان نامه ..................................................................................................................................١١٥
٨-١مقاله اول ............................................................................................................................................................................١١٦
٨-٢ مقاله دوم ......................................................................................................................................................................... ١١٧
٨-٣ مقاله سوم ........................................................................................................................................................................ ١١٨
٨-٤ مقاله چهارم .................................................................................................................................................................... ١١٩
مراجع ................................................................................................................................................................................١٢٠
منبع:
[1] Erl, Thomas., Service-Oriented Architecture Concepts, Technology, and Design.: Prentice
Hall PTR, 2005.
[2] Zimmermann, Olaf, Krogdahl , Pal and Gee, Clive., "Elements of Service-Oriented
Analysis and Design", DeveloperWorks, 2004.
[3] Bieberstein, Norbert, Laird, Robert, Jones, Keith and Mitra, Tilak., Executing SOA: A
Practical Guide for the Service-Oriented Architect, 1st ed.: IBM Press,2006.
[4] Arsanjani, Ali., "Service-Oriented Modeling and Architecture(SOMA)", IBM
developerWorks, 2004.
[5] Shams, Fereidoon et al., "A Framework for Automatic Transformation of
EnterpriseBusiness Model to Service Model", Tehran, 2009.
[٦] رستم پور, علی, "بررسی روشهای ارزیابی سرویس در معماری سرویس گرا", سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی, ١٣٨٨.
[7] Westfall, Linda ., "12 Steps to Useful Software Metrics", Linda Westfall,2006.
[8] Mahjorian, Amirreza., Iran’s Information Architecture committee, [Online], Available:
http:..www.esoa.ir
[9] Marks, Eric A and Bell, Michael, Executive’s guide to service-oriented architecture.:
Wiley, 2006.
[10] Josuttis, NicloaiM, SOA in Practic(The Art of Distributed System Design).: O'Reilly, 2007.
[١١] نیک روش , علی, "ارائه روشی به منظور شناسایی نیمه خودکار سرویس ها در فاز مدلسازی سرویس گرا", پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی, ١٣٨٨.
[١٢] شمس , فریدون و مهجوریان , امیر ,معرفی اصول ، مبانی و روشهای معماری سازمانی سرویس گرا .تهران : مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی, ١٣٨٩.
[13] Pettersson, Annika , "Service-Oriented Architecture (SOA) quality attributes", Institutionen
for informatik, 2006.
[14] Stellman, Andrew and Greene, Jennifer., Applied Software Project Management.: O'Reilly
Media, 2005.
[15] Wiegers, Karl E., Software Requirements. 2003: Microsoft Press.
[١٦] برومند, سولماز, صافی, فرامرز و احمدی, مرضیه ,. مهندسی نرم افزار و سرویس گرایی .انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان , ١٣٨٧.
[17] Nianjun, Zhou, Yanfeng, Zhu and Hao, Wang., "Evaluating Service Identification with
Design Metrics on Business Process Decomposition", , 2009.
[18] Perepletchikov, Mikhail, Ryan, Caspar and Tari, Zahir., "The Impact of Service Cohesion
on the Analyzability of Service-Oriented Software", vol. 3, no. 2, 2010.
[١٩] جمشیدی, پویان ,شمس , فریدون . "ارائه روشی خودکار به منظور شناسایی سرویس های نرم افزاری", انجمن کامپیوتر ایران ، تهران , ١٣٨٨.
[20] Khoshnevis, S. et al., "ASMEM: A Method for Automating Model Evolution of Service-
Oriented Systems", in 3rd International Workshop on a Research Agenda for Maintenance
and Evolution of Service-Oriented Systems (MESOA 2009), 2009.
[21] Hirzalla, M, Cleland-huang, J and Arsanjani, Ali., "A Metrics Suite for Evaluating
Flexibility and Structural complexity in Service Oriented Architectures",CAIES , 2008.
[22] Shim, Bingu, Choue, Siho, Kim, Suntae and Park, Sooyong., "A Design Quality Model for
Service-Oriented Architecture", 15th Asia-Pacific Software Engineering Conference, 2008.
[23] Alonso, G., Agrawal, D., Abbadi, A.El. and Mohan, C., "Functionality and limitations of
current workflow management systems", IEEE Expert, 1997, pp. 1-25.
[24] Perepletchikov, M., Ryan, C. and Frampton, K., "Cohesion Metrics for Predicting
Maintainability of Service-Oriented Software", in Seventh International Conference on
Quality Software (QSIC 2007), 2007, pp. 26-33.
[25] Gui, G. and Scott, P.D., "New Coupling and Cohesion Metrics for Evaluation of Software
Component Reusability", in The 9th International Conference for Young Computer
Scientists, 2008.
[26] N, Salman, "Structural complexity Metrics AS Predictors of Maintainability and
Integrability of Software components", Journal of Arts and Sciences, pp. 39-50, 2006.
[27] Sharma, A, Kumar, R and Grover, PS., "Empirical Evaluation and Critical Review of
Structural complexity Metrics for Software Components", in 6th WSEAS Int. Conf. on
Software Engineering, Parallel and Distributed Systems, 2007.
[28] Cardoso, J., "Control-flow Structural complexity Measurement of Processes and Weyuker ’
s Properties ", World Academy of Science, Engineering and Technology, 2005.
[29] Cardoso, J., "Process control-flow complexity metric : An empirical validation", in EEE
International Conference on Services Computing (IEEE SCC 06), 2006.
[30] Thi, QP, Quang, DT and Quyet, TH, "A Structural complexity Measure for Web Service",
International Conference on Knowledge and Systems Engineering , 2009, pp. 226-231.
[31] Zhang, Q and Li, X, "Structural complexity Metrics for Service-Oriented Systems",IEEE ,
2009.
[32] Alonso, G, Agrawal, D, El Abbadi, A and Mohan, C, "Functionalities and Limitations of
Current Workflow Management Systems",IBM Report , 1997.
[33] Kruger, IH and Mathew, R, "Systematic development and exploration of service-oriented
software architectures", Fourth Working IEEE.IFIP Conference Software Architecture ,
2004.
[34] Kumaran, Santhosh , Liu, Rong and Frederick, Wu Y., "On the Duality of Information-
Centric and Activity-Centric Models of Business Processes", , 2008.
[35] Foltaz, PW, Kintschb, W and Landauer, TK., "The measurement of textual coherence with
latent semantic analysis", Discourse Processes, vol. 25, no. 2, p. 285 — 307, 2009.
[36] Dominich, S., "The Modern Algebra of Information Retrieval", in Springer-Verlag Berlin
Heidelberg, 2008.
[37] Ingwersen, P., Information retrieval.: Taylor Graham Publishing, 2000.
[38] Jamshidi, Pooyan, Khoshnevis, Setareh, Teimourzadegan, reza, Nikravesh, Ali,
Khoshkbarforoushha, Alireza, and Shams, F., "ASSM : Toward an Automated Method for
Service Specification",IEEE , 2009.
[٣٩] خوش نویس , صدیقه , "ارائه روشی برای تدوین معماری سازمانی سرویس گرا با استفاده از چارچوب معماری مدل رانه ", پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد, دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات , ١٣٨٧.
[40] Perepletchikov, Mikhail, Ryan, Caspar, Frampton, Keith and Tari, Zahir., "Coupling
Metrics for Predicting Maintainability in Service-Oriented Designs", in IEEE Australian
Software Engineering Conference (ASWEC'07), 2007, pp. 116-123.
[41] Briand, L., Morasca, S. and Basili, V.R., "Property-based Software Engineering
Measurement", EEE Transactions on Software Engineering, vol. 22, no. 1, pp. 68-86,
1996.
[42] Poels, G and Dedene, G., "Distance-based software measurement: necessary and sufficient
properties for software measures", Information and Software Technology,Elsevier, vol. 42,
2000.
[43] Schneidewind, NF, "Methodology for validating Software Metrics", IEEE Transactions on
Software Engineering, vol. 18, no. 5, pp. 410-422, 1992.
[44] Weyuker, E, "Evaluating software structural complexity measures", IEEE Transactions on
Software Engineering, vol. 14, pp. 1357-1365, 1988.
[٤٥] بهبودیان , جواد ,آمار ناپارامتری .شیراز: مرکز دانشگاه شیراز, ١٣٧٨.