فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی
فهرست:
عنوان
صفحه
چکیده ...............................................................................................................................................١
مقدمه .................................................................................................................................................٣
فصل اول : کلیات
١-١-بیشینه تحقیق .............................................................................................................................٦
١-١-١-برخورد کشتی با سکوهای دریایی از دیدگاه آئین نامه ها.....................................................٦
١-١-٢-مکانیسم تصادف ...................................................................................................................٧
١-١-٣-فرورفتگی موضعی جداره عضو مورد اصابت .........................................................................١٠
١-١-٤- اثر شرایط مرزی ...................................................................................................................١٢
١-٢- اثر پیش بارگذاری ...................................................................................................................١٣
١-٢-١-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری به روش آزمایشگاهی ........ ١٣
١-٢-٢-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری به روش عددی ................١٤
١-٣- بررسی کارهای انجام شده در زمینه سکوهای ثابت دریایی تحت اثر ضربه کشتی ......................١٨
١-٤-نتیجه گیری ...............................................................................................................................٤٢
فصل دوم : نرم افزار المان محدود ABAQUS و مبانی مدلسازی
٢-١-روشهای مختلف طراحی سکوهای دریایی تحت اثر ضربه کشتی ...............................................٤٥
٢-٢-آشنایی با نرم افزار المان محدود ABAQUS............................................................................47
٢-٢-١-المانهای موجود در نرم افزار ABAQUS..............................................................................48
٢-٢-١-١- المانهای پیوسته (Continum Elements) .......................................................................٤٨
٢-٢-١-٢- المانهای سازه ای (Structural Elements) .....................................................................٤٩
٢-٢-١-٣- المانهای لختی (Interia Elements) ...............................................................................٥١
٢-٢-١-٤- المانهای واسط (Connector Elements) .......................................................................٥١
٢-٢-٢-تماس (Contact) در مدلهای المان محدود (FE)...................................................................52
٢-٢-٢-١-المانهای نوع GAP ...........................................................................................................٥٤
و
٢-٢-٢-٢-المانهای نوع INTER ......................................................................................................٥٤
٢-٢-٢-٣-المانهای نوع IRS ............................................................................................................٥٥
٢-٢-٢-٤-المانهای نوع ISL ............................................................................................................٥٥
٢-٢-٣-تقسیم بندی آنالیزها .............................................................................................................٥٦
٢-٣-مبانی مدل المان محدود استفاده شده در این تحقیق ...................................................................٥٩
٢-٤-نتیجه گیری ...............................................................................................................................٦٢
فصل سوم : مدل کردن ضربه کشتی به روشهای شبه استاتیکی و دینامیکی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری
٣-١- مبانی تحلیل شبه استاتیکی .........................................................................................................٦٤
٣-٢- مبانی تحلیل دینامیکی ..............................................................................................................٦٨
٣-٢-١-روشهای آنالیز دینامیکی ...................................................................................................... ٦٩
٣-٣-مدل کردن ضربه کشتی به روش شبه استاتیکی ..........................................................................٧٩
٣-٣-١-بررسی صحت مدل ......................................................................... ....................................٧٩
٣-٣-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ..........................................٨٠
٣-٣-٣- تأثیر صلبیت اتصالات و سختی فنر محوری در پیش بارگذاری محوری ................................٨٢
٣-٣-٣-١-اثر تأثیر سختی محوری در ظرفیت تحمل ضربه جانبی .......................................................٨٣
٣-٣-٣-٢-تأثیر سختی محوری در کوتاه شدگی محوری عضو تحت ضربه .....................................٨٧
٣-٤-مدل کردن ضربه کشتی به روش دینامیکی ...................................................................... .......٨٧
٣-٤-١-بررسی صحت مدل و نتایج آن .................................................... .......................................٨٩
٣-٤-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ........................................٩٢
٣.-٤-٢-١-حالت اول ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری توسط فنر.........٩٣
٣-٤-٢-٢- حالت دوم ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری به صورت ..... ..
مستقیم به انتهای لغزنده .......................................................................................................٩٩
٣-٤-٢-٣-محاسبه ماکزیمم بار ضربه عرضی در مدت سناریو برخورد.............................................١٠٢
٣-٥-نتیجه گیری .............................................................................................................................١٠٩
ز
فصل چهارم : مطالعات پارامتریک بر روی مدل ضربه کشتی
٤-١-بررسی اثرات ضربه شبه استاتیکی با تغییر پارامترهای هندسی .................................................١١١
٤-١-١-تأثیر نازکی عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری ).......................................................١١٣
٤-١-٢-تأثیر لاغری عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری ).......................................................١١٥
٤-١-٣-تأثیر تنش خمیری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )..............................................١١٧
٤-٢-بررسی اثرات ضربه دینامیکی با تغییر پارامترهای هندسی .........................................................١١٩
٤-٢-١-تأثیر نازکی عضو ( با منظور کردن سختی محوری )..............................................................١١٩
٤-٢-٢-تأثیر لاغری عضو ( با منظور کردن سختی محوری ).............................................................١١٩
٤-٢-٣-تأثیر تنش تسلیم ( با منظور کردن سختی محوری )................................................................١٢١
٤-٢-٤-تأثیر نازکی عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )........................................................١٢١
٤-٢-٥-تأثیر لاغری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری ).......................................................١٣٢
٤-٣-نتیجه گیری ............................................................................................................................١٤٠
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
٥-١-مسئله تحقیق ...........................................................................................................................١٤٢
٥-١-١-روال انجام تحقیق ...............................................................................................................١٤٢
٥-٢-نتایج حاصل از آنالیز عضو مهاری جاکت ................................................................................١٤٤
٥-٢-١-نتایج روش شبه استاتیکی ....................................................................................................١٤٤
٥-٢-٢-نتایج روش دینامیکی ..........................................................................................................١٤٦
٥-٢-٣-مقایسه نتایج روش شبه استاتیکی و روش دینامیکی ..............................................................١٤٧
٥-٣-پیشنهاداتی برای مطالعات آتی .................................................................................................١٤٨
٥-٤-پیوست ....................................................................................................................................١٤٩
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی .........................................................................................................................١٥٦
فهرست منابع غیر فارسی ...................................................................................................................١٥٧
چکیده انگلیسی ...............................................................................................................................١٥٩
منبع:
١-دکتر گل افشانی علی اکبر، انصاری فرد شراگیم ، آنالیز سکوهای دریایی ثابت در اثر برخورد کشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، ١٣٧٦
٢-دکتر بهاری محمد رضا و شکرالهی بابک ، تحلیل برخورد کشتی با سازه فراساحل ، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی دانشگاه تهران ، ١٣٧٩
٣- دکتر چناغلو محمدرضا، دکترقره باغی احمدرضا و حسینی فرشاد، بررسی اثر ضربه کشتی بر روی سکوی ثابت شابلونی .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی سهند،١٣٨٣
٤- دکتر آقاکوچک و فیروزی وحید، تحلیل دینامیکی سکوهای نوع جاکت تحت اثر ضربه کشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس ، ١٣٨٤
٥-دکتر زین الدینی و مجد بهاره ، بررسی رفتار شبه استاتیکی و دینامیکی سازه جاکت در هنگام ضربه کشتی ، سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، ١٣٨٤
٦-مجیدی آرش ، تحلیل ظرفیت باربری نهایی سکوهای دریایی به روش Pushover، پایان نامه کارشناسی ارشد، ١٣٨٠
٧-دینامیک سازه ها، برگی خسرو، انتشارات دانشگاه تهران ، ١٣٧٩
فهرست منابع انگلیسی
7-ESDEP WG 15A, Structural Systems: Offshore, Lecture 15A.2-15A.3, 1992
8-API Recommended Practice 2A-WSD (RP 2A-WSD), 1993.
9-Ellinas C.P.; Valsgard S.; Colisions and Damage of offshore structures: A State of Art, proceeding of
the fourth international offshore mechanics and actic Engineering, Dallas, vol.2, 1985
10-API Recommended Practice 2A-WSD (RP 2A-WSD), 2000.
11-Ellinas C.P.;Mechanics of ship.jack-up collisions; J.Construct. steel Research 33, page 283-305; 1995
12-Ronalds B.F.; Vessel Imact design for steel Jackets, offshore Technology Conference, OTC 6384,
.pages 339-350،1990
13-Ship collision and capacity of brace members of fixed steel offshore platform prepared by Visser
Consultancy for Health and Safety Executive 2004.
14-Protection of offshore installations impact; prepared by J.P.Keeny for the Department of energy. OTI88
.535،1988
15-Wei-liang Jian Song, Shun-feng Gong YongLu, Evaluation of damage to offshore platform structure
due to collision of large barge Engineering Structure 27(2005)1317-1326
16-Blok J.J.; Brozius L.H.;Dekker J.N.; The Impact Loads of Ships Colliding with Fixed Structures; OTC
4469;1983.
.Collision between ships and offshore platforms; OTC 4134،1981;Pedersen P. ;Petersen M.-17
18-Blok J.J.; Dekker J.N.; On Hydrodynamic Aspects of Ship Collision with Rigid or Non-Rigid
.Structures; OTC 3664،1979
19-Zeinoddini M.; Harding J.E; Parke G.A.; Dynimic behavior of axially axially pre-loaded tubular steel
members of offshore structures subjected to impact damage,Ocean Engineering, pages 963-978،1999
20-P.Gjerd, SJ Parsons, SC.Igbenabor, Assessment of jack up boat impact anylisis methodology. Marine
structure12(1999)371-401
21-De Olivera, J.G.; The Behavior of Steel Offshore Structures Under Accidental Collisions, Offshore
Technology Confrence, OTC 4136،1981, pp.187-198
22-API Recommended Practice 2A-WSD(RP 2A-WSD), 1996.
23-Yong Bai, Pedersen,P.T.; Elastic-Plastic Behavior of Offshore Steel Structures Under Impact
Loads.Int. J.Impact Eng, V.13,No.1, 1993, pp. 99-115.
24- Zeinoddini M. , Parke G.A.R. , Harding J.E. ; Axially Pre-Loaded Steel Tubes Subjected to Lateral
Impacts (an experimental study), pages 669-690, 2001
25-Yong Bai, Pedersen, P.T.;Elastic-Plastic Behaviour of Offshore Steel Structures Under Impact Loads,
Int.J.Impact Eng, V.13, No.1, 1993, pp. 99-115
.pages 495-504،1993,Structural Dynamics ,Ship Collision with offshore structures ;Eberg E.,Amdah J.-26
27-Yingbin B.,Runpei L., Yongning G.; Dynimic plastic Analysis of Ship –Platform Collision ,China
Ocean Engineering, vol.12 no. 1, pages 23-32, 1998
28-Wan Mahmood Wan Ab.Majid, Mohamad bin Embony; Non-Linear Analysis and
Redundancy Approach for Analysis Offshore Steel Structures During Ship Imapact,
١٥٧
Proceeding of the ninth international offshore and polar Engineering conference, France, pages 472-
.475،1999
29-Amdahl J., Johansen A.; High Energy Ship Collision With Jacket legs, int. Symp On offshore and
polar engineering, Norway, 2001.
30-Beverley F., Ronalds; Jacket design to resist ship impact; structures & Buildin Issue 3. page 285-294;
2001
31-Peng Zheng, Hari Kanegaokar, Vidar-Andre Gjerstud and Eirik Engevik; Transient Dyanamic Effects
of Jacket-vessel Collison on the platform topsiede,proceedings of the thirteenth international offshore and
polar engineering conference,USA, pages 528-533, 2003.
32-Gage SlGewal; Macrus M. K. Lee; Strenght of Minimum Structure Platforms Under Ship Impact,
Journal of Offshore Mechanics an Arctic Engineering, vol.126, NOVEMBER 2004
33-ABAQUS INTRODUCTORY SEMINAR,ABAQUS Version 5,2,Copyright 1992 by Hibbit, Karlsson
& Sorensen, Inc.
34-Donegan E.M;Appraisal of Accidental Impact Loading on Steel Piled North Sea
Structures;OTC4193;1982
35-Hibbit, Karlsson and Sorensen, 2001, ‘ABAQUS Standard and ABAQUS Theory Manual Version 5,7’,
HKS Inc., Providence Rhode Island, USA.
36-B. Skallerd , J.Amdahl, Nonlinear Analysis of Offshore Structures, page 50-54, Technical University
of Denmark, January 2002.
37-Dynamic of Structure, 2nd, Pezein, Clough, Ray W.structures; OTC 3664, 1979
38-Chopra, A.K “Dynamic of Structure: Theory and Application to Earthquake Engineering“ Pentice Hall
int; 2002
39-Søreide, T.H. and Kavile, D., ‘Collision Damages and Residual Strength of Tubular Members in Steel
Offshore Structure’ in ‘Shell Structures Stability and Strength’, Narayanan, R. (Eds.), 1985, pp. 185-220.
40- Zeinoddini M. , Parke G.A.R. , Harding J.E. ; Axially Pre-Loaded Steel Tubes Subjected to Lateral
Impacts (A Numerical Simulation), pages 1-32, 2006