فهرست و منابع پایان نامه تحلیل ریسک در طراحی و ارزیابی فنی و اقتصادی بزرگراه ها
فهرست:
عنوان شماره صفحه
چکیده ...................................................................................................................................................................١
مقدمه ....................................................................................................................................................................٢ فصل اول : تعریف مساله
١-١-تعریف کلی مساله ....................................................................................................................................٥
١-٢-نیاز به مطالعه در مورد مساله ................................................................................................................٥
١-٣-اثرات مهم مطالعه بر مساله از نظر بهبود آن .....................................................................................٦
١-٤-اهداف و فرضیات ......................................................................................................................................٦
١-٥-دامنه اثر مساله در جامعه علمی و اجتماع .........................................................................................٧
١-٦-محدودیتها و چارچوب پایان نامه .........................................................................................................٨ فصل دوم : کاوش در متون
٢-١-مقدمه ......................................................................................................................................................١٠
٢-٢-بررسی مقالات .......................................................................................................................................١١
٢-٢-١- ساختار الگوی طراحی و ارزیابی فنی و اقتصادی بزرگراهها.................................................١٤
٢-٢-٢-ریسک پذیری در طراحی و ارزیابی ساخت بزرگراه ها.............................................................١٦
٢-٢-٣-روش شبیه سازی مونت -کارلو در ارزیابی پروژه ها..................................................................١٩
٢-٢-٣-الف -اساس شبیه سازی مونت کارلو در تصمیم گیری ...........................................................٢٢
٢-٢-٣-ب -تشریح شبیه سازی مونت کارلو............................................................................................٢٤
٢-٢-٣-ج -تحلیل خروجی شبیه سازی مونت کارلو..............................................................................٢٦
٢-٢-٣-د- ضعف شبیه سازی مونت کارلو در تصمیم گیری پروژه ها..............................................٢٧
٢-٣-بررسی تزها و پروژه ها........................................................................................................................٢٩
٢-٤-بررسی کتابها.........................................................................................................................................٣٢
٢-٤-١-اصول آنالیز فنی و اقتصادی یک پروژه بزرگراه .........................................................................٣٤
٢-٤-٢-سطوح مختلف آنالیز در انتخاب گزینه های مختلف برای ساخت بزرگراه ..........................٣٧
٢-٤-٣-تاریخچه LCCA در ارزیابی ساخت بزرگراهها...........................................................................٣٨
٢-٤-٣-الف -اصول کلی آنالیز......................................................................................................................٤٠
٢-٤-٣-ب -مهم ترین شاخصها در ارزیابی اقتصادی بزرگراه ها ..........................................................٤٠
٢-٤-٤-دستورالعمل FHWA- LCCAدر ارزیابی ساخت بزرگراهها....................................................٤٣
٢-٤-٤-الف -نحوه تعیین و تعریف گزینه های مختلف برای پروژه .....................................................٤٤
٢-٤-٤-ب -نحوه تصمیم گیری برروی روش کار: احتمالی یا قطعی ..................................................٤٤
٢-٤-٤-ج -نحوه تعیین پارامترهای اقتصادی عمومی پروژه .................................................................٤٤
٢-٤-٤-د-نحوه برقراری جریان هزینه برای هر گزینه پروژه ...............................................................٤٥
٢-٤-٤-ه -نحوه محاسبه ارزش فعلی خالص برای هر گزینه پروژه .....................................................٤٥
٢-٤-٤-و-نحوه مقایسه و تفسیر آنالیز حساسیت نتایج هر گزینه راهسازی ....................................٤٦
٢-٤-٤-ز-ارزیابی مجدد استراتژیهای طراحی در صورت لزوم ............................................................٤٧
٢-٤-٥-کاربردی ترین شیوه LCCA در طراحی و ارزیابی فنی و اقتصادی بزرگراهها..................٤٨
٢-٤-٦-عدم قطعیتها و قابلیتهای اطمینان در تصمیم گیری ساخت بزرگراه .................................٥٠
٢-٤-٧-روش احتمالی در تصمیم گیری .................................................................................................٥٤
٢-٤-٨-پیشنهادهای داده شده ..................................................................................................................٥٨
٢-٤-٩-اعمال نرخ نزول در ارزیابی اقتصادی بزرگراهها........................................................................٦٠
٢-٤-٩-الف -فلسفه اعمال نرخ نزول در ارزیابی پروژه ها.......................................................................٦٣
٢-٤-٩-ب -جدیدترین تجربیات در ارزیابی یک پروژه بزرگراه .............................................................٦٤
٢-٤-٩-ج -پیشنهاداتی برای نرخ نزول واقعی در تصمیم گیری ...........................................................٦٧
٢-٤-١٠-عامل تورم در پروژه .......................................................................................................................٦٨
٢-٤-١١-فاکتور زمان در پروژه ....................................................................................................................٦٨
٢-٤-١٢-دوره زمانی آنالیز پروژه .................................................................................................................٦٩
٢-٤-١٣-کاربردی ترین شیوه ایالات متحده (FHWA)..........................................................................70
٢-٤-١٤-پیشنهاداتی برای انتخاب دوره آنالیز یک بزرگراه ...................................................................٧٢
٢-٤-١٥-طرح زمانبندیهای نوسازی در یک بزرگراه ...............................................................................٧٣
٢-٤-١٦-پیشنهادات داده شده ....................................................................................................................٧٧
٢-٤-١٧-انواع هزینه های وارده در ساخت یک بزرگراه .........................................................................٧٨
٢-٤-١٧-الف -هزینه های کارفرما در ساخت بزرگراه .............................................................................٨٠
٢-٤-١٧-ب -هزینه های کاربر در ساخت بزرگراه ....................................................................................٨١
٢-٤-١٧-ب -١-هزینه زمان تاخیر سفر در ساخت بزرگراه ....................................................................٨٢
٢-٤-١٧-ب -٢-هزینه های کارکرد وسایل نقلیه در ساخت بزرگراه ....................................................٨٣
٢-٤-١٧-ج -هزینه های اجتماعی در ساخت بزرگراه ..............................................................................٨٤
٢-٤-١٨-انواع الگوهای رایج مورد استفاده در ارزیابی بزرگراهها...........................................................٨٦
٢-٤-١٨-الف -الگوی ترافیکی ........................................................................................................................٨٦
٢-٤-١٨-ب -الگوی زمان سفر.......................................................................................................................٩١
٢-٤-١٨-ج -الگوی مصرف سوخت ...............................................................................................................٩٣
٢-٤-١٨-د-الگوی تصادفات ترافیکی ..........................................................................................................٩٥
٢-٤-١٨-ه -الگوی عوارض راهها...................................................................................................................٩٧
٢-٤-١٩-پارامتر نسبت منفعت به هزینه (B.C) در احداث بزرگراهها................................................٩٨
٢-٥-بررسی کنفرانسها.................................................................................................................................١٠٠
٢-٦-سوالات مطرح شده و یافته ها تا زمان حاضر.................................................................................١٠٢
فصل سوم : روش تحقیق
٣-١-روش بکارگرفته شده و دلایل آن .....................................................................................................١٠٥
٣-٢-دستور العمل جمع آوری اطلاعات و روش بکار رفته ...................................................................١٠٥
٣-٣-تعاریف و نشانه ها و اختصارات ریاضی ............................................................................................١٠٦
٣-٤-برنامه کامپیوتری استفاده شده .........................................................................................................١٠٧
٣-٥-ارائه مباحث ضروری علمی ...............................................................................................................١٠٩
٣-٥-١-ارزش زمان سفر در برآوردهای اقتصادی پروژه های راهسازی ............................................١٠٩
٣-٥-١-الف -مفهوم ارزش زمان سفر........................................................................................................١٠٩
٣-٥-١-ب -ارزش زمان سفر در گذر زمان ..............................................................................................١١١
٣-٥-٢-روشهای برآورد ارزش زمان سفر................................................................................................١١٣
٣-٥-٢-الف -روش تولید-محور..................................................................................................................١١٣
٣-٥-٢-ب -روش هزینه زمان (COT)........................................................................................................115
٣-٥-٢-ج -روش ترجیح مشاهداتی ............................................................................................................١١٦
٣-٥-٢-د-روش قیمت انتقال (TP)............................................................................................................118
٣-٥-٢-ه -روش اعتباردهی تصادفی (CV)...............................................................................................120
٣-٥-٣- ویژگیهای روشهای پنج گانه .......................................................................................................١٢٠
٣-٥-٣-الف -خصوصیات روش تولید-محور(روش اقتصادی )...............................................................١٢٠
٣-٥-٣-ب -خصوصیات روش هزینه زمان ................................................................................................١٢١
٣-٥-٣-ج - خصوصیات روش برآورد ارزش زمان سفر با داده های (RP)..........................................122
٣-٥-٣-د- خصوصیات روش قیمت انتقال (TP)....................................................................................123
٣-٥-٣-ه - خصوصیات روش اعتباردهی تصادفی (CV).......................................................................124
٣-٥-٤-کاربرد ارزش زمان سفر................................................................................................................١٢٥ فصل چهارم : جمع آوری اطلاعات
٤-١-مقدمه ....................................................................................................................................................١٢٧
٤-٢-موضوعات مورد نظر(سیستمهای منتخب راهسازی )...................................................................١٢٧
٤-٣-آمار و اطلاعات مورد نیاز...................................................................................................................١٢٨
٤-٣-١-بزرگراه ..............................................................................................................................................١٢٨
٤-٣-٢-آزادراه ...............................................................................................................................................١٣١
٤-٤-مشکلات در جمع آوری اطلاعات ....................................................................................................١٣٤
فصل پنجم : تحلیل اطلاعات و ارائه نتایج
٥-١-تحلیل اطلاعات (مقایسه اقتصادی انواع آلترناتیوهای راهسازی )...............................................١٣٦
٥-١-الف -محاسبه انواع هزینه ها و منافع ناشی از احداث آلترناتیوهای مورد نظر........................١٣٦
٥-١-ب -آنالیز حساسیت و تحلیل ریسک پارامترهای نامعین ............................................................١٣٧ فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات
٦-١-نتیجه گیری در مورد هر یک از فرضیات تحقیق ........................................................................١٤١
٦-٢-نتیجه گیری در مورد شکل تحقیق ................................................................................................١٤١
٦-٣-کاربردهای علمی و تئوری ................................................................................................................١٤٢
٦-٤-پیشنهادهای تحقیقاتی برای آینده .................................................................................................١٤٣
پیوست ١........................................................................................................................................................١٤٥
پیوست ٢.......................................................................................................................................................١٦٠
منابع فارسی ...............................................................................................................................................١٧٢
منابع انگلیسی .................................................................................................................................
چکیده انگلیسی .......................................................................................................................................١٧٤
منبع:
١.گرئی ،ابوطالب ،"ارائه مدلی برای درنظرگیری وابستگی عدم قطعیت ها در شبیه سازی مونت کارلو به منظور بهبود فرآیند تحلیل کمی ریسک پروژه "،دانشگاه تهران ،١٣٨٥.
٢. محمود صفارزاده ،علی خاکساری و امیر فخرو،"ارائه مدل ارزیابی فنی - اقتصادی احداث وبهره برداری از آزادراه ها و بزرگراهها "،دانشگاه تربیت مدرس ،بهار١٣٨٤.
٣. فخرو، امیر،"ارائه الگوی ارزیابی فنی – اقتصادی احداث وبهره برداری از آزادراهها و بزرگراهها "، پایان نامه کارشناسی ارشد عمران ، راه و ترابری ، دانشگاه تربیت مدرس ، ١٣٨٣.
٤.جلیل شاهی وحامد آهنگری ،"مقایسه نتایج روشهای مختلف برآورد ارزش زمان سفر(VOT)"، دانشگاه علم و صنعت ایران ،بهار١٣٨٤.
٥.محمود احمدی نژاد،سید علی قاضی تبریزی ،" کاربرد روش شبیه سازی مونت کارلو در تونل سازی "، ششمین کنفرانس تونل ،٩-٧بهمن ١٣٨٢.
٦.آیتی ،اسماعیل ،" تصادفات جاده ای ایران "، دانشگاه فردوسی ،مشهد، ١٣٧١.
٧.مسعودی ،حیدرقلی ،"اقتصاد مهندسی تجزیه و تحلیل اقتصادی پروژه ها"، دانشگاه تهران ،١٣٧٤.
٨.مهرآذین ،هاشم ،"مهندسی ترافیک "، نشر پندار،١٣٧٣.
منابع انگلیسی :
A manual on user benefit analysis of highway and bus-transit“,وAASHTO.9
improvements”,Washington, D.C.,(1977)
10.Ben-Akiva,M.Hirsh,and Prashker,J.“Probabilistic and economic factors in
highway geometric design” ,Transportation Science, Vol.19, No.1, 38-57,(1985)
11.Zaniewski,J.P.,“Fuel consumption related to roadway characteristics”
,Transportation Research Record,901 ,TRB , National Research Council , Washington
D.C,18-20,(1993)
172
12.Watanatada,T.,Dhareshwar,A.M.and P.R.S. Rezende-lima,P.R.S.,“Vehicle speeds
and operating costs: Models for road planning and management”, ,The International
Bank of Reconstruction and Development. The World Bank, Washington, D.C.,(1987)
13.Chesher,A.and Harrison,R.,“Vehicle operating costs- Evidence from
developmentt” ,The World Bank,Washington, D.C.,(1987)
14.“Highway capacity manual”,Transportation Research Board,National Research
Council, Washington,D.C.,(2000)
15.Dr.Kaan Ozbay,Dr.Neville A. Parker, Dima Jawad, Sajjad Hussain,”Guidelines
for Life Cycle Cost Analysis",FINAL REPORT,(July 2003)
16.Crystal Ball 2000 User Manual.
17.Roger P.Roess,Elena S.Prassas,William R.McShane.,“Traffic Engineering “,third
edition,(2004)