فهرست و منابع پایان نامه توسعه متدلوژی مکان یابی تابلوهای پیام رسان بزرگراهی (VMS) در مناطق شهری
فهرست:
چکیده .................................................................................................................................................................................... ۱
مقدمه ................................................................................................................................................................................... ۳
فصل اول : کلیات
۱-۱ هد ف ............................................................................................................................................................................ ۳
۱-۲ رو ش انجام کار........................................................................................................................................................ ۵
فصل دوم : معرفی تابلوهای پیام رسان
۲- ۱ مقدمه ........................................................................................................................................................................ ۸
۲-۲ کاربردهای تابلوهای پیام رسان ...........................................................................................................................۱۰
۲-۳ نقش تابلوهای پیام رسان شهری در حمل و نقل هوشمند ..............................................................................۱۲
۲-۴ تاریخچه استفاده از تابلوهای پیام رسان ..........................................................................................................۱۵
۲-۴-۱ تاریخچه ی استفاده از تابلوهای پیام رسان در آمریکار شمالی ..................................................................۱۵
۲-۴-۲ تاریخچه استفاده از تابلوهای پیام رسان در اروپای غربی .........................................................................۱۸
۲-۴-۳- استفاده از تابلوهای پیام رسان در ایران .....................................................................................................۲۲
۲-۵ تاثیر استفاده از تابلوهای پیام رسان به همراه سیستم اطلاع رسانی .............................................................۲۳
۲-۶ انواع تقسیم بندی تابلوهای پیام رسان ................................................................................................................۲۴
۲- ۷ معیارهای قابل رویت و خوانایی در تابلوهای پیام رسان ...............................................................................۲۶
۲-۷-۱- حاشیه ها ..........................................................................................................................................................۲۸
۲-۷-۲ نسبت تضاد (روشنایی ) ....................................................................................................................................۲۹
۲-۷-۳ قرار گرفتن خورشید پشت تابلو ......................................................................................................................۳۰
۲-۷-۴ قرار گرفتن خورشید در مقابل تابلو ................................................................................................................۳۱
۲-۷-۵ روشنایی تابلوها در شب برای تابلوهای با منبع نورانی ..............................................................................۳۲
۲-۷-۶ پرتو افکن .............................................................................................................................................................۳۳
۲-۸- مولفه های پیام .......................................................................................................................................................۳۴
۲-۸-۱- زمانبندی ...........................................................................................................................................................۳۴
۲-۸-۲ محدودیت صفحات .............................................................................................................................................۳۶
۲-۸-۳- طول پیام ...........................................................................................................................................................۳۶
۲-۸-۴ واحد پیام .............................................................................................................................................................۳۷
۲-۸-۵ نمایش فارسی در استفاده از تابلوها...............................................................................................................۳۷
۲-۹ تعیین ابعاد تابلوهای پیام رسان ...........................................................................................................................۳۹
۲-۱۰ تحلیل هزینه های تابلوهای پیام رسان ..............................................................................................................۴۰
۲-۱۱ انتخاب یک تابلو پیام رسان مناسب ...................................................................................................................۴۲
۲-۱۲- نرم افزار تابلو پیام رسان .................................................................................................................................۴۳
۲-۱۳- استانداردهای مرتبط با تابلوهای پیام رسان .................................................................................................۴۵
۲-۱۳-۱ استاندارد ۱۲۹۶۶ EN....................................................................................................................................۴۵
۲-۱۳-۲- استاندارد ۱۲۰۳ NTCIP ..........................................................................................................................۴۶
۲-۱۳-۳- استاندارد MUTCD....................................................................................................................................۴۹
فصل سوم : معرفی پارامترهای موثردر مکان یابی تابلوهای پیام رسان بزرگراهی
۳-۱- پارامترهای محلی ................................................................................................................................................۶۱
۳-۱-۱- برآورده شدن فاصله دید تابلو......................................................................................................................۶۱
۳-۱-۲- برآورده شدن فاصله خوانایی متن تابلو......................................................................................................۶۲
۳-۱-۲-۱- فاصله عمودی .............................................................................................................................................۶۳
۲-۱-۲-۲- فاصله جانبی : ..............................................................................................................................................۶۵
۲-۱-۲-۲-۱- قسمت مستقیم جاده : .............................................................................................................................۶۵
۲-۱-۲-۲-۲- قو س های افقی .......................................................................................................................................۶۹
۳-۱-۳- هماهنگی نسبت به علائم موجود ...................................................................................................................۷۳
۳-۱-۴- برآورده شدن پارامترهای روشنایی ............................................................................................................۷۴
۳-۱-۴-۱- نسبت تضاد (روشنایی ).............................................................................................................................۷۵
۳-۱-۴-۲- قرار گرفتن خورشید پشت تابلو ...............................................................................................................۷۶
۳-۱-۴-۳- قرار گرفتن خورشید در مقابل تابلو.........................................................................................................۷۷
۳-۱-۴-۴- روشنایی تابلوها در شب برای تابلوهای با منبع نورانی ......................................................................۷۸
۳-۱-۵- قابلیت دسترسی وسایل نقلیه و تعمیر و نگهداری ......................................................................................۷۸
۳-۱-۶- دسترسی به منبع انرژی (برق ) و ارتباطات مخابراتی لازم .......................................................................۷۸
۳-۲-پارامترهای وابسته به پیام تابلو..........................................................................................................................۷۹
۳-۲-۱- محل های وقوع ترافیک ...................................................................................................................................۷۹
۳-۲-۱-۱- اطلاع رسانی در مورد وضعیت ترافیک قبل از رسیدن به محل ازدحام .............................................۸۰
۳-۲-۱-۲- اطلاع رسانی در مورد محل پایان ترافیک در محل ازدحام ..................................................................۸۱
۳-۲-۱-۳- پیشنهاد مسیر جایگزین .............................................................................................................................۸۲
۳-۲-۲- محل های حادثه خیز.......................................................................................................................................۸۳
۳-۲-۲-۱- اطلاع رسانی وقوع حادثه و باندهای مسدود .........................................................................................۸۳
۳-۲-۲-۲- پیشنهاد مسیر جایگزین .............................................................................................................................۸۴
۳-۲-۳- محل های ویژه با نوسانات زیاد در میزان جذب سفر ...............................................................................۸۴
۳-۲-۳-۱- ورزشگاه ها و نمایشگاه های بزر گ ........................................................................................................۸۵
۳-۲-۳-۲- ورودی های شهر .......................................................................................................................................۸۵
۳-۲-۳-۳- محل های دارای مقررات موقت ترافیکی ..................................................................................................۸۶
۳-۲-۳-۴- محل های یخ زدگی جاده ...........................................................................................................................۸۶
۳-۲-۴- اطلاع رسانی سرعت مجاز.............................................................................................................................۸۷
فصل چهارم : متدلوژی تحقیق
۴-۱ اصول کلی موجود در متدلوژی مورد نظر .........................................................................................................۸۹
۴-۲ روند موجود در متدلوژی ......................................................................................................................................۹۰
۴-۳ بسط متدلوژی مکان یابی ......................................................................................................................................۹۲
فصل پنجم : الگوریتم مکان یابی تابلوهای پیام رسان در بزرگراهی شهری
۵-۱معرفی الگوریتم ........................................................................................................................................................۹۳
۵-۲ تعریفات ....................................................................................................................................................................۹۴
۵-۳مفروضات الگوریتم .................................................................................................................................................۹۶
۵- ۴روند اجرای الگوریتم ..............................................................................................................................................۹۸
۵-۵ اجرای نرم افزار مکان یابی تابلوهای پیام رسان ............................................................................................ ۱۰۳
فصل ششم : مکان یابی تابلو های پیام رسان ر در بزرگراه مدرس و چمران
۶-۱ اطلاعات ورودی ................................................................................................................................................... ۱۱۱
۶-۲ اجرای برنامه ....................................................................................................................................................... ۱۱۶
۶-۳- نمایش اطلاعات توسط نرم افزار ARC VIEW GIS................................................................................. ۱۱۹
۶-۳-۱-لزوم استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی .......................................................................................... ۱۱۹
۶-۳-۲- مؤلفه های سیتسم اطلاعات جغرافیایی ..................................................................................................... ۱۲۱
۶-۳-۲-۱- ورودی داده ها ......................................................................................................................................... ۱۲۱
۶-۳-۲-۲- مدیریت داده ها ........................................................................................................................................ ۱۲۱
۶-۳-۲-۳- تجزیه و تحلیل و کار با داده ها ............................................................................................................. ۱۲۲
۶-۳-۲-۴- خروجی داده ها ........................................................................................................................................ ۱۲۲
۶-۳-۳- نمایش خروجی برنامه توسط Arc GIS .................................................................................................. ۱۲۳
فصل هفتم : نتیجه گیری ، جمع بندی ، و ارائه پیشنهادهای مربوط به مطالعات آینده ................................. ۱۲۷
پیوست ......................................................................................................................................................................... ۱۳۰
منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................ ۱۳۶
منبع:
[۱] عیسایی ،م "سیستم های هوشمند حمل و نقل ""، انتشارات آذر
[۲] فرببرز ف و صدر زاده ژ."شناسایی انواع رایج تابلوهای پیام متغیر و تاثیر آنها بر در جریان
ترافیک "، پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابری ۱۳۸۴
[۳] بهبهانی ،ح . "مهندسی ترافیک توری و کاربرد" سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ،۱۳۷۳
[۴] صدرزاده یگانه ،ژ" کنترل بزرگراهها – تابلوهای متغیر خبری "،شرکت کنترل ترافیک تهران - بخش مهندسی ترافیک ، شهریور ۱۳۷۸
[۵] اقبالیان ،ع . "مطالب مرتبط با تابلوهای پیام متغیر در استاندارد MUTCD
[۶] اقبالیان ،ع " معرفی استادارد ۱۲۰۳ NTCIPدر مورد تابلوهای پیام متغیر" موجود در سایت
کمیته فناوری اطلاعات وزارت راه و ترابری www.ittransport.ir
[۷] سایت سیستم های هوشمند حمل و نقل ایران www.itsiran.ir
[۸] سایت مرکز کنترل ترافیک شیراز stcc.shirazcity.org..http:
[۹] سعیدی کما،ج "بهینه سازی سیستم های حمل و نقل بی وقفه "،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علم و صنعت ایران ،۱۳۸۲
[۱۰] سایت کتاب اول شهرداری تهران www.ketabeavval.ir
[۱۱] زنگی آبادی ،م . "لزوم استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی " ، موجود در سایت کمیته فناوری
ارتباطات وزارت راه و ترابری www.ittransport.ir
[۱۲] زنگی آبادی ،م . " مولفه های سیستم اطلاعات جغرافیایی " ، موجود در سایت کمیته فناوری ارتباطات وزارت راه و ترابری www.ittransport.ir
[۱۳] شاهی ،ج " عوامل اصلی ترافیک " جزوه درسی دانشگاه علم و صنعت ایران ،۱۳۷۸
[۱] “ Guideline on the use of changeable message signs”,fhwa.ts -91-002,1991
[۲] Nouvier,j.”Some specific of VMS, such as legal and institutional issue”
[۳] “ Best ITS Management Practices and Technologies for Ohio” KHA of
Ohio ,july
2001
[۴] “Guidelines on the Selection & Desin of Message for Changeable Message
Signs” ,FHWA,1992
[۵] “CDOT Guidelines On Variable Message Signs(VMS)”’Colorado
Department of
Transportation VMS committee, October 2003
[۶] “Guidelines for the Operation of Variable Message Signs on State
Highways”,
Oregon Department of Transportation, March 2002
[۷] “Incident Management Changeable Message Sign Deployment
Guidelines”,NDOR-Nebraska Dep. Of Road, December 1999
[۸] “Traffic Manual in ITS”, Idaho Transportation Department
[۹] “Manual on Uniform Traffic Control Devices for Streets and Highways”,
US
Department of Transportation- Federal Highway Administration .2003 edition
[۱۰] “Intelligent Transportation Systems(ITS) –Design Manual”, Wisconsin
Department of Transportation, Chapter 6- Variable Message Sign