پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب

تعداد صفحات: 152 فرمت فایل: word کد فایل: 2088
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.SC "

    مهندسی عمران-مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل

    چکیده: 

     حمل و نقل یکی از ارکان زیربنایی توسعه اقتصادی و فرهنگی جوامع بشری بوده و می باشد.

     نقش حمل ونقل در توسعه تجارت میان ملل دنیا به حدی است که گاه بخش عمدهای از

    سرمایه های یک کشور مصروف ساخت، توسعه و بهسازی زیر ساختهای حمل ونقل یعنی شبکه

    راهها می گردد. ترانزیت بعنوان صنعتی زود بازده و درآمدزا در بازار حمل ونقل کشورها به هدف

      منبعی برای جبران بخشی از هزینه های حمل ونقل مطرح می باشد و ایران بواسطه موقعیت

      جغرافیایی مناسب خود از دیرباز بعنوان پل ارتباطی ترانزیت زمینی کالا از آسیا به اروپا توانسته

       است درآمدهای نسبتﹰا خوبی به خود اختصاص دهد. 

    تحولات سیاسی و اقتصادی بوجود آمده طی یک قرن اخیر همچون فروپاشی اتحاد جماهیر

    شوروی، روند رو به رشد اقتصادی کشورهایی چون چین، ژاپن و ... و مقرون به صرفه بودن صنعت

    حمل و نقل دریایی شرایط را به گونه ای تغییر داده است که ضرورت انجام مطالعات جدید و به

    هنگام در زمینه کریدورهای عبوری و با ماهیت ترانزیتی دو چندان شده است. می توان گفت که در

    آسیا هیچ کشوری به اندازه ایران جهت پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی شمال-  جنوب دارای

    اهمیت نیست. به همین منظور به دلایل اهمیت کریدور شمال- جنوب در سطح منطقه ای و

    فرامنطقه ای، مطالعات برروی این مسیر متمرکز شده است.  

    بر همین اساس پس از شناسایی کریدورهای ترانزیتی آسیا - اروپا و ناحیه بندی حمل ونقلی

    برای کشورهای آسیایی و اروپایی، مسیرهای ارتباطی بین نواحی و پارامترهای موثر در انتخاب

    مسیر برای هر کریدور مشخص می شود.  

    اساس تحلیل کریدورهای ترانزیتی براساس پارامتر مقاومت سفر زمان و هزینه می باشد.

    مسیرهای بهینه ترانزیتی بین زوج نواحی براساس پارامترهای مقاومت سفر هر یک از مسیرها

    مشخص شده و مسیرهای عبوری از کریدور شمال-  جنوب شناسایی می شود. در نهایت باتوجه به

    ماتریس تبادلات بین زوج نواحی، حجم کالای ترانزیت عبوری از کریدور شمال- جنوب بدست می آید. 

    نتایج این تحلیل ما را در شناسایی کریدورهای ترانزیتی مهم بین آسیا و اروپا و در نهایت

    مقایسه کریدورهای عبوری از ایران (بالاخص کریدور شمال- جنوب) با کریدورهای رقیب کمک خواهد کرد.  

    -۱- مقدمه : 

    امروزه حمل ونقل بعنوان یکی از نیازهای اولیه و مظاهر تمدن کشورها بشمار میرود. صنعت

    حمل ونقل پدیدهای است فراگیر و پیچیده که حیات اقتصادی بشر را تغذیه می کند و ارمغان این

    صنعت کبیر چیزی جز آسایش، امنیت و بالندگی بشر نیست. عده ای بر این باورند که حمل ونقل

    کالبد اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست و عده ای دیگر از آن بعنوان ستون فقرات

    توسعه پایدار یاد م یکنند. پیچیدگیهای مسائل حمل ونقلی بویژه در بعد بین المللی آن بر

    هیچکس  پوشیده  نیست و همواره بعنوان مقولهای قابل بحث در کشورهاو بویژه کشور ما ای ران

    مطرح بوده است. بررسی سرما یهگذاری و هزینههای مصروف ی در بخش حمل ونقلی به سادگی

    نشان  میدهد که برای انتقال کالا از یک منبع تولیدی تا بازار مصرف از سادهترین تا پیچ یده ترین

    تجهیزات و تکنیکها بهره  گرفته میشود. در هم ین راستا راههای جادهای و ریلی بعنوان زی ربنای

    حمل ونقل، بخش اعظم سرمایه کشورها را صرف احداث و نگهداری خود میکنند و از طرفی دیگر

    ناوگان حمل ونقل بعنوان مقولهای درآمدزا بسته به پتانسیلهای موجود آن در هر کشوری می تواند

    رافع بخش ی از هزینههای سرما یهگذاری اول یه در بخش حمل ونقل باشد [۱۳]. کشور ما ای ران ن ی زبدلایل  شرایط  جغرافیایی خوددارای پتانس یل  ترانزیتی در بعد منطقهای و فرامنطقهای ( آسیایی-

    اروپایی) میباشد و بهرهوری مناسب از این موقع یت و موهبت بدست آمده تنها با ایجاد تسه یلات و

    امکانات شا یسته و خدمات سازمانی صح یح به ترانزیت عبور ی از ایران محقق میگردد.  بنابراین در

    این تحق یق سعی شده  است  که با شناخت شبکه ترانزیتیآسیا و اروپا و کر یدورهای گذرنده از

    ایران و باتوجه به پیشبینیهای صورت گرفته سهم مقتضی کشور از سود سرشار ترانزی ت برآورد شود. 

    ۱-۲- تعریف موضوع : 

    کشور ا یران از عهد باستان بعنوان شاهراه ملل و پل ارتباطی ب ین شرق و غرب جهان مطرح

    بوده است . اهمیت  ایران بعنوان یک راه بازرگانی تا آنجا بود که توانست تاثیر قابل ملاحظهای

    برروی دو تمدن مشرق زمین و مغرب زمین بگذارد. 

           تا آنجا که تاریخ بشر گواهی م یدهد مشرق زم ین مهد  امپراطور یهای  بزرگی چون ای ران و

    سلسله »هان«١ در چین بوده است و از آن زمان که توجه مشرق زمین به مغربیها معطوف گردید،

    ایران بعنوان شاهراهی برا ی ارتباط شرق و غرب دنی ا مطرح گرد ید. در آن زمان پ یشرفته ترین

    تکنولوژی حمل کالا ارابههای چوب ی بود که توسط چارپای ان جابجا میگرد ید. اما امروزه ای ن

    موقعیت به گونهای د یگر دگرگون شده است. ظهور تکنولوژی حمل ری لی و حمل در  یایی با

    مطلوبیتهای خاص خود همچون ارزانی حمل بار، ای منی و سلامت کالا باعث بوجود آمدن

    کریدورهای رق یب بس یار قدرتمند ی برا ی موقع یت ترانز یتی حمل کالا از خاک ایران شدهاند. اما با این حال ا یران بدل یل جغرافیایی اقلیمی خاص خود همچون قرار گرفتن دو دریا در شمال و جنوب

    خود هنوز پتانسیلهای بالقوهای برا ی ترانز یت کالا حداقل در بعد منطقهای برای خود دارد. هم

    اکنون دو بندر فعال کشور (انزلی و نوشهر) دارای فعال یت ترانزیتی با بنادر کشورهای آسیای میانه و

    روسیه (ترکمنباشی، باکو  و آستاراخان) میباشند و در جنوب کشور ارتباط بنادر فعالی چون

    بندرعباس، بندر امام خمینی، بوشهر، چابهار با بنادر کشورهای امیرنشین خلیج فارس و کشورها ی

    حوزه اق یانوس هند و حتی اروپا و آمریکا برقرار است. مرزهای شمال غرب کشور بعنوان فعالترین

    مرزهای جادهای کشور از طریق کشورها ی حوزه قفقاز و ترکیه، ارتباط ا یران با اروپای غربی را

    برقرار کردهاند [۱۳]. بنابراین م یتوان پذ یرفت که هنوز ایران پتانس یل ترانز یت کالا از آسیا به اروپا

    را در حضور سایر رقبا ی قدرتمند ترانزیت کالا را برای خود محفوظ دارد. اما از طرفی د یگر بای د

      پذیرفت که اصل مهم در بدست آوردن بازار حمل ونقل سایر کشورها (ترانزیت کالا )، جاذبه  هایی

    است که ایران بعنوان کشور ارائه دهنده خدمات می تواند ایجاد نماید. هزینه کمتر، سرعت بی شتر و

    ایمنی افزون تر همه جاذبههای مورد نظر هستند. هر کشور ی از جمله ایران که بتواند اصل فوق را

    در ترانز یت به نحو بارزتری ارائه نماید، سهم ب  یشتری از ای ن بازار کسب خواهد نمود. در ا ی ن

    پایان نامه به دلیل اهم یت کر یدور شمال - جنوب در سطح منطقهای و فرامنطقهای، مطالعات برروی

    این مسیرمتمرکز شده است. 

    ۱-۳- اهمیت موضوع و علت انتخاب آن : 

    امروزه ن یاز مبرم کشور ما رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت است. در ا ین راستا، صادرات

    کالاهای صنعت ی و غیرصنعتی و همچنین صدور خدمات مختلف از جمله راهکارهای اجرا یی و قابل

    اطمینان م یباشد. دولت به موازات سرمایهگذاری در بخش صدور کالاهای صنعت ی و غ یرصنعتی که

    نیاز به زمان و هزینه بالا یی تا زمان بازدهی است، توجه و عنایت خاصی به توسعه صنعت ترانز ی ت

    کشور داشته است. ای ن صنعت بدلیل بازدهی سریع آن مورد توجه همه کشورها بخصوص

    کشورهایی که از پتانسیل ب یشتری در امر ترانزیت برخوردار بودهاند، میباشد . ای ران ن ی ز بدلیل

    قرارگیری بر سر یکی از این راهها ی زم ینی ترانز یت کالا از آسیا به مقصد اروپا (و بالعکس) دارای

    پتانسیل بالقوهای در زمینه ترانز یت کالا میباشد. علاوه بر آن به دلیل قرار داشتن دو مرز آبی در

    شمال و جنوب خود دارای شرا یط بس یار مناسب در زمینه ترانزیت ب ین منطقهای کالا و مواد نفتی

    میباشد. از طرف ی د یگر ظهور رقبای قدرتمند زمینی و دریایی شر ایط را برای ترانزیت کالا از طریق ایران به مقصد اروپا در هاله ای از ابهام فرو برده است. 

    سرمایهگذاریهای عظیم صورت گرفته توسط کشورهای همسا یه ا یران، در بخش ترانز یت و

    ایجاد امکانات وسیع و مطابق با فنآوری روز از ی ک طرف و فعالی ت بسیار گسترده دولتها و

    شرکت های فرامنطقهای در جهت در اختیار گرفتن بازار ترانزیت منطقه، از طرف دیگر ب ی انگر ا ی ن

    مطلب است که اگر برنامهریزی دق یق و صحیح و دنبالهداری در زمینه ترانز یت صورت نگی رد،

    بزودی کشورمان توان رقابت با سایر کشورها ی منطقه در این زم ینه را از دست خواهد داد. پس به

    جاست که  با انجام مطالعات بنیادی و فراگیر، س یاستگزاری دولت و بخش خصوصی در زمینه جذب

    کالای ترانز یت، در جهت صحیح هدا یت شود تا اینکه منبع درآمد سرشار و مطمئنی برای کشور

    طی سالهای آینده فراهم گردد.  

    -۴- محدوده تحقیق : 

    صنعت حمل ونقل یکی از صنایع پ یچیده و با گستردگی و سیع ر یشه در سایر علوم بشر از

    جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ارتباطات دارد. در حق یقت میتوان حمل ونقل را ی کی از

    گستردهترین دانشها و فنون بشری دانست که پی شرفت آن بسیار سریع اتفاق افتاده است و

    قدمتی برابر با تاریخ زندگی بشر برروی این کره خاکی دارد. 

    به تبع مقول ه ترانز یت ن یز که بخشی از حمل ونقل میباشد دارا ی گسترده وسیعی است و

    تحت تاث یر عوامل اساسی و موثری همچون زمان، مسافت، هزینه و ترکیب زمان و هزینه بعنوان

    عوامل موثر بر تابع مطلوبیت م یباشد. در ا ین تحق یق سع ی بر آن بوده که مسیر کر ی دور شمال-

    جنوب مورد تحلیل قرار گیرد و با یک جامع بینی و لحاظ پارامترهای مهم دخیل در امر ترانزی ت (زمان و هزینه) به نتا یج قابل قبولی دست یابیم. در ا ین راستا نظر صاحبنظران و مطالعات داخلی و

    خارجی در زمینه ترانزیت کالا مدنظر قرار گرفته است. 

    محدوده ا ین تحق یق در هفت فصل مجزا گنجانی ده شده است. فصل دوم به شناخت و

    شناساندن کر یدورهای ترانز یتی ارتباط ی ب ین دو قاره آسیا و اروپا میپردازد و موقعیت و ویژگیهای

    هر کر یدور مورد بحث قرار میگیرد. در ا ین فصل رقبای ترانزیتی ا یران معرف ی و کریدورهای رق ی ب

    هر یک مورد ارزیابی قرار گرفته اند. 

    در فصل سوم شبکه حمل ونقل کر یدور شمال - جنوب بالاخص در خاک ایران مورد بررسی

    قرار می گیرد. 

    از آنجا که بررسی تمام ی کشورها، بصورت تک به تک از لحاظ می زان مبادلات تجاری و

    مسیرهای مورد استفاده و چگونگی تحولات تجاری آنان امکانپذیر ن ی ست و در صورت امکانپذیر

    بودن ن یز ارائه نتایج به نحو مطلوب امکان نخواهد داشت، لذا در فصل چهارم به معرفی و

    منطقه بندی آسیا و اروپا پرداخته می شود. 

    کریدورهای حمل ونقلی در دن یای امروز نقش بسیار مهمی را در زمینه ترانزی ت ا یفا

    مینماید. در فصل پنجم به تعیین مس یرهای ارتباط ی ب ین نواح ی و کریدورهای ترانزیتی ب ین آسیا و اروپا پرداخته می شود. در فصل ششم متدولوژی حل مسئله ارائه شده است. 

    در فصل هفتم، با استفاده از نرمافزار و باتوجه به میزان کالا ی تول ید و جذب شده بین نواح ی

    و مس یرهای ارتباط ی ب ین نواح ی، م یزان کالا ی حمل شده بین نواحی برروی کری دورها تخص یص می یابد.  

    ABSTRACT

    Transportation has been one of the fundamental principles of economic and cultural development in human communities. The rule of transportation in commerce expand among the nations of the world as that sometimes, the main part of capital of a country is spent to construct, develop and optimization of transportation substructures of routes network. Transit as an efficient and income making industry in countries’ transportation market is considered an important source to compensate the transportation costs, and Iran has been able to make remarkable incomes because of the appropriate geographical situation as a connection bridge of land transit from Asia to Europe from ancient times.

    The political and economic revolutions during the latest century such as the dispersed Union of Soviet Socialist Republics, economic up-growing process of the countries such as China, Japan, etc And being Marine transportation Industry economical, has changed the conditions in a way that has been doubled the necessity of new and up-date studies in the field of in transit corridors and with transit identity. Daring to say that in Asia, any Country is not as significant as Iran to cover the North- South Transit requires. For this purpose, because of the importance of North- South corridors in the regional and infra regional, studies has been focused on this route.

    On this basis, after recognition of Asia- Europe Transit Corridors and classification of transportation based on the region for Asian and Europe Transit countries, the connection routes between the regions and effective parameters to choose route for every corridors will be specified.

    Basis of transit corridors’ analyze is according to the parameter of time and expense travel. The best routes have been specified between both regions according to the parameters of  travel of every routes. Finally, due to the matrix of exchanges between both regions is obtained volume of transit goods from North- South corridor.

    The results of this analyze will contribute us to recognize the crucial transit corridors between Asia and Europe and finally comparison between in transit corridors from Iran (especially North- South) with rivals’ corridors.

      

  • فهرست و منابع پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب

    فهرست:

    فصل اول: مقدمه و کلیات 

    ١-١- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۱ 

    ١-٢- تعریف موضوع ........................................................................................................................................................... ۲ 

    ١-٣- اهمیت موضوع و علت انتخاب آن.......................................................................................................................... ۴

    ١-٤- محدوده تحقیق .......................................................................................................................................................... ۵ 

    ۱-۵- محدودیت ها و مشکلات ........................................................................................................................................... ۷

    ١-۶- روش تحقیق................................................................................................................................................................ ۸

     

    فصل دوم: بررسی موقعیت ایران در زمینه ترانزیت بین المللی کالا 

    ۲-۱- مقدمه ........................................................................................................................................................................... 9 

    ۲-۲- کریدورهای عمده ترانزیتی کشور در وضع موجود.............................................................................................۱۱ 

    الف- کریدور شمال- جنوب ............................................................................................................................................... ۱۱  ب - کریدور شرق- غرب .................................................................................................................................................... ۱۲  ٢-۳- معرفی شبکه راههای تاریخی در ادوار گذشته در ایران ................................................................................... ۱۳ 

    ۲-۳-۱- راه شاهی ............................................................................................................................................................... ۱۴ 

    ۲-۳-۲- راه ادویه................................................................................................................................................................. ۱۴ 

    ۲-۳-۳- راه بزرگ خراسان ................................................................................................................................................ ۱۴ 

    ۲-۳-۴- راه ابریشم.............................................................................................................................................................. ۱۵ 

    ۲-۳-۵- راه مروارید............................................................................................................................................................. ۱۷ 

    ۲-۳-۶- مطالعات اسکاپ در زمینه مسیرهای ارتباطی جاده ابریشم با خلیج فارس ودریای عمان 

    (کریدورهای شمالی- جنوبی).......................................................................................................................... ۱۷ 

    ۲-۳-۶-۱- مسیر مشهد- بافق (یا یزد)- بندر عباس.................................................................................................. ۱۸ 

    ۲-۳-۶-۲- مسیر بخارا- کابل- پیشاور- اسلام آباد- کراچی .................................................................................... ۲۰ 

    ۲-۳-۶-۳- مسیر مرو- هرات- کراچی........................................................................................................................... ۲۲ 

    ۲-۳-۷- رقبای ترانزیتی فرامرزی ایران در عرصه منطقه آسیا................................................................................... ۲۵ 

    ۲-۳-۷-۱- روسیه .............................................................................................................................................................. ۲۵ 

    ۲-۳-۷-۲- ترکیه ............................................................................................................................................................... ۲۶ 

    ۲-۴- جایگاه امروزی ایران در کریدورهای ترانزیتی ارتباطی بین آسیا و اروپا....................................................... ۲۷ 

    ۲-۴-۱- کریدور سراسری آسیا......................................................................................................................................... ۲۸ 

    ۲-۴-۲- کریدور تراسیکا .................................................................................................................................................... ۳۱ 

    ۲-۴-۳- کریدور سراسری سیبری.................................................................................................................................... ۳۲ 

    ۲-۴-۴- مسیرهای ترانزیتی (ریل وجاده) آسیای میانه به اروپا از طریق خاک  ایران............................................ ۳۳  الف- مسیرهای ترانزیتی ریلی آسیای میانه به مقصد اروپا عبوری از خاک ایران................................................. ۳۴  ب - مسیرهای ترانزیتی جاده ای آسیای میانه به مقصد اروپا عبوری از خاک ایران ............................................ ۳۵ 

     

    فصل سوم: شبکه حمل ونقل کریدور شمال- جنوب  

    ٣-١- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۳۶ 

    ۳-۲- معرفی کریدور شمال- جنوب................................................................................................................................. ۳۷ 

    ۳-۳- موقعیت کریدور شمال- جنوب در ایران.............................................................................................................. ۳۹ 

    ۳-۴- مزایای کریدور شمال- جنوب................................................................................................................................. ۴۲ 

    ۳-۵- موافقت نامه کریدور شمال- جنوب ........................................................................................................................ ۴۳ 

    ۳-۶- شبکه حمل نقل کریدور شمال- جنوب در ایران............................................................................................... ۴۶ 

    ۳-۶-۱- شبکه جاده ای کریدور شمال- جنوب در ایران.................................................................................................. ۴۶ 

    ۳-۶-۱-۱- شاخه بندر امام خمینی- بندر انزلی............................................................................................................... ۴۹ 

    ۳-۶-۱-۲- شاخه بندر امام خمینی- بندر امیرآباد .......................................................................................................... ۴۹ 

    ۳-۶-۱-۳- شاخه بندر عباس- بندر امیرآباد ..................................................................................................................... ۴۹ 

    ۳-۶-۱-۴- شاخه بندر عباس- بندرانزلی ........................................................................................................................... ۵۰ 

    ۳-۶-۲- شبکه راه آهن کریدور شمال- جنوب ایران ....................................................................................................... ۵۰ 

    ۳-۶-۲-۱- مسیر راه آهن بندر امام خمینی- بندر امیرآباد............................................................................................ ۵۱ 

    ۳-۶-۲-۲- مسیر راه آهن بندر امام خمینی- قزوین ....................................................................................................... ۵۱ 

    ۳-۶-۲-۳- مسیر راه آهن بندر عباس- بندر امیرآباد ...................................................................................................... ۵۲ 

    ۳-۶-۲-۴- مسیر راه آهن بندر عباس- قزوین.................................................................................................................. ۵۲ 

    ۳-۶-۳- بنادر کریدور شمال- جنوب ایران........................................................................................................................ ۵۲ 

    فصل چهارم: معرفی و منطقه بندی آسیا و اروپا 

    ۴-۱- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۵۳ 

    ۴-۲- معرفی نواحی.............................................................................................................................................................. ۵۹ 

    ۴-۲-۱- آسیا ........................................................................................................................................................................ ۵۹ 

    ۴-۲-۲- اروپا ........................................................................................................................................................................ ۶۴ 

    ۴-۳- میزان تبادلات تجاری نواحی مختلف ................................................................................................................... ۶۹ 

     

    فصل پنجم: تعیین مسیرها ی ارتباطی بین نواحی 

    ٥-١- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۷۱ 

    ٥-٢- کریدورهای مهم حمل ونقل زمینی منطقه آسیا- اروپا.................................................................................... ۷۲ 

    ۵-۲-۱- کریدور سراسری سیبری.................................................................................................................................... ۷۳ 

    ۵-۲-۲- کریدور سراسری آسیا (شاخه شمالی)............................................................................................................. ۷۴ 

    ۵-۲-۳- کریدور سراسری آسیا (شاخه مرکزی)............................................................................................................ ۷۵ 

    ۵-۲-۴- کریدور سراسری آسیا (شاخه جنوبی)............................................................................................................. ۷۶ 

    ۵-۲-۵- کریدور تراسیکا .................................................................................................................................................... ۷۸ 

    ۵-۲-۶- کریدورهای اروپایی.............................................................................................................................................. ۷۹ 

    ۵-۲-۶-۱- کریدور شماره ۲ ............................................................................................................................................ ۷۹ 

    ۵-۲-۶-۲- کریدور شماره ۳ ............................................................................................................................................ ۸۰ 

    ۵-۲-۶-۳- کریدور شماره ۴ ............................................................................................................................................ ۸۰ 

    ۵-۲-۶-۴- کریدور شماره ۵ ............................................................................................................................................ ۸۱ 

    ۵-۲-۶-۵- کریدور شماره ۹ ............................................................................................................................................ ۸۱ 

    ۵-۳- زمان حمل در کریدورهای زمینی.......................................................................................................................... ۸۴ 

    ٥-٤- هزینه های حمل ......................................................................................................................................................... ۸۵ 

    ۵-۴-۱- هزینه حمل ریلی .................................................................................................................................................. ۸۵ 

    ۵-۴-۲- هزینه  حمل جاده ای............................................................................................................................................. ۸۸ 

    ۵-۴-۳- هزینه حمل دریایی .............................................................................................................................................. ۸۹ 

     

     فصل ششم: تدوین متدولوژی حل مسئله 

    ٦-١- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۹۱ 

    ۶-۲- فرآیند پیش بینی سفر (مدل کلاسیک حمل ونقل)........................................................................................... ۹۲ 

    ۶-۲-۱- مدلهای تولید سفر................................................................................................................................................... ۹۴ 

    ۶-۲-۲- مدلهای توزیع سفر.................................................................................................................................................. ۹۴ 

    ۶-۲-۳- مدلهایی تفکیک روش سفر ................................................................................................................................... ۹۴ 

    ۶-۲-۴- مدلهای تخصیص سفر............................................................................................................................................ ۹۴ 

    ۶-۳- استراتژی و خط مشی تعیین میزان کالای ترانزیت عبوری از کریدور شمال- جنوب .............................. ۹۶ 

    ۶-۳-۱- فرآیند حل مسئله................................................................................................................................................. ۹۶ 

     

     فصل هفتم: ارائه مدل تقاضا ی کالا ی ترانزیت در شبکه کریدورها ی ترانزیت ی آسیا - اروپا 

    ۷-١- مقدمه ........................................................................................................................................................................... ۹۹ 

    ۷-۲- اساس تحلیل کریدورهای ترانزیتی........................................................................................................................ ۱۰۰ 

    ۷-۲-۱- روش بدست آوردن ضریب k برای تحلیل ترکیبی زمان و هزینه............................................................... ۱۰۲ 

    ۷-۳- انتخاب نرم افزار........................................................................................................................................................... ۱۰۵ 

    ۷-۴- تعیین گره ها وکمانها برای ورود درفایل اطلاعاتی نرم افزار .............................................................................. ۱۰۶ 

    ۷-۵- تعیین کوتاهترین مسیر بین هر مبدأ- مقصد..................................................................................................... ۱۲۰ 

    ۷-۶- تحلیل نتایج................................................................................................................................................................. ۱۲۲ 

    ۷-۶-۱- تحلیل نتایج مسیرهای بهینه براساس تحلیل  زمانی...................................................................................... ۱۲۲ 

    ۷-۶-۲- تحلیل نتایج مسیرهای بهینه از لحاظ هزینه .................................................................................................. ۱۲۷ 

    ۷-۶-۳- تحلیل نتایج مسیرهای بهینه باتوجه به تابع شاخص زمان و هزینه................................................................. ۱۳۱ 

    ۷-۶-۴- برآورد میزان کالای ترانزیت عبوری از ایران.................................................................................................... ۱۳۵ 

    ۷-۶-۴-۱- مسیر بهینه حمل کالا جهت کالاهای با ارزش ......................................................................................... ۱۳۶ 

    ۷-۶-۴-۲- برآورد میزان کالای ترانزیت عبوری از کریدور شمال- جنوب .............................................................. ۱۴۰ 

    فصل هشتم:  نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 

    ۸-١- نتیجه گیری ................................................................................................................................................................. ۱۴۸ 

    ۸-٢- پیشنهاداتی برای جذب ترافیک ترانزیتی به کشور ............................................................................................ ۱۴۸ 

    ۸-۲-۱- اقدامات مدیریتی ................................................................................................................................................. ۱۴۸ 

    ۸-۲-۲- اقدامات زیربنایی.................................................................................................................................................. ۱۴۹ 

     

    فهرست منابع و مراجع................................................................................................................................................... ۱۵۰ 

     

    فهرست شکل ها  

     

    منبع:

    - ”اطلس مل ی ا یران“- جلد ۶ (حمل ونقل )- انتشارات سازمان نقشهبرداری کشور- چاپ اول،

      .۱۳۷۷

    ۲- ”برآورد تقاضا ی بالقوه ترانزیت زم ینی کالا از ا یران“- مرکز تحقیقات وزارت راه و ترابری- مهندسان مشاور شبدر- ۱۳۸۱. 

    ۳- ”بررسی اثرات پیوستن به سازمان تجارت جهانی در حمل ونقل“- دفتر برنامهر یزی وآموزش- سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای- خرداد ۱۳۸۴. 

    ۴- بزازان، محمود - ”شبکه راهها ی منطقه اکو و موقعی ت ترانز ی تی ا  یران“- مجموعه مقالاتکنفرانس حمل ونقل زمینی- مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و ترابری. 

    ۵-  پارسیان، سیاوش- مقدمهای بر ترانزیت-.آمار عملکرد ترانزیت کالا از طریق بنادر ایران از سال

    ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ 

    ۶- ”تراسیکا وضع را دگرگون کرد“- مجله صنعت حمل ونقل- شماره ۱۸۱- مرداد ۱۳۷۸. 

    ۷- ”جاده ابر یشم و سایر مس یرهای حمل ونقل تجاری و توسعه سازمان ملل متحد“- موسسهمطالعات و پژوهش های بازرگانی- چاپ اول، ۱۳۷۵. 

    ۸- ”جایگاه حمل ونقل بین المللی جادهای ا  یران“- مجله صنعت حمل ونقل- شماره ۲۰۰- اردیبهشت ۱۳۸۰. 

    ۹- حب یبالهی، نازنین- ”تجزیه و تحلیل شبکه ترانز یت کریدور شمال - جنوب “- پای ان نامهکارشناسی ارشد- دانشگاه صنعتی شریف- اسفند ۱۳۸۲. 

    ۱۰- راه و بار- جلد اول- انتشارات شرکت تحقیق و انتشار مسائل حمل ونقل ایران. 

    ۱۱- رح یمی، ام یر مسعود - ”ارزیابی شبکه ترانزیتی کشور “- پا یاننامه کارشناس ی ارشد - دانشگاهعلم و صنعت- پاییز ۱۳۷۸. 

    ۱۲- س یدحسینی، سیدمحمد- ”برنامهریزی مهندس ی حمل ونقل و تحلی ل جابجایی مواد“- انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران- چاپ اول- ۱۳۸۰. 

                                                                                      ١٥٠                                                          

    ۱۳- عابد یان، محمدعل ی- ”تعیین مس یرها ی بهینه کشور در ترانزیت  جادهای کالا بین آس یا و اروپا و اولویتبندی بهساز ی و توسعه این مسیرها“- دانشگاه بین المللی امام خمی نی- ۱۳۸۱. 

    ۱۴- عل یخانی- محمداسماع یل- ”کریدورهای حمل ونقل زمینی (ترانزیتی) بین آسیای م یانه واروپا“- ترجمه سند شمارهST/ESCAP/1848 - فصلنامه جاده- انتشارات توسعه راههای ایران. 

    ۱۵- کاو یانی فر، کامبیز- ”تجزیه و تحلیل و ارز یابی شبکه ترانزی ت ر ی لی کشور و تعیی ن اولویت های بهسازی و توسعه“- دانشگاه بین المللی امام خمینی ۱۳۷۹. 

    ۱۶- یدی همدان ی، سیدمهدی- ”طراحی متدولوژ ی تع یین ماتر یس مبدأ - مقصد  کالا براساسآمار شمارش ترافیک در راههای کشور “- پا  یاننامه کارشناسی ارشد- دانشکده عمران- دانشگاه علم و صنعت- بهمن ۱۳۸۱. 

    Eurasian Global Rail Freight Corridors; Traffic Study- TRADEMCO- June 2000.

    World Trade Organization- Annual Report 2003. 

    www.State.gov/issues/economic/Trade-report2003.

    www.INSTC.org

پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, رساله در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, پایان نامه در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, مقاله در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مدل تقاضای کالای ترانزیت برای کریدور شمال جنوب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت