فهرست و منابع پایان نامه بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ (gap acceptance)
فهرست:
عنوان مطالب شماره صفحه
چکیده ........................................................................................................................................................................................................١
مقدمه .........................................................................................................................................................................................................٢ فصل اول : کلیات
١-١- هدف تحقیق .................................................................................................................................................................................٥
١-٢- تعریف مسئله ................................................................................................................................................................................٥
١-٣- اهمیت موضوع .............................................................................................................................................................................٦
١-٤- مفروضات مسئله ..........................................................................................................................................................................٦
١-٥- روش کار و تحقیق ......................................................................................................................................................................٦
١-٥-١- جمع آوری و مطالعه منابع ...........................................................................................................................................٦
١-٥-٢- جمع آوری آمار و اطلاعات ..........................................................................................................................................٧
١-٥-٣- پردازش اطلاعات ............................................................................................................................................................٧
١-٦- سازماندهی پایان نامه .................................................................................................................................................................٧ فصل دوم - مرور منابع
٢-١- پشی ینه تحقیق .............................................................................................................................................................................٩
٢-١-١- مطالعات انجام شده در خارج از کشور......................................................................................................................٩
٢-١-٢- مطالعات انجام شده در داخل کشور.......................................................................................................................١٧
٢-٢- تعاریف متغیرها.........................................................................................................................................................................١٧
٢-٢-١- فاصله عبور....................................................................................................................................................................١٩
٢-٢-٢- پس - فاصله ...................................................................................................................................................................١٩
٢-٢-٣- زمان دنباله روی ..........................................................................................................................................................٢٠
٢-٢-٤- فاصله عبور بحرانی ......................................................................................................................................................٢١
٢-٢-٥- پذیرش فاصله عبور.....................................................................................................................................................٢٢
٢-٣- انواع تقاطعات ............................................................................................................................................................................٢٦
٢-٣-١- تقاطع های همسطح .....................................................................................................................................................٢٧
٢-٣-٢- تقاطع های بدون چراغ راهنمایی...............................................................................................................................٢٧
٢-٣-٣- تقاطعات با ایست یک طرفه .........................................................................................................................................٢٩
٢-٤- اندازه گیری فواصل عبور بحرانی و زمان دنباله روی .......................................................................................................٣١
٢-٤-١- واکنش های رانندگان در تقاطعات با حق تقدم ..................................................................................................٣٣
٢-٤-٢- مشاهده پذیرش پس - فاصله ها...............................................................................................................................٣٤
٢-٤-٣- عوامل تاثیر گذار بر رفتار پذیرش فاصله عبور......................................................................................................٣٦
٢-٤-٤- ملاحظاتی درباره فاصله عبور....................................................................................................................................٣٧
٢-٤-٥- توزیع اندازه های فواصل عبور..................................................................................................................................٣٩
٢-٥- تکنیک های مدلسازی پذیرش فاصله عبور و پس - فاصله .............................................................................................٤٠
٢-٦- تکنیک های تخمین فاصله بحرانی ......................................................................................................................................٤٢
٢-٦-١- تکنیک های تخمین برای شرایط اشباع ................................................................................................................٤٦
٢-٦-٢- تکنیک های تخمین برای شرایط زیر اشباع .........................................................................................................٤٩
٢-٧- معیار برای طبقه بندی روشهای تخمین ............................................................................................................................٦٩
٢-٨-ترافیک برخوردی .......................................................................................................................................................................٧٢
٢-٩- اثر بازدارندگی (امپدانس ).......................................................................................................................................................٧٥
٢-١٠- روابط تعیین ظرفیت .............................................................................................................................................................٨٠
٢-١٠-١- معادله برای تخمین ظرفیت بر اساس HCM.................................................................................................84
٢-١٠-١-١- اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل ظرفیت ....................................................................................................٨٧
٢-١١- ظرفیت خطوط مشترک......................................................................................................................................................٨٨
٢-١٢- تعیین تاخیر............................................................................................................................................................................٩٠
فصل سوم - متدولوژی بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ
٣-١- مقدمه ..........................................................................................................................................................................................٩٣
٣-٢- روش تحقیق ..............................................................................................................................................................................٩٣
٣-٣- جمع آوری آمار و اطلاعات .....................................................................................................................................................٩٥
٣-٣-١- هدف از آمار برداری ....................................................................................................................................................٩٥
٣-٣-٢- فرآیند انتخاب تقاطعات .............................................................................................................................................٩٥
٣-٣-٣- استخراج پارامترهای مورد نیاز.................................................................................................................................٩٦
٣-٣-٣-١- شمارش حجم وسایل نقلیه .............................................................................................................................٩٦
٣-٣-٣-٢- روش اندازه گیری تأخیر میانگین ..................................................................................................................٩٦
٣-٣-٣-٣- اندازه گیری فاصله عبور...................................................................................................................................٩٩
٣-٣-٣-٤- اندازه گیری فواصل عبور باز شده ...............................................................................................................١٠٠
٣-٣-٣-٥- اندازه گیری ظرفیت حرکت فرعی .............................................................................................................١٠٢
٣-٣-٣-٦- اندازه گیری زمان دنباله روی ......................................................................................................................١٠٢
٣-٤- شرایط تقاطعات انتخاب شده .............................................................................................................................................١٠٣
٣-٥- معرفی تقاطع ها ....................................................................................................................................................................١٠٤
٣-٥-١- تقاطع مظاهری - شهید کرمی (امیری )...............................................................................................................١٠٥
٣-٥-٢- تقاطع معلم - بزرگمهر.............................................................................................................................................١٠٦
٣-٥-٣- تقاطع جواد آباد – بنفشه .......................................................................................................................................١٠٨
٣-٥-٤- تقاطع مطهری - استقلال (ملک شاه )..................................................................................................................١١٠
٣-٥-٥- تقاطع شهید حدادی (لادن )- بهار.......................................................................................................................١١١ فصل چهارم - اجرای متدولوژی
٤-١- شرح جزئیات آماربرداری .....................................................................................................................................................١١٥
٤-١-١- تقاطع مظاهری – شهید کرمی .............................................................................................................................١١٥
٤-١-٢- تقاطع معلم - بزرگمهر.............................................................................................................................................١١٨
٤-١-٣- تقاطع جوادآباد- بنفشه ...........................................................................................................................................١١٨
٤-١-٤- تقاطع مطهری - استقلال ........................................................................................................................................١١٨
٤-١-٥- تقاطع شهید حدادی (لادن )- بهار.......................................................................................................................١١٩
٤-٢- تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات ..........................................................................................................................................١١٩
٤-٢-١- فاصله عبور بحرانی (tc)..........................................................................................................................................119
٤-٢-٢- تعیین فاصله عبور بحرانی......................................................................................................................................١٢٠
٤-٢-٢-١- تعیین مقدار فاصله عبور بحرانی از کل مشاهدات میدانی ....................................................................١٢١
٤-٢-٢-٢- جایگزینی فواصل عبور باز شده با فواصل عبور مشاهده شده .............................................................١٢٣
٤-٢-٢-٣- بررسی فواصل عبور با حذف فواصل باز شده ...........................................................................................١٢٥
٤-٣- توزیع تجمعی فواصل عبور براساس کل مشاهدات .......................................................................................................١٣١
٤-٤- زمان دنباله روی (tf)...........................................................................................................................................................132
٤-٤-١- تعیین زمان دنباله روی (tf) بر اساس کل مشاهدات ......................................................................................١٣٤
٤-٥- اندازه گیری ظرفیت حرکات فرعی ...................................................................................................................................١٣٥
٤-٦- مدلسازی ..................................................................................................................................................................................١٣٧
٤-٧- کالیبراسیون رابطه ظرفیت تقاطع سه راهی HCM...................................................................................................137
٤-٨- نمودار مقایسه ای ظرفیت - حجم تقاطع سه راهی بدون چراغ .................................................................................١٣٩
٤-٨-١- اعتبار سنجی مدل ظرفیت برای ایران ................................................................................................................١٤١
٤-٩- محاسبات تاخیر میانگین .....................................................................................................................................................١٤٣ فصل پنجم - جمع بندی و نتیجه گیری
٥-١- جمع بندی نتایج ...................................................................................................................................................................١٤٧
٥-٢- ارائه پیشنهادات برای ادامه تحقیق ...................................................................................................................................١٤٩
پیوست ها............................................................................................................................................................................................١٥٠
منابع و ماخذ ......................................................................................................................................................................................١٨٢
فهرست منابع فارسی ........................................................................................................................................................................١٨٢
فهرست منابع لاتین ..........................................................................................................................................................................١٨٣
چکیده انگلیسی..................................................................................................................١٨٦
منبع:
- رابین تی، آندروود، طرح هندسی راه ، ترجمه جلیل شاهی، مجید اقبالی زارچ ، مرکز نشر دانشگاهی، ١٣٨٣.
٢- شاهی، جلیل ، مهندسی ترافیک ، مرکز نشر دانشگاهی، ١٣٧٦ .
٣- علیزاده ، امیر مسعود، ظرفیت تقاطعات بدون چراغ ، پایان نامه کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران ، دانشگاه تهران ، ١٣٨١.
٤- حسین زاده ، عیسی، بررسی تقاطع های بدون چراغ با توجه به جریانهای ترافیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد عمران - برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشکده تحصیلات تکمیلی، واحد تهران جنوب ،
.1375
5. Brilon, W., Koenig, R and Troutbeck, R.J., Useful Estimation
procedures for Critical Gaps. Transportation Research, Part A, No.33
pp 161-186, (1999).
6. HCM, Highway Capacity Manual. TRB, National Research Council,
special Report 209: Washington, D.C., Edition (2000).
7. Weinert, A., Estimation of critical gaps and follow-up times at Rural
Unsignalized Intersections in Germany, Ruhr University Bochum, Institu
for Traffic Engineering and Transportation Bochum, Germany, (2000).
8. Gaca, S., Chodur, J., and Gondek, S. Research on capacity and traffic
conditions at unsignalized urban intersections. In: R. Rysgard (ed.), proc.,
Third international Sysposium on Highway Capacity. Road Directorate
Denmark, Copenhagen, Vol.1, pp. 105-114, (1998).
9. Tian, Z., Kyte, W., Vandehey, M., Robinson, B., Kittelson,W.,
Troutbeck, R.W., and Brilon, W., Implementing the Maximum
Likelihood Methodology to measure a Driver's Critical Gap,
Transportation Research, part A 33, pp.187-197, (1999).
10. Tian, Z.Z., R. Troutbeck , M. Kyte, W. Brilon, M. Vandehey, W.
Kittelson, and B.Robinson. A Further Investigation on Critical Gap and
Follow-up Time, Transportation Research Board, Washington,DC,(2000).
11. Mahmassani, H.,Sheffi, Y. Using gap sequences to estimate gap
acceptance functions. Transportation Research ,vol.15B , pp. 143-148
(1981).
12. Kyte, M. Kittelson,W., Brilon,W.,Troutbeck, R.J, Capacity and level
of service at unsignalized intersections. NCHRP progect 3-46, Final
report, vol .1:Two-way stop controlled intersections, (1996).
13. Trotbeck, R. Estimation the Critical Acceptance Gap from traffic
movements. Queensland University of Technology, Brisbane, (1992).
14. Vandehey , B . Robinson , W. Brilon, L . Bondzio, N.Wu, and
R.Trotbeck., capacity and level of service at unsignalized intersections,
(1996).
15. Joseph K.Kearney, Timofey Grechkin, James Cremer, Jodie Plamert
,the University of Iowa, Europe-Paris, Traffic Generation for Studies of
Gap Acceptance, (2006).
16. Jorge Rivera Rodiguez, university of Puerto Rico Mayaguez campus,
Gap acceptance studies and critical gap times for Two-way stop
controlled intersections in the Mayaguez Area, (2006).
17. Xuedong Yan, Essam Radwan and Dahai Guo, Center of Advanced
Transportation Systems Simulation, Effect of major- road vehicle speed
and driver age and gender on left-turn gap acceptance, (2007).
18. Gatis JL, Low ST. Gap acceptance at nonstandard stop-controlled
intersections (FR 1059). Mack-Blackwell National Rural Transportation
study center, University of Arkansas, (1998).
19. Moshe A.Pollatschek, Abishani Polus and Moshe Livneh, A decision
model for gap acceptance and capacity at intersection,Transport.Res. Part
B:Method 36 (7),pp.649-663, (2001).
20. Isam A. Kaysi and Ali S. Abbany, Modeling aggressive driver
behavior at unsignalized intersections. Department of Civil and
Environmental Engineering, (2006).
21. Troutbeck, R.J. Brilon, W. Unsignalized Intersection Theory, In
Gartner & Messer, P. 8:1-8:47, (1997).