فهرست و منابع پایان نامه متدولوژی مسیریابی سیستم اتوبوسرانی سریع السیر (BRT) براساس بکارگیری الگوریتم های فرایابنده ( متاهیوریستیک )
فهرست:
عنوان صفحه
چکیده .................................................................................................................................................................١
مقدمه ................................................................................................................................................................٢
فصل اول ..........................................................................................................................٣
١- مقدمه و معرفی ....................................................................................................................................٤
١-١- مقدمه .................................................................................................................................................................٤
١-٢- بیان مسأله .........................................................................................................................................................٦
١-٢-١- سیستم های حمل و نقل سریع ............................................................................................................................٨
١-٢-٢- سیستم سریع اتوبوسرانی ....................................................................................................................................٢٣
١-٢-٣- اجزاء اصلی سیستم سریع اتوبوسرانی ..........................................................................................................٢٦
١-٣- اهمیت موضوع ............................................................................................................................................٣٤
١-٣-١- ویژگی های حمل و نقل سریع اتوبوسرانی ................................................................................................٣٦
١-٣-٢- مزایای عملکردی سیستم حمل و نقل سریع اتوبوسرانی ....................................................................٣٩
١-٤- مسایل و مشکلات ........................................................................................................................................٤٤
١-٥- راه حل های پیش رو .................................................................................................................................٤٦
١-٦- ساختار مطالعاتی ..........................................................................................................................................٤٩
فصل دوم ........................................................................................................................ ٥٠
٢- اصول مبانی کاربردی .......................................................................................................................٥١
٢-١- مقدمه ..............................................................................................................................................................٥١
٢-٢- مسیر حرکت سیستم سریع اتوبوسرانی و خصوصیات آن ......................................................٥٢
٢-٢-١- درجه تفکیک (جداسازی مسیر)........................................................................................................................٥٣
٢-٢-٢- نشانه گذاری مسیر حرکت ................................................................................................................................٦٢
٢-٢-٣- هدایت جانبی ............................................................................................................................................................٦٣
٢-٣- شاخص های کاربردی در مدل های مسیریابی ..............................................................................٦٤
٢-٤- روش های بهینه یابی و معرفی الگوریتم سیستم مورچگان ......................................................٦٨
٢-٤-١- شبکه های عصبی مصنوعی ..................................................................................................................................٧٦
٢-٤-٢- الگوریتم ژنتیک .........................................................................................................................................................٧٩
٢-٤-٣- آنیل شبیه سازی شده ..........................................................................................................................................٨٢
٢-٤-٤- جستجوی ممنوع .....................................................................................................................................................٨٦
٢-٤-٥- کلونی مورچگان .......................................................................................................................................................٨٨
٢-٥- مروری بر تحقیقات گذشته ...................................................................................................................٩٢
٢-٥-١- مسیریابی سیستم حمل و نقل همگانی ..........................................................................................................٩٣
٢-٥-٢- مسیریابی سیستم های سریع حمل و نقل همگانی .................................................................................١٠٦
٢-٦- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٢١
فصل سوم ..................................................................................................................... ١٢٨
٣- فرآیند تحقیق ...................................................................................................................................١٢٩
٣-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٢٩
٣-٢- ساختار حل مسأله ....................................................................................................................................١٣١
٣-٣- ملاحظات و فرضیات مسأله ................................................................................................................١٣٤
٣-٤- فرآیند بهینه یابی مدل ...........................................................................................................................١٣٨
٣-٤-١- سیستم مورچه های حداقل و حداکثر .........................................................................................................١٣٨
٣-٤-٢- تعیین پارامترهای الگوریتم و مراحل کار ..................................................................................................١٣٩
٣-٤-٣- الگوریتم برنامه اجرایی ......................................................................................................................................١٤٦
٣-٥- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٥٣
فصل چهارم ................................................................................................................. ١٥٥
٤- کاربرد مدل پیشنهادی و بررسی نتایج .................................................................................١٥٦
٤-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٥٦
٤-٢- معرفی محدوده مطالعه موردی .....................................................................................................١٥٧
٤-٢-١- شناسایی و تعیین شبکه معابر مدل ..............................................................................................................١٦٢
٤-٢-٢- ساختار شبکه حمل و نقل همگانی منطقه ١٦ ..........................................................................................١٧٠
٤-٢-٣- انتخاب سرعت عملیاتی ناوگان .....................................................................................................................١٧٤
٤-٢-٤- انتخاب ضرایب اولیه جذابیت مسیرها .......................................................................................................١٧٧
٤-٣- نتایج و تحلیل حساسیت پارامترهای مدل ....................................................................................١٨٤
٤-٣-١- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "تعداد تکرار برنامه " .......................................................................١٨٥
٤-٣-٢- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "تعداد انتخابگر" ................................................................................١٨٥
٤-٣-٣- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "نرخ کاهش جذابیت " ....................................................................١٨٨
٤-٣-٤- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "میزان تأثیر جذابیت " و "اطلاعات ابتکاری "........................١٩٠
٤-٤- اعتبارسنجی مدل .....................................................................................................................................١٩١
٤-٥- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٩٣
فصل پنجم .....................................................................................................................١٩٦
٥- نتیجه گیری و پیشنهادات ..............................................................................................................١٩٧
٥-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٩٧
٥-٢- نتیجه گیری ..................................................................................................................................................٢٠٠
٥-٣- پیشنهادات برای تحقیق بیشتر ............................................................................................................٢٠٨
پیوست ها و منابع مطالعاتی ......................................................................................... ٢٠٩
پیوست (١).................................................................................................................................................٢١٠
متوسط سرعت سامانه BRT در انواع مسیرهای حرکتی ..................................................................٢١٠
پیوست (٢).................................................................................................................................................٢١١
فرم نظرسنجی تعیین اولویت شاخص های مدل ..................................................................................٢١١
پیوست (٣).................................................................................................................................................٢١٢
متن برنامه نوشته شده در نرم افزار #C.................................................................................................212
منابع مطالعاتی ..........................................................................................................................................٢١٩
فهرست منابع فارسی ..........................................................................................................................................٢١٩
فهرست منابع لاتین ..............................................................................................................................................٢٢١
چکیده (ABSTRACT) ............................................................................................................................٢٢٤
منبع:
مجموعه ای از منابع و مراجع مورد استفاده به شرح زیر است :
فهرست منابع فارسی
[١] آیتی ، اسماعیل ، باقری ، محمد، روشی پوششی برای مسیریابی بهینه قطار سبک شهری LRT، پژوهشنامه حمل و نقل ، سال سوم ، شماره ١، صص ١١-١.
[٢] آیین نامه طراحی راه های شهری ، وزارت مسکن و شهرسازی ، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران ، چاپ اول ، ١٣٧٥، بخش مبانی .
[٣] اشراق ، سپیده، طراحی خطوط اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم مورچگان ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، شهریور ١٣٨٣.
[٤] چکیده گزارش پروژه امکان سنجی و مسیریابی سیستم های سریع السیر همگانی ، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ، گزارش شماره ١-١٥٣، آذر ماه ١٣٧٩.
[٥] خیستی ، سی. جوتین ، لال، بی. کنت ، مهندسی ترابری و ترافیک ، مترجم : محمود صفارزاده، تهران ، دفتر نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس ، چاپ اول ، ١٣٨١، جلد دوم .
[٦] دب، کالیانموی ، الگوریتم های ژنتیک با رویکرد بهینه یابی چندهدفه ، مترجمین : جعفر رضایی، منصور داودی منفرد، تهران ، انتشارات پلک ، چاپ اول ، پاییز ١٣٨٧.
[٧] دوریگو، مارکو، اشتوتچل ، توماس ، بهینه یابی با کلونی مورچه ها، کاوه ، علی ، شرفی ، پژمان ، تهران ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، چاپ اول ، ١٣٨٦، جلد اول .
[٨] شهیدی ، محمد حسن ، تجربه مونوریل در جهان و ارزیابی قابلیت آن برای کلان شهر تهران ، تهران ، نشر لوح نگار، چاپ اول، بهار ١٣٨٧.
[٩] صدرالسادات ، هادی ، طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.
[١٠] عالم تبریز، اکبر، زندیه ، مصطفی ، محمد رحیمی ، علیرضا، الگوریتم های فرا ابتکاری در بهینه سازی ترکیبی ، تهران ، انتشارات صفار - اشراقی ، چاپ اول ، ١٣٨٧.
[١١] عباسقلی زاده، حامد، ارایه متدلوژی مسیریابی سیستم سریع اتوبوسی (BRT)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٦.
[١٢] غیبی ، فرشاد، طراحی شبکه خطوط اتوبوسرانی در وضعیت دینامیک شبکه به کمک شبکه های عصبی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٤.
[١٣] محرابیان، وحید، روش ابتکاری برای مسیریابی قطار سبک شهری LRT مطالعه موردی شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.
[١٤] مطالعات جابجایی و حمل و نقل و شبکه های ارتباطی طرح جامع تهران ، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ، گزارش نهایی فاز اول ، شماره گزارش ١-٦٨٩، بهار ١٣٨٥، جلد اول .
[١٥] مطالعات ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی منطقه ١٦ شهرداری تهران ، شرکت مطالعات جامع و حمل و نقل و ترافیک تهران ، گزارش شماره ٥٩١، بهار ١٣٨٧.
[١٦] مؤیدفر، رضا، طراحی مدل مسیریابی سیستم های ریلی شهری ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکده عمران ، ١٣٨٠.
[١٧] ناظریان، عمار، توسعه مدل مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، بهمن ١٣٨٧.
[١٨] نقافی ، آرش، طراحی متدلوژی ایجاد شبکه خطوط ویژه اتوبوسرانی شهری ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.
[19] Agrawal, J. and Mathew, T.V., 2004. Transit route network design using parallel
Genetic algoritm. J.Comput. Civil Engng ASCE, 18(3), 248-256
[20] Baaj, M.H. and Mahmassani H.S., 1991. An AI-based approach for transit route
system planning and design. J. Adv. Transpn, 25(2), 187-210.
[21] Bruno, G., Gendreau, M., Laporte, G., 2002. A heuristic for the location of rapid
transit line. Computers & Operations Research, 29, pp 1-12.
[22] Bruno, G., Ghiani, G., Improta, G., 1988b. A multimodal approach to the location
of a rapid transit line. European J. of Operational Reseach, 104, 321-332.
[23] Ceder, A. and Nigel Wilson, H.M.,1986. Bus Network Design. Transportation
Research. Part B: methodological Vol. 20, pp. 331-344.
[24] Current, J.R., ReVelle, C.S., Cohon, J., 1985. The maximum covering.shortest
path problems: A multiobjective network design and routing formulation. European
Journal of Operational Research 21, pp. 189-199.
[25] Current, J.R., Revelle, C.S. and Cohon J., 1987. The Median Shortest Path
Problem: a Multi–Objective Approach to Analyize Cost VS.Accessibility in the
Design of a Transportation Network. Transportation Science 21(3), pp 188-197.
[26] Diaz, R. (ed.), August 2004. Characteristics of bus rapid transit for dicision
making. Project number FTA – VA – 26 – 7222. Washington:US FTA.
[27] Dicesare, F., 1970. A systems analysis approach to urban transit guideway
location. Ph.D. dissertation, Department of Electrical Engineering, Carnegie-Mellon
University, Pittsburgh, PA.
[28] Dorigo, M., 1992. Optimization Learning and Natrural Algorithm. Ph.D Thesis,
Politecnico di Milano, Italy, in Italian.
[29] Dorigo, M. & Di Caro, G., 1999. The Ant Colony Optimization Meta-Heuristic.
In D.Corne, M.Dorigo and F.Glover (Eds.), UK., Chapter 2, pp.11-32.
[30] Dorigo, M. & Stutzle, T., 2003. The Aut Glony Optimization Metahuristic:
Algorithms, Application, and Advances. In F. Glover and G. A.Kochenberger,
“HandBook of Metahuristics”, Kluwer Acadmic Press.
[31] Dorigo, M. & St ̈tzle, T., 2004. Ant Colony Optimization. MIT Press,
Cambridge, Massachusetts London, England.
[32] Fabricio Olivetti de Franca & Fernando J. Von Zuben, “Max-Min Ant System and
Capacitated P-Medians: Extensions and Improved Solution”, state University of
Campinas (Unicamp), Brazil, 2004.
[33] Goldberg, D.F., 1989. Genetic Algorithm in search Optimization and machine
learning. Addison Wesley Publishing Co. Massachusetts.
[34] Hensher, G.A., and Golob, T.F., 2008. Bus Rapid Transit Systems: a coparative
assessment. Institute of Tr. Studies, University of California Irvine, Irvine, CA, USA.
[35] Holand, J.H., Adaptation in Natural and Artificial Systems, 2nd edn, 1992 (MIT
press: Cambridge, MA).
[36] King, M., Limton, T., Hidalgo, D., 2007. Bus Rapid Transit Planning Guide.
Institute for Transportation & Development Policy, New York, USA.
[37] Laporte, G., Mesa, J.A., Ortega, F.A., 2000. Optimization methods for the
planning of rapid transit systems. European J. of Operational Research 122, pp. 1-
10.
2002. Location Station on Rapid Transit ,Ortega, F.A. ,Mesa, J.A. ,Laporte َG. [38]
lines. Computers & Operations Research 29, pp. 741-759.
[39] Laporte, G., Mesa, J.A., Ortega, F.A., Sevillano, I., 2005. Maximizing Trip
Coverage in the Loction of a Single Rapid Transit Alignment. Annals of Operations
Research, 136, pp 49-63.
[40] Levinson, H., Zimmerman, S., Clinger, J., GAST, J., Rutherford, S., Bruhn, E.,
2003. TCRP Report 90: Bus Rapid Transit, Volume 2: Implementation Guidelines.
Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC.
[41] Levinson, H., Zimmerman, S., Clinger, J., Rutherford, S., SMITH, R.L.,
Cracknell, J., SOBERMAN, R., 2003. TCRP Report 90: Bus Rapid Transit, Volume
1: Case Studies in Bus Rapid Transit. Transportation Research Board of the National
Academies, Washington, DC.
[42] Mythologies, Metros & Future Urban Transport – who Collaborating Entre,
Indian Institute of technology Delhi, January 2008.
[43] Newell, C.E., 1979. some issues related to the optimal design of bus routes.
Transpn Sci., 13(1), pp. 20-35.
[44] Ngamchai, S. and AM Asce, D., 2003. Optimal Time Transfer in Bus Transit
Route Network Design Using a Genetic Algorithm. Journal of Transportation
Engineering Vol. 129, p. 510.
[45] Pattnaik, S.B., Mohan, S. and Tom, V.M., 1998. Urban Bua Transit Route
Network Design Using Genetic Algorithm. Journal of Transportation Engineering
Vol. 124, pp. 368-375.
[46] Ritchie. G., 2003. Static Multi-Processor Scheduling with Ant Colony
Optimization & Local Search. A Thesis of Artifical Intilligence School of
Informatocs Univercity of Edinburg for the Degree of MS.
[47] Stutzle, T., and Hoos, H.H., 2000. Max-Min Ant system. Future Generation
computer systems, 16(8), 889-91.
[48] Vuchic, V.R., 1981. Urban Public Transportation-System and Technology
Prentice – Hall, Englewood Cliffs, NJ.
[49] Vuchic, V.R., 2005. Urban Transit Operations, Planning and Economics.
[50] Wirasinghe, S.C., Hurdle, V.F. and Newell, G.F., 1997. Optimal Parameters for
Coordinated Rail and Bus Transit System. Transportion Science, pp 359-374.
[51] Zhao, F. and Zeng, X., 2006. optimization of transit network layout and headway
with a combined genetic algorithm and simulated annealing method. Engng opti.,
38(6), 701-722.