فهرست و منابع پایان نامه بررسی جایگاه و تاثیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در اقتصاد کشور
فهرست:
پیشگفتار................................................................................................................ 1
مقدمه ................................................................................................................... 3
فصل اول: کلیات تحقیق
موضوع تحقیق....................................................................................................... 4
بیان مساله............................................................................................................... 4
اهداف تحقیق......................................................................................................... 4
اهمیت تحقیق......................................................................................................... 4
پیشینه تحقیق......................................................................................................... 5
فرضیه های تحقیق................................................................................................. 5
قلمرو تحقیق.......................................................................................................... 6
روش تحقیق.......................................................................................................... 6
روشهای جمع آوری اطلاعات................................................................................ 6
محدودیت های تحقیق........................................................................................... 7
واژه ها و اصطلاحات کلیدی.................................................................................. 7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
بخش اول
تشکلهای صنفی..................................................................................................... 10
تاریخچه سندیکاهای صنفی.................................................................................... 11
اهمیت واحدهای صنفی در کشور.......................................................................... 11
نگاهی به نقش اصناف و سازمانهای صنفی در جامعه............................................. 12
تعاریف.................................................................................................................. 13
نقش سازمانها و تشکلهای صنفی در توسعه........................................................... 16
تقویت تشکلهای صادراتی یک نیاز اساسی............................................................. 18
تعاون...................................................................................................................... 25
تعاون به عنوان یک راهکار صنفی و ملی................................................................ 28
نتیجه گیری............................................................................................................ 35
الگویابی.................................................................................................................. 36
بخش دوم
اتاق بازرگانی بین المللی........................................................................................ 43
اتاق بازرگانی و صنایع کره..................................................................................... 47
اتاق بازرگانی و صنایع ملی مالزی.......................................................................... 60
اتاق بازرگانی لندن................................................................................................. 67
جایگاه واقعی اتاق بازرگانی در اقتصاد کشورهاا..................................................... 75
ویژگیهای اصلی یک اتاق بازرگانی ایده آل............................................................. 86
پارامترهای اصلی برای مقایسه اتاقهای بازرگانی..................................................... 88
جدول مقایسه ای اتاق بازرگانی ایران و سایر اتاقهای بازرگانی پیشرفته دنیا........... 89
ویژگیهای ساختاری محتوایی و عملکردی اتاق بازرگانی ایده آل و سنتی............... 90
بودجه اتاق بازرگانی............................................................................................... 91
کارکنان اتاق بازرگانی............................................................................................. 92
فصل سوم: جامعه آماری
تاریخچه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران....................................................... 94
سیر تطور قانونی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.......................................... 105
قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران(1348).................................... 108
قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران(1373).................... 115
کمیسیونهای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران................................................. 120
آئین نامه چگونگی تشکیل و اداره کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران...................... 121
نمودار سازمانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران............................................ 124
فهرست شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.............................................. 125
فهرست اتاق های بازرگانی مشترک ایران و سایر کشورهای جهان......................... 126
فهرست بخش های بازرگانی سفارتخانه های خارجی که با اتاق بازرگانی ایران
همکاری دارند........................................................................................................ 127
بررسی کمی عملکرد و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران............................................. 128
فهرست اتحادیه ها و سندیکاهای داخلی که با اتاق بازرگانی همکاری دارند........... 129
شرایط نامزدی در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی................................................... 131
کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی.................................................................... 132
فهرست اعضای کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی........................................... 134
مدل تحقیق............................................................................................................. 137
فصل چهارم: روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها
روش تحقیق.......................................................................................................... 138
روش های جمع آوری اطلاعات............................................................................ 138
معیارهای مقبولیت تحقیق...................................................................................... 140
روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه................................................................. 143
ویژگی های کلی پاسخ دهندگان (نمودار)............................................................... 145
ویژگی های کلی پاسخ دهندگان (جداول).............................................................. 146
نمودار نتایج نظرسنجی از اعضاء اتاق بازرگانی...................................................... 149
فرضیه اول.............................................................................................................. 150
فرضیه دوم............................................................................................................. 153
فرضیه سوم............................................................................................................ 154
خصوصیات یک عضو فعال از دیدگاه اعضاء (نمودار)............................................ 155
خصوصیات یک عضو فعال از دیدگاه اعضاء (جدول)............................................ 156
وظایف و فعالیت های اصلی اتاق بازرگانی از دیدگاه اعضاء (نمودار).................... 157
وظایف و فعالیت های اصلی اتاق بازرگانی از دیدگاه اعضاء (جدول)..................... 158
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری............................................................................................................ 159
معایب و نواقص اتاق بازرگانی............................................................................... 160
پیشنهادات.............................................................................................................. 179
بازتاب تحقیق اتاق بازرگانی در رسانه ها............................................................... 181
منابع و ماخذ.......................................................................................................... 182
ضمائم و پیوستها....................................................................................................
.
منبع:
- سازمان و ساختار اتاق بازرگانی:
ترجمه از مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.
2- قانون و آئین نامه مربوط به جلب و حمایت از سرمایههای خارجی:
وزارت امور اقتصادی و دارایی.
3- اجرای احکام داوری:
زیر نظر کمیسیون حقوقی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی.
4- تاریخ مشروطیت ایران.
5- تاریخ بیداری ایرانیان.
6- دایره المعارف ایرانیکا.
7- قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.
8- کمیته ایرانی عضو اتاق بازرگانی بین المللی.
9- CD اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامیایران.
10- راهنمای اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران:
تهیه و تنظیم از مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی اتاق.
11- ماهنامه اتاق بازرگانی:
شماره 12/ ص77/ سال 1376.
12- ماهنامه اتاق بازرگانی:
شماره 12/ ص78/ سال 1376.
13- ماهنامه اتاق بازرگانی:
شماره 10/ ص34/ سال 1380.
14- ماهنامه اتاق بازرگانی:
شماره 2/ ص5/ سال 1378.
15- ماهنامه اتاق بازرگانی:
شماره 7/ ص63/ سال 1381.
16- نقش سازمانها و تشکلهای صنفی در توسعه:
ماهنامه تدبیر/ شماره92/ خرداد 1378.
17- تقویت تشکلهای صادراتی یک نیاز اساسی است:
ماهنامه مناطق آزاد/ شماره 87/ شهریور 1377.
18- تعاون به عنوان یک راهکار صنفی و ملی.
19- الگویابی چیست؟
پیام ایران خودرو/ شماره 35/ شهریور 1377.
20- مجله توسعه:
مهرماه سال 1377.
21- روش تحقیق در مدیریت:
دکتر غلامرضا خاکی.
22- روش تحقیق:
دکتر حیدرعلی هومن.
23- روزنامه همشهری: یکشنبه 31 شهریور 1381/ سال دهم/ شماره 2847/ ص8.
گفت و گوی اختصاصی همشهری با مهندس خاموشی با عنوان: آب و نان، صفر.
24- روزنامه همشهری: چهارشنبه 29 آبان 1381/ سال دهم/ شماره 2904/ ص9.
گفت و گوی اختصاصی با دکتر عدالتیان با عنوان:
مدیریت اتاق فاقد استراتژی و برنامه.
25- روزنامه ایران: شنبه 2 آذر 1381/ سال هشتم/ شماره 2309.
گفت و گوی اختصاصی با سه تن از اعضای اتاق بازرگانی با عنوان:
اتاق بازرگانی جایگاه بخش خصوصی را در اقتصاد ارتقاء نداده است.
26- روزنامه همشهری: شنبه 2 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2907/ ص26.
گفت و گوی اختصاصی با معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با عنوان:
جنگ در منطقه نرخ ریسک ایران را افزایش میدهد.
27- روزنامه همشهری: چهارشنبه 13 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2917/ ص8.
گفت و گوی اختصاصی با معاون توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی.
با عنوان: برای جهش صادراتی باید موانع صادرات را کاهش دهیم.
28- روزنامه همشهری: شنبه 16 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2920/ ص4و11.
با عنوان: آمار صادرات غیر نفتی دلیل موفق نبودن اتاق بازرگانی است.
با عنوان: زمینه حضور تمامیفعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی فراهم نیست.
29- روزنامه همشهری: دوشنبه 18 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2922/ ص9.
با عنوان: اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است.
30- روزنامه ایران: چهارشنبه 20 آذر 1381/ سال هشتم/ شماره 2326/ ص6.
با عنوان: 23 سال خاموشی در اتاق ایران.
31- روزنامه همشهری: شنبه 30 آذر 1381/ سال دهم/ شماره 2934/ ص4.
با عنوان: آخرین تغییرات شرایط نامزدی در هیات نمایندگان اتاقهای بازرگانی اعلام شد.
32- روزنامه همشهری:چهارشنبه 11 دی1381/ سال یازدهم/ شماره 2944/ ص10.
با عنوان: اتاقی برای بخش خصوصی.
33- روزنامه همبستگی: دوشنبه 14 بهمن 1381/ شماره 655/ ص6.
گفت و گو با معاون پارلمانی اتاق بازرگانی ایران با عنوان: عزیز من! اتاق بازرگانی مجلس نیست که همه وارد شوند.
34- روزنامه اعتماد: شنبه 26 بهمن 1381/ سال اول/ شماره 203/ ص5.
گفت و گوی اختصاصی با آقای خاموشی با عنوان: در کشور ما همه حرکتها کند است.
35- روزنامه ایران: دوشنبه 28 بهمن 1381/ سال نهم/ شماره 2389/ ص6.
گفت و گوی اختصاصی با آقای شریعتمداری وزیر بازرگانی با عنوان: اتاق بازرگانی نماینده کل اقتصاد کشور نیست.
36- روزنامه آسیا: چهارشنبه 7 اسفند 1381/ شماره 329.
با عنوان: در حاشیه انتخابات اتاق.
37- روزنامه آسیا: چهارشنبه 7 اسفند 1381/ شماره 329/ ص6.
با عنوان: 8 ائتلاف، امروز ساختار آینده اتاق بازرگانی را رقم میزنند.
38- روزنامه یاس: پنج شنبه 8 اسفند 1381/ سال اول/ شماره ششم/ ص4.
با عنوان: استقبال بی سابقه از انتخابات اتاق بازرگانی.
39- روزنامه همشهری: یکشنبه 11 اسفند 1381/ شماره 252-2994/ ص18.
با عنوان: رفراندوم در اتاق.
40- روزنامه دنیای اقتصاد: سهشنبه 27 اسفند 1381/ سال اول/ شماره 76/ ص10.
گفت و گوی اختصاصی با دکتر سیدحمیدحسینی عضو منتخب اتاق بازرگانی تهران با عنوان: اتاق بازرگانی اگر نماینده بخش خصوصی است موانع صادراتی را بر طرف کند.
41- روزنامه آسیا: ص4.
باعنوان: تحول در اتاق ایران مدیریت نوین میخواهد.
42- روزنامه آسیا: شنبه 10اسفند 1381/ شماره 331/ ص1و3و4.
گفت و گوی اختصاصی با آقای خاموشی با عنوان: اقتصاد ایران که پویا شد اتاق را رها میکنم.
گفت و گوی اختصاصی با آقایهادی غنیمیفرد با عنوان: قدرت در اتاق بازرگانی، از انحصار درآمد.
گفت وگوی اختصاصی با آقایهادی غنیمیفرد با عنوان: اتاق را به پایگاه توسعه صادرات کالاهای ایرانی تبدیل میکنیم.
43- روزنامه آسیا: شنبه 23 فروردین 1382/ شماره 353/ ص2.
گفت و گوی آقای غنیمیفرد با سردبیر آسیا با عنوان: هیچ رئیسی نمیتواند اتاق بازرگانی را متحول کند مگر آن که قوانین را تغییر اساسی دهد.