پایان نامه ایثار

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 2208
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: فلسفه و اخلاق
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ایثار

    1 - مقدمه

    نگاه به مقوله ایثار نگاه عمیقی است.ایثار و شهادت(که قله و اوج ایثارگری است) نهایت کمال یک انسان است که خود را در خدا ذوب کرده این کمال ومشاهده آن دید وسیعی را می طلبد. که در خور شایسته بررسی ابعاد آن باشد این یک مقوله انسانی است که در همه جوامع وجود دارد سایر ملل برای ایثارگران وکشته شدگان جنگهای خود عظمت وجایگاه خاصی قائلند وهمواره کوشیده اند آنها را با مباهات وافتخارات وذخیره ای برای پیشرفت نسلهای بعدی قرار دهند.حتی کشورهایی هم که درگیر جنگ نبوده واز این حماسه آفرینی های تاریخی بی بهره بوده اند سعی کرده اند با اسطوره معنوی هایی در فرهنگ بومی خود تجلی گاه کمال انسانیت را به مردم خود شناسانده و به نوعی روح ایشان را برای رشد و ترقی آماده تر سازند چرا که همین فضیلتهای فردی است که موجب ایجاد پیوند بین افراد مختلف اجتماع  ودر نهایت برقراری ارتباط بین جوامع مختلف میشود در ایران اسلامی ما هم به دلیل استحکام مبانی دینی ونیز تمدن وپیشینه ی غنی فرهنگ این بحث یعنی ایثار است.

    این فضیلت (از خود گذشتگی) زمانی در ریز علی خواجوی دهقان فداکار جلوه می‌کند و زمان دیگر در یک معلم فداکار تجلی می یابد و مواردی چون نوجوانان ها و دانش آموزانی چون شهید فهمیده می توان یافت.

    در تاریخ ایران عزیز ما اوج این ایثار را که نمونه های فراوانی هم دارد در دوران هشت ساله دفاع مقدس به نظاره نشستیم. دفاعی که آحادملت در آن مشارکت داشته و به اتفاق در برابر دشمن ایستادند. ما درصدد هستیم این جایگاه را به صورت واقعی بازشناسی و نمایان کنیم.

     

    1-1 بیان مساله

    1- آیا ایثار تنها گذشتن از جان و مال است؟

    2- آیا ایثار در جامعه ی اسلامی امروز امتیاز محسوب می شود؟

    3- آیا میزان تاثیر ایثار در افراد جامعه زیاد است یا کم؟

    4- آیا دانش آموزان در ایثار نقشی دارند؟

    2-1 اهمیت وضرورت مسئله

    فرهنگ ایثار وجانبازی بستر تحولات فرهنگی جامعه از جریان رشد وشکوفایی برای تربیت انسانها وتعالی آنها به سوی قله رفیع انسان کامل است .عزیزان جانباز، پای بندی خود را به اعتقادات اسلامی با ایثار خون وبا نثار بند بند وجودشان به اثبات رسانیدند.

    ما باید جامعه را به سوی ویژگی های جانباز آرمانی ،تعالی بخشیم: نه اینکه جانبازان را از اوج ایثارگری تنزل دهیم تحولات سیاسی در کشورها وانقلاب های که منجر به تغییر ساختاری نظام ها وحکومت ها می شوند، دارای ویژگی های فرهنگی خاص خود هستند. تغییردر فرهنگ عمومی مردم وجایگزینی فرهنگ جدید به جای گذشته ،بر خلاف تغییرات سیاسی نظامی، که در مدت نسبتا کوتاهی به وقوع می پیوندند ومستلزم صرف زمانی طولانی است.

    در تداوم انقلاب و در مواجه با توطئه های مختلف استکبار جهانی وپیش آمدن ابتلائات مختلف جانباختگان مکتب عشق وایثار سر از پای نشناختن وبا تعالی معنوی وعرفانی در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی وایادی مزدور آن پیشتاز صحنه های خون وشرف گردیدند. اوج این ایثارگریها در میدان های مبارزه حق علیه باطل و در جای جای میهن اسلامی، از کردستان تا خوزستان، در هنگامه خون و خطر وعشق وشرف نمایان گردید.

    در هر جامعه مجموعه ای از نیروهای مختلف وجود دارند که در طیف بسیار وسیعی از کفر تا ایمان طبقه بندی می شوند و در مواجهه با نهضت های الهی عکس العملهای خاص خود را نشان می دهند. به گونه ای که پاره ای از مردم تا مرز شهادت وایثار وجان ومال از مبانی عقیدتی وارزشهای مکتبی آن نهضت الهی حمایت می کنند وعده ای دیگر در موضع کفر والحاد خود،سرسختانه در مقابل آن قرار می گیرند.

    در تداوم انقلاب و در مواجه با توطئه های مختلف استکبار جهانی وپیش آمدن ابتلائات مختلف جانباختگان مکتب عشق وایثار سراز پای نشناختند وبا تعالی معنوی و عرفانی در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی وایادی مزدور آن اقدام کردند.

    این جاست که وظیفه ی بس خطیر جامعه و تمام کسانی که ایثارگران به گردن آنان حق حیات دارند آشکار می گردد.و اما این مقوله نیز از دو جهت قابل توجه وبررسی است: یکی آنکه اساسا جامعه باید دین خود را نسبت به کسانی که با ایثار وجانبازی ،حیات وبقای جامعه را تضمین کرده اند ادا کردند وکوتاهی وسهل انگاری در انجام این وظیفه کفران نعمت وناسپاسی وحق ناشناسی است. از جهت دیگر قدردانی نسبت به ایثارگران نشانه ی تلاش وایثار خود قرارداده بود ونظام اسلامی ما نیز در تمام برنامه ریزی ها وجهت گیری های فرهنگی،سیاسی، اقتصادی و..

    این هدف مقدس را نصب العین قرار داده است. از این دیدگاه ایثار وجان فشانی در راه تحقق آرمان ها وتثبیت ارزش های الهی، مقدم بر هر خدمت و حرکتی به شمار می آید، چه، در پرتو ایثار وفداکاری است که امنیت جامعه ی اسلامی در قبال توطئه های دشمنان تضمین شده زمینه مناسب برای ساختن یک جامعه ی نمونه ی قرآنی فراهم می گردد.

     

    3-1 اهداف پژوهش

    1- آشنایی با مفهوم ایثار

    2- آشنایی و درک طبقات ایثار

    3- شناخت تاثیرات ایثار در جامعه

    4- بررسی نگرش های موجود به این مبحث دربرخی منابع موجود

    گرداوری این تحقیق از آن جا که قشر جوان ونوجوان ما به نوعی امید آینده کشور محسوب می شوند باید برای پذیرش نقش های مختلف آینده آماده شوند و تمام جنبه های زندگی را بیاموزند.

    یکی از جنبه های زندگی ایثار وفداکاری است زیرا می توان در این مورد ایثارگران واقعی وخصلت پاک و با ارزش آنها را برای عموم مردم به تصویر کشید وبرای جوامع بعدی به یادگار گذاشت.

    این تحقیق نیز با هدف ارزیابی ایثار در جوامع مختلف وچگونگی آن گردآوری شده است.

    به دلیل ضیق وقت امکان استفاده از بسیاری از ابزار و طرحهای اماری دقیق میسر نگردید.

     

    4-1 بررسی تحقیقات انجام شده پیرامون مسئله ی مورد نظر

    در زمینه ایثار تحقیقات زیادی به عمل آمده است از جمله تحقیقات عمر وخالد ودکتر معین و..که میتوان از نظرات آنها استفاده کرد وحتی تاریخچه ای از ایثار که در تاریخ اسلام در دوره پیامبر ارائه شده استفاده کرد ولی در زمینه ی تاثیرات آن در جامعه تحقیقات زیادی به عمل نیامده و به شکل مکتوب منابع زیادی در دسترس نبوده است.حال سعی ما دانش آموزان ونوجوانان دراین تحقیق بر این است که انواع ایثار و تاثیر آن را در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.

    با توجه به اینکه موضوع اسلامی می‌باشد شاید نواقصی داشته باشد که از تمامی عزیزانی که این تحقیق را مورد بررسی قرار می دهند خواهانیم که مساعدت لازم را درجهت پیشبرد بیشتر تحقیق در مراحل آینده به عمل آورند قبلا از همکاری شما عزیزان متشکریم.

     

    5-1 جامعه آماری

    1- منابع چاپی شامل کتابهای تفسیر، داستانی، مفاهیم قرآنی و…

    2- دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان شاهد عصمت

     

    6-1 نمونه وروش نمونه گیری

    1- منابع چاپی با توجه به محدودیت زمان تحقیق ووسع وتوانایی پژوهشگران منابع مذکور از بین منابع انتخاب وفیش برداری شد.

    2- نمونه آماری دانش آموزان تعداد 70 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان شاهد عصمت که به طور تصادفی انتخاب وپرسش نامه بین آنها توزیع شده است.از این تعداد 50 پرسش نامه کامل انتخاب واطلاعات آن استخراج شد.

    7-1 روش تحقیق

    بنا به موضوع روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق کتابخانه ای وروش همایشی می‌باشد.

    به این صورت که در مرحله اول با مراجعه به منابع موجود کتابخانه ای بر حسب موضوع از اطلاعات مورد نظر فیش برداری ودر تدوین مورد استفاده قرارگرفت. برای جمع آوری نظرات دانش آموزان از پرسش نامه 10 سوالی استفاده شد و نظرات دانش آموزان پیرامون هر یک از سوال ها با مقیاس تعیین شده وجمع آوری شد.

    روش آماری مورد استفاده در حد آماری توصیفی (درصدگیری ورسم نمودار) می‌باشد.

    9-1 مراحل اجرای تحقیق

    پرسشنامه های تهیه شده در اختیار دانش آموزان دختر قرار گرفته بعد از پرشدن پرسشنامه کدگذاری شده واطلاعات آن استخراج شد وبعد از آن به کمک سایر افراد گروه به شکل نمودارهای درصد فراوانی ترسیم شد.

    10-1 مشکلات تحقیق

    از جمله مشکلات این تحقیق عدم وجودکتب وتحقیقات کافی در زمینه ایثار و تاثیر آن در فرد و خصوصا اجتماع بود.

    مشکل دیگر با توجه به ضیق وقت تعداد نمونه آماری 50 پرسشنامه (بعد از حذف _ پرسشنامه های ناقص) می‌باشد.

    برای کسب اطلاعات جدید روز، شناخت زیادی روی سایتهای اینترنتی نبود و فقط از چند سایت استفاده شده است.

    10-1  ارائه پیشنهاد

    از عزیزانی که تحقیق را بررسی می کنند تقاضا داریم که تحقیقات را دراختیار مسئولین قرار دهند تا موجبات مطالعات گسترده تر در این زمینه و خدمت به جامعه فراهم گردد، به امید روزی که تمام افراد جامعه به خصوص جوامع اسلامی قدر ایثار و ایثارگران را بدانند خود عضوی از این گروه فداکار باشند.

     

     

    2 ایثار

    کلمه ای زیبا است، فضیلتی بزرگ دارد، اما عملی است که بسیار دشوار از گذشتن از خود ومقدم داشتن دیگران، شجاعتی بزرگ می طلبد واین عمل قهرمانانه جز از روح های بزرگ و پاک سر نمی زند، چه ایثار مالی، چه ایثار جانی خودمحوری سه راه ایثار است.

    تعلقات و وابستگی ها هم برای رشد خصلت های کمال گرا است. برادری در سایه ی ایثار معنی می یابد. ایثارگر کسی است که درعین نیاز دیگری را بر خود مقدم می داند و در عین خستگی کارهای دشوار را بر عهده می گیرد وفداکارانه به خاطر خدا به نفع مردم از حق شخصی خود می گذرد.ایثارگری ،وارستگی از وابستگی هاست.در رابطه های مالی با دیگران نیز چنین است.کسی که شادی خود را به قیمت اندوه دیگران بدست می آورد مسلمان نیست.

    و آن که راحتی خود را با رنج دیگران می طلبد انسان نیست. اگر درجمع مومنان روحیه ی ایثارگری برادرانه باشد، تا آن جا که جیبها و منافع یکی باشد نه تنها اصطکاک منافع پیش نمی آید و نه تنها کلاه گذاری بر سر دیگران در اندیشه های نمی گذرد بلکه روحیه ی سختی پذیری برای رفاه دیگران رواج می یابد، کاری که خدا پسندانه است. ایثارگر چون رضای خدا را بدست می آورد از عمق جان خشنود می شود.

    اوج صفا و گذشت در آن است که برادری را به مرز یگانگی برسانند با وحدت درخواسته وحدت در محبت وحدت در منفعت.

    امام سجاد (ع) به مردی فرمود:آیا به این مرحله رسیده اید که یکی از شما دست در جیب دیگری کند و آنچه را که نیاز دارد بردارد بی آنکه اجازه بگیریدکه گفت: نه فرمود: پس هنوز برادر نیستند!

    هل یدخل احد کم یدل فی کم اخیه وکسبه فیاخذ مایرید من غیر اذن؟

    قال:لاقال: فلستم بالاخوان

    وبه راستی که چه مرز دشواری: ولی برادری، این دشواری ها را آسان می سازد.البته بی اجازه دست در جیب وکیف کسی کردن هم حرام است هم خلاف ادب لیکن در حدیث یاد شده منظور آن است که صفا و برادری ویکرنگی واخوت دوبرادر دینی به حدی برسند که جیب من وتو با هم نداشته باشند و حتی در استفاده از احوال یکدیگر محتاج به اجازه گرفتن نباشد و یعنی اوج برادری و ایثار! روحیه ی سرشار از (حال) و(آبرو) ارزش فوق تصور دارد واگر بر زندگی ها ومعاشرت ها سایه گستر شود بهشت را در همین دنیا هم می توان دید.[1]

    1-2 هدف ایثار

    هدف ایثار این است که رضای خداوند را بر رضای خود ترجیح دهی و خشنودی خداوند را به خشنودی غیر از خدا برتر بخشی ورضای خداوند را بر هوای نفست ترجیح دهی زیرا رضای خداوند والاتر است. دائما این سوال را از خودت بپرس: چه چیزی خدا را راضی می کند؟

    در این صورت لذت ایثارت را در لبخند دیگری خواهی یافت وشادیت را با ایثار در سعادت دیگری می یابی. آیا آن را قبلا چشیده ای؟

    این را حفظ کن: مقصد ایثار این است که رضای خداوند بر رضای غیر او ترجیح دهی[2].

    2-2 سخنان بزرگان دین [3]

    با سایر مردم به انصاف و با مومنین به ایثار رفتار کنید.

    خدا را چنین است که جز سه دسته وارد بهشت نمی شوند.

    امام علی (ع)

    یکی از آنها کسانی هستند که برادر مومن خود را به خاطر خدا بر خویشتن مقدم می گیرند.

    امام باقر(ع)

    ایثار کنندگان ازرجال اعرافند.

    امام علی(ع)

    به هنگام ایثار است که گوهر کریمان آشکار می شود.

    امام علی(ع)

    دیگران را بر خود ترجیح می دهند و هر چند خود به آن محتاج باشد.

    امام صادق (ع)

    ایثار زیور پارسایی است.

    امام علی(ع)

    ایثار فضیلت است و احتکار رذیلت وفرومایگی .

    امام علی(ع)

    1-2 سخنان دانشمندان ونویسندگان

    1- دلیری زهوشیار بودن بود

    2- دلاور سزایش ستودن بود

    (فردوسی)

    1-braving is from becoming sober

    2-vali ant is deserving to prise

    2- برای تحقق یک هدف خواه امیر باشی یا گدا فرق نمی کند و تنها یک میزان معین شده است که در آن ایثار و فداکاری است.

    (دکتر ماردن)

    2-For Fall Fill adream, It s not different that you be a prince or beggar It s have Fixed a cost For all of people and those are self-sacrifice and devotion.

    3- آنکس که در راه پسند خود دست از جان می شوید بزرگ نیست. آنکس بزرگ است که در راه دیگران بمیرد.                               (گاندی)

    3-Every body who die tor him/her self is not great. That one is great who die for the other people.

    4- ایثار وفداکاری بدون امیدواری وآرزو منتهی درجه ی فضیلت انسانی است.

    (لوفوی)

    4-giving aboundance and devotion without any hope is the Eud of the humus saperority or virtue.

    5- هر چه به فداکاری و مهرورزی خود بگیریم کامل تر و خوشبخت تر خواهیم شد.

    چرا که هیچ خالی به اندازه ی جوانمردی ومهربانی به سلامتی روح کمک نمی کند

    (جان کاینزل)

    5-If weused to devotion and kindness we will be more pertect and lacky because Nothing can help to our health unless the generosity and kind ness.

    6- بهترین مردم سودمندترین آنهاست.              (حضرت محمد (ص))

    6 -The best of all is the asefull of them.

    7- ایثارگر اولین کسی است که وارد بهشت می شود.

    7-abundancer is the first person who in ter in the heaven.

    4-2 حدیث ایثار در کلام یار

    برای امام (ره) آنچه به عنوان یک هدف خدشه ناپذیر اهمیت داشت ،عمل به تکلیف الهی وپاسداری از ارزش ها و آرمان های اسلامی بود. ازدیدگاه امام(ره) ایثار و جان فشانی در راه تحقق آرمان ها وتثبیت ارزش های الهی، مقدم بر هر خدمت وحرکتی به شمار می آید.

    فرصتی است مغتنم تادیگر بار،اهداف و آرمان های متعالی آن رهبر همیشه جاوید ، توصیه ها ورهنمودهای آن روح جاودانه الهی مورد تذکر وتاکید قرار گیرد، باشد که با پیگیری آرمان های وتداوم راه آن بزرگوار،رضایت حق تعالی را کسب وروح امام راحل را از خود راضی وخشنود بنماییم انشاء الله.

  • فهرست و منابع پایان نامه ایثار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1- امید، حسن، فرهنگ امبد ، انتشارات امیر کبیر 2537

    2-کوفی، ابن اعثم، مترجم احمد روحانی، جنگهای حضرت علی(ع) نشر نوای قلم 1381

    3-سادات، محمدعلی، اخلاق اسلامی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه

    4-حیاتی، عبدالرضا، مجموعه خاطرات لبخند بزن رزمنده، کنگره ی سرداران و 6000 شهید کربلای خوزستان تیر 1379

    5-اسرار، مصطفی، مفاهیم قرآن، نشر محیا تابستان 1375

    6-گزیده ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به جوانان، ترنم باران نشر سازمان

    7-علی بابائی، احمد، تفسیر نمونه جلد 5 دارالکتب الاسلامی تهران 1380

    8-دلشاد تهرانی، مصطفی، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف تابستان 1384

    9-انصاری، خواجه عبدالله داستانهای عرفانی، تشر عروج پاییز 1373

    10-رجب زاده، احمد، ازشها و ضعف و وجدان کاری در ایران نامه پژوهش شماره 5

    11-قائمی راد، محمد امین، جامعه شناسی علم 1378

    12-جبران خلیل جبران، پیامبر، ترجمه دکتر الهی قمشه ای، انتشارات روزنه 1378

    13-چوپا، دیباک، هفت قانون معنوی موفقیت، ترجمه گیتی خوشدل، نثر گفتار 1381

    14-مطهری، مرتضی، سیری در نهج البلاغه، انتشارات صدرا، 1360

    15-عمید زنجانی، عباسعلی، زهد و ایثار، انتشارات اسلامی 1378

    16-شریعتی، علی، حسین وارث آدم، انتشارات صدرا 1360

    17-محدثی، جواد، روایت انقلاب، انتشارات مدرسه 1376

    18-ری شهری، محمد، میزان الحکمه، انتشارات صدرا 1372

    19-آوینی، مرتضی، دوکوهه، انتشارات کانون فرهنگی 1380

    20-آوینی، مرتضی، گنجینه آسمانی، انتشارات کانون فرهنگی 1376

     

    مجلات

    21-مجله ی جانباز شماره 5 خرداد 1369

    نشر روابط عمومی بنیاد مستضعفان و جانبازان و اداره انتشارات

    22-مجله ی جانباز شماره 17 خرداد 1370

    نشر روابط عمومی بنیاد مستضعفان و جانبازان و اداره انتشارات

    23-مجله ی بشارت شماره 16 فروردین و اردیبهشت 1379

    نشر مؤسسه معارف اسلامی امام رضا (ع)

    24- فصلنامه شهود شماره 6و7 بهار و تابستان سال 1377

    سایت های اینترنت

    25-www.Fars News. Com

    26.www.Hamshahri Newspaper. Com

    27-Amr khaled.net

    28-Motahar.htm

    29-www.Yahoo.com

    30-Hozeye safhe ketabkhaneh Elm va akhlagh eslami

    31-Hozeye safhe ketabkhaneh farhang ashoora

    32- www. Gogel . com Amrkhaled.net

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه ایثار , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ایثار , تز دکترا در مورد پایان نامه ایثار , رساله در مورد پایان نامه ایثار , پایان نامه در مورد پایان نامه ایثار , تحقیق در مورد پایان نامه ایثار , مقاله در مورد پایان نامه ایثار , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ایثار , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ایثار , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ایثار , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ایثار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت