پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 2266
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    در این تحقیق ،مساله اصلی بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.یکی از عوامل موثر بر روند قیمت سهام شرکتها نشانه و علائمی است که به صورت اطلاعات و پیش بینی های مختلف از داخل آن شرکتها در دسترس سرمایه گذاران و سهامداران قرار می گیرد .از جمله اطلاعات منتشر شده از سوی شرکتها،اعلان سود برآوردی هر سهم برای سال مالی آینده می باشد.بنابراین در این پژوهش وجود سطح عدم تقارن اطلاعاتی و تاثیر آن بر روی قیمت سهام و حجم مبادلات در 21 روز قبل و بعد از اعلان سود برآوردی هر سهم مورد بررسی قرار گرفت.جامعه آماری در این پژوهش متشکل از 152مورد اعلان سود می باشد که متعلق به 98 مورد شرکت برای سالهای 1383-1386 می باشد.نتایج  حاصل از این تحقیق نشان می دهد که در دوره مورد بررسی عدم تقارن اطلاعاتی وجود داشته و این امر در قبل از اعلان سود بیش از دوره پس از اعلان سود بوده است .همچنین مشخص گردید که اعلان سود برآوردی شرکتها تاثیری در حجم مبادلات ندارد،به عبارتی تغییر محسوسی در حجم مبادلات قبل و بعد از اعلان سود مشاهده نشد.از نتایج این پژوهش مشخص گردید که اعلان سود تاثیری در تعدیل قیمت سهام ندارد با این حال در اکثر شرکتهای  مورد مطالعه بازده غیر عادی انباشته را شاهد بودیم.نتایج این پژوهش با برخی یافته خارج و داخل از کشور مطابقت دارد.

     

     

    مقدمه:

    در حال حاضر ، حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی ایفا می کند. تصمیم گیری دقیق از جانب اشخاص ، شرکت ها، دولت و غیره برای توزیع مناسب و کار آیی منابع مالی امری اجتناب ناپذیر است . برای این گونه تصمیم گیری ها، تصمیم گیرندگان باید اطلاعاتی قابل اتکا در اختیار داشته باشند     در واقع ، هدف حسابداری کمک به این تصمیم گیرندگان است.از سوی دیگر ، سرمایه گذاری ازموارد ضروری و اساسی در فر آیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است . به طور تجربی ثابت شده است که مردم سطوح متفاوتی از اطلاعات و معلومات را دارا هستند .اطلاعاتی که آنها در اختیار دارند،رفتارشان را در موقعیت های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.به عنوان مثال هنگام خرید یک کالا،فروشنده معمولاً قیمت یک قلم جنس را بر مبنای دانش و آگاهیش از قیمت سایر اقلام مشابه در بازار و شرایط آن با توجه به سایر عوامل تعیین می کند.خریدار نیز می تواند اطلاعاتی مشابه درباره قیمتهای بازار داشته باشد .اما اطلاعات خریدار درباره کیفیت کالا به احتمال زیاد با اطلاعات فروشنده برابری نمی کند و فروشنده اطلاعات کاملتری در این زمینه دارد.بنابراین بدیهی است که ما بین این دو بخش از مشارکت کنندگان در بازار کالا  عدم تقارن اطلاعات وجود دارد.

    در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم و به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است در این فصل آورده شده  و در ادامه  به مدل تحلیلی و فرضیه های تحقیق نیز اشاره شده است. در پایان این فصل تعاریف واژه ها و اصطلاحات آمده است.

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    1-مقدمه :

    حسابداری به منظور جواب گویی به نیازهای انسان به وجود آمده است . شرایط اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی محیط حسابداری به تناسب زمان متفاوت بوده است.در نتیجه،هدف های حسابداری وروش های آن نیز متناسب باتغییر در شرایط محیطی دگرگون شده است. با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدف ها و روش های حسابداری به منظور جواب گویی به نیازهای اطلاعاتی توسعه یافته است.

    در حال حاضر ، حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی ایفا می کند. تصمیم گیری دقیق از جانب اشخاص ، شرکت ها، دولت و غیره برای توزیع مناسب و کار آیی منابع مالی امری اجتناب ناپذیر است . برای این گونه تصمیم گیری ها، تصمیم گیرندگان باید اطلاعاتی قابل اتکا در اختیار داشته باشند      در واقع ، هدف حسابداری کمک به این تصمیم گیرندگان است.از سوی دیگر ، سرمایه گذاری ازموارد ضروری و اساسی در فر آیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است .

    یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری ،اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است.در صورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نا متقارن بین افراد توزیع شود.(انتقال اطلاعات به صورت نا برابر صورت گیرد) می تواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود.بنابراین ،قبل از این که خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد،این کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

     

    2-1 بیان مسأله

    یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری صحیح ،اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است که اگر به درستی فراهم و پردازش نشوند اثرات منفی برای فرد تصمیم گیرنده خواهد داشت از سوی دیگر نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حائز اهمیت است .در صورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نا متقارن در بین افراد توزیع شود( انتقال اطلاعا ت به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد) می تواند نتایج متفاوتی را نسبت به یک موضوع واحد سبب شود .بنابراین قبل از اینکه خوداطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد ،این کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

    زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه با سهام یک شرکت افزایش یابد ارزش ذاتی آن با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قائل می شوند متفاوت خواهد بود .در نتیجه  ارزش واقعی سهام شرکتها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت (دیاموند و ورچیا، 1991، ص65)[1].

    آنچه در بازار های سرمایه مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری می کنند،مردم عادی هستند که تنها راه دسترسی آنها به اطلاعات مهم شرکتها ،اطلاعیه هایی می باشد که از جانب شرکتها منتشر می شود. یک نمونه از این نوع اطلاعیه ها را می توان اعلان سود بر آوردی هر سهم دانست که در آن سود پیشنهادی هر سهم از جانب شرکت پیش بینی شده و به اطلاع عموم رسانده می شود.

    در ایران ،بر اساس ماده5 آئین نامه افشای اطلاعات شرکتها ی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس موظف هستند که بودجه و پیش بینی عملکرد سالانه حداکثر 30 روز قبل از شروع سال مالی جدید و تعدیل پیش بینی عملکرد سالانه در دوره های  سه ماهه ،حداکثر 20 روز بعد از پایان دوره  و  پیش بینی درآمد هر سهم[2]   خود را به صورت 3 ماهه واقعی و یک ساله پیش بینی و حداکثر 20 روز بعد از پایان دوره سه ماهه ،به مدیریت نظارت بر شرکت های سازمان بورس اوراق بهادار در تهران ارسال نمایند.با توجه به اینکه اعلان سود می تواند برقیمت سهام  تاثیر گذار باشد ،در نتیجه می تواند در تصمیم گیری های افراد نقش مهمی را ایفا کند. و از انجای که در بند اول مفاهیم نظری و گزارشگری مالی استاندارد حسابداری ایران ،هدف اصلی از ارائه اطلاعات حسابداری کمک به تصمیم گیری ها ی اقتصادی افراد می باشد خود می تواند گویای اهمیت فوق العاده این امر باشد .حال اگر در بین سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه مشغول فعالیت بوده ،افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان مثال از اعلان هایی که قرار است در باره سود صورت پذیرد مطلع باشند قادر خواهند بود تا بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته و به اصطلاح منجر به بروز شکاف قیمتها گردند.

    دلیل اصلی آن نیز وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه می باشند که بر طبق آن افراد مطلع از اعلان سود (ویا هر خبر با اهمیت دیگر) را نسبت به سایرین در موقعیت تصمیم گیر ی مناسبتری قرار می دهد.

     در صورت وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه و نبود راهکار مناسب برای کاهش آن ،سرمایه های افراد عادی که در این بازار ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند همواره مورد مخاطره قرار خواهد گرفت.  با توجه به مطالب ذکرشده می توان بیان نمود که اعلان سود برآوردی چه تاثیری بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد؟ و راهکار های مناسب برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی چیست؟وجود اطلاعات نا متقارن بر تصمیم گیری افراد چه تاثیری دارد؟ سوال اصلی این تحقیق بیان می کند  که آیا اعلان سود حسابداری می تواند عدم تقارن اطلاعاتی را بین سرمایه گذاران کاهش دهد یا خیر؟

     

    3- 1 تاریخچه موضوع تحقیق

    با توجه به بررسی اطلاعات موجود در مراجع کتابخانه ای ،در مورد عدم تقارن اطلاعاتی و ارتباط آن با داده های حسابداری تحقیقی در بورس اوراق بهادار  صورت گرفته است .در این پژوهش که توسط محمد رضا وطن پرست صورت گرفته وجود سطح عدم تقارن اطلاعاتی و تاثیر آن بر روی قیمت سهام و حجم مبادلات در 21 روز قبل و بعد از اعلان سود برآوردی هر سهم مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج تحقیق که در سالهای 81 -83 توسط محمد رضا وطن پرست انجام شده بود نشان می دهد که در دوره قبل از اعلان سود عدم تقارن اطلاعاتی ،حجم مبادلات بیشتر از پس از اعلان سود بود.

    در خارج از کشور تحقیقاتی از اواخر دهه 1970 میلادی در زمینه عدم تقارن  اطلاعاتی در کشور های مختلف صورت گرفته است .نتایج حاصل از این تحقیقات با توجه به شرایط مکانی و زمانی تحقیق متنوع می باشد به طوری که برخی از محققین وجود عدم تقارن اطلاعاتی را قبل از اعلان سود وبرخی پس از اعلان سود گزارش نموده اند.و به تناسب آن نیز افزایش حجم مبادلات را در دوره های قبل و بعد از اعلان سود گزارش کردند.

    به عنوان مثال ،اشمن و مورس1983و چیانگ 1986به وجود عدم تقارن اطلاعاتی در دوره پس از اعلان سود اشاره کردند .

    لی و مک لاو[3] (1993) نیز با بهره گیری از اطلاعات بین روزی سطح عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری را در دوره قبل از اعلان سود گزارش نموده اند.ایزلی و اوهارو[4] (1992) نیز دریافتند به تناسب افزایش عدم تقارن اطلاعاتی حجم مبادلات نیز افزایش پیدا نموده است،البته آنها نیز این امر را در دوره قبل از اعلان سود مشاهد نموده اند.

    یان[5] (1998) نیز دریافت ،واکنش بازار سهام نسبت به بازده غیر عادی رابطه مثبتی با عدم تقارن اطلاعاتی در دوره قبل از اعلان سود دارد.لیبی[6] (2003) با بررسی شرکت های مستقر در بورس تورنتو وجود عدم تقارن ازاطلاعاتی را در دوره قبل از اعلان سود گزارش نمود.ویل[7] (2004) نیز با بررسی شرکتهای فعال در یورونکست پاریس سطح عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری را قبل از اعلان سود مشاهده نمود.اطلاعات بیشتر در فصل 2 آمده است.

     

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    یکی از نکات مهمی که همواره در مورد بازار های سرمایه خصوصاً بورس های اوراق بهادار مطرح می گردد ،بحث کارایی بازار می باشد که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار ،اثرات خود را بر روی قیمت سهام منعکس می نماید .شاید بتوان از دیدگاه فرضیه بازار کارا،دلیل وجودی حسابداری را عدم تقارن اطلاعاتی بیان نمود که در آن یکی از طرفین مبادله اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد .این امر به علت ورود معاملات و اطلاعات درونی بوجود می آید.

    حتی اگر قیمت بازار اوراق بهادار کاملاً منعکس کننده اطلاعات باشد باز هم این احتمال وجود دارد که افراد درون سازمان بیش از افراد برون سازمان در مورد وضعیت کیفی شرکت اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد و بتواند به واسطه این مزیت اطلاعاتی در جهت کسب منافع بیشتر اقدام نماید.در این جاست که یکی از زیر شاخه های بحث عدم تقارن اطلاعاتی موسوم به "گزینش (انتخاب)متغیر "نمایان می شود.

    گزینش مغایر به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فروشندگان اطلاعات مربوطی در اختیار دارند که خریدارن از آن  بی اطلاع می باشند و (بالعکس)،که این امر دقیقاً قبل از وقوع معامله به وجود می آید. زمانی که معامله گران در بازار از وجود افراد غیر مطلع آگاه شوند مسئله گزینش مغایر افزایش می یابد. در این حالت افزایش سطح عدم تقارن اطلاعاتی از طریق گسترش تقارن دامنه پیشنهادی قیمت خرید و فروش سهام نشان داده می شوند و بازار گردان ها از افزایش این تفاوت برای جبران و سبک گزینش مغایر بهره می  گیرند.به عبارت دیگر حضور افراد نا آگاه در بازار سرمایه این امکان را فراهم می سازد تا سرما یه گذاران حرفه ای نرخ بازده بالاتری به دست آورند.

    معمولاً زمانی که اطلاعات تازه ای از وضعیت شرکت ها در بازار منتشر می شود ،این اطلاعات توسط تحلیل گران ،سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آن ،تصمیم گیر ی نسبت به خرید یا فروش سهام صورت می پذیرد.

    این اطلاعات و نحوه واکنش آن ها و رفتار استفاده کنندگان به خصوص سهامداران بالفعل و بالقوه تاثیر گذاشته و باعث افزایش و یا کاهش قیمت و حجم مبادلات سهام می گردد.زیرا نحوه برخورد افراد با این اطلاعات جدید نوسانات قیمت ها را شکل می دهد.بنایراین ،در صورت انتشار محرمانه و نا همگون اطلاعات واکنش های متفاوتی را از سوی سرمایه گذاران به واسطه ورود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه شاهد می باشیم که این امر تحلیل های نادرست و گمراه کننده ای را از وضعیت جاری بازار به همراه خواهد داشت.

    مطالب فوق می تواند بیانگر اهمیت موضوع عدم تقارن اطلاعاتی و تاثیر غیر قابل انکار آن بر روی تصمیم گیری های اقتصادی افراد باشد.

     

    5-1چارچوب نظری تحقیق

    در دهه 1970 میلادی سه دانشمند به نام های مایکل اسپنس[8]،جرج اکرلوف[9] و جوزف استیلیتز[10] (برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001) در زمینه اقتصاد اطلاعات ،نظریه ای را پایه گذاری کردند که به نظریه عدم تقارن اطلاعاتی موسوم شد.در آن زمان محافل مالی و اقتصادی دنیا همواره سوال هایی به شرح ذیل مطرح بود:

    چرا کسانی که قصد خرید اتومبیل دست دوم دارند ترجیح می دهند به واسطه مراجعه کنند تا به فروشنده؟

    چرا موسسه ها با وجود اطلاع از وضع مالیات بر سود سهام، بین سهامداران خود سود تقسیم می کنند؟

    چرا نرخ بهره در کشورهای جهان سوم اغلب بیش ا زحد بالاست؟

    مساله اطلاعات نا متقارن در جایی اتفاق می افتد که یک فرد اطلاعاتی در ارتباط با رویداد های اقتصادی داشته باشد و فرد یا افراد دیگر فاقد آن باشند.تا کنون ما تصور می کردیم که کیفیت کالاهای مورد معامله همیشه برای همه طرفهای مشارکت کننده در یک معامله مشخص است .مثالهای بی شماری وجود دارد که این فرض و تصور درست نیست .معمولاً یک طرف معامله نسبت به طرف دیگر اطلاعات بیشتری در اختیار دارد .

    با توجه به اینکه میزان اطلاعاتی که در اختیار یک طرف معامله قرار دارد ،توسط دادگاه یا سایر مراجع قابل تشخیص نیست بنابراین نمی توان برای برابری نمودن اطلاعات قرارداد تنظیم نمود.

    برندگان جایزه نوبل ،پاسخ مشترکی برای سوالات مطرح شده ارائه دادند و با استفاده از فرضیه واقع بینانه عدم تقارن اطلاعاتی به بسط نظریه خود پرداختند و برای سوالات فوق پاسخ هایی به شرح ذیل ارائه نمودند:

    فروشندگان اطلاعات بیشتری نسبت به خریداران درباره کیفیت اتومبیل دارند.

    مدیران شرکت ،بیش از سهامداران از وضعیت سودآوری موسسه مطلع می باشند.

    وام گیرندگان بهتر از وام دهندگان درباره توانایی شان جهت باز پرداخت اقساط در آینده اطلاع دارند.

    به طور مشخص ،اکرلوف نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی می تواند موجب افزایش گزینش مغایر در بازار ها شود که این امر قبل از وقوع معامله برای افراد بوجود می آید .اسپنس خاطر نشان کرد که در شرایط خاص ،واسطه های مطلع می توانند با انتقال اطلاعات محرمانه خود به واسطه های کم اطلاع، درآمد بازار خود را بیشتر کنند.به این ترتیب مدیر شرکت با صرف مخارج اضافی برای مالیات سود سهام ،خبر از بالا بردن سود می دهد.

    مقاله اکرلوف[11] (1970) با عنوان "بازار نابسامان "اولین تحلیل رسمی از بازار هایی را که با مشکل گزینش مغایر رو به رویند،معرفی می نماید .اکرلوف نوعی بازار را به تصویر می کشد که در آن به اصطلاح رایج ،فروشنده نسبت به خریدار اطلاعات بیشتری را در اختیار دارد.البته حسابداران برای کاهش مشکل گزینش مغایر ،سیاست افشای کامل را پذیرفته اند تا میزان اطلاعات در اختیار عموم افزایش یابد.

    شرکتهایی که بر اساس اطلاعات نهایی از سودآوری بالای خود مطلع می باشند،سود سهام پرداخت می کنند و بازار آن را علامتی برای خبر خوب تلقی می کند و قیمت بالاتری برای سهام آن شرکت قائل می شود. و از این طریق با بالا رفتن قیمت سهام مالیات پرداختی بر روی سود سهام را جبران می کنند. )جلیلی،1378، ص 208)2.

     6-1 اهداف تحقیق

    هدف اصلی در این تحقیق ،تعیین تاثیر اعلان سود بر کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بین سرمایه گذاران می باشد.

     

    7-1- فرضیات تحقیق

    در این تحقیق ،تفاوت موجود بین قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام و رابطه آن با حجم مبادلات و قیمتهای سهام در زمان اعلان سود مورد بررسی قرار میگیرد تا در یابیم:

    آیا اعلان سود حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران موثر است.؟

    برا ی پاسخ به سوال فوق و با توجه به مبانی نظری موجود در این زمینه فرضیه هایی به شرح زیر تدوین شده اند:

    فرضیه 1: دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام قبل از اعلان سود نسبت به دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش بعد از اعلان سود بیشتر است.

    فرضیه 2: حجم مبادلات قبل از اعلان سود ،بیشتر از حجم مبادلات پس از اعلان سود است.

    فرضیه 3:اعلان سود منجر به تعدیل قیمت سهام می گردد.

     

    8-1-قلمرو تحقیق

    جامعه مورد بررسی در این تحقیق ،شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران می باشد.محدوده زمانی این تحقیق سال 83-86 می باشد .قلمرو تحقیق از لحاظ موضوع ، اعلان سود حسابداری می باشد.

     

    9-1 مدل تحلیلی تحقیق

    برای محاسبه عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران از مدل زیر استفاده شده است . این مدل توسط چیانگ و وینکاتش در سال ١٩٨٦ برای تعیین دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام مورد استفاده قرار گرفت. پس از وی نیز افراد دیگری در تحقیقات خود از این مدل بهره گرفتند. مدل یادشده به شرح زیر است:

    Abstract:

    In this study, the main issue reviews is the role of accounting information in reducing the asymmetry of information between listed companies in Tehran Stock Exchange. One of the factors affecting the process of stock price signs and symptoms that if forecast information into different available to investors in the company and shareholders placed. Including information released by companies, an announced earnings is per share estimate for next fiscal year. In this research, there level of information asymmetry and its effect on stock price and trading volume in the 21 days before and after the announcement of profit per share estimate was evaluated. The study population in this study comprised 152 cases declared profit is owned by the company for 98 years is 1383-1386. The results of this research shows that during the review of information asymmetry exist, and this period before the announcement of profit over the period of declaration of interest. It also became clear that the company announced earnings estimate does not affect trading volume, i.e. change noticeably in trading volume before and after the profit announcement was observed. The results of this study were determined that the profit announcement does not affect the stock price adjustment; however, most companies studied the cumulative abnormal returns we witnessed. The result of this study found out some and conforms to the inside of the country.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. .2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1 بیان مسأله 4

    3- 1 تاریخچه موضوع تحقیق. 6

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    5-1چارچوب نظری تحقیق. 8

    6-1 اهداف تحقیق. 10

    7-1- فرضیات تحقیق. 10

    8-1-قلمرو تحقیق. 10

    9-1 مدل تحلیلی تحقیق. 10

    10-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 12

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه : 15

    2-2شکل گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی: 16

    3-2- ورود مفهوم عدم تقارن اطلاعات به بازار های سرمایه: 18

    1-3-2- مبانی نظری تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش اوراق بهادار. 18

    2-3-2 عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام 21

    3-3-2- عدم تقارن اطلاعاتی  و بورس اوراق بهادار تهران. 25

    4-3-2-نظریه بازار کارای سرمایه 25

    4-2-اطلاعات جدید و سرعت تعدیل قیمت های سهام 28

     

    5-2- اعلان سودحسابداری  و محتوای اطلاعاتی آن. 31

    1-5-2-تحقیقات بال و بران. 31

    2-5-2-محققان پیرو بال و براون. 33

    3-5-2-تحقیقات فوستر. 34

    3-5-2-تحقیقات بیور. 35

    4-5-2-سایر مطالعات در ارتباط با تئوری اطلاعات نا متقارن: 36

    5-5-2-  تحقیقات صورت گرفته در ایران: 37

    6-2-خلاصه فصل: 43

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 46

    3-2- روش تحقیق. 46

    3-3 قلمرو تحقیق. 47

    4-3- روش های گردآوری اطلاعات.. 47

    5-3-ابزارگردآوری اطلاعات.. 47

    6-3- جامعه ونمونه 47

    8-3-  سنجش متغیر های تحقیق. 48

    1-8-3-دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش.. 48

    2-8-3- حجم مبادلات.. 49

    3-8-3   بازده غیر عادی انباشته 51

    9-3- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.. 54

    10-3-آزمون علامت یک نمونه ای: 54

    11-3-آزمون رتبه علامت دار. 55

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

    1-4-‏ مقدمه: 57

    2-4-ازمون فرضیه ها: 58

    1-2-4- آزمون فرضیه اول: 58

    2-2-4-آزمون فرضیه دوم 60

    3-2-4- آزمون فرضیه سوم: 62

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 65

    2-5-نتایج ازمون فرضیه ها: 66

    1-2-5-نتایج آزمون فرضیه اول: 66

    2-2-5-نتایج آزمون فرضیه دوم: 67

    3-2-5-نتایج آزمون فرضیه سوم: 68

    3-5- نتیجه گیری کلی تحقیق: 69

    4-5- پیشنهادها: 69

    1-4-5-پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 70

    5-5 محدودیت های تحقیق. 71

    پیوستها

    پیوست 1:نام شرکتهای عضو نمونه : 73

    پیوست 2: متغیر فرضیه اول،دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش هر سهم 77

    پیوست 3: متغیر فرضیه دوم،متوسط گردش سهام نمونه iدر دوره t 81

    پیوست 4: متغیر فرضیه سوم،بازده غیر عادی انباشته شرکتها 85

     

     

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 93

    منابع لاتین: 95

    چکیده انگلیسی .........................................................................................................97

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر،ع  و محمد مؤمنی ، 1385، "آماروکاربرد آن درمدیریت" ، تهران ، انتشارات سمت ،جلد دوم.

    امید قائمیٍ،م ،1379، "بررسی رابطه بین قیمت سهام و حجم مادلات سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی ،دانشکده علوم اداری.

    بدری،الف،1372،"اطلاعات حسابداری و تصمیم گیری چند فرضیه رفتاری"، بررسی های حسابداری ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،سال اول،شماره 4،ص 83-63 .

    بهرامفر، ن  و شمس عالم، 1383 ، "بررسی تاثیر متغیرهای حسابداری بربازده غیرعادی آتی سهام شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران" ، بررسی های حسابداری وحسابرسی ، شماره 37 ، ص 50-23 .

    بیاتی ،ح،1378،"بررسی ارتباط بین سود و سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم اداری.

    جمشیدی،ع،1377،"مطالعه رابطه درآمد و قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران"، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    جهان خانی،ع و امیر صفاریان،1382،"واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سود برآوردی هر سهم در بورس اوراق بهادار تهران" ،تحقیقات مالی ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،سال پنجم، شماره 16 ،ص 81-61.

    جلیلی،م،1378،"گزارشگری امتیاز دهی و رتبه بندی اعتباری در بانک و بیمه"،انتشارات ترمه

    حجازی ،ر،1375،"اثر اعلان سود حسابداری بر قیمت و حجم مبادلات شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران"،رساله دکتری ،دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت .

    حسامی ،ع،1378،"بررسی تحلیلی ارتباط بین سود حسابداری با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ،پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم اداری.

    خاکی ، غ ، 1378 ،" روش تحقیق بارویکردی به پایان نامه نویسیگ ، تهران ، انتشارات وزارت علوم .

    دلاور،ع،1382،"مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی"،چاپ دوم،تهران،انتشارات رشد.

     راعی ،ر. و احمد تلنگی،1383،"مدیریت سرمایه گذاری پشرفته"تهران،انتشارات سمت.

    سینایی،ح. ع.،1373،"سنجش کارایی در بورس اوراق بهادار تهران"تحقیقات مالی ،سال اول شماره 270-46.

    سازمان حسابرسی،1381،"استانداردهای حسابداری ،کمیته فنی سازمان حسابرسی" ،نشریه 160

    عمارلو،ع،1377،"بررسی تاثیر تغییر epsپیش بینی شده شرکتها توسط مدیریت بر قیمت سهام" ، پایانامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی ،دانشکده علوم اداری.

    فخاری ،ح،1373،"بررسی تاثیر انتشار گزارشات میان دوره ای بر قیمت و حجم مبادلات سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت .

     فدائی نژاد ،م،1378،"شناخت ابعاد نظام مالی در انگلستان"،تحقیقات مالی،دانشکده مدیریت دانشاه تهران،سال چهارم،شماره 13و14، ص 96-72.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، 1384،"استانداردهای حسابداری" ، تهران ، سازمان حسابرسی .

    مکرمی ،ی،1381،"نظریه اطلاعات نا متقارن،حسابرس"،سازمان حسابرسی،سال چهارم،شماره 16،ص،44-42.

    نوروش ،الف و قادرصادق آژیری،1377-1378،"تحقیق پیرامون محتوای اطلاعاتی اعداد. حسابداری در گزارشگری درون سازمانی" ،بررسی های حسابداری و حسابرسی ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،سال هفتم،شماره 27و26،زمستان( 77و بهار78)، ص 144-134.

    مرادی ،م،1373،"اعلام سود حسابداری از طریق انتشار صورتهای مالی و رفتار قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران" ،پایانامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت مدرس.

     وطن پرست،م،1384،"بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس تهران"پایانامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه بین المللی امام خمینی.

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Acker,d.,m.Stalker,and I.Tonks(2002).Daily closing inside Spreads and trading volumes around earnings announcements .journal of Business Finance and Accounting .No,29,pp.1149-1179

    Acker, D., M. Stalker, and I. Tonks (2002). Daily closing insidespreads and trading volumes around earnings announcements.Journal of Business Finance and Accounting, No, 29 (10), pp.1149-1179.

    Akerlof,G., Michael Spence and Joseph Stiglitz (1970). “Marketswith Asymmetric information. At URL:http://www. Nobelprize.org\ Economist.

    Copeland, T. And D. Galai (1983). "Information effects on the bidask spread". The Journal of Finance , No. 38(5), PP. 1457–1469.

    Demski, J. and G. A. Feltman (1994). Market response to financialreports. Journal of Accounting and Economics, No, 17(2), PP. 3–40

    Diamond, D., & Verrecchia R. (1991). Disclosure, liquidity and the cost of equity capital. The journal of finance, September, PP.1335-1360.

    Easley, D. And M. O’Hara (1992). "Time and the process of security price adjustment". The Journal of Finance, No. 47(2),PP. 577-605.

    Glosten, L. and P. Milgrom (1985). Bid-ask spread and transactions prices in a specialist market. Journal of Financial Economics, No. 14(1), PP. 70-100.

    Ho, T. and H. R. Stoll (1981). Optimal dealer pricing under transactions and return uncertainty. Journal of Financial Economics, No. 9(1), PP. 47-73.

    Kim, O. and R. Verrecchia (1994). Market liquidity and volume around earnings announcements. Journal of Accounting andEconomics, No.17 (2), PP.41-67.

    Krinsky, I. and J. Lee (1996). " Earnings announcements and the components of the bid-ask spread" . The Journal of Finance , No.

    Karpoff, J.M. (1986) A theory of Trading Volume, Journal of Finance, 41, 1096-1087.

    Karpoff, J.M. (1987) The Relation Between Price Changes and Trading Volume: a Survey, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 22, 109-162.

    Moosa, I.A. and Korczak, M. (1999) Is the Price-Volume Relationship Symmetric in the Futures Markets?, Journal of Financial Studies, 7, 1-15.

    Moosa, I.A. Silvapulle, P. and Silvapulle, M. (2003) Testing for Temporal Asymmetry in the Price-Volume Relationship, Bulletin of Economic Research, 55, 373-389.

    Morgan, I.G. (1976) Stock Prices and Heteroskedasticity, Journal of Business, 49, 496-508.

    Orosel, G.O. (1998) Participation Costs, Trend Chasing, and Volatility of Stock Prices, Review of Financial Studies, 11, 521-557.

    Osborne, M.F.M. (1959) Brownian Motion in the Stock Market, Operations Research, 7, 145-173.

    Rogalski, R.J. (1978) The Dependence of Prices and Volume. The Review of Economics and Statistics, 36, 268-274.

    Rutledge, D.J.S. (1984) Trading Volume and Price Variability: New Evidence on the Price Effects of Speculation, in Selected Writings on Futures Markets: Research Directions in Commodity Markets, 1970-1980, A. E. Peck, ed. Chicago: Chicago Board of Trade, 237-251.

    Smirlock, M. and Starks L. (1985) A Further Examination of Stock Price Changes and Transactipms Volume, Journal of Financial research, 8, 217-225.

    Talla M.Al-Deehani 2007 .Modeling Asymmetry in The Price-Volume Relation: Evidence From nine Stock Markets

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت